⭕️ صفحه اینستاگرامی صوفیان خاکسار ابوترابی (بحرعلیشاه) و تسلیت به مناسبت درگذشت سیداحمد نجفی
#سید_احمد_نجفی
#خاکسار
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی
🔶علامه طباطبائی:
👈🏻❓چطور می شود محیی الدّین ابن عربی را اهل طریق دانست با وجودی که متوکّل را از اولیای خدا میداند؟
👈🏻در کتاب روح مجرد آمده :
🔶روزی بحث ما با حضرت اُستادنا الاکرم حضرت علاّمه فقید طباطبائی قدَّس اللهُ نفسَه بر سر همین موضوع به درازا انجامید….
🔶چون ایشان میفرمودند: چطور می شود محیی الدّین را اهل طریق دانست با وجودیکه متوکّل را از اولیای خدا میداند؟!
عرض کردم : اگر ثابت شود این کلام از اوست و تحریفی در نقل به عمل نیامده است ….
👈🏻با فرض آنکه میدانیم : او مرد منصفی بوده است….در اینصورت باید در نظیر این نوع از مطالب ، او را از زمره مستضعفین به شمار آوریم !
😅ایشان لبخند منکرانهای زدند و فرمودند:
⁉️آخر محیی الدّین از مستضعفین است ؟!
📖روح مجرد، سید محمد حسین تهرانى، انتشارات علامه طباطبایى، مشهد، ۱۴۲۹ ق، چاپ نهم، ص ۴۳۳.
#علامه_طباطبائی
#ابن_عربی
#علما_تصوف
#کتاب_روح_مجرد
#سید_محمد_حسین_طهرانی
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
هدایت شده از انسانِ کامل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊چیزی غیر حرم نمیخوام ازت حسین(ع)
ای آقای عزیز و با معرفت حسین(ع)
#شب_زیارتی حضرت ارباب 🥀
#صلیاللهعلیکیااباعبدالله
انسان کامل
🌎@ensanekamel_ir
📆 تقویم روز
📌شنبه
☀️ ۲۷ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۴ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 18 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
❓❓پرسش:
مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟
🔰پاسخ:
حضرت آیت الله شبیری زنجانی :
هر گونه فاصله گرفتن از روش حقه فقها و علمای عظام خطری بزرگ است . هر کاری که موجب تایید حرکت های باطل شود یا خوف تضعیف عقیده حقه در آن باشد جایز نیست .
#آیت_الله_العظمی_شبیری_زنجانی
#دیدگاه_مراجع_تقلید
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰آستانه دانش و حریم آسایش 3️⃣ چند ساعت از شب گذشته، درها رو به بسته شدن و کوچه و خ
🔶رمان نقد تصوف4️⃣
🔰🔰بهانه عشق
بى دل و خسته در این شهرم و دلدارى نیست ***
غم دل با که توان گفت که غمخوارى نیست
🔶در گیر و دار پریشانى بود که ناگاه چشمش به درِ خانه مجلّلى افتاد که کتیبه آن صاحب خانه اهل دلى را نشان مى داد.
🔸با خود گفت حتماً این خانه مرا پناه مى دهد. بدون تأمّل دست را به کوبه در برد و کوبید، صداى پرطنین در، سکوت محیط خانه را در هم شکست، رشته مطالعه آقاى «فاضل» را برید. فوراً خادم او عقب در دوید... .
ـ کیست؟
ـ باز کن.
ـ شما کى هستید؟
ـ مردى غریبم.
ـ این وقت شب که را مى خواهید؟
ـ اهل دلى هستم پناه به صاحبدلى آورده ام.
ـ آخر تو کیستى؟
ـ چکار دارى:
بگشاى درِ خانه که ما نرّه گداییم *** گر تو نگشایى به شکستن بگشاییم
خادم رو به اتاق مطالعه کرد و گفت: آقا مثل اینکه آدم ناآشنایى است خیلى هم ... حرف خادم تمام نشده، دوباره درِ خانه به شدّت صدا کرد، محلّه را تکان داد (آقا) گفت: باز کن ببین کیست. نیمه در باز شد خادم که قیافه ناشناس (او) را دید فریاد زد: آقا آمد تو، آمد... (درویش) که صدا را شنید با همان کشکول و تبرزین به سوى اتاق رفت در را باز کرد و یک «یا على مدد» گفت و کنار بخارى زانو زد.
#ارمغان_خانقاه
#رمان
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌یکشنبه
☀️ ۲۸ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 19 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
صوفی پژوهی
🔰اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی 🔶علامه طباطبائی: 👈🏻❓چطور
🔰دیدگاه علامه طباطبائی در مورد عرفان و تصوف
عرفان و تصوف
❓❓پرسش:
از سخنانتان كه در كتاب شيعه در اسلام در خصوص عرفان و تصوف داريد در مىآيد كه عرفان و تصوف را تصحيح مىفرماييد آنجا كه تاريخچه پيدايش و نشو و نماى اين طائفه و مجاهده شان را در حفظ روش خودشان ذكر مىكنيد در حالى كه ائمه عليهم السلام و فقها تكفيرشان كردهاند و احتمال كمترين صحت و اعتبار در اقوالشان نيست.
علاوه در طى كلام مىفرماييد: عارف كسى است كه خدا را از راه محبت بپرستد نه از راه اميد ثواب يا ترس از عقاب! بعد مىگوييد: در هر يك از اديان كه خدا پرستش مىشود كسانى هستند كه مسلک عرفان را دارند حتى و ثنيت، در وثنيت و كليميت و مسيحيت و مجوسيت و اسلام عارف و غير عارف هست، آيا لازمه اين سخن اين نيست كه در وثنيت كسانى هستند كه خدا را از راه حب مىپرستند؟
آيا اين سخن صحيح است؟
پاسخ علامه طباطبایی:
🔶 ما در اول كتاب شيعه در اسلام تعهد كرديم كه مذهب تشيع را معرفى كرده تاريخچه پيدايش و نشو و نما و انشعابات و افكارشان را نشان دهيم.
🔸در اينجا (درك عرفانى) بر طبق تعهدى كه داشتيم تاريخچه حدوث و بقاى عرفان را بدون جانبدارى، اجمالًا بيان كرديم و كرامتى هم براى آنان اثبات نكرديم و اجمالًا به دليل عقلى و نقلیشان (بر خلاف آنچه فرمودهايد دليلى معقول و منقولى ذكر نشده) اشاره كرديم.
👈🏻البته كتاب، كتاب معرفى بود نه كتاب قضاوت و تشخيص حق و باطل مذاهب و از اين روى به نظرهاى مخالف نپرداخته «تفكر فقها را» نقل نكرديم (مگر به عنوان اشاره در تاريخچه پيدايش).
🔶و اما آنچه اشاره شد كه در وثنيت جمعى خدا را از راه محبت پرستش مىكنند.
👈🏻 اينان برهمنها و ارباب رياضت هستند كه خدايان را عبادت مىكنند نه خداى واحد را و به عقيده خودشان در اثر رياضتهاى منفى، خودشان را اول در «خدايان» و بعد در خداى تعاى فانى مىكنند و نظر به اينكه توضيح اين مسئله بسيار مفصل بوده و در يك نامه دو نامه نمىگنجد، خوب است به كتاب سر اكبر كه ترجمه قسمتى از «ويدا» است و خاصه به اوپانيشاد- شت استر- و كتاب فروغ خاور و كتاب تحقيق ماللهند و كتاب آثار الباقيه ابوريحان مراجعه شود تا معلوم گردد كه وثنيت هندى و بودائى وصائبى، چگونه عرفان داشتهاند و دارند.
🔶و اما اينكه فرمودهايد: كلام شما به تصحيح و تصويب عرفان و تصوف اشاره مىكند،
👈🏻 البته اينجانب عرفان را تصحيح مىكنم، ولى نه عرفانى را كه در ميان سلسلههاى دراويش بعضى از اهل سنت دائر و معمول است و طريقتى در مقابل شريعت دارد كه بساز و نواز و غنا و رقص و وجد امر مىكند و نداى" سقوط تكليف" مىزند و چنان كه در ذيل كلام گفتيم، همين روشها به شيعه هم سرايت كرده است.
👌🏻عرفانى كه از كتاب و سنت استفاده مىشود، روشى است كه بر اساس اخلاص عبوديت قرار گيرد و سرمويى از مقررات شرع مقدس اسلام جدا نشود، چنان كه در تفسير الميزان نيز بيان كرديم.
📖طباطبايى، محمدحسين، بررسى هاى اسلامى، 2جلد، بوستان كتاب قم (انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم) - ايران - قم، چاپ: 2، 1388 ه.ش، ج2، ص: 318.
#علامه_طباطبائی
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
🖊نظر حضرت آیه الله العظمی مکارم شیرازی
👈🏻 راجع به اطاعت محض از استاد که در برخی عرفانها مطرح میشود.
#دیدگاه_مراجع_تقلید
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌دوشنبه
☀️ ۲۹ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۶ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 20 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔰معجزه، راه تعیین امام معصوم (ع) یا قطب دراویش گنابادی
🔶 معجزه در فرهنگ شیعه، یکی از راههای تشخیص صداقت معصومین علیهمالسلام به شمار رفته و هیچ گاه در مورد اعمال خارقالعاده از غیر آنها، این عنوان به کار نمیرود، بلکه عنوان کرامت مطرح میشود.
🔸محمداسماعیل صلاحی (مدعی قطبیت دراویش گنابادی)، در کانال تلگرامی خود راهکارهای تشخیص اقطاب را طبق کلام نورعلیشاه ثانی بیان داشته که بیشتر آنها عیناً همان راههای تشخیص امام معصوم علیهالسلام است: «در کتاب سلطان فلک سعادت، تألیف حضرت آقای حاج ملاعلی گنابادی نورعلیشاه ثانی، حدود دوازده راه در شناخت قطب حقیقی بیان شده و ما به بررسی آنها خواهیم پرداخت: دارا بودن نصّ صریح از قطب قبل، خبر سابقین بر او، حصول معرفةاللّٰه از متابعت امر او... صدور خرق عادت از او (و داشتن کرامت) و...».
🔷همان گونه که سلیمان بن مهران از امام صادق علیهالسلام نقل کرده: «ده خصلت از صفات امام است: عصمت، نص بر امامت، از همه مردم داناتر است و پرهیزکارتر است، نسبت به قرآن داناترین مردم است و وصی معروف امام پیش است و دارای معجزه و دلیل است»
🔹در نتیجه باید توجه کرد که معجزه، طبق فرهنگ شیعی و روایات معصومین علیهمالسلام، از ویژگیهای انبیا و امامان معصوم علیهمالسلام است. پس راههای تشخیص اقطاب که توسط محمداسماعیل صلاحی مطرح شده، حربهای برای القای تفکر انحرافی (همطرازی مقام قطب و امام معصوم علیهالسلام) است.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://www.adyannet.com/fa/news/43342
📎#سلسله_سلطانعلیشاهی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰تقابل صوفیه با ائمه (ع) در بیان علامه طباطبایی
🔷برخلاف نظر برخی که صوفیه را ادامه دهنده راه اهلبیت (علیهم السلام) میدانند، علامه طباطبایی (ره) راه صوفیه را از اهلبیت (علیهم السلام) جدا دانسته و میگوید:
👈🏻از آنجا كه در عصر خلفا فلسفه يونان به زبان عربى ترجمه شد، متكلمين اسلام و دانشمندان از مسلمين با اينكه تابع قرآن بودند در صدد بر آمدند معارف قرآنى را با مطالب فلسفى تطبيق دهند و از همان جا بود كه به دو دسته اشاعره و معتزله تقسيم شدند .
👈🏻چيزى نگذشت كه جمعى ديگر در عصر خلفا به تصوف گرايش يافته و ادعاى كشف اسرار و علم به حقایق قرآن نمودند.
⛔️پنداشتند كه مطالب تصوف آنان را از مراجعه به اهل بيت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بىنياز مىكند.
⛔️ اين غرور فكرى باعث شد كه خود را در برابر ائمه هدى (علیهم السلام) كسى بدانند.[1]
👈🏻همین امر سبب فاصله افتادن این جماعت از معارف ناب اسلامی شد و روز به روز بر انحراف ایشان افزوده شد.
پینوشت:
[1]. طباطبایی محمدحسین، ترجمه تفسیر المیزان، انتشارات جامعه مدرسین، قم، 1374، ج 5، ص
#علامه_طباطبائی
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز
📌سهشنبه
☀️ ۳۰ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙 ۷ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 21 نوامبر 2023 میلادی
📎 #تقویم
🔰نقد زهد صوفیانه
🌞روزی زنی به امام باقر(ع) گفت:
من از دنیا بریده ام.
حضرت فرمود:
بریدن از دنیا در نزد تو چه معنایی دارد؟
زن گفت:
من هیچ گاه تصمیم به ازدواج ندارم.💞💍
حضرت فرمود:
به چه علت؟!
زن گفت:
با این کار به دنبال فضیلت هستم.
🌱حضرت فرمود:
از این کار منصرف شو. اگر در این کار فضیلتی بود٬ فاطمه(س) به آن شایسته تر از شما بود.
و کسی از ایشان در فضیلت پیشی نگرفته است.
