شبهه 15: اگر این بیماریها، ویروسها و مرگ و میرها به علت گناهان مردم است، چرا از قم که مرکز دین و تشیع است و در آن کمتر گناه می شود شروع شده است؟!
پاسخ:
اولا؛ اراده الهى بر اين تعلّق گرفته كه نظام كلّى حاكم بر جهان، نظام علّى و معلولى و سبب و مسبّبى باشد؛[1]یعنى هرمعلولى، علّت خاص و هرعلّتى، معلول مخصوص داشته باشد و بر این اساس بسيارى از فعل و انفعالات و حوادث موجود در اين عالم در چارچوب نظام طبیعی قرار مىگيرد؛ مسائل آب و هوا، ميزان بارش باران و بسيارى از حوادث جغرافيايى و طبيعى از همين قاعده پيروى کرده و در چارچوب نظام علّى- معلولى قرار دارد. پس كاملا طبيعى است اگر چند نفر مبتلا به کرونا از چین وارد قم و مهمان شخص قمی شوند، این ویروس به دیگران منتقل شده و برخی از مردم قم به این ویروس مبتلا شوند و این واقعیت میتواند حتی در فرضی که هیچ گناهی در قم و یا هرشهر دیگری صادر نشده، باز محقق شود.
ثانیا؛ اگرچه میان برخی از گناهان با برخی از بلاها رابطه علی - معلولی وجود دارد، امّا اینطور نیست که تمام بلاها بر اثر گناهان باشد؛ بلکه عوامل مختلفی میتواند در به وجود آمدن بلا دخالت داشته باشد. در این رابطه به چند نکته اشاره میشود:...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951890/
🆔@spasokh
شبهه 16: شیوع ویروس کرونا از قم، تاوان سوزاندن کتاب پزشکی هاریسون توسط آقای تبریزیان از علمای قم است! ویروس آمد تا علمای قم به درگاه علم پرشکی مدرن پناه آورده و انتظار گره گشایی داشته باشند!
پاسخ:
در این که سوزاندن کتاب هاریسون (بدون نظر داشتن به مفید بودن یا نبودن آن برای جامعه بشری) کار اشتباهی بوده، جای تردیدی نیست؛ اما آیا این عمل از سوی همه علما تأیید شده است؟ آیا این رفتار میتواند عامل شیوع بیماری در شهر قم باشد؟ پاسخ ضمن نکاتی ارائه میشود:
یکم: رفتار آقای تبریزیان از سوی همه علمای دینی محکوم و تقبیح شد. علم موهبتی ارزشمند است و در هرجا و در نزد هرکس باشد، قابل احترام است؛ هرچند ممکن است برخی از دانشمندان از علم خود در جهت آسیب به انسان ها سوءاستفاده کنند.
دوم: اگر مراد از این ادعا که: « ویروس کرونا تاوان سوزاندن کتاب پزشکی هاریسون است» اثبات ملازمه عقلی بین این دو باشد، چنین ادعایی هم از نظر عقلی و هم از نظر علمی مردود است. اما از نظر عقلی مردود است زیرا بین علت و معلول همواره باید سنخیت باشد؛ یعنی از علت خاصی معلول مرتبط با آن صادر میشود و هرمعلولی، علت خاص خویش را طلب میکند....
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951891/
🆔@spasokh
شبهه 17: روحانیون شیعه ادعا میکردند، توسل به اهل بیت و وجود حرمهای مقدس مایه برکت و دورماندن شهرهای زیارتی از بلا است، در حالی که الآن ویروس کرونا از قم آغاز و گسترش یافته است!
پاسخ:
اولا؛ ویروس کرونا از قم شروع و گسترش پیدا نکرده است؛ بلکه شروع آن از کشور چین شهر ووهان بوده است. اما در ایران، قم اولین شهری بود که قادر به شناسایی این ویروس شد وگرنه طبق اظهارات برخی از صاحب نظران، این ویروس قبل از قم، در تهران وجود داشته است. هرچند تقدم وجود ویروس در هرشهری، نباید عاملی برای تحقیر و توهین به آن شهر و ساکنان آن شود؛ چرا که این امر ممکن بود در هرشهری اتفاق بیافتد.
ثانیا؛ یکی از آفتهای بزرگ در فرایند شناخت و مبارزه با مشکلات مادی و روانی بشر، تکسونگری و تقلیلگری است که از نظر عقل و علم مردود است. مثلا تقلیل علل پدیدآمدن و شیوع بیماریها به مسائل بهداشت محیطی و جسمی نوعی تقلیلگرایی، یعنی فروکاهش علل به علل مادی و محسوس است! عقل و علم بشر محدود است و با وجود پیشرفتهای زیادی که در علوم طبیعی و انسانی صورت گرفته، بشر هرگز نمیتواند به صورت یقینی ادعا کند که میتواند به همه پدیدهها از همه ابعاد، سطوح و زوایا آگاه شده و آنها را در کنترل خود در آورد...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951892/
🆔@spasokh
شبهه 18: مگر اینجا کشور امام زمان و اهل بیت (علیهم السلام) نیست؟! پس این همه بلا و مصیبت عمومی در غرب و شرق و جنوب و شمال آن برای چیست؟! چگونه میتوان اینها را تببیین کرد؟
پاسخ:
اولا؛ نظام جهان بر پایه زنجیره اسباب و مسببات جریان دارد. در این نظام هر معلولی علت یا عللی دارد. حوادث طبیعی، چه سودمند و چه زیانبار، دارای زمینهها و عللی است که از آن تخلف نمیکند. چه کشوری که مردم آن به امام زمان اعتقاد دارند و چه کشورهایی که چنین اعتقادی ندارند. البته علل حوادث در علتهای مادی منحصر نیست و بسیاری از حوادث طبیعی زمینههای و علل معنوی هم دارد؛ هرچند علل معنوی همواره توسط علل مادی اثر میکند. مثلا بیاعتنایی به امور اخلاقی، ظلمها و حقکشیهای فراگیر، ممکن است موجب کاهش باران و خشکسالی شده و از این راه بر رشد منفی نیازمندیهای غذایی یک جامعه تأثیر منفی بگذارد. بر این اساس سنتهای الهی در همه جای جهان به یک منوال است و استثنایی در آن نیست. حتی در اموری که ما آن را استثنا میپنداریم، باز بر اساس سنت و سببی انجام میگیرد. اعتقاد به امام زمان به همراه عمل به ارزشهای مورد رضایت آن امام یقینا موجب بروز و ظهور خیرهای معنوی فراوان میشود. حتی ممکن است با دعای آن حضرت برخی از بلاهای بنیان کن از جامعه مهدوی برطرف شود. اما این اعتقاد و ارتباط به معنی این نیست که چنین کشور و جامعهای یکسره از دیگر کشورها متفاوت شده و سنتهای دیگری بر آن حاکم میشود...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951893/
🆔@spasokh
شبهه 19: پس از انتشار کلیپهایی که در آن برخی از پرستاران مراکز درمان کرونا مشغول رقص و پایکوبیاند، یکی از هنرپیشههای ظاهرا بیحاشیه که در سینما و تلویزیون بیشتر نقشهای مثبت و مذهبی را بازی کرده و ذهنیت مثبتی از خود در اذهان مردم ایجاد کرده، با نشر یک استوری در فضای مجازی، تنها راه حل بحران کرونا را رقص و پایکوبی در سراسر کشور دانسته و مردم را به انجام رقص و شادی دعوت کرده است. وی حتی پا را از این فراتر نهاده و در توهینی سخیف و بسیار بیادبانه، مخالفان رقص را بیرون از گونه انسانی معرفی کرده است!
پاسخ:
اولا؛ اظهارنظر در مسائل تخصصی در صلاحیت همه افراد نیست. همانگونه که اظهارنظر درباره فنون و مسائل هنرپیشگی در صلاحیت هنرپیشگان حرفهای و مدرسان سینما است، اظهار نظر درباره مسائل بهداشتی به پزشکان، مسائل روان شناختی به روانشناسان و مسائل معنوی به عالمان دین اختصاص دارد. بنابر این اظهار نظر یک هنرپیشه در موضوع روش مقابله با بیماری کرونا فاقد اعتبار عقلی و علمی است؛ هرچند ممکن است برخی از افراد به علل و انگیزههای گوناگون از آن استقبال کنند!!!
ثانیا؛ انسانها در موقعیتهای مختلف واکنشهای خاصی از خود نشان میدهند. برخی از واکنشها، فطری است و برخی اکتسابی و معلول آموزش و تربیت محیطی است. کنشها و واکنشهای فطری در همه جا و همه افراد یکسان و نشانه بهنجاری است؛...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951894/
🆔@spasokh
شبهه 20: این روزها کلیپی از آقای اکبر عبدی، هنرپیشه سینما و تلویزیون در سطح وسیعی منتشر شده که در حال معاشقه با سگ دستآموزی است. درحالی که سگ مرتبا صورت عبدی را لیس میزند، به سگ میگوید برای ما پیش خدا دعا کن که بلاها را از ما بگرداند! با توجه به تأثیرگذاری رفتار شخصیتهای محبوب و مشهوری مثل عبدی، آیا این امر نوعی شبههافکنی و تمسخر اعتقادات دینی مردم نیست؟!
پاسخ:
اولا؛ رفتار و گفتار هرکسی جز معصومان (علیهم السلام) به خودی خود هیچ اعتباری ندارد. رفتار و گفتار باید بر منطق عقلانی و دینی استوار باشد تا بتوان برای آن اعتباری قائل شد. شهرت، محبوبیت، تخصص در یک رشته خاص، هرگز دلیلی بر اعتبار مطلق رفتارها و گفتارهای افراد نیست. بنابر این اگر کسی به سخن یا رفتار فرد مشهوری، به صرف مشهور بودن استناد کند و بخواهد شهرت یا محبوبیت فردی را دلیل درستی سخن یا رفتار او بداند، در واقع نشانه نابخردی خود او است!
ثانیا؛ مهربانی و ترحم بر حیوانات، امری ستوده و انسانی است و در دین ما هم به آن سفارش شده است؛ آنچنانکه خود معصومان (علیه السلام) هم با حیواناتی که در محیط زندگیشان، با ترحم و مهربانی رفتار میکردهاند. بر این اساس رفتار اکبر عبدی با سگش از این جهت، رفتار حرام یا حتی مکروهی نیست؛ هرچند رفتارهای نزدیک و عاشقانه با حیوانات، ضمن اینکه با اصول بهداشتی در تضاد است، میتواند نوعی رفتار نابهنجار تلقی شود؛ ...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951895/
🆔@spasokh
عنوان: رابطه اعتقاد به منجی در شیعه با اعتقاد به منجی در یهود
📝شبهه شماره 186
💠 اعتقاد به منجی ریشه در تفکر یهود دارد که معتقد بودند الیاس در آخرالزمان برای نجات بنی اسرائیل به زمین برخواهد گشت، این اعتقاد به دنبال دست نیافتن علوی ها به حکومت و شکست قیام های متعدد آنها توسط یهودی های نفوذ کرده در میان علوی ها تبلیغ شد و شیعیان نیز برای تسکین دردهای روحی خود، آن عقیده را پذیرفته و با تغییر در آن، اعلام کردند مصلح جهانی از اهل بیت خواهد بود.
🌸پاسخ
1️⃣ با مروری گذرا بر مصادر حدیثی، تاریخی، عقیدتی و تفسیری شیعه و سنی بدین حقیقت پی خواهیم برد که نخستین کسی که در اسلام موضوع مهدی منتظر (عج)، قیام جهانی او بعد از مملو شدن جهان از ظلم و حتی مشخصات خانوادگی او و اجدادش را به صورت دقیق اعلام نمود، همانا شخص رسول اکرم (ص) بود.
2️⃣ اندیشه مهدویت ریشه در قرآن دارد مانند: «اوکسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد تا آن را بر همه آیین ها غالب گرداند هرچند مشرکان را خوش نیاید» (توبه/33) و «اگر با ایمان باشید «بقیة الله» برای شما خیر است.» (هود/6)
3️⃣ اصل اندیشه مهدویت، غیبت، انتظار و ظهور حضرت مهدی در آخر الزمان برای برپایی حکومت عدل اسلامی در جهان مورد اتفاق همه فرق اسلامی است و در منابع شیعه و سنی احادیث مرتبط با این موضوع، به طور متواتر ثبت شده حتی کسانی که میانه چندان خوبی با شیعه ندارند مانند فرقه وهابیت نیز این موضوع را یک اصل قطعی اسلامی می دانند و بر متواتر بودن احادیث مهدویت تأکید میکنند، به عنوان مثال در کتاب« معجم احادیث الامام المهدی (عج)» از حدود چهار صد منبع معتبر نزد شیعیان و اهل تسنن، تعداد 1861 حدیث در باره این موضوع گردآوری شده است که از این تعداد، 563 حدیث در منابع حدیثی اهل سنت وارد شده است.
⚠️ نکته: معنای وحدت نظر شیعه و سنی در بحث مهدویت این نیست که آنها در برخی جزئیات این موضوع اختلاف ندارند؛ از دیدگاه شیعه تمام جزئیات مربوط به مهدی در زمان رسول خدا (ص) بیان شده و آن حضرت به دنیا آمده و اکنون درحال غیبت به سرمی برد، ولی اکثریت اهل سنت معتقد است که آن حضرت از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) است و بعدها به دنیا می¬آید.(رک: مصلح جهانی و مهدی موعود از دیدگاه اهل سنت، هادی خسروشاهی، ص168.) یعنی اختلاف بر سر مصداق است و نه اصل مساله.
