هدایت شده از 🔴خبر فوری ابرکوه
📌مسابقه بزرگ تفسیر سوره لقمان ویژه ماه رمضان
💥با ۱۱۰ جایزه ۳ میلیون تومانی
🌱 جزئیات طرح در پوستر موجود است
🔴کانال خبر فوری ابرکوه
جهت عضویت کلیک کنید👇🏻
@khabar_abarkooh
@khabar_abarkooh
هدایت شده از دوستان ۱۰
💢تلاوت قرآن به روش تحدیر (تند خوانی) توسط استاد معتز آقائی
دانلود جزء اول
ahlevela.ir/tahdir/Joze01.mp3
دانلود جزء دوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze02.mp3
دانلود جزء سوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze03.mp3
دانلود جزء چهارم
ahlevela.ir/tahdir/Joze04.mp3
دانلود جزء پنجم
ahlevela.ir/tahdir/Joze05.mp3
دانلود جزء ششم
ahlevela.ir/tahdir/Joze06.mp3
دانلود جزء هفتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze07.mp3
دانلود جزء هشتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze08.mp3
دانلود جزء نهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze09.mp3
دانلود جزء دهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze10.mp3
دانلود جزء یازدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze11.mp3
دانلود جزء دوازدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze12.mp3
دانلود جزء سیزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze13.mp3
دانلود جزء چهاردهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze14.mp3
دانلود جزء پانزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze15.mp3
دانلود جزء شانزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze16.mp3
دانلود جزء هفدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze17.mp3
دانلود جزء هجدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze18.mp3
دانلود جزء نوزدهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze19.mp3
دانلود جزء بیستم
ahlevela.ir/tahdir/Joze20.mp3
دانلود جزء بیست و یکم
ahlevela.ir/tahdir/Joze21.mp3
دانلود جزء بیست و دوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze22.mp3
دانلود جزء بیست و سوم
ahlevela.ir/tahdir/Joze23.mp3
دانلود جزء بیست و چهارم
ahlevela.ir/tahdir/Joze24.mp3
دانلود جزء بیست و پنجم
ahlevela.ir/tahdir/Joze25.mp3
دانلود جزء بیست و ششم
ahlevela.ir/tahdir/Joze26.mp3
دانلود جزء بیست و هفتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze27.mp3
دانلود جزء بیست و هشتم
ahlevela.ir/tahdir/Joze28.mp3
دانلود جزء بیست و نهم
ahlevela.ir/tahdir/Joze29.mp3
دانلود جزء سی ام
ahlevela.ir/tahdir/Joze30.mp3
♦️تحدیر روشی از تلاوت قرآن است که قاری در آن، با رعایت کردن قواعد تجوید، از سرعت در خواندن نیز بهره می برد، از این رو در زمان یکسان نسبت به ترتیل و تحقیق تعداد آیات بیشتری تلاوت می شود.
♦️حجم هرفایل: حدود ۴ مگابایت
زمان تلاوت هر جزء: حدود ۳۵ دقیقه
حلول ماه رمضان بر شما مبارک
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از سید
نحوه گرفتن وضوی جبیره برای کاشت ناخن و سایر احکام مربوط به آن
امروزه بانوان به دلایل مختلفی مانند شکننده بودن ناخن های انگشت، زشت بودن ناخن های طبیعی، پوسته پوسته شدن و ایجاد مشقت فراوان و یا بخاطر تمایل به زیبایی، اقدام به کاشت ناخن می کنند. در حالت کلی اگر ناخن های کاشته شده بنابر نظر عرف جامعه زینت حساب بشود، باید آن ها را از نامحرم پوشاند. معمولا این سوال پیش می آید که آیا امکان انجام وضو یا غسل پس از کاشت ناخن وجود دارد و روش آن چگونه است؟ ما در این مقاله به بررسی نظر مراجع تقلید درباره حکم کاشت ناخن و همچنین نحوه گرفتن وضوی جبیره برای کاشت ناخن میپردازیم.
