📝 چند خط غصه
1.) گاهی ورودهای ظاهراً #راهبردی باطناً #خطای_راهبردی و عمیقاً #سطحی هستند.
2) #شخصیتهای_راهبردی نیز گاه دچار #خطاهای_راهبردی میشوند.
3) گاهی با تحلیلِ حاق مفاد برخی تحلیلهای راهبردی میبینیم چیزی جز خلط نیستند، از جنس "ریختن ماستها در قیمه ها"
4) وقتی دچار #تعدد_تباعد_تحلیل از آقا میشویم، آیا نبايد از #تصاعد_تباعد نگران شویم و در صحت تحلیل تردید کنیم؟!
5) #جریان_خاص از آنچه فکر میکنیم آسیبزاتر و توسعهپذیرتر است. جریان خاص، نقطه کانونی انحراف در جبهه انقلاب و حتی در نخبگان انقلاب است.
🆔 @taalighat
🖤 مادر برای عمر کمت گریه میکنیم
🖤 هرشب برای قدّ خمت گریه میکنیم
🖤 هر روزِ ما برای شما #فاطمیه است
🖤 پس لحظه لحظه پای غمت گریه میکنیم...
🆔 @taalighat
#اخلاقی_و_اندرز
دِلا بکوش مُطهر بمان و مَحرم باش
دخیل چادرِ دُخت رسول اکرم باش
به تزکیه سپری کن دو روز دنیا را
بدین طریق، به چشم خدا مُکرّم باش
تو جمع عالَم دنیا و آخرت هستی
مباش فکر دو عالم، خودت دو عالم باش
مسافریم و از اینجا خلاصه باید رفت
به فکر رفتن از این نشئه نیز کم کم باش
ز راه میرسد آن دم که صور را بدمند
از این به بعد دَمادَم به یاد آن دَم باش
به سفره خانهی حاتم مَبَر نیاز، اما
اگر به خانهی تو آمدند حاتم باش
اگر درست نکردی، خودت درست بمان
کسی به دست تو آدم نشد، تو آدم باش
غَمی به غُصهی همسایههات اضافه نکن
ولی به غُصهی همسایههات مرهم باش
بگو به "زن" که زنی فاطمه نخواهد شد
بگو که لااقل آسیه باش، مریم باش
چراغ خانه به مسجد رواست، نی خانه
به فکر مسجد و محراب و ابروی خم باش
گر ایستاده بمیری شهید میمیری
درست مثل شهیدان چو کوه، محکم باش
کلید قفل #شهادت بهدست گریهی توست
امیدوار به این اشکهای نم نم باش
آهای اُمت اسلام! بهر پیروزی
دخیل چادر دخت رسول اکرم باش
✍ #علی_اکبر_لطیفیان
📝 #اشعار_آیینی_حسینیه | عضو شوید👇
↳ https://eitaa.com/joinchat/525729794C288420984e
نقدی بر یک نقد
اخیراً متنی از جناب حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی در نقد وضعیت دروس خارج منتشرشده است که نکاتی درباره آن تقدیم میشود:
1. خلط معنای فقه فردی و اجتماعی
وی مینويسد: "معلوم میشود هنوز هم حجم عظیمی از دروس خارج فقه، به فقه فردی اختصاص دارد" سپس به ارائه آمار دروس خارج صوم و صلاة و حج و طهارت میپردازد.
نویسنده گویا مایز فردی و اجتماعی را موضوع میداند در حالیکه تفاوت و تمایز اصلی بین فقه فردی و اجتماعی علاوه بر موضوع، عنصر رویکرد و روش است. این خلط موجب شده است وی گمان کند کثرت دروسی با موضوعات صوم و صلاة بهمعنای غلبه رویکرد فردی است و اگر مثلا فردا 200 درس خارج با موضوعات اجتماعی داشته باشیم، به مرحله موفقیت در فقه اجتماعی رسیدهایم. در حالیکه حتی اگر روزی 400 درس خارج با موضوعات اجتماعی داشته باشيم، اما رویکرد تغییر نکرده باشد، ما همچنان گرفتار فقه فردی هستیم.
رهبر معظم انقلاب دراین باره میفرمایند:
"فقه ما از طهارت تا دیات، باید ناظر به ادارهی یک کشور، ادارهی یک جامعه و ادارهی یک نظام باشد. شما حتّی در باب طهارت هم که راجع به ماء مطلق یا فرضاً ماءالحمام فکر میکنید، باید توجه داشته باشید که این در یک جا از ادارهی زندگی این جامعه تأثیری خواهد داشت؛ تا برسد به ابواب معاملات و ابواب احکام عامه و احوال شخصی و بقیهی ابوابی که وجود دارد. بایستی همهی اینها را به عنوان جزیی از مجموعهی ادارهی یک کشور استنباط بکنیم. این در استنباط اثر خواهد گذاشت و گاهی تغییرات ژرفی را به وجود خواهد آورد."
