eitaa logo
تبیین منظومۀ فکری رهبری
37.7هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
1.6هزار ویدیو
399 فایل
کانال رسمی مجموعۀ مستقل و مردمی تبیین (ارائه دهنده و مجری اولین سیر مطالعاتی آشنایی با منظومۀ فکری رهبر انقلاب) پایگاه اطلاع‌رسانی: http://tabyinmanzome.ir پشتیبانی فنی: @support_tabyin روابط عمومی: ۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸ @ertebat_tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موضع اجتماعی ... ۲۵۰_ساله پیغمبر به عنوان میهمان، وارد خانه ی ابی ایّوب انصاری که یکی از فقیرترین آدم های مدینه بود شد و به اعیان و اشراف و متنفّذان و صاحبان ِ قبیله و امثال اینها دستِ رد زد؛ یعنی خودش را مشخص کرد. معلوم شد که این شخص، به و ای و فلان قبیله و# وابسته به قوم و خویش و فامیل و آدم های پُررو و پشت هم انداز و امثال اینها نیست و نخواهد شد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۰ @t_manzome_f_r
حقّ بیشتری دارند... ۲۵۰_ساله از همان ساعت و ‌لحظه اوّل ورود به مدینه، مشخص کرد که در برخورد و‌ ، طرف کدام گروه و طرفدار کدام جمعیّت است و وجود او برای چه کسانی بیشتر خواهد بود. همه‌ از و او نفع می برند، امّا آن کس که است، قهراً بیشتری می برد و باید جبران محرومیتش بشود. انسان۲۵۰ ساله، ص۴۱
جایی به عنوان لازم بود... ۲۵۰_ساله جلوی خانه ابی ایّوب انصاری، زمینِ افتاده ای بود. پیغمبر فرمود؛ این زمین مال کیست؟ گفتند متعلّق به دو بچّه یتیم است. پول از کیسه ی خود داد و آن زمین را خرید. بعد فرمود در این زمین مسجد می سازیم؛ یعنی یک مرکز یعنی مرکز تجمع مردم. زمین مسجد را از کسی نخواست و طلب بخشیدگی نکرد؛ آن را با پول خود خرید. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۱ @t_manzome_f_r
حقّ اختصاصی برای خودش قائل نیست... ۲۵۰_ساله وقتی بنا شد بسازند، خود جزو اولین کسان یا اولین کسی بود که آمد بیل را به دست گرفت و شروع به کندنِ پی مسجد کرد؛ شروع به کار کرد و عرق ریخت. طوری کار کرد که بعضی از کسانی که کناری نشسته بودند، گفتند ما بنشینیم و پیغمبر این طور کار کند؟! لذا آمدند و را در مدّت کوتاهی ساختند. پیغمبر _ این _ نشان داد که هیچ برای خودش قائل نیست.اگر بناست کاری انجام گیرد، او هم باید در آن سهمی داشته باشد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۱ @t_manzome_f_r
قدم به قدم ... ۲۵۰_ساله وقتی انسان نگاه میکند و می بیند، پیغمبر قدم به قدم، مدبّرانه و هوشیارانه پیش رفته است، می فهمد که پشت سر آن و تصمیم قوی و قاطع، چه و و دقیقی قرار گرفته است که علی الظاهر جز با ممکن نیست. انسان ۲۵۰ ساله، صفحه۴۱ @t_manzome_f_r
خصوصیات یهود در زمان ... ۲۵۰_ساله در زمانی که وارد مدینه شد، خصوصیت یهودی ها در دو، سه چیز بود. این که ثروت اصلیِ مدینه، بهترین مزارع کشاورزی، بهترین تجارت‌های سودده و سودبخش‌ترین صنایع -ساخت طلاآلات و امثال این چیزها- در اختیارشان بود. اینکه بر مردم مدینه برتری فرهنگی داشتند. چون اهل کتاب بودند و با معارف گوناگون، معارف دینی و مسائلی که از ذهن نیمه‌وحشی‌های مدینه، بسیار دور بود، آشنا بودند. این بود که با جاهای دوردست هم ارتباط داشتند؛ یعنی محدود به فضای مدینه نبودند. انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۲ @t_manzome_f_r
و ، حول محور ... ۲۵۰_ساله اکرم یک میثاقِ دسته جمعیِ عمومی ایجادکرد. وقتی آن حضرت وارد مدینه شد، بدون اینکه چیزی از مردم بخواهد، و به طور طبیعی، همه را در مقابل او خاضع کرد؛ معلوم شد که او است و آنچه می گوید، باید همه بر محورش و کنند. پیغمبر میثاقی نوشت که مورد قبول همه قرارگرفت. این درباره تعامل اجتماعی، معاملات، منازعات، دیه، روابط پیغمبر با مخالفان، با یهودی ها و با غیر مسلمان ها بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۳ @t_manzome_f_r
مراحل به سامان رسیدن ... ۲۵۰_ساله برای به سامان رسیدن ، سه مرحله وجود داشت: مرحله ی اول، بود که با این کارها انجام گرفت. مرحله دوم، از این نظام بود. موجود زنده ی رو به رشد و نموّ که همه ی صاحبان قدرت اگر او را بشناسند، از او احساس خطر می کنند، قهراً دشمن دارد. اگر پیغمبر نتواند در مقابل دشمن، هوشیارانه حراست کند، این نظام از بین خواهد رفت و همه ی زحماتش بی حاصل خواهد بود. مرحله سوم، عبارت از و . این سه کار در عرض هم انجام می گیرد. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۴۴ @t_manzome_f_r
پایان از ۹صفحه سوم کتاب انسان ۲۵۰ ساله👆👆👆
زندگی این بزرگواران، علیرغم تفاوت ظاهری، در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است. ۶۵/۴/۲۸ @t_manzome_f_r
عنصر #مبارزه_سیاسی_حاد که خطِ ممتد زندگی ائمه هدی" ع "رادرطول ۲۵۰ سال تشکیل می دهد، در لابه لای روایات و احادیث و شرح حال های ناظر به جنبه های علمی و معنوی #گم_شده. @t_manzome_f_r
زندگی ائمه "ع" را ما باید به عنوان درس و اسوه فرا بگیریم، نه فقط به عنوان خاطره های شکوهمند و ارزنده، و این بدون توجه به #روش و #منش_سیاسی این بزرگواران ممکن نیست. @t_manzome_f_r
ائمه (علیه السلام ) یک واحدند، یک شخصیتند. #هدف و #جهت آنها یکی است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۶ @t_manzome_f_r
زندگی #امیرالمومنین با زندگی امام مجتبی، با زندگی حضرت ابی عبدالله ، با زندگی هشت امام دیگر- تا سال دویست و شصت- یک حرکت مستمرّ است. کتاب انسان ۲۵۰ ساله ، ص۱۶ @t_manzome_f_r
مبارزه ی #سیاسی یا مبارزه ی حادّ سیاسی که ما به ائمه "ع" نسبت می دهیم یعنی چه؟ منظور این است که مبارزات ائمه "ع" فقط مبارزه ی #علمی و #اعتقادی و #کلامی نبود... چیزی بیش ازاین بود. @t_manzome_f_r
ائمه از لحظه ی وفات رسول الله، تا سال دویست و شصت، درصدد بودند که #حکومت_الهی را در #جامعه_اسلامی بوجود بیاورند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۷ @t_manzome_f_r
همه کارهای ائمه "ع" غیر از کارهای #معنوی و #روحی که مربوط به اعتلای نفس یک انسان و قرب او به خداست، برای این است که #حکومت_اسلامی را تشکیل بدهند. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۱۸ @t_manzome_f_r
آیا #زندگی_ائمه"ع"فقط این بودکه یک عده علاقه مند رادور خودشان جمع کنند، احکام نماز و احکام زکات و احکام حج واخلاقیات اسلامی ومعارف واصول دین وعرفان و... به آنها بیان کنند و همین و بس؟! @t_manzome_f_r
زندگی ائمه"ع" را که ۲۵۰ سال طول کشیده، زندگی یک #انسان به حساب بیاوریم. تمام کارهای ائمه در طول این ۲۵۰ سال، کار یک #انسان، بایک #هدف، با تاکتیک های مختلف است. @t_manzome_f_r
ائمه"ع" وقتی که احساس کردند که #اسلام رو به #غربت افتاد و جامعه اسلامی تشکیل نشد،دو هدف را اهداف اصلی خود قرار دادند. یکی "تبیین اسلام به شکل درست" کارمهم دیگر"تبیین مساله ی امامت" بود. @t_manzome_f_r
ائمه "علیه السلام " همه شان به مجرد اینکه بار امانتِ امامت را تحویل می گرفتند، یکی از کارهایی که شروع می کردند، یک مبارزه ی #سیاسی بود، یک #تلاش_سیاسی بودبرای گرفتن #حکومت. @t_manzome_f_r
اگر ائمه داعیه ی #حکومت نداشتند، ولو علوم اولین وآخرین راهم به خودشان نسبت می دادند،اگر بحث #قدرت_سیاسی نبود،هیچ گونه تعرضی نسبت به آنها انجام نمی گرفت،لااقل به این شدّت انجام نمی گرفت. @t_manzome_f_r
تمام بحث ائمه بامخالفین شان و بحث اصحابِ ائمه درمبارزات شان، همین مساله ی #حکومت و #حاکمیت و ولایت مطلقه و عامه برمسلمین و #قدرت_سیاسی بود؛برسرمقامات معنوی، آنها با ائمه دعوایی نداشتند. @t_manzome_f_r
دعوای ائمه "علیهم السلام" با خلفای بنی اُ میه و بنی عباس بر سر مساله ی #امامت و #ولایت، یعنی زمامداری جامعه ی اسلامی، بود. کتاب انسان ۲۵۰ ساله، ص۲۳ @t_manzome_f_r