📚شیخ طوسی، امالی، ص۳۷۰
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
❓❓پرسش:
مدتی است برخی از جوانان با جذب شدن در برخی گروه ها اعمالی از قبیل انخلاع روح (موت اختیاری) ، تجرید ، ارتباط با ارواح ، احضار جنّ و ریاضت برای رسیدن به قدرت های ماورائی و دارا شدن چشم برزخی را به نام عرفان و کشف و شهود انجام می دهند ، حکم فقهی انجام این گونه اعمال چیست ؟
🔰پاسخ:
حضرت آیت الله نوری همدانی :
در فرض سوال ، هیچ یک از موارد مزبور جایز نیست .
#دیدگاه_مراجع_تقلید
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
فرقهصوفیان.pdf
24.38M
📗فرقه صوفیان
📝مولف:سید محمد محدث
تعداد صفحات:۴۶۱
زبان:فارسی
🔹توضیح:
نگارنده در کتاب حاضر پس از بیان تاریخچهای از صوفیه و نفوذ آن به جامعه اسلامی به شناسایی تصوف فرقهای میپردازد و چگونگی از بین رفتن مبانی تصوف به وسیلۀ تصوف فرقهای را بررسی میکند.
#کتاب_نقد_تصوف
🌷هزینه دانلود صلوات
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔰اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی 🔶علامه طباطبائی: 👈🏻❓چطور
سیوطی در تاریخ الخلفاء یکی از موارد بغض متوکل عباسی را نسبت به اهلبیت علیهمالسلام ذکر کرده و می نویسد: «وفي سنة أربع وأربعين قتل المتوكل يعقوب بن السِّكِّيت الإمام في العربية فإنه ندبه إلى تعليم أولاده، فنظر المتوكل يومًا إلى ولديه المعتز والمؤيد فقال لابن السكيت: من أحب إليك هما أو الحسن والحسين؟ فقال: قنبر -يعني: مولى عليّ- خير منهما، فأمر الأتراك فداسوا بطنه حتى مات، وقيل: أمر بسلّ لسانه فمات وأرسل إلى ابنه بديته، وكان المتوكل رافضيًّا.»؛[1] «در سال ۴۴ (از قرن سوم) متوکل عباسی، یعقوب بن سکیت پیشوا در علم زبان عربی را به قتل رساند. متوکل عباسی ابن سکیت را ملزم نموده بود که تادیب دو فرزندش معتز و مؤید را عهدهدار شود. یک روز به او گفت: آیا دو فرزند من نزد تو محبوبترند یا حسن و حسین (علیهما السلام)؟ ابن سکیت گفت: به خدا قسم قنبر خادم حضرت امیر المؤمنین علی (علیه السلام) از دو فرزندت بهتر است. متوکل به غلامان ترک دستور داد بر شکمش بکوبند تا فوت شد (به شهادت رسید) و همچنین گفته شده زبان او را از پشت سر خارج کردند، و با این جنایت او به قتل رسید. سپس دیه او را برای پسرش فرستادند. یعقوب رافضی (شیعه) بود.»
‼️آیا ابن عربی به چنین بغضی که متوکل نسبت به اهلبیت علیهمالسلام داشته، جاهل بوده و مستضعف است؟!
‼️چگونه ابن عربی، متوکل را از اولیاء خدا میداند؟!
[1]. السيوطي، جلال الدين ، تاريخ الخلفاء، ص 254.
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰دیدگاه علامه طباطبایی در باره «شریعت، طریقت و حقیقت»
🖊علامه طباطبایی (رحمة الله علیه) در مورد عقیده تفکیک شریعت، طریقت و حقیقت صوفیه مینویسد:
🔶اگر دعوای صوفیه در تقسیم دین به شریعت و طریقت و حقیقت درست باشد.
👈🏻یعنی آن چه آنان میگویند مغز و لُب حقیقت بوده و ظواهر دینی به منزله پوسته و رویی آن باشد 👈🏻و نیز اگر اظهار و علنی کردن آن مغز و دور ریختن آن پوسته کار صحیحی بود؛
👌🏻خوب بود آورندهی شرع، خود این کار را میکرد و مانند این صوفیان به همهی مردم اعلام مینمود تا همه به پوسته اکتفا نکنند و از مغز محروم نشوند،
⛔️واگر این کار صحیح نیست باید بدانند که بعد از حق چیزی جز ضلالت نمیتواند باشد.
📖طباطبایی محمد حسین، المیزان فی تفسیر القران، چاپ بیروت، ج 5، ص287.
#شریعت_طریقت_حقیقت
#علامه_طباطبائی
#علما_تصوف
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110