eitaa logo
گروه اسلام و مطالعات معنویت
319 دنبال‌کننده
468 عکس
20 ویدیو
22 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇نشست آینده معنویت و حوزه های علمیه در جهان پس از کرونا اورژانس معنوی در حوزه تقویت شود / چالش‌های فراروی معنویت قهرمانانه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مدافعان سلامت و طلاب جهادی در قضیه کرونا، معنویت قهرمانانه‌ای بروز دادند به چالش‌های فراروی این معنویت پرداخت و گفت: حوزه علمیه باید اورژانس معنوی و امدادرسانی معنوی همچنین پشتوانه فقهی و کلامی این معنویت را تقویت کند. اورژانس معنوی در حوزه تقویت شود / چالش‌های فراروی معنویت قهرمانانهبه گزارش ایکنا، احمد شاکرنژاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه، در نشست «آینده معنویت و حوزه‌های علمیه در پساکرونا» در قم با طرح این سؤال که چرا بحث معنویت در کرونا این قدر جدی شد، گفت: البته معنویت در سیل، بیماری لاعلاج و ... هم ایجاد می‌شود، ولی در جامعه معاصر به علت همگانی شدن این پدیده‌ نمود اجتماعی آن بیشتر از موارد دیگر بود. وی با بیان اینکه از زمان پیدایش بشر چند چالش همیشه با او همراه بوده است؛ مرگ، بیماری، پیری و ظلم، افزود: در جهان معاصر ۴ دلهره و چالش دیگر هم به اینها اضافه شد که محصول نوع زیست جدید مدرنیته و محصول انقلاب صنعتی است؛ دلهره تنهایی پنهان در عین با هم بودن و عدم سودمندی در جامعه یا دیده شدن در میان انبوه انسانها. شاکرنژاد با بیان اینکه دلهره دیگر بحث بحران محیط زیست و دلهره سوم سرعت تحولاتی است که در تاریخ بی سابقه بوده است، و دلهره چهارم نیست ترس از دستهای پنهانی است که جهان را مدیریت می کند، اظهار کرد: جامعه مدرن نه تنها دغدغه‌های سنتی بشر را حل نکرد، بلکه آن را بزک کرد، دنیای مدرن نتوانست مرگ را حل کند، ولی به بدن پرداخت، پیری را نتوانست حذف کند، ولی پیر را در جامعه نمی‌بینیم؛ زیرا در محیط‌های ایزوله آنان را نگهداری می‌کنند؛ همچنین می‌دانیم ظلم هست، ولی آن را نمی‌بینیم، زیرا بزک شده است. کرونا و زلزله عمیق هویتی وی افزود: کرونا زلزله عمیقی در هویت مردم ایجاد کرد؛ تا دو هفته قبل ذهن مردم مشغول این بود که آیا ماه رمضان تعطیل می‌شود؛ خیلی جالب بود که ببینیم چه کسانی به این سؤال پاسخ می‌دهند که روزه رمضان تعطیل خواهد شد یا خیر؟؛ در این میان فرهنگستان علوم پزشکی، بیانیه متواضعانه‌ای می‌دهد و نامی از حوزه آورده و راهی جلوی پای مردم می‌گذارد، ولی به این شکل صدای حوزوی شنیده نشده که خوابگردی در لایه‌های ذهنی مردم بکند و مدل منسجم برای سؤالات آنان ارائه دهد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: همچنین در سطح الهیاتی دچار چالش عمیقی شدیم؛ یعنی کرونا مشکل شر را به میدان ذهنی مردم آورد و مومنان را دچار مشکل الهیاتی کرد و سؤالاتی فراروی مردم گشود؛ سؤالاتی از این دست که چرا فردی که مؤمن و خوب بود