eitaa logo
گروه اسلام و مطالعات معنویت
319 دنبال‌کننده
481 عکس
20 ویدیو
23 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
99.06.18 کمیسیون تخصصی نقد آموزه ها در معنویت های نوظهور 01.mp3
22.09M
✅همایش ملی معنویت های نوظهور 🔶کمیسیون تخصصی نقد آموزه ها در معنویت های نوظهور(قسمت اول) ⏰زمان: سه شنبه 1399/6/18 📒مکان: قم پردیسان- خیابان دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم تالار شهید سلیمانی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/978
لینک باکس همایش معنویت های نوظهور 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
99.06.19 کمیسیون تخصصی گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی 01.mp3
24.27M
✅همایش ملی معنویت های نوظهور 🔶 کمیسیون تخصصی گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی قسمت اول 🔶هیأت رئیسه: د. محمدجواد رودگر؛ د. محمد جعفری، د. وحید سهرابی‌فر، د.مسلم گریوانی، د. مهدیه‌سادات مستقیمی ⏰زمان: چهار شنبه 1399/6/19 📒مکان: قم پردیسان- خیابان دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم تالار شهید سلیمانی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/984
99.06.19 کمیسیون نقد شخصیت ها و جریان های مطرح در معنویت های نو ظهور 2.mp3
22M
✅همایش ملی معنویت های نوظهور 🔶 کمیسیون تخصصی نقد شخصیت ها و جریان های مطرح در معنویت های نو ظهور (قسمت دوم) 💠هیأت رئیسه: ح. حمیدرضا مظاهری‌سیف؛ د. سید محمد اکبریان، د. ابوالفضل تاجیک (تهران)، د. مریم چراغی (تهران) ⏰زمان: چهار شنبه 1399/6/19 📒مکان: قم پردیسان- خیابان دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم تالار شهید سلیمانی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/982
99.06.19 کمیسیون تخصصی گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی 02.mp3
30.88M
✅همایش ملی معنویت های نوظهور 🔶 کمیسیون تخصصی گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی قسمت دوم 🔹هیأت رئیسه: د. محمدجواد رودگر؛ د. محمد جعفری، د. وحید سهرابی‌فر، د.مسلم گریوانی، د. مهدیه‌سادات مستقیمی ⏰زمان: چهار شنبه 1399/6/19 📒مکان: قم پردیسان- خیابان دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم تالار شهید سلیمانی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/985
99.06.20 کمیسیون تخصصی آسیب شناسی و شیوه های مواجهه با معنویت های نوظهور.mp3
36.41M
✅همایش ملی معنویت های نوظهور 🔶 کمسیون تخصصی آسیب شناسی و شیوه مواجهه با معنویت 🔹هیأت رئیسه: د. هادی وکیلی (تهران)؛ د. محمدحسن یعقوبیان، د. مهراب صادق‌نیا، د. احمدرضا مفتاح، د. انسیه قنادزاده ⏰زمان: پنجشنبه 1399/6/20 📒مکان: قم پردیسان- خیابان دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم تالار شهید سلیمانی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/988
99.06.18 کمیسیون تخصصی نقد آموزه ها در معنویت های نوظهور 02.mp3
13.97M
✅همایش ملی معنویت های نوظهور 🔶کمیسیون تخصصی نقد آموزه ها در معنویت های نوظهور(قسمت دوم) 🔹هیأت رئیسه: د. بهزاد حمیدیه (تهران)؛ د. حبیب‌اله بابایی، د. سیداحمد غفاری، د. معصومه اکبری، د. سیدمحمد روحانی ⏰زمان: سه شنبه 1399/6/18 📒مکان: قم پردیسان- خیابان دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم تالار شهید سلیمانی 🌐https://eitaa.com/isca_seda/979
