eitaa logo
صوفی پژوهی
305 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
593 ویدیو
97 فایل
راهی برای رسیدن به باطن تصوف مخاطبین عزیز،انتقادات، پیشنهادات و سؤالات خویش را به آیدی ذیل ارسال کنید. @Sadat6265
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 یکشنبه ☀️ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ هجری شمسی 🌙 ۲۹ شعبان ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 10 مارس 2024 میلادی 🔻مناسبت‌ها: 🔹 درگذشت عارف وارسته، آیت‌الله شیخ باقر بهاری همدانی؛ ١٣٣٣ق. 🔹 روز راهیان نور 📎 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله العظمی جوادی آملی: «ماه رمضان برای سالکان الی الله ماه محاسبه است.» حکمت عبادات ص ١۶٩ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
صوفی پژوهی
🔶رمان نقد تصوف 🔰🔰برو به گشت و گدایى1️⃣4️⃣ 🖊و نیز در تذکره(1) مى نویسد: شبلى به جنید دستور داد چون
💢گدایی صوفیان 🔶"تکدی‌گری"، "سوال" یا "فتوح" از جمله آداب صوفیه بود که در میان این فرقه به مرور شکل گرفت. ⬅️این کار در پی اعتقاد صوفیه به پست بودن دنیا یا تربیت نفوس دراویش شکل گرفت. به همین دلیل عده‌ای از صوفیه از این کار دفاع کرده‌اند. ◀️از جمله ایشان ابونصر سراج طوسی است. او در این باره می‌گوید: «و کان بعض الصوفیه ببغداد لا یکاد ان یاکل شیئا الا بذل السوال. فسئل عن ذلک؛ فقال اخترت ذلک لشده کراهیه نفسی ذلک.[اللمع، ص 191] ↖️بعضی از صوفیه در بغداد چیزی نمی‌خوردند مگر از طریق خوار شمردن نفس بوسیله سوال (گدایی) کردن. از ایشان درباره آن سوال شد. گفت: به خاطر شدت کراهت نفسم از آن، آن را برگزیدم.» ↔️وی همچنین با بکارگیری واژه "فتح" و با تعبیر "فی ذکر آدابهم اذا فتح علیهم شیءٌ من الدنیا" به توضیح این نکته می‌پردازد که اهل تصوف از روی آوردنِ دنیا به آنان بیمناک‌اند و آن را "محنتی عظیم" می‌شمارند.[همان، صص 193 و 194] 💢بنابراین برخی از صوفیه کسب و کار را رها کرده و به گدایی و درخواست از مردم روی آوردند. سوال کردن صوفیه از مردم به مرور منشا آفاتی از قبیل تن پروری و بی‌کارگی صوفیان شد و ذلت نفسی که هدف نهایی صوفیان از تکدی‌گری بود، بر اثر تکرار گدایی، از بین رفت و شکم‌بارگان صوفی به گدایی دائمی مشغول شدند. 📖پی‌نوشت: سراج طوسی ابونصر، اللمع فی التصوف، تصحیح نیکلسون، جهان، تهران، بی‌تا 🖊پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
شکنجه و آزار جسمی؛ راه وصول به حق ؟!4️⃣ ❌در حالات شیخ «ابوسعید ابوالخیر» نیز آمده که: «در جوانی شب‌ها پس‌ازآنکه اهل خانه به خواب می‌رفتند آهسته برخاسته به مسجد می‌آمد. در گوشه مسجد چاه آبی بود، طنابی را به وسط چوبی بسته و سر دیگر طناب را به پای خود می‌بست و سپس چوب را روی دهانه چاه گذارده، و خود را در وسط چاه تا نزدیک طلوع صبح معلق می‌ساخت و قرآن می‌خواند. و یا اینکه هفت سال در بیابانی در نزدیکی سرخس به مجاهدت و ریاضت مشغول بود و معروف است که در این هفت سال خار بیابان و سرگز و امثال آن می‌خورد.»[1] ⬅️این اعمال و ریاضات بی‌رویه صوفیه، در حالی است که نه در قرآن و سنت از آن سخن به میان آمده و نه به آن اجازه داده شده است و حتی خداوند متعال در آیه‌ای از قرآن نهی فرموده از اینکه انسان، خویش را با دست خود به هلاکت بیندازد. «وَلَا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَی التَّهْلُکَةِ [بقره/195] خود را با دست خود به هلاکت میفکنید.» آیه شریفه مطلق است و نهی در آن، نهی از تمامی رفتارهای افراطی و تفریطی است. 🖊پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
💢شکنجه و آزار جسمی؛ راه وصول به حق ؟!5️⃣ ❇️بنابراین دین اسلام، عبادات و وظایف دینی را، درصورتی‌که زیان‌بخش باشد، ممنوع کرده و خداوند متعال هرکسی را به‌قدر وُسع و توانایی او مکلف کرده است تا بتواند به‌راحتی به وظایف خود عمل کند. یعنی حتی نماز و روزه‌ای که بر همه واجب است، در صورت عدم توانایی و ضرر داشتن برای شخص، از او ساقط می‌شود. چنانچه خداوند متعال فرموده: «لَا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وسعها [بقره/286] خداوند هیچ کس را جز به‌قدر توانایی‌اش تکلیف نمی‌کند.» مطلب دیگر برای رفع شبهه اینکه عده‌ای، آیات و قانون جهاد و دفاع را، باکمال جسمی منافات می‌دانند، که در پاسخ باید گفت این قانون مانند همه قوانین دیگر اسلام، خود موجب کمال است، هرچند منجر به کشته شدن و شهادت او شود که این شهادت، باعث کمال جامعه شده و خود شهید نیز به‌نوعی به بالاترین کمال جسمی در سرای دیگر نائل می‌شود. ⬅️پس بنا بر آنچه ذکر شد، واردکردن شکنجه و زیان رساندن انسان بر جسم خود، به‌یقین مورد نهی شرع مقدس اسلام بوده، و در این مورد هیچ استثنایی هم وجود ندارد، تا اینکه برای رسیدن به کمالات معنوی و قرب به حق‌تعالی، آزار جسمی را استثنا کنیم. 🖊پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب 🔵صوفی پژوهی @sufi110
6.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨🎙: «الان در دنیا معنویت، دین و اخلاق شرعیه، مشتری ندارد» حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🍀 در ادعیه هم، شیعه ملازمتشان عجیب و غریب بوده است. ولو اینکه الان دیگر در دنیا معنویت، دین و اخلاق شرعیه مشتری ندارد، مشتریش کم شده! 🔸 وإلا بنده دیده بودم، آن آقایی را که خودش گفته بود که رفتم [در] ماه رمضان، شنیده بودم هفتاد نفر، خواستم خودم حساب بکنم؛ رفتم شمردم در حرم حضرت امیر علیه‌السلام و رواق‌هایش و نمی‌دانم ایوان را، همه این حدود را شماره کردم، دیدم پنجاه نفر مشغول نماز وترند(رکعت آخر نماز شب)، و در قنوتش مشغول دعای ابوحمزه ثمالی (از ادعیه سفارش شده در ماه رمضان و با مضامین عالی معرفتی) هستند. 🔸بالاخره، الآن چقدر ضعیف شده است معنویت و دین ...! آن‌ها می‌گفتند؛ آن آقا هم گفته بود من هفتاد نفر شنیده بودم می‌خواستم بروم امتحان بکنم؛ من دیدم پنجاه نفر را توانستم [بشمارم]، پنجاه نفر...! 🔵صوفی پژوهی @sufi110
آیت الله العظمی جوادی آملی: اين ماه عظيم رمضان در پيش است شهر الله هم است و با اين جلال و شكوه هم دارد می‌آید. همه حقد و كينه‌ ها را از دل رها كنيم، حقوقی كه بر گردن ديگران داريم حلال بكنيم... با يك جان پاك و قلب پاك و جامه پاك به استقبال اين ماه برويم.آخر ماه شعبان را هم ان‌شاء‌الله فراموش نكنيم و روزه بگيريم كه استقبال اين ماه به روزه گرفتن است چه اينكه بدرقه اين ماه بعد از گذشت عيد «فطر»، چند روز از ماه شوال را روزه گرفتن است. روزه گرفتن در آن شش روز ماه شوال بعد از عيد «فطر»، بدرقه اين شهر الله است. ۷۱/١١/٣۰ 🔵صوفی پژوهی @sufi110
MonajatShabaniyeh-960302.mp3
34.94M
🎙حاج میثم مطیعی 🌼التماس دعایِ فرج انسان کامل 🌎@ensanekamel_ir
36.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام خمینی(رحمت الله علیه): «اگر کسی روی مناجات شعبانیه کار کند، معارف آن را دنبال کند و در آن تفکر کند، با همین مناجات به مقامات معنوی خواهد رسید» 🎙مناجات شعبانیه نگارش _آسان 🔵صوفی پژوهی @sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا