eitaa logo
صوفی پژوهی
291 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
446 ویدیو
72 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود و توضیح و تفسیر روایتی در این باره ⚫️به مناسیت سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب 2️⃣👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 ترجمه حدیث : سؤ ال گردید از امیرالمؤ منین ( علیه السّلام ) به چه چیز شناختى پروردگارت را؟ فرمود: به آنچه شناسانید به من خودش را. گفته شد: چگونه شناسانید به تو خودش را؟ فرمود: شناسانید مرا به اینکه شبیه نیست هیچ صورتى را و احساس ‍ کرده نمى شود به هیچ یک از حواس و قیاس کرده نمى شود به انسان یعنى جسم نیست و از صفات خلق منزه است ، از حیث احاطه علمیه و قدرتش به جمیع خلق نزدیک است با اینکه از حیث ذات و صفات از جمیع ممکنات دور است و از احاطه عقول و اوهام و افهام دور است . با اینکه نزدیک است به همه چیز؛ چون همه به او قائم هستند، فوق هر چیزى است از حیث قدرت و غلبه و کمال و جمیع صفات و گفته نمى شود که چیزى فوق اوست (فوق به حسب مکان نیست بلکه به رتبه و کمال است ) .[3] یعنى خالى نیست شیئى از اشیا و جزئى از اجزاى عالم از تصرف و تدبیر او و حضور علمى او و افاضه فیض وجودش بر او. [4] یعنى نه مثل دخول جزء در کل مثل دخول روغن در شیر و نه مثل دخول عارض در معروض و نه مثل دخول متمکن در مکان ، مثل نشستن بر تخت و نه مثل دخول حرارت در آب ؛ زیرا هر یک از این سه قسم ، از اوصاف و حالات جسم و جسمانیات است .یعنى خارج است ذات مقدس او از اینکه مقارن و ملابس با اشیاء باشد و منزه است از اینکه متصف شود به صفات آنها. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰بررسی نظر شهید محراب آیت الله دستغیب درباره وحدت وجود و توضیح و تفسیر روایتی در این باره ⚫️به مناسیت سالگرد شهادت آیت‌الله دستغیب 3️⃣👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻 و اما سؤال از وحدت وجود: قائلین به وحدت وجود فِرَق مختلفه هستند و بعضى از آنها مى گویند وجود واحد حقیقى است و موجودات مکثره نمایشات و تجلیات اوست و به دریا و موجهاى آن مثال مى زنند و این حرف در نزد عقلا غیرمعقول است . چگونه عاقلى مى تواند باور کند که این همه موجودات مکثره که هر یک منشاء اثر خاص است تمام موهومات باشد و غیر از یک وجود بیش نباشد و تشبیه به دریا و موجهاى آن و مثالهاى دیگرى که زده اند خیلى بى باکى است. با اینکه علاوه بر این ، امورى که لازمه این مذهب است التزام به آنها موجب خروج از دین است و لذا حضرت آیت اللّه آقاى آقا سید محسن حکیم – رضوان اللّه علیه – که یکى از مراجع تقلید بودند، در شرح عروه الوثقى پس از نقل احوال قائلین به وحدت وجود مى نویسند: یعنى چون شرعا ماموریم به حسن ظن به هر کس که مسلمان است و نیز ماءموریم که اقوال و افعال هرمسلمانى را حمل بر صحت کنیم ، لذا مى گوییم قائلین به وحدت وجود، مراد آنها ظاهر کلامشان نیست ؛ زیرا مستلزم لوازم فاسده است که از جمله آنها انکار شرایع است بلکه معناى صحیحى قصد نموده اند وگرنه ظاهر این حرف با شرایع منافى است چنانچه قبلا گفته شد: (سُبحَانَ رَبِّکَ رَبِّ العِزَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ…) (وَ مَا قَدَرُواْ اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ). پاک از آنها که عاقلان گفتند*****پاکتر زانکه غافلان گفتند 