ناگهان در این بی کسی و در غربت از بین رفت؛ یا چه گناهی کرده‌ایم که مسجد، حرم، روضه و .. تعطیل شد. وی اضافه کرد: در روز اول که حرم حضرت معصومه(س) بسته شد تظاهرات برخی افراد جلوی در ناشی از مشکل الهیاتی بود، چون هویت این افراد که هر روز و هفته‌ای چند بار به حرم می‌رفتند به یکباره فروریخت و برای فروپاشی آن به کار قبلی خود ادامه دادند؛ بنابراین کرونا ما را دچار فقدان تئودیسه در سطح الهیاتی کرد. این پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در معنویت ساختارمند ۴ دسته معنویت داریم؛ معنویت زاهدانه، عارفانه، قدیسانه و قهرمانانه تصریح کرد: در معنویت قهرمانانه، فرد با ترس خود مبارزه می‌کند و مهم‌ترین ترس هم از دست دادن بدن جسمی و یا روحی یعنی هویت است؛ ما نمونه بارز معنویت قهرمانانه را در رفتار شهید سلیمانی دیدیم که از جان خود گذشت تا هویت و بدن دیگران زنده بماند و البته در پرتو همین مجاهدت هویت خود او هم برجسته شد. ناکارآمدی مدل معنویت زاهدانه در کرونا شاکرنژاد اظهار کرد: در کرونا چالش‌های سنتی و جدید تشدید شد و برای پاسخگویی به آن، مدل زاهدانه معنویت بروز و ظهوری نداشت و نتوانست کاری بکند و نمی‌توانست، زیرا رویکرد آن منفعلانه است، ولی معنویت قدیسانه و قهرمانانه رویکرد فعالانه دارند و وارد عرصه شدند. این پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: معنویت قهرمانانه را در پساکرونا در قالب فعالیت طلاب جهادی و مدافعان سلامت تجربه کردیم و خدمات شگفت‌انگیزی انجام شد؛ عده‌ای از جان خود هم گذشتند که خیلی قابل تحسین است، ولی چند چالش جدی فراروی آن خواهیم داشت که مهم‌ترین آن این است که عقبه فکری این خدمات مغفول ماند. فقه و کلام به صحنه بیایند وی تأکید کرد: اگر بخواهیم معنویت در صحنه داشته باشیم، قبل از آن باید فقه و کلام ما به صحنه بیاید؛ زیرا اگر فرد پشتوانه کلامی و فقهی نداشته باشد حالت معنویت موقتی است و حتی ممکن است، معنویت حماسی در حین کار مشکلاتی ایجاد کند.
نشست آینده معنویت و حوزه های علمیه در جهان پس از کرونا
✅حبیب الله بابایی:شتاب معنوی در تضاد با شتاب مدرن 🔷این نشست که به همت مرکز مطالعات راهبردی حوزه علمیه قم، مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، خبرگزاری رسا و پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل برگزار شد حجت الاسلام احمد کوهی دبیر علمی همایش آینده معنویت و حوزه های علمیه در جهان پساکرونا را برعهده داشت و حجت الاسلام دکترحبیب الله بابایی، دکتر بهزاد حمیدیه و دکتر احمد شاکرنژاد به ارائه بحث و نکته نظرات علمی در این نشست پرداختند. ⬅️به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ایسکا (پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ) متن گزارش ذیل به قلم دکتر بابایی تنظیم شده است که تقدیم علاقه مندان می شود. آنچه در این نشست با دکتر حمیدیه و دکتر شاکرنژاد