eitaa logo
صوفی پژوهی
303 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
559 ویدیو
86 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
ابن عربی و مشرک دانستن حضرت ابوطالب علیه السلام ، پدر بزرگوار حضرت امیرالمومنین علیه السلام 😳 ابن عربی در کتاب فتوحات خود می گوید : همه باید معتقد باشند که فرعون مومن از دنیا رفته است ، درحالیکه در یک صفحه بعد می گوید : پیامبر صلی الله علیه وسلم دستور غسل عمویش ابوطالب را داد درحالیکه او مشرک بود ! (فتوحات ج7 ص 477) همچنین در کتاب فصوص الحکم که مدعی است طی یک مکاشفه، از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم دریافت کرده آورده است می گوید : ” اگر برای همّت، اثری بود کسی اکمل از رسول الله و اعلی و اقوی همت تر از او نبود و حال اینکه همت او در اسلام ابوطالب، عموی او اثر نکرد. متن عربی : ولوکان للهمه أثر ولابد، لم یکن أحد أکمل من رسول الله صلی الله علیه و سلم و لا أعلی و لا أقوی همّـه منه، و ما أثَّرتْ فی إسلام أبی طالب 📖عَمِّهِ”[فصوص الحکم، ص۱۳۰، انتشارات الزهراء سلام الله علیها، چاپ دوم ۱۳۷۰ هـ.ش]
📆 تقویم روز 📌 سه‌شنبه ☀️ ۱۶ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۲ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 7 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰نقد غسل اسلام در تصوف 🔶تصوف دچار انحرافات و بدعت‌های بسیاری در امور شرعی (احکام)، اخلاقی و اعتقادی شده است؛ یکی از بدعت‌های آنان در زمینه امور شرعی، اینست که ایشان در پروسه صوفی شدن، داوطلب را مأمور به انجام پنج غسل می‌کنند که یکی از این غسل‌ها به نام غسل اسلام است 🔸غسل اسلام از قرن هشتم هجری قمری بین صوفیه مرسوم بوده است. 🔸مقصود از غسل اسلام اینست که تا قبل از صوفی شدن، شخص مسلمان نیست. 🔷پاسخ این اشکال را صوفیانی بدهند که به دست رؤسای فرقه، به جرگه‌ی ارادتمندان صوفی در آمده‌اند که آیا به راستی ایشان پس از تشرف، مطیع شرع نبوی شدند؟! 🔹با وجود اینکه غسل‌های زیادی در اسلام مستحب هستند ولی باز هم غسلی به نام اسلام در بین آنها نیامده و از طرف نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله تشریع نشده است. 🔹این غسل ازجمله نوآوری‌ها و بدعت‌هایی است که به‌وسیله صوفیه برای افراد مسلمان و مؤمن به مبدأ و معاد و... که قصد ورود به جرگهٔ درویشی را دارند، وضع گردیده است. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://www.adyannet.com/fa/news/43287 📎 📎 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻ذهبیه (سلسله مجذوبیه چهارده معصومیه، کبرویه) 🔺قبر اسماعیل قصر از مشایخ
🔰🔰رقص سماع چه ایرادی دارد و حکم شرعی آن چیست؟ 🔶باید دانست که همه صوفیه موافق سماع نبوده و برخی از صوفیه مخالفت خود را با رقص سماع اعلام داشته‌اند. 🔸یحیی باخرزی از بزرگان صوفیه درباره مخالفت با سماع می‌نویسد: 👈🏻«استاد مشایخ سَلف و خَلف، ابوطالب مکی می‌گوید که رقص و اضطراب در سماع مرا خوش نمی‌آید که اکثر آن‌ تواجد است بی‌وجد و تکلف و تصنّع درو داخل است.[1] 🔸ضمن آنکه بیشترین گرفتاری مخالفان سماع با رقص و پایکوبی است که به گفته جامی: 👈🏻«اندر شریعت و طریقت، مر رقص را هیچ اصلی نیست، از آنچه آن لهو بود به اتفاق همه عقلا... و هیچ کس از مشایخ آن را نستوده است.»[2] 🔷و نیز قشیری از ابوالقاسم اولاسی از صوفیان سده سوم چنین بازگو می‌کند که او شبی ابلیس را به همراه گروهی در خواب دیده که بر بامی سماع و رقص می‌کرده‌اند و ابلیس به ابوالحارث گفته که 👈🏻«هیچ چیز نیافتم که بدان بهانه نزدیک شما آیم، مگر این(سماع).»[3] 🔹بنابراین می‌بینیم که برخی از سران صوفیه با اصل سماع مخالف بودند. ضمن آنکه سندی مبنی بر ادعای نیایش بودن رقص سماع بعنوان نوعی از ستایش وعبادت خداوند در منابع اسلامی وجود ندارد. 📖پی‌نوشت: [1]. باخرزی یحیی، فصوص الآداب، دانشگاه تهران، 1387، ص 196 [2]. هجویری علی بن عثمان، کشف المحجوب، تصحیح محمود عابدی، سروش، تهران، 1386، ص 605 [3]. قشیری ابوالقاسم، رساله قشیریه، ترجمه ابو علی حسن بن احمد عثمانی، تصحیح بدیع‌الزمان فروزان‌فر، زوار، تهران، 1388، صص 620 و 621. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌 چهارشنبه ☀️ ۱۷ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۳ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 8 نوامبر 2023 میلادی 📎
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻خاکساریه 🔶ریشه فرقه خاکسار به طایفه ای از مرتاضان هندو می رسد که به صورت عریان در خاک نشسته و خاک نرم سوده بر بدن می ریختند. 🔸خاکساران هند خود را به لعل شهباز قلندر(که از بزرگترین اقطاب آنهاست) منتسب می کنند. 🔸خاکساران معتقدند از سید جلال الدین حیدر، ۱۸ هزار لُنگ (اجازه ارشاد) و از لعل شهباز، ۸ هزار لُنگ جاری شده است. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻خاکساریه 🔶خاکساران را امتداد قلندران یا اهل فتوت قرون گذشته می دانند 🔸دراویش خاکسار همان کسانی هستند که تا چندسال پیش با شمایل درویشی در کوچه و بازار، کشکول به دست و تبرزین به دوش و کلاه نمدی)تاج (بر سر، مشغول پرسه زدن و تکدی گری و خواندن اشعاری در مدح امیرالمومنین و سایر معصومین علیهم السلام بودند. 👈🏻(البته این رسم در شهرهای بزرگ امروزه کمرنگ شده است.) 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻خاکساریه 🔶اکثر اقطاب گذشته خاکسار، افرادی ناشناس هستند که در هیچ کتابی به اسامی و احوالات آنها اشاره ای نشده،است. 🔸بیشتر اقطاب و مشایخ خاکسار افرادی کم سواد هستند به همین جهت آثار نوشتاری چندانی توسط بزرگانشان موجود نمی باشد. 👈🏻 تا بتوان با مطالعه آنها در موردشان اظهار نظر کرد. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
📆 تقویم روز 📌 پنجشنبه ☀️ ۱۸ آبان ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۴ ربیع الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 9 نوامبر 2023 میلادی 📎
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚫️آشنایی با فرق ضاله صوفیه 🔻خاکساریه 🔶طبق گزارش مدرسی چهاردهی، یکی از اختلافاتی که بین سلسله خاکساریه و سایر فرق صوفیه است 👈🏻 در بحث شکاندن جوز است که در بین سلاسل صوفیه مرسوم شده است. 🔶طبق گزارش چهاردهی شکاندن جوز در فرقه خاکساریه به این شکل است که 👈🏻شیخ کامل یا سرسلسله(قطارکش)، مریدی را که در مقام گل سپردگی(مرتبه چهارم از مراتب سلسله خاکساریه) است 👈🏻با حضور پیر دلیل و پیر دعا و پیر شهود در جلسه ای 🔻نزد بزرگ(خلیفه) یکی از یازده تیره اهل حق(علی اللهی) برده 👈🏻سید آن طائفه اهل حق شده جوز را نزد وی می‌شکنند. 👈🏻این در حالیست که مرید در سایر سلاسل، هنگام تشرف به فقر(ورود به تصوف) جوز را به مرشد می سپارد. 📖مدرسی چهاردهی، نورالدین، خاکسار و اهل حق، اشراقی، گنج شایگان،اول، ۱۳۹۲. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110