eitaa logo
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه
3.8هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
319 ویدیو
48 فایل
سایت مرکز: https://www.pasokh.org سامانه پاسخ: https://www.spasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
عنوان: رابطه اعتقاد به منجی در شیعه با اعتقاد به منجی در یهود 📝شبهه شماره 186 💠 اعتقاد به منجی ریشه در تفکر یهود دارد که معتقد بودند الیاس در آخرالزمان برای نجات بنی اسرائیل به زمین برخواهد گشت، این اعتقاد به دنبال دست نیافتن علوی ها به حکومت و شکست قیام های متعدد آنها توسط یهودی های نفوذ کرده در میان علوی ها تبلیغ شد و شیعیان نیز برای تسکین دردهای روحی خود، آن عقیده را پذیرفته و با تغییر در آن، اعلام کردند مصلح جهانی از اهل بیت خواهد بود. 🌸پاسخ 1️⃣ با مروری گذرا بر مصادر حدیثی، تاریخی، عقیدتی و تفسیری شیعه و سنی بدین حقیقت پی خواهیم برد که نخستین کسی که در اسلام موضوع مهدی منتظر (عج)، قیام جهانی او بعد از مملو شدن جهان از ظلم و حتی مشخصات خانوادگی او و اجدادش را به صورت دقیق اعلام نمود، همانا شخص رسول اکرم (ص) بود. 2️⃣ اندیشه مهدویت ریشه در قرآن دارد مانند: «اوکسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد تا آن را بر همه آیین ها غالب گرداند هرچند مشرکان را خوش نیاید» (توبه/33) و «اگر با ایمان باشید «بقیة الله» برای شما خیر است.» (هود/6) 3️⃣ اصل اندیشه مهدویت، غیبت، انتظار و ظهور حضرت مهدی در آخر الزمان برای برپایی حکومت عدل اسلامی در جهان مورد اتفاق همه فرق اسلامی است و در منابع شیعه و سنی احادیث مرتبط با این موضوع، به طور متواتر ثبت شده حتی کسانی که میانه چندان خوبی با شیعه ندارند مانند فرقه وهابیت نیز این موضوع را یک اصل قطعی اسلامی می دانند و بر متواتر بودن احادیث مهدویت تأکید می‌کنند، به عنوان مثال در کتاب« معجم احادیث الامام المهدی (عج)» از حدود چهار صد منبع معتبر نزد شیعیان و اهل تسنن، تعداد 1861 حدیث در باره این موضوع گردآوری شده است که از این تعداد، 563 حدیث در منابع حدیثی اهل سنت وارد شده است. ⚠️ نکته: معنای وحدت نظر شیعه و سنی در بحث مهدویت این نیست که آنها در برخی جزئیات این موضوع اختلاف ندارند؛ از دیدگاه شیعه تمام جزئیات مربوط به مهدی در زمان رسول خدا (ص) بیان شده و آن حضرت به دنیا آمده و اکنون درحال غیبت به سرمی برد، ولی اکثریت اهل سنت معتقد است که آن حضرت از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) است و بعدها به دنیا می¬آید.(رک: مصلح جهانی و مهدی موعود از دیدگاه اهل سنت، هادی خسروشاهی، ص168.) یعنی اختلاف بر سر مصداق است و نه اصل مساله. # رابطه_اعتقاد_به_منجی_در_شیعه_بااعتقاد_به_منجی_در_یهود پاسخ کامل: https://www.andisheqom.com/fa/telegram/View/951896/ 🆔@spasokh
🔻مقدمه بسم الله الرحمن الرحیم آنچه در ادامه آورده شده است مجموعه «دوم» پاسخ به بخشی از مهم‌ترین شبهات اعتقادی، سیاسی و اجتماعی است که این روزها با بهانه شیوع کرونا ویروس در سطح وسیعی منتشر شده است. مجموعه حاضر توسط محققان مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات آماده شده است. این شبهات، چکیده صدها شبهه‌ی رصد شده در چندروز اخیر است. امید آنکه این گام ناچیز بتواند مردم عزیز و مؤمن ایران را در حفظ هوشیاری و آگاهی مؤثر در برابر توفان شبهات و شایعات یاری کند. لازم به یادآوری است شبهات و پاسخ‌های مجموعه دوم، با احتساب شمارگان مجموعه اول (که قبلا منتشر شده بود)، شماره گذاری شده است. 🆔@spasokh
شبهه 21: اکنون کرونا تمام جهان را درمی‌نوردد و از هیچ‌کس حتی خدا هم کاری ساخته نیست! همه تشکیلات مربوط به خدا اعم از مساجد، حرم‌های امامان و امام‌زاده‌ها و همۀ مراسم‌های مذهبی تعطیل شد و آب هم از آب تکان نخورد! خب اگر خدا قدرت دارد جلوی این ویروس را بگیرد! پاسخ: 1. حوادث و اتفاقات عالم بخشی از نظام آفرینش است که با علم و قدرت الهی محقق شده و در جریان است. اگر کسی انتظار داشته باشد که خدا یا امام با قدرت ماورایی خود مانع تحقق این حوادث و اتفاقات شود، در واقع خواستار تغییر و در هم ریختن نظام آفرینش می‌باشد و واضح است که این انتظار نابجا است. مساجد، حرم‌های امامان وامام‌زادگان و مراسم‌های مذهبی تشکیلات خدایی خدا نیستند. اینها مکان‌ها و مناسکی هستند که مؤمنان از طریق آن‌ها با خدا ارتباط برقرار می‌کنند و البته تنها جلوه‌های بندگی خدا هم نیست. تعطیلی مساجد و حرم‌های اؤلیای الهی اولاً برای حفظ جان انسان‌ها است که در نگاه دین بسیار محترم است و ثانیاً تعطیلی این مکان‌ها و برخی از مراسم‌های مذهبی به معنای تعطیلی دین، دینداری و بندگی خدا نیست. انسان مؤمن می‌تواند در همه امور زندگی و در هرحال و هرمکانی به یاد خدا و برای خدا باشد. گستره هستی ملک خدا و همه موجودات جهان، از بزرگ‌ترین کهکشان تا کوچک‌ترین ذره، مخلوقات خدا و زیر تدبیر و به فرمان او است. سخنانی از این دست ناشی از خداناشناسی و نادانی است... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951899/ 🆔@spasokh
شبهه 22: با آمدن ویروس کرونا و به حاشیه رفتن مسائل دینی و پررنگ شدن توصیه‌ها و راهبردهای پزشکی و بهداشتی این پرسش مطرح می‌شود که اگر با دارو و بهداشت به دواء می‌رسیم چه نیازی به توصیه‌های معنوی دین وجود دارد؟ وقتی علم گره گشایی می‌کند، به دین چه نیازی است؟! پاسخ: 1. در شناخت نقش دین و علم در زندگی انسان، توجه به رسالت هر کدام ضروری است. دین به گستره و عمق بسی فراخ‌تر جهان و روابط کلی و نامحسوس پدیده‌ها اشراف و اهتمام دارد، امّا علم تجربی تنها به پدیده‌ها و روابط جزئی و محسوس میان آن می‌نگرد و بیش از این هم توان ندارد. جهان تنها در ماده و مادیات منحصر نیست و هستی وسیع‌تر و عمیق‌تر از جهان مادی و محسوس ما است، شناخت آن حقایق و هماهنگ شدن با آن نیز مسأله مهمی است که در بهزیستی دنیایی و سعادت ابدی ما تأثیر قطعی دارد. به همین سبب برای زندگی سعادت‌مندانه، هم نیازمند به علم هستیم هم به دین. 2. با توجه به نکته اول، علم پزشکی به زمینه‌ها و عوامل مادی بیماری می‌پردازد و برای آن نسخه درمانی متناسب با یافته‌های خود ارائه می‌کند، اما دین علاوه بر تأیید علم پزشکی و ارائه برخی از توصیه‌های پیش‌گیرانه بهداشتی و طبی، به توصیف و تبیین زمینه‌ها و عوامل معنوی و فرامادی بیماری‌ها اهتمام دارد و برای درمان آن نسخه‌های متناسبی توصیه کرده است و از نگاه کسانی که به فراتر از ماده اعتقاد دارند، بهره جستن از علم، لازم است، ولی کافی نیست. ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951900/ 🆔@spasokh
شبهه 23: کرونا آغاز رنسانس دینی و فرهنگی در ایران است؛ همان‌گونه که طاعون، رنسانس غرب را موجب شد! تا چند ماه پیش عوام در ایران مقبره‌های امامان و امام‌زادگان را شفابخش دانسته و بیماران صعب‌العلاج خود را در مقابر آنان زنجیر می‌کردند تا بیمارشان شفا یابد و متولیان نیز جهت ترویج خرافات، مکان خاصی در مقابر امامان را به این امر اختصاص داده بودند؛ اما با شیوع کرونا در ایران، حکومت دینی ناچار شد جهت جلوگیری از شیوع ویروس، صحن و ضریح مقابر امامان و امام‌زادگان را ضدعفونی و ویروس‌زدایی کرده و چون این کار هم مانع گسترش بیماری نشد، در‌های مقابر امامان و امام‌زادگان را بسته و زیارت را به بعد از کنترل بیماری (توسط علم و پزشکان) موکول نمایند. پس از فروکش کردن کرونا، مردم خواهند پرسید پس این امامان و امام‌زادگان چه کاره‌اند و چه کمکی به ما کرده و می‌کنند! پاسخ: 1. در خصوص رنسانس باید گفت این جریان، آغاز زایش علمی و فرهنگی غرب پس از قرون وسطی است. جهان غرب پس از بیش از هزار سال حاکمیت خرافه پرستان به نام خدا، در دانش و عقلانیت تحول یافت و خود را از سلطه جزم اندیشی کلیسانشینان رها کرد. رنسانس در کنار سودمندی‌هایش برای بشر غربی، زیان‎های بزرگی هم پدید آورد. فیلسوفان رهاشده از سلطه و ستم کلیسا به ناحق همه چیز را از چشم خدا دیدند و گمان کردند که لازمه آزادی و پیشرفت مادی و علمی، نادیده گرفتن خدا از معادلات جهان است. غرب اگرچه در علم و صنعت به پیش رفت، اما در معنویت، اخلاق و انسانیت گرفتار عقب‌ماندگی شد... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951901/ 🆔@spasokh
شبهه 24: قرن‌ها فقیهان مسلمان به حرمت الکل فتوا می‌دادند و امروز برای مقابله با کرونا مجبور شدند آن را حلال اعلام کنند! در واقع ویروس کرونا اثبات کرد که: کشف زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی که منتقد قرآن و اسلام بود، خاصیتش از تمامی پیامبران، امامان، امام‌زادگان و کتاب‌های مذهبی بیشتر است! پاسخ: 1. این سخن که در رسانه های خبری ملحدان و دین ستیزان مطرح ‌شده است، نشانه جهل یا تجاهل گویندگان آن است؛ زیرا فتاوای فقیهان مسلمان درباره الکل هیچ تغییری نداشته است. اگر منظور از حلال‌شدن، نوشیدن الکل است، که از نگاه فقهای شیعه هم‌چنان حرام است و کسی آن را حلال نکرده است (البته شماری از دشمنان ایران زمین، با تبلیغ این ادعای نادرست که نوشیدن الکل از تأثیر ویروس کرونا جلوگیری می‌کند، برخی از افراد ساده‌لوح را به نوشیدن الکل تشویق کرد که متأسفانه مرگ برخی از هموطنانمان را موجب شد)، اما اگر منظور از حلال‌شدن، فتوا به پاکی و استفاده از آن در امور بهداشتی و پزشکی است، که این حکم جدیدی نیست، بر اساس نظر فقهای شیعه الکل بهداشتی پاک و استفاده از آن در امور درمانی مباح است، البته الکل اگر مست‌کننده باشد، نجس و نوشیدن آن حرام است. سوای آنکه زیان‌آور بودن الکل برای بدن از گزاره های قطعی علوم زیستی است، البته فقها گفته‌اند که اگر در موارد خاصی به تشخیص متخصصان حاذق و امین، درمان در نوشیدن مقداری از الکل منحصر باشد، مصرف به مقدار درمان، از باب اضطرار اشکالی ندارد... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951902/ 🆔@spasokh
شبهه 25: اگر این حرم‌ها شفا می‌دهد، چرا روحانیان بیمارشده را به حرم نمی‌برند تا شفا پیدا کنند؛ بلکه در بیمارستان بستری کرده و به پزشکان متوسل می‌شوند؟! پاسخ: 1. جهان بر اساس نظام علی ـ معلولی حاکم بر پدیدها سامان یافته و جریان دارد. در این نظام هیچ پدیده‌ای به خودی خود به وجود نیامده و به خودی خود از بین نمی‌رود. هم وجود و هم نابودی و هم دگرگونی پدیده‌ها به واسطه علت یا علت‌هایی است که در ذات جهان برای آنها قرار داده شده است. سلامت و بیماری دو وضعیت متضادی است که بر برخی پدیده‌های مادی عارض می‌شود و هرکدام علت یا علت‌های خاص مادی و معنوی دارد. بی‌اعتنایی به علت‌های مادی سلامت و بیماری به اندازه بی‌توجهی به علت‌های معنوی غیرعقلانی و نامشروع است. بر همین پایه، خداوند برای رفع بیماری، روش‌ها و ابزارهایی قرار داده است که می‌بایست بیماران در هنگام نیاز از آن بهره جسته و صحت خود را باز یابند. رجوع به پزشک، خوردن دارو و رعایت پرهیزهای بهداشتی و پزشکی، همه سنت‌های خداوند در جهان انسانی است و هرکس از این سنت‌ها اعراض کند در واقع به تدبیر خداوند بی‌اعتنایی کرده و ناخردورزانه خود را در معرض هلاکت قرار داده است... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951903/ 🆔@spasokh
شبهه 26: اگر دعا جواب می‌دهد چرا همه شما مذهبی‌ها فرار کردید؟ اگر دعا جواب می‌دهد چرا اماکن مذهبی تعطیل شده؟ اگر دعا جواب می‌دهد چرا به دنبال کشف داروی کرونا هستید؟ پاسخ: 1. تأکید آموزه های دینی و مذهبی بر دعا و توسل در هنگام سختی ها از جمله بلاها و امراض، اولاً؛ به معنای اعتبار زدایی از اصول بهداشتی و پزشکی نیست، بلکه در آموزه‌های دینی بر رعایت توصیه‌های بهداشتی و پزشکی، مراجعه به پزشک تاکید شده و ترک‌کننده چنین امری از نظر عقل و شرع، محکوم دانسته شده است. بیان خواص گیاهان و میوه‌ها و امور دیگر در متون دینی، دلیلی دیگری بر اهمیت این امر در نگاه دین است. همان خدایی که درد و بیماری را آفریده، دارو و درمان را نیز آفریده و به دقت، تفکر و مطالعه در مخلوقات فرمان داده است. ثانیاً؛ لزوما چنین نیست که هر دعا و توسلی حتما مستجاب شده و نتیجه خواهد داد، بلکه اجابت دعا و تأثیر توسل، متوقف بر شرایط و مصالحی است که با تحقق آنها، اجابت هم محقق می‌گردد و به همین دلیل، هیچ‌یک از علمای دین در طول تاریخ ادعا نکرده‌اند که اگر کسی هرحاجت یا بیماری‌ای داشت صرفا باید دعا کند یا به پیامبران و ائمه(علیهم‌السلام) متوسل شود و صد در صد شفا پیدا می‌کند و نیازی به تلاش و مراجعه به پزشک ندارد. نتیجه آنکه استجابت دعا شرایط خاص خود را دارد چنان‌که تأثیر دارو در درمان یک بیماری متوقف بر شرایط خاصی است... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951904/ 🆔@spasokh
شبهه 27: در دعای امام صادق(علیه‌السلام) می‌خوانیم: «و ارحم تلک الخدود التی تقلب علی قبر ابی‌عبدالله (علیه‌السلام)»: و این گونه‌هایی را که بر قبر پدرم ابی عبدالله الحسین(علیه‌السلام) به خاک مالیده می‌شود، مشمول رحمت خود فرما! حال اگر چسباندن صورت به قبور ائمه(علیهم‌السلام) موجب رحمت است، پس چرا اکنون از دست زدن به ضریح و قبور آنان ممانعت می‌شود؟ پاسخ: 1. سنت الهی بر این است که در جهان همه چیز مطابق نظم خاص و بر اساس اسباب و مسببات صورت پذیرد. بر این اساس هر چیزی در عالم هستی تأثیر خاص خودش را دارد؛ مثلا اگر کسی سمی بخورد مسموم خواهد شد و اگر در معرض میکروب‌های کشنده قرار گیرد، آلوده و بیمار می‌شود. نظام علیّ مستلزم ان است که با وجود تحقق علت، معلول خواهد آمد؛ اگر فلز تیزی با فشار روی بدن کسی کشیده شود، می‌برد و اگر فلزی آغشته به ویروس کشنده‌ای شود در صورت تماس با سطح آن فلز، ویروس منتقل می‌شود و تفاوت نمی‌کند که آن فلز، ضریح امام باشد یا آهنی که در ساختمانی عادی به کار رفته است. به همین سبب عقل انسان حکم می‌کند (و دین هم حکم عقل را تأیید کرده است) که می‌بایست از شرایطی که موجب آسیب واردشدن به جسم و جان ما است، دوری کنیم، مگر آنکه پای مصلحت و منفعتی بزرگ‌تر از جان در میان باشد (مثل میدان جنگ با دشمن)... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951905/ 🆔@spasokh
شبهه 28: ویروس کرونا از قم به همه جای ایران منتشر شد؛ جایی که می‌گفتند به برکت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) سه در بهشت در آن باز شده است، اما اکنون معلوم شد که نه تنها هیچ امتیازی بر دیگر شهرها ندارد، بلکه مایه بدبختی دیگر شهرها هم شده است. پرسش این است که چرا حضرت فاطمه معصومه بدون داشتن هیچ امتیازى، مقدس خوانده می‌شود و قدرت شفابخشى به او نسبت داده می‌شود؟! یکى از دانشمندان مذهب تشیع گفته است که چون ایشان شهامت داشته و حدیث غدیر را روایت کرده، یک شخص مقدس است! نتیجه اینکه در مذهب شیعه براى مقدس‌شدن کافى است یک روایت را تعریف کنید! پاسخ: در این شبهه سه مدعا مطرح شده است: حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) هیچ امتیازی ندارد؛ وی قدرت شفابخشی ندارد؛ مقدس بودن وی به جهت روایت حدیث غدیر است. در ادامه این سه مدعا را بررسی می‌کنیم: 1. آیا حضرت فاطمه معصومه(سلام‌الله‌علیها) هیچ فضیلت و امتیاز معنوی ندارد؟ شیخ محمّد تستری در فضیلت معنوی آن بانو می‌نویسد: «در میان فرزندان امام موسی کاظم(علیه‌السلام) با آن همه کثرت‌شان، بعد از امام رضا(علیه‌السلام)، کسی هم شأن حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) نیست».[1] از باب نمونه به دو روایت در فضائل پر‌شمار بانو اشاره می‌شود: ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951906/ 🆔@spasokh
