eitaa logo
دانلود
🔹وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ 🔸و خداوند به اعمالی که انجام می‌دهید آگاه است‌ 🔸And Allah is well aware of what you do 📗سوره منافقون، آیه 11 https://eitaa.com/sotonediin
🌷 امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) : ✍ إن قارَفتَ سَيِّئَةً فَعَجِّل مَحوَها بِالتَّوبَةِ 🖌 اگر مرتکب گناه شدی ، به سرعت آن را با توبه نابود کن. 📙 تحف العقول ، ص۸۱ ☀️ به ما بپیوندید 👇 https://eitaa.com/sotonediin
🌷🌷فصل دوم: آثار ترک نماز🌷🌷
«امروز باید پرسش خود را نزد امام صادق علیه السلام مطرح کنم و پاسخش را بدانم». این سخنی بود که عبید بن زراره با خود گفت. قصد داشت از منزل خارج شود و خود را نزد امام صادق علیه السلام برساند و پاسخ پرسش را بشنود. هیچ کس نتوانسته بود به درستی پاسخش را بدهد. او می‌خواست گناهان کبیره را بشناسد. چیزهای زیادی درباره گناهان کبیره شنیده بود، ولی از تعداد آنها اطلاعی نداشت. چاره را در آن دید که این مسئله را با امام در میان بگذارد. به سوی خانه امام به راه افتاد. در راه پرسش خود را در ذهن مرور کرد تا بتواند به خوبی پاسخ آن را دریابد. به مکان درس امام نزدیک شد. امام هنوز نیامده بود. در گوشه ای نشست و با یکی از دوستان خود به گفت وگو پرداخت تا اینکه پس از مدت اندکی امام وارد شد و همه برخاستند. امام صادق علیه السلام آماده می‌شد تا بحث آن روز را آغاز کند. ناگهان عبید اجازه خواست تا پرسشی را مطرح کند. امام عبید بن زراره را به خوبی می‌شناخت. او از شاگردان خوب امام بود. امام به او اجازه داد. عبید بن زراره خود را به صف اول رساند و رو به روی امام نشست و پرسید: «ای فرزند رسول خدا! می‌خواهم بدانم گناهان کبیره چند تاست؟ » امام که از این پرسش عبید لبخند رضایتی بر لبانش نشسته بود گفت: «نوشته‌هایی از امام علی علیه السلام در دست است که در آن به چند گناه کبیره اشاره شده است. گناهانی چون کفر به خداوند، کشتن انسان، عاق پدر و مادر شدن، ربا گرفتن، خوردن مال یتیم». عبید همچنان منتظر بود تا امام باقی گناهان را بگوید، ولی امام سخنش را قطع کرد و عبید در شگفتی فرو ماند. بسیاری از گناهان کبیره، همچون ترک نماز در این سخن امام نیامده بود. از این رو، از امام پرسید: «شما به خوردن مال یتیم به عنوان گناه کبیره اشاره کردید، ولی به ترک نماز اشاره نکردید. حال پرسش من این است: آیا گناه خوردن مال یتیم بزرگ تر است یا ترک نماز؟ » امام صادق علیه السلام فرمود: «عبید! گناه ترک نماز، بزرگ تر است. » «یابن رسول الله! پس چرا ترک نماز از گناهان کبیره به شمار نرفته است؟ » حضرت فرمود: «عبید! اولین گناه کبیره ای را که من برشمردم چه بوده»؟ عبید پاسخ داد: «کفر به خداوند، یابن رسول اللّه». امام صادق علیه السلام فرمود: «بی شک ترک کننده نماز، بدون هیچ گونه علتی کافر است». عبید که حالا می‌دید پاسخ پرسش خود را به روشنی دریافته، شادمان شد و دانست که ترک نماز یکی از نمودهای کفر است. [۱] ---------- [۱]: وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۲۵۴. https://eitaa.com/sotonediin
نورچشمی ها در نماز😍 بیشترین دعای امیر المؤمنین علیه السلام این آیه شریفه بود: ﴿رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنِ وَ آجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً﴾ فرقان،۷۴.؛ پروردگارا! همسران و فرزندان ما را نور چشم ما گردان و ما را امام و پیشوای پرهیزگاران قرار بده. » 👇👇👇👇 خود آن حضرت قسم خوردند و فرمودند: این که من از خدا خواستم فرزندان مرا نور چشمم قرار دهد، مرادم این نیست که فرزندانم زیبا و خوش قد و بالا باشند، بلکه از خدا خواستم که فرزندانم گوش به فرمان خدا باشند و از خدا ترسان تا وقتی به آن‌ها نگاه می‌کنم چشمانم روشن شود. -------- 📚 داستان های سمت خدا - ج ۲، ص ۱۶۱ https://eitaa.com/sotonediin
نماز آیات زیادی وجود دارد که میگوید اگر نماز درست شود همه فضایل از برکت نماز درست خواهد شد و در صورت آسیب دیدن نماز همه فضایل از دست میروند. اگر همه فضایل اسلامی را به دانه های تسبیح تشبیه کنیم نماز یکی از آنها نیست؛ بلکه بند تسبیح است. هر یک از این فضایل اگر آسیب ببیند یک دانه تسبيح ناقص شده است؛ اما نماز اگر آسیب دید همه دانه های تسبیح از دست میرود. https://eitaa.com/sotonediin
توجه ویژه خداوند به نماز نماز در بین عبادات از امتیاز خاصّی برخوردار است، خدای سبحان در آغاز دریافت وحی حضرت موسی (علیه‌السلام) ضمن اشاره به معارف کلی دین، نماز را انتخاب کرده و می‌فرماید: «...اقم الصلاة لذکری؛ ... نماز را برای یاد من بپا دار.» از این آیه دو نکته روشن می‌شود: ۱) نماز اختصاص به شریعت خاتم الانبیاء (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) ندارد. ۲) إقامه نماز باید برای یاد خدا باشد. نماز یکی از بزرگترین عبادتی است که قرآن به آن دعوت می‌کند. هنگامی که علی (علیه‌السّلام) با مشکلی برخورد می‌کرد به نماز بر‌می‌خاست و پس از نماز به دنبال حل مشکل به راه می‌افتاد و آیه را قرائت می‌فرمود. تکیه گاه درونی انسان صبر و تکیه گاه برونی نماز است. «یا ایها الّذین امنوا استعینوا بالصبر و الصلوة ان الله مع الصابرین؛ ای افراد با ایمان از صبر و استقامت و از نماز (در برابر حوادث سخت زندگی) کمک بگیرید. (همانا) خداوند با صابران است». در این آیه به دو اصل توصیه شده نخست مساله‌ی خود یاری و اتکا به نفس که به عنوان صبر از آن یاد گردیده و دیگر اتکاء به خداوند که با نماز به آن اشاره شده است. این آیه دلالت دارد بر اینکه تشریع نماز لطفی است از جانب خداوند به بندگان خود که به آن وسیله بر انجام سایر عبادات توفیق حاصل کنند چنانکه فرمود: «ان الصلوة تنهی عن الفحشاء و المنکر؛ نماز از عمل قبیح و ناپسند انسان را باز می‌دارد» https://eitaa.com/sotonediin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽| شهید بهشتی: مسلمان حق ندارد در برابر قدرت‌ها مرعوب باشد؛ هر قدرت انسانی، یا هر قدرت طبیعیِ بالاتر از آن. معنای نماز همین است. 📚بیست و هفت جمله، ص۱۵۴ https://eitaa.com/sotonediin
🔴تجارت بی‌سود ✍در تعجب بودم اين همه سود، اين همه خوشي، ديدن مناظر زيبا ، هم‌سفران باصفا، با اين همه چرا وقتي از امام صادق (علیه السلام) براي اين سفر استخاره گرفتم جواب ايشان منفي بود. به هر حال به ما كه خوش گذشت. سود بسياري هم نصيبمان شد، تا حالا در هيچ سفري اين همه سود به دست نياورده بودم. به مدينه كه رسيدم، به منزل امام رفتم و گفتم: اي فرزند پيامبر با اين كه شما فرموديد جواب استخاره بد است، اما در اين سفر خيلي به ما خوش گذشت و سود فراواني نيز به دست آورديم. امام صادق (علیه السلام) لبخندي زد و فرمود:‌ به ياد داري در يكي استراحتگاه ها، از شدت خستگي خوابت برد، وقتي بيداري شدي ديدي آفتاب طلوع كرده و نماز صبحت قضا شده است. با اين صحبت جا خوردم و گفتم، ‌بله كاملاً درست است، گويي شما همراه ما بوده ايد. سپس امام (علیه السلام) فرمود: اگر آنچه خداوند به تو داده است را در راه او صدقه‌دهي، جبران آن دو ركعت نماز قضاي تو نمي‌شود. کتاب پر پرواز ؛ ص 14 به نقل از جهاد با نفس، ج2، ص76. https://eitaa.com/sotonediin
