eitaa logo
صوفی پژوهی
314 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
634 ویدیو
100 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌠 مداحی آهنگران در حسینیه امام خمینی(۱۴۰۲/۱۰/۲) 💥 جدا از مرقد شاه نعمت‌الله 💥 مزار حاج قاسم داره کرمون 🔰آیا درست است در کنار نام کسی همچون عارف رزمنده سردار سلیمانی، که تمام لحظه های زندگی خویش را فدای راه تشیع کرده، نام صوفی همچون شاه نعمت الله ولی، که شکی در تسنش نیست را قرار داده بشود. ❓❓آیا مطرح کردن این صوفیان سنی مذهب، کار پسندیده ای است؟؟ 🔶زندگی‌نامه شاه‌نعمت الله ولی https://www.adyannet.com/fa/news/42254 🔶شاه نعمت الله ولی و مذهب او https://www.adyannet.com/fa/news/35544 🔶تعصب شاه نعمت الله نسبت به برادری پیامبر (ص) با خلیفه اول https://www.adyannet.com/fa/news/35518 🔶انکار برادری پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) توسط شاه نعمت الله ولی https://www.adyannet.com/fa/news/35516 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تقویم روز 📌پنجشنبه ☀️ ۷ دی ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙۱۴ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 28 دسامبر 2023 میلادی 🔹 سالروز تشكیل نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام خمینی قدس‌سره؛ ١٣۵٨ش. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊احمد غزالی ، قطب نهم فرقه ذهبیه می گوید: هرکس که از ابلیس توحید نیاموزد، زندیق است … چون به ابلیس گفتند : وَ إِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتی‏ إِلى‏ یَوْمِ الدِّین‏ گفت: قالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعین‏ یعنی من خود از تو، این تعزز را دوست دارم که تو را هیچ کس در تویی نبود و در خور. اگر تو را چیزی در خور بود، آنگاه نه کمال بود و نه عزت. 📖المنتظم، ج ۹، ص ۲۶۰ ؛ مجموعه آثار فارسی احمد غزالی،سوانح العشاق، ص ۱۶۵ 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
🔰تسلیم مقام ولایت اهل بیت علیهم السلام 🔻 یکی از ارکان حرکتی صعود به قلّه‌ی ولایت و معرفت، تسلیم است؛ حالا هر کسی بنا بر ظرفیتی که دارد، (علی قدر طاقة البشریه). 🔸 تسلیم، خیلی کارساز است و یکی از مطالب کلیدی است که حضرت ام‌البنین علیها‌السلام را به بارگاه امیرالمؤمنین علیه‌السلام راه داد. 🔹 ای وای اگر که انسان نصیب داشته باشد، یک ارکانی را به او می‌دهند، یک عنایتی به او می‌کنند، یکی از آن ارکان این است که تسلیم مقام ولایت و اهل‌بیت علیهم‌السلام است. 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110 ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
صوفی پژوهی
🖊احمد غزالی ، قطب نهم فرقه ذهبیه می گوید: هرکس که از ابلیس توحید نیاموزد، زندیق است … چون به ابلیس
💢تقدیس ابلیس !!!1️⃣ یکی از انحرافات متصوفه، اعتقادات مخالف آیات قرآن است. یکی از این اندیشه های نادرست، مطالبی است که آنها در مورد ابلیس در آثار خویش نوشته اند که او سید الموحدین می باشد، در صورتی که آیات قرآن در توبیخ ابلیس بسیار است و علت اخراجش از بهشت را تکبر او می داند. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
💢تقدیس ابلیس !!!2️⃣ 🔶یکی از انحرافات متصوفه، اعتقاداتی می باشند که با متون دینی متعارض است. یکی از این اندیشه ها، اعتقادات متصوفه در مورد ابلیس است. ابلیس از منظر آنها نه تنها گناه کار و دشمن انسان نیست، بلکه او را سید الموحدین یا استاد خویش معرفی کرده اند. 👈🏻به طور کلی دفاعیاتی که در مورد ابلیس ارائه شده است را می‌توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد: بخش اول، امر و ابتلای الهی به ابلیس، برای سجده بر حضرت آدم(علیه السلام) و بخش دوم، اعتقاد به عبادت عاشقانه و شهود عارفانه و یکتاپرستی بی‌‌‌نظیر ابلیس. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
