"قالوا بلی" به گریه برای تو گفتهایم...
ما پای سوختن ز غمت ایستادهایم
#شعر
🆔@taalighat
#حوزهای_که_نمیشناسیم
✅ دو یادداشت بسیار خوب از حجتالاسلام والمسلمین دکتر حبیبالله بابایی از اساتيد برجسته علوم انسانی و حوزه مطالعات تمدنی، باعنوان "#توتالیتاریسم_شبه_علم" که در نقد سخنان اخیر وزیر علوم نگاشته شده است و توصیفی از وضعیت حوزه امروز است و میتوان آن را ادامه دغدغه یادداشتهای "حوزهای که نمیشناسیم" دانست:
https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1575
https://eitaa.com/Habibollah_Babai/1576
#حوزه_پساانقلاب
#علوم_انسانی
#وزیر_علوم
#دکتر_بابایی
🆔@taalighat
🖤 پیامبر اعظم، وجودی که قدرش را نمیدانیم
☘ یادم میآید برخی منبری های قدیمی وقتی خطبه ابتدای #منبر را میخوانند و به نام مبارک رسولالله صلی الله علیه و آله میرسیدند، به نشانه احترام نیم خیز میشدند و سر را به نشانه تعظیم فرود میآوردند. این نوع از بروز خضوع و ادب نسبت به پیامبر مکرم اسلام برایم معنای خاصی داشت. یکی از ویژگیهای قدیمیها #قدرشناسی بود. قدر نعمتها را میدانستند.
☘ ما #قدر_پیامبر را نمیدانیم. حداقل اندازه عظمتی که او رقم زده است، نمیدانیم. پیامبری که از میانه #عصر_جاهلیت فراگیر در غرب و شرق، اسلام عزیزی را به ارمغان آورد که شاگردان بینظیری چون عمار و #سلمان و ابوذر و مقداد و حمزه و... تربیت کرد.
☘ ما حتی معنای #خاتمیت را درست تبیین نمیکنیم، پیامبر خاتم، دین خاتم و اندیشه خاتم، #اندیشه_قاهر و غالب است، اندیشه بیپایان است، دینی است که خدای متعال اراده فرموده: "لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون" پس ما هیچ بنبستی در مقابل دنيای #غرب و تمدن مادی نداریم. راه عبور از #جاهلیت_مدرن و رهانیدن انسان معاصر از چنگ شیطان مدرنیته، تمسک به ذیل اندیشه آسمانی پیامبر خاتم است.
☘ #پیامبر خاتم ما را به عالیترین #حیات_انسانی که خدای متعال وعده داد بود، میبرد. نعمتی که ابعاد مهمی از آن در مقابل امم دیگر باز نبود.
☘ ما #حیات_برتر خود را، امکان تحول و تقرب خود را، امکان رسیدن به مراتب بالای توحیدی را مدیون وجود مبارک و نازنین پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم هستیم ولی او همچنان ناشناخته و #غریب است و ما نسبت به وجود مقدسش دچار #غفلت_تاریخی شدهایم. با آنکه آموزههای دینی ما فقدان او را چنین عظیم توصیف میکند: أُُصِبْنَا بِک یا حَبِیبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِیبَةَ بِک حَیثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْی و حیث فقَدناک... فَإِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
#منبر_مجازی
🆔@taalighat
☘ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِيِّ النَّقِيِ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّيقِ الشَّهِيدِ صَلاَةً كَثِيرَةً تَامَّةً زَاكِيَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ
🆔@taalighat
#غصه
وضعیت دارد از #جریان_سیاسی به #فرقه_سیاسی تنزل پیدا میکند. وقتی فرقه ایجاد شد، دعوای حیدری _ نعمتی طبیعی است.
#جریان_خاص
🆔@taalighat
درباره ماجرای پناهیان...
1. پناهیان چه گفت؟ یکبار مرور کنیم، گفت:
دوقطبی سازی بد است.
هرکسی دوقطبی ایجاد کرد با او برخورد کنید.
چه کیهان باشد چه جمهوری اسلامی.
کجا نسبت ناروایی به کیهان داد؟
گویی کسی بگوید:
آقای رئیس قوه قضائیه هرکسی دزدی کرد و به بیتالمال تعدی کرد با او برخورد کنید.
چه پسر رهبری باشد
چه پسر خاتمی باشد...
بعد یک عده فریاد واسلاماه بلند کنند که تو به پسر رهبری نسبت دزدی دادی!
اسلوب این نوع سخن اقتضا میکند هردو سر طیف را بیان کند، در وزان جمله شرطیه که تعلیق در آن جریان دارد نه اسناد.
2. اما درباره پناهیان، او کیست؟
وقتی به #روند_دینداری نگاه میکنم میبینم حلقه وصل مردم و دیانت منبری های اثرگذار هستند:
طیفی دین خود را از مرحوم کافی گرفتند و طیفی از مرحوم فلسفی.
طیفی پای منبر شیخ حسین انصاریان بزرگ شدند و طیفی پای منبر مرحوم فاطمی نیا.
اما طی دو دهه گذشته طیف بسیار زیادی از #بچههای_انقلاب پای منبر پناهیان بزرگ شدند و قد کشیدند.
پناهیان برای شان از اسلام گفت، هم از جمال اسلام و هم از جلال اسلام. پناهیان از نماز خوب گفت، از تشکیلات گفت، از تقوا گفت، از اعتکاف گفت، از تربیت دینی گفت و همه با خوانشی جدید و معمولاً رو به جلو... و شد مایه رشد و ارتقاء طیفی از انقلابیها.
آغاز ماجرای #پیادهروی_اربعین را شاید خیلی ها به یاد نداشته باشند. چه کسی بیشترین محتوا را درباره این مناسک اجتماعی تولید کرد، بيشترين تبلیغ را کرد، سالهای سال رفت و آمد، جماعتی از جوانان را #اربعین با خود برد تا کمکم طعم آن را فراگیر کند.
همین پناهیان سالهای سال #اسلام_سیاسی گفت. از #دوقطبی واقعی گفت، وسط دهها #فتنه از اولین کسانی بود که سینه سپر کرد، فریاد زد، راه تحلیل را باز کرد. همان موقع هایی که بسیاری از منبری های انقلابی در تقیه یا سکوت یا تردید بودند. چقدر مثال یادمان میآید اینجا.
3. همه اینها یعنی پناهیان بی عیب و ایراد است؟ یعنی همه حرف های او درست است؟ یعنی هیچ نقدی به او وارد نیست؟ خیلی روشن است پاسخ منفی است. مسئله در نقد نیست، مسئله سطح واکنش و جنس واکنش است. بدانیم کسی را نقد میکنیم که حداقل دو دهه خطیب و منبری جبهه انقلاب بوده و چند نسل را برای انقلاب رشد داده. حالا نقد کنیم، جدی هم نقد کنیم اما با لحاظ همین نکته.
4. مسئله این است: نقد کنیم هرجا اشکالی بود اما بدانیم چگونه! زدن امثال پناهیان از بیخ و بن، مصداقی از #قدرنشناسی است. خدا از انسانهای #ناسپاس خوشش نمیآید، عقوبت میکند. آخرین مورد پیش روی مان #رئیسی است. همانهایی که امروز علم زدن پناهیان را در دست دارند، چند صباح قبل با همین سبک و سیاق رئیسی را میزدند جماعت #ناسپاسها و اینجا چقدر جای پای #جریان_خاص پررنگ است.
5. این حجم از حمله به پناهیان برای چیست؟ برخی واقعاً دلسوزانه از سر درد نقد میکنند، میدانم #قاطبه بچههای انقلابی اینگونه اند. اما #برخی را میشناسم دردشان چیز دیگری است. نقدشان از روی #احقاد_بدریه است.
نقد کنیم، اما منصفانه و بدون ناسپاسی، همین!
🆔 @taalighat
هدایت شده از تعلیقات
رویکرد جبههای و الگوی نقد
(الگوی مواجهه درون جبههای)
🔻 این روزها در هر گروه و کانال و پیجی شاهد تضارب آرا در موضوعات مختلف هستیم که بسیار امیدبخش و نشاندهنده پویابودن جامعه است. اما گاهی این تضارب آرا در بین بچههای جبهه انقلاب به جدال و خصومت و عناد کشیده میشود. یکی دیگری را متهم میکند و دیگری بقیه را نفی. این نقطه و بزنگاه #خطای_راهبردی است. مسئلهها تمام نمیشوند و هر روز با مسئلهای جدید مواجهیم پس نمیتوانیم نسبت به تک تک مسائل نسخه بپیچیم بلکه باید اساس و قواعد کلان را تنظیم کنیم.
🔻 #تضارب_آرا موجب رشد است و #تنازع موجب فشل شدن و نابودی.
وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ (انفال:46)
گفتگو و نقد و آزاداندیشی مثل نان شب برای ما واجب است اما بشرطها و شروطها.
🔻 مختصات رویکرد جبههای
🔹 ما در چه جبههای ایستادهایم و نقطه مقابل ما کیست؟ پاسخ به این سؤال الگوی مواجهه ما را روشن میکند. گاهی ما همه همت خود را برای نفی و #طرد کسی میگذاریم که در خاکریز خودی است. همین موجب غفلت از دشمن واقعی و موجب تغییر اولویت میشود. رویکرد جبههای #اولویت مواجهه و کنش را نشان میدهد.
🔹 رویکرد جبههای نافی آزاداندیشی و گفتگو و نقد نیست، بلکه گفتگو ره ضروری میداند اما درعینحال #مسئله و نامسئله را از هم تفکیک میکند، #روش_نقد و #سطح_واکنش را تعيين میکند.
🔹 #رویکرد_جبههای بعد عاطفی و روحی ما با آنهایی که نگاه شان را نمیپسندیم را تأمین و اصلاح میکند. رویکرد جبههای بعد #اخوت را برجسته میسازد تا حتی در #دل نسبت به کسی که نقد دارم، #کینه نداشته باشم بلکه سرشار از محبت و اخوت باشم درعین اینکه از باور و نقد متقن خود نیز چشمپوشی نمیکنم اما در مدل ابراز آن دقت میکنم. چراکه #نسبت_روحی ما با طرف مقابل اثر مستقیمی بر او دارد.
🔹 رویکرد جبههای #ظرفیتساز است نه #ظرفیتسوز ، ظرفیت ارتباط و #انسجام و ولایت در جامعه مؤمنین را افزایش میدهد، نقد موجب جدایی و فاصله و کدورت نمیشود بلکه چنان پخته و برخاسته از اخوت است که مزید انسجام و پیوندهای برادری است.
🔹 #رویکرد_جبههای بستر #آزاداندیشی است چرا که #امکان_گفتگو و امکان شنیده شدن نقد را فراهم میکند چون کسی با موضع و قضاوت پیشینی به سخن و نقد برادرش نگاه نمیکند و نقد او را هدیهای برادرانه میداند نه اقدامی خصمانه.
🔹 رویکرد جبههای #نگاه_صفروصدی ندارد تا راحت #حذف کند، بلکه #نگاه_طیفی دارد. طیف را میبیند، مجموع را لحاظ میکند، نگاهش تشکیکی است، پس دایره خودی را آنقدر مضیق نمیبیند که فقط خودش بماند و دوستانش.
🔹 #رویکرد_جبههای مخالف #برچسبزنی است. راحت دیگری را #صورتی یا #عدالتخوار خطاب نمیکند. درعین صراحت و آزاداندیشی در نقد لطافت نیز دارد. #اخلاق و تقوای در تعبیر و در قلم نیز دارد. پس نه تهمت میزند، نه برچسب، نه قضاوت میکند بلکه متمرکز بر مسئله، حاق موضوع را نقد میکند.
🔹 #رویکرد_جبههای میداند #ما آنقدرها زیاد نیستیم که بخواهيم هر روز با نیش قلم و زبان تعداد جدیدی را از جبهه کم و حذف کنیم. ما بايد ما بمانیم.
#رویکرد_جبههای
#الگوی_مواجهه
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#آزاداندیشی
#اخوت
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
تعلیقات
#لینک 🔻فهرست یادداشتهایی باعنوان: "حوزه ای که نمی شناسیم، واقعیت حوزه بعد از انقلاب اسلامی" 🔹بخش
📝 بهبهانه آغاز سالتحصیلی جدید حوزههای علمیه
امروز رسماً سالتحصیلی حوزههای علمیه آغاز شد. اطلاعیه برگزاری انواع دروس سطوح عالی و خارج در زمینه فقه و اصول و تفسیر و کلام و فلسفه و عرفان چشمنواز است.
1. حوزه سنتی و دروس خارج
امروز بیش از 270 درس خارج فقه و اصول بهصورت رسمی در حوزه علمیه قم دائر است و تعداد دروس خارج غیر رسمی به بیش از اینها میرسد.
هرچند کرونا بر همه نظامهای آموزشی اثر منفی داشت و حوزه نیز مستثنی نبود اما همچنان دروس اصلی با نشاط و پویایی در حال برگزاری است.
اما برخی #حوزه_سنتی را آماج نقد قرار میدهند غافل از اینکه حوزه سنتی، میراث دار ده قرن مجاهدتهای علمی فقها و علمای شیعه در طول تاریخ بودهاند که سینه به سینه میراث علمی و منهجی و روشی را به این نسل منتقل کردند. این نقش تاریخی را اگر ناديده بگیریم، یعنی از #مکانیسم_اجتماعی انتقال #سرمایههای_تمدنی غفلت ورزیدهایم.
تکیه بر این میراث عظیم و به تعبیر امام راحل منهج #فقه_جواهری که #نماد_تفقه_اصیل شیعی است، امکان حضور در عرصههای نوپدید را فراهم میآورد. آنچه امروزه تحت عنوان فقه معاصر شنیده میشود، بدون تکیه به این تراث غنی امکان پدیدآمدن و پیش رفتن نداشت.
اما #انقلاب_اسلامی با بهره بههنگام از ظرفیت حوزه سنتی، افقهای نو را پیش روی آن گشود و بسیاری از بزرگان همین طیف به دعوت انقلاب روی خوش نشان دادند و گام در مرحله نخست پرداختن به نیازهای فکری حکومت دینی نهاد.
در چنين بستری بود که فقه معاصر متولد شد. نقش محوری، هوشمندانه و درایت راهبردی آیتالله #اعرافی در ایجاد چنين پیوندی بین حوزه سنتی و موضوعات جدید در سالهای اخیر، انکارناپذیر است.
این همه بهمعنای عدم انتقاد نسبت به کنش سیاسی بخشی از حوزه سنتی نیست.
2. فقه معاصر، گستره موضوع و انقلاب
بنابر آنچه گذشت امروز در کنار دروس خارج فقه با موضوعات عمومی عبادات و معاملات دروس خارج با موضوعات جدید نیز در جریان است. برخی از این موضوعات عبارتند از:
۱. فقه اجتماعی
۲.فقه احیای حقوق عامه
۳. فقه اخلاق
۴. فقه اداره
۵. فقه امنیت
۶. فقه بورس و بازارهای مالی
۷. فقه بیمه
۸. فقه پزشکی
۹. فقه پول
۱۰. فقه پولشویی
۱۱. فقه تربیت
۱۲. فقه جمعیت
۱۳. فقه حریم خصوصی
۱۴. فقه حقوق بشر
۱۵. فقه حکمرانی
۱۶. فقه حکومت
۱۷. فقه خانواده
۱۸. فقه رسانه و احکام آن
۱۹. فقه رمز ارزها
۲۰. فقه روابط بین الملل
۲۱. فقه رؤیت هلال ماه با چشم مسلح
۲۲. فقه شخص حقوقی و شرکت های سهامی
۲۳. فقه عدالت
۲۴. فقه عقود مستحدثه
۲۵. فقه فضای مجازی
۲۶. فقه قانون
۲۷. فقه مالکیت فکری
۲۸. فقه محیط زیست
۲۹. فقه هوش مصنوعی
۳۰. فقه ورزش
۳۱. فقه کارگزاران
۳۲. نظام اقتصادی اسلام
۳۳. فقه هوش مصنوعی
این تنوع نشان میدهد #حوزه_امروز در واقع #حوزه_پساانقلاب است. حوزهای که به نیازهای روز بیاعتنا نیست. خود را متعهد به حل مسئله جامعه اسلامی میداند. هرچند در آغاز راه باشد.
#فقه_معاصر یک آغاز است، و این آغاز نیاز به افزونههای جدی دارد. #آسیبشناسی و تحلیل روند موجود لازمه رساندن این مسیر به مرحله دوم است. مرحلهای که درک دقیقی از امر #حکمرانی دارد و هم #مدرنیته را میشناسند که انشاالله در یادداشت مستقلی به آسیبشناسی فقه معاصر خواهیم پرداخت.
3. مراجع تقلید، چشم و چراغ حوزه
اما این سرمایه با حضور ارزشمند و بیبدیل #مراجع_تقلید پدید آمده است. چندی پیش که سری به مسجد اعظم زدم، از فقدان تدریس حضرات آیات عظام #وحید خراسانی، #شبیری زنجانی و #مکارم شیرازی دلگیر شدم. چندی پیش بود که مسجد اعظم برای درس این اعاظم مملو از جمعیت میشد و امروز کهولت سن مانع از این فیض شده است. الحمدلله که هنوز درس حضرات آیات عظام #نوری همدانی، #سبحانی و #جوادی آملی برقرار است. مراجع ستونهای حوزه هستند و به واسطه ایشان است که این فیض جریان میگیرد. اساتیدی که امروز تکیه بر مسند تدریس خارج دارند، دیروز از دریای علم این اعاظم متنعم بودند. مبادا نسبت به این سرمایه عظیم ناسپاس و قدرنشناس باشیم.
#حوزه_پساانقلاب
#حوزه_علمیه
#فقه_معاصر
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 چه بايد کرد؟ (3) فرصت نداشتنِ دولت 1⃣ فصل بازگشت به مردم 🔹 اساساً نقطه عزیمت #جریان_انقلابی و کان
چه باید کرد؟ (4)
📝 لزوم توسعه اتصال به اندیشه رهبری
🔻 گمانم اگر رشدی در صحنه فکری میبینیم محصول مصرف بخشی از #اندیشه_رهبری است و اگر کاستی و فقدان و نارسایی هم میبینیم نتیجه عدم اتصال به این اندیشه است.
🔻 رصد روش بحثها، سطح بحثها، نوع تحلیلها، نوع برداشت از مسائل همه نشان میدهد ما در طول سال کمتر بهعنوان یک #منبع_غنی به #اندیشه_رهبری میپردازیم.
🔻 ما فهرستی از مسائل را از منظر آقا مطالعه و جمعبندی نکردیم. مسئله انتخابات، مسئله مردم، مسئله ریاستجمهوری، مسئله کارآمدی، مسئله عدالت، مسئله پیشرفت، مسئله سیاستورزی و دهها مسئله دیگر همچنان مغفول و #فاقد_ادبیات و مبنای روشن تحلیل است.
🔻 جوان مؤمن انقلابی تنها زمانی #انسان_انقلاب خواهد بود که از این اندیشه تغذیه کند، آن را مصرف کند و زیست خود را با آن سامان دهد، وگرنه انقلابی بودن به یک احساس و حال عاطفی تقلیل خواهد یافت و یک #زیست_متفاوت نخواهد بود.
🔻 یکی از اقدامات مهمی که باید در #گام_دوم به آن پرداخت #اتصال به اندیشه رهبری است. اتصال به اندیشه رهبری بسیاری از نارساییهای ما را ترمیم خواهد کرد و یک گام اساسی در #بازسازی_جبهه_انقلاب است. هرچند این کار ظرافتهای فراوانی دارد.
🔻 اگر طیف وسیعی از جوانان به اندیشه رهبری متصل شوند، با آن #انس بگیرند، از آن تغذیه کنند، شاهد یک اتفاق جدید و شکلگیری #نسل_جدید از جوانان انقلابی خواهیم بود.
🔻 میماند تعیین تکلیف چند مسئله:
معنای اتصال به اندیشه رهبری
مدلهای اتصال به اندیشه رهبری
روشهای توسعه اندیشه رهبری
ایدههای عملیاتی موفق
منابع اصیل اندیشه رهبری
مراجع فکری تبیین اندیشه رهبری
و...
🔻 این راه دشواریها و الگوهای توسعه بسیاری دارد. طرح مطالعاتی #ازتوحیدتاتمدن تلاشی کوچک در این راستا بود و گامهای دیگری که انشاالله برای تکمیل این چرخه خواهیم برداشت. برادر میرزایی زحمت کشیدند و اطلاعات خوبی از این طرح را در این فهرست ارائه کردند:
🔻🔻🔻
📚معرفی طرح مطالعاتی از توحيد تا تمدن
https://eitaa.com/sajjadmirzaei_ir/2625
#ازتوحیدتاتمدن
#اندیشه_رهبری
#جبهه_انقلاب
#گام_دوم
#از_توحید_تا_تمدن
#بازسازی_جبهه_انقلاب
🆔@taalighat
ای داغدار داغ پدر یابن العسکری
داری دوباره دیده ی تر، یابن العسکری
ما هم به غربت پدرت گریه می کنیم
ما را میان گریه بخر یابن العسکری
خسته شدیم، از غمِ دنیای بی امام
از این همه بلا و ضرر، یابن العسکری
صبر همه تمام شد و شب سحر نشد
کی می رسد زمان سحر یابن العسکری
دیدی، ندیده در به در و عاشقت شدیم
چشمان ماست خیره به در، یابن العسکری
ما را که از فراق حرم جان به لب شدیم
تا کربلا دوباره ببر یابن العسکری
محمدجواد شیرازی
🆔@taalighat
📝 توضیحی درباره یادداشتهای اخیر
☘ بعد از انتخابات مانند همه شما، من نیز به این فکر بودم که "چه باید کرد؟" و یادداشتهایی با همین عنوان تقدیم شد. در این سلسله یادداشتها در حال ساخت اجزای یک #ایده واحد هستم:
🔰 تاملی درباره آینده و بازسازی جبهه انقلاب و مناسبات اجتماعی
📝چه باید کرد؟ (1)
https://eitaa.com/taalighat/1657
📝چه باید کرد؟ (2)
https://eitaa.com/taalighat/1730
📝چه باید کرد؟ (3)
فرصتِ نداشتنِ دولت
https://eitaa.com/taalighat/1731
📝چه باید کرد؟ (4)
لزوم توسعه اتصال به اندیشه رهبری
https://eitaa.com/taalighat/1742
🔹 پس این موارد از هم مجزا و غیر مرتبط نیستند. هرچند بخشهایی را نیز بهصورت عمومی نخواهم نوشت، اما در یکی دو جلسه برای اساتیدم ارائه داشتم.
🔹 یادداشتی که در ادامه میآید را بیش از دوماه پیش نوشتم اما منتظر شرایط مناسبی بودم تا آن را تقدیم کنم. گمان کنم الان حواشی فروکش کرده و امکان توجه بیشتری فراهم است.
🔹 یادداشت اخیر که در ادامه تقدیم خواهد شد، در ذهن حقیر #اهمیت_راهبردی و چندوجهی دارد، هرچند ظاهراً پیشنهادی جزئی باشد. و با قرار گرفتن در کنار ابعاد مختلف "ایده محوری" ظرفیت رقم زدن امر مهمی را دارد چرا که هم قالب و کالبد اقدام است و ناظر به جنس، محتوا و روح اقدام اجتماعی که نیاز به گفتگو دارد.
یادداشت آتی نوعی #دعوت است...
مثل همیشه از نقدونظر دوستان بهره میبرم
#دعوت
#جبهه_انقلاب
🆔@taalighat
تعلیقات
📝 توضیحی درباره یادداشتهای اخیر ☘ بعد از انتخابات مانند همه شما، من نیز به این فکر بودم که "چه بای
چه بايد کرد؟ (5)
📝 از احیای فنآوری اجتماعی "جلسات قرآن و حلقههای معرفتی" تا ساخت یک جریان اصیل انقلابی
1. گسست اجتماعی، کاهش دسترسی اجتماعی و کاهش تمرکز بر #تربیت_نسل موجب ضعف لایه زیرین و بدنه اصلی انقلاب شده است. از سوی دیگر ما هیچ ارتباط تعریفشده و #زیست_اجتماعی مشخصی که از یک ایده و طرح تغذیه کند، نداریم. در بزنگاههایی چون #انتخابات متوجه میشویم چقدر از جامعه دچار #انقطاع شدهایم. پس چارهای هم نداریم جز احیای ارتباطات اجتماعی.
2. ما در تاریخ انقلاب تجربیات اجتماعی موفقی داریم که امروز از آن بهره نمیبریم. #جلسات_قرآن یکی از #فناوریهای_اجتماعی انقلاب اسلامی است که نقش مهمی در تربیت و ساماندهی نسل انقلابی داشت. بسیاری از #شهدا خروجی همین جلسات بودند.
3. آیتالله مصباح سال 92 پس از شکست جبهه انقلاب در انتخابات ریاستجمهوری در جمعی فرمودند بايد الگوی جلسات قرآن و حلقههای معرفتی احیا شود تا با تربیت نسل و #توسعه_شبکه_انسانی در کشور بتوانيم نارساییهایی که منجر به انتخاب غلط اجتماعی میشود را اصلاح کنیم.
4. امروز باید با #بهروزرسانی این فناوری اجتماعی این ظرفیت اجتماعی را فعال کنیم که هم موجب اصلاح سبک زندگی اجتماعی و انقلابی ما میشود و هم زمینه تغییر نرم اجتماعی را فراهم میآورد.
5. میتوان فهرست بلندی از ظرفیتهای این جلسات تهیه کرد.
تربیت محوری، انسانسازی، کادرسازی، تربیت براساس مبانی اصیل، ایجاد شبکه ارتباطات انسانی، ایجاد تکیهگاه فکری عاطفی برای افراد، ایجاد دسترسی به جامعه، و دهها مورد دیگر از آوردههای این جلسات است.
6. #پیشنهاد_عملیاتی مشخص و درخواست عاجزانه از طلایهداران #جبهه_انقلاب در سراسر کشور:
🔅 هر طلبه فاضل و هر عنصر مؤمن انقلابی #دارای_صلاحیت اعم از این که دارای چه عنوان حقوقی و جایگاه اجتماعی است، باید یک #حلقه_معرفتی تربیتی در شعاع ارتباطات خود از نوجوانان، جوانان و یا حتی بزرگسالان داشته باشد که در آن #اسلام_ناب ترویج میشود.
🔅 هریک از ما در هر موقعیت کاری و اجتماعی هستیم، بايد در محله، خانواده، محیط پیرامون و... یک حلقه معرفتی ثابت داشته باشیم.
🔅 داشتن یک حلقه معرفتی _ تربیتی باید به یکی از #واجبات_زیست_انقلابی ما تبديل شود. بهگونهای که نداشتن حلقه معرفتی بهعنوانِ یک ضد ارزش و نوعی #عافیتطلبی شناخته شود. باید این جمله به شعار فراگیر انقلابیها تبدیل شود:
"هر انقلابی یک حلقه معرفتی"
7. اگر این #الگو تولید و ترويج شود و در #مقیاس_ملی توسعه یابد، میتوانیم به یک #جریان_اصیل_انقلابی فراگیر دست یابیم. برای ساخت این الگو نباید معطل #ساختارهای_رسمی شد. بلکه بهصورت انقلابی و با عبرت از تجربههای ناموفق حاکمیتی باید این کار آغاز و دنبال شود.
8. نگارنده متوجه آسیبهای احتمالی، کثرت در روش و مذاق تربیتی، جهتگیری فکری، و نکات متعددی که به ذهن میرسد، هست لذا توصیف مختصات این جریان، نحوه تولید، تکثیر و اداره جلسات، آسیبهای احتمالی، صلاحیتهای لازم برای تشکیل حلقه، آسیبشناسی جلسات قرآن فعلی و... در یادداشتی دیگر انشالله.
9. مسئله احیای جلسه قرآن بهمعنای جلسه قرآن نیست. مسئله اصلی تغییر نگرش ما به جامعه و تعامل با آن است. ما بايد به محیط اجتماعی و اطراف خود توجه کنیم و آن را بهرسمیت بشناسیم و برای ارتقای آن اقدام کنیم و بهساخت #هستههای_اجتماعی کوچک بهمثابه زیرساختهای اجتماعی #ایران_آینده توجه نماییم. اینکه چگونه میتوان #افق_جدید را در این هستهها اشراب کرد، بخشی از طراحی کلان ماجراست.
10. در ادامه تلاش میکنم برخی مدلهای جدید و #تجربیات_نو در این زمینه را معرفی کنم. اما این که چگونه از این رهگذر میتوان به جریان جدید اجتماعی رسید، خود در مجالی دیگر جای گفتگوست.
11. تکمله برای دوستان اهل دقت: در این راهبرد، با طیفی از اهداف روبرو هستیم و اهداف بهصورت تشکیکی تعریف میشوند.
➖➖➖➖
پینوشت:
_ امروز افرادی از مبارزین قبل از انقلاب که از جلسه داران مؤثر و کانونهای تربیت نسل آن زمان بودند را میشناسم که علیرغم سن بالا و کثرت مشاغل و عناوین حقوقی کلان حاکمیتی همچنان جلسه قرآن دانشجویی دارند. یعنی ازاین ضرورت مهم غفلت نمیکنند. چگونه ما جوانترها ازاین مسئله غافلیم؟
_ از #شهید_همدانی پرسیدند بعد از بازگشت از سوریه برنامه تان چیست؟
گفت: تصمیمی گرفتم که مطمئنم از چهل سال مجاهدت بالاتره، گوشهای از این مملکت در مسجدی، برای بچه های نوجوان و جوان کارفرهنگی انجام بدهم؛ برای امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) سرباز #تربیت کنم.
🔻🔻🔻
✅ یادداشت مرتبط:
https://eitaa.com/taalighat/1745
➖➖➖➖
🆔 @taalighat
تعلیقات
چه بايد کرد؟ (5) 📝 از احیای فنآوری اجتماعی "جلسات قرآن و حلقههای معرفتی" تا ساخت یک جریان اصیل ان
#بازخورد
📝 حجتالاسلام حمزه وطن فدا
۱. شوق کارهای مهم و اساسی اجازه حضور در میدان های معمولی و موثر را از قاطبه انقلابیون گرفته است.
۲. همچنین روحیه نقد و انتقاد و غرزدن به دولت و دست اندر کاران حکومتی و جمهوری اسلامی، سیاه بینی و سیاه نمایی، روحیه و انگیزه و امید، دست زدن به فعالیت را از بسیاری از انقلابیون ربوده است.
۳. شکاف میان جریان تولید فکر با جریان توزیع و مصرف فکر نیز رکود و قعودی را در بازار فکر بوجود آورده که خرده فعالیت هایی هم اگر هست در سطحی نازل، روزمره و عاری از افکار مترقی انقلابی قرار گرفته است.
با این همه رهبرمان میگوید:
باید، میشود و میتوانیم
چون واقعا
باید، میشود و میتوانیم...
اگر ... بگذارد.
#جبهه_انقلاب
🆔@taalighat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 عقبنشینی غیرتاکتیکی در مقابل دشمن موجب خشم الهی است
✏️ رهبر انقلاب: قرآن کریم عقبنشینی را در واقع موجب غضب الهی بیان کرده و تبیین کرده؛ وَ مَن يُوَلِّهِم يَومَئِذٍ دُبُرَهُ اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَيِّزاً اِلىٰ فِئَةٍ فَقَد باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللّه؛ اگر چنانچه در مقابل دشمنی که مهاجم به شما است ... عقبنشینیِ غیر تاکتیکی کردید ــ گاهی اوقات عقبنشینی هم یک تاکتیک است مثل پیشروی، که آن عیب ندارد: اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَيِّزاً اِلىٰ فِئَة؛ تاکتیک این است ــ اگر غیر از این موارد عقبنشینی کردید، فَقَد باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللّه. [موجب خشم الهی میشود].
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار کنگرهی بزرگداشت شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد. ۱۴۰۳/۵/۲۴
🔸متن کامل بیانات:
khl.ink/f/57489
#دلنوشته
🖤 چند خط برای کاگران معدن طبس
از وقتی خبر انفجار معدن #طبس و کشته شدن #کارگران را شنیدم، آنچنان غم بر روی دلم نشسته است که نگو...
کشته شدن و محبوس شدن حدود 50 کارگر برای ما فقط یک خبر است، فردا هم همه آن را فراموش می کنیم. اما برای من فقط یک خبر نیست، بلکه یک #درد عمیق است.
آن انسان شریفی که برای امرار معاش خانواده اش دل به کار می دهد، آن هم کار سخت، عرق می ریزد، زیر زمین، در سخت ترین شرایط، با کمترین حقوق و مزایا و حمایت ها، و ما بی خبر از رنج ها و سختیها و محرومیتهای او...
نام او را چه بگذارم؟ مرد؟ رادمرد؟ جوانمرد؟ با غیرت؟ عزیز خدا؟ حبیب خدا؟ او همه این ها است و شاید بیشتر...
اما در چشم #اهل_دنیا او یک انسان ضعیف است که شاید اگر با همان صورتی که از سیاهی ذغال سنگ مکدر شده و غبار بر آن نشسته بیرون بیاید، رغبت نکنند دقیقه ای با او هم کلام شوند و حتی از دست دادن با او فرار خواهند کرد، اما پیامبر خدا این دست را می بوسد.
این غباری که بر روی او نشسته، نشانه غیرت است، نشانه عزت است، نشانه مردانگی است و این سیاهی را با هزار چهره بزک کرده و ادکلن های برند اروپایی عوض نمی کنم.
وقتی خبر انفجار کارگرها را شنیدم، دلم منفجر شد از بغض و کینه آن هایی بر مسند قدرت و ثروت تکیه زده اند و پا روی شانه مجاهدت های این قشر عزیز می گذارند و بالا می روند. حالم بهم می خورد از آن هایی که در زندگی شان خبری نیست محرومان و از کنار این ها با تبختر و تکبر می گذرند. حالم بهم می خورد از برج های سر به فلک کشیده و زندگی های دنیازده و آن خیابان دوردور و اهل نشستن پشت ماشین های آنچنانی که سر سگ هایشان از آن بیرون زده و از بالا به پایین مردم را نگاه میکنند...
آن هایی که حرص می زنند عضو این هیئت مدیره و آن شرکت دولتی شوند و از هزاران خدمات و مزایا بهره ببرند و خبر ندارند از رنج های آن کارگری که گاهی در تأمین اولیات زندگی نیز در می ماند و با روی خجلت زده جلوی همسر و فرزندانش می نشیند.
من نشستن کنار آن کارگر عزیز با دست های پینه بسته و صورت سیاه و لباس های مندرسش را با نشستن کنار کرور کرور از این آدم های مثلا با پرستیژ و با کلاس عوض نمی کنم. البته اینها را سالها در مردم داری، محروم دوستی و تواضع بیحد حضرت #پدر مقابل مستضعفان دیده بودم.
#مرام_خمینی متفاوت بود با مرام غربگراها و دنیاگرایان. او امام محرومان و مستضعفان بود، آن هم نه فقط مستضعفین ایران که او چشم به مستضعفین جهان داشت و البته #سید_محرومان شاگرد خوب همین مدرسه بود.
وقتی از آن مرد بزرگ پرسیدم چرا کار در #محلات_محروم کشور را شروع کردید، گفت: جنس این ها متفاوت است. این جنس بود که شد بچه های جبهه، از این ها کلی #شهید و مجاهد است که بیرون می آید. و کسی هم به کار در این محلات محروم رغبت ندارد. چون نه اسم و رسم دارد نه پرستیژ و دنیا.
آری، جنس این ها متفاوت است، #فطرت شان هنوز مشوب به هزار رنگ و لعاب دنیا نشده و ساده و دلنشین و بی پیرایه اند.
اما با محرومین بودن کجای زندگی ما انقلابی هاست؟
با محرومین بودن کجای زیست منِ طلبه است؟
منظور توزیع سبد غذایی نیست، منظورم #عشقورزیدن به کارگران و محرومان است. عشق ورزیدن متفاوت است... ما به طیفی از جامعه کم توجه یا بی توجهیم، این غلط است، این انقطاع از سرمایه های انقلاب است. به خدا نشستن با محرومین و کارگرها برکت دارد. نور می آورد، لطافت می آورد. احساس می کنم خیلی از این ها به خدا نزدیک ترند.
اینجاست که قدر #بچههای_جهادی را باید دانست. اینجاست که فرق جهادی ها با آن جماعت های مدعی همیشه نق نق کنان معلوم می شود.
🆔@taalighat
#غصه
#لبنان و شیعیانش مظلوم اند،
اما مقتدر، #مظلوم_مقتدر
به برکت حزبالله
به برکت سالها مجاهدت خاموش #حاج_قاسم و یاران گمنامش...
حالا عدهای! #مجاهدان را چون خودشان قاعد میپندارند و درست زمانی که سرداران عزیز وسط معرکهاند، از پشت خنجر تحقیر و توهین و تمسخر میزنند...
امان از #ناسپاسها
#جریان_خاص
🆔@taalighat
تعلیقات
مرحبا به سیدابراهیم #رئیسی صحبتهای رئیسی هم در مجمع عمومی #سازمان_ملل متحد و هم در نشستهای حاشیه
☝️
پارسال همین روزها بود که همه گفتیم "مرحبا به سیدابراهیم #رئیسی" بهخاطرِ آن نطق عزتمندانه در سازمان ملل و امروز با این حجم از اتفاقات غلط، فقط باید گفت: #حاج_آقا_هارداسان
🆔@taalighat
📍یکی از مهمترین فرازهای کلام آقا امروز هشدار صریح، جدی و عمیق درباره #نفوذ بود.
#دولت_چهاردهم
#نفوذ
🆔@taalighat
تعلیقات
📍یکی از مهمترین فرازهای کلام آقا امروز هشدار صریح، جدی و عمیق درباره #نفوذ بود. #دولت_چهاردهم #نفو
✏️ رهبر انقلاب ساعتی پیش در دیدار پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت:
✏️ آخرین صحبت امروز من این است: من میگویم رزمندگان ما، مجاهدان ما برای اینکه پرچم دشمن در مرزهای ما برافراشته نشود، جان خودشان را قربانی کردند، فداکاری کردند. جوانان مبارز و مجاهد خانوادههای خودشان را داغدار کردند برای اینکه پرچم دشمن در مرزهای این کشور بالا نرود. نمیشود ملت ایران قبول کند که همان پرچمها به وسیله #افراد_نفوذی، به وسیله انسانهای فریبخورده در داخل کشور برافراشته بشود.
✏️ این پرچم، پرچم #نفوذ_فرهنگی و #سبک_زندگی دشمن و وسوسههای خصمانه دشمن نباید در داخل کشور در دستگاههای مختلف ما برافراشته شود. باید مراقبت کرد، همه موظفند.
در وزارت آموزش و پرورش باید مراقبت کرد، در صدا و سیما باید مراقبت کرد، در #مطبوعات باید مراقبت کرد، در #وزارت_علوم و وزارت بهداشت که محل تربیت جوانهاست باید مراقبت کرد.
آنجا #دشمن به وسیله رزمندگان ما شکست خورد نباید گذاشت آن دشمن شکست خورده در داخل کشور با انحاء حیلهها و ترفندها کار خودش را دنبال کند و انجام دهد.
امیدواریم خدای متعال همه مسئولین ما، همه مردان و زنان ما، همه فعالان بخشهای مختلف ما را با هوشیاری کامل در مقابل توطئه دشمن نگه دارد. ۱۴۰۳/۷/۴
#دولت_چهاردهم
#نفوذ
Farsi.Khamenei.ir
➖➖➖➖➖
🆔@taalighat
#یادداشت_وارده
📝 تاملی بر تذکر #نفوذ
📌 حمید شببویی
بخش1⃣
صحبت های رهبری در دیدار اخیر با پیشکسوتان دفاع مقدس از آن جهت که تاکیدی بر مسئله نفوذ داشتند میان جریان حزب اللهی بسیار دیده شد.
شاید بتوان گفت همین تاکید دوباره بعد از مدتها، شاهدی قطعی است بر اینکه روایت موجود از مکتب امام که در بازار رایج شده و میچرخد ناقص است و نیاز به بازتقریر جدی دارد.
این باز تقریر، اولین قدمش شکستن حلقه انحصاری فکری در موضوع مکتب امام است.
جریان فکری مرسوم به نام مکتب امام با کلیشه های دریافتی خودش، از مکتب امام نسخهای ارائه کرده که اگر حلقه انحصاری آن شکسته نشود باب بازاندیشی و بازتقریری آن باز نخواهد شد و عملا مکتب امامی اصیل که راه نجات بشریت بوده با تحریف رو به رو شده و توانایی رقم زدن یک وفاق و مدیریتی در قامت ایران نخواهد داشت.
#نفوذ ، کلیدواژه جدیدی نبود که حضرت اقا بیان فرمودند ولی چرا جبهه انقلاب نتوانسته طرح رهبری در مقابله با نفوذ را با جدیت دنبال کند و درک کند، باعث شد ایشان مجددا تذکر دهند. شاید این بار با کلیدواژهی دیگری در نقطه پاسخ، به نام #مراقبت.
به نظر می آید این تذکر برای جبهه باید باب جدیدی در مواجهه با پدیده نفوذ را باز کند.
حضرت آقا نگاه بسیار عمیق و دقیقی را در نوع مواجهه با جریان نفاق دارند و اتفاقا با همان نگاهشان وارد صحنه رهبری شده اند و تا اینجا بدون اندکی سستی کار را به خوبی از آب در آورده اند.
شاهد این موضوع این که ایشان جزء اولین کسانی است که نظریه نفوذ را اوایل انقلاب در چند نماز جمعه دهه ۶۰ به بحث گذاشته و به نظر می آید به همین دلیل مورد حمله و ترور منافقین واقع میشوند.
جبهه انقلاب چون این لایه برایش روشن نیست و براورد ظاهری این است که حس میکند رهبری نکته ای جز تذکر در اینجا ندارند، خودش دست به طراحی میزند و احتمالا ناخواسته کلیدیترین پروژه را با نگاه شخصی و سلیقه ای جلو میبرد که خطرآفرین است.
رهبری، هم برای نفوذ اندیشه ای دقیق و عمیق دارند و هم برای مقابله با آن نسخه ای جامع از بستر مکتب امام؛ این بخش معمولا خیلی زود عبور میشود و برای فهمش تلاشی نمیگردد. از این رو پیشنهاد میشود که با طراحی اجتهادات شخصی باید کاری را انجام داد که اتفاقا بسط ید ولی رقم خورده و ایشان نیز بتوانند فعالانه کنش کنند.
اینکه باید برای ولی، بسط ید درست کرد مطلب درستی است اما در چگونگی آن بحث و نقد است.
آیا بسط ید به روشی غیر از مطالبه ولی هم رقم میخورد؟
این تفکر در طی 40 سال اخیر تفکر درستی در مواجهه با پدیده نفوذ نبوده و چه بسا خود این نگاه ناشی از همان نفوذ باشد.
🆔@taalighat
تعلیقات
#یادداشت_وارده 📝 تاملی بر تذکر #نفوذ 📌 حمید شببویی بخش1⃣ صحبت های رهبری در دیدار اخیر با پیشکسو
#یادداشت_وارده
📝 تاملی بر تذکر #نفوذ
📌 حمید شببویی
بخش2⃣
آنچه که از طراحی رهبری در مقابله پدیده نفوذ میتوان دریافت، راهبرد مقاوم کردن مردم و آگاه کردنشان به غرض #عبور از بحران های نفوذ است.(مراقبت)
مراقبت در نگاه رهبری یعنی مستقیم درگیر نشدن و ناکارآمد کردن اهرم نفوذ به صورت همیشگی.
نفوذ پدیده ای جریانی است و اتفاقا قدرتی فراتر از دشمن خارجی دارد زیرا که دشمن خارجی نفاق نمی ورزد ولی جریان نفوذ با نفاق حرکت میکند و قابل شناسایی نیست. از این رو خیلی باید #مراقب بود که کم ترین خسارت را دید.
دشمن خارجی رسما به شما میگوید با چه نقطه ای درگیر است اما منافق اینگونه نیست.
حضرت آقا معتقدند اگر بتوانیم اینگونه #مراقبت بورزیم حتی میتوان منافق را مومن کرد(از باب فشار اجتماعی).
این فشار اجتماعی را اقا در خیلی از بزنگاه های دوران رهبریشان به جریانات و احزاب انحرافی وارد کرده و امروز نیز می بینیم همانها از بسیاری از مواضع اصیلشان دست کشیده اند و تقریبا میتوان گفت از اصالت حزبیشان چیزی باقی نمانده است.
همین الگو را میشود در پروژه های دیگر هم دنبال کرد.
با هو و جنجال اتفاقا نفاق پیچیدگی امورش بیشتر شده و قطعا کنار زدنش سخت تر.
اینکه آقا، در اقدام اخیر دکتر مخبر را در کنار خودشان برای دنبال کردن بیانیه گام دوم قرار میدهند(اشاره به حکم مشاور رهبری اخیر آقای دکتر مخبر) با همین الگوی توضیح داده شده در مقابلهی با نفوذ است.
اگر به قضیه کرونا مجددا نگاهی داشته باشیم، میتوان همین مطلب را نشان داد. رهبری در کرونا به گونه ای عمل کردند که غربزدهترین نگاه ها در بدنه بهداشت و سلامت، چندین نامه تشکر به رهبری میزدند و در کرونا برای مردمی که اتفاقا جریان خاکستری محسوب میشدند و قدری متمایل به غرب، واضح شد رهبری از همه دلسوزتر به آنهاست و نگاه نخبگانی با انقلابی گری برایشان قابل جمع شد.
این عملکرد موجب گردید که راحتتر بتوان در آن فضای التهابگون ابراز کرد که واکسن آمریکایی و انگلیسی ممنوع.
همین جا بودند از جریان انقلابی که چون الگوی مواجهه را اخذ نمیکردند، عدم درگیری مستقیم رهبری را ناشی از نقص اطلاعاتی یا بسته بودن دست ایشان برآورد می داشتند، مستقیم وارد درگیری با متولیان اجرایی میشدند و اتفاقا هو و جنجالی راه می انداختند که حل شدن مسئله سخت تر میشد.
شاید اگر درست صحنه را تحلیل میکردند متوجه میشدند که بنای رهبری بر عدم درگیری مستقیم بود و مانعی برای اقدامات مستقیم از پایگاه حقوقی شان نداشتند که در بعضی امور اتفاقا نشان هم دادند اما به گونه ای عمل کردند که دربزنگاه متمایل شدن به غرب موضعی رسمی و قاطع گرفتند و با این اوصاف هم دولت از ایشان ممنون بود و هم موضع انقلابی خودشان را به عرصه ظهور کشاندند. این الگو فهم نشد و جبهه مستقیم با دولت درگیر میشد به اسم انقلابی گری. شاید در کنار این تجربه بتوان همین الگو را در قضیه بحران برجام تطبیق داد.
وقتی این الگو درست دریافت نشود، خیلی زود به سمتی میرویم که تنها برداشتمان این میگردد که رهبری در مورد نفوذ دوباره #تذکر میدهد بدون اینکه طرح یا نسخه ای برای مقابله با آن داشته باشند.
🆔@taalighat
تعلیقات
#یادداشت_وارده 📝 تاملی بر تذکر #نفوذ 📌 حمید شببویی بخش2⃣ آنچه که از طراحی رهبری در مقابله پدیده
#یادداشت_وارده
📝 تاملی بر تذکر #نفوذ
📌 حمید شببویی
بخش3⃣
بهترین راهحل و نسخه موفق تا کنون چه بوده است؟
با توجه به وضعیت راهبردی ایران شاید یکی از بهترین راه حل ها این باشد که جریان های تبلیغی برای مسئلههای تمدنی خود را موظف به ورود در حوزه گفتمان سازی کنند و ذهنیت اجتماعی را نسبت به راه حل هایی که این نخبگان متعهد انقلابی پیشنهاد میکنند همراه گردانند.
البته اندک ورودهایی در باب تبلیغ اقتصاد مقاومتی، تبلیغ مسکن اسلامی و از این دست مسائل تا کنون داشته ایم و تا حدودی هم خوب بوده ولی صحنه امروز بیانگر این موضوع است که کافی نیست.
ما درباره نگاه و راه حل های انقلابی در حوزه رسانه، فضای مجازی، سلامت، آموزش، تعلیم و تربیت، دیپلماسی خارجی، مقاومت و اینگونه مسایل هنوز بسیار بسیار اندک ذهنیت اجتماعی را با خود همراه کرده ایم و همین امر موجبات قدرتمند شدن جریان نفوذ را فراهم کرده است.
شاید اشکالی مطرح گردد که این نوع ورودهای گفتمانی آرمان خواهی را کاسته و حل مسئله به جهت منفعل بودن در عدم تمرکز بر آرمانها، موجب رکود آرمانی گردد اما پاسخ این است که تفکیک نگاه تبلیغی و گفتمان ساز از حل مسئله ای ها مشکل را حل میکند.
اساسا جریانات تبلیغی و گفتمان ساز اولویت تمرکزشان بر ارائه گفتمان حل مسئله، تبیین آرمانها از دل حل مسیلهها است و نه خود حل مسیله.
حال آنکه جریانات حل مسیله ای در کشور اولویت شان حل مسائل از بستر تحقق آرمانهاست که این دو ورود تفکیکی است که اگر به آن دقت شود نگرانی مطرح شده قابل حل است.
این ورود همان راهبرد #مراقبت برای عبور از جریان نفوذ است که با کم ترین تنش با دولت و حاکمیت میتواند یک وفاق معنا دار و استراتژیک را دنبال کند و عملا دست برتر را به نگاه های نوین انقلابی خواهد داد.
🆔@taalighat
#نکته
برخی از بیانات آقا، دنبال مؤید برای حرف خودشانند نه یافتن راه و جهت!
حال اگر حرفی بر خلاف میل شان باشد، چنان آسمان ریسمان میبافند تا آنچه میخواهند، نتیجه شود.
#قطبنما برای آن است که #راه را پیدا کنیم. حال اگر اصرار به راه خودم داشته باشم، قطبنما میشود ابزار نه #معیار
#آسیبشناسی
🆔@taalighat