eitaa logo
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه
3.7هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
305 ویدیو
48 فایل
سایت مرکز: https://www.pasokh.org سامانه پاسخ: https://www.spasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🍃 این کانال با هدف پاسخ گویی به شبهات، به ویژه شبهات رائج در فضای مجازی راه اندازی شده است. ضمن تشکر از عضویت شما خواهشمند است لینک گروه ها و کانال های شبهه افکن را با ما در میان بگذارید. مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم
🖋مدح اهل بیت 📝 شبهه طبق بیان قرآن کریم حمد مخصوص خداست و ستایش غیر او شرک است با این حال چرا شیعیان به مدح اهل بیت و عزاداری برای آنها می پردازند. ✅ پاسخ قرآن کریم ابراهیم خلیل، موسی کلیم، عیسی مسیح، سلیمان، یعقوب، زکریا و یحیی علیهم السلام را در سوره بقره، آل‌عمران، نساء، انعام، توبه و هود مدح کرده است. در خصوص عزاداری نیز قرآن کریم با بیان گریه‌های حضرت یعقوب، عزاداری را تأیید کرده است (سوره یوسف، آیه 84)؛ رسول اکرم در مرگ فرزندش ابراهیم اشک ریخت و هنگامی که برخی به آن حضرت اعتراض کردند ‌فرمود: «چشم‌ها گریان است و قلب می‌سوزد و آنچه خشم خدا را برمی‌انگیزد، نمی‌گوئیم» (صحیح البخاری، ج2، ص105) چنانکه آن برگزیده خدا در شهادت زیدبن حارثه، جعفر ذوالجناحین و عبدالله‌بن رواحه گریه کرد و دیگران را به گریه بر آن مجاهدان راه خدا تشویق کرد و فرمود: «گریه‌کنندگان، بر فراق افرادی مثل جعفر باید گریه کنند» 📚 بلاذری، انساب الاشراف، ج1،ص488 پاسخ کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/941/ مرکزمطالعات و پاسخگویی به شبهات👈 @spasokh
🖋تقلید یا تفکر! 📝شبهه با در نظر گرفتن آموزه‌های اسلامی، به نظر می‌رسد که در اسلام اصل بر تقليد و تعبد است و به اندیشیدن بهایی داده نشده است، چه رسد به آزاد اندیشی! احکام اسلامی، روح تعبد، بندگی و اطاعت بی‌چون و چرا را در فرد و جامعه می‌‌پرورد و مانع رشد و پویایی فکر و عمل انسان می‌شود! وجوب تقلید از عالمان دینی در احکام و معارف دین، در همین آموزه‌ی بنیادین اسلامی ریشه دارد؛ این در حالی است که اساسا وجه تمایز انسان و حیوان همین اندیشیدن و رهایی از دگم‌ها و قالب‌ها است! پاسخ از منظر جهان‌بینی اسلامی، عالی‌ترین مقام انسان، خضوع و تسلیم در برابر خداوند است؛ همچنانکه مهم‌ترین هدف خداوند از خلقت جن و انس پرستش او معرفی شده است. برای کسی که به خوبی با منابع و معارف اسلامی آشناست، جای هیچگونه تردیدی نیست که در مجموعه‌ی منسجم و متکامل آموزه‌های اسلامی، انديشيدن و تعقل از منزلت والا و پرارجی برخوردار است. انسان باید در مسائل اعتقادی (که زیربنای نظام فکری و عملی فرد مسلمان است)، خود تحقیق کند و به یقین یا اطمینان دست یابد. تقلید نخستین و مؤثرترین سازوکار انتقال دانش‌ها، مهارت‌ها، ارزش‌ها، آداب و الگوهای رفتاری در میان انسان‌هاست. می‌توان تقلید در میان انسان‌ها را به دو گونه‌ی تقلید عاقلانه و تقلید جاهلانه تقسیم کرد. تقلید عاقلانه تقلیدی