شبهه 29: مگر نمی‌گویید امام زمان در میان شیعیان مانند پدر است؟ چرا در این اوضاعِ شیعیان مثل جنگ و بیماری، کاری نمی‌کند؟! چرا شیعیان به حال خود رها شده‌اند؟! پاسخ: 1. شبهه‌ کننده از کجا اثبات کرده است که امام زمان(عج) تاکنون برای شیعیان کاری نکرده و شیعیان را به حال خود رها کرده است؟ اولاً همواره احتمال وضعیت بدتر از وضعیت موجود قابل تصور است! ثانیاً هیچ‌گاه نمی‌توان تنها بر اساس ظواهر پدیده‌ها قضاوت کرد. بسا اتفاقاتی که به ظاهر، دردناک و ناگوار است، اما در دل خود خیرها و سودمندی‌های زیادی برای فرد و جامعه دارد؛ ثالثاً حمایت و یاری امام زمان لزوما به معنای این نیست که امور را به صورت فیزیکی، یکسره به سود شیعیان بگرداند؛ از این روی، حمایت امام زمان اگرچه ممکن است در برخی موارد به صورت فیزیکی باشد، اما همواره به صورت معنوی و از طریق بالابردن ایمان و روحیه شیعیان بوده است. 2. نظام عالم بر اساس اسباب و مسببات مادی و معنوی است. این تصور که امام اگر امام است باید هرمشکل پیش آمده را با معجزه و کرامت برطرف کند، تصویر درستی از جایگاه و وظیفه امام نیست. وظیفه امام هدایت معنوی آشکار و پنهان است. انسان‌ها در دل طبیعت به دنیا آمده، می‌زیند و می‌میرند و وظیفه امام، در کنار عقل و علم، هدایت انسان به سوی بهترین سبک زندگی است! ... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951907/ 🆔@spasokh
شبهه 30: کرونا شاید اشعار به این دارد که باید دست از توسل و... برداریم و شاهد اندیشه ناب توحیدی باشیم! باید به خدا پناه برده و از او استمداد کنیم. توسل به امامان و امام زادگان شیعه نه تنها شرک است؛ بلکه هیچ سودی هم ندارد و هیج بیماری را شفا نمی‌دهد! پاسخ: 1. اگر توسل به امامان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) مفید نیست، استمداد از خداوند نیز بی‌فایده است؛ چرا که به دلالت آیات و نیز روایات از جمله حدیث ثقلین (که در جای خود بحث شده‌اند)، راه خدا و اولیائش از هم جدا نیست. بسیاری از شیعیان و حتی اهل تسنن در پاره‌ای از مشکلات خود به امامان و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) توسل جسته و به خواسته خود نائل شده‌اند. اگر کسی خواهان این است که قدرت شفادهندگی اهل‌بیت را که خداوند به آنان عطا کرده، ببیند کافی است به یکی از حرم‌های مطهر مشرف شده و پرونده‌های معتبری که در این باره در بخش اداری حرم ها نگهداری می‌شود بررسی کند. 2. کسی ادعاء نکرده که با زیارت و توسل به ائمه(علیهم‌السلام) هر مریضی حتما شفا می‌گیرد یا اصلاً مریض نمی‌شود؟! همان‌گونه که همه درخواست‌های ما از خدا نیز به اجابت نمی‌رسد! ... ◄ادامه مطلب در لینک زیر👇 https://www.andisheqom.com/fa/shobhe/View/951908/ 🆔@spasokh