✍ متن درسگفتار #هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙جلسه اول
🎧 صوت: t.me/sr_fatemy/11
▪️ قسمت ۱
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸متن مقاله: تفکر وقتی آغاز میشود که ما این حقیقت را کاملا آزموده باشیم که عقل خود سرسخت ترین همیستار (مبارز) تفکر است.
کارل یاسپرس در زندگینامه فلسفی خود در فصل هیدگر نوشته است: «... روزی مستخدم دانشگاه نامه خادمه ای از فرانکفورت را آورد و گفت «این شخص میخواهد بداند که کمتر از هیچ چیست؟» نامه پر از غلط های املائی و دستوری بود و از بیم و نگرانی نویسنده حکایت میکرد. نویسنده از دانشمندان می پرسید که آیا پس از این دنیا و پس از این زندگی براستی هیچ چیز وجود ندارد؟ نامه ای بود التماس آمیز و ناشی از ترس که احتمالا در حال شروع بیماری اسکیزوفرنی یا روان گسیختگی و آشکارا با اندیشه مرگ، ولی با جملات فشرده و اصطلاحات کلی و غیر عادی نوشته شده بود. نامه را به هیدگر که مهمان ما بود نشان دادم. هیچ یک از همکارانم ممکن نبود چنین نامه ای را ماند او جدی تلقی کنند.»
🔹چرا باید یک متفکر نامه یک عامی بیمار را جدی تلقی کند؟ و چرا چنانکه از سخن یاسپرس بر می آید دیگر همکاران او یعنی استادان فلسفه به چنین نامه هایی اعتنا نمی کردند؟ استادان معمولا به مسائل و مباحث مهم فلسفه اشتغال دارند، اما متفکران که پروای آینده دارند و همواره چشم به راهند و در انتظار به سر می برند به دنبال نشانه می گردند. یاسپرس گفته است که او و هیدگر اتفاقا نظر داشتند که سخن طنز آمیز مستخدم دانشگاه نماد بی خبری و بی پروایی مردم دنیاست. /پایان متن مقاله
🔸شرح: استادان فلسفه معمولا به این مسائل اعتنائی نمی کنند. اگر به آنها بگوئی چه چیزهایی مهم است می گویند سرفصل کتاب ها مهم است. مثلا برای کسی که استاد فلسفه کانت هست، نشانه های عالم کانتی یا تزلزل در عالم کانتی مهم نیست بلکه سرفصل آراء کانت مهم است. الان مسائلی که برای دکتر داوری مهم است برای خیلی از اساتید فلسفه اهمیت ندارد و ایشان را یک روزنامه نگار می دانند درحالی که ایشان کسی است که به نشانه ها اهمیت میدهد. مثلا ایشان در مورد روسیه (با توجه به جنگ اخیر روسیه و اوکراین) نظر شگرفی دارد.
🔹 دیگران به جز اشتغال به کتاب های فلسفی هیچ نسبت دیگری با فلسفه نمی توانند بر قرار کنند. فلسفه ای که ایشان از آن صحبت میکند محقق شده است. یک مرتبه هست ما یکسری حرف فلسفی داریم، یک مرتبه هم هست که این حرف ها به شکلی محقق شده است. ما یک مرحله تحقق در مقام کلمات داریم و یک مرحله هم تحقق عینی است.
🔸 یعنی همان حرف هایی که در دکارت و کانت به عنوان سوبژکتیویته طرح شد الان یک تحقق هنری هم دارد، یک تحقق سازمانی هم دارد. یعنی اگر سوبژکتیویته به شکل سازمان های اجتماعی در بیاد این شکلی میشود.
🔹 مثلا فوکو که منتقد مدرنیته است (منتقد به معنای اینکه از اساس مدرنیته می پرسد) شکل های مختلف سوژه شدن در فرهنگ غرب را مطالعه کرده است. شکل های مختلف سوژه شدن یعنی چه؟ یعنی تحقق سوبژکتیویته ای که کانت و دکارت و هگل از آن بحث کرده اند در مناسبات اجتماعی.
🔸 مثلا یک نحوه سوبژکتیویته در نظام ادبیات محقق شده است. مولف، تحقق سوژه است در مقام نویسنده. بشر همیشه بوده و علم وآگاهی هم داشته است ولی سوژه نبوده است. سوژه یعنی فاعل خود بنیاد. امروزه کسی که کتاب می نویسد اگر بخواهد خودش بنیاد خودش باشد میشود مولف آثار ادبی. در گذشته همه متن ها نویسنده داشته اند ولی فقط امروز است که متن ها مولف دارند.