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌سه‌شنبه ☀️ ۲۱ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۸ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 12 دسامبر 2023 میلادی 📎 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت آیت‌الله میرزا محمدحسن آشتیانی از مبارزان نهضت تنباکو در تهران؛ ١٣١٩ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف9️⃣ 🔰آشناى جدید خادم در را باز کرد «ادیب زاده» همسایه دانشمند آقاى فاضل وارد شد. خاد
🔶رمان نقد تصوف0️⃣1️⃣ 🔰این سرگذشت یتیمى من درویش: امّا نسب من، «گلشن علیشاه» معروف پدر من بود که اکنون آوازه اش گوش جهان را پر کرده، ولى من از همان کودکى یتیم شدم تنها یادگارى که از پدر دارم یکى نام من است که «ریاضعلى» نهاده، دیگرى خاطره تلخ مرگ اوست که مرا در کودکى به دست حوادث روزگار سپرد و تنها چیزى که از او براى من ماند این کشکول و تبرزین است و چند کتاب خطّى که خود پدرم نوشته و در این کوله پارچه همراه دارم، ولى این یتیمى به نفع من تمام شد زیرا از همان روزهاى اوّل از شهرى به شهرى رهسپار شدم و از هر باغى گلى چیدم، از محضر دانشمندان استفاده ها بردم و خوشه چین انجمن هاى علم و فضیلت گشتم... داستان زندگى من شنیدنى است که اکنون مجال گفتن ندارم، من در تمام عمر به گردش و کاوش بوده و با اهل مذاهب بحث ها کرده ام، اغلب شهرها را دیده و مساجد و خانقاه ها را تماشا کرده ام... . ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
دستور قتل معصوم علی شاه 🖊طبق گزارش آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔶شاه طاهر دکنی مرشد معصوم علیشاه و در دکن هندوستان ساکن بود. 🔸معصوم علیشاه از طرف شاه طاهر به ایران آمده بود تا مردم را به صوفی گری دعوت کند و نور علی شاه از طرف معصوم علی شاه مشغول تبلیغ صوفیه بود. 🔷آقا محمد على قتل معصوم علی شاه را لازم میدانست، ولی برای محکم کاری درباره معصوم علی شاه و عقایدش از علمای عتبات استشهاد کرد. 🖊سید بحرالعلوم و ساير علماء همگی از معصوم علیشاه تبری جستند. متن این استشهاد نیز موجود است. 📖این استشهاد و امضاها برای این بود که آقا محمد علی در کشتن صوفی‌ها مبسوط الید عمل کند. 👌🏻پس از آن آقا محمد علی معصوم علی شاه را کشت. 🖊شیروانی در بستان السياحة درباره کرمانشاه نوشته است:اکنون کسی که قابل نوشتن باشد مشاهده نشد مگر جناب آقا محمد علی مجتهد آن دیار راقم آن را دیده بود و جناب سید معصوم علی شاه را وی شهید نمود، والسلام 👈🏻باید توجه کرده که شیروانی نویسنده کتاب بستان السياحة، دارای گرایشهای صوفیانه بوده، به این خاطر از عنوان «شهید» برای معصوم علیشاه استفاده کرده است. 📖 جرعه ای از دریا، آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، ج ۳، ص ۲۶۴. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌چهارشنبه ☀️ ۲۲ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۹ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 13 دسامبر 2023 میلادی 📎 🔻مناسبت‌ها: 🔹 شهادت آیت‌الله ملا محمدتقی برغانی در فتنه «بابیه»؛ ١٢۶۴ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلوک زاهدانه صوفیان ریاکار یکی از آداب‌ورسوم فرق تصوف ، عمل خرقه‌پوشی است. این جماعت گمراه بر این باور هستند که انسان زاهد و سالک بایستی ازلحاظ پوشش و خوراک موردنیاز، به خودش سختی بدهد و لباس سخت و زمخت بپوشد تا بتواند بیشتر در سلوک درویشی غرق شود و از لذات مادی و طبیعی محروم باشد. ▫️ ریشه و علت این آداب‌ورسوم ساختگی غیر اسلامی به دوران امام صادق علیه‌السلام در زمان حکومت بنی‌عباس برمی‌گردد. شخصیت معلوم‌الحالی همچون سفیان ثوری که فرق تصوف به رفتارها و افکار گمراه‌کننده وی به‌شدت پایبندند، از مخالفین سرشناس امام صادق علیه‌السلام بود. به نقل از تفسیر المیزان ، روزی سفیان ثوری از امام صادق علیه‌السلام به خاطر پوشیدن لباس نظیف و زیبای حضرت ایراد می‌گیرد و عمل امام معصوم را برخلاف سیره حضرت امیرالمؤمنین مطرح می‌کند. ▪️ امام صادق (ع) در جواب او می‌فرمایند: در زمان حضرت علی (ع) غالب مردم جامعه تهیدست بودند و وضع مناسبی نداشتند و از طرفی، من این لباس را برای حفظ آبرو پوشیده‌ام، اما لباس‌زیر من خشن است درواقع، آن حضرت می‌خواستند بالباس زیبا، حفظ ظاهر کنند و با پوشیدن لباس خشن در زیر لباس‌های لطیف و ظریف، خود را به تن‌پروری عادت ندهند. آنگاه امام به سفیان فرموده: اما تو این لباس رو را که خشن و پشمینه است، برای تظاهر و جلب نظر مردم پوشیده‌ای؛ ولی لباس‌زیریم تو نرم و لطیف است. 👈 در کتاب سفینة البحار مرحوم شیخ عباس قمی(ره) آمده است در زمان حضور امام رضا علیه‌السلام در خراسان، عده از دراویش صوفیه به شیوه لباس پوشیدن و خوراک حضرت ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند امت محتاج به امامی است که غذای سخت و غلیظ و خشک بخورد. لباس زبر و خشن بپوشد. 🔻 تفکر انحرافی و غیر اسلامی فرق تصوف در زمان یکایک ائمه معصومین رواج داشته و امروز هم مشاهده می‌شود اقطاب و مشایخ صوفیه با تأسی از همان اشخاصی که دشمنی امامان معروف و مشهور هستند، این افکار و اعمال باطله را در میان مریدانشان الزامی کرده‌اند. رهپویان هدایت 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف0️⃣1️⃣ 🔰این سرگذشت یتیمى من درویش: امّا نسب من، «گلشن علیشاه» معروف پدر من بود که اک
🔶رمان نقد تصوف1️⃣1️⃣ 🔰ریاضعلیشاه آینده منم ادیب زاده: چه مسلکى دارید؟ درویش ریاضعلى: مسلک فقر، مسلک پدرم، ولى تصوّر نکنید من مانند درویشان دوره گرد بى سواد قلندرى هستم، من در مسلک خود صاحب اطّلاعاتم، کتاب هاى زیادى از قبیل دیوان مثنوى، دیوان شاه نعمت اللّه، دیوان صفى علیشاه، گلشن راز شبسترى، فتوحات، فصوص، تذکره عطار، نفحات جامى را خوانده ام و هنوز در پى تحقیق ام که بر معلومات خود بیفزایم و به انتظارم به همین زودى به مدد بخت به رهبرى دراویش رسیده و «ریاضعلیشاه» آینده من باشم. ادیب زاده: حقیقتاً به شما علاقه مند شدیم، به خصوص اطّلاعات شما بیش از هر چیز قابل توجّه است، زیرا برخلاف اکثر همکیشانتان به تحقیق و مطالعه پرداخته اید و امید است همان طور که جویاى حقیقت هستید بالاخره به مقصودتان دست یابید... . آقاى فاضل: آرى، ایشان درویش مطّلع و کارآزموده اى است از اظهاراتى که مى کردند پیداست ادّعایشان گزاف نیست، پیش از اینکه شما بیایید سخن به عشق و تصوّف کشید و گفتار متصوّفه را با ذکر شواهد خلاصه کردند بنا بود حرارتشان که فرو نشست رمز برترى عشق بر همه مقدّسات عالم را بیان کنند. اکنون رشته سخن را به دست خودشان مى سپاریم. ادامه دارد... 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📌بمناسبت ایام شهادت خانم حضرت زهرا (س) وششمین سالگردشهادت شهید محمد حسین حدادیان وسه پرسنل مظلوم فراجا 📌ایستگاه صلواتی فرهنگی در محل "قتلگاه" شهدای خیابان پاسداران. از روز جمعه الی شنبه ازساعت 17الی21 وروزیکشنبه شهادت خانم حضرت زهرا (س) از ساعت10صبح الی15 برگزار میگردد 📌شهید محمد حسین حدادیان و سه پرسنل مظلوم فراجا شب شهادت خانم حضرت زهرا سلام الله علیها یکم اسفند ۹۶ توسط فرقه ضاله صوفیه (دراویش گنابادی) در خیابان پاسداران تهران توسط اعضای این فرقه‌ داعشی صفت به شهادت رسیدند و بیش از ۸۰ نفر مجروح گردیدند. 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📆 تقویم روز 📌پنجشنبه ☀️ ۲۳ آذر ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۳۰ جمادی الاولی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 14 دسامبر 2023 میلادی 📎 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت جناب محمدبن‌عثمان، دومین نایب خاص امام عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف؛ ٣٠۴ یا ٣٠۵ق.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
30.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟩 ایمان به ایمان و دوری از فلسفه و عرفان 🎙بیانات آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی دام‌ظله 🔹در جمع طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم 🗒 ۲۴ جمادی الاولی ۱۴۴۵ ه.ق 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
مراتب سلوک در نظر خاکساریه 🔹لسان: در این مرحله یکی از پیران، طالب خاکساری را توبه می‌دهد. طالب غسل کرده، پیر از سر و ابرو و سبیل و ریش او موی برمی چیند و طالب در مجلسی خاص تعهد می‌کند اصول طریقت را رعایت کند. لسان در طریقت خاکسار یادآور قول دادنِ جوانمردانِ قولی در آیین فتوت است 🔸پیاله: در این مرحله در مجلسی خاص چندین درویش به قطار می‌ایستند و با لنگی مشهور به لنگ ۴۰ تن، به همدیگر وصل می‌شوند و از دست پیر یا قطب، شربتی خاص می‌گیرند و به نوبت می‌نوشند. این رسم نیز یادآور شُرب در آیین فتوت است. 🔹کسوت: در عهد قاجار ظاهراً بازوی درویشانی را که به این مرحله می‌رسیدند، با سکه ای داغ می‌کردند تا نشانی برای آنان باشد. این رسم امروزه منسوخ شده است. 🔸گل سپردن: در گذشته رسمی در دنباله مراسم داغ کردن در مرحله کسوت بوده که در آن، مرید پس از چندین روز داغ خود را به پیر نشان می‌داده است. 🔹جوز شکستن: در این مرحله، درویش خاکسار نزدِ یکی از پیران اهل حق سر می‌سپارد و آن پیر میوه‌ای معطر و جنگلی به نام جوز را در مراسمی خاص با کارد خُرد می‌کند. 🔸چراغی گرفتن: در این مرحله، مرید طی مراسمی خاص، چراغی که چند شمع روشن داشت از پیر می‌گرفت. 🔹ارشاد: در این مرحله، مرید لُنگی خاص از پیر می‌گیرد. برای همین در رساله‌های آنان به جای سَنَد خرقه از لنگ و جاری شدن لنگ سخن گفته شده است. با وجود رسم ارشاد در این طریقت، خاکساریه را جزو طریقه‌های بی سلسله محسوب کرده‌اند. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
دستور قتل معصوم علی شاه 🖊طبق گزارش آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔶شاه طاهر دکنی مرشد معصوم علیشاه
🔰دیدگاه سیدمحمدحسین طهرانی در مورد کشته شدن معصومعلیشاه به دست فقیه بزرگ شیخ محمدعلی کرمانشاهی(صاحب کتاب خیراتیه) 🔶سیدمحمدحسین طهرانی در کتاب «روح مجرد»، می‌نویسد: «در زمان ایشان درویش كشى رائج بود. عوامّ كالانعام هر جا مسكینى دل سوخته را كه شعار درویشى داشت مى‌یافتند، خانه‌اش را غارت میكردند و خودش را مى‌كشتند...آقا محمّد على سه نفر از أولیاى خدا را كشت. سوّمى آنها بُدَلا بود كه فرمان قتل او را صادر كرده بود. بُدلا به او گفت: اگر مرا بكشى، تو قبل از من خاك خواهى رفت! آقا محمّد على به وى گفت: مظفّر على شاه و سید معصوم على شاه كه از تو مهم‌تر بودند چنین معجزه‌اى نكردند، تو حالا میخواهى بكنى؟! بدلا گفت: همینطور است. چون آنها كامل بودند، مرگ و حیات در نزدشان تفاوت‌ نداشت؛ ولى من هنوز كامل نشده‌ام و نارس هستم. اگر مرا بكشى به من ظلم كرده‌اى!» 🔷سید محمدحسین طهرانی، امثال معصوم علیشاه را جزء اولیای الهی دانسته، این درحالیست که فتوای قتل او به وسیله مرحوم بحرالعلوم تأیید شده است. 🔷طبق گزارش آیت الله العظمی شبیری، محمد علی کرمانشاهی برای این کار خویش از علمای کربلا استفتاء کرده و ایشان طبق استشهاد امثال سید مهدی یحرالعلوم و... اقدام به این کار کرده است» 🔷خوانندگان قضاوت کنند که چه کسی بر حق است. 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پوستر : تصور صورت قطب در تصوف 🖊ملاسلطان گنابادی، موسس فرقه گنابادیه می گوید : چون طالب و مرید اراده حضور نماید، چنین داند که به خدمت پادشاه مقتدری می رود و به بخشش او امیدوار باشد که به یک آن ، دو عالم را بی سبب به او بخشد و خیال را مشغول صورت شیخ دارد … 📖سعادت نامه، ص۱۶۲ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
⚫️ یا فاطمه المظلومه... آسمان چادری سرش کرد و برد نور دو ماه را با خود یک به یک خانه خانه می رفت و حجت روشن حقیقت شد بسته بودند چشم را افسوس آسمان گرچه روشنی می داد حق علی بود و ذوالفقارش که گوشه ی خانه بی پناه افتاد سوره سوره برای زن آمد حجم سجاده اش چراغان بود دین ولی راه را نشان می داد با علی بودن اصل ایمان بود با علی بود و خوب می دانست بی ولایت نبوتی هم نیست موریانه سقیفه را می خورد پایه های دروغ محکم نیست راست قامت چو نخل های فدک ایستاد و مناره بر پا شد از گلویش ستاره جوشید و یک‌تنه، زن، سپاه مولا شد واژه ها ذوالفقار حیدر بود خطبه اش سر برید ظلمت را فاطمه بضعة‌النبی آموخت از علی شیوه ی سیاست را دست حق را دروغ ها بستند کوچه های مدینه چون کوفه ست رد خون را اگر چه پاک کنند روضه ی میخ در که مکشوفه ست دست زخمی فاطمه یعنی عشق همواره دردسر دارد می رود تا شهادت این عرفان هرکه عاشق شود جگر دارد از طریقت نبرده بویی هم خانقاه و سماع و رکن و مقام گر به دنبال عشق می گردی راه آن فاطمه ست، ختم کلام. ✍ زهرا آراسته‌نیا 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
#تصوف در فرق صوفیه چنین حالاتی مشاهده می شود. #جن_گیری 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
البته محققین فرقه شناسی در باره این گونه رفتار ها تحلیلهایی را ارائه داده اند. 👈اولین احتمال ساختگی بودن چنین رفتارهایی است که از جانب بعضی مریدان با هماهنگی مراد و قطب خویش انجام شده، تا به مخاطبین این نکته را القا کنند که قطب دارای نیروهای ماورایی بوده و به عالم غیب و خداوند متصل است. 👈احتمال دیگر که در این زمینه به ذهن می رسد، ارتباط اقطاب فرقه های صوفیه با جن و شیاطین بوده و توسط آن موجودات کارهایی را انجام می دهند. 👌اما آنچه که یقینا می توان به آن اشاره کرد این است که آنها قدرت انجام امور خارق‌العاده و .... را از منشأئی الهی دریافت نکرده اند. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110