37.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موشنگرافی کتاب دولت و بازار| فصل دوم| بخش اول
@syjebraily
این مقاله فارین افیرز با عنوان «پس از نئولیبرالیسم» را حتما بخوانید. جهان در حال تغییر است. جهانیسازی در حال رنگ باختن و منطقهگرایی در حال پررنگ شدن است. از مدلهای منسوخ اقتصادی دست شوئیم و سیاست صنعتی پیشه کنیم. بیدار شویم پیش از آنکه خیلی زود دیر شود...
https://www.foreignaffairs.com/united-states/after-neoliberalism-all-economics-is-local-rana-foroohar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬جمهوری اسلامی در حال تبدیل شدن به یک موجودیت بیامکان، بیاختیار و بیاقتدار اما پاسخگوست/ اگر بخواهم یک اولویت برای کشور تعیین کنم، بلاتردید احیای اقتدار تحلیلرفته دولت خواهد بود/ منِ مسئول جمهوری اسلامی حق فعالیت اقتصادی یا عضویت در هیئت مدیره شرکت خصوصی را ندارم، اما اختیارات حاکمیت را تراشیده و به اتاق بازرگانی واگذار کردهایم که خودشان فعال اقتصادی و ذینفع هستند/ تکنوکراتها، متخصصانی هستند که باید در جهت پیشبرد اهداف مشخص به خدمت گرفته شوند، نه اینکه تصمیمگیری و جهتگیری به آنها سپرده شود/ سپردن اداره کشور به تکنوکراتها، مانند سپردن تصمیمگیری درباره نوع غذای یک میهمانی به آشپز است.
برشی از سخنرانی در نشست با فعالان تشکلهای دانشجویی دانشگاه تبریز| ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱
@syjebraily
ای علمای ایران، ای مراجع اسلام، من اعلام خطر می کنم! ای نجف، ای قم، ای مشهد، ای تهران، ای شیراز، من اعلام خطر می کنم!
اگر ما از مسیر نئولیبرالیسم باز نگردیم، باید منتظر احیای کمونیسم باشیم؛ چنانکه در شیلی چنین شد...
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشنگرافی کتاب دولت و بازار| فصل دوم| بخش دوم
@syjebraily
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موشنگرافی کتاب دولت و بازار| فصل دوم| بخش سوم
@syjebraily
یلدای ۴۴ سال پیش، فقط ۹ شهر ایران گاز داشت. امروز اما قریب به اتفاق ملت ما از این نعمت بهرهمندند. آب و برق و جاده و دیگر زیرساختها نیز چنیناند. شاید این رویکرد به مذاق برخی خوش نیاید، اما پیشرفت عدالتمحور همین است. ایران را، با هم، برای همه ایرانیان، میسازیم...
@syjebraily
⁉️به نظر شما از ۱۵ آذر تا اول دی، دقیقا چه اتفاقی افتاده که قیمت تیرآهن اینگونه تغییر کرده است؟ آیا این افزایش قیمت آهن، تاثیری روی افزایش قیمت مسکن ندارد؟ خودرو یا لوازم خانگی چطور؟ حال پیدا کنید رابطه میان نقدینگی و تورم را...
@syjebraily
هدایت شده از اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
کاهش نرخ سود بانکی هم به نفع رونق بازار سهام (بورس) و هم به نفع سایر سرمایه گذاری های واقعی است. چون هزینه فرصت سرمایهگذاری در آن بازارها را کاهش میدهد.
در نقطه مقابل، بالا بودن نرخ سود بانکی باعث ریسکی تر شدن سرمایه گذاری بانکها (بدلیل تامین مالی فرصتهای ریسکی تر) و افزايش احتمال ورشکستگی آنها و افزايش مطالبات معوق میشود. ضمن اینکه حجم نقدینگی* را هم افزایش میدهد چراکه سود بیشتر به سپردهها به معنای حجم بیشتر سپرده و در نتيجه افزایش نقدینگی است.
*نقدینگی در اقتصاد حاصل جمع سپردههای بانکی است.
https://eitaa.com/DrRezaGholami
39.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▶️ موشنگرافی کتاب دولت و بازار| فصل دوم| بخش چهارم
@syjebraily
01-08-09.pdf
14.87M
✨در گفت و گو با شماره چهارشنبه هفتم دیماه روزنامه جوان، به تحولات نظم جهانی پرداختهام. متن کامل این گفت و گو را میتوانید از نسخه پیدیاف مطالعه فرمایید.
@syjebraily
✨مکانیسم قیمت و مسئله عدالت ارزی- بخش اول
منابع عمومی باید به چه کسانی تخصیص داده شده و به چه مصارفی برسد؟ اقتصاد سیاسی نئولیبرال، عادلانهترین روش توزیع منابع را «مکانیسم قیمت» میداند و معتقد است در این روش، منابع به بهترین مصرف ممکن نیز خواهد رسید. بر اساس نگرش پیروان این مکتب، منابع محدود عمومی باید به بالاترین قیمت پیشنهادی در بازار واگذار شود و دولت نیز در نحوه مصرف، مداخلهای نکند؛ چه، باور این است که دست نامرئی بازار این منابع را به مطلوبترین نقطه ممکن خواهد رساند.
اما نتیجه توزیع منابع عمومی بر اساس مکانیسم قیمت این است که صرفاً ثروتمندان میتوانند از این منابع محدود بهره ببرند. یعنی در چنین نظام توزیعی، این منابع عمومی، منافع عمومی را تأمین نمیکند، بلکه به مصارف اختصاصی میرسد و همین «مصرف اختصاصی منابع عمومی» است که در جامعه شکاف طبقاتی ایجاد میکند. این همان فرآیندی است که حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در حدیث معروف «ما رایت نعمه موفوره الا و فی جانبها حق مضیع» از آن به «پایمال شدن حق» یاد میکنند. دریافت مشهور از این حدیث این است که هرجا نعمت زیادی هست، نتیجه دزدی و غصب از یک عده است، اما معنای حدیث این نیست. حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای تفسیر دقیقی از این حدیث دارند. ایشان میفرمایند معنای حدیث این است که آنجایی که ثروت زیادی هست، خود این ثروت، فرصت بهرهمندی از امکانات را برای صاحب ثروت ایجاد میکند و این فرصت از اکثریت مردم که این ثروت را ندارند، دریغ میشود. یعنی وقتی شما منابع عمومی را با مکانیسم قیمت توزیع کنید، تنها ثروتمندان قادر به بهرهمندی از این منابع خواهند بود و اکثریت مردم از این موهبت محروم خواهند شد؛ به عبارت دیگر، نظام توزیع منابع، به بیعدالتی و شکاف طبقاتی دامن خواهد زد. لذا یکی از وظایف حاکمیت در زمینه صیانت از عدالت این است که اجازه ندهد منابع عمومی به شکلی عرضه شود که اکثریت مردم از فرصت بهره مندی از آن محروم شوند، و صرفاً صاحبان ثروت چنین فرصتی را داشته باشند.
@syjebraily
✨مکانیسم قیمت و مسئله عدالت ارزی- بخش دوم
حال سؤال اینجاست که اگر منابع عمومی نباید به مصارف اختصاصی برسد، محل مصرف عادلانه این منابع کجاست؟ اگر مکانیسم قیمت روش مناسبی برای توزیع نیست، روش مطلوب چیست؟ رهبر حکیم انقلاب اسلامی قاعدهای را که باید بر توزیع منابع عمومی حاکم باشد، به روشنی بیان فرمودهاند. طبق بیانات ایشان، در نگاه اسلام اولاً «تولید ثروت ملی» یک ارزش است، ثانیاً «توزیع عادلانه ثروت ملی» نیز یک ارزش است، ثالثاً منابع و امکانات عمومی باید عادلانه توزیع شود و رابعاً باید تلاش شود که منابع و امکانات عمومی موجود بیشتر شود تا به همه بیشتر برسد. مراد ایشان از «توزیع عادلانه» نیز، مساوات کمونیستی نیست که نه ممکن است و نه مطلوب، بلکه مراد «برخورداری عمومی» و «بالا رفتن سطح رفاه عمومی جامعه» است. ایشان نتیجه میگیرند که اگر منابع عمومی عادلانه توزیع شود، «شکاف طبقاتی پیش نمیآید؛ آن شکاف و آن درههای طبقاتی دیگر تحقق پیدا نمیکند. تفاوت هست، اما آن شکاف طبقاتی دیگر نیست.»
استفادهای که میتوان از این بیانات کرد، این است که منابع عمومی یا باید صرف پیشرفت کشور شود یا اینکه همه مردم باید از این منابع برخوردار شوند.
اگر بخواهیم امتداد این اصل اسلامی را در اقتصاد سیاسی دنبال کرده و برای نمونه تکلیف ارز را به عنوان یکی از منابع عمومی روشن کنیم، باید بگوییم درآمدهای ارزی یا باید صرف ارتقای الگوی تولید کشور شود (تحصیل فناوری و عوامل تولید) یا صرف واردات کالاهایی شود که جزو نیازهای اساسی عموم مردم است و الگوی تولید جاری کشور توان پاسخدهی به این نیاز عمومی را ندارد. از این نگاه غلط و مولد شکاف طبقاتی که معتقد است ارز و دیگر منابع عمومی، باید به بالاترین قیمت به صاحبان ثروت فروخته شده و عایدی آن صرف طبقات محروم شود نیز باید به شدت بر حذر بود. چه، درآمدی که از این محل حاصل شده و میان فقرا توزیع میشود، به هیچ وجه توان آن را ندارد که خسارات ناشی از شکاف طبقاتی ایجاد شده در نتیجه مصارف لوکس و متمایز ثروتمندان را جبران کند.
بنابراین، ارز به عنوان یکی از اجزای منابع عمومی، باید یک امکان و ابزار در اختیار حاکمیت باشد و حاکمیت نیز در یک سطح با هدف «صیانت از عدالت اجتماعی»، اجازه تخصیص آن برای مصارف اختصاصی را ندهد و در سطحی دیگر برای «افزایش رفاه اجتماعی»، مصرف ارز در جهت ارتقای توان تولید ملی یا تأمین نیازهای عمومی را مدیریت کند. لازمه تحقق این اهداف، این است: ۱- ارز حاصل از صادرات همه صادرکنندگان، همچون منابع عمومی، در اختیار حاکمیت باشد. ۲-لیستی هوشمند از مصارف مجاز و مصارف غیرمجاز تهیه شده و ارز صرفاً برای مصارف مجاز (مرتبط با ارتقای الگوی تولید ملی یا تأمین نیاز اساسی عمومی) تخصیص داده شود یا اینکه تعرفههای بازدارنده چند صددرصدی وضع شود که واردات کالای غیرضرور را از حالت مقرون به صرفه خارج سازد. ۳- از آنجایی که واردات کالاهای مشابه داخلی در تضاد با سیاست ارتقای الگوی تولید است، به هیچ عنوان برای این کالاها ارز تخصیص داده نشود (در لیست غیرمجاز قرار گیرند). ۴- در مواردی که ارز به پروژههای مرتبط با ارتقای الگوی تولید تخصیص داده میشود، تکالیف تولیدکننده مشخص شده و انجام این تکالیف رصد شود (بدون داشتن سیاست صنعتی چنین امری محال است). ۵- در مواردی که ارز برای تأمین نیازهای عمومی- که الگوی تولید کشور پاسخگوی آنها نیست- تخصیص داده میشود، اولا کالای وارد شده باید در سیستم توزیع رهگیری شود تا مصرفکننده نهایی به قیمت گزافی که میتواند ناشی از انگیزه کسب سود گزاف واردکننده باشد، کالا را مصرف نکند؛ ثانیاً به موازات ایجاد ظرفیت تولید داخل، از سهمیه واردات کاسته شده و نهایتاً این سهمیه حذف شود.
@syjebraily
🔴اقتصاد ایران از بانکهای خصوصی هیچ خیری ندیده است، خسارت هم فراوان دیده است. با #اقتدار بانکهای خصوصی را جمع کنید، به همان سان که بانکهای نهادهای نظامی جمع شد. خلق پول را به انحصار حاکمیت درآورید و سیاست پولی را در خدمت سیاست صنعتی قرار دهید.
@syjebraily
41.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▶️ موشنگرافی کتاب دولت و بازار| فصل دوم| بخش پنجم
@syjebraily
عمده صادرات کشور ما -معالاسف- مواد خام و نیمه خام است. از ۴۹ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی پارسال ۳۹.۶ میلیارد دلارش محصولات معدنی، فلزات پایه، محصولات شیمیایی و لاستیک و پلاستیک بوده است. در چنین شرایطی، کاهش انگیزه تولید با کاهش قیمت ارز، فریب بزرگی است که نباید زیر بارش رفت.
@syjebraily
✨محورهای گفت و گو با روزنامه جوان پیرامون دگرگونی نظم جهانی
📃لیبرال دموکراسی دچار «بحران جذابیت و کارآمدی» شده است. امریکا نه قدرت اقتصادی لازم برای ترغیب دیگران را در رابطه با اهداف خود دارد، نه برای سایر ملتها یک الگوی موفق است که از آن تبعیت کنند، و نه قدرت نظامیاش را میتواند برای دستیابی به اهدافش اهرم کند.
📃امریکای امروز نه تنها قدرت مغلوب ساختن رقبا را ندارد، بلکه مکرر مغلوب اراده آنها شده است. کار بزرگ شهید حاج قاسم، که بزرگتر از شکست دادن امریکا در منطقه است، بیاعتبارسازی تهدید نظامی امریکا در جهان است.
📃مؤلفههای سیاسی، اقتصادی و نظامی قدرت، خود معلول عوامل زیربنایی قدرت هستند. اگر این منابعِ مولدِ قدرت، پایدار یا رو به رشد باشد، نوسان در مؤلفههای قدرت نمیتواند شاخص مناسبی برای ارزیابی فراز و فرود یک بازیگر باشد.
📃چین تبدیل به یک واحد قدرت اقتصادی و روسیه تبدیل به یک واحد قدرت نظامی شد. جمهوری اسلامی اما صرفا یک واحد قدرت تکبعدی خارج از نظم لیبرال نماند؛ ایران در مرکز حوزه تمدنی جهان اسلام قرار گرفته، مؤلفههای قدرتش متنوع و متکثر است و آنها را هماهنگ رشد داده است.
📃وقتی اسناد امنیت ملی امریکا طی ۷ دهه اخیر را بررسی میکنید، میبینید واشنگتن هسته اصلی نظم هژمونیک را مجموعهای از نظامهای سیاسی لیبرال-دموکرات تعریف کرده است. هرچه بر تعداد نظامهای سیاسی لیبرال-دموکرات در جهان افزوده میشد، این نظم جان و ثبات بیشتری میگرفت.
📃رژیمهای استبدادی تابع نظم لیبرال، با فرو ریختن این نظم، نقطه اتکای خود را از دست خواهند داد. تصور برخی حکام عرب این است که فیالمثل میتوانند چین را جایگزین امریکا کرده و به حیات سابق خود ادامه دهند. اخیرا دیدم «العربی جدید» نوشته که عربستان سعودی از نظر ژئوپلتیکی برای امنیت خود به ایالات متحده وابسته است، اما از نظر ژئواکونومیکی به سمت شرق تغییر جهت داده است. اما اولاً این زیست شترگاوپلنگی ممکن نیست. ثانیاً اتکای این رژیمها نه به امریکا به عنوان یک واحد قدرت، که به هژمون نظم لیبرال بوده است. سناریوی اتکا به چین، به همان دلیل که چین یک واحد قدرت است نه محور حوزه تمدنی، و نه هژمون نظم جدید، ممکن نیست. چین همزمان که با کشورهای عربی همکاری اقتصادی دارد، با جمهوری اسلامی ایران نیز پیمان راهبردی دارد و در تنازع الگوی مردمسالاری دینی با استبداد عربی، انگیزه و امکان قرار گرفتن در یک سوی ماجرا را ندارد؛ هرچند برقراری امنیت در منطقه را برای منافع اقتصادی خود حیاتی میداند.
🔅متن کامل را میتوانید در لینک زیر مطالعه فرمایید
https://www.javanonline.ir/fa/news/1125997/