فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی رضواناللهعلیه:
اکثریت هرچه گفتند آراءشون معتبره
ولو به ضرر خودشون باشه…
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کار اجرایی موازی با دولت ممنوع
نسل آفتاب
آذریها مقصر رأی نیاوردن ما انقلابیها هستند
منطق سست برخی هواداران آقای جلیلی
آدرس غلط قومیتگرایی
پیروزی جبهه رقیب بر کاندیدای انقلابی بسیاری را در شوک فرو برده است؛ اما آنچه مهمتر است نگاه واقعبینانه به صحنه است؛ نه اسیر تحلیلهای سطحی و عوامانهشدن، مثل پرخاش به شورای محترم نگهبان یا پرخاش و توهین به هموطنان آذریزبان
منطق برخی در این چند روز این شده که آقای پزشکیان را آرای قومیتی پیروز کرد ببینید:
فاصله رأی پزشکیان با جلیلی فقط در همین ۴ استان [آذریزبان] ۲ میلیون ۹۵۶ هزار رأی بوده و فاصله کل آرای او با جلیلی در تمام ۳۱ استان نیز حدود ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار رأی بوده است
یعنی مزیت اصلی و پیروزکننده پزشکیان در این انتخابات نه گفتمان یا رویکرد سیاسی او یا حتی بعضی از دو قطبیهای سیاسی، فرهنگی بلکه فقط رأی قومیتی او در ۴ استان بوده که باعث شده در یک رقابت بسیار نزدیک، با همان میزان رأی بیشتر در استانهای شمال غربی، انتخابات را نیز ببرد
جملات عامیانه بالا در باطن، حاوی توهین به شعور مردم آذریزبان و زمینهساز فعالکردن گسلهای قومیتی است
اما مگر آقای مهرعلیزاده کاندیدای آذری و تبریزی نبود؟ در همین صدا و سیما نمایش داد تعداد بسیار اندکی در همایش او در تبریز جمع شدند، چه رسد به اینکه بخواهند به او رأی بدهند
مگر آذریها بین دوگانهی احمدینژاد سمنانی و میرحسین آذری، طرف میرحسین را گرفتند؟
بله! بسیاری از ما اصلح را در جلیلی تطبیق دادیم و با همه توان برایش تبلیغ، و ویژگیهای برجستهاش و نقاط ضعف شدید رقیبش را فریاد کردیم؛ اما این حق را برای دیگران قائل باشیم که دلایل خود را برای شناخت و تطبیق اصلح داشته باشند، مانند خدمات و دستاوردهایی که پزشکیان در طول سالها برایشان داشته، ادبیات همهفهمی که داشته، سادهزیستی که در نظر مردم داشته، گفتمان چالشی با درهمآمیختن ادبیات قرآنی و روایی و پزشکی و فنی که داشته و در نهایت ترسی که در مردم برای ابهام از سابقه و توان اجرایی کاندیدای انقلابی وجود داشته است
کما اینکه بسیاری از مردم اعتقادی به پزشکیان نداشتند، از ترس رأیآوردن کاندیدای موهوم، به رقیبش رأی دادند
چرا بجای واقعبینی و نگاه درست به نقاط قوت و ضعفِ دو طرف، صرفاً با یک عبارت کوتاه «قومیتگرایی» هم به مخاطب خود آدرس غلط میدهیم، هم به شعور چندین میلیون انسان مسلمان توهین میکنیم؟
چرا اشتباهات و کاستیها و ضعف خود را هیچ وقت قرار نیست ببینیم و برایش چارهاندیشی کنیم؟
کافی است به جدول تفکیکی آرای استانها نگاه کنیم؛ حتماً تصدیق میکنیم که مسأله نگاه قومیتی نیست
گرچه پزشکیان نهایت استفاده را از این موضوع کرد، اما اگر کاستیهای ما و ضعفهای جبهه انقلاب و همچنین دیگر موضوعاتی که پزشکیان در آن دست برتر را داشت نبود، میفهمیدیم مسأله قومیت برای همه مردم ایران چندان نقش پررنگی نداشت که بواسطه آن بتوانیم به همین راحتی خود را تبرئه کنیم و چند میلیون نفر را به نژادپرستی محکوم نماییم و تلویحاً بگوییم اگر شما ترکها به پزشکیان رأی نداده بودید، جلیلیِ ما پیروز میشد
جدول برتری آرای استانی پزشکیان و جلیلی را ببینید:
پزشکیان پیروز: (۱۶ استان)