در نشست رسانیوز مطرح شد به شرح ذیل است: مدرنیته در قرن نوزدهم اصل تنوع و تکثر را هدف قرار داد و تغییر، تبدل، و رشد و تکامل را محور و غایت زندگی ساخت. مقولۀ «تبدل» و «نوبه‌نوشدگی» در دورۀ بعد از انقلاب سوم صنعتی و عصر پسامدرن از «صِرف تبدّل» به «سرعت در تبدّل» تغییر پیدا کرد. «سرعت زندگی» آنچنان رشد یافت که به تعبیر برخی از جامعه‌شناسان بر «شکل زندگی» پیشی گرفت و زندگی را در سرعت فزاینده به وضعیت بی‌شکلی (تهی از شکل) سوق داد. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/babei2_isca
✅دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار می کند 💠 سلسله نشست های علمبے فرهنگی|چالش کرونا و زندگے مومنانه| نشست سی و یکم ⬅️کرونا ومعنويت گرایے جدید ✍️ارائه دهنده: دکتر احمد شاکرنژاد هیات علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷زمان: سه شنبه 13/3/1399 ساعت 21:30 🔷پخش زنده نشست در سامانه آموزش مجازی جهاد دانشگامے (امجد) وپوشش خبری توسط ایسنا، ایکنا و خبرگزاری حوزه 🔳 نام کاربری: نام و نام خانوادگی شما رمز عبور : 123456 🌐http://amjad.jde.ir/ 🌐https://www.aparat.com/ut_farabi
کارگاه های معنویت پژوهی را از رادیو پژوهشگاه بشنوید https://b2n.ir/441109
کرونا و معنویت جدید.mp3
15M
✅دانشکده الهیات پردیس فارابی دانشگاه تهران با همکاری جهاد دانشگاهی استان قم برگزار کرد. 💠 سلسله نشست های علمبے فرهنگی|چالش کرونا و زندگے مومنانه| نشست سی و یکم ⬅️کرونا ومعنويت گرایے جدید ✍️ارائه دهنده: دکتر احمد شاکرنژاد هیات علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔷زمان: سه شنبه 13/3/1399 ساعت 21:30 🔷پخش زنده نشست در سامانه آموزش مجازی جهاد دانشگامے (امجد) 🌐https://eitaa.com/isca_seda/673
کرونا و معنویت گرایی در رادیو پژوهشگاه https://b2n.ir/663077
به گزارش دبیرخانه همایش معنویت‌های نوظهور، این همایش که مقرر بود به صورت حضوری در اسفندماه 1398 برگزار شود، به دلیل شرایط پیش آمده به صورت مجازی در تاريخ 18 الي 20 شهريورماه 1399برگزار می‌شود.
🔶در مصاحبه با دکتر احمد شاکرنژاد مطرح شد:ضرورت مطالعات معنویت در جامعه امروز 🔹گروه اسلام و مطالعات معنویت، یکی از سه گروه مطالعاتی در پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت است که دکتر احمد شاکرنژاد مدیریت آن را به عهده دارد. این گروه به‌طور رسمی از سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد و ضمن تکمیل‌کردن و سامان‌دادن به چند پروژۀ سابق در این پژوهشکده و مبادرت به چاپ آن‌ها، پروژه‌های دیگری نیز در دستور کار خود قرار داد. مصاحبۀ زیر حاصل گفت‌وگو با دکتر احمد شاکرنژاد است. گروه اسلام و مطالعات معنویت، یکی از سه گروه مطالعاتی در پژوهشکدۀ اخلاق و معنویت است که دکتر احمد شاکرنژاد مدیریت آن را به عهده دارد. این گروه به‌طور رسمی از سال ۱۳۹۶ آغاز به کار کرد و ضمن تکمیل‌کردن و سامان‌دادن به چند پروژۀ سابق در این پژوهشکده و مبادرت به چاپ آن‌ها، مانند کتاب عرفان و بایسته‌های عرفان‌پژوهی و همچنین فرهنگ آثار عرفانی، پروژه‌های دیگری نیز در دستور کار خود قرار داد. 