نظرات مراجع تقلید درباره کاشت ناخن
بنابر نظر اکثر مراجع تقلید ایجاد مانع برای وضو مانند کاشت ناخن جایز نیست و اگر ضرورتی نداشته باشد( مثلا ناخن فرد عملا رشد نکند و …) نباید کاشت ناخن بکند. اگر آن فرد اقدام به کاشت ناخن کرد باید در زمان نماز برای گرفتن وضو و یا غسل مانع ایجاد شده را برطرف نماید. ولی اگر در شرایطی که امکان برطرف کردن آن وجود ندارد(که در مورد کاشت ناخن این مورد صدق نمیکند)، باید وضو و غسل را بصورت جبیره انجام دهد.
علاوه بر این، برخی از مراجع تقلید مانند آیت الله صافی گلپایگانی گفته اند که علاوه بر وضو یا غسل ، احتیاطا تیمم نیز انجام بدهند و آیت خراسانی نیز بنا بر احتیاط واجب بر داشتن تیمم علاوه بر وضو یا غسل تاکید نموده و پس از برطرف شدن مانع نیز به خواندن قضای این نمازها بنابر احتیاط واجب، حکم نموده اند.
نحوه گرفتن وضوی جبیره برای کاشت ناخن و سایر احکام مربوط به آن
نحوه گرفتن وضو و غسل جبیره
نحوه وضو گرفتن و یا غسل جبیره در این حالت که روی انگشت لایه ای اضافه وجود دارد و مانع از تماس آب با خود بدن میشود و همچنین روی ناخن های مصنوعی نجاستی وجود ندارد که در تماس با آب بیشتر شود. دقیقا به مانند وضو و غسل معمولی است و فقط نیت وضوی جبیره یا غسل جبیره کرده و همان روال را انجام میدهیم.
فقط باید به این نکته توجه داشته باشیم که بنابر نظر عمده مراجع اولا کاشت ناخن برای زیبایی ( و طبق نظر برخی مراجع برای موارد دیگر هم) جایز نیست و حرام است. دوما: به هنگام گرفتن وضو یا غسل باید ناخن مصنوعی کنده شود و سپس وضو گرفته شود. سوما: اگر هیچ راه و شرایطی برای جدا کردن آن نیست آنوقت میتوان وضو یا غسل جبیره گرفت.
وضوی جبیره
به زبان ساده وضوی جبیره دقیقا عین وضوی معمولی میباشد که در حالت نرمال با آب می گیریم. یعنی اول صورت را با آب می شوییم و سپس دستها و در نهایت مسح سر و پاها می کشیم. فقط این تفاوت وجود دارد که هنگام وضو به محل شکستگی، زخم، دمل، و باند پیچی و … رسیدیم که تماس آب با آن ناحیه باعث ضرر رساندن میشود در صورت امکان دست مرطوب خود را میکشیم و اگر آن رطوبت نیز مضر بود پارچه ای تمیز روی محل انداخته و روی آن میکشیم و سپس باقی مراحل وضو را به روال قبل انجام میدهیم.
غسل جبیره
همانطور که در بندهای قبلی به نحوه غسل جبیره اشاره کردیم. نحوه گرفتن غسل جبیره مانند غسل ترتیبی معمولی ( اول سر و گردن، سمت راست و سپس سمت چپ) است. اما اگر در محلی دچار شکستی یا زخم یا دمل و … باشد که رسیدن آب به آن موجب ضرر و زیان میشود. باید اگر برخورد دست تر موجب زیان نشود با دست تر و نم دار روی آن مسح کشید و اگر آن نیز ممکن نباشد، بر روی پارچه ای تمیز در آن محل مسح کشیده و سپس ادامه غسل را انجام دهد.
نحوه غسل و وضو با کاشت ناخن
در حالت کلی و طبق نظر عمده مراجع غسل و وضوی جبیره همراه با کاشت ناخن ممکن نیست. زیرا ضرورتی اتفاق نیفتاده و این عمل با جنبه زیبایی اتفاق افتاده است. همچنین مراجع عمدتا در این زمینه نظر بر برداشتن ناخن مصنوعی و کاشته شده ولو با داشتن هزینه، داده اند.