۲. دوزخ همیشه این گونه بود. وقتی فرشته وحی بر پیامبر نازل می‌شد، آرامشی عجیب او را فرا می‌گرفت. حالا هم پیامبر خدا، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله به آسمان چشم دوخته بود و می‌دید که فرشته وحی به سویش می‌آید. پس آماده دریافت وحی شد. جبرئیل آرام آرام به پیامبر نزدیک شد و سلام کرد و پیامبر نیز پاسخ داد. جبرئیل در همان حالت همیشگی در حال دریافت وحی پروردگار بود که ناگهان صدای وحشتناکی به گوش رسید. صدایی که گویا از عالمی دیگر بود و تنها پیامبر خدا و جبرئیل این صدا را شنیدند. پس از شنیدن این صدا، چهره جبرئیل دگرگون شد. گویا می‌دانست که این صدا از کجاست و می‌دانست چه روی داده است. پیامبر با حیرت به جبرئیل خیره شده بود و نمی دانست حکایت این صدا که سبب دگرگون شدن حال جبرئیل شده، چه بود. برای همین، حضرت محمّد صلی الله علیه و آله پرسید: «این چه صدایی بود ای جبرئیل؟ » جبرئیل با همان حالت گفت: «ای محمد صلی الله علیه و آله، خداوند در دوزخ، چاهی قرار داده است هم اکنون سنگ سیاهی را در آن انداختند که پس از سیزده هزار سال، آن سنگ به ته آن چاه رسید. » پیامبر که تا کنون چنین چیزی را نشنیده بود با تعجبی دو چندان پرسید: «آن چاه، جایگاه چه کسانی است؟ » جبرئیل پاسخ داد: «جایگاه بی نمازان و... ». پس از این، پیامبرخدا این داستان را برای مسلمانان باز گفتند. مسلمانان پس از شنیدن این ماجرا، چند و چون این عذاب را از پیامبر جویا شدند. عرق بر پیشانی همه مسلمانان نقش بسته بود؛ زیرا هیچ کدام نمی دانستند که آیا نمازشان مورد قبول پروردگار خواهد بود یا نه. گروهی از آنان هم که به سبب تنبلی، در خواندن نمازشان کوتاهی می‌کردند تصمیم گرفتند از آن پس در به جا آوردن نماز دقت بیشتری کنند. [۱] ---------- [۱]: عبداللّه جوادی آملی، اسرار الصلوة، قم، دارالاسراء، ۱۳۷۳، ص ۳۱. https://eitaa.com/sotonediin
🌷🌷فصل سوم:موانع کمال نماز🌷🌷
۱. سبک شماری نماز اللّه اکبر گفت. هنوز زمانی نگذشته بود که سلام پایانی نماز را به زبان آورد. گویی چشم به هم زدنی نمازش طول کشید. با عجله از جایش بلند شد و خواست از مسجد بیرون برود. راستش، آن قدر نمازش را سریع خواند که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می‌کرد. قصد فضولی نداشتم ولی تاب نیاوردم؛ چون ندیده بودم کسی این گونه نماز بخواند. نزد او رفتم. سلام کردم و گفتم: «به نظر من نماز شما صحیح نیست». در همین هنگام که ما مشغول صحبت بودیم، دو نفر دیگر هم به ما پیوستند. گویی نمازخواندن این مرد برای آن دو هم جالب بوده است. اولی گفت: «نماز خواندن تو، همچون منقارزدن کلاغ بر زمین است. » دومی گفت: «اگر در نماز جماعت شرکت کنی، آن گاه از صحیح بودن نمازت خاطر جمع می‌شوی». مرد نگاهی به ما انداخت و هیچ نگفت. آخر برایمان جوابی نداشت. من از او خواستم که به اتفاق نزد امام علی علیه السلام که هنوز در مسجد حضور داشتند، برویم و از آن حضرت درباره چنین نمازی بپرسیم. آن مرد با اینکه عجله داشت، پذیرفت و ما چهار نفر به خدمت امام رسیدیم. یکی از ما، موضوع را مطرح کرد و عجله آن مرد را در خواندن نماز شرح داد. امام علی علیه السلام که خود نیز متوجه نمازخواندن این مرد شده بود، به او رو کرد و گفت: «ای مرد! چه مدت به این شکل نماز می‌خوانی؟ » مرد گفت: «مدتی است که این گونه نماز می‌خوانم». حضرت فرمود: «مَثَل تو مَثَل کلاغ است. اگر به این حال از دنیا بروی، بر دین پیامبر صلی الله علیه و آله از دنیا نرفته ای. » آن گاه بر سخنانش افزود: «همانا دزدترین دزدها، کسی است که از نماز خود بدزدد». [۱] ---------- [۱]: وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۴. https://eitaa.com/sotonediin