🔹 فرق مولف و نویسنده چیست؟ شما وقتی یک کتابی را به مثابه اثر ادبی، اثر یک مولف لحاظ میکنی، یکسری ویژگی هایی را به نام «مولفه» مرتبط میکنی با این شخص و یک دنیایی را شکل میدهی که مولف در آن نقش محوری را ایفا میکند. ولی مثلا «دیوار نوشته» نویسنده دارد ولی مولف ندارد. مولف یعنی کسی که یک چیزی را بنیاد می گذارد و همه آنچه در کتاب محقق شده به آن بر میگردد. این میشود تحقق سوبژکتیویته در ادبیات. کتاب های فوکو به این مسائل می پردازد.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💠کانال تلگرام: http://t.me/sr_fatemy
✍ متن درسگفتار #هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙جلسه اول
🎧 صوت: t.me/sr_fatemy/11
▪️ قسمت ۲
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
ادامه قبل...
🔸 سوال: سوبژکتیویته از زمان افلاطون شروع میشود یا دکارت؟
🔹 جواب: از زمان دکارت. هرچند به قول آقای داوری، منطق ارسطو خیلی زمینه تحویل وجود انسان را به سوژه مهیا کرده است. یعنی خود این مساله که یک ملاک مطلق وجود دارد که میشود با آن اندیشه را بررسی کرد (یعنی منطق) اگر عین سوبژکتیویته نباشد حتما مودی به آن میشود. به این دلیل که شما قائل هستی این ملاک مطلق بیرون از شماست؛ سوال این است که چه کسی گفته است این ملاک بیرون است؟ خود شما گفتی! در قدیم می گفتند عقل، عقل ما نیست بلکه عقل عالَم است. متناسب با سیر عقلی مراتب وجود، از لاهوت و جبروت و ناسوت و... . سوال این است که خود عالَم به شما گفت مراتب من این است یا اینکه شما گفتی مراتب عالم چنین است؟ پس سوبژکتیویته در قدیم به شکل مخفی بوده است و امروز به شکل جلی ظاهر شده است.
🔸 مولوی همان زمان به فلاسفه طعنه میزند. یعنی می فهمد که یک اومانیسم خفی در فلسفه اسلامی نهفته است که اصالت عقل است و اصالت بشر نیست ولی این اصالت عقل به جایی منتهی میشود که نهایتا این عقل، عقل بشر میشود.
🔹 پس یک اصالت بشر خفی در فلسفه اسلامی بوده است که هم متکلمین و هم عرفا به این حمله کرده اند.
🔸 سوال: یکی مثل ابن عربی که برای خودش نظامی نسبت به مراتب وجود تعیین میکند هم از این باب است؟
🔹 جواب: در ابن عربی باید فکر کنیم که آیا فقط یک تفاوت جزئی دارد در نحوه بیان نسبت به ملاصدرا یا اینکه اینطور نیست و دارد به سمت دیگری حرکت میکند. به بیان دیگر فلسفه مقام علم الیقین و عین الیقین است. فلسفه نهایتا می تواند با وجود آشنا شود و البته در شنیدن سخن وجود آن را تحویل به موجود میبرد. پس عین الیقینی هست که به علم الیقین منتهی میشود.
🔸 هیچ کدام از انحاء تفکر منتهی به علم نمیشود به جز فلسفه. علم هم یعنی حجاب اکبر. در واقع فلسفه مسیری را طی میکند که در نهایت خودش حجاب خودش میشود. حتی با اینکه فلسفه با عقل عادی نیامده است، باب عقل عادی را چنان باز میکند که غلبه عقل عادی کار خود فلسفه میشود. مثل مادری که فرزندی به دنیا می آورد که مادرش را انکار میکند. علم جدید (مثلا پوزیتیویسم) فرزند فلسفه است که نهایتا آن را انکار میکند؛
🔹 ولی عرفان و تصوف اینگونه نیستند؛ مخصوصا تصوف چون عرفان بازهم زبانش به فلسفه نزدیک است. تصوف مقام حق الیقین است و فرقش با فلسفه این است که اگر علم آشنای وجود است؛ حق الیقین آشنای عدم است. اصلا فلسفه ره به این ساحت ندارد. تنها تفکری که میتواند به این جا برسد تفکر دینی و شاعرانه است.
🔸 تفکر هایدگر هم رفتن به سمت اندیشیدن در باب عدم است. ما فعلا ما موجود سر و کار داریم که اگر بتوانیم این حجاب را خرق کنیم با وجود مواجه میشویم که خود وجود حجاب عدم است.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💠کانال تلگرام: http://t.me/sr_fatemy
✍ متن درسگفتار #هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙جلسه اول
🎧 صوت: t.me/sr_fatemy/11
▪️ قسمت ۳
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
ادامه قبل...
🔸عرض کردیم که فلسفه دو مرتبه دارد یکی فلسفه ای که گزارش و توصیف میشود، یکی هم فلسفه ای که محقق میشود. شناخت فلسفه ی محقق، کار فلاسفه بزرگ وجود بین هست. فرق فلاسفه وجود بین و موجود بین در همین هست. درک مرتبه محقق فلسفه و دیدن اینکه فلسفه بنیاد امور است، کار فلاسفه وجودبین هست. فیلسوف موجود بین قائل به بنیاد بودن فلسفه برای امور مختلف اجتماعی نیست، لذا طرح مسائل فلسفی اش متناسب زبان فلسفی هست ولی نمیتواند فلسفه را در مناسبات ببیند.
🔹 مثلا نمیتواند سوبژکتویسیم را در نظام مناسبات فردی، سیاسی، هنر و... ببیند. کسانی مثل فوکو میتوانند صورت های محقق فلسفه را ببینند مثلا در معماری نوین میتوانند صورت محقق عقلانیت فلسفه جدید را ببینند. معماری جدید سوبژکتیو است که خودش را در بناهای انضباطی نشان میدهد مثل کارخانه، کارگاه، مدرسه، زندان و...
🔸 شما با موجودبینی میتوانی مطالعه کنی و نکاتی را یاد بگیری ولی اگر ره بردن به وجود از جانب خودش که حواله وجود است اتفاق نیفتد، هرچقدر هم مطالعه کنی هیچ نشانه ای دال بر اینکه بتوان در بیرون فلسفه را مشاهده کرد وجود ندارد. یعنی ممکن است شخصی استاد فلسفه هایدگر بشود ولی اگر بگویند هایدگر چه گفته است میگوید هایدگر گفته است وجود از یادها رفته است. اگر بپرسند این حرف یعنی چی؟ این فراموشی نشانه اش کجاست؟ نمی داند.
🔹 هایدگر در این داستانی که یاسپرس نقل کرد، نشانه از راه رسیدن نیهیلیسمی که نیچه گفته بود پشت درب خانه است را می بیند. یعنی نیهیلیسم برای هایدگر یک نظریه نیست بلکه یک وضع تاریخی است. آثار مختلفی هم دارد از آثار هنری گرفته تا احوال مختلف مردم مثل همین نامه و... پس ما یک نیهیلیسم محفقق داریم که فیلسوف وجودبین میتواند آن را ببیند.
🔸 سوال: الان دکتر داوری یک فیلسوف وجود بین است؟
جواب: بله
سوال: غیر از ایشان چه کس دیگری الان هست؟
جواب: اینطور نیست که بشود اسم آورد زیرا تفکر وجودی، تفکری نیست که در فلسفه خلاصه شده باشد. ویژگی ای که در فیلسوفان وجوی هست این است که تفکرشان سیاسی میشود چون عرض کردم که صورت محقق فلسفه را می بیند. اصلا نمیتوانند تفکر سکولار و آکادمیک داشته باشند که منتهی به یکسری کتاب و نظریه شده باشد. این تفکر حتما با مردم و مناسبات اجتماعی سر و کار دارد. اصلا فیلسوف حقیقی این فرد است.
🔹 تفکر انقلابی هم یک تفکر سیاسی است. مظهر تفکر انقلابی الان رهبری است. تفکر دینی هم حقیقتا همین است. متفکرین انقلابی هم در حقیقت وجودبین هستند که اگر نباشند کم کم نسبتشان با انقلاب متزلزل میشود. چون ممکن است منظورشان از انقلاب، صورت محقق یک حقیقت تاریخی نباشد؛ بلکه نگاهشان به انقلاب مثل یکی از مناسبات اجتماعی است. یکی مثل آقای طاهرزاده تصورش از انقلاب این است که انقلاب تحقق یک تاریخ است یعنی یک حقیقتی وجود دارد که در طول تاریخ بدین شکل محقق شده است. یک نظمی وجود دارد که وقتی بخواهد به ظهور در بیاید در این قالب است.
