eitaa logo
صوفی پژوهی
283 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
470 ویدیو
80 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶توهین به عالمان دینی با نقل حدیث جعلی ⛔️سید احمد نجفی در مقام مذمت عالمان دینی می‌نویسد: «این حدیث یک حدیث معتبر است که می فرماید: «لا یعذب الله هذا الخلق الا بذنوب العلماء»؛ «خداوند متعال مردم را عذاب نمی کند مگر به سبب گناهان علما!!...» 👌کمی به صوت آقا جون و نقد ها توجه کنید تا متوجه بشید چرا مخالفین ایشان تا این حد بر نقلیات ایشان حساس هستند: 🔶🔶روایتی که ایشان به خیال خودشان روایت معتبری است، فقط در کتاب مشارق انوار الیقین رجب برسی غالی و صوفی، آن هم بدون هیچ گونه سندی و به شکل مرسل نقل شده و دیگر منابع از او نقل کرده اند. 🔸🔸بر فرض پذیرش روایت، 👈ایشون در نقل روایت تحریف کرده و ویژگی های آن عالمی که مسبب عذاب مردم می شود را ذکر نکرده در روایت می آید:👈(لَا يُعَذِّبُ‏ اللهُ‏ هذَا الخَلْقَ‏ إِلَّا بِذُنُوبِ الْعُلَمَاءِ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ الْحَقَّ مِنْ فَضْلِ عَلِيٍّ وَعِتْرَتِهِ)؛ (خداوند خلق را عذاب نمی‌کند مگر به خاطر گناهان علمایی که حق را پوشانده و فضائل امیرالمؤمنین و خاندانش را کتمان می کنند) فقراتی که آقای نجفی نقل نکرده را برجسته کردیم تا مشخص بشه، ایشون حتی حاضر نبودند تا این نقل ضعیف را درست نقل کنند و ظاهرا می خواستند به هر قیمتی که شده چهره عالمان دینی را در دید مخاطبین خود خراب کنند‌. 🤔ان شاءالله که حال و روز نقلیات ایشون برای برای مریدانش روشن شده باشه 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فصل [أثر كتمان العلماء للحقائق‌] في خاتمة هذا الدليل من كتاب الآيات مرفوعا إلى ابن عباس قال: قال رسول اللّه (صلّى اللّه عليه و آله): لا يعذّب اللّه هذا الخلق إلّا بذنوب العلماء الذين يكتمون الحق من فضل علي و عترته، اسم الکتاب : مشارق أنوار اليقين في أسرار أمير المؤمنين(ع) المؤلف : حافظ رجب البرسي الجزء : 1 صفحة : 240. الناشر : الأعلمي‌ B2n.ir/e55354 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
اسم الکتاب : غاية المرام وحجة الخصام في تعيين الإمام المؤلف : البحراني، السيد هاشم الجزء : 5 صفحة : 149 فائدة: ذكر البرسي في كتابه عن ابن عباس قال: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): " لا يعذب الله هذا الخلق إلا بذنوب العلماء الذين يكتمون الحق من فضل علي وعترته ألا وإنه لم يمش فوق الأرض بعد النبيين والمرسلين أفضل من شيعة علي ومحبيه الذين يظهرون أمره وينشرون فضله أولئك تغشاهم الرحمة وتستغفر لهم الملائكة والويل كل الويل لمن يكتم فضائله وينكر أمره فما أصبرهم على النار "[4]. B2n.ir/r74248 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
اسم الکتاب : حلية الأبرار في أحوال محمد و آله الأطهار(ع) المؤلف : البحراني، السيد هاشم الجزء : 2 صفحة : 127 الناشر : مؤسسة المعارف الإسلامية 7- البرسي في كتابه، عن ابن عباس، قال: قال رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله): لا يعذّب اللّه هذا الخلق إلّا بذنوب العلماء الذين يكتمون الحقّ من فضل عليّ و عترته، ألا و إنّه لم يمش فوق الأرض بعد النبيّين و المرسلين، أفضل من شيعة عليّ و محبّيه الذين يظهرون أمره، و ينشرون فضله، أولئك تغشّاهم الرحمة، و تستغفر لهم الملائكة، و الويل كل الويل لمن يكتم فضائله، و ينكر أمره، فما أصبرهم على النار [5]. B2n.ir/p96960 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