است که به صورت هشیار و هدفمند و با انگیزه‌های صحیح و موجه انجام می‌شود و فرد تقلید کننده می‌تواند به صورت مدلل از رفتار خود دفاع کند؛ اما تقلید جاهلانه تقلیدی ناهشیار یا نیمه‌هشیار، فاقد هدفمندی و عاری از انگیزه ای صحیح و حکیمانه است. جان مایه تقلید آگاهانه و عاقلانه، پیروی جاهل از عالم است. فردی که در موضوع خاصی دانش و مهارت لازم را ندارد و به سبب محدودیت‌های گوناگون زندگی نمی‌تواند خودش آن را فراگیرد، با رجوع به فرد دیگری که در آن موضوع، آگاهی، مهارت و تخصص لازم را به دست آورده است، از دانش و مهارت تقلیدشونده بهره جسته و نیازمندی خود را تأمین می‌کند. پاسخ کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/943/ 🆔 @spasokh
تبعیض در مجازات زن و مرد! 📝شبهه در برخی از احکام اسلامی (قصاص، ارث، حضانت فرزند ... )، میان زن و مرد تفاوت‌هايي وجود دارد؛ در این گونه احکام، جایگاه مرد نسبت به زن برتری داده شده و این تبعیض، با این دلیل که زن و مرد از لحاظ ابعاد مختلف با هم متفاوتند، توجیه می‌شود؛ ولي در احكامي مثل مجازات شراب خوردن، که زن از لحاظ جسمي ضعيف‌تر از مرد است و باید مورد ترحم قرار گیرد، حكم هر دو 80 ضربه شلّاق است و این تفاوت در نظر گرفته نشده است! پاسخ از نظرگاه انسان‌شناسی دین اسلام زن و مرد هردو انسان و در منزلت و شخصیت انسانی و احراز معیارهای فضیلت، مساوی‌اند؛ تفاوت‌های جسمی و روان‌شناختی زن و مرد قابل انکار نیست؛ تمامی این تفاوت‌ها را باید به حساب "تناسب" گذاشت و نه نقص یکی و کمال دیگری! تفاوت میان حکمت حکم و علت حکم این است که هرکدام از منافع و سودمندی‌هایی که در انجام یک رفتار یا ترک رفتاری دیگر، وجود دارد، حکمت حکم آن رفتار، و مجموعه‌ی این منافع، که موجب انشای حکم از جانب خدای متعال است، علت حکم به شمار می‌رود؛ بدیهی است که پی بردن به همه‌ی حکمت‌ها و در نتیجه، آگاهی از همه‌ی عواملی که در نظر شارع مطهر، برای جعل حکم در نظر بوده است، در ظرفیت علم انسانی نیست و اگر به تعلیم خدای متعال نباشد، هرگز به آن دست نخواهیم یافت؛ حال اگرچه نمی‌توان به همه‌ی حکمت‌های تفاوت احکام زن و مرد در برخی حدود و قوانین پی برد ولی کاوش‌ها و تحلیل‌های علمی و عقلی می‌تواند به پاره‌ای از این حکمت‌ها دست‌ یابد! پاسخ کامل در : http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/944/ 🆔 @spasokh
🖋فاطمه زهرا (سلام الله عليها ) الگوي امروزي 📝شبهه این امری پذیرفته است که انسان‌ها برای یادگیری و تغییر رفتارهای سودمند و سازنده به الگو نیازمندند. از همین رو در فرهنگ اسلامی تأکید می‌شود که مثلا فاطمه زهرا – سلام الله علیها- بهترین الگوی زن مسلمان در همه دوران‌هاست. حال پرسش اصلی این است که چگونه می‌توان پذیرفت زنی که در عصر صنعت و تکنولوژی و تحولات سریع در ابعاد گوناگون زندگی مي كند، زندگی ساده و ایستا و کوتاه حضرت زهرا– سلام الله علیها- را سرمشق و الگوی زندگی پرشتاب و روبه تحول خود قرار دهد؟! پاسخ منظور از اسوه بودن حضرت زهرا در رفتارها، همیشه به معنای تکرار همان رفتارها