کانال: گروه اسلام و مطالعات معنویت در ایتا به ما بپیوندید لینک عضویت در کانال: @spiritualitystudies
Islamic Sciences and Culture Academy-Covid-19 Has Created a Deep Earthquake at the Level of Our Identity http://www.isca.ac.ir/portal/home/?news/93211/669/787092/Covid-19-Has-Created-a-Deep-Earthquake-at-the-Level-of-Our-Identity
36.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیین اختتامیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور ⬅️گزارش توسط مرحوم دکتر ابراهیم علیپور رئیس پژوهشکده فلسفه وکلام اسلامی ⏰زمان:پنج شنبه 1399/6/20 💠مکان:قم- پردیسان- خیایبان دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- طبقه دوم- تالار شهید سلیمانی و سالن اجتماعات 🌐https://eitaa.com/isca24/8154
✅لینک باکس همایش معنویت های نوظهور در پیام رسان تلگرام✅ 1️⃣.آیین افتتاحیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور(استاد احمد واعظی) 2️⃣.آیین افتتاحیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور(دکتر محمد تقی سبحانی) 3️⃣.آیین افتتاحیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور(مرحوم دکتر ابراهیم علیپور) 4️⃣.آیین افتتاحیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور(گزارش دبیر علمی همایش آقای دکتر هادی وکیلی) 5️⃣.آیین اختتامیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور (گزارش روسای کمیسیون های تخصصی) 6️⃣همایش معنویت های نوظهور|کمیسیون تخصصی نقد آموزه ها در معنویت های نوظهور قسمت اول 7️⃣.همایش معنویت های نوظهور|کمیسیون تخصصی نقد آموزه ها در معنویت های نوظهور قسمت دوم 8️⃣.همایش معنویت های نوظهور|کمیسیون تخصصی گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی بخش اول 9️⃣.همایش معنویت های نوظهور|کمیسیون تخصصی گونه شناسی، شاخصه های کلی و ارتباط با معنویت اسلامی بخش دوم 0️⃣1️⃣ همایش معنویت های نوظهور | تخصصی نقد شخصیت ها و جریان های مطرح در معنویت های نوظهور بخش اول 1️⃣1️⃣.همایش معنویت های نوظهور |کمیسیون تخصصی نقد شخصیت ها و جریان های مطرح در معنویت های نوظهور بخش دوم 2️⃣1️⃣.همایش معنویت های نوظهور |کمیسیون تخصصی آسیب شناسی و شیوه های مواجهه با معنویت های نوظهور 3️⃣1️⃣.آیین اختتامیه اولین همایش ملی معنویت های نوظهور | سخنرانی استاد نجف لک زایی
لینک باکس همایش معنویت های نوظهور.pdf
238.4K
لینک باکس اولین همایش معنویت های نوظهور در پیام رسان تلگرام و سایت آپارات(صفحه اختصاصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
با سلام و احترام گروه عرفان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند لینک عضویت در گروه اسکایپ https://join.skype.com/njqUY2IbHMAe
✅کرسی ترویجی عرضه نقد ایده علمی 🔲 امکان سنجی و چگونگی استنباط نظریه معنویت از قرآن ⬅️ارائه دهنده: دکتر محمد مسعود سعیدی 🔲ناقد: دکتر احمد شاکرنژاد 💠دبیر علمی: جناب آقای اویس استادی ⏰زمان: یکشنبه 1399/9/30 ساعت 10 الی 12 ⬅️مکان: مشهد- نبش خیابان آیت الله طبسی- دفتر تبلیغات اسلامی- پژوهشکده اسلام تمدنی 💠لینک ورود 🌐http://dte.bz/ici199
🔹برگی از کتاب عرفان در آئینه قرآن و روایات 🔹نویسنده: استاد حسن رمضانی 💠ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✅شرایط و ویژگی‌های استاد سیر و سلوک 🔹بی‌شک استاد سیر و سلوک، ازآنجاکه در به‌فعلیت‌رسیدن استعداد سالک نقشی بسیار مهم و حیاتی دارد، شرایط و ویژگی‌هایی دارد که اهمیت و حساسیت آنها کمتر از اصل نیازمندی به استاد نیست؛ زیرا همان‌گونه که واضح است، گمراهی‌ها و انحراف‌ها و آسیب‌هایی که یک استاد دروغین و نالایق برای سالک مرید پیش می‌آورد، اگر از گمراهی‌ها، انحراف‌ها و آسیب‌های کسی که از اصل استاد راهنما محروم است، بیشتر نباشد، قطعاً کمتر نیست؛ بنابراین مشایخ قوم همواره پس از تأکید بر اصل ضرورت و نیاز به استاد سیر و سلوک، به بیان شرایط و خصوصیات وی پرداخته‌اند. از جمله می‌توان به جناب شیخ نجم‌الدین رازی اشاره کرد. وی در فصل دهم کتاب مرصاد العباد ـ که به بیان مقام شیخی و شرایط و صفات آن اختصاص یافته است ـ با استفاده و استنباط از عبارت‌ها و اشارت‌های آیۀ 65 سورۀ کهف ( فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیْناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً: پس بنده ای از بندگان ما را یافتند که ما از سوی خویش به او رحمتی داده بودیم و از نزد خودمان به وی دانشی آموخته بودیم )، پنج ویژگی برای مقام شیخی برشمرده است. آیۀ مزبور از رسیدن حضرت موسی به محضر حضرت خضر علیهما السلام و اوصاف حضرت خضر و استحقاق و لیاقت آن جناب به عنوان استاد و مربی حضرت موسی علیهما السلام سخن می‌گوید. 📒پنج ویژگی یادشده که به نظر نجم‌الدین، پنج رکن بنای اهلیت شیخی و مقتدایی‌اند، چنین‌اند: نخست عبودیت و بندگی ( عَبْداً مِنْ عِبادِنا )؛ دوم استحقاق قبول بی‌واسطۀ حقایق از حضرت حق تعالی ( آتَیْناهُ )؛ سوم استحقاق دریافت رحمت ویژه از مقام عندیّت ( رحمةً من عندنا )؛ چهارم شرف تعلّم علوم از حضرت حق تعالی ( وعلّمناه )؛ پنجم دولت دریافت بی‌واسطۀ علوم لدنّی ( من لدنّا علماً ). گفتنی است نجم‌الدین پس از شرح و تبیین این پنج ویژگی، بیست خصلت دیگر را که درحقیقت، همه برخاسته از ویژگی‌های پنج‌گانۀ یاد شده‌اند، برای شیخ و مقتدای کامل ذکر می‌کند‌‌ که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از علم شریعت، اعتقاد صحیح خالی از بدعت، عقل، سخاوت، شجاعت، عفت، علو همت، شفقت، حلم، عفو، حسن خلق، ایثار، توکل، تسلیم، وقار و هیبت . ⬅️در اینجا نجم‌الدین رازی درحقیقت بر همان سخنی پای می‌فشارد که ما پیش‌تر ( صفحۀ 196 ) آن را به مناسبتی از فرغانی در مشارق الدراری نقل کردیم و از قول او گفتیم در میان گونه‌های چهارگانۀ سالک محض، مجذوب محض، سالک مجذوب و مجذوب سالک، کسانی که سالک محض یا مجذوب محض هستند، صلاحیّت دستگیری ندارند و نباید مقتدای کسی واقع شوند؛ ولی کسانی که مجذوب سالک یا سالک مجذوب‌اند، لیاقت امامت و مقتدا واقع‌شدن را دارند و می‌توانند از دیگران دستگیری کنند و راهنمای آنان باشند و در میان این دو گروه، مجذوبان سالک به دستگیری و ارشاد دیگران سزاوارترند. 🔶شاهد درستی این مدعا سخن خود رازی است، آنجا که دربارۀ توفیق رسیدن مرید صادق به محضر شیخی واصل کامل می‌گوید: « چون مرید صادق در ابتدا بر قضیۀ " وَالّذینَ جاهَدُوا فینا لَنَهدِیَنّهُم سُبُلَنا " قدم در راه طلب نهد و به کمند جذبات عنایت، روی دل از مألوفات طبع و مستلذات نفس بگرداند و متوجه حضرت عزت گردد، حضرت عزت بر سنت " لَنَهدِیَنّهُم سُبُلَنا " جمال شیخی واصل کامل سالک، در آیینۀ دل او بر او عرضه کند، نه مجذوب که مجذوبان مطلق شیخی را نشایند و نه سالک که سالکان مطلق هم شیخی را نشایند؛ زیرا که سالک مطلق دیگر باشد و مجذوب مطلق دیگر ». بر این اساس شخصی که به‌کل از جذبه بی‌نصیب است، هرچند اهل‌سلوک باشد یا کسی که از سلوک هیچ بهره‌ای ندارد، هرچند از مجذوبان به حساب آید، شایستۀ مقام شیخی و دستگیری دیگران نیست؛ زیرا مجذوب صرف با راه و رسم منزل‌ها و مقامات سلوک آشنا نیست و سالک صرف هم از هدایت‌ها و حمایت‌های ویژه و مستقیم حضرت حق تبارک و تعالی بی‌بهره است. در این صورت طبیعی است هیچ‌یک از این دو توان و لیاقت ارشاد و تربیت دیگران را نداشته باشد. 📒بنابراین با صراحت تمام می‌گوییم شیخ و استاد سلوک یا باید جزء مجذوبان سالک باشد ـ که انبیا و اولیای معصوم علیهم السلام در رأس آنان‌اند و تا وقتی دسترسی به آنها ممکن است، همین اولی‌تر و سزاوارتر، بلکه متعیّن است ـ یا حداقل باید در زمرۀ سالکان مجذوب قرار گیرد که در رتبۀ بعد و مقامی ‌پایین‌تر قرار دارند و ازاین‌رو خود آنها و نیز کسانی که تحت پوشش تربیتی آنهایند، مستقیم یا غیرمستقیم، از برکات وجودی مجذوبان سالک خصوصاً انبیا و اولیای معصوم علیهم السلام بهره‌مندند. برگرفته از کتاب عرفان در آئینه قرآن، استاد حسن رمضانی،ص251-249 🔶برای تهیه نسخه الکترونیکی اثر به کتابخوان |ژوهان مراجعه نمایید. 🌐http://pajoohaan.ir/document/4788
کتاب نظریه معنویت در قرآن نوشته دکتر محمد مسعود سعیدی منتشر گردید. به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اسلام تمدنی، کتاب نظریه معنویت در قرآن نوشته دکتر محمدمسعود سعیدی عضو هیأت علمی حکمت و کلام جدید به همت پژوهشکده اسلام تمدنی منتشر گردید. چکیده کتاب: مسألۀ اصلی این پژوهش این است که نظریۀ معنویت در دیدگاه قرآن چیست؟ یعنی پرسش از مجموعه‌ای منسجم از مفاهیم، گزاره‌ها و ایده‌های قرآنی است که می‌تواند یک نظریه را دربارۀ معنویت شکل دهد؛ یعنی مجموعه‌ای نظام‌مند که بعد از بیان ویژگی‌های معنویت، زمینه‌ها و شرایط علّی و مداخله‌گر در ظهور و رشد آن در افراد جامعه و کنش‌های اجتماعی مرتبط با آن و آثار وجود یا عدمش در زندگی فردی و اجتماعی را توضیح می‌دهد. انگیزۀ اولیۀ پژوهش حاضر فهمیدن این نکته بوده است که آیا می‌توان دیدگاه قرآن دربارۀ معنویت را به گونه‌ای تحصیل کرد که با دیدگاه گروه‌های دینی و معنویِ جدید دربارۀ آن، تا جایی که ممکن است بی‌طرفانه و جامع‌گرایانه قابل مقایسه باشد؛ مقایسه‌ای که بتواند برای کسانی که در این گروه‌ها هستند نیز حتی‌المقدور الزام‌آور باشد. بنابراین، هدف این پژوهش به‌دست آوردن نظر قرآن دربارۀ معنویت با اتخاذ رویکردی تطبیقی بوده است. این تحقیق تبیینی است؛ تبیین تکوین و رشد معنویت در جامعه بر مبنای دیدگاه‌های قرآن، ولی نه به شکل استفادۀ پیشینی از چارچوبی نظری، و آزمون فرضیه‌ای که از دل آن چارچوب استخراج می‌کنیم، بلکه به شکل نظریه‌پردازی داده‌محور با استفاده از آیات قرآنی. در این روش، فرضیه‌ای در ابتدای پژوهش وجود ندارد، زیرا هدفِ پژوهش آزمون فرضیه نیست، بلکه هدف، کشف فرضیه‌ها و پردازش آن‌ها برای رسیدن به یک نظریه به روش نظریۀ زمینه‌ای می‌باشد. در واقع، این تحقیق از نوع تحلیل کیفی متن است و متن مورد تحلیل، کل قرآن کریم می‌باشد. در روش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد، تکنیک اصلی کدگذاری متن است؛ کدگذاری باز جهت استخراج مفاهیم، فروکاهیِ مفاهیم جهت شکل‌گیری مقولات، کدگذاری محوری جهت ربط‌دهی مقوله‌ها به‌هم، کدگذاری فرایند جهت استنباط فرایندهای مهم و مرتبط و کدگذاری گزینشی جهت یکپارچه‌سازی و پالایش نظریه. مفاهیم و متغیرها و روابط آن‌ها در روش نظریه‌پردازی داده‌محور، در ضمن کدگذاری‌ها تولید (کشف) و پرورانده می‌شود. اگر معنویت را فرایند نسبتاً پایدارِ جستجوی امرقُدسی در زندگی فرض کنیم، معنویت نوعی شیوۀ رفتاری خاص در زندگیِ برخی از انسان‌ها خواهد بود که آدمی در آن به دنبال ارتباط با قدرتی برتر و منزّه در باور خود است. بنا بر فرض بالا، قرآن امرقدسی را که شایسته‌ است آدمی در جستجوی او باشد الله می‌نامد و صفاتی را برای او بیان می‌کند که مشوّق معنویت است. قرآن مردم را به جستجوی امرقدسی ترغیب می‌نماید، ملازمات و شرایط زمینه‌ای تحقق معنویت را یادآوری و از موانع آن پرهیز می‌دهد، و با هدف تشویق انسان‌ها به رفتار جستجوگرانۀ معنوی، پیامدهای زندگیِ همراه با معنویت را توصیف می‌نماید. اگر مقصودمان از نظریۀ معنویت، مجموعه گزاره‌هایی باشد که ویژگی‌ها، ملازمات، بسترهای تکوین، فرایندها و عملکردهای منتهی‌شونده و پیامدهای معنویت را بیان می‌کنند، در این صورت، آن چه را که در این کتاب تشریح می‌شود، می‌توانیم نظریۀ قرآن دربارۀ معنویت بدانیم و معنویت‌های نوپدید را با آن، به طور نسبتاً همه‌جانبه و بی‌طرفانه مقایسه نماییم.
✅سلسله نشست های معنوئیت پژوهی با موضوع نسبت معنویت با دانش فلسفه اسلامی 📒ارائه دهنده آیت الله سید محمد قائم مقامی ✅دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مسلم گریوانی ⏰زمان: دوشنبه 15 دی ماه 1399 ساعت 13:30 🔶مکان: تهران-ازگل— خیابان نوبهار -مدرسه علمیه امام خمینی- بلوک 5- اتاق جلسات موسسه عالم آل محمد 💠مجری: موسسه آموزش عالی آل محمد علیهم السلام و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی- پژوهشکده اخلاق و معنویت 🌐https://eitaa.com/isca24/8779
✅اولین همایش ملی معنویت پژوهشی با موضوع معنویت و علوم اسلامی ❎پیش نشست دوم با موضوع نسبت معنویت با اخلاق اسلامی ⬅️ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی علیزاده ⬇️دبیرعلمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسلم گریوانی ⏰زمان:دوشنبه ۲۹ دی ماه ساعت ۱۰ 🔷لینک ورود به جلسه: 🌐www.dte.bz/ethicsconf @spiritualitystudies
با سلام و تسلیت شهادت حضرت زهرا (س)، با پوزش از عزیزان، به استحضار می رساند جلسه امروز نشست علمی دکتر علیزاده به وقت دیگری موکول شد.
✅✅اولین همایش ملی معنویت پژوهشی با موضوع معنویت و علوم اسلامی ❎پیش نشست دوم با موضوع نسبت معنویت و علم کلام ⬅️ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی ⬇️دبیرعلمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسلم گریوانی ⏰زمان:یکشنبه 5 بهمن 1399 ساعت 10 🔷لینک ورود به جلسه: 🌐www.dte.bz/ethicsconf @spiritualitystudies
✅✅اولین همایش ملی معنویت پژوهشی با موضوع معنویت و علوم اسلامی ❎پیش نشست دوم با موضوع نسبت معنویت و علم کلام ⬅️ارائه دهنده:حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی ⬇️دبیرعلمی: حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسلم گریوانی ⏰زمان:یکشنبه 5 بهمن 1399 ساعت 10 🔷لینک ورود به جلسه: 🌐www.dte.bz/ethicsconf @spiritualitystudies