اسم الکتاب : الاربعين في حب امير المؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام المؤلف : أبو معاش، سعيد الجزء : 4 صفحة : 431 الفصل الخامس والتسعون بعد المئة: لايعذب اللّه هذا الخلق إلا بذنوب العلماء الذين يكتمون فضائل علي وعترتة (عليهم السلام) روى الحافظ البرسي رحمه الله مرفوعاً الى ابن عباس قال: «لا يعذّب الله هذا الخلق الا بذنوب العلماء الذين يكتّمون الحَقّ من فضل علي وعترته، الا وانه لم يَمش فوق الارض بعد النَبيّين والمرسلين أفضل من شيعة علي ومُحبّيه الذين يظهرون أمره وينشرون فضَله، اولئك تغشاهم الرحمة وتستغفر لهم الملائكة، والويل كلّ الويل لمن يكتم فضائله ويكتم أمره، فما اصبرهم على النار». 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌پنجشنبه ☀️ ۲۵ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 16 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻خاکساریه 🔺اقطاب 🔶طبق گزارش مدرسی چهاردهی، یکی دیگر از اختلافات سلسله خاکساریه با دیگر فرق صوفیه، در این بوده که در سلسله خاکساریه وجود قطب الزامی ندارد. 👈🏻این درحالیست که همه سلاسل صوفیه، وجود قطب را برای سلسله خویش لازم دانسته و اعتقاد دارند که مشخص نبودن قطب، ضربه سنگینی به فرقه آنها وارد خواهد کرد و باعث بی اعتباری آن سلسله خواهد شد. 🔸مدرسی چهاردهی در رابطه با عدم الزام وجود قطب در سلسله خاکساریه می‌نویسد: 👈🏻«سر سلسله در قدیم در خاکسار معمول نبوده و اکنون نیز به معنی مقام قطبیت نیست و بلکه جنبه تشریفاتی و سرپرستی امور فقرا را دارد.» 📖مدرسی چهاردهی، نورالدین، خاکسار و اهل حق، اشراقی، گنج شایگان،اول، ۱۳۹۲. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰شهر نامأنوس2️⃣ آستانه دانش و حریم آسایش چند ساعت از شب گذشته، درها رو به بسته شدن
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰آستانه دانش و حریم آسایش 3️⃣ چند ساعت از شب گذشته، درها رو به بسته شدن و کوچه و خیابان خلوت مى شود، کاروان محیط اجتماع به مأمن و مسکن رهسپار و تک تک افراد عقب مانده سعى مى کنند خود را به قافله برسانند... امّا «او»! او دیار و یار ندارد و به هر جا رو کند غریب است و به همین رو غربت چندان تأثیرى در او ندارد، زیرا (درویش هر کجا که شب آید سراى اوست) ولى بالاخره باید جایى پیدا کند که آرام گیرد، حرارت احساسات را خاموش کند، ساعت دیگر هم ممکن است سردى هوا به هستى او خاتمه دهد، امّا چه کند! در این شهر آشنایى ندارد و به هر درى نمى تواند رو کند. از جلوى هر خانه مى گذشت به سر در نگاه مى کرد اسرار درون را از برون مطالعه مى کرد، از سویى سردى و سکوت دست به دست هم داده و اغلب خانه ها را در خود پوشانده اند. «او» حیران و سر به گریبان و با خود از درد دل زمزمه ها داشت. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
⭕️ صفحه اینستاگرامی صوفیان خاکسار ابوترابی (بحرعلیشاه) و تسلیت به مناسبت درگذشت سیداحمد نجفی 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی 🔶علامه طباطبائی: 👈🏻❓چطور می شود محیی الدّین ابن عربی را اهل طریق دانست با وجودی که متوکّل را از اولیای خدا میداند؟ 👈🏻در کتاب روح مجرد آمده : 🔶روزی بحث ما با حضرت اُستادنا الاکرم حضرت علاّمه فقید طباطبائی قدَّس اللهُ نفسَه بر سر همین موضوع به درازا انجامید…. 🔶چون ایشان میفرمودند: چطور می شود محیی الدّین را اهل طریق دانست با وجودیکه متوکّل را از اولیای خدا میداند؟! عرض کردم : اگر ثابت شود این کلام از اوست و تحریفی در نقل به عمل نیامده است …. 👈🏻با فرض آنکه میدانیم : او مرد منصفی بوده است….در اینصورت باید در نظیر این نوع از مطالب ، او را از زمره مستضعفین به شمار آوریم ! 😅ایشان لبخند منکرانه‌ای زدند و فرمودند: ⁉️آخر محیی الدّین از مستضعفین است ؟! 📖روح مجرد، سید محمد حسین تهرانى‏، انتشارات علامه طباطبایى،‏ مشهد، ۱۴۲۹ ق‏، چاپ نهم‏، ص ۴۳۳. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
هدایت شده از انسانِ کامل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊چیزی غیر حرم نمیخوام ازت حسین(ع) ای آقای عزیز و با معرفت حسین(ع) حضرت ارباب 🥀 انسان کامل 🌎@ensanekamel_ir
📆 تقویم روز 📌شنبه ☀️ ۲۷ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۴ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 18 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓پرسش: مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟ 🔰پاسخ: حضرت آیت الله شبیری زنجانی : هر گونه فاصله گرفتن از روش حقه فقها و علمای عظام خطری بزرگ است . هر کاری که موجب تایید حرکت های باطل شود یا خوف تضعیف عقیده حقه در آن باشد جایز نیست . 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰آستانه دانش و حریم آسایش 3️⃣ چند ساعت از شب گذشته، درها رو به بسته شدن و کوچه و خ
🔶رمان نقد تصوف4️⃣ 🔰🔰بهانه عشق بى دل و خسته در این شهرم و دلدارى نیست *** غم دل با که توان گفت که غمخوارى نیست 🔶در گیر و دار پریشانى بود که ناگاه چشمش به درِ خانه مجلّلى افتاد که کتیبه آن صاحب خانه اهل دلى را نشان مى داد. 🔸با خود گفت حتماً این خانه مرا پناه مى دهد. بدون تأمّل دست را به کوبه در برد و کوبید، صداى پرطنین در، سکوت محیط خانه را در هم شکست، رشته مطالعه آقاى «فاضل» را برید. فوراً خادم او عقب در دوید... . ـ کیست؟ ـ باز کن. ـ شما کى هستید؟ ـ مردى غریبم. ـ این وقت شب که را مى خواهید؟ ـ اهل دلى هستم پناه به صاحبدلى آورده ام. ـ آخر تو کیستى؟ ـ چکار دارى: بگشاى درِ خانه که ما نرّه گداییم *** گر تو نگشایى به شکستن بگشاییم خادم رو به اتاق مطالعه کرد و گفت: آقا مثل اینکه آدم ناآشنایى است خیلى هم ... حرف خادم تمام نشده، دوباره درِ خانه به شدّت صدا کرد، محلّه را تکان داد (آقا) گفت: باز کن ببین کیست. نیمه در باز شد خادم که قیافه ناشناس (او) را دید فریاد زد: آقا آمد تو، آمد... (درویش) که صدا را شنید با همان کشکول و تبرزین به سوى اتاق رفت در را باز کرد و یک «یا على مدد» گفت و کنار بخارى زانو زد. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌یکشنبه ☀️ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 19 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔰اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی 🔶علامه طباطبائی: 👈🏻❓چطور
🔰دیدگاه علامه طباطبائی در مورد عرفان و تصوف عرفان و تصوف‏ ❓❓پرسش: از سخنانتان كه در كتاب‏ شيعه در اسلام‏ در خصوص عرفان و تصوف داريد در مى‌‏آيد كه عرفان و تصوف را تصحيح مى‌‏فرماييد آن‏جا كه تاريخچه پيدايش و نشو و نماى اين طائفه و مجاهده شان را در حفظ روش خودشان ذكر مى‌‏كنيد در حالى كه ائمه عليهم السلام و فقها تكفيرشان كرده‏اند و احتمال كمترين صحت و اعتبار در اقوال‏شان نيست. علاوه در طى كلام مى‏‌فرماييد: عارف كسى است كه خدا را از راه محبت بپرستد نه از راه اميد ثواب يا ترس از عقاب! بعد مى‌‏گوييد: در هر يك از اديان كه خدا پرستش مى‏‌شود كسانى هستند كه مسلک عرفان را دارند حتى و ثنيت، در وثنيت و كليميت و مسيحيت و مجوسيت و اسلام عارف و غير عارف هست، آيا لازمه اين سخن اين نيست كه در وثنيت كسانى هستند كه خدا را از راه حب مى‌‏پرستند؟ آيا اين سخن صحيح است؟ پاسخ علامه طباطبایی: 🔶 ما در اول كتاب‏ شيعه در اسلام‏ تعهد كرديم كه مذهب تشيع را معرفى كرده تاريخچه پيدايش و نشو و نما و انشعابات و افكارشان را نشان دهيم. 🔸در اين‏جا (درك عرفانى) بر طبق تعهدى كه داشتيم تاريخچه حدوث و بقاى عرفان را بدون جانبدارى، اجمالًا بيان كرديم و كرامتى هم براى آنان اثبات نكرديم و اجمالًا به دليل عقلى و نقلی‏شان (بر خلاف آنچه فرموده‌‏ايد دليلى معقول و منقولى ذكر نشده) اشاره كرديم. 👈🏻البته كتاب، كتاب معرفى بود نه كتاب قضاوت و تشخيص حق و باطل مذاهب و از اين روى به نظرهاى مخالف نپرداخته «تفكر فقها را» نقل نكرديم (مگر به عنوان اشاره در تاريخچه پيدايش). 🔶و اما آنچه اشاره شد كه در وثنيت جمعى خدا را از راه محبت پرستش مى‌‏كنند. 👈🏻 اينان برهمن‌‏ها و ارباب رياضت هستند كه خدايان را عبادت مى‌‏كنند نه خداى واحد را و به عقيده خودشان در اثر رياضت‌‏هاى منفى، خودشان را اول در «خدايان» و بعد در خداى‏ تعاى فانى مى‌‏كنند و نظر به اين‏كه توضيح اين مسئله بسيار مفصل بوده و در يك نامه دو نامه نمى‌‏گنجد، خوب است به كتاب‏ سر اكبر كه ترجمه قسمتى از «ويدا» است و خاصه به‏ اوپانيشاد- شت استر- و كتاب‏ فروغ خاور و كتاب‏ تحقيق ماللهند و كتاب‏ آثار الباقيه‏ ابوريحان مراجعه شود تا معلوم گردد كه وثنيت هندى و بودائى وصائبى، چگونه عرفان داشته‌‏اند و دارند. 🔶و اما اين‏كه فرموده‌‏ايد: كلام شما به تصحيح و تصويب عرفان و تصوف اشاره مى‏‌كند، 👈🏻 البته اين‏جانب عرفان را تصحيح مى‌‏كنم، ولى نه عرفانى را كه در ميان سلسله‌‏هاى دراويش بعضى از اهل سنت دائر و معمول است و طريقتى در مقابل شريعت دارد كه بساز و نواز و غنا و رقص و وجد امر مى‏‌كند و نداى" سقوط تكليف" مى‌‏زند و چنان كه در ذيل كلام گفتيم، همين روش‏ها به شيعه هم سرايت كرده است. 👌🏻عرفانى كه از كتاب و سنت استفاده مى‌‏شود، روشى است كه بر اساس اخلاص عبوديت قرار گيرد و سرمويى از مقررات شرع مقدس اسلام جدا نشود، چنان كه در تفسير الميزان‏ نيز بيان كرديم. 📖طباطبايى، محمدحسين، بررسى هاى اسلامى، 2جلد، بوستان كتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم) - ايران - قم، چاپ: 2، 1388 ه.ش، ج‏2، ص: 318. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
🖊نظر حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی 👈🏻 راجع به اطاعت محض از استاد که در برخی عرفان‌ها مطرح می‌شود. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌دوشنبه ☀️ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 20 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰معجزه، راه تعیین امام معصوم (ع) یا قطب دراویش گنابادی 🔶 معجزه در فرهنگ شیعه، یکی از راه‌های تشخیص صداقت معصومین علیهم‌السلام به شمار رفته و هیچ گاه در مورد اعمال خارق‌العاده از غیر آنها، این عنوان به کار نمی‌رود، بلکه عنوان کرامت مطرح می‌شود. 🔸محمداسماعیل صلاحی (مدعی قطبیت دراویش گنابادی)، در کانال تلگرامی خود راهکارهای تشخیص اقطاب را طبق کلام نورعلیشاه ثانی بیان داشته که بیشتر آنها عیناً همان راه‌های تشخیص امام معصوم علیه‌السلام است: «در کتاب سلطان فلک سعادت، تألیف حضرت آقای حاج ملاعلی گنابادی نورعلیشاه ثانی، حدود دوازده راه در شناخت قطب حقیقی بیان شده و ما به بررسی آنها خواهیم پرداخت: دارا بودن نصّ صریح از قطب قبل، خبر سابقین بر او، حصول معرفةاللّٰه از متابعت امر او... صدور خرق عادت از او (و داشتن کرامت) و...». 🔷همان گونه که سلیمان بن مهران از امام صادق علیه‌السلام نقل کرده: «ده خصلت از صفات امام است: عصمت، نص بر امامت، از همه مردم داناتر است و پرهیزکارتر است، نسبت به قرآن داناترین مردم است و وصی معروف امام پیش است و دارای معجزه و دلیل است» 🔹در نتیجه باید توجه کرد که معجزه، طبق فرهنگ شیعی و روایات معصومین علیهم‌السلام، از ویژگی‌های انبیا و امامان معصوم علیهم‌السلام است. پس راه‌های تشخیص اقطاب که توسط محمداسماعیل صلاحی مطرح شده، حربه‌ای برای القای تفکر انحرافی (همطرازی مقام قطب و امام معصوم علیه‌السلام) است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/43342 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰تقابل صوفیه با ائمه (ع) در بیان علامه طباطبایی 🔷برخلاف نظر برخی که صوفیه را ادامه دهنده راه اهل‌بیت (علیهم السلام) می‌دانند، علامه طباطبایی (ره) راه صوفیه را از اهل‌بیت (علیهم السلام) جدا دانسته و می‌گوید: 👈🏻از آنجا كه در عصر خلفا فلسفه يونان به زبان عربى ترجمه شد، متكلمين اسلام و دانشمندان از مسلمين با اينكه تابع قرآن بودند در صدد بر آمدند معارف قرآنى را با مطالب فلسفى تطبيق دهند و از همان جا بود كه به دو دسته اشاعره و معتزله تقسيم شدند . 👈🏻چيزى نگذشت كه جمعى ديگر در عصر خلفا به تصوف گرايش يافته و ادعاى كشف اسرار و علم به حقایق قرآن نمودند. ⛔️پنداشتند كه مطالب تصوف آنان را از مراجعه به اهل بيت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بى‌نياز مى‌‏كند. ⛔️ اين غرور فكرى باعث شد كه خود را در برابر ائمه هدى (علیهم السلام) كسى بدانند.[1] 👈🏻همین امر سبب فاصله افتادن این جماعت از معارف ناب اسلامی شد و روز به روز بر انحراف ایشان افزوده شد. پی‌نوشت: [1]. طباطبایی محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1374، ج 5، ص 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110