🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ به جای هوی ها و هوس ها باید از خدا اطاعت کرد.
*و ان تطع اکثر من فی الارض* ببینید چطور ذهن شنونده را آماده میکند، در جمله اول، در آیه اول، مساله حکومت و داوری خداست که از همه اولی تر است به حکومت و داوری، در آیه ی دوم، مساله، مساله ی تخلف ناپذیری دین و فرمان خداست که دشمن و کافر و معاند و معارض، هر غلطی میخواهد بکند، بکند؛ فرمان خدا ممضی ست و تمام شده است. در آیه سوم، این است که از خواست ها و هواها و هوس ها نباید اطاعت کرد، از خدا باید اطاعت کرد، *و ان تطع اکثر من فی الارض یضلوک عن سبیل الله* و اگر پیروی و اطاعت کنی از بیشتر مردم روی زمین، از اکثریت، *یضلوک عن سبیل الله* از راه خدا تو را گمراه میکنند، *ان یتبعون الا الظن* پیروی نمی کنند مگر گمان را، *و ان هم الا یخرصون* و نیستند مگر آنکه تخمین می زنند، با پندار، با تخمین، با گمان، عمل میکنند. آن کسانی که راه ها و شیوه ها و روش ها را برای زندگی مردم جعل و پیشنهاد میکنند، آیا یقین دارند به صحت این راه ها؟؟ اگر از ساده دلی یقین کنند، باید آرزو کرد که یک چهل، پنجاه سال در دنیا بمانند تا ببینند چگونه نقشه های محکم، خراب از آب در آمد، ببینید پیش بینی ها چگونه غلط از آب در آمد، یقین هم ندارند؛ *ان هم الا یخرصون* با تخمین، با گمان، با فرضیه و تئوری، مردمِ دنیا را، جامعه های بشری را می خواهند اداره کنند، با تئوری، اما خدا با تئوری کسی را اداره نمیکند؛ با متن واقعیت، با علم و دانش به معنای واقعی انسان ها را به راه راست هدایت میکند، *انّ ربک هو اعلم من یضل عن سبیله* یقینا پروردگار توست داناتر به حال آن کسانی که گمراه میشوند از راه او *و هو اعلم بالمهتدین* او داناتر است به راه یافتگان و هدایت شدگان.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۴.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ ارتباط ذبح با توحید.
*فکلوا مما ذکر اسم الله علیه ان کنتم بایاته مومنین* اینجا انسان با کمال تعجب، ابتدائا، می بیند بعد از این مطالب کلی؛ اکثریت مردم را اطاعت نباید کرد، دنبال ظن و گمان تئوری و فرضیه نباید رفت، فرمان پروردگار در مورد نبوت آخرین و در مورد دین، تمام و غیر قابل تغییر شده است؛ بعد از این حرفهای کلی، یک دفعه میگوید که از آنچه نام خدا بر آن برده شده است بخورید، گوسفندی را که با نام خدا کشتند، ذبح کردند، از این حق دارید بخورید، مساله ی فرعی؛ در نظر انسان خیلی تعجب آمیز می آید که چه ارتباطی اینها با هم دارند، البته آنچه که به عنوان ارتباط، بنده هم بگویم، چیزهایی ست که از روی تصور خودم میگویم، شاهد قطعی بر این نیست، میدان برای فهم ها و فکر ها و ترکها باز است؛ مطالعه کنند، تناسبش را پیدا کنند، اما به نظر ما هم چیزهایی میرسد.
اولا در نظر پروردگار که بالاتر از این عالم و در سطح و افق ما فوق تصور انسان قرار دارد، همانطور که گفتیم، همه مسائل در یک سطحند، برای خدا مسائلی کلی مربوط به بشر با مسائل جزئی تفاوتی ندارد، همه اش یکی ست، برای خدا همه چیز یکی ست، برای پروردگار عالم، آنچه مایه سعادت انسان است، به عنوان یک فرمان مطرح است فرقی نمیکند این فرمان جزئی باشد، فرعی باشد، مربوط به یک نفر باشد یا کلی باشد، عمومی باشد، مربوط به همه بشر باشد؛ اولا.
ثانیا؛...
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۴.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️چرا باید ذبح حیوانات را با نام خدا شروع کنیم.