به صورت کلیشه‌ای نیست. آنچه بیش‌تر اهمیت دارد فهم و دریافت اصول حاکم بر رفتارهاست که در هرزمان می‌تواند قالب متناسبی را به خود بگیرد. هر یک از الگوهای رفتاری حضرت فاطمه – سلام الله علیها- دارای اصول و حقیقتی است که آن را به سادگی و با تحلیل و استنباط می‌توان در همه زمان‌ها ‌و در همه ابعاد فردی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و در قالب متناسب با زمان و مکان به کار بست. البته در سیره حضرت فاطمه – سلام الله علیها- رفتارهایی هم وجود دارند که برای زن مسلمان لازم است عیناً اقتباس و پیروی شود. زندگی انسان‌ها با وجود تحول پرشتاب در شکل‌ها و قالب‌ها، همواره دارای وجوه ثابت و فرازمانی و فرامکانی هم هست که باید حفظ شود و ادامه یابد. ارزش‌هایی مانند صداقت، وفاداری، پاکدامنی، مهربانی، محبت به انسان‌ها، ... ارزش‌ها و اصولی است که در حصار زمان و مکان خاصی نمی‌گنجد. پاسخ کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/945/ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم 👇 @spasokh✅👇
🖋عزاداری عملي عقلاني و مشروع 📝شبهه برخی از مخالفان سوگواری برای اهل‌بیت علیهم السلام این گونه استدلال می‌کنند که سوگواری برای فقدان مردگان عملی غیرعقلانی است و در قرآن کریم، سنت و سیره پیامبر هم اثری از مشروعیت آن وجود ندارد. سوگواری علاوه بر اینکه بدعتی در دین محسوب می‌شود، از هیچ فائده و حکمتی برخوردار نیست پاسخ از بدیهیات وجدان انسانی آن است که انسان در سوگ عزیزانش، به حزن و اندوه می‌نشیند و در فراق آنان، گریان و نالان می‌شود و عقل عملی هم از آن نهی نمی‌کند. حوادث گذشته‌ی هر جامعه، حامل تجربیات و درس‌های گران‌بهایی است که با زحمت بسیار و قیمت گزاف به دست آمده است و می‌تواند در سرنوشت و آینده‌ی آن جامعه تأثیر عظیمی داشته باشد. نمونه‌هایی از این سرمایه‌های بی نظیر را می‌توان در حوادث صدر اسلام، به‌ویژه حادثه کربلا مشاهده کرد. عقل حکم می‌کند، چنین سرمایه‌هایی باید حفظ و احیاء و مورد بهره‌برداری قرارگیرد. از جهت دیگر، همه‌ی افراد، در مقابل کسانی که برای بیداری و حفاظت از باورهای دینی و ارزش‌های اخلاقی آنان تلاش و جان‌فشانی کرده‌اند، وظیفه شکرگزاری دارند و برپایی مجالس عزاداری امام حسین(ع) به نوعی تشکر و قدردانی از رنج‌ها و مرارت‌هایی است که آن حضرت و یارانش در راه بیداری و بصیرت‌بخشی به بشریت متحمل شدند. عزاداری فریاد ستمدیدگان علیه ستمگران است. عزاداری یکی از راه‌های ابراز محبت به اهل بیت (ع) و اولیای الهی است. عزاداری یکی از شعائر دینی است که در قرآن کریم به بزرگداشت این شعائر توصیه شده است. عزاداری مطابق سیره و سنت پیامبران الهی و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است و نمونه‌های فراوانی از سوگواری برای محبوبان و انسان‌های ارزشمند، در زندگی آن بزرگواران روایت شده است. پاسخ کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/946/ لینک کانال رسمی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم 👇 🆔 @spasokh
🌹🍃 این کانال با هدف پاسخ گویی به شبهات، به ویژه شبهات رائج در فضای مجازی راه اندازی شده است. ضمن تشکر از عضویت شما خواهشمند است لینک گروه ها و کانال های شبهه افکن را با ما در میان بگذارید. لینک کانال رسمی مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم 👇👇 🆔 eitaa.com/spasokh 🌹🍃
چند همسری برای مردان چرا؟؟ 📝شبهه نگاه اسلام به مسأله ازدواج و خانواده، نگاهی مردسالارانه است و فقه اسلامی توجه خاصی به نیازهای جنسی و عاطفی زنان و خواسته‌های به حق آن‌ها در موضوع ازدواج و رفتار جنسی نکرده است. دین اسلام با حکم به جواز چند همسری، مردان متأهل را به هوس‌بازي و خيانت به همسر تشويق مي‌كند! پاسخ شبهه تردیدی نیست که در برخی از احکام فقهی نظیر جواز چند همسری برای مردان، بین زن و مرد تفاوت وجود دارد. هدف قانون‌گذار اسلامي در مورد تعدد زوجات و ازدواج موقت اين نبوده است كه زمینه عياشي و شهوت‌راني را براي برخي انسان‌هاي شهوت‌پرست فراهم كند؛ بلکه این تفاوت بر اساس تفاوت‌های فیزیکی و ساختار روانی زن و مرد و حکمت‌هایی است که قانون‌گذار حکیم اسلام و شارع مقدس در نظر گرفته است. 🍃فزونی غالبی جمعیت زنان نسبت به مردان آماده به ازدواج، استيفاي حق ازدواج زنان بیوه، مطلقه و مجرد، روند رو به رشد آمار مرگ و میر مردان بر اثر حوادث طبیعی، تفاوت ساختار روانی مرد و زن در موضوع روابط عاطفی و نیاز جنسی، ممنوعیت آمیزش جنسی برای زنان در ایام عادت ماهانه، تنها برخی از حکمت‌های حکم جواز چندهمسری مردان و تک‌همسری زنان است. 🔰 🍃جواز چندهمسری قانونمند و مسئولانه در اسلام در حقیقت پاسخ به نیازها و مشکلات جامعه‌های انسانی در امر غریزه جنسی است که جهان غرب آن را با آزادی مهارگسسته روابط جنسی پاسخ داده و بنیان خانوده و عفت عمومی را فروپاشیده است 🔹پاسخ کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/947/ 🆔 eitaa.com/spasokh
هر كسي رو توي قبر خودش مي گذارند مگه نه؟؟ 📝شبهه در قرآن آمده است که هركس كار شايسته‌اي كند به سود خود او و هركس كار بدي مرتكب شود، به زيان خود اوست. از سوی دیگر لزوم مسئوليت هرفرد در برابر اعمالش در قیامت، نشان‌دهنده اصل آزادي و اختيار انسان در اسلام است؛ از این رو وجوب امر به معروف و نهی از منکر، و وادار کردن افراد به اجرای دستورات دینی با آزادی و مسئولیت اخروی انسان‌ها سازگاری ندارد. پاسخ برخورداری از آزادی جزء حقوق طبیعی هرفرد به شمار می‌رود. امّا مسلم است كه آزادي انسان‌ها نمي‌تواند مطلق و نامحدود باشد؛ زيرا مطلق بودن آزادي افراد به هرج و مرج، اختلال و اختلاف می‌انجامد و منافع جمعی و فردی را تباه می‌کند. بنابراين، آزادي افراد به ناچار بايد با نظامی از قوانين و مقررات محدود و مقید شود. هر نظام سياسي بر اساس مباني و اصول حاكم بر آن، قوانيني را در نظر مي‌گيرد كه آزادي افراد بر اساس آن محدود می‌شود. انسان‌ها دارای زندگی اجتماعیاند، از اینرو در جامعه، تحت تأثیر اندیشهها، اخلاق و رفتار دیگران قرار دارند. در عرصه‌ی عمومی جامعه چيزي به عنوان «ضرر و زيان فردي» وجود ندارد و هرضرر فردي امكان اين را دارد كه به صورت يك «زيان اجتماعي» در آيد؛ ⏳⏳ از این رو عقل فرمان میدهد که همه افراد، با نظارت فراگیر خویش در قلمرو عمومی و مشاع جامعه، برای حفظ و تقویت بهداشت روانی، اخلاقی و معنوی جامعه کوشش کنند. وجوب شرعی امر به معروف و نهی از منکر چیزی جز تأیید و تأکید بر همین دریافت عقلی و عقلایی نیست! ⌛️⌛️⌛️ البته باید توجه داشت که وجوب امر به معروف و نهی از منکر به رفتارهای افراد در حوزه عمومی جامعه اختصاص دارد و حریم خصوصی و رفتارهای پنهانی آنان را شامل نمی‌شود. پاسخ کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/948/ 🆔 eitaa.com/spasokh
حوادثی تعجب انگیز 📝شبهه 💠 در قرآن از حادثه‌هایی تعجب‌انگیز، به عنوان آیت و نشانه‌ی صفات الهی یاد شده است؛ حادثه‌هایی که هرگز با علل و عوامل طبیعی و روابط عادی بین پدیده‌ها سازگار نیست. 💠 تولد عیسی مسیح از مادری باکره، سخن گفتن او در گهواره و صحبت کردن سلیمان با مورچه، نمونه‌هایی از داستان‌های یادشده در قرآن است که فاقد توجیه عقلانی است و به هیچ عنوان با دستاوردهای علم امروزی همخوانی ندارد؛ زیرا مثلا برای تولد انسان، وجود دو جنس مخالف و تركيب اسپرم و اوول لازم است؛ نیز حیوانات برای سخن گفتن به مغزی بی‌اندازه پیچیده نیاز دارند تا بتواند يک سلسله فعل و انفعالات بسيار بغرنج را انجام دهند و بدیهی است که هیچ حیوانی از چنین مغزی که به او قدرت تفکر و تکلم عقلانی بدهد، برخوردار نیست! 💠 از سوی دیگر آیات قرآن از شنیدن سخنان مورچه توسط سلیمان حکایت دارد؛ این درحالی است که مورچگان، دارای ارگان‌های مربوط به توليد صوت نيستند و تنها با بو با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند! چنین اشتباهاتی ناشی از اطلاعات کم اعراب، نسبت به بیولوژی حیوانات و در نتیجه، انسانی بودن متن قرآن است! پاسخ 💠 پیامبران الهی برای اثبات ارتباط خود با ملکوت عالم، به اذن خداوند، به معجزاتی (خوارق عاداتی) دست می‌زدند تا مردم با مشاهده‌ی آن، به صدق مدعای آن‌ها اطمینان پیدا کنند؛ قرآن کریم در ضمن برخی از آیات به پاره‌ای معجزات آنان اشاره کرده است. 💠 تحقق چنین معجزاتی، به معنای تحقق اموری فراعقل و نه عقل‌ستیز است؛ عقل، اگرچه نمی‌تواند وجود یا عدم آن‌ها را اثبات کند (چون اثبات امور جزئی در توان عقل نیست و در این خصوص به مدارک تاریخی نیازمندیم) اما نمی‌تواند به انکار آن نیز دست یازد؛ از منظر عقل، مادامی که پدیده‌ای از جریان عمومی علل و اسباب خارج نباشد، وجودش ممکن است و نمی‌توان آن را به صرف استبعاد، محال دانست؛ به عبارت دیگر، معجزات، از سنخ امور فراعقلی‌اند نه عقل ستیز؛ بنابر این اموری عقلانی به شمار می‌روند. 💠 آنی بودن تحقق معجزه و محتاج نبودن آن به شرایط زمانی و مکانی مخصوص، که از ویژگی‌های آن است، سبب شده تا عده‌ای با تکیه بر حس و تجربه، معجزه را خرافه و مخالف قانون علیت انگارند؛ این در حالی است که معجزات، هرگز نافی قانون علیت عام نبوده و تنها از عللی فرامادی و فراطبیعی حکایت دارند! پاسخ کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/949/ 🆔 eitaa.com/spasokh
🎼 موسيقي حرام است؟؟ 📝 شبهه خوانندگی، نوازندگی و رقص در کنار دیگر هنرها، نقش بسزایی در پرورش و سلامت روحی انسان‌ها دارد؛ هیچ دلیل روشنی از قرآن کریم بر ممنوعیت این هنرها وجود ندارد؛ فقیهان کوشیده‌اند تا با تمسك به ادله‌ی غیرقرآنی اثبات کنند که این هنرها از نظر دین ممنوع و حرام است؛ اما به نظر ما دلائل آنها نارسا و نادرست است. عباراتی چون «قول الزور» در آیه سی‌ام سوره حج و «لهو الحدیث» در آیه ششم سوره‌ی لقمان، که فقیهان با استناد به روایات مربوط به آن، به حرمت «موسيقي» فتوا داده و مردم را از تقویت روح خویش محروم کرده‌اند، از دلالت بر حرمت «غنا» قاصر است؛ چرا كه در اين آيات فقط از گفتار ناروا و سخن بيهوده برحذر داشته شده است. عدم تصریح به پرهیز از «غنا يا موسيقي» در آیات قرآن، مهم‌ترین دلیل بر رد ادعای فقها و تفسیر به رأی ایشان از مسئله «غنا» است! پاسخ ایرادگر شبهه با ناديده گرفتن فتوای فقیهان در دسته‌بندی نوازندگی، خوانندگی و رقص، به اقسام حرام و حلال، سعی دارد چنین القا کند که فقیهان همه‌ی انواع هنرهای مذکور را در هرشرایطی حرام دانسته‌اند؛ در حالی که چنین نیست! روایات اهل بیت (علیهم السلام) در کنار قرآن کریم منبع گران‌مایه معرفتی مسلمانان به شمار می‌رود. سنت و سیرت معصومان علیهم السلام نسبت به آیات قرآن، نقش تبیینی و تفسیری دارد و با بهره‌جستن از این منبع است که فهم آیات قرآن روشن‌تر و میسرتر می‌گردد. توجه به نقش روایات در تبیین و تفسیر جزئیات آیات، امری ضروری و حائز اهمیت است و اساسا نمی‌توان فهم آیات قرآن را به طور کامل از سنت و روایت بی‌نیاز و مستقل دانست. از این رو در استنباط احکام، توجه به روایات اهل بیت امري اجتناب‌ناپذیر است؛ در موارد قابل‌توجهی از آیات الاحکام، بدون در نظرداشتن روایات، استنباط احکام با دشواری روبه رو شده و گاه غیرممکن خواهد بود؛ در نتیجه آن چه که منبع فقیهان در مورد فتوا به حرمت برخي انواع موسيقي قرار گرفته است، مردود نیست. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9410/ 🆔 @spasokh
مدیریت خانواده 📝شبهه 💠 گفته می‌شود که در دیدگاه اسلام زن و مرد در انسان بودن مشترک‌اند و هیچکدام بر دیگری برتری ندارد؛ اگر چنین است پس چرا مرد بر زن ولایت دارد و امور زندگی زن باید با اجازه و نظارت مرد انجام شود؟ 💠 آیا این نوعی تناقض نیست؟! 💠آیا این به معنای فضیلت دادن مرد بر زن به حساب نمی‌آید؟! چکیده پاسخ انسان دارای ساحت‌های وجودی متفاوتی است که برخی اصیل و زیربنایی و برخی روبنایی و تبعی است. ساحت معنویت، اخلاق، علم و دیگر امور متعالی از دیگر ساحت‌های وجودی انسان، برتر و والاتر است. اسلام در این ساحت تفاوتی را میان زن و مرد قائل نیست و برتری و والایی در این ساحت، برای هرانسانی، تنها بر اساس ایمان، تعقل، تفکر، کوشش هدفمند و انجام اعمال نیک میسر می‌شود؛ اما در ساحت زندگی اجتماعی دنیایی، از آنجا که عرصه تضاراب افکار و تصادم خواسته‌هاست و بی‌نظمی و فقدان مديریت می‌تواند هرج و مرج و آشفتگی زیادی را به بار آورد، متناسب با ویژگی‌های فطری زن و مرد، مسئولیت‌هایی در میان آن‌ها تقسیم شده است. خانواده نهادی كوچك امّا اساسي در جامعه انساني است. اين اجتماع كوچك، بسان اجتماعی بزرگ با مسائل مختلف اقتصادي، تربيتي و فرهنگي روبروست، از اين رو موضوع سرپرستي خانواده و چگونگي ادارۀ آن موضوعي است كه به لحاظ ديني، حقوقي و جامعه شناختي جايگاه ويژه‌اي يافته است. 