#مهدویت
#شیعه_و_مهدویت
#شیعه_و_منجی
#یهود_و_منجی
# رابطه_اعتقاد_به_منجی_در_شیعه_بااعتقاد_به_منجی_در_یهود
پاسخ کامل:
https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951896/
🆔@spasokh
🔻مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم
آنچه در ادامه آورده شده است مجموعه «دوم» پاسخ به بخشی از مهمترین شبهات اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است که این روزها با بهانه شیوع کرونا ویروس در سطح وسیعی منتشر شده است. مجموعه حاضر توسط محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات آماده شده است. این شبهات، چکیده صدها شبههی رصد شده در چندروز اخیر است. امید آنکه این گام ناچیز بتواند مردم عزیز و مؤمن ایران را در حفظ هوشیاری و آگاهی مؤثر در برابر توفان شبهات و شایعات یاری کند.
لازم به یادآوری است شبهات و پاسخهای مجموعه دوم، با احتساب شمارگان مجموعه اول (که قبلا منتشر شده بود)، شماره گذاری شده است.
🆔@spasokh
شبهه 21: اکنون کرونا تمام جهان را درمینوردد و از هیچکس حتی خدا هم کاری ساخته نیست! همه تشکیلات مربوط به خدا اعم از مساجد، حرمهای امامان و امامزادهها و همۀ مراسمهای مذهبی تعطیل شد و آب هم از آب تکان نخورد! خب اگر خدا قدرت دارد جلوی این ویروس را بگیرد!
پاسخ:
1. حوادث و اتفاقات عالم بخشی از نظام آفرینش است که با علم و قدرت الهی محقق شده و در جریان است. اگر کسی انتظار داشته باشد که خدا یا امام با قدرت ماورایی خود مانع تحقق این حوادث و اتفاقات شود، در واقع خواستار تغییر و در هم ریختن نظام آفرینش میباشد و واضح است که این انتظار نابجا است. مساجد، حرمهای امامان وامامزادگان و مراسمهای مذهبی تشکیلات خدایی خدا نیستند. اینها مکانها و مناسکی هستند که مؤمنان از طریق آنها با خدا ارتباط برقرار میکنند و البته تنها جلوههای بندگی خدا هم نیست. تعطیلی مساجد و حرمهای اؤلیای الهی اولاً برای حفظ جان انسانها است که در نگاه دین بسیار محترم است و ثانیاً تعطیلی این مکانها و برخی از مراسمهای مذهبی به معنای تعطیلی دین، دینداری و بندگی خدا نیست. انسان مؤمن میتواند در همه امور زندگی و در هرحال و هرمکانی به یاد خدا و برای خدا باشد. گستره هستی ملک خدا و همه موجودات جهان، از بزرگترین کهکشان تا کوچکترین ذره، مخلوقات خدا و زیر تدبیر و به فرمان او است. سخنانی از این دست ناشی از خداناشناسی و نادانی است...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951899/
🆔@spasokh
شبهه 22: با آمدن ویروس کرونا و به حاشیه رفتن مسائل دینی و پررنگ شدن توصیهها و راهبردهای پزشکی و بهداشتی این پرسش مطرح میشود که اگر با دارو و بهداشت به دواء میرسیم چه نیازی به توصیههای معنوی دین وجود دارد؟ وقتی علم گره گشایی میکند، به دین چه نیازی است؟!
پاسخ:
1. در شناخت نقش دین و علم در زندگی انسان، توجه به رسالت هر کدام ضروری است. دین به گستره و عمق بسی فراختر جهان و روابط کلی و نامحسوس پدیدهها اشراف و اهتمام دارد، امّا علم تجربی تنها به پدیدهها و روابط جزئی و محسوس میان آن مینگرد و بیش از این هم توان ندارد. جهان تنها در ماده و مادیات منحصر نیست و هستی وسیعتر و عمیقتر از جهان مادی و محسوس ما است، شناخت آن حقایق و هماهنگ شدن با آن نیز مسأله مهمی است که در بهزیستی دنیایی و سعادت ابدی ما تأثیر قطعی دارد. به همین سبب برای زندگی سعادتمندانه، هم نیازمند به علم هستیم هم به دین.
2. با توجه به نکته اول، علم پزشکی به زمینهها و عوامل مادی بیماری میپردازد و برای آن نسخه درمانی متناسب با یافتههای خود ارائه میکند، اما دین علاوه بر تأیید علم پزشکی و ارائه برخی از توصیههای پیشگیرانه بهداشتی و طبی، به توصیف و تبیین زمینهها و عوامل معنوی و فرامادی بیماریها اهتمام دارد و برای درمان آن نسخههای متناسبی توصیه کرده است و از نگاه کسانی که به فراتر از ماده اعتقاد دارند، بهره جستن از علم، لازم است، ولی کافی نیست.
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951900/
🆔@spasokh
شبهه 23: کرونا آغاز رنسانس دینی و فرهنگی در ایران است؛ همانگونه که طاعون، رنسانس غرب را موجب شد! تا چند ماه پیش عوام در ایران مقبرههای امامان و امامزادگان را شفابخش دانسته و بیماران صعبالعلاج خود را در مقابر آنان زنجیر میکردند تا بیمارشان شفا یابد و متولیان نیز جهت ترویج خرافات، مکان خاصی در مقابر امامان را به این امر اختصاص داده بودند؛ اما با شیوع کرونا در ایران، حکومت دینی ناچار شد جهت جلوگیری از شیوع ویروس، صحن و ضریح مقابر امامان و امامزادگان را ضدعفونی و ویروسزدایی کرده و چون این کار هم مانع گسترش بیماری نشد، درهای مقابر امامان و امامزادگان را بسته و زیارت را به بعد از کنترل بیماری (توسط علم و پزشکان) موکول نمایند. پس از فروکش کردن کرونا، مردم خواهند پرسید پس این امامان و امامزادگان چه کارهاند و چه کمکی به ما کرده و میکنند!
پاسخ:
1. در خصوص رنسانس باید گفت این جریان، آغاز زایش علمی و فرهنگی غرب پس از قرون وسطی است. جهان غرب پس از بیش از هزار سال حاکمیت خرافه پرستان به نام خدا، در دانش و عقلانیت تحول یافت و خود را از سلطه جزم اندیشی کلیسانشینان رها کرد. رنسانس در کنار سودمندیهایش برای بشر غربی، زیانهای بزرگی هم پدید آورد. فیلسوفان رهاشده از سلطه و ستم کلیسا به ناحق همه چیز را از چشم خدا دیدند و گمان کردند که لازمه آزادی و پیشرفت مادی و علمی، نادیده گرفتن خدا از معادلات جهان است. غرب اگرچه در علم و صنعت به پیش رفت، اما در معنویت، اخلاق و انسانیت گرفتار عقبماندگی شد...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951901/
🆔@spasokh
شبهه 24: قرنها فقیهان مسلمان به حرمت الکل فتوا میدادند و امروز برای مقابله با کرونا مجبور شدند آن را حلال اعلام کنند! در واقع ویروس کرونا اثبات کرد که: کشف زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی که منتقد قرآن و اسلام بود، خاصیتش از تمامی پیامبران، امامان، امامزادگان و کتابهای مذهبی بیشتر است!
پاسخ:
1. این سخن که در رسانه های خبری ملحدان و دین ستیزان مطرح شده است، نشانه جهل یا تجاهل گویندگان آن است؛ زیرا فتاوای فقیهان مسلمان درباره الکل هیچ تغییری نداشته است. اگر منظور از حلالشدن، نوشیدن الکل است، که از نگاه فقهای شیعه همچنان حرام است و کسی آن را حلال نکرده است (البته شماری از دشمنان ایران زمین، با تبلیغ این ادعای نادرست که نوشیدن الکل از تأثیر ویروس کرونا جلوگیری میکند، برخی از افراد سادهلوح را به نوشیدن الکل تشویق کرد که متأسفانه مرگ برخی از هموطنانمان را موجب شد)، اما اگر منظور از حلالشدن، فتوا به پاکی و استفاده از آن در امور بهداشتی و پزشکی است، که این حکم جدیدی نیست، بر اساس نظر فقهای شیعه الکل بهداشتی پاک و استفاده از آن در امور درمانی مباح است، البته الکل اگر مستکننده باشد، نجس و نوشیدن آن حرام است. سوای آنکه زیانآور بودن الکل برای بدن از گزاره های قطعی علوم زیستی است، البته فقها گفتهاند که اگر در موارد خاصی به تشخیص متخصصان حاذق و امین، درمان در نوشیدن مقداری از الکل منحصر باشد، مصرف به مقدار درمان، از باب اضطرار اشکالی ندارد...
◄ادامه مطلب در لینک زیر👇
https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951902/
🆔@spasokh