🔸 مثلا ولایت فقیه اول برمیگردد به یک نظمی که آن نظم بر میگردد به حقیقت تاریخی اسلام... این میشود وجود بینی یعنی بگوئی انقلاب، صورت فعلیت پیدا کرده چه امکانی از امکانات وجود است؟ این دیدن وجود انقلاب است. دیدن موجودیت انقلاب اینطور نیست چون در صورت فعلیت پیدا کرده انقلاب متوقف میشود. مثل این که عرض کردیم دیدن وجود خورشید و ندیدن موجودیتش یا به عبارت دیگر موجودیتش را به وجود بر گرداندن این است که بگوئی این خورشیدِ بالفعل و موجودیت پیدا کرده، صورت فعلیت پیدا کرده چه امکانی از امکانات وجود است؟
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💠کانال تلگرام: http://t.me/sr_fatemy
✍ متن درسگفتار #هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙جلسه اول
🎧 صوت: t.me/sr_fatemy/11
▪️ قسمت ۴
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
ادامه قبل...
🔸عالم، عالم امکانات است یعنی هرچه در عالم وجود فعلیت پیدا کرده است، صورت فعلیت یافته امکانی از امکانات وجود است. این نحوه نگاه، وجودبین است. در این نگاه اشیاء، اجزاء متشتت جدای از هم نیستند بلکه همه چیز در نسبت با وجود ظهور میکند بسته به ظهور کلی وجود.
🔹 مثلا در عالم جدید –عالم غرب- وجود یک ظهور کلی دارد؛ هر چه در عالم غرب است در نسبت با این یک جایی فعلیت پیدا میکند مثلا شما می بینید که این مدرسه یا دانشگاه یا دموکراسی یا ... همه اینها عالم غرب است. همه این ها داده های عالم غربی است. عالمی گشوده شده است که سراسر امکان است و این امکانات مادام که وجود دارند یک تاریخ است که حرکت میکند.
🔸 وقتی میگویند تاریخ غرب به تمامیت رسیده است و نیچه را به عنوان آخرین فیلسوف بزرگ تاریخ غربی می دانند؛ دیگر هایدگر ادامه دهنده راه افلاطون نیست بلکه شروع کننده یک راه دیگر است و اولین فیلسوف تاریخ بعدی است. اگر افلاطون در این تاریخ 2500 ساله مقتدای همه بوده است، تفکر بعدی خودش را در امتداد هایدگر می بیند. وقتی میگیم تاریخ غربی با نیچه به تمامیت رسیده است یعنی هرچه امکان در کنه تاریخ غربی بوده است فعلیت پیدا کرده است. این تکنولوژی ها هم که هر روز پیشرفت میکند همان صورت فعلیت یافته تکنیک است. یعنی امکان تکنیک هی داره به شکل گسترده ای بسط پیدا میکند ولی چیزی فراتر از همان امکانی که در اوائل قرن بیستم تحت عنوان تکنولوژی بود نیست.
🔹 تمام امکانات این تاریخ بالفعل شده است. وقتی تمام امکانات یک تاریخ بالفعل شود، «فردا» از پیش چشم او محو میشود. فردایی در کار نیست، بلکه امروز است که ادامه پیدا میکند. حالا هم ممکن است صد سال یا دویست سال به شکل وضع موجود ادامه پیدا کند و هم ممکن است در آینده نزدیک وضع تغییر کند و انقلابی در عالم شود.
🔸 به قول آقای داوری اگر فرض کنید تمدن ها هزار ساله هستند خب ممکن است 500 سال طول بکشد تا افول پیدا کند. البته الان نشانه های افول خیلی سریع است و نگران کننده. از این جهت میگویم نگران کننده است چون قرار نیست وقتی عالم غربی فرو پاشید و هنوز عالم جدید ظهور نکرده است همه چیز حل شود. اگر این عالم فرو بریزد، به قول آقای داوری ویرانه هایش بیشتر بر سر ما ها (کشورهای توسعه نیافته) خراب میشود.
🔹 برای مثال الان مظهر تمام عیار عالم جدید، آمریکاست (یعنی محقق شده تمام عیار «اراده به قدرت» در سیاست). آمریکا یک نظمی برای عالم برقرار کرده است که در این نظم، نزاع های منطقه ای به نفع یک غلبه کلی، کمرنگ شده اند. یک نظم عمومی هست و آمریکا از ثبات جهانی نفع میبرد. البته جاهایی هم هست که در همین نظم نقش مرداب راکد را بازی میکنند (مثل مرداب هایی که نقش تعیین کننده در تصفیه هوا در اکوسیستم طبیعت دارند) الان کشور افغانستان در نظم 70 ساله گذشته، نقش مرداب را داشته است. این هم نه به دلیل بی عرضگی آنهاست بلکه در نظم جهانی یک نقطه مخروبه را بر عهده افغانستان گذاشته اند.
🔸 حال اگر این نظم فرو بریزد و کسی نتواند جای آمریکا را بگیرد؛ نتیجه این میشود که آمریکاچی ها شکل میگیرد که از خود آمریکا خطرناک ترند چون آمریکا با این که خیلی خطرناک است ولی اینقدر عقل دارد که تیشه به ریشه خودش نزند ولی آمریکاچی ها همین عقل را هم نخواهند داشت. الان هم خود عقل آمریکا کم شده است، با این حال چه کسی جلوی هند و کره و... را برای استفاده از بمب اتم گرفته است؟ آمریکا.
🔹 حالا نمیخواهم بگویم آمریکا خوب است ولی تا وقتی جایگزینی پیدا نکرده است، هلهله برای نابودی آمریکا بیهوده است چونکه طرح آمریکا _استکبار_ از بین نمی رود؛ و این استکبار پشتوانه خردش را به کلی از دست میدهد و به استکبار کور احمقانه ریز منطقه ای تبدیل میشود.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💠کانال تلگرام: http://t.me/sr_fatemy
✍ متن درسگفتار #هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙جلسه اول
🎧 صوت: t.me/sr_fatemy/11
▪️ قسمت ۵
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
ادامه قبل...
🔸 جایگاه انقلاب اسلامی الان به قول آقای طاهرزاده جهانی است بین دو جهان. یعنی نه اینکه یک جهانی شکل گرفته است بلکه مثل بین الطلوعین است که ما در انقلاب می توانیم آماده و مهیا بشیم که این گام بزرگ را برداریم و «از فردا ماندگی» را تدارک کنیم. چون ما معتقد نیستیم که انقلاب مرتبط با جهان قدیم است و از طرفی هم معتقد نیستیم که «فردا» -عالم بقیه اللهی- فرا رسیده است.
🔹 انقلاب بین آن دو است که البته شرایط مشخصی ندارد و نمیتوان گفت مثل یک جزیره امن است. بلکه انقلاب از این حیث که نقطه ای بین دو جهان است، کج دار و مریض است. نه به معنای محافظه کاری بلکه به این معنا که میداند باید در انتظار باشد و این فرصت را نسوزاند. مثل اینکه یک «وقتی» برای اهل بیت پیدا شد که پسرعموهای اهل بیت – سادات حسنی- خرج نفس زکیه کردند و از بینش بردند. اهل بیت نیز مراقب بودند که این پتانسیل را در ابومسلم خراسانی از بین نبرند لذا عقب افتاد.
🔸 سوال: اگر نگاه متافیزیکی از زمان افلاطون شروع شده است و تا الان که به قله سوبژکتیویسم رسیده است، پس اسلام در وسط این تاریخ ظهور کرده است و قرآن قاعدتا با همین زبان باید با مردم حرف بزند. شریعت پیامبر نیز باید برای رهایی انسان از نگاه متافیزیکی باشد؛ درحالی که ما میبینیم این رهایی اتفاق نمی افتد و ما امروزه باید از نگاه هایدگر مدد بجوئیم. این باعث نمیشود هادی بودن و تبیان بودن قرآن و اسلام زیر سوال برود؟
🔹 جواب: البته این را باید دانست که با ظهور افلاطون هنوز غلبه نگاه متافیزیکی در عالم اتفاق نیفتاده است. تاریخ مابعدالطبیعه در غرب آغاز شده است و با هیچ کسی هم مواجهه نداشته است جز با مسلمانان (در قرن چهارم و پنجم که آغاز تاریخ فلسفه اسلامی است).
🔸 سوال: پس قبل از آن یعنی در قرن یک و دو، این نگاه موجود بینی و متافیزیکی در انسان ها وجود نداشته است؟
🔹 جواب: البته باید توجه داشت که این نگاه که در نهاد بشر است. یکی از نشانه های طلب فلسفه در بین مسلمانان همین نگاه است که در سوالات آنها نیز میتوان مشاهده کرد. برای مثال سوالات و اختلافاتی که در آستانه ظهور فلسفه اسلامی برای مسلمانان پیش آمد برای مردم صدر اسلام وجود نداشت. یک عده گمان میکنند که «کلام» برای دفاع از دین است که حرف درستی است ولی باید دانست که دین با ظهور «کلام» در موضع دفاع می رود. یعنی ابتدا در اصول و عقاید دین تردید وارد شده است که حالا باید در علم کلام به آنها پاسخ گفت.
🔸 در صدر اسلام قرار نبود که خدا را اثبات کنند یا مثلا با فرقه مجسمه مخالفت کنند یعنی مثلا وقتی آیه «جاء ربک» را میخواندند برایشان سوال پیش نمی آمد؛ ولی از یک زمانی به بعد کم کم این سوالات پیدا شد. پاسخ گفتن به این سوالات نباید ما را از این مساله غافل کند که با جواب دادن هیچ گاه منشا سوال از بین نمیرود. با جواب میتوان سوال را التیام بخشید ولی منشا سوال از بین نمی رود. با آب نمیتوان تشنگی را از بین برد فقط میتوان التیام بخشید چون منشا تشنگی از جای دیگری است.
🔹 سوال: پس یعنی نگاه مسلمانان صدر اسلام اینطور بوده است که خدا را در همین جا حس میکردند؟
🔸 جواب: بله. این نگاه قرآنی ابتدا حاکم بوده است و بعد به حجاب میرود. ما گمان نکنیم که مسلمانان در اوائل کار موجودات سادهای بودند و در نتیجه آیاتی که برای ما خیلی گیرا و جذاب نیست برای آن ها جذاب بوده است! اینطور نیست بلکه آنها چیزی را میشنیدهاند که ما نمیشنویم! مثلا آن فردی که میآید در مسجد و وقتی پیامبر سوره قارعه را در نماز میخوانند، نعره میزند؛ این یک نسبت متفاوتی بر قرار کرده است که ما نمیتوانیم بر قرار کنیم. فقط هم اینطور نیست که بگوئیم روح او صیقل یافته بوده است و با تهذیب به اینجا رسیده است بلکه این یک شور است، یک نحوه درکی است که البته حتما روح را هم صیقل میدهد چون درک ذهنی نیست. این درک ناشی از چیست؟
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
💠 تلگرام، ایتا، اینستاگرام: @sr_fatemy
بحث در باب فقه.m4a
40.09M
🎧 بحث درباره: #فقه
🎙سید رسول فاطمی
▪️تک جلسه
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۴
🔹 @sr_fatemy
گفتگو در باب زبان و هنر.mp3
21.16M
🎧 بحث درباره: #استعاره_و_واقعیت
ناظر به فیلم انسان و ابعاد وجودیاش
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۱
🔹 @sr_fatemy
02 بحث درباره استعاره و واقعیت ۱.m4a
49.6M
🎧 بحث درباره: #استعاره_و_واقعیت
ناظر به فیلم انسان و ابعاد وجودیاش
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۲ قسمت ۱
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۲
🔹 @sr_fatemy
02 بحث درباره استعاره و واقعیت ۲.m4a
46.29M
🎧 بحث درباره: #استعاره_و_واقعیت
ناظر به فیلم انسان و ابعاد وجودیاش
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۲ قسمت ۲
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۲
🔹 @sr_fatemy
دو نکته:
الف_باتوجه به اینکه ایتا اجازه آپلود فایلهای بالای ۵۰ مگ را نمیدهد، برای آپلود برخی جلسات مجبور به کاهش حجم و کیفیت صوتها هستیم. جهت دانلود کیفیت اصلی (128b) فایلها را از کانال تلگرام دانلود نمائید.
ب_ ایتا فایلهای قدیمی را پس از چندماه از سرور خود پاک میکند لذا اگر به تازگی قصد دارید درسگفتارها را از ابتدا دنبال کنید و فایلها قابل دانلود نبود، از کانال تلگرام دانلود کنید.
لینک کانال تلگرام:
www.t.me/sr_fatemy
01 زمان و وجود.mp3
44.44M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #زمان_و_وجود
✍🏻 مارتین هایدگر
(ترجمه آقاییپور)
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱
▪️از ص ۱۷ تا ۲۲
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۳
🔹 @sr_fatemy
02 زمان و وجود.mp3
51.49M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #زمان_و_وجود
✍🏻 مارتین هایدگر
(ترجمه آقاییپور)
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۲
▪️از ص ۲۲ تا ۲۴
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۳
🔹 @sr_fatemy
03 زمان و وجود.mp3
43.41M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #زمان_و_وجود
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۳
▪️از ص ۲۴ تا ۳۰
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۴
🔹 @sr_fatemy
04 زمان و وجود.mp3
39.61M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #زمان_و_وجود
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۴
▪️از ص ۳۰ تا ۳۵
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۴
🔹 @sr_fatemy
05 زمان و وجود ، حجم کمتر_1.mp3
51.22M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #زمان_و_وجود
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۵
▪️از ص ۳۵ تا ۳۸
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۵
🔹 @sr_fatemy
06 زمان و وجود.mp3
50.15M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #زمان_و_وجود
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۶
▪️از ص ۳۸ تا ۴۱
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۵
🔹 @sr_fatemy
07 زمان و وجود، حجم کم_1.mp3
41.11M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #زمان_و_وجود
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۷
▪️از ص ۴۱ تا ۴۴
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۷
🔹 @sr_fatemy
08 زمان و وجود، حجم کم_1.mp3
44.61M
🎧 متن خوانی کتاب:
📔 #زمان_و_وجود
✍🏻 مارتین هایدگر
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۸ (پایانی)
▪️از ص ۴۴ تا ۵۲
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۵/۸
🔹 @sr_fatemy
01 هایدگر و گشایش راه تفکر آینده ۱.mp3
39.11M
🎧متن خوانی مقاله:
#هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱ قسمت ۱
▪️از ص۳۱۷ تا ص۳۱۹
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۴
🔹 @sr_fatemy
01 هایدگر و گشایش راه تفکر آینده ۲.mp3
38.52M
🎧متن خوانی مقاله:
#هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱ قسمت ۲
▪️از ص۳۱۷ تا ص۳۱۹
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۴
🔹 @sr_fatemy
01 هایدگر و گشایش راه تفکر آینده ۳.mp3
39M
🎧متن خوانی مقاله:
#هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۱ قسمت ۳
▪️از ص۳۱۷ تا ص۳۱۹
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۴
🔹 @sr_fatemy
02 هایدگر و گشایش راه تفکر آینده ۱.mp3
34.51M
🎧متن خوانی مقاله:
#هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۲ قسمت ۱
▪️ از ص ۳۱۹ تا ص۳۲۳
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۸
🔹 @sr_fatemy
02 هایدگر و گشایش راه تفکر آینده ۲.mp3
33.32M
🎧متن خوانی مقاله:
#هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۲ قسمت ۲
▪️ از ص ۳۱۹ تا ص۳۲۳
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۸
🔹 @sr_fatemy
03 هایدگر و گشایش راه تفکر آینده.mp3
39.41M
🎧متن خوانی مقاله:
#هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۳
▪️ از ص۳۲۳ تا ۳۲۶
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۸
🔹 @sr_fatemy
04 هایدگر و گشایش راه تفکر آینده ۱.mp3
37.58M
🎧متن خوانی مقاله:
#هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۴ قسمت ۱
▪️از ص ۳۲۶ تا ۳۲۸
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۹
🔹 @sr_fatemy
04 هایدگر و گشایش راه تفکر آینده ۲.mp3
35.23M
🎧متن خوانی مقاله:
#هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۴ قسمت ۲
▪️از ص ۳۲۶ تا ۳۲۸
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۹
🔹 @sr_fatemy
05 هایدگر و گشایش راه تفکر آینده.mp3
43.61M
🎧متن خوانی مقاله:
#هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۵
▪️از ص ۳۲۸ تا ۳۳۰
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۲۳
🔹 @sr_fatemy
06 هایدگر و گشایش راه تفکر آینده.mp3
38.13M
🎧متن خوانی مقاله:
#هایدگر_و_گشایش_راه_تفکر_آینده
🎙سید رسول فاطمی
▪️جلسه ۶
▪️از ص ۳۳۰ تا ۳۳۵
▪️تاریخ: ۱۴۰۱/۳/۲۳
🔹 @sr_fatemy