eitaa logo
T124.ir
7هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
116 فایل
اولین خبرگزاری طب و تمدن اسلامی کانال منبع در تلگرام : https://telegram.me/t124ir مطالب این کانال،از جریانات مختلف بارگزاری میشود، صحت و سقم و رد و قبول آن با شما فرهیختگان محترم هست. تبلیغات https://eitaa.com/joinchat/3458990347Cfc4971374f
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶🔹علامه مجلسی در حاشیه اش در بحارالانوار بر رساله ذهبیه می‌گوید: متن: «أَقُولُ وَ ذَکَرَ الشَّیْخُ أَبُو جَعْفَرٍ الطُّوسِیُّ قَدَّسَ اللَّهُ رُوحَهُ الْقُدُّوسِیَّ فِی الْفِهْرِسْتِ فِی تَرْجَمَةِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ جُمْهُورٍ الْعَمِّیِّ الْبَصْرِیِّ لَهُ کُتُبٌ مِنْهَا کِتَابُ الْمَلَاحِمِ وَ کِتَابُ الْوَاحِدَةِ وَ کِتَابُ صَاحِبِ الزَّمَانِ ع وَ لَهُ الرِّسَالَةُ الْمُذَهَّبَةُ عَنِ الرِّضَا ع أَخْبَرَنَا بِرِوَایَاتِهِ کُلِّهَا إِلَّا مَا کَانَ فِیهَا مِنْ غُلُوٍّ أَوْ تَخْلِیطِ جَمَاعَةٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُورٍ.» ترجمه: «می‌گویم شیخ طوسی در کتاب فهرست در ترجمه محمد بن حسن بن جمهور عمی بصری گفته: چند کتاب برای اوست. کتاب ملاحم و کتاب الواحدة و کتاب صاحب الزمان ع و رساله ذهبیه از امام رضا ع نیز برای اوست. او ما را با همه این روایاتش خبر آورد جز آنچه که در روایاتش از غلو و تخلیط جماعتی وجود دارد از محمد بن علی بن الحسین از پدرش از سعد بن عبدالله از احمد بن حسین بن سعید از محمد بن جمهور» 💠بنابراین شیخ طوسی قائل است که نقلهایی که با این سلسله رجالی از محمد بن جمهور ذکر شده در آنها غلو و تخلیط وجود ندارد. و می‌بینیم که رساله ذهبیه عاری از هرگونه غلو یا تخلیط است. مشکل فقط خود محمد بن جمهور بود که با توجه به توضیحات آیت الله خویی و گفته شیخ طوسی و توثیق محمد بن جمهور توسط علی ابن ابراهیم، 🔶رساله ذهبیه🔶 موثق است. علاوه بر اینکه مشهور هم هست و نسخه های خطی مختلفی از آن از علامه کرکی و ابن شهرآشوب نیز به جای مانده و همه اینها دلالت میکند بر وثوق این رساله و شهرت آن. (ادامه دارد...)
اما بهتر است برای بهتر تببین شدن مساله همه سلسله رجالیه و همه نسخ خطی موجود رساله ذهبیه را بررسی کنیم. استاد محمد مهدی نجف مولف و جمع آوری کننده سالم ترین نسخه رساله ذهبیه است که این اثر خود را در سال ۱۳۸۵ به چاپ رسانده اند. نتیجه تحقیقات ایشان در نسخه های خطی این رساله اینست که ما برای خلاصه تر شدن مطالب، حرفهای ایشان را برش دادیم👇: 📖متن: «...كان الغرض من تحقيق المخطوط هو اخراج نص صحيح جامع،...نعرّف النسخ التي كانت موضع التحقيق:...» 📝ترجمه: ...هدف از جستجوی نوشته ها همان درآوردن متن صحیح جامع این رساله بود...نسخه هایی که در جایگاه تحقیق بود را معرفی میکنم:...» 📖متن: «۱- النسخة الخطية الاولى و التي رمزنا لها بالحرف (أ): فهي أقدم النسخ الخطية التي عثرت عليها لحد الان بعد مطالعة اكثر فهارس المخطوطات المتوفرة...كتبها عبد الرحمن بن عبد اللّه الكرخي و فرغ من نسخها في التاسع عشر من شهر ذي الحجة سنة خمس عشرة و سبعمائة (۷۱۵)...و اعتزازا بهذه النسخة أحببت ان أضعها كاملة في صدر هذا الكتاب» 📝ترجمه: «۱-نسخه خطی اول که آن را با حرف همزه (أ) رمزگذاری کردیم: و این تا همین الان قدیمی ترین نسخه خطی ایست که بعد از خواندن بیشتر فهرستهای نوشته شده گذشته بر آن دست یافتم...این نسخه را عبدالرحمن بن عبدالله کرخی نوشته است و از نوشتنش در یازدهم ماه ذی الحجه سال هفتصد و پانزده هجری فارغ شده...و برای تکیه بر این نسخه بهتر است که آن را به طور کامل در صدر این کتاب بیاورم» 📖متن: «۲- النسخة الخطية الثانية و التي رمزنا لها بالحرف (ج): كتبها عبد الواسع ابن حاج محمد حسين مهماندوسي، و فرغ من نسخها...من شهور السنة السادسة عشرة بعد المائة و الالف (۱۱۱۶) ...» 📝ترجمه: «۲-نسخه خطی دوم که برایش با حرف جیم (ج) رمز گذاشتیم: عبدالواسع مهماندوسی پسر حاج محمد حسین آن را نوشته...و در ماه های سال هزار صد و شانزده هجری از نوشتنش فارغ شده...» 📖متن: «۳- النسخة الخطية الثالثة فقد رمزت لها بالحرف (د): مجهولة الناسخ من خطوط القرن الحادي عشر الهجري...» 📝ترجمه: «۳-نسخه خطی سوم که برایش با حرف دال (د) رمز گذاشتم: نویسنده اش ناشناخته است و از نوشته های قرن یازده هجری است...» 📖متن: «۴- اما النسخة المطبوعة فهي التي نقلها الشيخ المجلسي المتوفى سنة (۱۱۱۱) ه. في الجزء الرابع عشر ص ۵۵۴ من كتابه الموسوم (بحار الانوار) و المطبوع في ايران على الحجر سنة ۱۳۰۵ ه. و التي رمزت لها بالحرف (ب). و قد جاء في أولها ما نصه: «أقول وجدت بخط الشيخ الاجل الافضل العلامة الكامل في فنون العلوم و الادب مروج الملة و الدين و المذهب نور الدين علي بن عبد العالي الكركي جزاه اللّه سبحانه عن الايمان و عن اهله الجزاء السني ما هذا لفظه: الرسالة الذهبية في الطب التي بعث بها الامام علي بن موسى الرضا عليه السلام الى المأمون العباسي في حفظ المزاج و تدبيره... » الخ...» 📝ترجمه: «۴-اما نسخه چاپ شده که شیخ مجلسی که در سال ۱۱۱۱ فوت کرده آن را نقل کرده است در جزء چهاردهم از کتابش به نام بحارالانوار در صفحه ۵۵۴ و این نسخه در سال ۱۳۰۵ هجری چاپ شده که آن را با حرف باء (ب) رمز گذاشتم. و در آغاز آن این چیزی که متن علامه است آمده که: « میگویم به خط شیخ اجل افضل، علامه کامل در فنون علم و ادب و مروج کشور و دین و مذهب، نور دین یعنی علی بن عبدالعالی کرکی که خداوند سبحان پاداشش را از ایمان و از اهلش بدهد، یافتم آن چیزی که لفظش اینست: رساله ذهبیه در طب که امام علی بن موسی الرضا ع آن را به مامون فرستاده است درباره حفظ مزاج و تدابیرش...» الی آخر رساله...» سپس ایشان در آخر میگوید: 📖متن: «...و نظرا لوجود الاختلافات الكثيرة بين النسخ، فقد اعتمدت في تحقيق هذه الرسالة على النسخة الخطية الاولى، لاهميتها التاريخية...» 📝ترجمه: «...و با توجه به وجود اختلافات زیادی که بین این نسخه هاست پس همانا من در تحقیق این رساله بر نسخه خطی اول اعتماد کردم به خاطر اهمیت تاریخی اش...» 📙منبع: [الرساله الذهبیه المعروفه ب: طب الامام الرضا (ع) - منهج التحقيق: - صفحه۱۱]
✳️نتیجه گیری: کلا از رساله ذهبیه چهار نسخه خطی موجود است که بنابر قاعده عقل و درایه باید به قدیمی ترین آنها تکیه کرد. که در سال ۷۱۵ هجری قمری نوشته شده. ✳️نکته بسیار مهم: در بین این چهار نسخه خطی اختلافات زیادی مشاهده میشود مثلا در نسخه خطی اول امام رضا ع در ابتدای رساله از واژه «بدن» استفاده کرده اند در حالی که دربعضی نسخ دیگر واژه «جسم» آمده و مجموع اختلافات این نسخ از همین جنس است تا جایی که علامه مجلسی در حاشیه اش بر رساله ذهبیه در بحارالانوار میگوید که این اختلافات نسخ ضرری به اصل مطلب امام در این رساله نمیزند. ✳️نکته بعدی: هیچ اثری از دستورات طبی امام درباره فصول مختلف سال که در رساله ذهبیه آمده در نسخه خطی اول که معتبر ترین آنهاست یافت نمیشود و ظاهرا با قراین دیگری که موجود است به احتمال قوی این بخش از رساله مال خود امام نیست بلکه حاشیه نویسنده این رساله است بنابراین نمیتوان این قسمت را مستند به امام کرد. ✳️نکته بعدی: در دستور امام رضا ع درباره وعده های غذایی به مامون هم بین این نسخ اختلاف وجود دارد که در این نسخه قدیمی تر و معتبر تر این عبارت که «این دستور وعده غذایی دستور جدم محمد ص به علی ع هست» اصلا وجود ندارد. و ضمن اینکه در ابتدای این دستور امام بر خلاف باقی جای های رساله به جای واژه «اعلم» (یعنی بدان) از واژه «کل» (یعنی بخور) استفاده کردند که نشان میدهد این دستور فقط برای شخص مامون است و دستور وعده غذایی برای عامه مردم همان دو وعده صبح و شب است. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که خود امام در ابتدای رساله میفرمایند که با عادت بدن باید مدارا کرد و از آنجایی که پادشاهان آن زمان چند وعده غذا میخوردند امام هم برای اینکه از یک طرف با عادت بدن مامون مبارزه نکند و از طرف دیگر یواش یواش بستر ترک این عادت غلط را در مامون ایجاد کند لذا اینگونه به او دستور داده که یا در دو وقت یعنی هنگام صبح و ابتدای شب بخور (که بیان اصل است) و یا در هر دو روز، یکبار دو وعده باش و روز بعد در ساعت هشتم روز نهار بخور و سپس تا شب چیزی نخور. و بازهم ایشان نهی از خوردن شام نکردند. بنابراین این دستور را فقط برای افرادی که بیش از سه وعده در روز غذا میخورند توصیه میکنیم وگرنه طبق همان روشی که قبلا در کانال گفته شد غذایتان را دو وعده کنید.
حال که معتبرترین نسخه خطی این رساله مشخص شد باید سلسله رجالیه این رساله را در همین نسخه خطی بررسی کنیم که بدین شکل است (قسمتهایی از متن را برای اختصار حذف کردیم)👇: 📖متن: «أَخْبَرَنَا أَبُو مُحَمَّدٍ هَارُونُ بْنُ مُوسَى التَّلَّعُكْبَرِيُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامِ بْنِ سُهَيْلٍ رَحْمَةُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ جُمْهُور قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي وَ كَانَ عَالِماً بِأَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ خَاصّاً بِهِ مُلَازِماً لِخِدْمَتِهِ وَ كَانَ مَعَهُ حِينَ حُمِلَ مِنَ الْمَدِينَةِ إِلَى الْمَأْمُونِ إِلَى خُرَاسَانَ وَ اسْتُشْهِدَ ع بِطُوسَ وَ هُوَ ابْنُ تِسْعٍ وَ أَرْبَعِينَ سَنَةً قَالَ كَانَ الْمَأْمُونُ بِنَيْسَابُورَ وَ فِي مَجْلِسِهِ سَيِّدِي أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع وَ جَمَاعَةٌ مِنَ الْفَلَاسِفَةِ وَ الْمُتَطَبِّبِينَ... فَجَرَى ذِكْرُ الطِّبِّ وَ مَا فِيهِ صَلَاحُ الْأَجْسَامِ وَ قِوَامُهَا فَأَغْرَقَ الْمَأْمُونُ...َ وَ أَبُو الْحَسَنِ ع سَاكِتٌ لَا يَتَكَلَّمُ فِي شَيْ ءٍ مِنْ ذَلِكَ فَقَالَ لَهُ الْمَأْمُونُ مَا تَقُولُ يَا أَبَا الْحَسَنِ فِي هَذَا الْأَمْرِ الَّذِي نَحْنُ فِيهِ مُنْذُ الْيَوْمِ فَقَدْ كَبُرَ عَلَيَّ وَ هُوَ الَّذِي لَا بُدَّ مِنْهُ وَ مَعْرِفَةِ هَذِهِ الْأَغْذِيَةِ النَّافِعِ مِنْهَا وَ الضَّارِّ وَ تَدْبِيرِ الْجَسَدِ فَقَالَ لَهُ أَبُو الْحَسَنِ ع عِنْدِي مِنْ ذَلِكَ مَا جَرَّبْتُهُ وَ عَرَفْتُ صِحَّتَهُ بِالاخْتِبَارِ وَ مُرُورِ الْأَيَّامِ مَعَ مَا وَقَفَنِي عَلَيْهِ مَنْ مَضَى مِنَ السَّلَفِ...وَ أَنَا أَجْمَعُ ذَلِكَ لِأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ مَعَ مَا يُقَارِبُهُ مِمَّا يَحْتَاجُ إِلَى مَعْرِفَتِهِ قَالَ وَ عَاجَلَ الْمَأْمُونُ الْخُرُوجَ إِلَى بَلْخٍ وَ تَخَلَّفَ عَنْهُ أَبُو الْحَسَنِ ع فَكَتَبَ الْمَأْمُونُ إِلَيْهِ كِتَاباً يَتَنَجَّزُ مَا كَانَ ذَكَرَهُ...فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو الْحَسَنِ ع كِتَاباً هَذِهِ نُسْخَتُهُ» 📝ترجمه: «ابو محمد هارون پسر موسی تلعکبری که خدا از او خشنود باشد ما را آگاه کرد و گفت: محمد بن همام پسر سهیل رحمة الله علیه حدیث آورد برایمان و گفت: حسن پسر محمد بن جمهور برایمان حدیث آورد و گفت: پدرم برایم حدیث آورد در حالی که عالم به امام رضا ع که درود خدا بر او باد و از افراد خاص ایشان و ملازم و همراه در خدمت ایشان بود و نیز هنگامی که امام از مدینه تا خراسان به سوی مامون برده شد و در مشهد شهید شد در حالی بود که پدرم چهل و نه سال سن داشت و گفت: روزی مامون در نیشابور بود و در مجلسش سرورم امام رضا ع و گروهی از فلاسفه و پزشکان نیز بودند...که حرف طب و آنچه در آن صلاح اجسام و قوام آنهاست به میان آمد سپس مامون غرق در خود شد... و امام رضا ع هم ساکت بود و سخنی از چیزی در این باب نمیگفت پس مامون به او گفت: ای اباالحسن! در این امری که امروز ما در بحث درباره آن هستیم و فهمش بر من سخت شده و این هم چیزی است که هیچ چاره ای از آن و از شناختن غذاهای سودمند در حیطه آن و ضررها و دستورات بدن، نیست، چه میگویی؟ سپس امام رضا ع به او فرمود: از این امور نزد من چیزهاییست که تجربه اش کردم و به درستی اش با آزمایشات و گذر ایام پی بردم به همراه آنچه که گذشتگان من (یعنی پدرانم یعنی ائمه ع) بر من وقف نمودند...و من همه آنها را برای امیرمومنان جمع میکنم به همراه آنچه که این رساله را به آن چیزهایی که نیاز به شناختش داری نزدیک میکند. (محمد بن جمهور گفت): و مامون به سمت بلخ سفر کرد و امام رضا ع جانشین او شد سپس به ایشان نامه ای نوشت که آنچه ذکرش شد را دربرمیگیرد... سپس امام رضا ع هم به سوی او نامه ای نوشت که نسخه آن اینست (یعنی همین رساله ذهبیه)»
در متن بالا چهارتن از رجال این روایت مشاهده میشوند که به ترتیب عبارتند از: ۱-ابو محمد هارون بن موسی ۲-محمد بن همام بن سهیل ۳-حسن بن محمد بن جمهور ۴-محمد بن جمهور (پدر حسن) به نص شیخ طوسی و مرحوم نجاشی هر سه شخصیت اول از جمله افراد 👈«ثقه» 👉 هستند. و عبارات شیخ طوسی و مرحوم نجاشی درباره این افراد، «جلیل القدر، عظیم المنزله، کثیرالروایه و ...» و عباراتی از این قبیل است. (منبع: رحال نجاشی صفحات ۳۴۳ و ۴۹۴ و رجال شیخ طوسی صفحات ۵۱۶ و ۴۹۴) بنابراین تا اینجا حدیث این رساله موثق است و البته اگر محمد بن جمهور نیز که راوی اصلی این روایت است ثقه باشد، آنوقت کل این رساله موثق خواهد بود و برما حجت است و باید با آن مانند سنت رفتار شود. پیشتر ذکر شد که ظاهرا محمد بن جمهور ثقه است ولی نظر آیت الله خویی درباره ایشان اینست که ضعیف است و عامل ضعف او هم خلو و تخلیط است اما آیت الله خویی میفرمایند که در جاهایی که غلو و تخلیط از او دیده نشده میتوان به روایاتش عمل کرد و شیخ طوسی میگوید از او غلو و تخلیط ندیدم و این در حالیست که رساله ذهبیه هم از غلو و تخلیط مبراست. بنابراین اصل ثقه بودن محمد بن جمهور در روایت رساله ذهبیه باقی است و خدشه ای در او وجود ندارد. اما نکته جالب اینست که آیت الله خویی میفرمایند که دلیل ثقه بودن محمد بن جمهور توثیق علی بن ابراهیم است. پس در نتیجه اگر یک شخص ثقه ای شخص دیگری را توثیق کند متواند دال بر ثقه بودن او باشد. این در حالیست که بر طبق نظر مرحوم نحاشی و شیخ طوسی پسر محمد بن جمهور یعنی حسن ثقه است حال بهتر است مجددا عباراتی که حسن درباره پدرش در ابتدای رساله ذهبیه آورده را بخوانیم: ۱-کان عالما بابی الحسن علی بن موسی الرضا ع 👈 یعنی او عالم به امام رضا بود ۲-خاصا به 👈 از افراد خاص نزد حضرت بود ۳-ملازما لخدمته 👈 همراه و ملازم برای خدمت ایشان بود ۴-و کان معه حین حمل من المدینه الی المامون و ...👈 هنگامی که امام از مدینه به خراسان برده شد با ایشان بود با دقت در این عبارات خوب خواهید دید که از نظر حسن که خود بشخصه از جمله افراد ثقه است هیچ خدشه ای در محمد بن جمهور وارد نیست حال این مدح و ستایش ها را در کنار توثیق علی بن ابراهیم و در کنار عدم غلو و تخلیط او در روایاتی که شیخ طوسی از او آورده بگذارید چه نتیجه ای میگیرید؟!🤔 آیا نتیجه جز موثق بودن این رساله میباشد؟! آیا باید با بی تدبیری و عدم جست و جوی کافی به همین راحتی روایات گرانبهای خودمان را که سند افتخارات ماست کنار بگذاریم؟! چه زمانی قرار است تا از نگاه دگم و بسته سنتی مان به مباحث دینی بیرون بیاییم؟! آیا در دنیایی که دشمنان اسلام تا انعقاد نطفه شیعیان هم نفوذ کرده و برای همه چیز آنها از خورد و خوراک و پوشاک و خواب و بیداری و جماع و ... برنامه داده و سنتهای صحیح اسلامی را عوض کرده، و ماهم ادعای برتری اسلام و جامع و کامل بودن آن را داریم نباید در این وضعیت اندکی دیدمان را گسترده تر کنیم و حداقل این مقدار را بفهمیم که احادیث مربوط به علوم تجربی با احکام شرعی کاملا متفاوت است؟! به امید آنکه با صدای تشویق غربی ها از رساله ذهبیه بیدار نشویم و خودمان بفهمیم که چه سند ارزشمندی را داریم به سطل زباله می اندازیم. 💠در آخر اینجانب سید محمد جواد موسوی به عنوان خدمتگزار و شاگرد کوچک طب اسلامی با سرافرازی کامل اعلام میکنم که اگر حتی همه احادیث طبی هم جعلی باشد بنده حاضرم ادعا کنم که فقط و فقط با همین یک حدیث یعنی رساله ذهبیه در کنار قرآن، تمام بیماریها را درمان خواهم کرد. حال اگر میتوانید مقابله کنید و خواهشا زین پس بیشتر از این خود را به فضاحت و تمسخر نکشید که مثلا بگویید از ۱۱ هزار روایت طبی تنها ۶۰ عدد از آنها موثق و قابل عمل کردن است زیرا که اولا در حیطه طب باب آزمون و خطا و تجربیات هم باز است و ثانیا اصلا نیازی به ۶۰ روایت هم نیست بلکه با همین یک رساله ذهبیه با افتخار میگوییم که اسلام طب دارد و طب اسلامی کاملترین و مترقی ترین و قوی ترین طب دنیاست. هرکس قبول ندارد با او مناظره میکنیم تا در انظار عمومی هم به فضاحت کشیده شود. والعاقبة للمتقين نگارنده: سید محمد جواد موسوی مدیر کانال طب و زندگی اسلامی 🚫کپی بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست: http://eitaa.com/joinchat/2754871296C073fd6ff12
⚜سند دیگری برای اثبات موثق بودن ⚜ 💪محکم ترین دلیل برای توثیق این رساله: دکتر زینی شارح کتاب طب الرضا ع که توسط علامه عسکری نوشته شده است درباره سندیت این رساله میگوید: «در كتابخانه آيت الله عسكري در سامره نسخه خطي اين رساله بوده كه از ابي محمد حسن بن محمد نوفلي روايت شده است. اين شخص، حسن بن فضل بن يعقوب بن سعيد بن نوفل بن حرث بن عبدالمطلب مي‌باشد كه نجاشي درباره او مي‌گويد: 👈شخصي عالم، جليل القدر و مورد اعتماد است 👉 كه از حضرت رضا عليه السلام نسخه ي رساله را، روايت كرده و همچنين از ابي عبداله و از ابوالحسن (موسي) الخ» 📙منبع: طب الرضا علیه السلام/ص۹۴/نوشته علامه عسکری ✳️قابل توجه افرادی که اندکی سواد حدیث شناسی و رجالی دارند. علامه عسکری شاید بزرگترین حدیث شناس معاصر ما بوده که در علم تاریخ و حدیث شناسی بسیار متبحر بوده است. و شما ای منکرین طب اسلامی که مثلا رجال خوانده اید! حرف علامه عسکری و آیت الله خویی و علامه مجلسی و نقل های متواتر این رساله را بپذیریم یا ادله سست شما را؟! آیا علم شما از این بزرگان بیشتر است؟! پس اثبات کنید. http://eitaa.com/joinchat/2754871296C073fd6ff12
‍ ‍ ‍ ⚠️تهمت دروغ به علامه عسکری ❌بازهم بی شرمی به اینبار از سوی یک کت و شلواری بی سواد در علوم دینی «جناب محمد عبادیانی» متن زیر دروغی است که ایشان به علامه عسکری نسبت دادند:👇 «از آنجا که علامه عسکری مدتی بیمار بودند و برای مداوا خدمت ایشان می‌رسیدم، یک روز در باب این موضوع با علامه گفت‌وگویی داشتم. ایشان کتابی در جوانی نوشته بودند در باب رساله ذهبیه. پس از گفت‌وگو فرمودند: «من اعلام کرده‌ام که کتاب‌هایی را که تا سن زیر 25 سال نوشته‌ام، مورد قبول من نیست، زیرا در آن زمان در دوران عقل کامل نبوده‌ام. این کتاب نیز از همان دسته کتاب‌هاست.» خود ایشان هم در سالهای آخر عمر به این نتیجه رسیده بودند که این رساله نمی‌تواند از حضرت رضا علیه‌السلام باشد.» منبع: http://www.ibna.ir/fa/doc/longint/204768/چرا-رساله-ذهبيه-نمی-تواند-امام-رضا-ع-باشد-آثار-زيانبار-عمل-خاطره-ای-علامه-عسكری واقعه بالا به کوشش دکتر اسماعیلی و فکسی که ایشان از علامه عسکری گرفته بودند توسط شخص علامه تکذیب شد که میتوانید در پست بعدی مشاهده کنید http://eitaa.com/joinchat/2754871296C073fd6ff12
دست خط علامه عسکری (ره) و تکذیب شایعاتی که درباره ایشان و مطرح شده بود: «نظر اینجانب درباره این رساله تغییر نکرده است» ۲۲ شوال ۱۴۲۷ @tebbozendegieslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜دفاع دکتر اسماعیلی از ✳️قضیه جالب پافشاری علامه عسکری بر مورد تایید بودن این رساله و پاسخ ایشان به شبهاتی که درباره رساله ذهبیه مطرح کرده بودند @tebbozendegieslami
هدایت شده از T124.ir
📣آموزش تخصصی «حجامت رضوی» در قم ✔️استاد (مؤلف کتاب «حجامت اصیل اسلامی») ❤️شرح همه‌ی احادیث حجامت 👈با محوریت «رساله ذهبیه امام رضا علیه السلام» 🔮تبیین همه‌ی اختلافات در بحث حجامت از جمله: 👈اختلاف در اوقات حجامت 👈در ابزار حجامت 👈در تدابیر قبل از حجامت 👈در روش تیغ زدن و بادکش کردن 👈در تدابیر بعد از حجامت 📋همراه با ارائه‌ی مدرک در قم برگزار می‌گردد. ⏱زمان برگزاری کلاس: 👈۶ تا ۸ دی (به مدت سه روز ) 👈ساعت ۱۴ تا ۱۷ ❤️هزینه‌ی دوره: 👈۱/۰۵۰/۰۰۰ تومان 👈۱۰ نفراول ثبت نامی ۷۸۵ هزار تومان 👈 ۱۰ نفر دوم ۸۹۵ هزار تومان 📝شماره کارت جهت ثبت نام 6104337478904541 💳سید محمد جواد موسوی بعد از واریز مبلغ، فرم لینک زیر را تکمیل کنید: https://digiform.ir/c56aad62e3 سپس تصویر فیش واریزی را به همراه نام و نام خانوادگی به آیدی زیر بفرستید: @Bhsmjm
یک فرصت استثنایی برای آماتورها و حرفه ای ها✅✅✅
🇰🇿 قزاقستان در حال ساختن یک اردوگاه کار اجباری دیجیتال 🇨🇳به سبک چینی است!⛓ 🇰🇿 دولت قزاقستان ➿تقریباً همه اطلاعات مربوط به شهروندان خود را در اختیار دارد، 📈اقتصاد 82 درصد فاقد پول نقد است و مقامات به شدت در حال ترویج حرکت دور از پول نقد و به سمت تراکنش های دیجیتال هستند. بدون 📱تلفن هوشمند، زندگی در قزاقستان می تواند بسیار دشوار باشد. در قزاقستان، شما حتی می توانید با استفاده از یک اپلیکیشن خاص به صورت دیجیتالی ازدواج کنید. 🔶خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158
▪️سلام محضر همراهان گرامی کانال ها اینجا غزه نیست، ولی این خانم با دو فرزند و یک همسر سرطانی زمینگیر در یکی از روستاهای مرزی کشور، نیازمند پول نان!!! و نفت!!!! است. بررسی لازم از وضعیت زندگی ایشان از طریق مسولان محلی، توسط ما انجام شده است. هر چقدر که توان دارید کمک کنید به کارت ایشان و فیش واریزی آنرا به این آی دی @t124m1 ارسال کنید. شماره کارت مادر خانواده🔻 ۶۰۳۷۹۹۱۷۶۷۳۸۷۵۲۹ خانم زبیده شه... باتشکر💐 امام حسين عليه السلام : إنَّ حَوائِجَ النّاسِ اِلَيكُم مِن نِعَمِ اللّه ِ عَلَيكُم فَلاتَمَلُّوا النِّعَمَ ؛ 📚[ . بحار الأنوار ، ج 74 ، ص 205 .] امام حسين عليه السلام :نياز مردم به شما از نعمت هاى خدا بر شما است ؛ از اين نعمت افسرده و بيزار نباشيد . 🔶خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158
💎واکسیناسیون و امیرکبیر💎 🔹اینکه امیرکبیر با این وطن پرستیش چطور اجازه دادند طب غربی وارد کشور بشود ممکنه بگوییم بسی جای تعجب است ولی بنظر بنده ایشان در این قضیه خیانت نکردند بلکه گول ظاهر تأثیرات داروهای شیمیایی را خوردند و از عواقبش و عمق فاجعه ی آن مطلع نبودند و تا حدودی حق هم داشتند چون بر ملاء شدن جنایت طب کلاسیک احتیاج به زمان داشت چرا که تأثیراتش آنی بود ولی عوارضش در دراز مدت خودش را نشان می داد. 🔹 ما الان که نزیک به 150 سال از عمر این طب در مملکت ما می گذرد این همه جنایتش را دیدیم و داریم می بینیم و کاملا ناکارآمدی آن ثابت شده با این حال مردم که جای خود، خیلی از پزشک های ما هم هنوز از عمق فاجعه اش خیلی سر در نیاوردن و همچنان دارن از آن حمایت می کنند چه برسد به امیر کبیر آنهم در یکی دو قرن گذشته. 🔹الان به هر یک از مردم ما بگوییم فرزندتان را واکسن نزنید بنظر شما قبول میکنند؟ نه تنها قبول نمی کند بلکه تعجب هم می کند مگه می شود واکسن نزد؟! در حالی که نمی دانند واکسن را همان افرادی برای ما درست کردن که سی و اندی سال مال را تحریم کردند و حاضر نیستند یک لقمه نان از گلوی مردم ما راحت پایین برود. 🔹 واکسن را همان کسانی برای ما به ارمغان آوردن که وهابیت را برای ما ساختند تا با این قوم خبیث و جاهل ریشه ما را بزنند و ما را از هستی ساقط کنند. 🔹واکسن را کسانی به ما هدیه دادند که هشت سال جنگ نابرابر به ما تحمیل کردن. 🔹 واکسن را کسانی به ما دادند که سلاح های شیمیایی به صدام جنایتکار می دادند که ملت ما را قتل عام کنند. 🔹 تازه اینکه بعضی از اطبا می گویند واکسن در دراز مدت باعث جنون سلولی میشه و باعث می شود که دیگر سلول های بدن نتونند به خوبی وظایف شان را انجام بدهند بماند ولی انسان باید خیلی ساده اندیش باشد که از طرفی جنایات هولناک و خیانت های آشکار آنها را در حق ملت خود ببیند و از طرف دیگر باور کند که این ها دلشان به حال فرزندان این مرز و بوم سوخته بخاطر اینکه در آینده فلج یا بیمار نشن برای ما واکسن تولید کنند. 👌تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل 🔶خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158
617.7K
صدای ما را از درون دولت انقلابی میشنوید! بر اساس کدام اصول منطقی، امنیتی و سیاسی، اتباع 33 کشور می‌توانند بدون روادید و یکطرفه وارد ایران شوند!!؟؟ ! (لینک خبر)
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 چه کسی پاسخگوی تجرد قطعی صدها هزار دختر دهه شصتی جامعه است؟ ▪️احکام حلال من تا قیامت حلال و حرام من تا قیامت حرام است؛ حضرت محمد (ص) عقد موقت و تعدد زوجات حلال خدا هست. وقتی برای فحش به زن مومنه بهش بگید صیغه‌ای یعنی درست همون نقطه‌ای هستیم که از اسلام اسمش هست، رسمش نیست! اون وقت گله داریم چرا جامعه درگیر زنا هست و چرا فحشا و منکر احاطه‌مون کرده! 🔴 👇 @bidariymelat
هدایت شده از تا 2030
📂مروری بر اولین "نقشه راه سیستم‌های غذایی جهانی" فائو، رونمایی شده در COP28: 🔸به تصریح فائو، این نقشهء غذایی در راستای دستیابی به هدف دوم از اهداف 17 گانهء سند توسعه پایدار 2030 است و عنوانش این است: ➖«دستیابی به هدف دوم سند 2030، بدون نقض افزایش دمای زمین، به میزان کمتر از 1.5 درجهیک نقشهء راه جهانی؛ چگونه تغییر سیستم کشاورزی از طریق اقدامات اقلیمی تسریع شده به دستیابی به امنیت غذایی و تغذیهء امروز و فردا کمک خواهد کرد». 🔸محتوای این راهنما، تغییر در سبک کشاورزی (کشاورزی، آبزی‌پروزی، دامداری و...) است و مثلاً در آن آمده: در روش‌های فعلی پرورش گوشت، باید از نشخوارکنندگان بزرگ به سمت حیوانات نشخوارکنندهء کوچک، و از نشخوارکنندگان به حیوانات تک معده، به ویژه مرغ رفت تا گازهای گلخانه‌ای کاهش یابد. 🔹همچنین تاکید شده که از حشرات، به عنوان خوراک دام بهره برند. به علاوه دستکاری ژنتیکی دام‌ها، باید بیشتر شود. 🔸در کنار این راهنما، دیدن موارد دیگر هم مهم است. مثلاً سازمان ملل هم به تازگی تأکید مجدد داشته که رژیم عذایی، بیشتر به سمت گیاهخواری برود، چرا که این کار سبب کاهش ردپای کربن افراد می‌شود. همزمان WHO هم در توصیه‌های خود، تأکید به کاهش مصرف گوشت دارد. ❓سؤال مهم: آیا واقعاً این همه تلاش هماهنگ برای کاهش مصرف گوشت، با هدف کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از گرمایش زمین (که خود یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌های حال حاضر می‌باشد) است یا هدف دیگری در پس جلوگیری از گوشت‌خواری وجود دارد؟ هدفی که پشت این دروغ‌های علمی گم می‌شود و تقریباً به عقل هیچ یک از ابناء بشر نمی‌رسد؟ 🆔@CoronaDeception
هدایت شده از تا 2030
هدایت شده از تا 2030
😳چرا با این همه گناه، کن فیکون نمیشیمو نابود بشیم؟! 🔺چون آدمای نیکوکاری مثل شما هنوز هستند که با صدقه هاشون بلا رو از جامعه دور میکنید! چهار میلیون تومان که مبلغی نیست، ولی مادره میگفت: دیگه با این پول میتونم برای بچه هام همه چیز بخرم!!! 😭 خدا ازتون قبول کنه💐 🔶خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158
دارند نفت ما رو میبرن؟!! 😳 برای بچه هام همه چیز میتونم بخرم؟!😳 ▪️در «دولت سایه مهدوی» شما شبکه ی کار خیرانه ی خودتو داشته باش، دنبال انداختن وظیفه به گردن این مسول و اون غیرمسول نباش! فرصت ما در آزمایشگاه بزرگ الهی، محدود هست! 🔶خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158
💎درمان شدگان شما کجایند؟!💎 😄هر یک از درمانگران، هرچند آماتور، طب اسلامی یک کانال "درمان شدگان" ایجاد کرده‌اند و در این بایکوت خبری طب اسلامی، دارند درمان شده هایی از 💠فشارخون تا سرطان خون 💠دیابت تا سکته مغزی 💠 صرع تا ام اس 💠زخم معده تا کولیت روده 💠میگرن تا افسردگی 💠کیست رحم تا ناباروری را به نمایش میگذارد. 😭اما طب پرهزینه ی غربی با همه امکانات بی حد و حصر و امپراطوری رسانه ایش، می ببینید که حتی یک مورد درمان شده ندارد! 🔻این جملات را همه بیماران شنیده اند : 😜فشار خون درمان ندارد تا آخر عمر دارو بخورید 😜دیابت درمان ندارد، تا آخر دارو عمر دارو بخورید 😜تیروئید درمان ندارد، تا آخر عمر دارو بخورید 😜کبد چرب درمان ندارد، تا آخر عمر دارو بخورید 😜پوکی استخوان درمان ندارد، تا آخر عمر دارو بخورید 😜چربی خون درمان ندارد، تا آخر عمر دارو بخورید 😜اگزما درمان ندارد، تا آخر عمر دارو بخورید 😜پسوریازیس درمان ندارد، تا آخر عمر دارو بخورید 😜افسردگی درمان ندارد، تا آخر عمر دارو بخورید 😜صرع درمان ندارد، تا آخر عمر دارو بخورید 🔻یا.... 😱پرشدن کیسه صفرا درمان ندارد، جراحی کنید، عضو را خارج کنیم 😱پرستات درمان ندارد، جراحی کنید، عضو را خارج کنیم 😱بیماری های طحال درمان ندارد، جراحی کنید، عضو را خارج کنیم 😱آپاندیسیت درمان ندارد، جراحی کنید، عضو را خارج کنیم 😱ورم لوزه درمان ندارد، جراحی کنید، عضو را خارج کنیم 😱فتق دیسک درمان ندارد، جراحی کنید، بخشی از عضو را خارج کنیم 😱سرطان درمان ندارد، شیمی درمانی کنید و از دنیا بروید 👌👌👌 🌿نظام پزشکی اهل بیت علیهم السلام کم هزینه با ثمر، بی خطر 🔯نظام پزشکی غرب پرهزینه، پر ادعا، بی ثمر، خطرناک ✍م.م.ق 🔶خبرگزاری طب و تمدن اسلامی https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥صحنه ای آخر الزمانی یک پسر پیکر کودکی کوچک را در میان سیل و طوفان در اردوگاه جبلیه در غزه حمل می کند. در حالی که جهان به کار خود ادامه می دهد، تجاوز و کشتار و فاجعه انسانی در غزه ادامه دارد.. 🇵🇸 A boy carries the body of a small child amidst the floods that submerged Jabalia refugee camp in Gaza. As the world moves on, the war and the humanitarian disaster continue 💔😢 🇸🇩 {کانال تلخند سیاسی،اجتماعی، سلامتی}👇 https://eitaa.com/joinchat/2387935416Cb15af8398c