💢تقدیس ابلیس !!!3️⃣ حلاج یکی از نظریه پردازانی است که به طور مفصل به دفاع و بلکه تقدیس ابلیس پرداخته است. وی در کتاب طواسین خود بخشی را به ابلیس اختصاص داده است. وی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) را موحد روی زمین و شیطان را موحد در آسمانها می داند و می نویسد: «و ما کان فی السماء موحد مثل ابلیس (1) در آسمان موحدی مثل شیطان نمی باشد.» پی‌نوشت: (1). حلاج، حسین ابن منصور، مجموعه آثار حلاج، چاپ دوم، ص 51، تهران، شفیعی، 1389ش. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
💢تقدیس ابلیس !!!4️⃣ سنائی اولین شاعری بود که موضوع تقدیس ابلیس را وارد شعر فارسی کرد و بدون اینکه مورد تعرض کسی واقع شود عقائد خویش را بیان کرد. سنایی با تلفیقی از سه مبنای موجود در توجیه عمل ابلیس، یعنی عشق او به خدا ، مجبور بودن ابلیس و همچنین فریب خوردن وی توسط خدا، با اشاره به خلقت نوری ابلیس چنین می سراید: با او دلم به مهر و مودت یگانه بود سیمرغ عشق را دل من آشیانه بود بر درگهم ، ز خیل فرشته سپاه بود عرش مجید ، جاه مرا آستانه بود در راه من نهاد، نهان دام مکر خویش آدم میان حلقه آن دام ، دانه بود می خواست تا نشانه لعنت کند مرا کرد آنچه خواست، آدم خاکی بهانه بود بودم معلم ملکوت اندر آسمان امید من به خلد برین جاودانه بود هفتصد هزار سال به طاعت ببوده ام وز طاعتم هزار هزاران خزانه بود در لوح خواندم که یکی لعنتی شود بودم گمان به هر کس و بر خود گمانه بود آدم ز خاک بود و من از نور پاک او گفتم « یگانه من بوم» و او یگانه بود گفتند سالکان که نکردی تو سجده ای کاین بیت به هر بینش اهل زمانه بود دانستم عاقبت که به ما از قضا رسید صد چشمه آن زمان ز هر دو چشمم روانه بود ای عاقلان عشق ! مرا هم گناه نیست ره یافتن به جانبشان بی رضا نبود(1) (1). سنایی غزنوی، دیوان سنایی، ص 215، به اهتمام : م. رضوی، تهران، سنایی، بی تا. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
✅ آیت‌الله بهجت قدس‌سره: «هر روز سعی کنید یک حدیث از کتاب را مطالعه کنید و سعی نمایید به آن عمل کنید؛ بعد از یک سال خواهید دید که حتماً عوض شده‌اید؛ مانند دارویی که انسان مصرف کند و بعد از مدتی احساس بهبودی می‌کند». 🔻 گزیده‌ای از روایات جهادبانفس را در روزهای یکشنبه دنبال کنید: 📝 امام صادق علیه‌السلام: كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ. 🔹 مردم را با غیر زبانتان [و با کردارتان به حق] بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند؛ زیرا این امور آنان را [به سوی حق‏] فرا می‌خواند. 📚 (وسائل‌الشیعه، ج۱۵، ص۲۴۶) 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110
💢تقدیس ابلیس !!!4️⃣ سنائی اولین شاعری بود که موضوع تقدیس ابلیس را وارد شعر فارسی کرد و بدون اینکه مورد تعرض کسی واقع شود عقائد خویش را بیان کرد. سنایی با تلفیقی از سه مبنای موجود در توجیه عمل ابلیس، یعنی عشق او به خدا ، مجبور بودن ابلیس و همچنین فریب خوردن وی توسط خدا، با اشاره به خلقت نوری ابلیس چنین می سراید: با او دلم به مهر و مودت یگانه بود سیمرغ عشق را دل من آشیانه بود بر درگهم ، ز خیل فرشته سپاه بود عرش مجید ، جاه مرا آستانه بود در راه من نهاد، نهان دام مکر خویش آدم میان حلقه آن دام ، دانه بود می خواست تا نشانه لعنت کند مرا کرد آنچه خواست، آدم خاکی بهانه بود بودم معلم ملکوت اندر آسمان امید من به خلد برین جاودانه بود هفتصد هزار سال به طاعت ببوده ام وز طاعتم هزار هزاران خزانه بود در لوح خواندم که یکی لعنتی شود بودم گمان به هر کس و بر خود گمانه بود آدم ز خاک بود و من از نور پاک او گفتم « یگانه من بوم» و او یگانه بود گفتند سالکان که نکردی تو سجده ای کاین بیت به هر بینش اهل زمانه بود دانستم عاقبت که به ما از قضا رسید صد چشمه آن زمان ز هر دو چشمم روانه بود ای عاقلان عشق ! مرا هم گناه نیست ره یافتن به جانبشان بی رضا نبود(1) (1). سنایی غزنوی، دیوان سنایی، ص 215، به اهتمام : م. رضوی، تهران، سنایی، بی تا. 🔵صوفی پژوهی https://eitaa.com/sufi110