🔶به همین بهانه گفت‌وگویی با دکتر احمد شاکرنژاد دربارۀ اهمیت پرداختن به مطالعات معنویت و نیز پروژه‌های در دست اجرای این گروه صورت گرفته که در زیر می‌خوانید: ✍️*** به نظر شما چرا مطالعات معنویت و پرداختن به مباحث این‌چنینی در جامعۀ امروز ضرورت دارد؟ 💠بعد از دوره‌ای مبارزه‌ با دین و ماوراء طبیعت، واژۀ معنویت، امروزه دوباره بر سرزبان‌ها افتاده و در حیطه‌های مختلف سخن از معنویت‌های جدید به میان می‌آید، اما با کمی دقت در کاربردهای متعدد این واژه، آشکار می‌شود که معنویت‌های جدید و نوظهور– که عمدتاً خاستگاه غربی دارند- بعضاً در تقابل با دین‌داری نهادينه و یا به عنوان بدیل آن به حساب می‌آید؛ از این رو لازم است ضمن بالابردن سواد معنوی جامعه، طبق موازین و آموزه‌های اسلام، معنویت دینی از معنویت غیردینی تفکیک و شاخصه‌ها و راهکارهای زیست معنوی در جهان مدرن ترسیم شود. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/943729
✅پیش نشست های مجازی | همایش معنویت های نوظهور، شاخصه هاونقدها 🔶جنبش های معنوی و کووید 19 ✍️ارائه دهنده: دکتر هادی وکیلی ⏰زمان : دوشنبه 1399/5/27 ساعت ۱۱ الی ۱۳ 💠چالش مقایسه پذیری معنویت های نوپديد ومعنویت اسلامی ✍️ارائه دهنده: دکتر بهزاد حمیدیه ⏰زمان: سه شنبه 1399/5/28 ساعت 15 الی 17 🔶جریان شناسی تحلیلی معنویت پژوهی در ایران ✍️ارائه دهنده: دکتر وحید سهرابی فر ⏰زمان: چهارشنبه 1399/5/29 ساعت 11 الی 13 🔶مطالعات معنویت های نوظهور: سه موج مطالعاتی ✍️ارائه دهنده: دکتر احمد شاکر نژاد ⏰زمان: پنجشنبه 1399/5/30 ساعت 11 الی 13 🌐لینک شرکت در جلسه https://engage2.shatel.com/b/nct-reh-wfh
جنبش های معنوی و کووید 19.mp3
18.25M
✅پیش نشست های مجازی | همایش معنویت های نوظهور، شاخصه هاونقدها 🔶جنبش های معنوی و کووید 19 ✍️ارائه دهنده: دکتر هادی وکیلی ⏰زمان : دوشنبه 1399/5/27 ساعت ۱۱ الی ۱۳ 🎧از رادیو پژوهش بشنوید 💠https://b2n.ir/192456 🌐https://eitaa.com/isca_seda/877
✅پیش نشست های مجازی | همایش معنویت های نوظهور، شاخصه هاونقدها 💠چالش مقایسه پذیری معنویت های نوپدید ومعنویت اسلامی ✍️ارائه دهنده: دکتر بهزاد حمیدیه ⏰زمان: سه شنبه 1399/5/28 ساعت 15 الی 17
هم اکنون نشست چالش مقایسه پذیری معنویت های نوپدید و معنویت اسلامی 👆👆👆👆👆
چالش مقایسه پذیری معنویت های نوپدید ومعنویت اسلامی.mp3
21.14M
✅پیش نشست های مجازی | همایش معنویت های نوظهور، شاخصه هاونقدها 💠چالش مقایسه پذیری معنویت های نوپدید ومعنویت اسلامی ✍️ارائه دهنده: دکتر بهزاد حمیدیه ⏰زمان: سه شنبه 1399/5/28 ساعت 15 الی17 🌐https://eitaa.com/isca_seda/882
همایش‌معنویت‌های‌نوظهور هم اکنون: 🔶جریان شناسی تحلیلی معنویت پژوهی در ایران ✍️ارائه دهنده: دکتر وحید سهرابی فر ⏰زمان: چهارشنبه 1399/5/29 ساعت 11 الی 13 🌐لینک شرکت در جلسه https://engage2.shatel.com/b/nct-reh-wfh
💠 از رادیو پژوهش بشنوید 🌐https://b2n.ir/931816 ✅پیش نشستا های مجازی | همایش معنویت های نوظهور، شاخصه هاونقدها 💠چالش مقایسه پذیری معنویت های نوپدید ومعنویت اسلامی ✍️ارائه دهنده: دکتر بهزاد حمیدیه ⏰زمان: سه شنبه 1399/5/28 ساعت 15 الی17 🌐https://eitaa.com/isca_seda/882
🔶مطالعات معنویت های نوظهور: سه موج مطالعاتی ✍️ارائه دهنده: دکتر احمد شاکر نژاد ⏰زمان: پنجشنبه 1399/5/30 ساعت 11 الی 13 🌐لینک شرکت در جلسه https://engage2.shatel.com/b/nct-reh-wfh
✅مروری بر یک پروژه:شیوه‌ های مواجهه تبلیغی با افراد در معرض معنویت ‌های نوظهور 📒مسئلۀ اصلی در این پروژۀ تحقیقی، یافتن و به کارگیری شیوه‌هایی برای افراد در معرض معنویت‌های نوظهور است تا به این جریان‌ها گرایش پیدا نکنند و آسیب‌های ناشی از این جریان‌ها دامنگیر آنان نگردد 🔶مقدمه: گروه اسلام و مطالعات معنویت، یکی از گروه های علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت است که رسالتش، استنباط، تدوین و گسترش معنویت اسلامی به عنوان یک دانش کاربردی و تمدن ساز است. همچنین نقد معنویت ‌های غیراسلامی، استخراج و تبيين چارچوب ‌هاي نظري معنویت اسلامي از منابع اصيل ديني برای ترسیم مرزهای آن با معنویت ‌های غیراسلامی و فرهنگ معنویت گرایی بدون مذهب، از دیگر وظایف این گروه به حساب می آید. 🔹این گروه – که مدیریت آن بر عهدۀ دکتر احمد شاکرنژاد است- در حال حاضر ۱۹ پروژه در دست اجرا دارد که برخی از این پروژه ها رو به اتمام است؛ نتایج حاصل از این پروژه ها نیز در قالب کتاب منتشر می شود. یکی از این پروژه های تحقیقی، «شیوه‌های مواجهۀ تبلیغی با افراد در معرض معنویت‌های نوظهور» است که حجت الاسلام والمسلمین حمیدرضا مظاهری سیف، مسئولیت اجرای آن را بر عهده دارد. 💠آن‌چه در زیر می‌ خوانید، حاصل گفت‌وگوی پژوهشکده اخلاق و معنویت با ایشان است: ✅*** مسئلۀ اصلی این تحقیق چیست؟ مسئلۀ اصلی در این پروژۀ تحقیقی، یافتن و به کارگیری شیوه‌هایی برای افراد در معرض معنویت‌های نوظهور است تا به این جریان‌ها گرایش پیدا نکنند و آسیب‌های ناشی از این جریان‌ها دامنگیر آنان نگردد. بطور دقیق‌تر می‌توانیم بگوییم که ما در این پژوهش، به دنبال شیوه‌هایی هستیم تا از گرایش افراد به معنویت‌های نوظهور جلوگیری کنیم. 💠جزئیات خبر در لینک زیر 🌐https://b2n.ir/226992
چالش مقایسه پذیری معنویت های نوپدید ومعنویت اسلامی.mp3
21.14M
💠 از رادیو پژوهش بشنوید 🌐https://b2n.ir/931816 ✅پیش نشست های مجازی | همایش معنویت های نوظهور، شاخصه هاونقدها 💠چالش مقایسه پذیری معنویت های نوپدید ومعنویت اسلامی ✍️ارائه دهنده: دکتر بهزاد حمیدیه ⏰زمان: سه شنبه 1399/5/28 ساعت 15 الی17 🌐https://eitaa.com/isca_seda/882