ثانیا؛ مسئله ی ذبح و تذکیه را درست بشکافیم، یعنی چه که نام خدا در هنگام ذبح کردن حیوانی که میخواهد، انسان او را بخورد، باید آورده بشود، میدانید که مشرکان و قبائل و ملتها و امتهایی که از توحید بی نصیب بودند، در هر مناسبتی، در هر موقعیتی، برای هر کاری، نام آن معبودان را می آورند، بسم المسیح مثلا، همچنانی که روایت دارد در مورد مسیحی ها، و میدانیم که بت های دنیایی، قدرت های دنیایی هم، همیشه سعی میکنند نام خودشان را در افتتاح و سر آغاز و دیباچه هر کاری جا بزنند، هر کاری که به نام غیر خدا شروع شد، دارای جهت غیر خدایی ست قهرا، وقتی شما کاری را برای خاطر پول، برای خاطر هوای نفس، برای خاطر مسائلی از این قبیل شروع کردید، با آن نام، با آن یاد؛ این قهرا جهتش هم، جهتِ همان چیزی است که نام و یاد او را در حین شروع این کار بر زبان یا در مغز خطور دادید، کاری که با یاد پول انجام میگیرد و برای پول، جهتش جهت پول در آوردن است، تا آخر آن چنان سیر میکند که از آن پول در بیاورد، اصلا کار در جهت گیری، آنچنان حرکت می کند که جزء پول هیچ چیز دیگری برایش مطرح نیست، اما کاری که با #نام_خدا با یاد خدا شروع میشود، جهت گیری اش هم جهت گیری خدایی ست، جهت گیری اش همجهت گیری طبق فرمان خدا و مناسب با امر پرودگار است، به ما میگویند که حتی ذبیحه را وقتی که میکشید، با نام خدا بکشید، یعنی ضروری ترین، اولی ترین نیاز شما که خوراک شماست، بایستی با نام خدا بکشید، برای خدا باشد، شکمت را هم که پر میکنی، برای خدا باید پر کنی، نتیجه این میشود که شکم پر کردن اصل نیست، #خدا اصل است، اگر یک وقتی احساس کردی که بخواهی شکمت را پر کنی، از خدا دور خواهی افتاد، این را رها کن، پرش نکن بزار گرسنه بماند، بگذار از گرسنگی بمیری و بر خلاف جهت گیری خدایی حرکتی از تو سر نزند، برای چه؟؟ برای خاطر اینکه شکم، اگر چه نیاز اصلی ست، اما در زندگی تو، اصل نیست، در زندگی تو اصل خداست و جهت گیری خدا، این را بسم الله هنگام کشتن گوسفند به ما یاد میدهد، بسم الله هنگام لقمه زدن و غذا خوردن به ما یاد میدهد.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۶، ۳۱۷.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ ارتباط ذبح با توحید۲.
با بسم الله شروع کن حتی غذا خوردن را با بسم الله شروع کن، حتی عمل جفت گیری را با بسم الله شروع کن، حتی غذا خوردن را با بسم الله شروع کن، حتی وارد شدن، رفتن، بیرون آمدن، تو خانه، در دکان، همه کار را، یعنی چه؟؟ یعنی تمام جهت گیری زندگی ات برای تامین هر نیازی، و لو نیاز های اولی، باید بر طبق فرمان خدا و در جهت سبیل الله باشد، *انّ صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین* برای خداست، آن مدبر و پروردگار امور عالمیان، *لا شریک له* که هیچ شریکی ندارد، پروردگار عالم، در هیچ یک از مناطق زندگی من، حتی غذا خوردنم، نه فقط در نماز خواندنم، در حرکاتم، در تلاش هایم، در کوشش هایم، برای خدا شریکی قائل نیستم، این کشور وجود من، یکسره در اختیار خدا و قلمرو قدرت و فرمان اوست، ذبیحه را هم که میکشید، این جوری بکشید، اما کافر قرشی به صورتی، کافر غیر قرشی به صورت دیگری، وقتی ذبیحه را میکشد، گوسفند را میکشد، وقتی غذا میخورد، وقتی زندگی میکند، وقتی دکان باز می کند، نه فقط به نام خدا نیست، به یاد خدا نیست، بلکه به نام غیر خدا و به یاد غیر خداست.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۷.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ ارتباط ذبح با توحید۳.
این ذبیحه را سمبل بگیرید، #نام_خدا در هنگام کشتن گوسفند را یک سمبل بدان، اگر چه خودش یک حکمی ست، حکم فقهی ست، البته باید نام خدا آورده بشود قطعا، اما شما این را فرض کنید یک سمبلی، سمبل نیاز های اساسی و اصیل انسان، کشتن گوسفند، این باید با نام خدا باشد؛ یعنی چه؟ یعنی حتی اساسی و اصیل انسان، کشتن گوسفند؛ این باید با نام خدا باشد؛ یعنی چه؟ یعنی اساسی ترین اولی ترین بنیانی ترین اصیل ترین نیازهایتان را برای خاطر خدا بخواهید، لقمه نانی هم که میخوری تا گرسنگی ات بر طرف بشود، برای خاطر خدا بخور، برای خاطر خدا گرسنگی ات را برطرف کن و نیرو در بدنت بدم، خب، پیداست نیرویی که برای خاطر خدا آمده به بدن انسان، برای خاطر #خدا هم باید مصرف بشود، این نتیجه ی منطقی و دو دوتا چهارتاست، ببین چقدر دقیق است.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۸.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ چرا نمی خورید؟؟!!!!
*فکلوا مما ذکر اسم الله علیه* بخورید از آنچه نام خدا بر آن یاد شده است، *ان کنتم بایاته مومنین* اگر به آیات خدا مومنید، *و ما لکم الا تاکلوا مما ذکر اسم الله علیه* چه شده است شما را، یعنی به چه دلیل، برای چه، از آنچه نام خدا بر آن برده شده است، *لا تاکلون* نمی خورید، *و قد فصّل لکم ما حرّم علیکم الا ما اضطررتم الیه* در حالی که خدا تفصیلا، تبیینا، بیان کرده است برای شما، آنچه که حرام است، مگر در حال اضطرار؛ غیر از آن، همه چیز برایتان حلال است، *و انَّ کثیرا لیضلون باهوائهم بغیر علم* بسیاری گمراه می کنند با هوس های خود، مردم را، بدون دانشی، بدون بینشی، با صِرف اهوا و هوس های خود، مردم را به بیراهه و گمراهی می کشند، *انّ ربک هو اعلم بالمعتدین* پروردگار تو همانا به متجاوزان و تجاوزگران، داناتر است، اینهائی که مردم را بدون داشتن علم و دانش، به بیراهه و گمراهی می کشند، طبق اشاره این آیه، معتدینند، تجاوزگران، اعتداء و دشمنی کنندگان.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۸.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
💠وظیفه ماست که در مقابل ابرقدرتها بایستیم و قدرت ایستادن هم داریم؛ به شرط اینکه روشنفکران دست از غرب و شرق و غربزدگی و شرق زدگی بردارند و صراط مستقیم اسلام و ملیت را دنبال کنند.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور ،جلد ١٢،صفحه ٢٠
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ کنار گذاشتن گناه ظاهری و باطنی؟؟!!!!
*و ذروا ظاهر الاثم و باطنه* به کناری نهید آنچه را که گناهش ظاهر استو آنچه گناهش نهان و باطن است، یک کارهایی هست که اشکالاتش، عواقب سوئش ظاهر است؛ قتل نفس معلوم است که کار بدی است، بی جان کردن یک جاندار، بدون استحقاق، معلوم است که کارخلافی است؛ این گناه بودنش ظاهر است، یک کارهایی هم گناه بودنش درست، بارز و ظاهر و نمایان نیست، خیلی از چیزها را انسان نمیفهمد که این چقدر بزرگ است؛ سخن بدون علم گفتن، دنباله روی از غیر علم کردن، فرمان از غیر خدا شنودن و نیوشیدن، اینها یک چیزهایی ست که آدم خیال نمیکند این قدر مضرات و عواقب سوء داشته باشد، نهان است پوشیده است گناه بودنش، لکن در عین حال، هر دو را بایستی کنار گذاشت؛ هرآنچه را که گناه است، چه آشکارا و چه پنهان، *و ذروا ظاهر الاثم و باطنه* بگذارید و واگذارید آن چیزهایی که ظاهر الاثمند، گناه بودنشان ظاهر است و باطن الاثمند، گناه بودنشان باطن و پوشیده است، *انّ الذین یکسبون الاثم سیجزون بما کانوا یقترفون* آن کسانی که گناه را برای خود دستاورد قرار می دهند و کسب میکنند، سزا دادهدخواهند شد به اعمالی که انجام می داده اند، *و لا تاکلوا مما لم یذکر اسم الله علیه* مخورید از آنچه نام خدا بر آن یاد نشده است، *و له لفسق* این فسق است، از دین برون رفتن است، اهمیت یاد خدا و نام خدا را، اینجا رویش تکیه میکند.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۱۹.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️الهام شیاطین به اولیائش برای مجادله با انسانها
*و انّ الشیاطین* بیشتر تکیه ما روی این تکه است، البته از اول این آیاتی که خواندیم تا اینجا، همین طور قدم به قدم اشاراتی بود که برای ما مفید بود، برای این مطلبی که اینجا بیان کردیم، البته هر چه بیشتر تدبر کنید، روشن تر میشود، اما قسمت عمده استدلال و استناد ما همین تکه آخر این آیه است؛ *و انّ الشیاطین لیوحون الی اولیاءهم لیجادلوکم* شیطانها و قطب های شرارت به دوستان و هم بستگان خود الهام میدهند، تا با شما مجادله کنند، شیطانها و قطبهای فساد و تباهی، ایادی خود، اولیای خود، هم جبهگان و پیوستگان خود را پر میکنند تا بیایند با شما بحث کنند، سر به سر بگذارند و مجادله کنند، شما تکلیفتان چیست در مقابل این اولیای شیطان؟؟ *و انّ الشیاطین لیوحون الی اولیائهم لیجادلوکم* اما شما، *و ان اطعتموهم انّکم لمشرکون* اگر شما از آنها اطاعت کردید، پیروی کردید، مشرکید، ببینید؛ مشرک، خیلی صاف، پس اطاعت شیطان، یعنی قطب شرار در مقابل رحمان، شیطان در مقابل رحمان است دیگر، شیطان در مقابل خداست دیگر، اطاعت شیطان، یعنی قطب شرارت، یا اطاعت اولیای شیطان، یعنی مزدورانش، آلت فعل هایش، دوستانش، هم جبهگانش، نوکرانش؛ اطاعت اینها موجب میشود که شما مشرک بشوید، *و ان اطعتموهم* و اگر اطاعت کنیدشان، *انّکم* همانا شما، *لمشرکون* حتما مشرکید.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۰.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️کجایند آنهایی که عبادتشان میکردید به جای خدا؟؟!!!!
این یک فصل؛ قسمت دوم از سوره ی شعراست که آن را دیگر خیلی وقت نداریم ترجمه ی مفصل بکنیم، یک ترجمه ی خیلی کوتاهی میکنم که تمام کنیم؛ جالب ترین و نافذ ترین بیانات در زمینه ی خیلی از معارف، چه در قرآن، چه در حدیث، به صورت تصویرها و صحنه سازی هایی از قیامت برای مردم بیان شده، یک مطلبی را وقتی میخواهند درست در مستمع مجسم کنند_ در احادیث هم همین جور است_ روشن کنند تا در اعماق جانش نفوذ بکند، صحنه ای از قیامت را برایش تصویر میکنند که این ماجرا در آنجا منعکس شده و اینجا از آن قبیل است، *و ازلفت الجنه للمتقین* نزدیک و فرا دست آمد بهشت برای با تقوایان، روز قیامت را دارد میگوید، منتهی با لحن گذشته میگوید، مضارع محقق الوقوع را در زبان عربی، با تعبیر ماضی میشود بیان کرد، *اقتربت الساعه و انشق القمر* یعنی خواهد شد.
*و ازلفت الجنه للمتقین* و نزدیک و فرا دست آمد بهشت، در دسترس، از برای متقیان، *و برزت الجحیم للغاوین* و نمودار و پدیدار شد دوزخ از برای گمراهان، فریب خوردگان، گول خوردگان، اینرا میگویند غاوین، *و قیل لهم این ما کنتم تعبدون من دون الله* گفته شود به آنان، به این فریب خوردگان گمراه، *این ما کنتم تعبدون من دون الله* کجایند آن چیزها و کسانی که به جای خدا آنان را عبادت می کردید؟؟ کو؟؟ آن قطب هایی که در زندگی به آنها دل بسته بودید، و عبادت آنها را میکردید، اینها کجایند؟ اینجا توجه کنید به کلمه ی عبادت، *تعبدون* آنها را عبادت میکردید، اما ببینیم چه هستند آنها، که اینها عبادتشان میکردند تا معنای عبادت معلوم شود...
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۱.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️زمانیکه پی میبریم به راهی که اشتباه و بد بودنش آشکار بود...
*هل ینصرونکم او ینتصرون* آیا آن معبودان شما، شما را یاری میکنند؟؟ یا خود از سوئی یاری میشوند؟؟ *ینتصرون* یعنی یاری میشوند خودشان، معلوم میشود این معبودها کسانی هستند که محتاج یاری شدند، پیداست انسانند، از نوع انسان بودند این معبودها، نه از نوع سنگ و چوب و بتهای بی جان، *فکُبکِبوا فیها هم و الغاوون/ و جنود ابلیس اجمعون* و سپاهیان ابلیس همگی، هر کسی که به نوعی برای ابلیس کاری کرده، از برای ابلیس خدمتی انجام داده، در راه گمراهی خلق الله قدمی برداشته، به هر صورت، در قیامت جایگاه همه شان جهنم است، معیاد آنجاست، *قالوا و هم فیها یختصمون* آنگاه در هنگامه خصومت با یکدیگر به جان هم می افتند؛ اینها به آنها، آنها به اینها؛ اینها گناه را به گردن آن پیشوایان می اندازند؛ پیشوایان گناه را به گردن اینها می اندازند؛ اینها میگویند شما نامردها بودید که ریسمان به گردن ما انداختید و ما را دنبال خودتان بردید، به زور، آنها میگویند شما بودید که دنبال ما راه افتادید؛ هر کدام ضربه ای، یک حربه ای علیه آن گروه دیگر ارائه میدهند و بیرون می آورند، *قالوا* گویند یا گفتند، *و هم فیها یختصمون* در حالی که در دوزخ مشغول خصومت و جنگ و ستیز بودند، *تالله* سوگند به خدا، *ان کنّا لفی ضلال مبین* بودیم ما در گمراهی آشکار، در گمراهی عظیمی بودیم، با آشکاری اش نمیفهمیدیم گمراه بودیم، با اینکه اگر یک ذره به خود می آمدیم، می فهمیدیم که چه راه غلطی، چه راه بدی، چه مسیر خطرناک و چه عاقبت کشنده و مهلکی ست، با اینکه اگر یک مقدار فکر میکردیم، اینها معلوم میشد، در عین حال در این گمراهی ماندیم.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۲.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia
🌹🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹🌸
🔸️ پشیمانی...
*تالله اِن کنّا لفی ضلال مبین* سوگند به خدا که ما در گمراهی آشکار بودیم، چه کار ما گمراهی بود؟؟ این کارمان؛ *اذ نسویکم برب العالمین* که شما را برابر می کردیم با پروردگار جهانیان، باید از خدا می ترسیدیم، از شما ترسیدیم؛ باید گوش به فرمان خدا میبودیم، به فرمان شما بودیم، باید به سوی خدا و برای تقرب به خدا تلاش میکردیم، برای تقرب به شما تلاش گردیم، باید روزی را از خدا میخواستیم، از شما خواستیم؛ *اذ نسویکم برب العالمین* که شما را برابر قرار دادیم و مساوی با پروردگار جهانیان، *و ما اضلنا الا المجرمون* گمراهمان نکرد مگر گنهکاران و مجرمان، *فما لنا من شافعین* دیگر امروز شفیعی نداریم، *و لا صدیق حمیم* و دوست دلسوزی نداریم، *فلو انّ لنا کره فتکون من المومنین* کاش برگشتی بود ما را به دنیا تا مومن میشدیم، *انّ فی ذالک لایه* در این سخن نشانه و آیتی است، *و ما کان اکثرهم مومنین* بیشترینشان مومن و دارای ایمان نیستند.
🔸️ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی رهبری؛ ص، ۳۲۳.
#مقام_معظم_رهبری
#ایمان
🗨💭 روزانه یک دقیقه با سخنان رهبری.... 👇🏻👇🏻
@sokhanshia