آذربایجان شرقی - آذربایجان غربی- اردبیل - البرز - ایلام - تهران - زنجان- سیستان و بلوچستان - فارس- قزوین - کردستان - کرمانشاه - گلستان - گیلان - لرستان - مازندران
جلیلی پیروز: (۱۱ استان)
اصفهان - خراسان جنوبی - خراسان رضوی- خوزستان- سمنان- قم - کرمان - کهگیلویه و بویراحمد - مرکزی - هرمزگان - همدان
هر دو تقریباً مساوی: (۴ استان)
بوشهر - چهارمحال و بختیاری - خراسان شمالی - یزد
بنابراین فراموش نکنیم: به جای متهم کردن ۱۶ میلیون ایرانی مسلمان، ایرادات و نقاط ضعف خود را ببینیم و بعد از ۱٫۰۰۰ روز از گذشت فرمان جهاد تبیین رهبر انقلاب، دوباره غفلت نکنیم تا انتخابات آینده
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشدار امام خمینی به شهید رجایی (رییس جمهور وقت) در حضور حسن روحانی
نسل آفتاب
درد دل یه امام جماعت
ما امروز نباختیم، بلکه سالهاست که باختهایم
اما دقیقاً چه زمانی و چرا باختیم؟
اون وقتی باختیم که برای سنگرهای انقلاب و بزرگترین شبکه تخاطب حقیقیمان یعنی مساجد، برنامهای نداشتیم تا اینکه به اذعان مسئولین امور مساجد، بیش از نیمی از آنان تعطیل شده؛ همون مراکزی که انقلاب رو پدید آورد و بحرانهای بعد از انقلاب رو مدیریت و حل کرد
اونوقتی باختیم که دَرِ مساجد رو در بیشتر ساعات شبانهروز قفل زدیم، با این توجیهات که مسجدمون تمیز بمونه، خادممون اذیت نشه و راحت باشه، دزدی نشه و…
اونوقتی باختیم که به قول حاج قاسم، افراد خسته و چند شغله رو گذاشتیم امام جماعت برخی مساجد
اونوقتی باختیم که مساجدمون بیشتر محل حضور سالمندان معزز شد و میزان حضور جوانان در مسجد به شدت کاهش یافت
اونوقتی باختیم که کمتر از ۲ درصدِ مردم محلهمون با مسجد مرتبط شدن
اونوقتی باختیم که بسیاری از مساجد و ائمه جماعات، نسبت به جهاد تبیین و بصیرت افزایی مردم محلهشون منفعل عمل کردن
اونوقتی باختیم که امام جماعتهای ناکارآمد یا سکولار رو به خاطر مصلحت اندیشیهای پیپایه و چند توصیه، برکنار نکردیم
اونوقتی باختیم که مسئولین امر مساجد، هشدارهای امامین انقلاب نسبت به مسئله نفوذ، انجمن حجتیه و سکولار شدن مساجد رو جدی نگرفتن
اونوقتی باختیم که هیئت امنای خسته و ناکارآمد رو براشون حکم زدیم و فرصت ایفای نقش رو از جوانان گرفتیم
اونوقتی باختیم که حاضر به حضور بانوان در هیئت امنای مساجد نبودیم تا دغدغهها، نیازها و مسائل بانوان مسجد را بشنویم
اونوقتی باختیم که مهاجرت هیئتها از مساجد به حسینیههارو دیدیم اما این هم برامون اهمیت نداشت
بماند که چه بسا در این انتخابات، خودمون هم بصیرت نداشتیم و فقط در این یک هفته با خودمون دعوا کردیم
جبهه انقلاب باخت به انفعال، باخت به مصلحت اندیشیهای بیمورد، باخت به بیبصیرتی برخی یارانش و باخت به ترکفعلهای متولیان فرهنگی کشور
و اما در آن طرف، دشمنی که خوب میداند که پایگاه اصلی و عقبهی انقلاب همین مساجده و با تمام توان، تلاش میکنه تا مساجد رو خالی از جوانان کنه، ناکارآمد کنه، سکولار کنه و در نهایت مساجد رو حاشیه برونه
و اما در اینطرف این ماییم که میدانیم آباد و بعضاً آزادسازی مساجد قطعاً مسیری دشوار هست که به همافزایی، مقاومت و حرکت عمومی نیاز داره ولی به اعتقاد ما اگر میخواهیم به جامعه اسلامی برسیم باید ابتدا جوامع کوچیک اسلامی درست کنیم و تحقق جوامع کوچک اسلامی بدون مساجدی در طراز انقلاب اسلامی صورت نخواهد گرفت
با وجود این مسائل و مشکلات، حق نداریم ناامید و دلسرد بشیم باید همافزایی کنیم، مقاومت کنیم و با تمام توان با جریانی که سنگرهای انقلاب رو هدف قرار داده مقابله کنیم
و اما در مورد امور مساجد هم به نظر میرسد لازم است این مرکز علاوه بر اصلاح ساختار خود، نسبت به مديريت مساجد و انتصاب ائمه جماعاتی در طرازانقلاب اسلامی، تجدید نظر جدی صورت دهد
البته که ما نافی تلاش برخی از ائمه جماعات مجاهد و فعالین حوزه مسجد نیستیم ولی به اذعان خود مسئولین امر، وضعیت مساجد کشور اصلاً خوب نیست
نهایتاً باید گفت اکنون نیاز به مساجد طراز انقلاب اسلامی بیش از هر زمانی احساس میشود
نسل آفتاب
درد دل یه طلبه
نقش بعضی بزرگترها در انتخابات
گویا عادت کردهاند تا لقمه آماده بخورند
بعضی بزرگترها، در طول سالیان گذشته، همواره در کشور دارای مسئولیت بودهاند، در خوب و بد شرایط کشور _کم یا زیاد_ به نحوی تأثیر داشتهاند
به واسطه حضور تقریباً مستمرشان در سطوح بالای تصمیمگیری و تصمیمسازی در نظام، اطلاعات خوبی هم در اختیار دارند که چه بسا در اقناع مردم هم مؤثر باشد
اما در مواقع ضروری برای تبیین و حل گرههای ذهنی و سؤالات و ابهامات مردم، دعوت به مشارکت و معرفی اصلح خبری از آنها نیست و آنها را جایی پیدا نمیکنید
به جای اینکه محله به محله، شهر به شهر، مسجد به مسجد، دانشگاه به دانشگاه بچرخند و تبیین کنند، سرشان به گعدههای محفلی و جلسات لابی خودشان گرم است و گویا از حال مردم بیخبرند
این درد را به کجا ببریم که فردی مثل ظریف با حرفها و تحلیلهای بعضاً سخیف و فریادها و ادا و اطوارهای عجیب، نزدیک به سه هفته خودش را برای رأی آوردن پزشکیان کُشت
اما
این آقایان مدعی، از جای خود، تکان نخوردند و یا اگر احیاناً تکانی هم به خود دادند، کسی متوجه نشد
و ای کاش فقط بی عملی داشتند که متأسفانه در مواردی بد عملی هم داشتند
یک نمونهاش همین بازی مسخرهآمیز و خسته کننده وحدت و ائتلاف شب انتخاباتشان است
گویا عادت کردهاند تا لقمه آماده بخورند
جوانانی دلسوز و مؤمن، از سر اخلاص و دغدغه، در کشور دوره میافتند برای افزایش مشارکت و معرفی نامزد اصلح
فحش و طعنه میشنوند، سختی میکشند، گلایه و شکایت مردم را که عمدتاً نتیجه افعال همان بزرگترهاست با حوصله میشنوند و البته هیچ توقعی هم ندارند
اما نکته پر درد ماجرا این است که
اگر پیروز بشوند، ناگهان این آقایان پیدا میشوند و سند این پیروزی را شش دانگ پشت قباله صندلی قدرت خودشان میاندازند
و اگر شکست بخورند، همان جوانهای در میدان را رها کرده تا نانجیبانه مورد هجمه جبهه رقیب قرار بگیرند و اطلاعات درستی هم در اختیارشان نمیگذارند تا در دام شایعات نیفتند
و بلکه در مواردی خودشان هم با القاب زشت کوتوله، پاجوش، افراطی و جوانک آنها را میرانند تا ۴ سال بعد که دوباره محتاج این جوانان میشوند
رسماً بخش زیادی از جوانان پای کار این نظام در مواقع سختی و جنگ و کرونا و سیل و زلزله و… را طالبان نامیدند
آیا شما یک کلمه استرجاعِ خشک و خالی از این آقایان مدعی شنیدید؟
عمیقاً معتقدم یکی از علل مشارکت پایین و بد در انتخابات و نوع انتخابی که صورت گرفت که از نظر حقیر، خسارت و عقبگرد است:
همین بزرگترهای در پستو نهان شده ولی پر ادعا هستند
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سازمان ملی هوش مصنوعی افتتاح شد
با حضور سرپرست ریاست جمهوری و معاون علمی رئیسجمهور سازمان ملی هوش مصنوعی افتتاح شد
تا چند هفته آینده نماینده آقای پزشکیان جناب شریفی زارچی مدیر برنامه اپلیکیشن ماسک بعنوان مسئول هوش مصنوعی کشور شروع بکار خواهد کرد و استارت #سیستم_اعتبار_اجتماعی رو هم خواهد زد
به نا آگاهان برسانید آماده کنترلهای فراگیر باشند
شریفی زارچی در ایام کرونا برنامه ماسک را برای کنترل افراد مخالف واکسن به اجرا درآورد و در اغتشاشات ززآ طرفدار آزادی زنان بود نفاق کامل در ایشون تجلی پیدا کرده است
رفیق غافله و شریک دزد
https://tejaratnews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-16/916939-%D9%BE%D8%B2%D8%B4%DA%A9%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D9%81%DB%8C-%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DA%86%DB%8C
نسل آفتاب
بشناسیم و بشناسانیم
فارغ از نتیجه انتخابات آنچه که در مناظرات و برنامههای تلویزیونی کاندیداها مشاهده شد، التقاط در مواضع اقتصادی همه آنها بود
بعضاً در چارچوب اقتصاد مقاومتی سخنی میراندند و راهکار از لیبرال سرمایهداری ارائه میدادند
تناقضهای سخنان اقتصادیشان را نمیفهمیدند و با احترام باید بگوییم که هر ۶ نفر شباهتهای عجیبی در راهکارهای اقتصاد داشتند
حتی آنکه ادعا میکرد برنامه ندارد هم به کارشناسانی ارجاع میداد که برای رقبا برنامه نوشته بودند
سؤالات صدا و سیما نیز در چارچوب تفکر لییرال سرمایهداری طراحی میشد و بعضاً راهکار گریز از لیبرال سرمایهداری به عنوان یک معضل عنوان میشد و از کاندیداها میخواستند که اعلام فاصله با آن نماید و کاندیداها به راحتی چنین میکردند
همه اینها یعنی ذهنیت کاندیداها و صدا و سیما و کارشناسان اقتصادی و ذهنیت برساخته از اقتصاد در اذهان جامعه در چنبره تفکر سرمایهداری است و تا زمانی که این چارچوب ذهنی تغییر نکند، نمیتوانیم تحولی از نوع اقتصاد اسلامی در جامعه ایجاد کنیم
ما عموماً به تفکر نئولیبرال آشنایی نداریم تا رویکردها و نشانهها و برنامههایش را بشناسیم و مانع حکومت او بر خودمان و کشورمان بشویم
مردم مؤمن ما به راحتی تحت تأثیر پیش فرضهای نظام سرمایهداری که روز و شب در رسانه و صدا و سیما و کلام مسئولین تکرار میشود، تصمیماتی میگیرند و نمیدانند که بر علیه خود تصمیم گرفتهاند
از طرفی اقتصاددانان نظام سرمایهداری علاقه دارند، القاء کنند که فهم اقتصاد و اقتصاد سیاسی سخت و پیچیده است تا افراد سراغ یادگیری نروند و آنها بتوانند هر چه بیشتر از مردم سواری بگیرند
بیایید برای شکستن چارچوبهای ذهنی نظام سرمایهداری شروع کنیم به مطالعه و تلاش کنیم شناخت خود را بالا ببریم
سلاح ما تفکر ماست که باید خوب ساخته بشود و عمومی سازی بشود تا بتوانیم در برابر مهاجم پیروز بشویم
کتاب دکترین شوک را تهیه کنیم و با هم بخوانیم
ما هم سعی میکنیم روزانه بعضی مطالب کتاب را منعکس کنیم
نسل آفتاب
جلادان وارث شهید
اگر آن رویکردی که ما در برخورد با ماجرای دلاریسازی اقتصاد و اشتباهات دولت سیزدهم در بحث ارز را دوستان انقلابی جدی میگرفتند و مقصر واقعی یعنی بدنه کارشناسی نئولیبرال دولت را هدف قرار میدادند، آنگاه امروز لیبرالها نمیتوانستند گرانی گوشت و… را به گردن شهید رئیسی بیاندازند
وقتی تعارفات حزبی و قبیلهای، جای نقد منصفانه و عالمانه را میگیرد نتیجهاش این میشود که مسببین وضع موجود ارز و گوشت و… جای شهید مینشینند
باز هم باید عالمانه و منصفانه نقد کرد
نقد غلط به ارز ۴٫۲۰۰ که یک نقد جناحی و سیاسی بود، گریبان دولت سیزدهم را گرفت
تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی (نه زین اسب و آیفون و…) در دولت روحانی سیاست اقتصادی صحیحی بود که دوستان انقلابی بیدلیل مورد هجمه قرار دادند و در نهایت آن را حدف کردند فوقعماوقع
همان روزهای اول دولت سیزدهم دکتر همتی نیز اعتراف کرد که اگر او رئیس جمهور میشد ارز ترجیحی را حذف میکرد
نسل آفتاب
تعارض عدالتخواهی پزشکیان و سرمایهداری کارگزاران
سرمایهداری و نئولیبرالیسم، لازم و ملزوم یکدیگرند
به عبارت دیگر، ایدئولوژی نئولیبرالیسم (اقتصاد بازار) که اینک لباس علم نیز پوشیده، برای تأمین منافع سرمایهداری ابداع شده است
سرمایهداری در پی بیشینهسازی منافع خویش و مکیدن زالووار خون مردم است و میخواهد در این مسیر از هر قیدی آزاد باشد؛ و گرایشش به بازار آزاد فلسفهای جز این ندارد
این است که جریان سرمایهداری ذاتاً نمیتواند معقتد به اقتصاد بازار و مروج آن نباشد
از این رو، گرایش به اقتصاد بازار را میتوان و باید از زاویه منافع جریانهای سیاسی در ایران پس از انقلاب تحلیل کرد
در دهه ۶۰، جمعیت مؤتلفه که بعدها برای دریافت بودجه به حزب تغییر ماهیت داد به عنوان طیف سرمایهدار، ذینفع اقتصاد آزاد بود و جناح راست نام گرفته بود؛ یک جریان چپ نیز در برابر آن وجود داشت که قائل به اعمال مدیریت دولت به نفع مردم بود
اما همین جریان چپ، بعدها در قالب حزب کارگزاران متشکل شد و در جریان خصوصیسازیها، سهم قابل توجهی از کیک اقتصاد را ازآن خود کرد؛ اینجا بود که چپ دیروز نیز ذینفع آزادی اقتصادی شد و به راست گروید
امروز، کارگزاران و مؤتلفه، که نماد دو جریان اصلاحطلب و اصولگرا هستند، هر دو در جناح راست قرار میگیرند و دو روی یک سکهاند
منتهی مؤتلفهایها ریش میگذارند، کارگزارانیها تیغ بر ریش میزنند
امروز رسانه خبرآنلاین وابسته به مؤتلفه همان موضعی را در اقتصاد میگیرد که روزنامه سازندگی متعلق به کارگزاران
جریان انقلابی باید این عبارات حکیمانه حضرت امام خمینی رضواناللهعلیه را حفظ کند و نشر دهد و شاخص تشخیص راه از بیراهه بداند:
ملت عزیز ما که مبارزان حقیقى و راستین ارزشهاى اسلامى هستند، به خوبى دریافتهاند که مبارزه با رفاهطلبى سازگار نیست؛ و آنها که تصور مىکنند مبارزه در راه استقلال و آزادى مستضعفین و محرومان جهان با سرمایهدارى و رفاهطلبى منافات ندارد با الفباى مبارزه بیگانهاند
و آنهایى هم که تصور مىکنند سرمایهداران و مرفهان بىدرد با نصیحت و پند و اندرز متنبه مىشوند و به مبارزان راه آزادى پیوسته و یا به آنان کمک مىکنند آب در هاون مىکوبند
بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحتطلبى، بحث دنیاخواهى و آخرتجویى دو مقولهاى است که هرگز با هم جمع نمىشوند
و تنها آنهایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند
فقرا و متدینین بىبضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلابها هستند
ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتى که ممکن است خط اصولى دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم
مسئولین نظام ایرانِ انقلابى باید بدانند که عدهاى از خدا بیخبر براى از بین بردن انقلاب هر کس را که بخواهد براى فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را کمونیست و التقاطى مىخوانند
از این اتهامات نباید ترسید
باید خدا را در نظر داشت، و تمام همّ و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا به کار گرفت و از هیچ تهمتى نترسید
در این میان، واقعیت این است که آقای پزشکیان نهتنها از طبقه سرمایهدار نیست و زیست سرمایهدارانه هم نداشته، بلکه پرچم سیاست علوی به دست گرفته و از برقراری عدالت سخن میگوید
اما او امروز دچار یک تناقض اساسی است
پزشکیان نخواهد توانست با کابینه کارگزارانی، راه عدالت علوی را برود و به نفع محرومان و مستضعفان قدم بردارد
لذا اگر تیم اقتصادی خود را به کارگزاران بسپارد، یا در این جریان هضم شده و از گفتمان خود فاصله خواهد گرفت، یا به زودی با تیم خود دچار تعارض میشود
پزشکیان اگر نتواند نسخههایی را که کارشناسان مینویسند، از منظر گفتمان خود بسنجد، خواسته یا ناخواسته در گفتمان سرمایهداری نئولیبرال هضم خواهد شد
جریانی اصیل انقلابی باید مترصد باشد و اگر پزشکیان روی سیاستهای عدالتخواهانه ایستادگی کرد و با تیم کارگزاران دچار تعارض شد، دست به حمایت از او بزند
نسل آفتاب
کارگران حتی رویای خرید مسکن هم ندارند
رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگری:
اصل ۳۱ قانون اساسی درباره تأمین مسکن هیچگاه رعایت نشده است و کدام کارگری با ۱۱ میلیون حقوق میتواند از پس هزینههای مسکن در کشور برآید؟
کارگران دیگر خیال خانهدار شدن را هم نمیتوانند متصور شوند، در حال حاضر بحث ساختوساز در دست سوداگران مسکن قرارگرفته است
بانک مرکزی اعلام کرده متوسط قیمت هر متر مربع مسکن پایتخت در خردادماه امسال ۸۵.۹ میلیون تومان است و تقریباً هیچ کارگری با دستمزد فعلی توانایی خرید خانه ندارد
نسل آفتاب
با حقوق یک کارگر چقدر میتوان میوه خرید؟
دستمزد روزانه یک کارگر حداقلبگیر در سال جاری، ۲۳۸ هزار تومان است که با الحاق تمام متعلقات و مزایای مزدی در هر روز به زحمت به ۲۵۰ هزار تومان میرسد؛ بیایید فرض کنیم یک کارگر وقتی خسته و غمناک از سر کار به خانه برمیگردد، تصمیم میگیرد یک سبد کوچک از میوههای تابستانی برای فرزندانش بخرد؛ این سبد فقط یک کیلو انجیر، یک کیلو آلوزرد، یک کیلو گیلاس و در نهایت یک کیلو انگور است؛ او اگر از ارزانترین نقاط شهر خرید کند، برای یک سبد چهارکیلویی از میوههای فصل باید حداقل ۶۶۲ هزار تومان بپردازد که این رقم ۲.۶ برابر دستمزد روزانه این کارگر است؛ در واقع کارگر حداقلبگیر باید ۲.۶ روز کار کند و هیچ چیزِ دیگر نخرد تا بتواند ۴ کیلو میوه تابستانی آنهم با ارزانترین قیمتهای موجود در بازار خریداری کند و به خانه ببرد
نسل آفتاب
هدایت شده از نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح مفصلی دارد اما جهت ثبت در تاریخ مینویسیم
حذف سقف نیما و ارز ترجیحی بدونِ کنترل حداقلی حسابسرمایه + نزدیک کردن حساب جاری کالایی به ترازتجاری + خلق پاسخ حساب مالی به ترازپرداخت
باعث جهش ارز آزاد، تولد سقف جدید نیما و ارز ترجیحی ۶۰ هزارتومانی میشود
و بدتر از همه اینکه نارضایتی شدید اجتماعی تولید میکند
امیدواریم و دعا میکنیم آقای دکتر پزشکیان از آنچه در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ تا امروز گذشت عبرت بگیرند و در تله کارشناسی موهوم و فانتزی اقتصاد گرفتار نشوند
نسل آفتاب
طبق یکی از کتابهای راهنمای سازمان جاسوسی آمریکا (CIA)، هدف از شکنجه ایجاد نوعی طوفان شدید ذهنی است
پس از شکنجه، زندانی قادر نیست منطقی فکر کند یا حافظ منافع خود باشد
تحت تأثیر چنین شوکی، بیشتر زندانیان از باورهای پیشین خود دست برمیدارند
دکترین شوک نیز دقیقاً همین روند را تقلید و تکرار میکند و سعی دارد در مقیاس کلان و اجتماعی، به همان چیزی دست یابد که شگردهای شکنجهگران در سلول بازجویی، تکتک بر سر افراد میآورد
درست مثل زندانی وحشت زدهای که نام رفقایش را لو میدهد و از باورهایش رویگردان میشود، جوامع شوکه شده نیز غالباً از چیزهایی که در حالت عادی سرسختانه از آنها حفاظت میکردند، دست برمیدارند
بحرانهای اقتصادی از قبیل شوکهای ارزی و تورم افسار گسیخته فرصتی را برای اقتصاددانان بازار آزاد فراهم میکند تا در خلأ اجتماعی ناشی از بحران و جو ترس و نگرانی، دست به مهندسی جامعه به نفع شرکتهای بزرگ بزنند
مردم زندانی میشوند تا قیمتها آزاد باشند
نسل آفتاب
شوک ارزی جدید در راه است
آقای علی طیبنیا فرمانده تیم اقتصادی دولت آقای پزشکیان گفته است:
بنگاههای بزرگ را مجبور کردهاند ارز خود را به نرخ دستوری بفروشند که به صادرات لطمه میزند
این اظهارات، به معنی آن است که شرکتهای فولادی، پتروشیمی، پالایشی و معدنی که ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی کشور را انجام میدهند، باید اجازه داشته باشند دلار خود را به نرخ ۶۰ هزار تومان به واردکنندگان بفروشند
در حال حاضر این شرکتها، دلارهای خود را به نرخ ۴۳ هزار تومان (معروف به نیما) میفروشند
به عبارت دیگر، دولت جدید به این شرکتهای خامفروش اجازه خواهد داد که دلارهای خود را ۱۷ هزار تومان گرانتر بفروشند
اگر مجموع این شرکتها در سال ۴۰ میلیارد دلار صادرات دارند، رانتی که از محل گرانسازی ارز به جیب اینها خواهد رفت، حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود
این ۷۰۰ هزار میلیارد تومان اضافی را چه کسی پرداخت خواهد کرد؟ مردم
تمام کالاهای وارداتی به ازای هر دلار ۱۷ هزار تومان برای مصرفکنندگان گران خواهد شد
اما ماجرا به اینجا تمام نمیشود
همین شرکتها، قیمتگذاری محصولاتشان را بر اساس دلار ۴۳ هزار تومان (نیما) انجام میدهند
یعنی قیمت جهانی را در دلار ۴۳ هزار تومان ضرب میکنند و محصولاتشان را به ملت ایران میفروشند
طبق اظهارات آقای طیبنیا، با روی کار آمدن دولت جدید، دلاریفروشان قیمتهای جهانی را ضربدر دلار ۶۰ هزار تومان کرده و محصولاتشان را به ملت ایران خواهند فروخت
در دولت شهید رئیسی، دلارداران و دلاریفروشان مؤفق شدند دولت را با خود همراه سازند که اولاً دلار ۴٫۲۰۰ را حذف کند، ثانیاً نرخ دلار نیما (دلار شرکتهای بزرگ) را نیز از ۲۳ هزار تومان به ۴۳ هزار تومان افزایش دهد (به اسم محرومین سر محرومین بریده شد)
هنوز دولت جدید نیامده، وعده افزایش دلار نیما از ۴۳ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان را به این شرکتها داده است
تردید نکنید در صورتی این اتفاق بیفتد، قیمت دلار آزاد به زودی پرواز خواهد کرد و دوباره، روز از نو، روزی از نو
امیدواریم آقای پزشکیان بر عهدی که با مردم بسته پایبند بماند و معیشت ۸۵ میلیون ایرانی را به پای منافع ۴۰ شرکت قربانی نکند
(کاری که نئولیبرالهای ریشو در دولت قبل کردند)
وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَالَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَالْحَيَاةِالدُّنْيَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تعجب نکنید
۳۰ سال پیش رهبری چنین روزی را حتی با تاریخ دقیقش پیشبینی کرده بودن و راهکارش را هم داده بودن
جالبتر اینکه همین مسئولین و دستاندرکاران حوزههای علمیه (آیتالله…) بجای اعتراف بهکمکاری و قبول تقصیر، دست پیش را میگیرند و در نقاب مدافع مردم، ریشهی مشکلات را معیشت و اقتصاد بیان میکنند و طلبکار هم هستند
آیا اگر حضرات به رهنمودهای رهبری عمل میکردن و روی اعتقاد مردم کار میکردن، الآن بخاطر مادیات دینشان را میفروختند؟
نسل آفتاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ادبیّات انتقادی و انتخاب ناموجّه
منتقد اجتماعی، صریح و شفاف و حتی گاه گزنده، نقد میکند؛ چه حاکمیّت را و چه جامعه را
او به ساختارها وابسته نیست که بخواهد محتاطانه و محافظهکارانه سخن بگوید و اگر غیر از این باشد، قادر نخواهد بود که حقایق را بیان کند و رنجها و زخمها را عیان کند
هم باید گفت و هم باید صریح گفت
نقادی، فضیلت است و نقادیِ صریح و ارزیابی آشکار، فضیلتی فزونتر دارد؛ چراکه بهتر میتواند ریشهها و سرچشمههای نقصانها را روایت کند
روایت محافظهکارانه، روایت سربسته و نهفته است و راه به جایی نخواهد برد
صراحت، خصوصیّتی نیست که فقط در مقابل حاکمیّت، پسندیده باشد، بلکه باید جامعه را نیز همینگونه نواخت و به نقد کشید
این در حالی است که بسیاری از اصحاب تفکّر و معرفت، خود را در مقابل جامعه تعریف نمیکنند و زبان به انتقاد نمیگشایند تا بدنۀ اجتماعی و هواداران مردمیِ خویش را از دست ندهند
بهاینترتیب، نوعی ملاحظۀ نامعرفتی و احتیاط مصلحتاندیشانه بر ادبیّات آنها حاکم است که خواهناخواه، بر منطقِ نظری آنها نیز سایه خواهد افکند
از نظر تأثیر اجتماعی، گاهی حتی باید از صراحت هم پا فراتر نهاد و در پی ادبیّاتی بود که آیتالله مصباح، آن را شوکدرمانیِ اجتماعی میخواند
آیتالله مصباح دربارۀ مواضع تند و صریحش، تعبیر شوکدرمانیِ اجتماعی را به کار میبرد و میگفت گاهی باید جامعه را اینگونه از خواب بیدار کرد؛ یعنی باید به وضعِ فکریِ مستقر، تلنگر زد و تکانه وارد کرد تا ساختارشکنیِ ذهنی، ممکن شود
وقتی فضای عمومی و جوّ غالب، سمتوسوی یکسان دارد و سخن انتقادی، شنیده نمیشود، باید نقد را به صورت غلیظ و صریح و برجسته بیان کرد تا دچار گمگشتگی نشود
حاکمیّت و جامعۀ ما، سخت محتاج تحوّل است و تحوّل نیز جز از طریق نقادیِ صریح، ممکن نیست
کارگزار رسمی یا عالِم دینی، ملاحظات متعدّدی دارد، اما یک منتقد اجتماعی مانند ما، میتواند بیپرده و صریح بنویسد
این امر به دلیل آن است که گفته باید با موقعیّت اجتماعیای که فرد در آن قرار گرفته است، تناسب داشته باشد؛ چنانکه هر فردی باید تناسب گفتهاش را با موقعیّت اجتماعیاش بسنجد و تقارن و تناسب ایجاد کند
دراینباره، آیتالله مصباح نکتههای تاریخیِ روشنگری را مطرح میکرد که در واقع، پاسخ ایشان به اشکالاتی بود که به ادبیّات ایشان وارد میشد
ایشان میگفتند حضرت امیر و جناب ابوذر، هم دو در یک وضع سیاسی بودند و دیگریشان نیز یکسان بود، اما مواضع جناب ابوذر، بسیار تندتر و صریحتر و گزندهتر بود؛ درحالیکه هیچ روایتی نداریم که حضرت امیر، جناب ابوذر را از این غلظت و درشتی، نهی کرده باشند، بلکه ایشان تا لحظۀ پایانی، حامی و مؤیّد جناب ابوذر بودند
همچنین آیتالله مصباح، این مثال تاریخی را مطرح میکرد که حضرت امیر علیهالسلام و حضرت زهرا سلاماللهعلیها نیز در آن واقعۀ تلخ، از نظر شدّت و غلظت و صراحت، متفاوت رفتار کردند؛ چراکه یکی از این دو بزرگوار، صاحب حقّ غصبشده بودند و دیگری، یک منتقد بیرونی
این نیز نشان میدهد که ادبیّات انتقادی، وابسته به موقعیّت اجتماعی است و هر کسی باید بکوشد مقام و موقع خویش را بیابد و بشناسد و درخور و همساز با آن، موضعگیری کند
میدانیم که محافظهکاری، رسم رایج شده است، ولی مسأله این است که انقلاب، چوب نگفتنها را میخورد
نسل آفتاب
هدایت شده از نسل آفتاب
۴۵ روز تا #اربعین #یادش_بخیر
یا صاحبالزمان عَجَّلَاللَّهُتَعَالَیفَرَجَهُالشَّریف از روضههای جدتان آتش میگیریم بحق حضرت زهرا سَلامُاللهعَلَيْها در ظهورت تعجیل بفرمایید تا انتقام بگیریم…
نسل آفتاب