🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
از نظر شیعه، این برخورد عمر بن خطاب، بر خلاف بسیاری از آیات قرآن است ؛ از جمله 👇
وَمَا آتَاکمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکمْ عَنْهُ فَانتَهُوا 👈 و آنچه را فرستاده او به شما داد، آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت، بازایستید [ سوره حشر / آیه ۷]🍃
مَا ضَلَّ صَاحِبُکمْ وَمَا غَوَیٰ ﴿۲﴾ وَمَا ینطِقُ عَنِ الْهَوَیٰ ﴿۳﴾ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْی یوحَیٰ ﴿۴﴾
که یار شما نه گمراه شده و نه در نادانی مانده
و از سر هوس سخن نمیگوید
این سخن به جز وحی که وحی میشود نیست
[ سوره نجم / ایات ۲-۵]👆
ص ۹
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
✍موضع اهل سنت♈️
عدهای از علمای اهل سنت درصدد توجیه این ماجرا برآمدهاند از جمله 👇
بعضی این روایت را ضعیف و غیر معتبر دانستهاند در حالی که در صحیح بخاری و مسلم آمده است 🍃
برخی عبارت ⚡️هجر⚡️ را به معنای ترک کردن گرفته و گفتهاند منظور عمر این بوده که👈 پیامبر ما را ترک میکند 🌸
سخن عمر، استفهام انکاری بوده یعنی 👈 پیامبر هذیان نمیگوید 🍃
سخن عمر درباره کافی بودن قرآن و بینیازی از وصیت پیامبر، نشانه دقتنظر اوست ✅
در برخی نقلها، گوینده عبارت مشخص نیست و به صورت جمع بیان شده است 🍃
ایا واقعا عقل سالم این توجیهات را می پذیرد در حالی که در کتب اهل سنت خودش به صراحت اقرار کرده که از وصیت کردن پیامبر ممانعت کرده ⁉️
ص ۱۰
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
منابع 📚
بخاری / صحیح البخاری / جلد۱ / ص۳۷ / ج۴ / ص۶۶ / ج۵ /ص۱۳۷-۱۳۸ / ج۷، ص۹ /
مسلم، صحیح مسلم / جلد۵
ص ۱۱
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
✍سبب انصراف پیامبر از نگارش♈️
به باور برخی از عالمان شیعه، دلیل اینکه پیامبر از نگارش وصیت منصرف شد، همان سخنی بوده که در مقابلش گفته شد🍃
زیرا 👈 دیگر اثری برای نوشتن آن نامه باقی نمیماند، جز اختلاف پس از درگذشت پیامبر🍃
بر این اساس 👈 اگر پیامبر توصیه مذکور را مکتوب میکرد، ممکن بود باز هم گفته شود که این نوشته هذیان است 🍃
ص ۱۲
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
✍ذکر یک نکته ی مهم ♈️
دانشمند معروف دیگری به نام ⚡️نووی ⚡️در شرح صحیح مسلم می گوید 👇
بدان که پیامبر یقینا از سخن دروغ و ناروا و تغییر احکام شرعی چه در حال صحتو چه در بیماری معصوم است 🍃
اضافه بر آیات متعددی از قرآن که قبلا به آن اشاره شد ، اینها همگی گواه است که مقام پیغمبر اکرم فراتر از این بود که سخن نادرستی در تمام عمر از او سر زند 🍃
ص ۱۳
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
قابل توجه اینکه 👈 گروهی از دانشمندان اهل سنت دست به توجیهاتی برای این مسئله ی مسلم تاریخی زده اند که رایتی شگفت آور است ‼️
مسئله ای به این روشنی توجیه ندارد ، آیا بهتر نبود به جای توجیهات غیر منطقی ، پیش داوری های خود را کنار می گذاشتند و می گفتند خطای بزرگی از شخص یا اشخاصی سر زده که همه می دانیم آنها معصوم نبودند 🍃
ص ۱۴
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
آیا کتاب الله بدون سنت پیامبر کافی است ❓
در حالی که حتی عدد رکعات نماز ، نصاب زکات ، عدد اشواط طواف ، عدد سعی صفا و مروه و بسیاری از احکام دیگر فقط در سنت پیامبر آمده ‼️
آیا نفی این امور نشانه ی فقه و دقت نظر عمر بود ⁉️
آیا اعتراف به واقعیت ها بهتر از این گونه توجیهات نیست ⁉️
ص ۱۵
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
✍مسئله ی مهمتر ♈️
از این سخنان ناروا و حیرت انگیز که بگذریم این سوال پیش می آید که پیامبر چه چیز مهمی را می خواست بنویسد یا دستور دهد بنویسند که با این مخالفت شدید رو به رو شد ⁉️
به یقین آن مطلب 👇
۱ -- تناسب با آخرین روزهای حیات پیامبر داشته ✅
۲ -- مسئله ی بسیار مهمی بوده که اگر به آن عمل میشد هر گونه گمراهی و اختلاف ناشی از آن برطرف می گشت ✅
۳ -- آن مسئله خوشایند بعضی از حاضران نبود، و با آن مخالف بودند ✅
ص ۱۶
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
تصور می کنم شما دوستان عزیز می توانید حدس بزنید که آن مسئله چیزی جز 👈 مسئله خلافت و ولایت نبود ‼️
خلاقت چه کسی جز علی بن ابی طالب ⁉️
ما معتقدیم پیامبر اسلام پس از بیانات گوناگون در جهت معرفی حضرت علی به ولایت امت و به ویژه پس از ماجرای غدیر ، در پی تثبیت امر امامت و خلافت آن حضرت بود 🍃
ص ۱۷
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋
این نکته 👆 را می توان از کلمات مشابه این حدیث و کلمات دیگری از آن حضرت که در باره ی عترت گرامی اش است مخصوصا در حدیث⚡️ ثقلین ⚡️بدست آورد 🍃
دوستان خوبم ❗️یک بار دیگر این کنفرانس را مطالعه بفرمایید ما قضاوتی نمی کنیم بهتر است خودتان داوری نمایید 🌸
منتظر کنفرانس های بعدی باشید 🍃
نشست امشب را با ذکر صلوات بر آقا رسول الله و اهل بیت اطهرش به پایان می رسانم 🌸
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🍃
اللهم عجل لولیک الفرج 🤲
ص ۱۸
🦋┄┅══🦋┄┅══🦋