#تازه_نشر
🔰 بحمدالله جلد هشتم از مجموعه تا ابد زندگی، (شرح احادیث کتاب بحارالانوار) از چاپ خارج شد.
📚جلد هشتم با عنوان "شرح محشر ٢ " حاوی این مباحث و بیش از اینهاست :
- اوصاف عالم قیامت
- حقیقت حشر
- علت حشر جمعی مردم
- ویژگیهای زلزله قیامت
- تغییرات آفرینش در آستانه قیامت
- صف های مردمان در قیامت
و...
قیمت روی جلد ٣٠٠/٠٠٠ تومان
⭕ تخفیف ٢۵ درصد
👈 قیمت ٢٢۵ هزار تومان
ثبت سفارش از طریق؛
👤 @admin_ravaasi
🆔 @ta_abad_zendegi
⭕️ رابطهٔ دنیا و قیامت
🔻 قیامت که قیام میکند، منافاتی با دنیا و برزخ ندارد. مطلب بالاتر اینکه به تصریح روایات،* برای بعضی قیامت در دنیا محقق میشود؛ در قیامت هستند ولی عالم دنیا هم برقرار است.
این نشان میدهد که برپایی قیامت، ملازم با از بین رفتن دنیا نیست.
*نهج البلاغه، خطبه ٢٢٢
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ رابطهٔ نیاز و فرج
🔻 در دنیا چنین است که وقتی نیاز به اوج برسد، گشایش محقق میشود؛ فرج دائرمدار نیاز است؛ هرچقدر نیاز به اوج خود برسد، گشایش قطعیتر میشود.
دعای حقیقی، برخاسته از نیاز حقیقی است؛ یعنی اجابت دعا، فرع نیاز است. در بسیاری از موارد که دعای ما مستجاب نمیشود به این دلیل است که نیاز هنوز در وجود ما حقیقی نشده است
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ خداوند فاعل قاهر است
🔻دست خداوند متعال بسته نیست؛ اگر خداوند متعال به لحاظ بعضی اعمال ما بفرماید صد سال بعد چنان میشود، اینطور نیست که ما حتماً باید صد سال صبر کنیم، بلکه شدنی است که صد سال را - با اعمال دیگری که آن هم تحت سنتهای خداست - به یک روز و به یک لحظه تبدیل کند؛ چون در نظام الهی، خداوند فاعل قاهر است؛ فاعل مقهور نیست که سلسلۀ اسباب، خداوند متعال را مقهور کرده باشند.
انسانها با معرفت و تذلّل و نیازی که در وجود خود ایجاد میکنند، از مرتبۀ دیگری از فاعلیت الهی بهرهمند میشوند.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
⭕️
🔻آیتالله بهجت (ره) میفرمودند: شخصی گرفتار و محتاج شد، به حرم امیرمؤمنان (ع) رفت و ابراز حاجت کرد. از حرم که بیرون آمد دید کاروانی از شهرشان رسیده است و شخصی از کاروان به او گفت: این پول را پدر شما فرستاده است.
ایشان میفرمودند: آن شخص به سمت حرم امیرمؤمنان (ع) رو کرد و گفت: آقا! این آن چیزی نیست که من الآن از شما خواستم، این را پدر من قبلاً فرستاده است!
او باور ندارد که خداوند تبارک و تعالی میتواند سلسلۀ علل را طوری قرار دهد که آن کاروان مدتی پیش حرکت کرده باشد تا دعای امروز او، همین الآن مستجاب شود و اگر هم دعای الآن او نبود، اجابت نیز محقق نمیشد.
ما چون نظام اسباب عادی در وجودمان رسوخ کرده است، این بحثها را باور نداریم.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ شرط تحقق فرج
🔻اینکه میفرماید: « لَيُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ» خدای تبارک و تعالی امر ولیّ خود را در یک شب محقق میکند، اینطور نیست که گفته شود با توجه به همۀ وقایعی که برای ظهور حضرت (عج) گفته شده، امر ظهور خیلی طول میکشد، بلکه همۀ این وقایع در یک شب، امکان تحقق دارد. اگر کسی اینچنین منتظر باشد و احساس نیاز در وجود او باشد، قطعاً فرج شخصی برای او محقق میشود و غیبت از او برداشته میشود؛ هرچند فرج عمومی در نظام عمومی دائرمدار نیاز و حاجت عمومی است.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
🔻در روایتی دارد، قبل از اینکه موسی (ع) قیام کند و معلوم شود ایشان به دنیا آمده است، قوم موسی (ع) از شدت فشار و سختی سراغ یکی از عالمان خود رفتند و گفتند زندگی برای ما خیلی سخت شده است چرا که در دست قِبطیان اسیر بودند و بدترین کارها را با عنوان بردگان با آنها میکردند. علت مبتلا شدن ایشان در روایت آمده است؛ این ذلت ناشی از عمل خودشان بود. بعد از سالیانی که در این حالت بودند، سراغ عالمی که نبیّ آن زمان بود رفتند. آنقدر به او بیاعتنا بودند که در روایت دارد، مدتی گشتند تا او را پیدا کردند. به او گفتند: ما مضطر شدیم، نمیدانیم چه کار کنیم؟ آن قائمی که از زمان یوسف (ع) وعدۀ او را به ما داده بودند کجاست؟ آن عالم به درگاه الهی دعا میکند، سپس میفرماید چهل سال بعد، آن قائم ظهور میکند؛ خیلی خوشحال میشوند و خدا را شکر میکنند، به آن نبیّ خطاب میشود که بگو به خاطر شکرگزاری ایشان، ده سال کم شد. دوباره شکرگزاری میکنند، دوباره خطاب شد که ده سال دیگر به خاطر این شکرگزاری کم شد. شکرگزاری و کم شدن مدت ادامه پیدا کرد تا اینکه خطاب رسید، همین الآن دارد میآید. نگاه کردند، دیدند یک سوار در حال آمدن است. آن نبیّ گفت: این خصوصیات موسی (ع) است. آنها سجده کردند و خدا را سپاس گفتند. در ادامه دارد که اگر نیاز شما در رابطه با فرج و ظهور حضرت ولیعصر (عج) به اوج برسد و چنین حالتی را با خداوند تبارک و تعالی داشته باشید، فرج منجی شما هم نزدیک خواهد شد.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ ویژگی آسمان و زمین قیامتی
🟥 در روز قیامت، تعیّنهای زمین که سبب امتیاز بود، از دست میرود؛ تعیّنها باعث میشود که ما برای زمین اثر میبینیم؛ یعنی وقتی کوه و دشت دیده میشود، زمین صاحب اثر دیده میشود. مثلاً تا وقتی آلودگی هوا، سرما و گرما پیش نیاید، توجهی به هوا نداریم؛ در حالت عادی انسان به هوا توجه ندارد و تأثیری برای هوا نمیبیند. اما این به معنای نبود هوا نیست، بلکه تأثیری برای آن نمیبیند؛ چراکه امتیاز و تعیّن که جلب توجه کند ندارد؛ اما همین که هوا گرم شود، یک تعیّن، عارض شده است و انسان آن را احساس میکند. پس آنچه سبب میشود انسان تأثیر را احساس کند، وجود تعیّن است.
انسان در روز قیامت، آسمان و زمین را احساس نمیکند؛ زیرا هیچ امتیاز و تعیّنی برای آنها باقی نمیماند.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ قیامت، روز شکسته شدن تعیّنات
🔻در روایات که میفرماید در روز قیامت، زمین بدون کوه، پستی و بلندی میشود -درحالیکه گفته شده کوهها میخهای زمین هستند و زمین را راسخ نگه میدارند- به دلیل این است که در آن روز هیچ تعیّنی نیست؛ کوه، گیاه، پَستی و بلندی دیده نمیشود. وقتی چیزی در زمین دیده نشود، خود زمین نیز دیده نمیشود.
فرض کنید در یک بیابان کاملاً بیآب و علف، بدون هیچ پَستی و بلندی قرار دارید؛ تا چشم کار میکند هیچ تفاوتی مشاهده نشود، در این بیابان هر چقدر انسان حرکت کند هیچ تفاوتی احساس نمیکند.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ نتیجه اشتغال به کثرتها
🔻دیدن تعیّنها و کثرتها باعث شده انسان برای کثرات تأثیر قائل باشد و از سببیّت حقیقی غافل شود.
یکی از دلایلی که نمیتوانیم خداوند متعال را احساس کنیم، اطلاقِ اطلاق او است؛ یعنی مطلق بودنِ خدا باعث میشود که ما هیچجا نتوانیم او را احساس کنیم. ما عادت کردهایم احساس خود را با تعیّن و تکثر وفق دهیم؛ لذا خدای تبارک و تعالی را که از همه و حتی رگ گردن به ما نزدیکتر است و بین ما و قلب ما حائل است - یعنی اینقدر نزدیک است- احساس نمیکنیم؛ چرا که هیچ تعیّنی ندارد.
البته تعیّن نداشتن گاهی به دلیل ضعف است؛ مانند عالم مفاهیم که اگر مفهومی بتواند بر افراد زیادی صدق کند، باید مطلق باشد، مانند مفهوم «شیء» که بر همۀ اشیاء صادق است. البته این مفهوم با همین ضعفش هم حکایت از وسعت میکند ولی در عالم وجود، سعۀ وجودی باعث رفع حدود و تعیّنات میشود؛ البته در عین نبود تعیّن، همۀ تعیّنات، ظهور و بروز و تجلیّات آن میباشند.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ تبدیل زمین در قیامت (١)
🔻در روایت پنجم باب «صفة المحشر» میفرماید: نافع از امام باقر (ع) سؤال کرد: کدام زمین تبدّل پیدا میکند یا آن زمینی که تبدیل شده است کدام است؟
«فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع بِخُبْزَةٍ بَيْضَاءَ» حضرت فرمودند: زمین به نانی سفید رنگ تبدیل میشود.
سفید از جهت فیزیکی، مجموعۀ نور و سیاه، خالی از نور است؛ لذا وقتی نور سفید در منشور شکسته شود، همۀ نورهای هفتگانه از آن خارج میشود. تمام حقایق در رنگ سفید هست، اینطور نیست که به تعیّنی ممتاز باشد؛ چون اگر میخواست به تعیّنی ممتاز باشد، فقط همان یک تعیّن بود.
اگر با نگاه دقیق روی رنگها در روایات کار شود، نتایج و ثمرات خوبی دارد؛ مثلاً اینکه چرا در قیامت رنگ لباس بعضی سبز و بعضی دیگر سفید است؟ بحث تفاوت رنگها در این مباحث اهمیت پیدا میکند.
ادامه دارد...
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ تبدیل زمین در قیامت (٢)
🔻امام باقر (ع) فرمودند در قیامت زمین تبدیل به تکه نان سفیدی میشود که مردم از آن میخورند. زمین برای ما منبع خوردنیهاست، نه اینکه خودش خوردنی باشد، اما در قیامت از خود، تأثیری غیر از تأثیری که بشر به آن عادت دارد نشان میدهد. تا پیش از قیامت، زمین محل کسب و کار و زراعت و دامداری و ... بود و انسان از طریق فعالیتهای مختلف از زمین ارتزاق میکرد ولی در قیامت زمین تبدیل یافته و قدرت الهی آشکار است و واسطهها حذف شده و دیده نمیشوند.
در جانب عمل و رشد هم تا زمانی که انسان در دنیا وجود دارد، زمین جای عمل است ولی با تبدّل زمین و ورود به آخرت، دیگر بساط عمل جمع شده و هرچه هست فقط جزاست.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
⭕️ تفاوت خوردن در بهشت و جهنم
🔻نیاز به غذا در جهنّم و بهشت هم هست، منتها نیاز در بهشت مثل نیاز در جهنّم نیست؛ نیاز در بهشت از باب گرسنگی و رفع گرسنگی نیست. نسبت به بهشتِ نزولیِ حضرت آدم (ع) میفرماید: «إِنَّ لَكَ أَلاَّ تَجُوعَ فيها وَ لا تَعْرى* وَ أَنَّكَ لا تَظْمَؤُا فيها وَ لا تَضْحى» تو در بهشت نه گرسنه میشوى و نه برهنه میگردی و نه در آن تشنه میشوى و نه دچار آفتابزدگى میگردی. اما میفرماید: «كُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنيئاً بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ؛ به پاداش اعمالى كه همواره انجام مىداديد بخوريد و بياشاميد، گوارايتان باد». در بهشت، خوردن هست اما گرسنگی نیست؛ در آنجا لذت خوردن هست اما سختی گرسنگی نیست.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
⭕️سختی های قبل از ظهور
📜طبق روایات، قبل از ظهور حضرت حجت ، فشارها، شدت ها و سختی هایی رخ میدهد تا مردم آماده شوند. این فشارها در دل مردم امید به یک منجی را زنده می کند و آن منجی وقتی می آید مقبولیت هم دارد؛ یعنی عمده کارها، قبل از ظهور حضرت محقق می شود نه اینکه حضرت بیایند و بعد عمده کارها محقق شود.
این سنت الهی است که اگر میخواهد یک کمالی بدهد کمال را در پی ابتلا می دهد؛ در رفاه و راحتی، انسان به اوج کمال نمیرسد. حال که قرار است ظهور حضرت حجت محقق شود، ابتلائات
موجب آمادگی مردم برای ظهور میشود.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
⭕️جدا شدن اعمال انسان
💠 «وَ تَضَعُ الْحَوَامِلُ مَا فِي بُطُونِهَا» کسانی که حملی دارند آن را به زمین میگذارند.
📜در روایات هم نسبت به تولد نوزاد، تعبیر وضع حمل آمده است و هم نسبت به جدا شدن اعمال انسان به خصوص نسبت به اعمالی که با ذات انسان عجین نشده است.
این اعمال مثل بار و حملی است که در جان و ذات انسان ننشسته است و یک صفت منفصل است.
🔹 قبلا گفتیم حقیقت موت جدا شدن از اغیار است. سختی ها و شدت های احتضار و ورود
به محشر یا مواقف، انسان را از اغیار جدا میکند.
🔸 اگر انسان شقی، عمل صالحی داشته باشد که عَرَضی وجود او باشد و همچنین انسان مؤمنی، عمل ناصالحی داشته باشد که عرضی او باشد، در شدتها و سختیهای این مراحل این اعمال از او جدا می شود؛ چون این اعمال غیر از وجود اوست؛ مثل فرزندی که به ظاهر جسمی غیر از مادر است و بالأخره از او جدا میشود.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
📜«يَحَارُ فِي تِلْكَ الْأَهْوَالِ عَقْلُ لَبِیبِهَا»
لبیب به انسانی گفته میشود که خیلی عاقل است و عقل جزو ذات اوست. در هول و هراس آن روز، عقل انسان عاقل حیرت زده میشود، آن روز
دیگر عقل کشش ندارد.
🔴آن کسی که از مراحل غفلت گذر کرده، مثل همان است که در آیه فرموده: (فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلا مَنْ شاءَ اللهُ)؛ و در صور دمیده می شود، پس هر که در آسمانها و زمین است می میرد مگر کسی را که خدا بخواهد.
ائمه اطهار ع (مَنْ شاءَ اللهُ) هستند کسی که در چنین موطنی قرار بگیرد حضور تام دارد و عقل او حیرت زده نیست.
🔴عقل کسی حیرت زده می شود که اهل غفلت است و عقلش را به دنیا مشغول کرده باشد.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕تحقق آخرت در حال حاضر
📜كَشِفَ عَنِ الْآخِرَةِ غِطَاؤُهَا
پرده و غطاء آخرت کنار میرود و مکشوف میشود، نه اینکه آخرت ایجاد شود، بلکه آخرت الآن موجود است و در آن روز فقط پرده کنار میرود و دیده میشود.
در روایتی از پیغمبر است که «بُعِثْتُ أَنَا وَالسَّاعَةُ كَهَاتَيْنِ» حضرت دو انگشت سبابه را کنار هم قرار دادند و فرمودند من و قیامت مثل دو انگشت سبابه هستیم، این طور به هم نزدیک ومرتبط هستیم.
قرآن میفرماید: فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ؛ پس ما پردۀ غفلت را از دیده ات کنار زدیم در نتیجه دیده ات امروز بسیار تیزبین است.
در آن روز چشم تیز میشود نه اینکه لزوماً چیزی عوض شود؛ انسان در یک سختی و شدتی واقع میشود که بقیۀ سختیها را احساس نمیکند. در آن حالت چشمش تیز میشود.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕سخت ترین لحظه
📜يَا لَهَا مِنْ سَاعَةٍ مَا أَشْجَى مَوَاقِعَهَا مِنَ الْقُلُوبِ حِينَ مُتزَ بَيْنَ الْفَرِيقَيْنِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِير) » چقدر این ساعت شدید و سخت است.
آن لحظه ای که میخواهند بین بهشتیها و جهنمی ها تمییز قائل شوند، سنگین ترین لحظه است.
همه سختی ها و شدتهای قبلی یک طرف و این آخرین موقف یک طرف. در این موقف به انسان میگویند که تو جهنمی
هستی یا بهشتی! یعنی تا آن لحظه هنوز برای انسان بهشتی یا جهنمی بودن روشن نشده است.
البته عده محدودی هستند که از همان ابتدا، انتهای مسیرشان روشن است ولی نسبت به عموم مردم این طور نیست.
در موقعیتی که برای دوره ای از عمر قرار است تکلیفمان روشن شود مثل جواب کنکور یا اشتغال به یک کار مهم یا ازدواج یا غیره، آن لحظه چقدر برایمان هیجان انگیز و سخت است! یا حتی جواب آزمایش یک بیماری مهلک؛ همۀ اینها مربوط به دورانی از عمر و چند سال از آن است در حالی که این لحظه قیامت مربوط به ابدیت انسان است.
لذا فرمود: «مِنْ مِثْلِ هَذَا فَلْيَهْرُبِ الْهَارِبُونَ»؛ هر کس میخواهد از سختی فرار کند، باید از این لحظه
فرار کند.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️مراتب ارتباط با خداوند
🔸 یک چیز ساده ای که حضور قلب در نماز ایجاد میکند این است که انسان حین نماز حالت تخاطب داشته باشد. ما معمولاً در نماز حالت غیبت داریم؛ یعنی اگر خداوند را هم صدا میزنیم یا با او راز و نیاز میکنیم، با حالت غیبت راز و نیاز میکنیم و او را دور میبینیم.
در قرآن گاهی خدا را به صورت غایب گاهی به اسم ظاهر گاهی به صورت مخاطب و گاهی فوق اینها مورد خطاب قرار میدهد؛ مثلاً (أَنَّ اللهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ؛ خداوند میان آدمی و دلش حایل میشود) ؛ این بیان آخرین مرتبه ارتباط است. خداوند از خود انسان به انسان نزدیکتر است. اگر انسان در نماز خود حالت مخاطب داشته باشد و احساس تخاطب
کند، حضور قلب در نماز حاصل میشود.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ فرج شخصی، فرج عمومی
🔸 اینکه میفرماید: «لَيُصْلِحْ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ» خداى تبارك و تعالی امر ولیّ خود را در یک شب محقق میکند، این طور نیست که گفته شود با توجه به همهٔ وقایعی که برای ظهور
حضرت گفته شده، امر ظهور خیلی طول میکشد، بلکه همهٔ این وقایع در یک شب امكان تحقق دارد.
اگر کسی این چنین منتظر باشد و احساس نیاز در وجود او باشد، قطعاً فرج شخصی برای او محقق میشود و غیبت از او برداشته میشود؛ هر چند فرج عمومی در نظام عمومی، دائر مدار نیاز وحاجت عمومی است.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ ایمان، مانع عذاب دائمی
🔸 رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند : «لَا يَدْخُلُ النَّار مَنْ كَانَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ إِیمَان»؛ اگر ذره ای ایمان در قلب کسی باشد قطعاً نجات
پیدا خواهد کرد و در آتش داخل نخواهد شد.
قبلاً بحث کردیم که وقتی انسان می میمیرد، اگر عناد و کفر در وجودش تثبیت و ملکه نشده باشد، این کفر رو به ضعف میرود.
تا وقتی انسان در دنیاست، عناد و کفر توسط اعمال سيئه او دائماً تقویت می شود، ولی وقتی از دنیا خارج شد، دیگر با اعمال سیئه امداد نشده و چون مطابق هستی و وجود نیست، رو به ضعف می رود.
از طرف دیگر حقایق و وقایع و فشارها و مطهرات قیامت باعث می شود عوارض وجودی انسان زائل شود، تا به جایی میرسد که ذره ای از ایمان در ترازوی وجود او غلبه پیدا میکند و وارد آتش نشده، بلکه وارد بهشت می شود.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد هشتم ؛ شرح محشر ٢
🆔@ta_abad_zendegi
🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ بی اعتنایی به یک مؤمن، بی اعتنایی به همۀ مؤمنان
در روایت میفرماید: «أَيُّمَا رَجُلٍ مِنْ اصحابنا اسْتَعَانَ بِهِ رَجُلٌ مِنْ إِخْوَانِهِ فِي حَاجَةٍ فَلَمْ يُبَالِغْ فِيهَا بِكُلِّ جُهْدِهِ» کسی که از یکی از برادرانش کمک میخواهد و او با تمام وجودش قدم برنمیدارد، تعبیر: «بِكُلِّ جُهْدِهِ» یعنی با تمام توانش قدم برندارد، «فَقَدْ خَانَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الْمُؤْمِنِينَ- قَالَ أَبُو بَصِيرٍ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا تَعْنِي بِقَوْلِكَ وَ الْمُؤْمِنِين»؛ یعنی به خدا و رسول او و سایر مؤمنان خیانت کرده است. بعد ابوبصیر میپرسد: اینکه فرمودید به همۀ مؤمنان خیانت کرده است چه معنایی دارد؟ حضرت ع فرمود: به این جهت است که این فرد وصل به ولایت ما است و ولایت ما هم موصول به ولایت الهی است و این رابطۀ ولایی، یک رابطۀ واقعی است.
لذا میفرماید: «قَالَ مِنْ لَدُنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع» این فرد در این عدم اجابت، از اولین مرتبۀ ایمان، «إِلَى آخِرِهِمْ» تا آخرین مؤمن، به همۀ اینها خیانت کرده است، چرا که خیانت به رابطۀ ولایی بین مؤمنان کرده و رابطۀ ولایی، زمانی نیست، از اولین رتبۀ وجودی ایمان تا ضعیفترین و آخرین مرتبۀ وجودی زمانی ایمان را شامل است. نشان میدهد که اصلاً این رفع حاجت، فقط رفع حاجت نیست، بلکه استحکام یک رابطۀ حقیقی انسانی ایمانی است؛ یعنی ولایت وجودی بین مؤمنان را به یک حقیقت واحد سوق میدهد و آن را تحکیم میکند.
#لبنان #مواسات
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
🆔@ta_abad_zendegi
🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ تاثیر کوتاهی در حق یک مؤمن در کمالات سایر مؤمنان
باور به اینکه رابطۀ ایمانی بین همۀ مؤمنان یک حقیقت واحد است، باور سختی است. چون ما جزءجزء و به صورت منفصل به روابط مینگریم، فهم و باور به حقیقت رابطههای ولایی و رابطههایی که با یکدیگر داریم و فهم اینکه این ارتباط ولایی همگانی چه پشتوانۀ عظیمی در رابطۀ معنوی و روحیۀ انسان ایجاد میکند، خیلی برایمان سخت است.
اگر ما در این رابطه، به تعبیر مادی، در معرض انرژیهای مثبت قرار گرفتیم و رصد همۀ انرژیهای مثبت برای ما محقق شد، همۀ آنها مثل یک شبکهای میماند که ما را صید میکند و بالا میبرد.
با این توضیح، در این رابطه اگر یک نفر کوتاهی کند و وظیفۀ خود در قبال سایر مؤمنان را انجام ندهد، یک رتبه انسان را کمتر بالا برده است و به همین نسبت، انسان از او طلبکار میشود که چرا تو کوتاهی کردی و مرا بالاتر از این نبردی.
#لبنان #مواسات #ولایت_بین_مومنین
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد نهم؛ ملاقات با اعمال ١ (در دست انتشار)
🆔@ta_abad_zendegi
🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ نقش ولایت بین مؤمنین در قرب الهی
🔻اعمال انسان گسسته است مگر اینکه رابطۀ ولایت در اعمال برقرار باشد. ولایت مانند نخ تسبیحی است که اعمال را به یکدیگر مرتبط میکند و یک حقیقت واحد از آنها میسازد.
🔸 دوستی در راه خدا نزدیکترین حقیقتی است که قابلیت ولایت را در وجود انسان ایجاد میکند. اگر کسی دنبال این است که کاری کند تا به حقیقت ولایت نزدیک شود، راهش دوستی در راه خداست.
🔸 دوستیهای خداییِ بین مؤمنان، در حقیقت زدن وزنهای از محبت و ولایت است که انسان را برای زدن وزنۀ بالاتر -که محبت ولایت امام است- آماده میکند.
🔸 اخوت و ولایت بین مؤمنان، نازلۀ ولایت امام معصوم است.
#لبنان
#مواسات
#ولایت_بین_مؤمنان
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد نهم؛ ملاقات با اعمال ١ (در دست انتشار)
🆔@ta_abad_zendegi
🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegi
⭕️ عمل خوبت را فراموش کن
🔻کسی که خودش اعمال صالحش را ثبت کند، خیلی ضرر کرده است؛ زیرا غیر از اینکه وقتی خودش در ذهنش یادداشت کرد، ممکن است هر از گاهی یادش بیاید و شاید با یاد آمدن آن شیطان تصرف در خراب شدنش بکند. اما عمل صالحی که انجام شد و فراموش شد، از دست تصرف شیطان هم در امان است. البته عمل ناصالح خلاف این است. گاهی انسان باید یادش بماند تا قدرت توبه پیدا کند و از آثار آن ترسان باشد و به دنبال جبران برآید.
💠شرح احادیث کتاب المعاد بحارالانوار؛ استاد عابدینی
📚 جلد دهم؛ ملاقات با اعمال 2 (در دست انتشار)
🆔@ta_abad_zendegi
🌐https://eitaa.com/ta_abad_zendegiاگر