✔️ پیشبینی ایلان ماسک از آینده: هوش مصنوعی جایگزین همه مشاغل میشود/ افراد میتوانند در صورت تمایل به صورت تفریحی به کاری مشغول شوند.
➖ ماسک آیندهای را توصیف کرد که در آن مشاغل «اختیاری» خواهند بود و افراد میتوانند در صورت تمایل به صورت تفریحی به کاری مشغول شوند.
او گفت در این آینده، هوش مصنوعی و رباتها قادر به تامین تمامی کالاها و خدمات مورد نیاز انسان خواهند بود.
➖ وی همچنین نگرانی خود را نسبت به آینده هوش مصنوعی ابراز کرد و آن را «بزرگترین ترس» خود نامید.
➖ ماسک با طرح این پرسش که آیا در چنین آیندهای انسانها احساس رضایت عاطفی خواهند داشت، گفت: اگر کامپیوترها و رباتها بتوانند همه کارها را بهتر از ما انجام دهند، آیا زندگی ما معنا خواهد داشت؟ شاید هنوز نقشی برای انسانها در این آینده وجود داشته باشد، این که ما به هوش مصنوعی معنا ببخشیم.
#هوش_مصنوعی
#فلسفه_تکنولوژی
@syounnos
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ فیلم پیوست آزمایش اَش The classic Ash experiment را نشان میدهد. این آزمایش به پدیده همنوایی Conformity میپردازد.
افراد اغلب اوقات میکوشند همرنگ جماعت باشند و بیان نظرِ مخالفِ اکثریت باعث اضطرابشان میشود.
@syounnos
✔️ اندرو فینبرگ: من با شروع از مارتین هایدگر و مکتب فرانکفورت به رویکرد خود رسیدم، یعنی از آموزههای کاملاً حساس نسبت به ناکامی و در واقع تهدید تکنولوژی مدرن، معروف به «دیالکتیک روشنگری dialectic of Enlightenment».
➖ حس ویرانشهریِ سرکوب توسط تکنولوژی، یا دقیقتر، توسط نهادهای واسط تکنیکال، هرگز کاملاً مرا رها نکرده است. از طرف دیگر، من از طریق تجربه کار با تکنولوژی واقعی آموختهام که منطق ویرانشهری بیش از حد کلی است و با واقعیتهای آشفته زندگی تکنیکال مطابقت ندارد. انسانها در یک جامعه تکنولوژیک بسیار ناتوان هستند و آینده بهشدت غیر قابل پیشبینی است.
➖ جامعهشناسی برساختگرای (Constructivist) تکنولوژی این واقعیتها را تشخیص داده است و بنابراین به من کمک میکند تا بتوانم درک خود را از طرز کار فرهنگ و زندگی تکنیکال بیان کنم.
➖ چهگونه میتوان میان این دو دیدگاه متفاوت، یک نقد ویرانشهری و یک تحلیل برساختگرایانه واسطه شد؟ این موضوع اصلی کار من است.
Techné. Vol. 7, no. 1, Fall
2003#فلسفه_تکنولوژی #فینبرگ @syounnos
Quote by Seneca:
audiatur at alteration pars.
بگذار طرفِ دیگر نیز شنیده شود.
@syounnos
✔️ راه حلِ نهایی مارتین هایدگر در مواجههی با تکنولوژی چیست؟
سخن در این باب بسیار است اما چند نکته:
اولا آنمقدار که برخی متفکران میپندارند جبرگرایانه یا منفعلانه نیست؛
ثانیا حذف ابزارهای تکنولوژیک را صواب نمیداند؛
ثالثا بر فهم ماهیت تکنولوژی، که امری غیرتکنولوژیک است، تاکید دارد.
فرستهی بعدی را بخوانید.
#فلسفه_تکنولوژی
#هایدگر
@syounnos
✔️ از آنجا که فهم، عین عمل و طرحافکنی است، فهمِ تکنولوژی کنشی است متناسب با آن. فهمِ ماهیت تکنولوژی یعنی فهم گِشتل بهمثابه نحوهای انکشاف که حوالتِ تقدیر است در واقع خود عملی است که بر دیگرگونه شدن این انکشاف و تقدیر مؤثر میافتد.
➖ ما اگر فهم کنیم که گشتل ما را چهگونه راهیِ تعاملی خاص با عالَم و آدم میکند (تقدیر fate = chicksal = اعزام، راهیکردن، گسیل)، همین فهم عملی است در جهت فائق آمدن بر گشتلِ تکنولوژی و این یعنی برقراری نسبتی آزاد با آن.
➖ در خصوص ابزارهای تکنولوژیک نیز، فهم اینکه آنها پیش از هر چیز، شیءاند و میتوانند شیئیت کنند (یعنی چهارگان [زمین، آسمان، فانیان، قدسیان] را جمع آورند) به تصریحِ هایدگر سبب خواهد شد، به رغم اینکه آنها را داخل در زندگی خود میکنیم و ظاهرا از این امر گریز و گزیری نیز نداریم، متفطن باشیم که آنها به چیزی والاتر (چهارگان) قوام دوام دارند. این معنای حقیقی رَستن از بندِ چیزی و برقراری نسبت آزاد با آن است.
➖ حال آنکه حذف ابزارهای تکنولوژیک از زندگی، درست به اندازۀ کاربست غافلانۀ آنها در حقیقت تسلیم در برابر تکنولوژی و گشتلِ آن است. آنچه برماست فهمیدن است، آنگاه نجات، پنهان و آرام و به موقع خود فرامیرسد.
▫️ تحقیق در باب ذاتگرایی تکنولوژی، مهدی معین زاده، در "فرانکنشتاین یا پرومته؟"، ص ۴۵
#فلسفه_تکنولوژی
#هایدگر
@syounnos
✔️ اسرائیل از هفت اکتبر تاکنون بیش از ٧٠ هزار تن بمب بر روی غزه ریخته که این میزان از مجموع بمبهای ریخته شده بر روی هامبورگ، لندن و درِسدِن در طول جنگ جهانی دوم بیشتر است.
@syounnos
✔️ فاجعه درسدن
➖ اواخر جنگ جهانی دوم، آمریکاییها و انگلیسیها بین ۱۳ تا ۱۵ فوریه ۱۹۴۵ در چهار موج حملهی هوایی،
۳۳۰۰تن بمب روی شهر درسدن آلمان ریختند. تعداد قربانیها از
۲۵۰۰۰تا
۱۴۵۰۰۰نفر تخمین زده شده است. ➖ بمباران با استفاده از جنگافزارهای آتشزا و بهویژه بمبهای بنزینی، تلفات سنگینی بر جای گذاشت. شدت حرارت ناشی از انفجارهای پیاپی، جریان هوا در این شهر را میمکید و بسیاری از غیرنظامیان در پناهگاهها پیش از آن که بسوزند، خفه شده بودند. ➖ با اینحال پس از چند دهه قتل عام در درسدن، پرسشهای بسیاری درباره چرایی و مفید بودن این حمله همچنان بیپاسخ مانده است. درسدن شهر استراتژیکی نبود و مراکز صنعتی نظامی فوقالعادهای هم نداشت. #تاریخ @syounnos
36.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ این فایل تصویری گفتوگوی هایدگر با راهب بودایی است که در سال ۱۹۶۳ انجام شده است.
در این گفتوگو هایدگر دربارهی نسبت دازاین، هستی و زبان سخن میگوید.
➖ از نکات جالب دیگر این مصاحبه، نگاه او به توسعهیافتگی و توسعهنیافتگی است. به زعم هایدگر، یک کشور شرقی نباید توسعهیافتگی را با معیار غربی بسنجد و سنت کهن و متوالی خود را باید سنجه قرار بدهد.
➖ در انتهای این فایل هایدگر نظر خود را درخصوص "بزرگترین مشکل غرب" بیان میکند.
#هایدگر
@syounnos
✔️ محمد درویش: سند امنیت غذایی ایران یکی از امیدبخشترین اسنادی است که در طول ۴۰ سال اخیر به تصویب رسیده است
دولت آقای رئیسی البته بدون مشکل نبود؛ بهخصوص در حوزه محیطزیست. اما یکی از اقدامات آن بسیار مثبت و سازنده بود. آن هم تصویب سند امنیت غذایی ایران است که به جرأت میگویم این سند، یکی از بهترین و امیدبخشترین اسنادی است که در طول ۴۰ سال اخیر به تصویب و ابلاغ رسید.
➖ مطابق سند امنیت غذایی باید ۴۵ میلیارد مترمکعب ناترازی آب در بخش سفرههای آب زیرزمینی در طول چند سال کاهش پیدا کند.
➖ یعنی هر سال ما باید شاهد کاهش ۵ میلیارد مترمکعب در بخش ناترازی در تخصیص آب به آبخوان ها و ٣ میلیارد مترمکعب در بخش کشاورزی باشیم.
➖ دستگاههای مربوطه راضی نبودند و بسیاری فعالیتهای قابل توجهی برای امضا نشدن سند انجام دادند، اما سند امضا شد.
➖ این سند اولین نشانه این است که دولتها متوجه خطر شدهاند. روحانی زیر بار امضای این سند نرفت، با اینکه خودش را محیطزیستیترین دولت تاریخ ایران میدانست و ۵٠ کارشناس مطرح کشور در ۴ سال روی این سند کار کردند. اما آقای رئیسی آن را امضا کرد.
➖ امیدوارم در مناظرههایی که برگزار میشود، درباره اجرای این سند هم صحبت شود. اگر این سند اجرا شود همه مسائل و مشکلات محیطزیستی کشور حل میشود؛ چراکه بحرانهای امروز ما همه در این سند دیده شده است.
▫️گفتوگوی محمد درویش، فعال محیط زیست، با فرهیختگان
#محیط_زیست
@syounnos
✔️ پیامدهای تکنولوژی همیشه آنگونه که بشر پیشبینی میکرده نبوده است. چه بسا مخترعی دستگاهی را برای منظوری ساخته اما آن دستگاه تبعاتی خلاف نیات او ایجاد کرده است.
تحلیل پیامدها بیش از آنکه کار علم باشد، کار فلسفه است.
➖ به این مثال تاریخی که پستمن ارائه کرده توجه کنید: گوتنبرگ، که بنابر تمام نقلهای تاریخی، یک مسیحی متعصب بود و از شنیدن سخنان مارتین لوتر مرتد و منفور، هراسان بود، چنین اعلام کرد که دستگاه چاپ بزرگترین لطف الهی است، چراکه منجر به تکثیر و ترویج کتاب انجیل شده است.
➖ وی بر این اعتقاد بود که اختراعاش زمینه رشدِ واتیکانِ رُم را فراهم میکند، در حالی که فیالواقع، این امر سبب وقوع انقلابی شد که مرجعیت و انحصار کلیسا را [در تفسیر و تبیین کتاب مقدس] از بین برد!
#فلسفه_تکنولوژی
@syounnos