هدایت شده از سید
چند دقیقه بعد از اذان صبح نماز بخوانیم؟
چند دقیقه بعد از اذان صبح نماز بخوانیم؟
یکی از معیارهای اصلی برای خواندن نماز اول اوقات شرعی و اذانی است که از صدا وسیما پخش میشود. اما اخیرا این شبهه بوجود آمد که آیا بلافاصله پس از پخش اذان صبح میتوان نماز خواند؟ و یا اینکه آیا بلافاصله پس از پخش اذان، وارد وقت نماز صبح شده ایم ؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم که چند دقیقه بعد از اذان صبح میتوانیم نماز بخوانیم؟
توضیحات اولیه
ملاک ما برای خواندن نماز صبح، یقین به وارد شدن در وقت آن است. پس اگر یقین پیدا کنیم که وقت نماز شده است، می توانیم نماز را از اول اذان شروع کنیم. اما مراجع جانب احتیاط را رعایت کرده و زمان چند دقیقه ای پس از اذان را برای خواندن نماز مشخص کرده اند.
چند دقیقه بعد از اذان صبح نماز بخوانیم؟
طبق نظر عمده مراجع، برای خواندن نماز بهتر است حدود ۸ دقیقه پس از اذانی که از رسانه ها پخش می شود، نماز خواند،البته این قضیه برای خواندن نماز بوده و برای پرهیز از روزه، تنها ملاک، پخش اذان است. یعنی با پخش اذان صبح، دست از غذا خوردن بردارند.
البته این موضوع بیشتر بخاطر رعایت جانب احتیاط بوده و میتوان با پخش اذان صبح ، نماز خواندن را شروع کرد.
چند دقیقه بعد از اذان صبح نماز بخوانیم؟
نظر مراجع تقلید برای شروع نماز صبح بلافاصله پس از اذان
اکثریت مراجع تقلید نظر بر این دارند که میتوان همراه با اذان نماز خود را شروع کرد . اما تاخیر چند دقیقه ای بسیار بهتر است و باعث اطمینان در وارد شدن وقت نماز میشود. در ذیل به شرح نظر مراجع در این باره میپردازیم.
آیت الله خامنه ای: مقتضی است که مومنین محترم، جهت رعایت احتیاط در مورد امساک روزه و وقت نماز صبح همزمان با شروع اذان صبح از رسانه ها برای روزه امساک نمایند و حدود ۵ الی ۸ دقیقه بعد از اذان، شروع به ادای فریضه صبح نمایند.
آیت الله مکارم شیرازی: در مورد نماز صبح، احتیاطا ۵ دقیقه بعد از تمام شدن اذان، نماز بخوانید و معیار این است که انسان ظن قوی به دخول صبح پیدا کند هر چند بدون رعایت این احتیاط باشد که معمولا بدون رعایت این احتیاط کمتر یقین حاصل می شود.
آیت الله شبیری: معیار، اطمینان به طلوع فجر است و این اطمینان در ایران تقریباً با تأخیر هشت تا چهارده دقیقه (بر حسب مناطق و فصول مختلف سال) از اذان رسانه حاصل می گردد. تا پیش از حصول این اطمینان، امساک لازم نیست هرچند احتیاط خوب است؛ در شب های مهتابی (۱۲تا۲۵ ماه قمری)نیز از همین زمان باید امساک کنید اگرچه نماز را باید حدوداً ده دقیقه بعد از این زمان بجا آورید.
نتیجه گیری
در حالت کلی برای پاسخ به این سوال که چند دقیقه بعد از اذان نماز بخوانیم؟ بهترین پاسخ این است که بطور میانگین حدود ۸ دقیقه صبر کنیم تا از زمان اذان بگذرد و بعد شروع به خواندن نماز کنیم. این تحمل چند دقیقه ای باعث میشود تا بتوان اطمینان کرد که وارد وقت نماز شده ایم. برای این زمان که در حال صبر هستیم هم، بهترین کار ذکر و یاد خدا، تمرکز ذهنی برای خواندن نماز با حضور قلب و یا خواندن نماز مستحبی و یا قضا میباشد.
هدایت شده از سید
راستی اگر بخواهیم به سفارشات پیامبر ص عمل کنیم که فرمود: قرآن و اهل بیت هرگز از هم جدا نمیشوند، باید به تعداد مجالس عزاداری امام حسین علیهالسلام جلسات قرآن باشد. اما اگر در منطقهای دهها و صدها جلسه سوگواری یا مداحی و جشن و سرور برای اهل بیت بود (که باید باشد) ولی جلسات قرآن و تفسیر نبود، باید به خود بیاییم که این جدایی برای چیست؟ با اینکه پیامبر فرمود قرآن و اهل بیت با هم هستند.
اگر میخوانیم که سر بریده امام حسین علیهالسلام روی نی قرآن خواند باید دریافت کنیم که امام پیام میدهد که سرم از تنم جدا شد ولی از قرآن جدا نشد.
اگر در روایات میخوانیم که زمانی که حضرت مهدی علیهالسلام ظهور میکند دستور میدهد که در همه جا خیمه نماز برپا و قرآن تلاوت و تدبر و به آن عمل شود. (البته خیمه نماز نشانه سادگی جلسات قرآن است وگرنه میفرمود ساختمانهایی برای قرآن ساخته شود) امروز صدها ساختمان به نام قرآن مجلل ساخته شده ولی آموزش و تدبر و عمل بسیار کم است.
اگر هر امام جمعهای از روحانیون فاضل و خوشبیان قبل از رمضان دعوتی به جا آورند، و آنان را توجیه و تشویق کنند، انشاءالله در رمضانی که در پیش داریم خواهیم توانست گامی در مهجوریتزدایی از قرآن برداریم که امام رضا علیهالسلام فرمود قرائت قرآن در نماز قرار داده شد تا قرآن از مهجوریت بیرون بیاید. «فَلِمَ أُمِرُوا بِالْقِرَاءَهِ فِی الصَّلَاهِ قِیلَ لِئَلَّا یَکُونَ الْقِرَاءَهُ مَهْجُورا» (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۱۰۷)
خداوندا آنچه غفلت و تقصیر و قصور نسبت به دین، پیغمبر و اهل بیت و قرآن و امت از ما سرزده است، ببخش و توفیق جبران مرحمت بفرما و قرآن را نزد ما مهجور و پیامبر را شاکی ما در قیامت قرار نده.
پروردگارا اگر تاکنون استفاده ما از قرآن برای سرگرفتن در شب قدر، استخاره، سوگند به قرآن، چاپهای مجلل، و کاشیکاری لب بام، با خطهای در همپیچیده و ناخوانا و یا برای منزل نو، و بالای سر مسافرگرفتن و… که البته همه اینها نوعی تکریم و تمجید و تبرک و به جا است، گامی فراتر برداریم و مسأله قرآن را در همه شاخهها به کار ببریم و برای هر رشتهی دانشگاهی تفسیری که مناسب آن رشته است، در اختیار بگذاریم. همانگونه که در برخی از رشتهها این کار آغاز شده و بیش از ۲۰۰۰ نکته حقوقی از قرآن و روایات استخراج و در اختیار قرار گرفت. برای بسیاری از رشتههای که دانشجویان فراوانی دارند این آرزو با داشتن این همه عالم و امام جمعه و مدرس و اساتید فرهیخته دانشگاهی آرزوی دوری نیست. نیاز به علم و سلامتی و توفیق و امدادهای الهی و همکاری یکدیگر است
هدایت شده از سید
مثلاً از آیه «لایلاف قریش» که شأن نزولش درباره قریش و سفر زمستانی و تابستانی آنان بود، به سراغ زمان خود برویم که ما هم باید در هوای سرد و گرم به جای اینکه کار را تعطیل کنیم، مکان خود را تغییر دهیم. بسیارند کسانی که امکان هجرت و سفر از نقاط گرمسیر به سردسیر برایشان مشکل نیست. مثل اینکه از خوزستان داغ به همدان خنک سفر کنند ولی کار علمی خود را تعطیل نکنند.
ه) همچنین اگر سعی کنیم از آیات قرآن قانون و اصول کلی استخراج کنیم، جاذبه بیشتری خواهد داشت.
به یک نمونه توجه شود:
حضرت ابراهیم به فامیل خود گفت: این بتها چیست که میپرستید؟ «إِذْ قالَ لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ ما هذِهِ التَّماثِیلُ»
با نگاه ابتدایی شخصی از بستگان خود سوال میکند که بتپرستی چیست؟ اما از این جمله ساده میتوان اصولی را برای همیشه و همهجا کشف و استخراج کرد از جمله:
در اصلاح و ارشاد و امر به معروف سن شرط نیست. (ابراهیم علیهالسلام با سن کم بزرگان فامیل را ارشاد کرد)
در اصلاح و ارشاد و امر به معروف آمار شرط نیست. (ابراهیم علیهالسلام یک تنه دعوت خود را شروع کرد)
در اصلاح و ارشاد و امر به معروف اول از اطرافیان خود شروع کنیم. (ابراهیم علیهالسلام اول از بستگان خود شروع کرد. همانگونه که قرآن میفرماید: «و انذر عشیرتک الاقربین»)
در اصلاح و ارشاد و امر به معروف اولویت را در نظر بگیریم. (ابراهیم علیهالسلام از شرک شروع کرد که قرآن میفرماید: «ان الشرک لظلم عظیم» و باقی خلافها را به مراحل دیگر واگذار کرد)
آری این آیه در ظاهر مسألهای شخصی، جزئی، فردی و خانوادگی است. اما با توجه به این اصول آیه برای همهی زمانها و مکانها قابل طرح است.
نمونهای دیگر!
همه میدانیم و قرآن گواهی میدهد که پیامبر اسلام (ص) پدر و مادر خودش را در کودکی از دست داده است. ولی قرآن خطاب به او میگوید: «إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ کِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا کَرِیماً» (اسراء، ۲۳) ای پیامبر! اگر یکی از آن دو (والدین) یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند، به آنان «اف» مگو و آنان را از خود مران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو.
در این آیه خداوند سخن از سالمندشدن والدینی دارد که پیامبر از داشتن آنها محروم بود. از این آیه و امثال آن معلوم میشود ما باید غیر از ظاهر آیات، به مراد و منظور آیات نیز توجه کنیم. در ظاهر آیه با شخص پیامبر کار دارد، در حالی که شخص پیامبر پدر و مادر سالمند ندارد. بنابراین ما باید به قرینه تاریخ قطعی هدف آیه را مردم بدانیم گرچه در ظاهر خطاب به شخص پیغمبر است.
و) اگر آیهای که در چند دقیقه تفسیر میشود با صوت خوب قرائت شود و یا با خط خوب روی تابلویی نوشته شود، به جاذبه آن افزوده خواهد شد.
ز) تفسیر باید کاربردی باشد، مشکل مردم را حل کند، سوال مردم را پاسخ بگوید و گره از شبههای باز کند و از نقل اقوال مختلف و احتمالات گوناگون دوری کنیم و مثل مادری باشیم که غذاهای مختلف میخورد، ولی آنچه به کودکش میدهد، شیر است. آری مانعی ندارد که مفسر اقوال و احتمالات را ببیند ولی آنچه برای مردم میگوید ساده باشد، نه سست! عملی باشد، نه فقط نظری! قابل نقل باشد، نه یک بار مصرف! یعنی آنگونه آیه را تفسیر کنیم که مخاطب ما بتواند برای دیگری بازگو کند. به گونهای تفسیر بگوییم که عوام بفهمد و خواص بپسندد. تفسیری بگوییم که همچون مغز بادام پای درخت مصرف شود و هم بتوان آن را به دورترین نقاط صادر کرد. گاهی بعضی تفسیرها عوام میفهمد ولی خواص به آن اعتراض دارد و بعضی را خواص میپسندد ولی عوام نمیفهمد و گاهی در جلسه تفسیر را میفهمد ولی چنان گسترده و مفصل است که نمیتوان آن را از مسجد به خانه و برای اهل خانه بازگو کرد.
به هر حال باید برای تفسیر قرآن نهضتی به راه بیفتد. همانگونه که بحمدالله برای تلاوت و مسابقات قرآنی حرکتهای خوبی شده است. ریشه این نهضت خود قرآن است که درباره کتب آسمانی کلمه اقامه را به کار برده است. و کلمه اقامه در مورد دین، نماز و عدالت و کتب آسمانی به کار رفته است. (اقیموا الدین، اقیمو الوزن، اقیموا الصلاه، اقاموا التوراه و الانجیل و ما انزل)
نکته مهم آن است که اگر کسی بالاترین مدرک حوزه و دانشگاه را داشته باشد، ولی کتاب آسمانی را به پاندارد، از طرف خداوند لقب پوچی دریافت میکند. (یا اهل الکتاب لستم علی شیء حتی تقیموا التوراه و الانجیل و ما انزل)
هدایت شده از سید
حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به نامه حجتالاسلاموالمسلمین محسن قرائتی در ارتباط با اهمیت قرآن و ضرورت کار برای ترویج و تفسیر آن مرقوم داشتند:
«بعدالسلام خداوند به جنابعالی توفیق عطا فرموده است و امیدواریم آن را افزایش دهد. حقیر با کار برای ترویج قرآن و تفسیر کاملاً موافقم.»
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین، اللهم صل على محمد وآل محمد
محضر مبارک حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر عزیز انقلاب اسلامی (دامت برکاته)
سلام علیکم، اگر احساس وظیفه نمیکردم، با توجه به وقت عزیز شما و مشکلات بسیار مهم و پیچیده این مقدار از وقت شما را نیز نمیگرفتم. آنچه مرا به نوشتن این چند سطر وادار کرد، چند آیه قرآن بود:
1. پیامبر در قیامت از مظلومیت و شهید شدن اهلبیت علیهم السلام سخنی نمیگوید، ولی از مهجوریت قرآن گله میکند. «و قال الرسول یا رب إن قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» (فرقان، 30)
2. دومرتبه سفارش شده است که کتاب آسمانی را جدی بگیرید. «خذ الکتاب بقوة» (مریم، 12)
3. در سخنرانی پیامبر مأمور میشود که از وحی بگوید، «لتبین للناس ما نزل إلیهم» (نحل، 44) در حالی که امروز بسیاری از سخنرانیها از شعر، رؤیا، تاریخ، حکایات و نظرات این و آن پر است، ولی سخنرانی با محوریت قرآن کم است.
4. قرآن عالم ربانی را عالم قرآنی میداند. «کونوا ربانیین بما کنتم تعلمون الکتاب وبما کنتم تدرسون» (آلعمران، 79)
5. اساس همه حوزههای علمیه یک توبیخ قرآنی است که فرمود: «فلولا نفر من کل فرقة...» (توبه، 122) در حالی که تدبر در قرآن با دو توبیخ مطرح شده است:
الف) «أفلایتدبرون القرآن»
ب) «أم على قلوب أقفالها» (محمد، 24)
6. مشکل حوزههای علمیه این است، که با اینکه خوشبینانه ده درصد طلاب فقیه میشوند، ولی عمده مغزهای حوزوی برای تربیت این ده درصد زحمت میکشند، که البته این زحمت لازم است زیرا شاید ما بهتعداد فرمانداریها فقیه نداشته باشیم و برای نود درصدی که قدرت اجتهاد ندارند، برنامه چشمگیری نظیر شیوه پاسخ به سؤالات، شیوه کلاسداری، شیوه بیان تفسیر و حدیث، شیوه جذب جوانان به نماز و... وجود ندارد. گرچه در این سالها تخصصهایی بهراه افتاده است، ولی خروجی آنها چشمگیر نیست و جای بعضی از تخصصها خالی است.
7. ایکاش همان گونه که پیامبر فرمود: نباید بین کتاب الله و عترتی جدایی باشد، «لنیفترقا»، ما باید تعداد جلسات قرآن را به تعداد جلسات عزاداری محرم و جشنهای نیمه شعبان برسانیم.
8. گرچه امروز در سایه انقلاب تحولاتی در حوزهها پیدا شده است، لکن کم نیستند کسانی که قرآن و نهج البلاغه را علم نمیدانند، در حالی که امام رضا علیه السلام فرمود: «من أراد العلم فلیثور القرآن» (مجمع البحرین، ج3، ص238)
9. با اینکه قرآن، کتاب تزکیه و تهذیب است، در حوزهها معاونت تهذیب هست، در حالی که قرآن مهمترین سرچشمه تهذیب است، و میتوان آیات اخلاقی را در همان معاونت تهذیب مطرح کرد.
10. بحمدالله امروز حفظ قرآن و تلاوت و مسابقات قرآنی با گذشته قابل قیاس نیست، اما نسبت به آنچه میتوانیم انجام دهیم، فاصلهها داریم. سزاوار است اقامه قرآن دوشبهدوش اقامه نماز باشد، زیرا کلمه أقیموا هم برای نماز آمده «أقیموا الصلاة» و هم برای کتب آسمانی آمده است. «أقاموا التوراة و الإنجیل و ما أنزل».
11. با اینکه شب قدر شب نزول قرآن است، ولی در شب قدر انواع ادعیه، سخنرانیها، مراسم و عزاداریها مطرح است ولی در کمتر مسجدی در شب نزول قرآن از قرآن گفته میشود.
12. با اینکه هدف قرآن بیشتر عموم مردم است، «بیان للناس» (آلعمران، 1378) ولی اکثر تفاسیر «بیان للخواص» است.
13. با اینکه قرآن کتاب تذکر است، «فَذَکِّرْ بِالْقُرْآنِ» (ق، 45) ولی بیشتر موعظهها از دیگران است.
14. با اینکه از آیه «أَفَلَایَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» (نساء، 82) (که خداوند توبیخ میکند) استفاده میشود تدبر واجب است، زیرا خداوند برای ترک کار مستحب توبیخ نمیکند، اما ما تفسیر را مستحب میدانیم.
15. با اینکه برای هر رشته دانشگاهی در کنار معارف عمومی باید، آیات و روایات همان رشته جزء کتب درسی شود، ولی چنین نیست، در ادعیه میخوانیم که اولیای خدا برای هر عضوی یک دعا داشتند، و میگفتند: «و اکف أیدینا عن الظُلم و السرقه، طَهِّر بُطوننا من الحَرام والشُبهة» و بعد از اعضا برای هر قشری و صنفی یک دعای خاصی داشتند. «و على الشباب بالانابة والتوبة و على النساء بالحیاء والعفة و على مشایخنا بالوقار و السکینة».
16. با اینکه در قیامت درجات معنوی بر اساس قرآن است، «اقْرَأْ وَارْتَقِ» (مکاتیب الائمه، ج2، ص206) ولی شهریههای حوزهها بر اساس قرآن نیست.
17. با اینکه قرآن و اهلبیت علیهم السلام در کنار هم هستند، ولی بحمدالله برای اهلبیت موقوفات هست، ولی برای قرآن و تفسیر موقوفات نیست.
هدایت شده از سید
حضرت آقا!
جنابعالی قبل از انقلاب درس تفسیر داشتید، و امروز هزاران روحانی در دانشگاهها و پادگانها و قوای مسلح و ائمه جمعه وجود دارند که بعضی گاهی تفسیر میگویند ولی هنوز در حوزه، دانشگاه و منابر رنگ سخنان مخلوق بیش از سخنان خالق است.
حضرت آقا!
ماشینهایی که هوا گرفته است، در سرازیری با هل دادن روشن میشود، سرازیری قرآن ماه رمضان است و نیاز به سفارشی است حداقل به روحانیونی که در دستگاههای دولتی و در ادارات و قوای سهگانه و امور مساجد و ائمه جمعه و حوزههای علمیه مشغول به کار هستند. باید همتی جدی باشد، چرا که اگر ما قرآن را بهپا نداریم، از خداوند بدترین لقب را که پوچی است، دریافت خواهیم کرد. «قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَیْءٍ حَتَّىٰ تُقِیمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِیلَ وَمَا أُنزِل» (مائده، 68)
حضرت آقا!
چند ماهی بیشتر به ماه رمضان نمانده است، که نیمی از آن بهخاطر تعطیلات عید و پنجشنبهها و جمعهها قابل استفاده نیست، ولی نیمی از آن فرصتی است که ما گام جدیتری بیش از آنچه تاکنون برداشتهایم، برداریم تا قرآن نزد ما مهجور نباشد. خواهشمند است به نمایندگان خود قبل از فرارسیدن ماه رمضان توصیه جدی بفرمایید که از هماکنون خود را برای بیان تفسیر آماده کنند.
امید است چند جمله توصیه شما که مصداق تواصوا بالحق است سبب حرکتهای بزرگی بشود، همانگونه که توصیه شما ما و دیگران را وادار کرد که پرچم نماز میان نسل نو در آموزش و پرورش و دانشگاهها برافراشتهتر گردد و نماز ظهر عاشورا بهصورت فرهنگ عمومی در آید و همان گونه که صدها مسجد خوب در جادهها ساخته شد و همانگونه که از یک جمله شما در این سالها حدود 500 میلیارد تومان زکات از طریق کمیته امداد جمعآوری و توزیع شد.
توجه به قرآن و سفارش به تفسیر و تدبر توسط حضرتعالی با اراده خداوند راهگشاست و بری است که باید همه در این مشارکت کنند. بهامید روزی که تمام حوزهها و تمام مدرسین برای تفسیر سهم و جایگاهی در شأن کتاب آسمانی قرار دهند و همانگونه که سایر کتب محوریت دارد، تفسیر قرآن هم محور باشد.
والسلام علیکم و رحمةالله
مرید قدیم؛ محسن قرائتی
هدایت شده از سید
🌷💠دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان💠🌷
#ماه_امید
#ماه_فرصتها
#میهمانی_خدا
⚜مسجد جامع حضرت حجت بن الحسن (عج)_پایگاه بسیج شهید باهنر⚜
@shhidbahonar
هدایت شده از
📋#نظرسنجی
#چهره_سال۱۴۰۱
♨️چهره موثر و شاخص شهرستان ابرکوه در سال ۱۴٠۱ را، از بین گزینه ها انتخاب کنید:
🔗جهت شرکت در این نظرسنجی، بر روی لینک زیر کلیک کنید👇🏻
https://EitaaBot.ir/poll/f1rqbz
هدایت شده از سید
📿دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ رَحْمَةَ الْأَيْتَامِ، وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ، وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ، وَ صُحْبَةَ الْكِرَامِ، بِطَوْلِكَ يَا مَلْجَأَ الْآمِلِينَ.
🌷خدایا روزیم كن در آن
ترحم بر یتیمان
و طعام نمودن بر مردمان
و افشاء سلام و مصاحبت كریمان
به فضل خودت اى پناه آرزومندان
هدایت شده از ستاد تفسیر قرآن کریم یزد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
#مسابقه
#تفسیر_قرآن
📌مسابقه بزرگ تفسیر سوره لقمان ویژه ماه رمضان
🔹 برای عموم
💥با ۱۱۰ جایزه ۳۰۰ هزار تومانی
🔸 برای شرکت در مسابقه به سامانه آموزش مجازی ستاد اقامه نماز، بخش مسابقه و کتابخوانی به آدرس زیر مراجعه نمایید:
mehr.namaz.ir
@tafsir_yazd