eitaa logo
سخن شیعه
122 دنبال‌کننده
531 عکس
202 ویدیو
12 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕ اهمیت توحید. هر‌چه فکر میکنم، از توحید به این آسانی نمیشود رد شد، اولا پایه ی اعتقادی ست، ثانیا؛ اصل مهم عمل فردی و اجتماعی ست، ثالثا؛ ملت مسلمان موحد، از آن خیلی کم چیزی میدانند، بلکه میشود گفت چیزی نمیدانند، بنابراین مسئاله ای با این اهمیت و با این اطلاعات کمی که مردم ما از آن دارند، جا دارد انسان درباره اش بیشتر صحبت کند. اتفاقا آیات قرآن هم به فراخور همین اهمیت، در موارد زیادی، با لحن های گوناگونی درباره توحید سخن گفته، و من اگر چنانچه تا چند روز دیگر هم صحبت کنم درباره این اصل مهم اعتقادی و عملی، میتوان از آیات کریمه قرآن، شواهدی، آیاتی، نمونه هایی آورد برای روشن شدن مطلب مورد نظرمان، حالا اینی که امروز می خوانیم، با توجه به یک نقطه تازه ای از توحید دارد که دیروز هم به آن اشاره ای رفت، امروز مشروح تر مورد سخن قرار میگیرد. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۲۹۹ 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕ ما دو مدل عبادت داریم... خلاصه مطلب در نقطه نظر امروز ما، این است که یک وقت کسی را عبادت میکنند، به این صورت که او را مقدس و دارای نیروهای مافوق عالم طبیعت میدانند، مثل اینکه بتهایی را یا قدیسینی را در طول تاریخ، مردمی عبادت میکرده اند، از عبادت آنچه که ابتدائا به نظر می رسد، همین است، عبادت را هم که میگوئیم واجب است، به نظر ما همین تقدیس و همین حالت بزرگداشت روحی و قلبی می آید. مثل اینکه مسیحی ها برای مسیح علیه السلام یا برای مادر پاک و پاکیزه اش مریم صلوات الله علیها یک نوع قداستی قائل هستند، در مقابل مجسمه پنداری مسیح یا مریم زانو میزنند، گریه میکنند، او را عبادت میکنند، این یک مفهوم رایج همگانی از عبادت. غیر از این مفهوم یک معنای دیگر، یا بگوئید یک گوشه دیگر از همین مفهوم وجود دارد که آن را هم عبادت میشود گفت، و در قرآن عبادت به این معنی استعمال شده است، اگر کسی به این صورت دوم که حالا شرحش را خواهیم داد مورد عبادت قرار بگیرد و اگر‌ کسانی یک موجودی را، انسانی را، به همین صورت که حالا خواهیم گفت، عبادت بکنند، این هم نوعی عبادت غیر خداست، حاصل کلام اینکه، عبادت فقط این نیست که انسان در مقابل یک موجودی، به صورت تقدیس، به صورت احترام قلبی، به صورت بالاتر دانستن، خم و راست بشود، سجده بکند، به رکوع برود او را نیایش بکند، ستایش بکند، دستها را به طرف او با خضوع دراز بکند، فقط این نیست عبادت، کارهای دیگری هم وجود دارد که آنها را هم میتوان گفت عبادت، و اینکه میگوئیم میتوان گفت از خودمان مایه نمی گذاریم... 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ص، ۳۰۰. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕ داستان توحیدی عدی بن حاتم و پیامبر اکرم...* معنای دوم عبادت چیست؟ معنای دوم عبادت خیلی ساده است، در فارسی لغت دارد، این لغت رایج است بر سر زبانها و او عبارت است از اطاعت، اطاعت هر کسی به صورت مستقل و بی قید و شرط، اوست، اگر کسی را، یک انسانی، یا یک ی انسانی بی قید و شرط اطاعت بکند، فرمان او را در زندگی خود، در جسم و جان خود، در خود، متبع بشمارد، او را عبادت کرده، از کجا این حرف را میزنیم؟؟ با استناد به آیات قرآن این سخن را میگوئیم، قرآن است که برای ما عبادت را معنی میکند، عدی بن حاتم طایی_ پسر معروف که البته مقام خود این از پدرش حاتم به مراتب بالاتر و ارجمندتر است_ وقتی که وارد مدینه شد، رسول اکرم این آیه را بنا کرد خواندن، به مناسبت اینکه زنّاری(رشته ای که مسیحیان به وسیله ی آن صلیب به گردن می آویختند) را بر گردن او آویخته دید، *اتخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون الله و المسیح بن مریم و ما امرو الا لیعبدوا الها واحدا* معنای آیه این است که مسیحیان و یهودیان، احبار و رهبان خود را، عالمان و زاهدان خود را، و مسیح بن مریم را پروردگاران و خدایان خود گرفتند، در حالی که خداوند متعال فرمان داده بود به آنان که جزء خدای واحد کسی را عبادت نکنند، این آیه وقتی به گوش عدی بن حاتم رسید، رو گرد گفت؛ ای پیامبر خدا این حرف درست نیست، ما کی احبار و برایمان خدا و رب محسوب شدند؟؟!! کی آنها را عبادت کردیم؟؟!! به پیامبر و قرآن اعتراض کرد، چرا؟؟ چون در ذهنش از عبادت همان معنایی بود که در ذهن شما الان هست، آقا دارند عبادت میکنند؛ یعنی نیایش، یعنی حالتی توام با تقدیس؛ یا قلبی ست یا قلبی و زبانی ست، یا قلبی و زبانی و بدنی ست، مثل نماز خواندن، چون را به این معنی میفهمید عدی بن حاتم، و بخاطر همین به پیامبر اعتراض کرد و گفت این طور نیست!!! پیامبر اکرم در جواب عدی بن حاتم، پاسخ داد که بله، در مقابل آنها سجده نکردید_مفاد فرمایش پیامبر را عرض میکنم_ لکن آنچه آنها گفتند، بی قید و شرط پذیرفتید؛ و لکنّهم احلوا حراما و حرموا حلالا حرام های خدا را آنها حلال وانمود کردند در نظر شما و حلال های خدا را حرام وانمود کردند، و شما بی آنکه درصدد باشید واقع مطلب را بفهمید، آنچه آنها گفتند بی قید و شرط اطاعتشان کردید؛ عبادت این است، پروردگار و رب گرفتن یک موجود این است، البته به همین مضمون از امام صادق صلوات الله و سلامه علیه هم روایت هست، کسانی که میخواهند، مراجعه کنند به نور الثقلین در ذیل همین آیه.... 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۰۲، ۳۰۳ . 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕عبادت نوع دوم در فرهنگ قرآنی. بنابر ، عبادت از یک موجود غیر خدایی، میخواهد این موجود یک قدرت سیاسی باشد، میخواهد یک مذهبی باشد، میخواهد یک عامل درونی باشد، مثل نفس انسان، تمایلات نفسانی و شهوانی او، میخواهد یک موجودی باشد خارج از وجود انسان، اما نه یک قدرت متمرکز یا دینی، در مقابل یک زن، در مقابل یک نفر آدمی که برای او احترام بی جایی قائل است، در مقابل یک دوست؛ عبادت کردن در مقابل اینها یعنی اطاعت کردن اینها، هر کسی که اطاعت کند از کسی یا از چیزی، او را کرده است. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۰۴. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕اطاعت شیطان یک روایت در اینجا بخوانیم تا معلوم بشود که این قرآنی در همه جای منابع اسلامی و مخصوصا منابع شیعی گسترده است، اعم از قرآن و حدیث، روایت از علیه السلام است، که می فرماید؛ من اصغی الی ناطق فقد عبده خیلی وسیع تر است دایره ی عبادت، نه فقط اطاعت کردن، بلکه حتی شش دانگ حواس را هم به یکی دادن، اوست، خب، شما خواهید گفت؛ پس ما حرفهای درست را هم گوش نکنیم؟ لذا دنبال حدیث میفرماید؛ فاِن کان الناطق عن الله عز و جل فقد عبد الله** اگر‌آن کسی که سخن میگوید، و حواس و مشاعر تو را به طرف خود جذب کرده است، از زبان خدا سخن میگوید، تو در حالی که دل به او دادی، ذهن به او دادی، فکر و روحت را به او سپردی، داری عبادت خدا میکنی، و انّ الناطق ینطق عن لسان ابلیس فقد عبد ابلیس اما اگر چنانچه آن گوینده دارد از زبان شیطان سخن میگوید، از زبان ابلیس دارد حرف میزند، بر خلاف منطق و فلسفه فکر الهی دارد بحث میکند و حرف می زند، و تو مذعنانه و معترفانه داری گوش میکنی، در همان حال مشغول عبادت و ابلیس، یعنی خود او شیطان است اصلا، خود همانی که آن جور دارد حرف میزند شیطان است، نمیخواهد بگوئیم نماینده شیطان یا بلند گوی شیطان، نه؛ خود شیطان، به آن معنایی که شیطان را گفتیم، که معنای قرآنی هم همان است. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۰۵. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕ همه ی انبیاد آمدند تا انسان را موحد کنند یعنی.... کردن از یک موجودی که اینجور باشد، حتی یک قدرت سیاسی نیست، حتی یک قدرت مذهبی نیست، اطاعت بی قید و شرط از او، عبارت است از عبادت او؛ و اگر کسی بخواهد فقط خدا را عبادت کند و عبادت غیر نکرده باشد؛ یعنی موحد باشد، یکتا پرست، یکتاگرا باشد، بایستی که اطاعت مطلق خود را هم مخصوص کند به پروردگار جهانیان، به خدای بزرگ، از جمله چیزهایی که اگر پیروی اش کردی، عبادت کردی، ست، از جمله چیزهایی که اگر‌پیروی اش کردی، عبادت کردی، سنت و آداب رسوم است، پس به کدام عمل کنیم؟؟ آیا به قانون عمل نکنیم؟ به سنت ها و آداب عمل نکنیم؟ از نظمی و نظامی پیروی نکنیم؟؟ چرا؛ لکن سعی کن این همه خدایی باشد تا تو در حال اطاعت، در حال تبعیت، بنده خدا و مشغول عبادت خدا باشی. ببینید چقدر افق دید انسان وسیع میشود، بینید چطور قضایای برای انسان قابل تفسیر میشود، انبیاء که آمدند، همه با ایده توحید آمدند، در بحث مربوط به انبیاء‌ و مخصوص به نبوت، این را از روی قرآن بیان خواهیم کرد، همه انبیاء عظام الهی آمدند تا مردم را موحد کنند، موحد کنند یعنی چه؟ یعنی زنجیر اطاعت غیر خدا را از دست و گردن آنها باز کنند، و خود قرآن، به این معنی تصریح میکند یکجا؛ *و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم* تا بار سنگین را از دوش آنان بر گیرد و غلهایی که بر آنان بسته است، از آنان باز کند. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۰۶. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕توصیه به خواندن . به مراجعه کنید، سعی کنید با قرآن آشنا بشوید، سعی کنید محتاج این نباشید که آیه هایی را من برایتان معنی کنم، خودتان را به این گنج بی پایان و دریای بی کران نزدیک کنید، بنده مکرر این توصیه را کردم و هر وقتی که این توصیه را نمیکنم، احساس میکنم باری بر دوش من است، اولا احساس وظیفه میکنم به شما بگویم لازم است به قرآن مراجعه کنید، این دریای عظیم، این اقیانوس بی ساحل، جوری ست هو البحر من ایّ النواحی اتیته شعری بود این، یک مصرعی از یک شعری بود، از هر طرف که بروید یک استفاده ای میکنید، هر کسی با قرآن بنشیند و برخیزد، یک استفاده ای میکند، هر جوری، در هر سبکی، یک مایه ای داشته باشید که بتوانید مختصرا این زبان را بفهمید، یک بهره ای می برید و هر چه بیشتر مراجعه کنید، روشن تر و آگاه تر میشوید، صلوات و سلامه علیه با عبارتی شبیه این عبارت، در نقل شده که فرمودند؛ ما جالس احد هذا القرآن الا قام بزیادت او نقصان زیادت فی هدی او نقصان من عمی میفرماید هیچ کسی با قرآن مجالست و همنشینی نکرد، مگر آنکه چون بر خاست از ، افزونی در او پیدا شد و کاستی؛ یک زیادی در او پیدا شد، افزایش پیدا شد، یک کاستی و کمی پیدا شد؛ زیادت فی هدی آن افزونی در هدایت بود، یک مقدار راهیابی اش و هدایتش بیشتر شد، حتما. او نقصان من عمی آن کوردلی، آن نابینائی روح و درک و باطن او اندکی کم شد و کاستی گرفت، جمله امیر المومنین را ببینید با این بیان شروع میشود؛ ما جالس احد هذا القرآن هیچ کس، عام است دیگر، نیست؟؟ مطلق است، این را گفتم تذکرا، با اینکه داخل پارانتز بود و حاشیه ای بود، برای اینکه توجه بدهم به شما، به همه برادران و خواهران. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۰۸. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕سنگ اندازی گروهی در خواندن . این مطلب را چرا تذکر دادم راجع به قرآن؟؟ برای خاطر اینکه بدانید شما برادران و خواهران، که دام های فراوانی، وسائل بی پایانی برای دور نگه داشتن مردم از قرآن، تاکنون در طول زمان تدارک دیده شده و یکی از این، داشتن بهانه ها و دام ها و وسیله ها که تا امروز هم هنوز هست، هنوز یک عده جاهل یا مغرض این مطلب را تکرار میکنند، این است که آقا! قرآن را هیچ کس نمیفهمد جزء ائمه معصومین صلوات الله علیه درباره کلمه خوارج نهروان گفت، فرمود؛ کلمه حق یراد بها الباطل این یک حرف درستی است، اما منظور گوینده، یک منظور رذیلانه و موذیانه است، بله ائمه هدی بر قرآن مسلطند، آن چنان که بالاتر از آن تصور شدنی نیست، آنها آن روح ها و مغزها و فکر های بلند و بزرگی هستند که قرآن در مشتشان است، خودشان یک قرآنند...در این هیچ حرفی نیست، اما اینکه امام علیه السلام و قرآن را خیلی خوب میداند، به این معنی نیست که بنده و جنابعالی یک کلمه اش را هم نمی فهمیم، این جمله درست است که ائمه هدی علیهم الصلاه و السلام آگاهان و دانایان به قرآنند، اما منظور گوینده این نیست که امام بالا ببرد؛ منظور آن کسی که این حرف را میزند این است که تو از قرآن دور بمانی، مثل آن بنده خدایی که می گفتند نماز بخوان، گفت ای آقا، اگر نماز آن بود که مولایم علی کرد، من چرا دیگر نماز بخوانم. گفت: گر نماز آن بود کان مظلوم کرد/ دیگران را بین زین عمل محروم کرد این منطق هم همان منطق است، اگر آنها قرآن را می فهمند، ما و شما دیگر چرا لای قرآن را باز کنیم؟؟!!!!!! 