2. عدم تفکیک بین درس خارج آموزشی و درس خارج پژوهشی
بسیاری از دروس خارج ماهیت آموزشی آموزشی دارند. در درس خارج آموزشی طلبه با روش اجتهاد و تفقه آشنا میشود. اتفاقا بهترین ابواب برای آموختن و سیاه مشق اجتهاد، ابواب عباداتند که کثیرالروایه و کثیرالرساله هستند.
اما دروس خارج پژوهشی که با رویکرد تولید علم صورت میپذیرد حلقات محدودتری را شامل میشود و به افرادی اختصاص دارد که از مرحله آموزش عبور کرده و در آستانه اجتهاد قرار دارند. هماکنون دروس خارجی در این مستوی و با موضوعات جدید نیز برقرار است.
نقد بیمهابای دروس خارج متعددی که بستر تربیت مجتهدان آینده را فراهم میکند، و نشان پویایی حوزه است، حکایت "یکی بر سر شاخه بن میبرید" است. مگر میتوان بدون تکیه به عنصر اصیل #اجتهاد گام در مسیر حل موضوعات نوپدید گذاشت؟ اگر زیرساخت روششناختی سست باشد، محصولی جز قیاس یا التقاط یا استحسان نصیب جامعه اسلامی نخواهد شد.
از سوی دیگر امروز بیش از 20 مرکز تخصصی فقهی در قم دایر است که در دو سطح به تربیت طلبه میپردازند. سطح اول درس خارج عمومی است که روش اجتهاد را میآموزد و سطح دوم درس خارج تخصصی که اجتهاد عملی در موضوعات جدید را کار میکند.
3. عدم التفات به تدریجی بودن تحول
متأسفانه عزیزان توجه ندارند که تحول امری زمانمند و تدریجی است. اینکه طی یک دهه اخیر و تدابیر ریاست جدید حوزه آیتالله اعرافی چنين تغييری رقم خورده است، آن هم باتوجه به اقتضائات بوم سنتی حوزه، امری مهم، روبه جلو و قابل تقدیر است.
4. عدم اشراف کامل نسبت به میدان
اولا گویا ایشان نسبت به تنوع موضوعات دروس خارج نیز اشراف نداشته و مواردی را پیشنهاد میدهد که امروز درس خارج متناظر با آن موجود و دایر است. از جمله:
فقه شهرسازی
فقه پوشش
فقه محیط زیست
فقه روابط بین ادیان و مذاهب
ثانیاً ازسوی دیگر ایشان در طلیعه سخن بهنوعی دروس خارج جدید را توصیف میکند که گویی مربوط به چندسال اخیر بوده و با تعداد کمی برگزار میشود درحالیکه برخی از دروس خارج چون فقه الاداره، فقه پزشکی، فقه سیاسی، فقه اقتصادی و... دارای سابقه قریب به 20 سال و برخی بیشتر هستند.
ثالثاً برخی از این دروس امروز با تعداد شرکت کنندگان بسیار زیاد برگزار میشود. همچنين تنها برخی دروس بهصورت یک روز در هفته بوده و بسیاری بهعنوان درس اصلی و بهصورت روزانه برگزار میشود.
5. لزوم پاسخگویی نسبت به عملکرد شخصیت حقوقی
باتوجه به ریاست ایشان بر دانشگاه قم که بستر مناسبی برای ایجاد زمینه تحول در علوم انسانی است، اما عملکرد ایشان موجب شده برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه نسبت به مدیریت وی نقدهای راهبردی داشته باشند. لذا خوب است گزارشی از عملکرد در دانشگاه ارائه شود تا اگر موفقیتی بوده، حوزه از تجارب ایشان استفاده کند.
6. مصب نقد
اما آیا روند موجود قابل نقد نیست؟ آیا #فقه_معاصر میتواند پاسخگوی نیاز حکومت دینی باشد؟ آیا صرف تحول در موضوعات دروس خارج مشکل را حل میکند؟ اینجا نکات و #نقد_راهبردی وجود دارد که انشاالله بعدا درباره آن خواهم نوشت. اما #نقد_ضعیف موجب میشود راه برای نقدهای اساسی مسدود شود.
#حوزه
🆔 @taalighat
تعلیقات
نقدی بر یک نقد اخیراً متنی از جناب حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی در نقد وضعیت دروس خارج منتشرشده
📝 در سلسله یادداشتهای "حوزهای که نمیشناسیم" به جوانب مختلفی از وضعیت حوزه امروز اشاره شد. مهم است نقاط قوت و ضعف را درست و در جای خود ببینیم تا بتوانیم تحلیل متوازن از شرایط داشته باشیم.
🔻🔻🔻
https://eitaa.com/taalighat_list/135
امروز چهلمین سالگرد شهادت #آقامهدی_زینالدین است.
نمیدانیم "بل هم احیاء عند ربهم یرزقون" چه مقامی است و یعنی چه؟! اما اگر باور کنیم شهدا زندهاند از حیات آنها حیات میگیریم. امام حقیقت این مقام را میدانست که گفت "تربت پاک شهدا دارالشفا است".
شهدا همه عزیزند و #آقامهدی عشقه ❤️
نثار همه شهدای دفاع مقدس بهویژه آقامهدی زینالدین و شهدای غزه و لبنان بهویژه سیدحسن نصرالله #صلوات
#آقامهدی_زینالدین
#شهید_زینالدین
🆔 @taalighat
هدایت شده از ■ توحید تشیع ■
دعا برای جبهه مقاومت.mp3
438.1K
#فوری و #مهم
۲۹ آبانماه ۱۴۰۳
حجتالاسلاموالمسلمین استاد #مؤیدی بهطور مؤکد فرمودند:
رزمندگان مقاومت در لبنان، در فشار هستند. به نام مولا امیرمؤمنان امام علی علیهالسلام، ۱۱۰ مرتبه این دعا را بخوانیم؛
اللهمّ اجْعَلْ جُیوشَ المقاوَمَةِ فی دِرْعَکَ الحَصینّةِ الّتی تَجْعَلُ فیها مَنْ تُرید
اگر میتوانیم، دعای توسل بخوانیم. اگر میتوانیم حدیث کساء بخوانند. اگر میتوانیم توسل به حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها داشته باشیم. از صمیم دل دعا کنیم!
■ @ShiaTowhid
☘ امداد مقاومت با روضه
این ایام با مسائل پیچیده و شرایط خطیری در #جبهه_مقاومت و مواجهه با دنیای استکبار روبرو هستیم. میدانیم نسبت به این امر مسئولیم و باید اقداماتی کنیم که درباره آن زیاد هم گفتیم. بااین حال تدبیر و اقدام و کنش عملیاتی و... همه جای خود اما...
هم حقیقت لیلة القدر فاطمه است و هم شبهای #فاطمیه، شبهای قدر. پیچ تاریخی را باید با مدد زهرا پشت سر گذاشت. مقدرات آینده مبارزه با #طاغوت را اولین شهیده #ولایت است که رقم میزند. توسل به مادر گرههای بزرگ را باز میکند.
بیایید با #سلاح_اشک و روضه به رزمندگان جبهه مقاومت مدد برسانیم. قدرت اشک و عظمت و اثر روضه در عالم را دستکم نگیرید.
این شبها حتماً به روضه برویم. و حتماً بهنیابت از رزمندگان خط مقدم مبارزه با #اسرائیل توسل و گریه کنیم.
#اکسیر_اشک و #روضه گرههای بزرگ باز میکند. اشک بر جانفدای امیرالمؤمنین هم در عالم معنادارد و هم معنا میسازد.... ساده عبور نکنیم...
#روضه
#جبهه_مقاومت
🆔 @taalighat
تعلیقات
☘ امداد مقاومت با روضه این ایام با مسائل پیچیده و شرایط خطیری در #جبهه_مقاومت و مواجهه با دنیای ا
جامِ نوشین روضه
❤️ #روضه اکسیر است، #عشق است، عروج به عالم حسین است، بهخصوص اگر از زبان اهل روضه به گوش برسد.
❤️ این شبها در جوار آستان علی بن جعفر علیهالسلام، هرشب تا شام شهادت صدیقهطاهره سلاماللهعلیها #روضه است، با دم روضهخوان دلسوخته #هادی_خادم الحسینی
❤️ هیئت اینجا طعم دیگری دارد، اصلاً همینکه در کنار این همه شهید عاشق از عشق میگویند جور دیگری است. حالا فکر کن روضه مادر را کنار #آقامهدی_زینالدین بخوانند... اصلاً اینجا همهچیز فرق میکند...
☘ اگر وقت داشتید حتماً شبها به این جلسه مشرف شوید...
✅لینک کانال هیئت
https://eitaa.com/yazeinaba_ir
➖➖➖➖
🆔 @taalighat
📝 فاطمیه، فرصت تبیین اندیشه مقاومت (درآمدی بر اندیشه مقاومت)
🔻 بخش اول
🔻 ترجمه موقعیت تاریخی ما و قلهای که هدف گرفتهایم، ایستادن در نقطه مقاومت و انتخاب #کلانراهبرد_مقاومت است. هر کشوری برای پیشبرد راهبردهای کلان خود نیاز به #سرمایه_اجتماعی و توجیه و باور و همراهی افکار عمومی و توده نخبگان دارد پس امروز تبیین #اندیشه_مقاومت یکی از اساسیترین نیازهای ایران برای عبور از این مرحله مهم است. فاطمیه فرصت مناسبی برای #تبیین است.
🔻 مسئله مقاومت را میتوان از چند زاویه بررسی کرد. اما سه زاویه اساسی عبارتنداز:
1. وجود روایتهای انفعالی و غلط از مقاومت
2. وجود استدلالهایی مبنی بر غلط بودن مقاومت
3. فقدان تقریر نو و جذاب از مقاومت
همین سه امر موجب شده است طیف قابل توجهی از جامعه به دیده تردید در اندیشه مقاومت بنگرند. در این یادداشت ابتدا به بررسی روایتهای انفعالی و موانع توسعه اندیشه مقاومت اشاره میکنیم و در ادامه به طرح و تبیین رویکرد نو از مقاومت میپردازیم.
1. انواع روایتهای انفعالی مقاومت:
🔹 مقاومت بهمثابه عقبماندگی:
برخی مقاومت را بهمعنای عدم پیشرفت و مقابله با توسعه میدانند. مقاومت، یعنی جلوگيري از تحول، ارتباط بینالمللی و عقبماندن از قافله پیشرفت و رفاه در جهان.
🔹 مقاومت بهمثابه قحطی:
برخی مقاومت را ایستادن در نقطه تاریخی شعب ابی طالب میدانند. ازاین منظر مقاومت یعنی فشار و رنج اقتصادی، نفی رفاه و گشایش، و انتخاب سختی و معیشت محدود به قیمت قطع ارتباط با آمریکا و تمرکز بر تأمین هزینههای نظامی نیروهای نیابتی
🔹 مقاومت بهمثابه جبر دین:
برخی اندیشه مقاومت را جبر نهاد و آموزه دین میدانند. اساسا دین بهصورت نامعقولی ما را به مقاومت در برابر ظالمان دعوت میکند که نتیجه آن عقبماندگی دائمی است.
🔹 مقاومت بهمثابه شکست قهرمانانه و سیاستورزی ارتجاعی:
مقاومت نوعی سیاستورزی ارتجاعی است که با اصرار بر یک موضع و بدون لحاظ مصلحت ملت، شکست را بر پیروزی ترجیح میدهد بهبهای عدم عدول از موضع خود. این دست سیاستمداران حاضرند یک ملت خسارت ببیند، شکست بخورد اما از حرف خود کوتاه نیایند. یعنی نوعی سیاستورزی غیرمعقول و دیکتاتورمآبانه
2. انواع روایتهای نفی مقاومت:
زاویه دیگری از مسئله، استدلال بر غلط بودن مقاومت است. این استدلالها انواع گوناگونی دارد:
🔹 روایت مبتنی بر بزرگنمایی قدرت دشمن
بنابر این روایت اساساً ایستادن دربرابر دشمن چیزی جز شکست نیست، چه آنکه قدرت دشمن آنچنان بزرگ است که کسی را توان مقابله و ایستادن دربرابر آن نیست. باید با کدخدا بست وگرنه حتی مشکل آب خوردن ما هم حل نمیشود و دشمن با فشاردادن یک کلید ما را نابود میکند.
🔹 روایت مبتنی بر ما نمیتوانیم
ازاین منظر مقاومت غلط است نه تنها چون دشمن قوی است بلکه اساساً ما بیعرضه هستیم. ما کجا میتوانیم به توانمندیهای بزرگ دست یابیم. ما نهایت توان مان آبگوشت بزباش است و بايد برای اداره اموراتمان از خارج کاربلد بیاوریم.
🔹 روایت مبتنی بر آموزه دینی حرمة القا النفس فی التهلکه
دراین نگاه مقاومت یعنی نابودی، زوال و شکست. مقاومت یعنی به مقتل رفتن. مقاومت یعنی با دست خود، خودمان را به نابودی بکشانیم و چنین اقدامی مصداق امر حرام "القا النفس فی التهلکه" است که دین ما را از آن نهی میکند. این روایت گاه ازناحیه قرائت انجمن حجتیه نیز تقویت میشود و مقاومت، مبارزه در عصر غیبت بهشمار میآید و هر علمی قبل از ظهور، طاغوت شناخته میشود.
🔹 روایت مبتنی بر قهری بودن پذیرش نظم جهانی
این نگرش به روند تحولات جهانی و مبتنی بر خوانش مدرن از فلسفه تاریخ است که نظم جهانی و جهانی شدن را امری محتوم میداند. اساساً مقاومت یعنی ایستادن در برابر روند طبیعی تاریخ و مبارزه با طبیعت تاریخ جز شکست نیست.
📌ادامه دارد...
#مقاومت
#اندیشه_مقاومت
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat