#احکام_روزه
💬سوال
اگر کسی سحر بیدار نشد و سحری نخورد می تواند روزه خود را بخورد یا روزه نگیرید یا می تواند ادامه دهد؟؟
اگر بدون سحری ضعف کند چطور؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
باید روزه را بگیرد هر چند سحری نخورده باشد.
و در هروقت از روز ضعف غیرقابل تحمل داشت (اگر خوف مرگ داشته باشد) ، فقط به مقداری که از مرگ رهایی پیدا کند می تواند آب یا غذا بخورد و باید مابقی روز را امساک کند و بعد از ماه مبارک قضای آن را بگیرد.
•┈┈••✾••┈┈•
🔻 استعمال «عطر» یا «بو کردن گیاهان خوشبو» برای روزهدار چه حکمی دارد؟
💠 گیاهان خوشبو:
🔸 بو کردن آنها بخصوص نرگس کراهت دارد.
💠 عطر:
🔸 آیات عظام امام، رهبری، سیستانی، بهجت، صافی: عطر زدن اشکالی ندارد. [برخی از مراجع مثل آیات عظام تبریزی و رهبری تصریح دارند که عطر زدن مستحب است و برخی دیگر مثل مرحوم آیةالله بهجت تصریح دارند که اگر بوی آن خیلی غلیظ است، اولی ترک است.]
🔻 کسی که میداند یا اطمینان دارد روزه برای او ضرر قابل توجّهی ندارد، هر چند پزشک بگوید ضرر دارد، یا کسی که یقین یا گمان دارد یا احتمال عقلایی میدهد که روزه برایش ضرر قابل توجًهی دارد، هر چند پزشک بگوید ضرر ندارد، وظیفهاش چیست؟
▫️تشخیص ضرر داشتن و یا ضرر نداشتن با خود مکلّف است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻 اگر بیمار با علم و اعتقاد به ضرر، به امید عدم ضرر به قصد قربت روزه گرفت و بعد کشف شد که روزه برایش ضرر نداشته است، حکم روزهاش چیست؟
▫️آیات عظام امام، خوئی، وحید، تبریزی: روزهاش صحیح است.
▫️آیةالله بهحت: احتیاط واجب قضا کند.
▫️آیةالله سیستانی: اگر ضرری که به آن اعتقاد داشته موجب هلاکت با نقص عضو در اعتقادش میشده روزهاش باطل، وگرنه چنانچه رجاء گرفته باشد روزهاش صحیح است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔻 اگر شخص عقیدهاش این است که روزه برایش ضرر ندارد و بعد از مغرب بفهمد روزه برای او ضرر داشته حکم روزه اش چیست؟
▫️آیات عظام امام، وحید، زنجانی، نوری: باید قضای آن را بجا آورد.
▫️آیات عظام سیستانی، تبریزی، صافی، فاضل، مکارم: بنا بر احتیاط واجب باید قضای آن را بجا آورد.
🔻 آیا چکاندن قطره در چشم یا گوش یا بینی مبطل روزه است؟
💠 قطره بینی:
▫️ آیات عظام امام، سیستانی، مکارم، بهجت: اگر به حلق برسد روزه را باطل میکند.
💠 قطره چشم و گوش:
🔸 طعم یا بویش به حلق برسد:
▫️ آیات عظام امام، خوئی، سیستانی، مکارم، بهجت: روزه را باطل نمیکند.
🔸 عینش به حلق برسد بدون استهلاک:
▫️ آیات عظام امام، خوئی، سیستانی: روزه را باطل نمیکند.
▫️ آیةالله بهجت: روزه را باطل میکند.
▫️ آیةالله مکارم: بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل میکند.
🔻 حکم تزریق سرم تقویتی برای روزهدار چیست؟
▫️آیات عظام خمینی، سبحانی، خامنهای، خوئی، تبریزی، وحید: احتياط واجب آن است كه روزهدار از استعمال سرم تقویتی خودداری کند.
▫️آیات عظام فاضل، زنجانی، بهجت: باید از استعمال سرم خودداری کند.
▫️آیات عظام اراکی، سیستانی، گلپايگانی، صافی، نوری، مظاهری: استفاده از سرم اشکالی ندارد.
▫️آیتالله مکارم شیرازی: اگر آمپول جنبه غذایى و تقویتى یا دوایى دارد، بنابر احتیاط واجب باید از تزریق آن خوددارى کرد ولى اگر عضو را بىحس مىکند، تزریق آن اشکال ندارد.
📚 توضیح المسائل ۱۶ مرجع ، مسأله ۱۵۷۶
💢 قلبت را شارژ کن
ما چند رمضان را بدون تقوا روزه گرفتهایم؟!
چرا بعد از رمضان به حالت گذشته باز میگردیم، بلکه در برخی از روزهای اندک این ماه مبارک، دچار سستی و خستگی میشویم؟
چه چیزی سبب شده تا روزههای ما خالی و بیروح شود؟!
کدامیک از ما چشمانش به خاطر خشوعی که روزه (نه نماز) در او ایجاد کرده اشکبار شده و در لحظهی افطار به گریه افتاده است؟!
روزه تقوا و پرهیزکاری است و تقوا توشهی انسان است… وضعیت ما چگونه است؟!
چه کسی در رمضان قلبش به صورت واقعی برای یک سال شارژ شده است؟ مگر پروردگارمان جل وعلا نفرموده: {وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى}[بقره:۱۹۷] (و براى خود توشه برگيريد كه در حقيقت، بهترين توشه، پرهيزگارى است).
علت، بیماریِ عادت است که ما دچارش شدهایم، و عبادتهایمان را به عادت و روتینی تبدیل کرده که معنایی در زندگیمان ندارند.
در نتیجه رمضان، برای ما معنای محرومیت به خود گرفته است حال آنکه رمضان ـ برای آنکه درک درستی داشته باشد ـ وسیلهی ترقی و پرورش است.
متنِ کامل مطلب:↙️
https://bit.ly/3ggzXn1
✳️ در رمضان برای مواجهشدن با دریای جامعه تمرین میکنیم
✍امام موسی صدر: وقتی میخواهیم به کودکی شنا بیاموزیم، ابتدا او را در برکهای کوچک رها میکنیم تا در این مکان کوچک و کمعمق، با راهنمایی مربی شنا یاد بگیرد. پس از آنکه کودک شناکردن در این مکان را آموخت، اجازه میدهیم در دریا هم شنا کند. تمرین مسئلهای اساسی در زندگی انسان است. روزه تمرینی است برای انسان در برابر محرمات و واجبات و هواها و شهوات.
ازاینرو است که قرآن میگوید «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» (بقره، 45) مقصود از صبر، روزه است. یعنی اگر میخواهید در زندگی اجتماعی در اجتناب از محرمات موفق باشید، از روزه یاری جویید. بنابراین، آنچنان که در برکهای کوچک برای مواجهه با دریا تمرین میکنیم، در ماه رمضان نیز برای مواجهشدن با دریای جامعه تمرین میکنیم. در رمضان تمرین میکنیم تا پس از آن وارد جامعه شویم و محرمات را ببینیم و از آنها دوری کنیم؛ شهوات را ببینیم و از آنها اجتناب کنیم. این است هدف روزه. اسلام میخواهد که مسلمان در جامعه حضور داشته باشد و منحرف نشود. انزوا و عزلتنشینی و حضور نداشتن در جامعه فضیلتی ندارد.
📚 از کتاب برای زندگی صفحات 265 تا 267
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🌹ما مهمان خدا هستیم، در سفرۀ او هستیم. میبیند ما را، میداند ما چه کار میکنیم. میداند که ما خیال داریم چه بکنیم. خیالات ما را بهتر از ما میداند.
📚رحمت واسعه، ویراست ٣، ص٩٢
امام سجاد علیه السلام در ماه مبارک رمضان غلامان و کنیزان خود را تنبیه نمی کرد، بلکه تمام اشتباه های آنها را در دفتری می نوشت و در شب عید فطر همه را جمع می کرد و اشتباه های هر یک را به همراه روز و تاریخ آن به ایشان تذکر می داد. سپس از آنان اقرار می گرفت که ای فلانی! به یاد می آوری در فلان روز فلان گناه را مرتکب شدی و من تو را تنبیه نکردم؟ آنها پاسخ می دادند: «بلی ای پسر رسول خدا، همچنان که تو از گناهان ما گذشتی و ما را عفو کردی، خدا نیز از سر گناهان تو بگذرد و تو را عفو کند.» آن گاه امام علیه السلام رو به غلامان و کنیزان می کرد و می فرمود: «من شما را بخشیدم و عفو کردم. اگر من به شما بدی کرده ام، شما نیز مرا ببخشید».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پزشک آلمانی: کم آبی در روزه داران خطرناک نیست
✅اول نماز یا افطار؟
🔹امام باقر عليه السلام : در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن؛ مگر این که همراه عده ای بودی که منتظر افطار بودند. اگر قرار بود تو نیز با آنان افطار کنی، با ایشان مخالفت نکن و ابتدا افطار کن و در غیر این صورت ابتدا نماز بخوان.
🔸راوی پرسید: چرا این کار را کنم و ابتدا نماز بخوانم؟!
🔸فرمودند: چون دو وظیفه برای تو پیش آمده است: افطار و نماز؛ پس با چیزی شروع کن که بر دیگری برتری دارد و آن نماز است.
✍سپس فرمودند: و تو روزه داری؛ پس اگر نمازت را با حالت روزه به جا آوری و روز را پایان دهی، برای من دوست داشتنی تر است.
📚 وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۱۵۰، ح ۲
💎 سؤال پیامبر خدا (ص) از ما
🔻پيامبر خدا صلىاللهعليهوآله:
مَنْ لم يُغفَرْ لَهُ في شَهرِ رمضانَ ففِيأيِّ شهرٍ يُغفَرُ لَهُ ؟!
❇️ كسى كه در #رمضان آمرزيده نشود، در كدام ماه آمرزيده میشود؟!
📚 الأمالي للصدوق : ۱۰۷/۷۹
•┈┈••✾••┈┈•
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 تا مطمئن نشدید اذان داده، افطار نکنید
🔻 پینوشت: مسئله شرعی: یکی از جاهایی که قضای روزه واجب است، زمانی است که انسان به گفته شخصی عادل که خبر از مغرب میدهد افطار کند و بعد مشخص شود مغرب نشده است (اختلافی، فتوای امام)
💠 تشخیص ضرر داشتن روزه
✅ تشخیص تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه یا ضرر داشتن روزه بر عهده مکلف است. پس اگر پزشک بگوید: روزه ضرر دارد ولی گفته او موجب اطمینان یا ترس از ضرر نشود یا مکلف با تجربه دریافته باشد که روزه ضرر ندارد، باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید: روزه ضرر ندارد ولی خودش بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر عقلایی داشته باشد، نباید روزه بگیرد و روزه بر او حرام است.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۷۹۴
⁉️سوال : حکم روزه کسانی که دارای مشاغل سخت هستند چیست ؟
♨️مقدمه : این شخص اگر می تواند باید کار را در ماه رمضان تعطیل کند ویا در حد توان به اندازه ای که به روزه ضرری نزند کار کند ویا در صورت امکان برای امرار معاش خود قرض کند واگر کارکردن ضروری باشد وبدون آن توان اداره زندگی خود را ندارد و امکان قرض گرفتن هم نداشته باشد :
🔺آیت الله خامنه ای : باید روزه بگیرد اماهروقت دچار حرج و مشقت شد می تواند افطار کند و در مورد تشنگی به احتیاط واجب به مقدار ضرورت اکتفا کند و در بقیه روز امساک کند و در هر صورت بعدا باید روزه را قضا نماید .
🔹آیت الله سیستانی و مکارم : باید روزه بگیرد و صرف ضعف و سختی کار و گرما و ... مجوزی برای ترک روزه نیست اما می تواند در طول روز هر زمان به خاطره کار کردن دچار ضعف شدید و غیر قابل تحمل شد به مقدار ضرورت اکتفا کند و بعد تا مغرب امساک کند وبعد از ماه رمضان آن روزه را قضا کند .
📌منبع :
1) کتاب احکام روزه ، م13
2) توضیح المسائل 16مرجع ،ج1، م1583
3) عروه الوثقی ،ج2، شرائط صحه الصوم.
چهار خصلتی که در ماه رمضان به آن نیازمندیم...
✨ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
🔸 شما در ماه رمضان از چهار خصلت بی نیاز نخواهید بود: دو خصلت که خداوند را با آن خشنود می سازید، و دو خصلت دیگر که شما به آن احتیاج دارید و گریزی از آن نیست
🔸آن دو خصلتی که با آن خدا را خوشنود می سازید، شهادت به «لا إله إلا الله» و اقرار به رسالت من است،
🔸اما دو خصلت دیگر که شما را از آن گریزی نیست، یکی خواستهها و نیازهای خود را از خدا خواستن، و دیگری درخواست عافیت از خدا و از آتش جهنم به او پناه بردن است.
✨ لا غِنَی بِکُمْ فِیهِ عَنْ أَرْبَعِ خِصَالٍ: خَصْلَتَیْنِ تُرْضُونَ الله بِهِمَا وَ خَصْلَتَیْنِ لَا غِنَی بِکُمْ عَنْهُمَا
✨ أمَّا اللَّتَانِ تُرْضُونَ الله بِهِمَا فَشَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا الله وَ أَنِّی رَسُولُ الله
✨ و أَمَّا اللَّتَانِ لَا غِنَی بِکُمْ عَنْهُمَا فَتَسْأَلُونَ الله حَوَائِجَکُمْ وَ تَسْأَلُونَ الله فِیهِ الْعَافِیَةَ وَ تَتَعَوَّذُونَ بِهِ مِنَ النَّارِ
بحارالانوار ج ۹۳ ص ۳۵۹