👌 دین مبین اسلام با توجه به برخي از ويژگي‌ها و خصوصيات مرد، مسئوليت سرپرستي خانواده را بر عهده او قرار داده و هماهنگی اهل خانواده با مرد از لوازم مسئوليتي است که بر عهده اوست. بنابراین، رياست و سرپرستي خانواده فضیلت و مزیتی نيست، بلکه تکليفي است که خداوند بر دوش مردان قرار داده است. 👌 وقتي پاي تکلیف و وظيفه به ميان مي آيد سخن از رفتار مدبرانه و عادلانه نيز مطرح مي‌شود. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9411/ 🆔 @spasokh
آيا قرآن شفاعت را قبول دارد؟ 📝شبهه آموزه‌ی شفاعتی که از سوی قرآن کریم تأیید شده، هرگز به واسطه‌ی انسانی در جهت نجات انسان دیگری، آنگونه که در جامعۀ امروز ما رواج یافته است، رقم نمی‌خورد؛ بلکه شفاعت قرآنی اختصاص به خدا دارد و وجود واسطه میان خالق و مخلوق در آیات و روایات متعددی نفی گردیده است. از این رو درخواست قبولی شفاعت پیامبر به معنای استمرار آثار توفیق او در ابلاغ رسالت در نسل‌های بعدی و توفیق پیوستن به پیام نجات‌بخش رسول قلمداد می‌شود. بر این اساس آن قرائت از شفاعت که به معنای گونه‌ای پارتی‌بازی و میان‌بر زدن و تصویرگر وجود بندگانی مهربان‌تر از خداوند است، باوری نادرست است و خاستگاهی جز افکار انسانی ندارد! ✅ چکیده پاسخ 💠 آیات متعدد قرآن کریم و روایات صحیح بر شفاعت از مؤمنان در بخشودگی از گناهان بزرگ دلالت دارد. این شفاعت البته بر بقاء ایمان فرد و برجابودن پیوندش با ولی خدا تا هنگام مرگ مشروط است. روايات مستفيض، بلكه متواتری در مشروعیت و وقوع شفاعت پیامبر اسلام، دیگر پيامبران و امامان اهل‌بیت عليهم السّلام به ما رسیده است. 💠 از آنجا که همه کمالات اولا و بالذات به خداوند اختصاص دارد و با اذن و ارادۀ او به دیگران داده می‌شود، هیچگونه تعارضی میان شفاعت‌گری مطلق پروردگار و شفاعت‌گری مشروط و اذن‌یافته پیامبران و دیگر انسان‌های مقرب خداوند وجود ندارد. 💠 خداوند این گونه خواسته است که برخی از بندگانش، به سبب قرب و شرافتی که در نزد او دارند، نسبت به برخی دیگر از بندگانش که از نقص‌ها و گناهانی رنج می‌برند، شفاعت کنند تا منزلت بندگان مقرب برای همه آشکار شده و آنان پاداش استقامت خود بر طریق بندگی را دریافت کنند. 💠 قرائت‌هایی از آموزه‌ی شفاعت، که ریشه در فهم نادرست رابطه‌ی میان خالق و مخلوق دارد و شفاعت را صرفا به استمرار آثار توفیق پیامبر در ابلاغ رسالت تعبیر می‌کند و اعتقاد عموم مؤمنان به شفاعت را اعتقاد به گونه‌ای پارتی بازی و وجود بندگانی مهربان‌تر از خداوند متهم می‌کند، سخنی ناصواب است. لینک کامل در: http://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/9412/ 🆔@spasokh