هدایت شده از هاد
💫سامری ام یا انقلابی؟
🍀وقتی حضرت موسی(ع) به میعادگاه خود با خدا رفت و 10روز هم بر این قرار اضافه شد، سامری به قوم بنیاسرائیل گفت موسی رفته تا برای ما راهکارهای رسیدن به سرزمین موعود را بیاورد، اما معلوم نیست کی برگردد و مشخص نیست راهکاری بیاورد که به درد دنیایمان بخورد. بیایید تا من به شما بگویم که چطور میتوانیم خیلی نقدتر و سریعتر، رفاه قابلقبولی را همینجا ایجاد کنیم. اقوامی آنطرفتر از ما هستند که زندگیشان زرقوبرقی دارد. ما میتوانیم با استفاده از نسخههای آنها، به همان حد از آسایش و راحتی برسیم. دلیلی ندارد در بیابان منتظر موسی بمانیم که معلوم نیست کی برمیگردد.
🍀و همین شد شروع پشتکردن قوم بنیاسرائیل به موسی بعد از آن همه معجزات خیرهکننده.
سامری مرض بینیازی به نسخه توحیدی را در جامعه سرایت داد. مرض بینیازی یکی از شایعترین امراض در جامعه ما نیز هست. افراد زیادی بیان میکنند که با وجود نسخههای غربی برای ساخت جامعه و اقتصاد، نیازی به نسخههایی که از درون تفکر توحیدی جوشیده باشد، نداریم. ما هم بدون نیاز به اینکه بخواهیم بدانیم اساسا امتدادی برآمده از مبانی برای معضلات اقتصادی کشور وجود دارد یا نه، دنبال نسخهپیچیهای تفکرات غربی راه میافتیم.
🍀در مقدمه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی از انواعی از امراض نام برده میشود که وجود این مرضها در نخبگان جامعه مانع از این است که تفکر ناب توحیدی پا به عرصه اجتماع بگذارد و در راهگشایی برای معضلات جامعه و روشنگری مسیر موحدانه نقش ایفا کند. یکی از این مرضهای نخبگان جوامع، مرض بینیازی از دستورالعملهای الهی و بومی است. بهصرف اینکه از تمدنی دیگر هرچند معارض، نسخهای تجویز شود، بدون اینکه بدانیم آیا همان نسخه کاربردی خودشان است یا نسخه تجویزی برای رقیب تمدنیشان، آن را در جامعه خود بهکار ببندیم و حتی چشم روی تجربههای پیشین همین نسخه ببندیم و بارها تکرارش کنیم و دائما گمان کنیم ما بلد نبودهایم این نسخه شفابخش را خوب و کامل اجرا کنیم وگرنه روی مبارک این نسخه که کمترین گردی از اشکال و تردید نمینشیند.
🍀بهنظر میرسد فراتر از سخن از مزایا و معایب طرحهای اقتصادی باید به این سوال بیندیشیم که این طرح تجویز کدام مبانی اقتصادی است. مبانی توحیدی یا غیرتوحیدی؟ از تمدن پر از تبعیض و بیعدالتی غرب آمده یا از دل اندیشه استقلالطلبانه و عدالتگستر توحیدی؟ قبل از هرچیز باید ببینیم تصمیمگیران اقتصادی مثل سامری مردم را به بهشتی کاذب با نسخههای نئولیبرال وعده میدهند یا دلبریده از نسخههای ناکارآمد و مفتضح غربی هستند؟ سیاستمداران ما در شناخت نسخههای نئولیبرال اقتصادی چقدر تبحر دارند؟ چون ممکن است در کلام مرگ بر لیبرالیسم هم بگویند اما در عمل بهدلیل نشناختن نسخهها، اقداماتشان فرقی با لیبرالترین سیاستمداران نداشته باشد. مشهور است که معاویه دستور داده بود در آموزشهای دینی به مردم حرفی از بیدینی گفته نشود. شناخت مردم از دین و عدم شناخت از بیدینی بیشتر از اینکه هدایتکننده مردم به دین باشد، باعث کشیده شدن مردم به بیدینی شد. وقتی مرزهای دینداری و بیدینی را نمیشناسند کمکم به آن طرف مرز میغلتند و متوجه این غلتیدن نیستند.
🍀دشمنشناسی که یکی از وجوه مهم تفکر امام راحل است، امروز در عرصه اقتصاد باید در شناخت تفکر نئولیبرال و تجویزهایش و نتایج این تجویزها در گذشته همین کشور و سایر کشورها، خودش را نشان دهد. ما باید بدانیم دشمن در اقتصاد چه میگوید که دقیق بتوانیم با او مرزبندی داشته باشیم.
در میانه جنگ اقتصادی، نخبگانی که سواد اقتصادی خود را ارتقا ندهند، قدرت تشخیص خود را از دست میدهند و نخواهند توانست هدایتگر جامعه باشند، بلکه به احتمال زیاد جادهصافکن همان تجویزهای پرطمطراق دشمن باشند. بیایید از همین امروز از معتمدان اقتصادی خود بپرسیم چند کتاب در زمینه مسائل کلان اقتصاد سیاسی به ما معرفی کنند تا در زمینه اقتصاد عوام باقی نمانیم.
✍اسماء اسدی پور
https://farhikhtegandaily.com/page/220944/
@haad1442
🌟چرا این مناظره را نپذیرفتم؟
فارغ از لحن موهن دعوتنامه و توئیت با عنوان بسیج دانشجویی شریف، شاید اینک توضیح چند نکته درباره دلایل عدم پذیدش مناظره با برادر مدنیزاده لازم باشد.
به نظر میرسد دلیل اینکه عزیزان بسیج، برادر مدنیزاده را به عنوان طرف مناظره پیشنهاد کردند، برجی ارجاعات یادداشت "بچههای شیکاگو؛ از سانتیاگو تا تهران" باشد.
درست است. در آن یادداشت، ارجاع عبارت "بورسیه بنیاد HAND" و "نویسنده سند اصلاح ساختار بودجه در دولت آقای روحانی" و "عضو شورای سند تحول دولت آقای رئیسی" ایشان بودند، اما مسئله و موضوع آن بحث، شخص آقای دکتر مدنیزاده -که انسان متشخصی نیز هستند- نبوده و نیست.
آن یادداشت، یک بحث کاملا سیاسی و مرتبط با سیاست خارجی آمریکا و در چارچوب منازعه دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران و تحریم فلجکننده و فشار حداکثری بود و اینکه اساسا نامی از آقای مدنیزاده و دیگران در آن مطلب نبردم، به این دلیل بود که موضوع، فراتر از فرد و افرادی مشخص است.
و تقلیل یافتن مسئله به یک یا چند فرد، موجب انحراف در فهم و مواجهه با مسئله خواهد شد. موضوع بحث، یک اختلاف نظر اقتصادی هم نیست که به مناظره گذاشته شده و نتیجهای از آن گرفته شود. موضوع، کاملا در ساحت سیاست و اندیشه سیاسی قرار دارد و طرف مناظره، باید متناسب و مرتبط باشد.
برادر مدنیزاده یک نخبه المپیادی در رشته ریاضی بودهاند که انشاءالله با انگیزه تحصیل علم و خدمت به کشور، به یک دانشگاه خاص در آمریکا (شیکاگو) رفتهاند و یک بنیاد با ویترین کار خیریه(HAND)، ایشان را بورسیه کرده است.
آیا از برادر مدنیزاده انتظار است که باید به تاریخ جنگ سرد و سیاست آمریکا برای توسعه لیبرال-دموکراسی و استفاده آمریکا از مکتب شیکاگو و اندیشه فریدمن به عنوان سلاح استعمار، مسلط و مشرف میبودند؟ آیا ایشان باید میدانستند که خانم نوشین هاشمی رئیس بنیاد HAND نه یک خیّر عاشق توسعه ایران، که یک فرد مرتبط با دولت جنایتکار آمریکا و عامل دستگاه سیاست خارجی آمریکا هستند که سیاست اعلامشده اش، به زانو درآوردن اقتصاد ایران است؟ آیا ایشان باید به ربط و ارتباطات خانم هاشمی با پروژه استنفورد ۲۰۴۰ و نانسی پلوسی و بنیاد راکفلر و هیلاری کلینتون و اهداف سیاسی اینها پی میبردند؟ آیا ایشان باید تاریخ شیلی دوران پینوشه را میآموختند و آگاهی مییافتند که وزارت خارجه آمریکا از محل بودجه جنگ سرد و با واسطه دو بنیاد فورد و راکفلر، تعدادی دانشجوی نخبه شیلی را در دانشگاه شیکاگو بورسیه کرد تا علم اقتصاد آمریکایی بیاموزند و با پیاده کردن این علم در وطن خویش، شیلی را قربانی استعمار و استثمار کنند آیا اساسا خود آن نخبههای شیلیایی از اینکه پشت صحنه بورسیه آنها وزارت خارجه آمریکاست آگاه بودند؟ یا تصورشان علم آموزی و خدمت به میهن بود و فورد و راکفلر را خیّر و خیرخواه میدیدند؟
آیا برادر مدنیزاده باید از بیانیه ماموریت بنیاد HAND که عبارتست از "ترویج دموکراسی آمریکایی در ایران" آگاه میبودند؟
پاسخ این پرسشها شاید آری یا خیر باشد، اما هرچه باشد، موضوع یک اختلاف نظر و سلیقه بر سر راهحل مسائل اقتصادی کشور نیست که موضوع مناظره باشد.
حقیر البته مشکلی برای مناظره ندارم. تلقیام این بوده که آقای مدنیزاده در حوزه سیاست خارجی ورودی ندارند و از برنامههای وزارت خارجه آمریکا و ربط و ارتباطات و اهداف شبکهای که خانم نوشین هاشمی در آن قرار دارند، بیاطلاعاند. اما اگر ایشان به همه موارد فوق علم داشتهاند، میتوانیم در این باره مناظره کنیم که بنیادی متصل به وزارت خارجه آمریکا و با هدف اعلامی ترویج دموکراسی آمریکایی در ایران، چگونه موجودیتی میتواند باشد. میتوانیم مناظره کنیم و تجربه مشابه شیلی را واکاوی کنیم. میتوانیم درباره اینکه IMF خیرخواه ملتهاست یا ابزار استعمارشان ساعتها بحث کنیم. اما اگر تلقی حقیر صحیح است و ایشان و امثال ایشان در این مسائل ورودی ندارند و قربانی این طرح آمریکایی شدهاند، آنکه باید طرف مناظره باشد، ایشان نیست.
والسلام علی من اتبع الهدی
@syjebraily
هدایت شده از هاد
🌟مصدر علم نافع
🍀تاکید چندباره رهبر انقلاب بر ضرورت تدریس علم نافع در مدارس، حاکی از ضرورت یک بازاندیشی اساسی در الگوی حاکم بر تدوین کتب درسی است که ناکارآمدی آن در برطرف ساختن نیازهای دانشآموزان ما عیان شده است. اما پرسش اینجاست که این بازنگری در چه سطوحی باید انجام شود؟ این نگرانی وجود دارد که صرفا کمیتهای تشکیل شده و مطالبی از کتب درسی حذف و مطالبی دیگر افزوده شود. این مهم، یک مقدمه واجب دارد که اگر طی نشود، مطلوب حاصل نخواهد شد. آن مقدمه عبارت است از حاکم شدن یک الگوی کلان و جامع بر سرفصلها و محتوای کتب درسی. در چهارچوب چنین الگویی است که حذف و اضافه مطالب، معنیدار و موثر خواهد بود. اما آن الگو کدام است؟
🍀بیتردید اگر بخواهیم الگویی برای تدوین کتب درسی طراحی کنیم، این الگو در دو سطح باید پاسخگوی نیاز ما باشد؛ نخست، سرفصلها و دوم، محتوا. لذا پرسش اولی که الگوی ما باید پاسخ دهد این است که سرفصلهای کتب درسی بر چه اساسی باید انتخاب شوند تا مطمئن باشیم موضوعات نافعی برگزیده شده است؟ و پرسش دومی که الگوی ما باید به آن بپردازد، این است که محتوا چگونه گزینش شود که مطمئن باشیم از علم نافع فاصله نگرفتهایم؟
🍀برای پاسخ به پرسش اول باید توجه کنیم که علوم بیشماری وجود دارند که صحیح هستند اما دانستن و ندانستن آنها زندگیهای فردی و اجتماعی انسانها را تحتتاثیر قرار نمیدهد و این دقیقا نقطه مقابل علم نافع است. رهبر انقلاب در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» میفرمایند: «خیلی از حرفهای عالم درست است، اما حرف درست بودن، لزوما به این معنا نیست که ناچار باشیم در این زمان، در این شرایط، با این نیازها، آن حرف درست را مطرح کنیم. ما باید ببینیم در میان درستها، کدام لازم است؟ در میان لازمها کدام لازمتر است؟ در میان لازمترها، کدام فوری است؟ در میان فوریها، کدام فوتی و حیاتی است؟ اول آن را بگیریم، از آنکه فراغت پیدا کردیم، بحثهای بعد، و به همین ترتیب اینقدر پیش برویم تا بعد برسیم در آخر کار به بحثهایی که درست است؛ اما لزومش، ضرورتش، آن اندازهها احساس نمیشود.(ص310)
🍀به نظر میرسد دستاندرکاران تالیف کتب درسی میتوانند از این فرمول برای بازنگری جدی در سرفصلهای کتب درسی استفاده کنند. اما مسالهای که پیش میآید این است که ممکن است از نظر افراد مختلف، مباحث «لازم و لازمتر و فوری و حیاتی» متفاوت باشند. اگر امروز از چند عالم و صاحبنظر بخواهیم برای ما لیستی از موضوعات مهم را به ترتیب اولویت مشخص کنند، احتمالا بهازای هر نفر یک لیست متفاوت خواهیم داشت. پس تکلیف چیست؟...
ادامه یادداشت را در روزنامه فرهیختگان بخوانید👇
https://farhikhtegandaily.com/news/71844/
✍اسماء اسدی پور
@haad1442
مفاهیمی نظیر رشد، تورم، اشتغال، ضریب جینی و... دماسنجهایی هستند که کارکردشان نمایش وضع عمومی اقتصاد است. اگر هدف غایی، رسیدن به یک عدد روی دماسنج تعیین شد، میتوان بدون حل مشکل سیستم تهویه، صرفا با دستکاری دمای محیط پیرامون دماسنج، به آن عدد نایل شد.
http://www.Javann.ir/004JZs
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آبان ۱۴۰۰ در دانشگاه امام صادق علیهسلام با موضوع موهومی #یارانه_پنهان
@syjebraily
⚜نگاه رهبری
1⃣ماهاتیر محمد به من گفت: من فقط همین قدر به شما بگویم که ما یک شبه گدا شدیم! البته وقتی کشوری وابستگی اقتصادی پیدا کرد و خواست نسخه های اقتصادی #بانک_جهانی و #صندوق_بینالمللی_پول را عمل بکند، همین طور هم خواهد شد| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
2️⃣از هیچجا نباید تقلید کرد؛ نه از #بانک_جهانی، نه از #صندوق_بینالمللی_پول، نه از فلان کشور چپ، نه از فلان کشور راست؛ هرجا اقتضایی دارد. فرق است بین استفاده کردن از تجربیات دیگران، با پیروی از مدلهای تحمیلی و القایی و غالباً هم منسوخ| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
3️⃣عمل کردن به سیاستهای #بانک_جهانی، سیاست تعدیل، سیاستهای مربوط به بعضی از معاهدات بینالمللی، به قول خودشان کنوانسیونها؛ این سیاستها را عمل کردن، جزو #موانع_پیشرفت در کشور است| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
4️⃣کشور به سرمایههای انسانی و طبیعی و هویت ذاتی متکی است و مستوجب رشد و شکوفایی واقعی اقتصادی است؛ اما نه آن گونه که #بانک_جهانی و #صندوق_بینالمللی_پول برای ما نسخه بنویسند و ما هم طبق همان نسخه، اقتصاد خودمان را تدوین کنیم| رهبر حکیم انقلاب اسلامی
@syjebraily
هدایت شده از جبهه تمدّن ساز انقلاب اسلامی
15.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️یکی از راه های جبران کسری بودجه و عدم ادعای یارانه پنهان
⚠️برنامه ضبط شده در دولت دوازدهم می باشد.
@jebhetse
6.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از حضور گرم و پرمهر عزیزانی که در نشست تخصصی بررسی کتاب #روایت_رهبری در نمایشگاه کتاب شرکت کردند، ممنونم. انشاءالله صوت و متن مباحث متعاقبا منتشر خواهد شد.
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️واژگونی استدلال به یارانه پنهان‼️
(ارائه شده در دولت دوازدهم)
@syjebraily
این نمودار به عنوان "تجربه مثبت هر بار اصلاح یارانه" منتشر شده است. قاعدتا ستون مربوط به سال ۹۹ نیز باید قرمز میبود و سال ۴۰۰ نیز ضریب جینی افزایش یافته است. ازقضا همین نمودار حاکی از "تجربه منفی هر بار" است: کاهش فاصله طبقاتی پایدار نبوده و تورم ناشی از سیاست، بیاثرش کرده است.
@syjebraily