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۰۹. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕ باید مراجعه ی به قرآن بکنیم در برابر راه نادرست و شرط اولش فهم درست قرآن است. ای بیچاره! ای محروم! ای محروم از معارف قرآن، وای به حالت ! وای به حالت! وای به حالت که قرآن را نمی فهمی، اما بیشتر وای به حالت از اگر آنکه خودت نفهمی، نگذاری مردم هم بفهمند، اجازه ندهی مردم تشنه کام هم از این سر چشمه فیاض و جوشان بهره ببرند، وای به حالت! وای به حال آنهایی که مردم را از خواندن قرآن دور میکنند، از قرآن می زمانند، به بهانه و معاذیر گوناگون، نمی گذارند مردم قرآن را باز کنند به قصد فهمیدن، وای به حالشان!! و شما بدانید برادران و خواهران، که امروز سر و کار ما با قرآن است، همانطوری که پیغمبر خدا فرموده است؛ فاذا التبست علیکم الفتن کقطع الیل المظلم فعلیکم القرآن آن روزی که فتنه ها مثل پاره های شب سیاه بر زندگی شما سایه بیفکند، بر شما باد به قرآن، کی است آن روز؟؟ فتنه های تاریک مثل شب را نمیبینم؟؟ راه های عوضی در مقابل چشم های نابینا و نزدیک بینمان مشاهده نمیکینم؟؟؟ دزدان و غول ها و راهزن ها را از هر سویی و به هر شکلی، چشم بینا نمی بیند؟؟ پس کی باید به قرآن رجوع کرد؟؟؟ برای کی است؟؟ برای وقتی که امام زمان صلوات الله علیه بیاید؟؟ او که خودش قرآن ناطق است؛ امروز روزی است که به قرآن مراجعه باید بکنیم، شرط اولش این است که قرآن را بفهمیم. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۰. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕داوری خدا. *اَ فغیرالله ابتغی حَکَما* آیا جز خدا کسی را به عنوان حکم بپذیرم و طلب کنم؟ حَکَم را در تفاسیر گفته اند هم به معنای داور است، هم به معنای حاکم است، آن کسی که انسان حُکم را از او میخواهد، یعنی فرمان را از او میخواهد، یا داوری را از او میخواهد؛ به هر دو میگویند حَکَم، و خدای متعال هم بهترین داور است، هم بهترین حاکم است، فرمان را هم خدا باید بدهد، *الا له الخلق و الامر* بدانید از آنِ خداست آفرینش و فرمان، خودش آفریده، خودش هم فرمان میدهد، *افغیرالله ابتغی حَکَما* آیا جزء خدا، حاکمی، فرماندهی یا داوری طلب کنم؟؟ *و هو الذی انزل الیکم الکتاب مفصلا* در حالی که خداست که این مجموعه را، قرآن را، با تفصیل، با تبیین، بدون اختلاط و امتزاج، برای شما فرستاده است، *مفصلا* یعنی بدون اینکه خلطی در مباحثش باشد، بدون اینکه مطالبش قرو قاطی باشد، بدون اینکه سخن غیر خدا در او مخلوط شده باشد، *مفصلا* یعنی مبیِّنا، با تبیین تمام و کامل. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۲. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕ فرمان پروردگار *و الذین آتیناهم الکتاب* آن ها که کتاب را به آنها داده ایم، *یعلمون انّه منزل من ربک بالحق* میدانند که این قرآن نازل شده است از پروردگار تو به حق، حقا از خدا نازل شده، از سوی خدا آمده، *ا فلا تکوننَّ من الممترین* پس تو از مردان و دودِلان مباش_ خطاب به پیغمبر است_ مبادا مردد باشی! مبادا متزلزل و دودل باشی! تو که میدانی این کتاب از سوی پروردگار تو آمده، خدا کتاب را به تو داده و تو آگاهی، واقفی؛ مردد نشو، قاطع باش. *و تمّت کلمه ربّک صدقا و عدلا* تمام شد، بسته شد، تخلف ناپذیر شد فرمان پروردگار این بود که سلسله نبوت ها بیایند، مردم را تدریجا و تدریجا به حد نهایی برسانند، به نبوت آخرین بیاید، انسانها را در مقابل یک افق وسیعی، در مقابل یک میدان بی نهایتی قرار بدهد، وسیله سیر را، وسیله دویدن را، وسیله تکامل هر چه بیشتر را به آنها اعطا بکند، تا انسان ها بتوانند در این میدان تا بی نهایت بروند، *و انّا الیه راجعون* تا خدا، این فرمان پروردگار، این قَدَرِ پروردگار، این کلمه پروردگار بود و تمام شد، بسته شد، تخلف ناپذیر شد، *لا مبدل لکلماته* هیچ کس نیست که تبدیل و دگرگون کند کلمات و فرمان های او را، *و هو السمیع العلیم* و اوست شنوا و دانا، شنوای آهنگ نیازهای باطنی شما و دانای به راه و رسم و شیوه لازم برای شما، او می تواند برنامه برای شما طرح کند و بریزد. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۳. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
13941008_14047_192k.mp3
11.89M
کلیپ صوتی ابوطالب و همسرش (شیرزن عرب؛ یعنی فاطمه بنت‌اسد؛ مادر امیرالمؤمنین) تقریباً چهل سال مثل پدر و مادر، این انسان والا (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله) را مورد حمایت و کمک خود قرار دادند. نبی‌اکرم در چنین شرایطی دوران کودکی و نوجوانی خود را گذارند. ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※•• @khamenei_voice @t_manzome_f_r
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕ پیروی از مردم جهان که راهشان ظنی است یا پیروی از راه خدا که مطابق با متن واقعیت است. *و ان تطع اکثر من فی الارض* ببینید چطور ذهن شنونده را آماده میکند، در جمله اول، در آیه اول، مساله ی حکومت و داوری خداست که از همه اولی تر است به حکومت و داوری، در آیه دوم، مساله، مساله ی تخلف ناپذیری دین و فرمان خداست که دشمن و کافر و معاند و معارض، هر غلطی میخواهد بکند، بکند، فرمان خدا ممضی است و تمام شده است، در آیه سوم، این است که از خواست ها و هواها و هوسها نباید اطاعت کرد، از خدا باید اطاعت کرد، *و ان تطع اکثر من فی الارض یضلوک عن سبیل الله اگر پیروی کنی و اطاعت کنی از بیشتر مردم روی زمین، از اکثریت، *یضلوک عن سبیل الله* از راه خدا تو را گمراه میکنند، * ان یتبعون الا الظن* پیروی نمیکنند مگر گمان را، *و ان هم الا یخصرون* و نیستند مگر آنکه تخمین می زنند با پندار، با تخمین، با گمان، مردم عمل میکنند. آن کسانی که راه ها و شیوه ها و روش ها را برای زندگی مردم جعل میکنند و پیشنهاد میکنند، آیا یقین دارند به صحت این راه ها؟؟ اگر از ساده دلی یقین کنند باید آرزو کرد که یک چهل، پنجاه سال در دنیا بمانند تا ببینند چگونه نقشه های محکم، خراب از آب در آمد، ببینید پیش بینی ها چگونه غلط از آب در آمد یقین هم ندارند؛ *ان هم الا یخرصون* با تخمین، با گمان، با فرضیه و تئوری، مردم دنیا را، جامعه های بشری را میخواهند اداره کنند، با تئوری، اما خدا با تئوری کسی را اداره نمیکند، با متن واقعیت، با علم و دانش به معنای واقعی، انسان ها را به راه راست هدایت می کند، *انّ ربک هو اعلم من یضل عن سبیله* یقینا پروردگار توست داناتر به حال آن کسانی که گمراه میشوند از راه او، *و هو اعلم بالمهتدین* او داناتر است به راه یافتگان و هدایت شدگان. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۴. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
ديدارکارگزاراننظاموسفرايکشورهاياسلاميبارهبرانقلاببهمناسبتعيدمبعثآهنگهایزنگ.mp3
6.98M
بعثت نبىّ‌اکرم در درجه اوّل، دعوت به توحید بود. توحید صرفاً یک نظریه فلسفی و فکری نیست؛ بلکه یک روش زندگی برای انسان‌هاست ؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرت های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن. «لااله‌الّااللَّه» که پیام اصلی پیغمبر ما و همه پیغمبران است. ١٣٨٢/٧/٢ ‌••※[🔹∷∷※∷∷🔹]※•• @khamenei_voice @t_manzome_f_r
🥀🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🥀🌹 ⭕از مرددان و دودلان مباش. *و الذین آتیناهم الکتاب* آنها که کتاب را به آنها داده ایم، *یعلمون انّه منزل من ربک بالحق* میدانند که این قرآن نازل شده، از سوی خدا آمده، *فلا تکوننَّ من الممترین* پس تو از مردّدان و دودِلان مباش_ خطاب به پیغمبر است_ مبادا مردد باشی! متزلزل و دو دل باشی! تو که میدانی این‌کتاب از سوی پروردگار تو آمده، خدا کتاب را به تو داده و تو آگاهی، واقفی؛ مردد نشو، قاطع باش. *و تمّت کلمه ربِّک صدقا و عدلا* تمام شد، بسته شد، تخلف ناپذیر شد فرمان پروردگار تو، از روی راستی و از روی استواری، فرمان پروردگارتو، از روی راستی و از روی استواری، فرمان پروردگار این‌ بود که سلسله نبوت ها بیایند، مردم را تدریجا و تدریجا به حد نهایی برسانند، بعد نبوت آخرین بیاید، انسانها را در مقابل یک افق وسیعی، در مقابل یک میدان بی نهایتی قرار بدهد، وسیله ی سیر را، وسیله ی دویدن را، وسیله ی تکامل هر چه بیشتر را به آنها اعطا بکند، تا انسانها بتوانند در این میدان تا بی نهایت بروند؛ *و انا الیه راجعون* تا خدا، این فرمان پروردگار، این قَدَرِ پروردگار، این کلمه پروردگار بود و تمام شد، بسته شد، تخلف ناپذیر شد، *لا مبدل لکلماته* هیچ کس نیست که تبدیل و دگرگون کند کلمات و فرمان های او را، *و هو السمیع العلیم* و اوست شنوا و دانا، شنوای آهنگ‌ نیازهای باطنی شما و دانای به راه و رسم و شیوه لازم برای شما، او میتواند برنامه برای شما طرح کند و بریزد. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۳. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia @sokhanshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ / از غرب قطع امید کنید 🔹امام خمینی(ره): گمان نکنید از برای ما یک تحفه‌ای می‌آورند. گمان نکنید چیزی می‌آورند که ما را مترقی کنند. غرب تا ما را در سطح پایین نگه ندارد، نمی‌تواند از ما استفاده کند. هر امری را که آنها برای ما بیاورند، یک است. 📥دریافت سایر کیفیت ها👇🏻 http://emam.com/posts/view/27011@Sahifeh_noor @sokhanshia @sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸 🔸️ به جای هوی ها و هوس ها باید از خدا اطاعت کرد. *و ان تطع اکثر من فی الارض* ببینید چطور ذهن شنونده را آماده میکند، در جمله اول، در آیه اول، مساله حکومت و داوری خداست که از همه اولی تر است به حکومت و داوری، در آیه ی دوم، مساله، مساله ی تخلف ناپذیری دین و فرمان خداست که دشمن و کافر و معاند و معارض، هر غلطی میخواهد بکند، بکند؛ فرمان خدا ممضی ست و تمام شده است. در آیه سوم، این است که از خواست ها و هواها و هوس ها نباید اطاعت کرد، از خدا باید اطاعت کرد، *و ان تطع اکثر من فی الارض یضلوک عن سبیل الله* و اگر پیروی و اطاعت کنی از بیشتر مردم روی زمین، از اکثریت، *یضلوک عن سبیل الله* از راه خدا تو را گمراه میکنند، *ان یتبعون الا الظن* پیروی نمی کنند مگر گمان را، *و ان هم الا یخرصون* و نیستند مگر آنکه تخمین می زنند، با پندار، با تخمین، با گمان، عمل میکنند. آن کسانی که راه ها و شیوه ها و روش ها را برای زندگی مردم جعل و پیشنهاد میکنند، آیا یقین دارند به صحت این راه ها؟؟ اگر از ساده دلی یقین کنند، باید آرزو کرد که یک چهل، پنجاه سال در دنیا بمانند تا ببینند چگونه نقشه های محکم، خراب از آب در آمد، ببینید پیش بینی ها چگونه غلط از آب در آمد، یقین هم ندارند؛ *ان هم الا یخرصون* با تخمین، با گمان، با فرضیه و تئوری، مردمِ دنیا را، جامعه های بشری را می خواهند اداره کنند، با تئوری، اما خدا با تئوری کسی را اداره نمیکند؛ با متن واقعیت، با علم و دانش به معنای واقعی انسان ها را به راه راست هدایت میکند، *انّ ربک هو اعلم من یضل عن سبیله* یقینا پروردگار توست داناتر به حال آن کسانی که گمراه میشوند از راه او‌ *و هو اعلم بالمهتدین* او داناتر است به راه یافتگان و هدایت شدگان. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۴. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸 🔸️ ارتباط ذبح با توحید. *فکلوا مما ذکر اسم الله علیه ان کنتم بایاته مومنین* اینجا انسان با کمال تعجب، ابتدائا، می بیند بعد از این مطالب کلی؛ اکثریت مردم را اطاعت نباید کرد، دنبال ظن و گمان تئوری و فرضیه نباید رفت، فرمان پروردگار در مورد نبوت آخرین و در مورد دین، تمام و غیر قابل تغییر شده است؛ بعد از این حرفهای کلی، یک دفعه میگوید که از آنچه نام خدا بر آن برده شده است بخورید، گوسفندی را که با نام خدا کشتند، ذبح کردند، از این حق دارید بخورید، مساله ی فرعی؛ در نظر انسان خیلی تعجب آمیز می آید که چه ارتباطی اینها با هم دارند، البته آنچه که به عنوان ارتباط، بنده هم بگویم، چیزهایی ست که از روی تصور خودم میگویم، شاهد قطعی بر این نیست، میدان برای فهم ها و فکر ها و ترکها باز است؛ مطالعه کنند، تناسبش را پیدا کنند، اما به نظر ما هم چیزهایی میرسد. اولا در نظر پروردگار که بالاتر از این عالم و در سطح و افق ما فوق تصور انسان قرار دارد، همانطور که گفتیم، همه مسائل در یک سطحند، برای خدا مسائلی کلی مربوط به بشر با مسائل جزئی تفاوتی ندارد، همه اش یکی ست، برای خدا همه چیز یکی ست، برای پروردگار عالم، آنچه مایه سعادت انسان است، به عنوان یک فرمان مطرح است فرقی نمیکند این فرمان جزئی باشد، فرعی باشد، مربوط به یک نفر باشد یا کلی باشد، عمومی باشد، مربوط به همه بشر باشد؛ اولا. ثانیا؛... 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۴. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸 🔸️چرا باید ذبح حیوانات را با نام خدا شروع کنیم. ثانیا؛ مسئله ی ذبح و تذکیه را درست بشکافیم، یعنی چه که نام خدا در هنگام ذبح کردن حیوانی که میخواهد، انسان او را بخورد، باید آورده بشود، میدانید که مشرکان و قبائل و ملتها و امتهایی که از توحید بی نصیب بودند، در هر مناسبتی، در هر موقعیتی، برای هر کاری، نام آن معبودان را می آورند، بسم المسیح مثلا، همچنانی که روایت دارد در مورد مسیحی ها، و میدانیم که بت های دنیایی، قدرت های دنیایی هم، همیشه سعی میکنند نام خودشان را در افتتاح و سر آغاز و دیباچه هر کاری جا بزنند، هر کاری که به نام غیر خدا شروع شد، دارای جهت غیر خدایی ست قهرا، وقتی شما کاری را برای خاطر پول، برای خاطر هوای نفس، برای خاطر مسائلی از این قبیل شروع کردید، با آن نام، با آن یاد؛ این قهرا جهتش هم، جهتِ همان چیزی است که نام و یاد او را در حین شروع این کار بر زبان یا در مغز خطور دادید، کاری که با یاد پول انجام میگیرد و برای پول، جهتش جهت پول در آوردن است، تا آخر آن چنان سیر میکند که از آن پول در بیاورد، اصلا کار در جهت گیری، آنچنان حرکت می کند که جزء ‌پول هیچ چیز دیگری برایش مطرح نیست، اما کاری که با با یاد خدا شروع میشود، جهت گیری اش هم جهت گیری خدایی ست، جهت گیری اش هم‌جهت گیری طبق فرمان خدا و مناسب با امر پرودگار‌ است، به ما میگویند که حتی ذبیحه را وقتی که میکشید، با نام خدا بکشید، یعنی ضروری ترین، اولی ترین نیاز شما که خوراک شماست، بایستی با نام خدا بکشید، برای خدا باشد، شکمت را هم که پر میکنی، برای خدا باید پر کنی، نتیجه این میشود که شکم پر کردن اصل نیست، اصل است، اگر یک وقتی احساس کردی که بخواهی شکمت را پر کنی، از خدا دور خواهی افتاد، این را رها کن، پرش نکن بزار گرسنه بماند، بگذار از گرسنگی بمیری و بر خلاف جهت گیری خدایی حرکتی از تو سر نزند، برای چه؟؟ برای خاطر اینکه شکم، اگر چه نیاز اصلی ست، اما در زندگی تو، اصل نیست، در زندگی تو اصل خداست و جهت گیری خدا، این را بسم الله هنگام کشتن گوسفند به ما یاد میدهد، بسم الله هنگام لقمه زدن و غذا خوردن به ما یاد میدهد.‌ 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۶، ۳۱۷. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸 🔸️ ارتباط ذبح با توحید۲. با بسم الله شروع کن حتی غذا خوردن را با بسم الله شروع کن، حتی عمل جفت گیری را با بسم الله شروع کن، حتی غذا خوردن را با بسم الله شروع کن، حتی وارد شدن، رفتن، بیرون آمدن، تو خانه، در دکان، همه کار را، یعنی چه؟؟ یعنی تمام جهت گیری زندگی ات برای تامین هر نیازی، و لو نیاز های اولی، باید بر طبق فرمان خدا و در جهت سبیل الله باشد، *انّ صلاتی و نسکی‌ و محیای و مماتی لله رب العالمین* برای خداست، آن مدبر و پروردگار امور عالمیان، *لا شریک له* که هیچ شریکی ندارد، پروردگار عالم، در هیچ یک از مناطق زندگی من، حتی غذا خوردنم، نه فقط در نماز خواندنم، در حرکاتم، در تلاش هایم، در کوشش هایم، برای خدا شریکی قائل نیستم، این کشور وجود من، یکسره در اختیار خدا و قلمرو قدرت و فرمان اوست، ذبیحه را هم که میکشید، این جوری بکشید، اما کافر قرشی به صورتی، کافر غیر قرشی به صورت دیگری، وقتی ذبیحه را میکشد، گوسفند را میکشد، وقتی غذا میخورد، وقتی زندگی میکند، وقتی دکان باز می کند، نه فقط به نام خدا نیست، به یاد خدا نیست، بلکه به نام غیر خدا و به یاد غیر خداست. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۷. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸 🔸️ ارتباط ذبح با توحید۳. این ذبیحه را سمبل بگیرید، در هنگام کشتن گوسفند را یک سمبل بدان، اگر چه خودش یک حکمی ست، حکم فقهی ست، البته باید نام خدا آورده بشود قطعا، اما شما این را فرض کنید یک سمبلی، سمبل نیاز های اساسی و اصیل انسان، کشتن گوسفند، این باید با نام خدا باشد؛ یعنی چه؟ یعنی حتی اساسی و اصیل انسان، کشتن گوسفند؛ این باید با نام خدا باشد؛ یعنی چه؟ یعنی اساسی ترین اولی ترین بنیانی ترین اصیل ترین نیازهایتان را برای خاطر خدا بخواهید، لقمه نانی هم که میخوری تا گرسنگی ات بر طرف بشود، برای خاطر خدا بخور، برای خاطر خدا گرسنگی ات را برطرف کن و نیرو در بدنت بدم، خب، پیداست نیرویی که برای خاطر خدا آمده به بدن انسان، برای خاطر هم باید مصرف بشود، این نتیجه ی منطقی و دو دوتا چهارتاست، ببین چقدر دقیق است. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۸. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸 🔸️ چرا نمی خورید؟؟!!!! *فکلوا مما ذکر اسم الله علیه* بخورید از آنچه نام خدا بر آن یاد شده است، *ان کنتم بایاته مومنین* اگر به آیات خدا مومنید، *و ما لکم الا تاکلوا مما ذکر اسم الله علیه* چه شده است شما را، یعنی به چه دلیل، برای چه، از آنچه نام خدا بر آن برده شده است، *لا تاکلون* نمی خورید، *و قد فصّل لکم ما حرّم علیکم الا ما اضطررتم الیه* در حالی که خدا تفصیلا، تبیینا، بیان کرده است برای شما، آنچه که حرام است، مگر در حال اضطرار؛ غیر از آن، همه چیز برایتان حلال است، *و انَّ کثیرا لیضلون باهوائهم بغیر علم* بسیاری گمراه می کنند با هوس های خود، مردم را، بدون دانشی، بدون بینشی، با صِرف اهوا و هوس های خود، مردم را به بیراهه و گمراهی می کشند، *انّ ربک هو اعلم بالمعتدین* پروردگار تو همانا به متجاوزان و تجاوزگران، داناتر است، اینهائی که مردم را بدون داشتن علم و دانش، به بیراهه و گمراهی می کشند، طبق اشاره این آیه، معتدینند، تجاوزگران، اعتداء و دشمنی کنندگان. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۸. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia
💠وظیفه ماست که در مقابل ابرقدرتها بایستیم و قدرت ایستادن هم داریم؛ به شرط اینکه روشنفکران دست از غرب و شرق و غربزدگی و شرق زدگی بردارند و صراط مستقیم اسلام و ملیت را دنبال کنند. 📚صحیفه نور ،جلد ١٢،صفحه ٢٠ @sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸 🔸️ کنار گذاشتن گناه ظاهری و باطنی؟؟!!!! *و ذروا ظاهر الاثم و باطنه* به کناری نهید آنچه‌ را که گناهش ظاهر است‌و آنچه گناهش‌‌ نهان و باطن است، یک‌ کارهایی هست که اشکالاتش، عواقب سوئش ظاهر است؛ قتل نفس معلوم است که کار بدی است، بی جان کردن یک جاندار، بدون استحقاق، معلوم است که کار‌خلافی است؛ این گناه بودنش ظاهر است، یک کارهایی هم گناه بودنش درست، بارز و ظاهر و نمایان نیست، خیلی از چیزها را انسان نمیفهمد که این چقدر بزرگ است؛ سخن بدون علم گفتن، دنباله روی از غیر علم کردن، فرمان از غیر خدا شنودن و نیوشیدن، اینها یک چیزهایی ست که آدم خیال نمیکند این قدر مضرات و عواقب سوء داشته باشد، نهان است پوشیده است گناه بودنش، لکن در عین حال، هر دو را بایستی کنار گذاشت؛ هر‌آنچه را که گناه است، چه آشکارا و چه پنهان، *و ذروا ظاهر الاثم و باطنه* بگذارید و واگذارید آن چیزهایی که ظاهر الاثمند، گناه بودنشان ظاهر است و باطن الاثمند، گناه بودنشان باطن و پوشیده است، *انّ الذین یکسبون الاثم سیجزون بما کانوا یقترفون* آن کسانی که گناه را برای خود دستاورد قرار می دهند و کسب میکنند، سزا دادهدخواهند شد به اعمالی که انجام می داده اند، *و لا تاکلوا مما لم یذکر اسم الله علیه* مخورید از آنچه نام خدا بر آن یاد نشده است، *و له لفسق* این فسق است، از دین برون رفتن است، اهمیت یاد خدا و نام خدا را، اینجا رویش تکیه میکند. 🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۹. 🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻 @sokhanshia