#خاطرات_رهبر_انقلاب ۵۹
دست غیبی در همهي کارها دارد ما را هـدایت و پشتیبانی میکنـد.
در حادثهي مـدرسهي فیضـیه و سـپس در قضـیهي پانزده خرداد، عـدهیی میگفتنـد فایـدهیی ندارد، بیخود معطلید؛ آنها چند برابر شـمایند! بعد هم که در سال ۴۳ امام (رحمهالله) را تبعیـد کردند، باز این طرز فکر در بعضـی از این افراد راسـخ شـد و گفتند امام بیجهت زحمت میکشـند و تلاش میکنند؛ ایشان به جایی نمیرسـند! در حقیقت اگر کسـی بخواهد با عقل و منطق معمولی محاسبه کند، همین نتیجه را میگیرد؛ ولی آن چیزي که امام را وادار میکرد که علیرغم همهي این حرفهـا، امیـدش را از دست ندهـد و به حرکت خـود ادامه دهـد، انجـام تکلیـف الهی بود. او معتقـد بود که این انقلاب را یکدست غیبی هـدایت و پشتیبانی میکنـد و ما نبایـد به دنبال نتیجهي کار خود باشـیم. در همین خصوص خاطرهیی در ذهنم مانـده است که نقـل میکنم: «چنـد روز قبـل از پایان سال ۶۵ که خـدمت امـام بـودیم، چون یکی از روزهـاي فروردین ۶۶ با
ولادت یکی از ائمه (علیهالسلام) مصـادف میشـد، من و آقـاي هاشـمی رفسـنجانی وحـاج احمـد آقا اصـرار کردیم که ایشان در حسـینیهي جماران با مردم دیداري داشـته باشـند. امام اسـتنکاف کردند و قاطع گفتند: حالش را ندارم. من در ایام نوروز به مشـهد رفته بودم و آقاي هاشـمی هم از جبهه دیـدار داشـتند. در همان روزها، ناگهان قلب امام مشـکلی پیـدا میکنـد وچون حاج احمـدآقا -که حق بزرگی بر گردن همهي ملت دارد و امـام را در این چنـد سـال حفظ کرد - همهي وسایل را براي بهبود امام(رحمهالله) مهیا کرده بود، فوراً به وضـعیت جسـمی ایشان رسیدگی شد و خطر برطرف گردید. وقتی در بیمارستان بر بالین ایشان حاضر شدم، عرض کردم:چه قدر خوب شـد که آن شب اصـرار مـا را براي ملاقـات بـا مردم نپذیرفتیـد؛ و الّا اگر خبر این ملاقـات اعلام میشـد، مردم به زیارت شـما میآمدنـد و آن وقت شـما با این حال نمیتوانستیـد مردم را ملاقات کنیـد و انعکاس آن در دنیا خوب نبود. این کار شـما، خواسـت خداونـد و کمک الهی بود و در آن زمان تصـمیم بجایی گرفتیـد. ایشان در پاسـخ من گفتند: آن طورکه من فهمیدم، مثل این که از اول انقلاب تـا حالا، یک دست غیبی در همهي کارها دارد ما را هـدایت و پشتیبانی میکنـد.» واقعاً همینطور است؛ و الّا محاسـبات معمول سیاسی، اقتصادي و محاسباتی که براساس آن دنیا دارد اداره میشود، این نتایج را به دست نمیدهد.
آن چیزي که امام را بر هـدایت و اداره و رهبري ملت ایران و انقلاب عظیمش قادر میکرد، عبارت بود از ارتباط با خـدا و اتصال و توجه و توکل به او. او واقعاً عبـد صالـح خدا بود. من هیچ تعبیري را بهتر از این براي امام(رحمهالله) پیدا نمیکنم.
سـخنرانی در مراسم بیعت فرماندهان و اعضاي کمیتههاي انقلاب اسلامی ۶۸/۳/۱۸
#خاطرات
#سید_علی_خامنه_ای
#تبیین
@t_manzome_f_r
#پیام_صبحگاهی
"اَطیعُوا الله وَ الرَّسولَ لَعَلَّکُم تُرحَمُون" اطاعت کنید خدا را و رسول را، پیامبر را، شاید مورد رحمت قرار بگیرید.
یعنی چه اطاعت کنید خدا را؟ اطاعت خدا به چیست؟ به اینکه تمام تکالیف و حجت های الهی را بر دوشمان حمل کنیم؛ آنچه را که بر عهدهی ما نهاده شده است را انجام بدهیم.
ماه رمضان_۵۳شمسی
#استاد_سید_علی_خامنه_ای
#امام_خامنهای
#تبیین
@t_manzome_f_r
برشی از کتاب #دغدغههای_فرهنگی
#انقلاب ما بسیار عظیم و بسیار بالاتر و برتر از تقویمها و تقدیرهای ناظران بین الملل است. از لحاظ بنیه، بسیارقوی است. به همین دلیل با وجود اینکه علیه این انقلاب، تهاجمها و ضربهها و محاصرهها، بیش ازهمه انقلابهایی که می شناسم بوده؛ آسیب پذیری این انقلاب، از همه انقلابهای بزرگ دنیا به مراتب کمتر بوده است.
وضع انقلاب #الجزایر واقعا عبرت انگیز است. انقلاب الجزایر -مانند انقلاب ما- انقلاب اسلامی بود. لیکن حتی یک روز #حکومت _دین در الجزایر بوجود نیامد. از همان اول فرانسویها توانستند فرهنگ و آداب و بیاعتقادی به دین را در الجزایر نفوذ دهند. حرفهایی که آن روز الجزایریها میگفتند برای اینکه دفاع خودشان از قضیه فلسطین را پس بگیرند و به آمریکا نزدیک شوند خیلی شبیه حرفهایی است که امروز رادیوهای بیگانه القا میکنند تا در ذهنیت مسئولین کشور بیاید.
وقتی که ما مقایسه میکنیم، میبینیم انقلاب ما بعد از بیست سال، آسیبهای گوناگون یک انقلاب بزرگ مثل #انقلاب_فرانسه، یک انقلاب پر سر و صدا مثل #انقلاب_شوروی و یک انقلاب به اصطلاح اسلامی مثل #الجزایر را مطلقا نداشتهاست و این نشان دهنده بنیه این انقلاب است.
#انقلاب_ایران، انقلابی بود که با انگیزههای اسلامی و باخط مشی اسلامی با رهبری اسلامی و با شعارهای اسلامی و با تاکتیکهای اسلامی پیش رفت. در این مبارزه ما حتی از تاکتیکهای ضداسلامی و غیر اسلامی استفاده نکردیم و این یک شیوه و منش اسلامی است.
منشا این انقلاب در تدین و ایمان مذهبی و اسلامی است. ایمان مذهبی به انسان قدرت، شجاعت، معرفت، استقلال، اتکاء به نفس، ثبات واستقامت در میدانهای سرشار از خطر را میدهد.ایمان نقش واقعیات رابه انسان، آنچنان که هست، مینمایاند.
#نهمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
#استاد_سید_علی_خامنه_ای
#امام_خامنهای
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
✔️آیا با نظریه #تربیتی مقام معظم رهبری با عنوان «کارخانه انسان سازی» آشنایی دارید؟
✔️آیا می دانید دیدگاه ایشان در خصوص شیوهی #کار_تشکیلاتی چیست؟
✔️آیا اندیشهی #سید_علی_خامنه_ای نسبت به سیرهی سیاسی_اجتماعی اهلبیت را میدانید؟
✔️آیا میدانید که آیتالله خامنهای مهمترین #کار و دغدغهی امام زمان "علیهالسلام" را چه میداند؟
✔️آیا میدانستید که حضرت آقا معتقدند که "انتظار" یعنی #حرکت و نه #سکون؟
✔️آیا از سه عامل #موفقیت که در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی نام برده شده، خبر دارید؟
✔️آیا با دیدگاه ایشان نسبت به "حقیقت انسان" آشنایی دارید؟
✔️آیا مبانی #اقتصاد درونزا و بیرونگرا در اندیشهی آیتاللهالعظمیخامنهای را میدانید؟
✔️آیا با شیوههای مطلوبِ #مطالبه_گری و #عدالت_طلبی از منظر رهبر انقلاب، آشنایی دارید؟
✔️آیا میدانید چگونه میتوان از ظرفیتهای #اسلام در راستای تمدنسازی استفاده کرد؟
✔️آیا...
پاسخ این #سوالات و #صدها سوال دیگر در طرح تبیین منظومه فکری رهبری داده میشود، اگر با سیر مطالعاتی #تمدن_ساز همراه باشید.
#تلاش کنیم تا بقیه دوستانمان هم پاسخ اساسیترین سوالات زندگی خود را پیدا کنند...
پس طرح #تبیین منظومه فکری رهبری را به دیگران معرفی کنیم.
@t_manzome_f_r
هدایت شده از کتاب دغدغههای فرهنگی
#دغدغههای_فرهنگی
انقلاب ما بسیار عظیم و بسیار بالاتر و برتر از تقویمها و تقدیرهای ناظران بینالملل است. از لحاظ بنیه، بسیارقوی است. به همین دلیل با وجود اینکه علیه این انقلاب، تهاجمها و ضربهها و محاصرهها، بیش از همه انقلابهایی که میشناسم بوده؛ آسیب پذیری این انقلاب، از همه انقلابهای بزرگ دنیا به مراتب کمتر بوده است.
فصل دوم: منشا انقلاب
#استاد_سید_علی_خامنه_ای
#تبیین
@daghdaghehayefarhangi
هدایت شده از اسماعیل فخریان
🔘یک انقلابی هر آن چیزی که دیگران دارند او به تنهایی دارد! هر چه خوبان دارند یک شخص انقلابی به تنهایی دارد! نگاه ما به شخص انقلابی یعنی کسی که انقلاب را خوب فهمیده است، اولویتهای انقلاب را خوب فهمیده است. پای اصول انقلاب با تدیّن ایستاده است. ما به احمدینژاد نمیگوییم انقلابی! چون یک دهه آمد همه کارهی انقلاب و کشور بود؛ یک دهه شد طلبکار خان!
آقا فرمود انقلابیگری تدیّن میخواهد.
پایبندی بر اصول میخواهد.
محافظکاری قتلگاه انقلاب است! ... ادامه در فایل 🔻🔻
هدایت شده از اسماعیل فخریان
ضرورت_ایجاد_درک_عمیق_از_انقلاب_اسلامی.mp3
12.81M
🎙صوت #سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین فخریان
"ضرورت ایجاد درک عمیق از انقلاب اسلامی"
▫️ #کاشان
@Ostad_fakhrian
هدایت شده از اسماعیل فخریان
ضرورت ایجاد درک عمیق از انقلاب اسلامی.pdf
540.3K
📜 فایل pdf #سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین فخریان
"ضرورت ایجاد درک عمیق از انقلاب اسلامی"
▫️ #کاشان
@Ostad_fakhrian
#خاطرات_رهبر_انقلاب ۶۰
ایشـان«آقا روح الله» است!
یکی از علماي معروف مشـهد که بسـیار هم مرد بزرگوار و خوبی بود و همین چنـد سال قبل از این به رحمت خـدا رفت و در سن هشـتاد سالگی هم به جبهه میرفت و پاي خمپاره ۶۰ و ۸۱ و ۱۲۰ مینشـست و خمپاره هم میزد - مرحوم میرزا جواد آقا تهرانی-وقتی ما در آن سالها پیش ایشان میرفتیم، به ماها میگفت که شـما این شـخص- یعنی امام - را تازه شناختهاید؛ ولی ما چهل سال است که ایشان را میشناسیم. میگفت من وقتی براي تحصـیل از تهران به قم رفتم- چون ایشان تهرانی بود؛ مـدت کوتاهی در قم مانده بود، بعد در مشـهد اقامت کرده بود - در حرم حضـرت معصومه "سلامالله علیها" چشـمم به یک آقاي جوان زیباي خوش قیافه داراي محاسن مشـکی افتاد که هر روز و شبی میدیدم ایشان در جاي معینی میایسـتد، تحتالحنک را میاندازد و مشـغول عبادت میشود. گفت محبت این مرد به دلم افتاد؛ بعد پرسـیدم این آقا کیست؛ گفتند ایشان« آقا روح الله» است - آن وقت به ایشان«آقا روح الله» میگفتند- از آن وقت من به این مرد ارادت پیدا کردم.
نقل شده در دیدار با جمعی از دانشجویان تشکلهاي اسلامی ۱۳۷۶/۱۱/۱
#خاطرات
#سید_علی_خامنه_ای
#تبیین
@t_manzome_f_r
#پیام_صبحگاهی
مغفرت یعنی پُر کردن آن خلاهایی که زخم های روح انسانند، با پُر کردن آنها انسان به کمال میرسد. این، شایسته است که انسان در راهش کوشش کند، مسابقه بدهد، سرعت بگیرد. مغفرت خیلی مهم است. مغفرت این نیست که خدای متعال بیحساب، از روی دلبخواه، یک کسی را مورد لطف بیجایی قرار بدهد، بدون اینکه خود او کوششی در راه این لطف الهی کرده باشد.
ماهرمضان_۵۳شمسی
#استاد_سید_علی_خامنه_ای
#امام_خامنهای
#تبیین
@t_manzome_f_r
#نقش_هنر_در_تمدن_سازی
برشی از کتاب #دغدغههای_فرهنگی
انقلاب و این ایدئولوژی و فرهنگی که تحول عظیم ملت ما، در جامعه به وجود آورد، این #تمدنی که دنباله این تحول دارد میآید و خواهد آمد و بلا تردید دنیا را تحت الشعاع قرار خواهد داد؛ بار معنوی و فرهنگی بسیار عظیمی است، و احتیاج دارد به ابزارهای فراوان. این ابزارها، بهترینش، رساترینش، موجزترینش، نافذترینش، #هنر است.
#نهمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
#امام_خامنهای
#تبیین
@t_manzome_f_r
#بدون_تردید خون به ناحق ریخته این شهید مظلوم[شیخباقرالنمر] به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.
این عالمِ مظلوم نه مردم را به حرکت مسلحانه تشویق میکرد و نه به صورت پنهانی اقدام به توطئه کرده بود، بلکه تنها کار او، انتقاد علنی و امر به معروف و نهی از منکرِ برخاسته از تعصب و غیرت دینی بود.
خداوند متعال از خون بیگناه نمیگذرد و خون به ناحق ریخته، بسیارسریع دامان سیاستمداران و مجریان این رژیم را خواهد گرفت.
جهان اسلام و همه دنیا باید نسبت به این قضیه احساس مسئولیت کنند.
کسانی که صادقانه به سرنوشت بشریت و سرنوشت حقوق بشر و عدالت علاقهمند هستند، باید این قضایا را دنبال کنند و نباید نسبت به این وضعیت بیتفاوت باشند.
یقیناً شهید شیخ نمر مورد تفضل خداوند خواهد بود و بدون شک دست انتقام الهی گریبان ظالمانی را که به جان او تعدّی کردند خواهد گرفت و این همان چیزی است که مایه تسلّی است.
۹۴/۱۰/۱۳
رهبر معظم انقلاب اسلامی
#شیخ_نمر
۱۲دیماه، سالروز شهادت مظلومانه روحانی مجاهد و مبارز خستگی ناپذیر، شیخباقر النمر
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه
#مهم
✔️ اعلام زمانبندی آزمون سراسری کتب سیر مطالعاتی در بهمنماه ۹۷
🔰🔰🔰
🔹۹۷/۱۱/۴ آزمون کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔹۹۷/۱۱/۴ آزمون کتاب ولایت فقیه
🔹۹۷/۱۱/۱۸ آزمون کتاب انسان ۲۵۰ ساله
🔺عزیزان در نظر داشته باشید که شرکت در آزمون هر کتاب مشروط به گذراندن آزمون کتاب قبل میباشد.
🔺لطفا مسئولین آزمون در استانها اطلاع رسانی را به صورت کامل انجام دهند.
@t_manzome_f_r
نسخه قابل چاپ - «این گونه» باید کار حزبی کرد!.pdf
572K
اینگونه باید #کار_حزبی کرد.
شیوهی درست انجام کارتشکیلاتی از منظر رهبر انقلاب
#سید_علی_خامنه_ای
#امام_خامنهای
#تشکیلات
#تبیین
@t_manzome_f_r
مشکل بزرگ کار ما این است که #هنر_برّنده نداریم
برشی از کتاب #دغدغههای_فرهنگی
ما امروز یک زبان قوی و یک فرهنگ عمیق تاریخی و غنی داریم، همه ابزارهای لازم هست اما آن هنر برّنده که امروز بتواند این ابزارها را سرهم کند و سوار کند و این ظرف را از محتوی فرهنگی این انقلاب پرکند و ارائه بدهد، نداریم. این مشکل بزرگ کار ماست و به یک هنر سطح بالا به شدت نیازمندیم و باید دنبالش باشیم.
#نهمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#تبیین
تبیینمنظومه فکریرهبری
https://eitaa.com/t_manzome_f_r
دغدغههای فرهنگی
https://eitaa.com/daghdaghehayefarhangi
#خاطرات_رهبر_انقلاب۶۱
فقـط اسـمش مردمی است.
در یکی از سـفرهایی که یکی دوسـال قبل به یکی از همین کشورهاي سوسـیالیستی رفته بودیم، یکی از
همراهان ما که از نمایندگان محترم مجلس شوراياسـلامی بود، با مقامات مجلس ملی آن کشور راجع به مجلس صـحبتهایی کرده بود. اطلاعـاتی از مجلس ما به آنها داده بود و اطلاعاتی هم از مجلس آنها گرفته بود. ما نشسـته بودیم و راجع به موضوعی صـحبت میکردیم. ایشـان، بـا یـک قیـافهي خیلی جـدي پیش مـا آمـد و گفت: ما چیزهاي مهمی از این آقایان- که میهمانشان بودیم- یاد گرفتیم. او گفت: وقتی که راجع به مجلس با اینها صحبت کردیم، از اینها پرسیدیم که مجلسِ شما چگونه است و چند عضو دارد و چـه مـواقعی تشـکیل میشـود و رئیسـش چگـونه انتخـاب میگردد؟ معلـوم شـد کـه مجلس ملی اینهـا، متشـکل از افرادي اسـت که به وسیلهی دستگاهها و سازمانهای حزبیِ وابسته خودِ حکومت تشکیل میشود. یعنی مثلاً پانصد، ششصد نفر آدم به عنوان اعضا و نمایندگان کنگره، به وسیلهی همان دستگاههای حزبی انتخاب میشوند. بعد این افراد که نام تجمعشان کنگرهي ملی است، سالی دو مرتبه جلسه تشـکیل میدهنـد! شـما ببینیـد در این کشور که فقط سالی دو مرتبه مجلس قانونگذاریشان تشـکیل میشود، قانون را
چه کسـی وضع میکنـد؟ اختیار قانونگـذاري دست کیست؟ دست همانهایی است که در رأس تشـکیلات حکومت قرار دارند.
اگر بپرسـید اسم حکومت شـماچیست میگویند: حکومت دموکراتیک سوسـیالیستی؛ یعنی حکومت مردمی.
اسمش مردمی است، در حالی که در هیـچ امري از امور آن کشور، مردم دخالت ندارنـد و این، همان مردمی هسـتند که انقلاب را به پیروزي رساندند. اسـم این کشورهـا هم کشور انقلابی است. همهي انقلابهـایی که مـا در دنیـا دیـدیم وکشورهایی که بر اساس یک انقلاب، نظامی را به وجود آوردند، تقریباً به همین شکلی بودند که مطرح کردم.
خطبههاي نماز جمعهي تهران۱۳۶۸/۱۱/۲۰
#خاطرات
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#تبیین
@t_manzome_f_r
#نقش_هنر_در_تحقق_اهداف_انقلاب
برشی از کتاب #دغدغههای_فرهنگی
اسلام از اول در یک قالب صدرصد هنری ارائه شده است. همه صاحب نظران ادبیات و هنر، درمقابل اوج هنری قرآن اظهار عجز کردهاند. علاوه بر این خود رسول اکرم از شعر شعرا _که آن روز شعر رائجترین و برندهترین ابزار فرهنگی بود_ تا آنجایی که ممکن بوده استفاده می کردند. خب حالا ما در انقلاب خودمان هم، به ظرفیتهای بالای هنری و توان بالای هنری نیازمندیم.
#نهمین_کتاب_سیر_مطالعاتی_تمدن_ساز
#رهبر_انقلاب_اسلامی
#تبیین
@t_manzome_f_r
معرفی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی.m4a
10.37M
#معرفی کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن"
▫️تهیه شده در طرح سراسری تبیین منظومه فکری رهبری
@t_manzome_f_r
بسماللهالرحمنالرحيم
جناب آقاي گورباچف "صدر هيأت رئيسه اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي"
با اميد خوشبختي و سعادت براي شما و ملت شوروي، از آنجا كه پس از روي كار آمدن شما چنين احساس ميشود كه جنابعالي در تحليل حوادث سياسي جهان، خصوصاً در رابطه با مسائل شوروي، در دور جديدي از بازنگري و تحول و برخورد قرار گرفتهايد و جسارت و گستاخي شما در برخورد با واقعيات جهان، چه بسا منشأ تحولات و موجب به هم خوردن معادلات فعلي حاكم بر جهان گردد، لازم ديدم نكاتي را يادآور شوم.
هر چند ممكن است حيطه تفكر و تصميمات جديد شما تنها روشي براي حل معضلات حزبي و در كنار آن حل پارهاي از مشكلات مردمتان باشد، ولي به همين اندازه هم شهامت تجديدنظر در مورد مكتبي كه ساليان سال فرزندان انقلابي جهان را در حصارهاي آهنين زنداني نموده بود قابل ستايش است. و اگر به فراتر از اين مقدار فكر ميكنيد، اولين مسألهاي كه مطمئناً باعث موفقيت شما خواهد شد اين است كه در سياست اسلاف خود داير بر «خدازدايي» و «دينزدايي» از جامعه، كه تحقيقاً بزرگترين و بالاترين ضربه را بر پيكر مردم كشور شوروي وارد كرده است، تجديدنظر نماييد؛ و بدانيد كه برخورد واقعي با قضاياي جهان جز از اين طريق ميسر نيست. البته ممكن است از شيوههاي ناصحيح و عملكرد غلط قدرتمندان پيشين كمونيسم در زمينه اقتصاد، باغ سبز دنياي غرب رخ بنمايد، ولي حقيقت جاي ديگري است. شما اگر بخواهيد در اين مقطع تنها گرههاي كور اقتصادي سوسياليسم و كمونيسم را با پناه بردن به كانون سرمايهداري غرب حل كنيد، نه تنها دردي از جامعه خويش را دوا نكردهايد، كه ديگران بايد بيايند و اشتباهات شما را جبران كنند؛ چرا كه امروز اگر ماركسيسم در روشهاي اقتصادي و اجتماعي به بنبست رسيده است، دنياي غرب هم در همين مسائل، البته به شكل ديگر، و نيز در مسائل ديگر گرفتار حادثه است. جناب آقاي گورباچف، بايد به حقيقت رو آورد. مشكل اصلي كشور شما مسئله مالكيت و اقتصاد و آزادي نيست. مشكل شما عدم اعتقاد واقعي به خداست. همان مشكلي كه غرب را هم به ابتذال و بنبست كشيده و يا خواهند كشيد. مشكل اصلي شما مبارزه طولاني و بيهوده با خدا و مبدأ هستي و آفرينش است. جناب آقاي گورباچف، براي همه روشن است كه از اين پس كمونيسم را بايد در موزههاي تاريخ سياسي جهان جستجو كرد؛ چرا كه ماركسيسم جوابگوي هيچ نيازي از نيازهاي واقعي انسان نيست؛ چرا كه مكتبي است مادي، و با ماديت نميتوان بشريت را از بحران عدم اعتقاد به معنويت، كه اساسيترين درد جامعه بشري در غرب و شرق است، به در آورد. حضرت آقاي گورباچف، ممكن است شما اثباتاً در بعضي جهات به ماركسيسم پشت نكرده باشيد و از اين پس هم در مصاحبهها اعتقاد كامل خودتان را به آن ابراز كنيد؛ ولي خود ميدانيد كه ثبوتاً اينگونه نيست. رهبر چين اولين ضربه را به كمونيسم زد؛ و شما دومين و عليالظاهر آخرين ضربه را بر پيكر آن نواختيد. امروز ديگر چيزي به نام كمونيسم در جهان نداريم. ولي از شما جداً ميخواهم كه در شكستن ديوارهاي خيالات ماركسيسم، گرفتار زندان غرب و شيطان بزرگ نشويد. اميدوارم افتخار واقعي اين مطلب را پيدا كنيد كه آخرين لايههاي پوسيده هفتاد سال كژي جهان كمونيسم را از چهره تاريخ و كشور خود بزداييد. امروز ديگر دولتهاي همسو با شما كه دلشان براي وطن و مردمشان ميتپد هرگز حاضر نخواهند شد بيش از اين منابع زيرزميني و رو زميني كشورشان را براي اثبات موفقيت كمونيسم، كه صداي شكستن استخوانهايش هم به گوش فرزندانشان رسيده است، مصرف كنند. آقاي گورباچف وقتي از گلدستههاي مساجد بعضي از جمهوريهاي شما پس از هفتاد سال بانگ «اللهاكبر» و شهادت به رسالت حضرت ختمي مرتبت _صليالله عليه و آله_ به گوش رسيد، تمامي طرفداران اسلام ناب محمدي (صلیاللهعلیه و آله) را از شوق به گريه انداخت. لذا لازم دانستم اين موضوع را به شما گوشزد كنم كه بار ديگر به دو جهانبيني مادي و الهي بينديشيد. ماديون معيار شناخت در جهانبيني خويش را «حس» دانسته و چيزي را كه ماده ندارد موجود نميدانند. قهراً جهان غيب، مانند وجود خداوند تعالي و وحي و نبوت و قيامت، را يكسره افسانه ميدانند. در حالي كه معيار شناخت در جهانبيني الهي، اعم از «حس و عقل» ميباشد، و چيزي كه معقول باشد داخل در قلمرو علم ميباشد گرچه محسوس نباشد. لذا هستي اعم از غيب و شهادت است، و چيزي كه ماده ندارد، ميتواند موجود باشد. و همانطور كه موجود مادي به «مجرد» استناد دارد، شناخت حسي نيز به شناخت عقلي متكي است. قرآن مجيد اساس تفكر مادي را نقد ميكند و به آنان كه بر اين پندارند كه خدا نيست و گرنه ديده ميشد. لن نومنلك حتي نريالله جهره ميفرمايد: لاتدركه الابصار و هو يدرك الابصار و هو اللطيفالخبير.
از قرآن عزيز و كريم و استدلالات آن در موارد وحي و نبوت و قيامت بگذريم، كه از نظر شما اول بحث است، اصولاً ميل نداشتم شما را در پيچ و تاب مسائل فلاسفه، بخصوص فلاسفة اسلامي، بيندازم. فقط به يكي دو مثال ساده و فطري و وجداني كه سياسيون هم ميتوانند از آن بهرهاي ببرند بسنده ميكنم. اين از بديهيات است كه ماده و جسم هر چه باشد از خود بيخبر است. يك مجسمه سنگي يا مجسمه مادي انسان هر طرف آن از طرف ديگرش محجوب است. در صورتي كه به عيان ميبينيم كه انسان و حيوان از همه اطراف خود آگاه است. ميداند كجاست؛ در محيطش چه ميگذرد؛ در جهان چه غوغايي است. پس، در حيوان و انسان چيز ديگري است كه فوق ماده است و از عالم ماده جدا است و با مردن ماده نميميرد و باقي است. انسان در فطرت خود هر كمالي را به طور مطلق ميخواهد. و شما خوب ميدانيد كه انسان ميخواهد قدرت مطلق جهان باشد و به هيچ قدرتي كه ناقص است دل نبسته است. اگر عالم را در اختيار داشته باشد و گفته شود جهان ديگري هم هست، فطرتاً مايل است آن جهان را هم در اختيار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم ديگري هم هست، فطرتاً مايل است آن علوم را هم بياموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق بايد باشد تا آدمي دل به آن ببندد. آن خداوند متعال است كه همه به آن متوجهيم، گرچه خود ندانيم. انسان ميخواهد به «حق مطلق» برسد تا فاني در خدا شود. اصولاً اشتياق به زندگي ابدي در نهاد هر انساني نشانه وجود جهان جاويد و مصون از مرگ است. اگر جنابعالي ميل داشته باشيد در اين زمينهها تحقيق كنيد، ميتوانيد دستور دهيد كه صاحبان اينگونه علوم علاوه بر كتب فلاسفه غرب در اين زمينه، به نوشتههاي #فارابي و #بوعليسينا _رحمتالله عليهما_ در حكمت مشاء مراجعه كنند، تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هرگونه شناختي بر آن استوار است، معقول است نه محسوس؛ و ادراك معاني كلي و نيز قوانين كلي كه هرگونه استدلال بر آن تكيه دارد، معقول است نه محسوس، و نيز به كتابهاي #سهروردي _رحمتالله عليه_ در حكمت اشراق مراجعه نموده، و براي جنابعالي شرح كنند كه جسم و هر موجود مادي ديگر به نور صرف كه منزه از حس ميباشد نيازمند است؛ و ادراك شهودي ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسي است. از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به حكمت متعاليه #صدرالمتألهين _رضوانالله تعالي عليه و حشرهالله معالنبيين والصالحين_ مراجعه نمايند، تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودي است مجرد از ماده؛ و هرگونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد. ديگر شما را خسته نميكنم و از كتب عرفا و بخصوص #محيالدينابنعربي نام نميبرم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تني چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اينگونه مسائل قوياً دست دارند، راهي #قم گردانيد، تا پس از چند سالي با توكل به خدا از عمقِ لطيفِ باريكتر از مويِ منازل معرفت، آگاه گردند، كه بدون اين سفر، آگاهي از آن امكان ندارد. جناب آقاي گورباچف، اكنون بعد از ذكر اين مسائل و مقدمات، از شما ميخواهم درباره اسلام به صورت جدي تحقيق و تفحص كنيد. و اين نه به خاطر نياز اسلام و مسلمين به شما، كه به جهت ارزشهاي والا و جهان شمول اسلام است كه ميتواند وسيله راحتي و نجات همه ملتها باشد و گره مشكلات اساسي بشريت را باز نمايد. نگرش جدي به اسلام ممكن است شما را براي هميشه از مسئله افغانستان و مسائلي از اين قبيل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان كشور خود دانسته و هميشه خود را در سرنوشت آنان شريك ميدانيم. با آزادي نسبي مراسم مذهبي در بعضي از جمهوريهاي شوروي، نشان داديد كه ديگر اينگونه فكر نميكنيد كه مذهب مخدر جامعه است. راستي مذهبي كه ايران را در مقابل ابرقدرتها چون كوه استوار كرده است مخدر جامعه است؟ آيا مذهبي كه طالب اجراي عدالت در جهان و خواهان آزادي انسان از قيود مادي و معنوي است مخدر جامعه است؟ آري، مذهبي كه وسيله شود تا سرمايههاي مادي و معنوي كشورهاي اسلامي و غيراسلامي، در اختيار ابرقدرتها و قدرتها قرار گيرد و بر سر مردم فرياد كشد كه دين از سياست جدا است مخدر جامعه است. ولي اين ديگر مذهب واقعي نيست؛ بلكه مذهبي است كه مردم ما آن را «مذهب امريكايي» مينامند. در خاتمه صريحاً اعلام ميكنم كه جمهوري اسلامي ايران به عنوان بزرگترين و قدرتمندترين پايگاه جهان اسلام به راحتي ميتواند خلأ اعتقادي نظام شما را پر نمايد. و در هر صورت، كشور ما همچون گذشته به حسن همجواري روابط متقابل معتقد است و آن را محترم ميشمارد.
والسلام عليمناتبع الهدي.
۶۷/۱۰/۱۱روحالله الموسويالخمينی
#تبیین
@t_manzome_f_r