به طور قطع در مورد ادعیه و زیارات هم این چنین عمل شده
در مورد #زیارت_آل_یاسین هم همانطور عمل شده و نظریه احتمالی مطرحه که با توجه به این که زیارت با جمله ی «سلام علی آل یاسین» شروع میشه... زیارت به این نام مشهور شده
از اون جا که در تفسیر آیه اول سوره یس گفته شده که #یس👈 یعنی محمد صلی الله علیه و آله و سلم و آل یاسین #اهل بیت علیهم السلامهستند ...در جستجوی معنای لغوی اون بایست دقت بیشتری کنیم...
9⃣
برخی #آل_یاسین رو یه کلمه میدونن
#اِلیاسین میگن
و معتقدن که قرائت آن به فتح و مدِ همزه و کسر لام (آلِ) هستش...
و این که میگن که نام پدر او (الیاس) یاسین بوده...
به خاطر شکل کتابت به صورت منفصله (آل یاسین) هستش... چنان که منشاء این گونه قرائت رو هم تفسیر یاسین به رسول الله ص میدونن و معتقدن که اضافه شدن #ین به آخر کلمه الیاس... به خاطر حفظ نظم اواخر آیات و هم چنین تعظیم و بزرگ داشت با زیاد شدن مبانی بوده ...
🔟
از طرفی برخی هم #ال_یاسین رو ترکیبی اضافی میدونن
به معنای الیاس و اهل او...
اما در مورد این که آل یاسین رو به معنی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام بدونیم ابتدای امر بایست به تحلیل واژه « #آل» توجه کنیم...
لغت شناسان لفظ آل رو مشتق از #اهل به معنی پیروان و افراد هم عقیده یک شخص میدونن...
و معتقدن که در اثر گسترش استعمال، لفظ اهل به افراد درون ِ خانه یک مرد (اهل بیت) هم اطلاق شده ...
و پس👈 اهل هر پیغمبر نیز همان امت او هستند
1⃣1⃣
اما در مورد این که آل یاسین رو به معنی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام بدونیم ابتدای امر بایست به تحلیل واژه « #آل» توجه کنیم...
لغت شناسان لفظ آل رو مشتق از #اهل به معنی پیروان و افراد هم عقیده یک شخص میدونن...
و معتقدن که در اثر گسترش استعمال، لفظ اهل به افراد درون ِ خانه یک مرد (اهل بیت) هم اطلاق شده ...
و پس👈 اهل هر پیغمبر نیز همان امت او هستند
صاحب قاموس نیز معتقده که با توجه به کاربرد قرآنی آل موسی، آل هارون، آل ابراهیم، آل عمران، آل یعقوب و… و این که خداوند میفرماید:
فَأَسْرِ بِأَهْلِک بِقِطْعٍ مِنَ اللَّیلِ (پس خاندانت را شبانه بیرون ببر.... سوره هود، آیه ۸۱. )
و در جای دیگر میفرماید:
إِلَّا آلَ لُوطٍ نَجَّیناهُمْ بِسَحَر...( به جز خاندان لوط که در سحرگاهان نجات دادیم همه را هلاک کردیم». سوره قمر، آیه ۳۴. )
#آل به معنی #اهل است...
#یاسین هم با توجه به نظر برخی که آل یاسین را (الیاس و اهل او) معنی میکنن مساویه با الیاس...
ولی این وجه با در نظر گرفتن آل و یاسین، به صورت مجزا، قابل دفاع نیست..
چون لغویون با در نظر گرفتن آل و یاسین کنار هم، اون رو به معنی الیاس گرفتن...
وگرنه یاسین به صورت مجزا معنی خاصی به جز اون چه به عنوان حروف مقطعه خوانده شده نداره...
مگه این که بگیم تعبیر به (الیاسین) به جای(الیاس)..
و یا به خاطر اینه که الیاسین لغتی هم ردیف واژه الیاس بوده و هر دو به یک معنی میشه و یا اشاره به الیاس و پیروانش هست و به صورت جمع اومده...
یعنی اول الیاس، منسوب شده و «الیاسی» شده، بعدش به صورت جمع در اومده و (الیاسین) شده🙄و بعد مُخفّف شده و (الیاسین) شده بنابراین از نظر لغوی (ال یاسین) مساوی میشه با الیاس، و اقوال دیگه
مخالف ظاهر آیات قرآن ه...
و اما آل یاسین چه کسانی اند؟
ادامه دارد...
والسلام علی من التبع الهدی
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_والعافیه_والنصر
اصولاً مفسرانی که از روش روایی در تفسیر استفاده میکنند... به این گونه روایات، توجه خاصی دارند!
عالمانی مثل فیض کاشانی و دیگران که به نقل از معانی الاخبار، از امام صادق علیه السلام نقل کرده اند که ایشان از اجدادش و آنها از امام علی علیه السلام روایت کرده اند:👈 یس محمّد و نحن آل یاسین...
#یس، #محمد(ص) است و ما آل یاسین هستیم...
ابوالقاسم، فرات بن ابراهیم نیز معنعناً از ابن عباس چنین نقل کرده:
آل یاسین همان آل محمدند
(تفسیر فرات الکوفی)
از امام رضا علیه السلام هم در جواب مأمون که از ایشان پرسیده بود که آیا غیر از آن چه مشهور است در این که شما اهل بیت، همان آل پیغمبر هستید... آیه ای در قرآن وجود دارد؟
حضرت پس از تلاوت آیات اول سوره یس و ذکر این که #یس نام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و کسی در آن شک ندارد...
👈 فرمود: خداوند از این رهگذر چنان فضلی به اهل بیت پیامبر علیهم السلام عطا کرده که هیچ کس به کنه وصف آن پی نمیبرد...مگر اینکه بیندیشد آن جا که خداوند به احدی مگر انبیا درود نفرستاده و میفرماید:
👈سَلامٌ عَلی نُوحٍ فِی الْعالَمِینَ
👈سَلامٌ عَلی إِبْراهِیمَ
👈سَلامٌ عَلی مُوسی وَ هارُونَ
👈اما نفرموده سلام بر آل نوح و آل ابراهیم و آل موسی و هارون...
اما فرموده:
👌سَلامٌ عَلی آل یاسین
و فرمود آل یاسین، آل محمدند...
این کلام اهل بیت علیهم السلام از باب ترادف مفهومی #آل_یاسین با اهل بیت علیهمالسلام است
از دوازده روایت نقل شده در تفسیر برهان، که آل یاسین را آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلم میدانند... تنها پنج روایت از ائمه علیهم السلام نقل شده !
دو روایت از امیرالمؤمنین، دو روایت از امام صادق ع و یک روایت از امام رضا علیه السلام و بقیه از ابن عباس و ابو مالک و ابو عبدالرحمن میباشد...
آن چه از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده، به لحاظ سند صحیح است...
اما مؤلف تفسیر نمونه، ذیل آیه شریفه، تنها یکی از روایات منقوله در معانی الاخبار رو منتهی به اهل بیت علیهم السلام میداند... و نسبت به آن هم، به علت مجهول بودن «کادح» یا «قادح» که در سلسله راویان قرار داره سکوت و عدم بیان نظر رو بهتر شمرده،برای همین ، بررسی این شخصیت ضروری به نظر میرسه
در بررسی سندی زیارت آل یاسین
میرسیم به آل یاسین از نظر علم قرائت :
قرائت همان تلاوت و خواندن قرآن کریم است
و در اصطلاح، به گونه ای از تلاوت قرآن اطلاق میشه که دارای ویژگیهای خاص باشه...
بدین معنا که از نص وحی الهی حکایت کنه و بر اجتهاد یکی از قراء معروف بر پایه و اصول مضبوطی که در علم قرائت شرط شده استوار باشه
شرط صحت قرائت هم همانطور که بزرگان علم قرائت فرمودند، عبارت است از: صحت سند قرائت، موافقت با رسم الخط مصحف و موافقت با رسم الخط عربی...
یعنی هرزمان قرائتی این سه شرط رو داشته باشه، صحیح و مورد قبوله و اگه یکی از این شروط رو نداشته باشه، غیر صحیح و مردود حساب میشه
نکته ای وجود داره
اونم اینکه پس از شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، تلاش مسلمین برای جمع و تألیف صحیح قرآن، باعث شد در قرائت اختلافاتی بوجود بیاد..
که منجر به اقدام عثمان در توحید مصاحف شد...
اما توحید مصاحف هم به لحاظ برخی دلایل مثل ابتدایی بودن خط و نگارش... بی نقطه بودن حروف... عاری بودن از علایم و حرکات... و نبودن الف در کلمات... مشکل رو بر طرف نکرد و هم چنان قرائتهای متفاوتی بین مسلمین وجود داشت تا اینکه..
👈 مجاهد بن جبر مکی در قرن چهارم... هفت قرائت رو به عنوان قرائت انتخاب کرد و معرفی کرد و مورد استقبال عمومی قرار گرفت..
البته علمای علم قرائت به خاطر حصر قرائات تو این هفت قرائت، بر مجاهد خرده گرفتن و اعتراض کردند..
حجیت قرائت قراء سبعه رو اکثر فقها و علما قبول کردن و قائل به جواز قرائت اون توی نماز هم هستند...
هم چنین مؤلف کتاب #آل_یاسین_قرائة_قرآنیة_اصیلة... نام شش نفر دیگر از قاریان معروفی رو که قرائات بعضیشون از اصح قرائات بین علمای سنی مثل احمد بن حنبل هست رو در زمره کسانی آورده که #آل_یاسین رو به فصل قرائت کرده اند..
👈 این افراد عبارت اند از: رویس، ورش، شیبه، زیدبن علی، عبدالله بن عیاش مخزومی.
قابل توجه ه که قرائت به (آل یاسین) در زمره قرائات شاذ قرار نمی گیره...
به دلیل اینکه قرائت این شکلی موافق رسم الخط و بلاغت زبان عربی و مصحف عثمانیه...
و البته تفاوت لغوی، قرائت رو شاذ نمیکنه...
(کرمانی از علمای برجسته قرن ششم و نویسنده کتاب شواذ القرائات که خود یکی از ائمه قرائات است قرائت به فصل را از شذود نمی دونه)
هم چنین باید توجه داشت که هیچ شاهدی در خبر و سنت برای تمسک به قرائات سبعه و لاغیر وجود نداره
بلکه
باید قرائتی رو معتبر شمرد که روایت مربوط به اون از نظر نقل و قرائت و لفظ و تعبیر، برخوردار از اتصال باشه و امکانش نباشه که بر هیچ کدوم ناقلان اون قرائت، خدشه ای از لحاظ وثاقت و علم وارد کرد...
برای همین تفرید، تسدید، تثمین و تشعیر نشون میده که قرائاتی جز قرائات سبع نیز وجود دارند که مانند قرائات سبع از تواتر برخوردارند..
و سرزنش و اعتراض علمای فن قرائت به مجاهد هم در انحصار قرائات به همین دلیل بوده