تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه 🔹قسمت اول 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه
🔹قسمت دوم
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶حاکمان چه بخواهند و چه نخواهند و چه ظرفیت آن را داشته باشند یا نداشته باشند، الگوی رفتار و گفتار مردمان خواهند شد. به ویژه در دوران کنونی که رسانهها و عمدهترین ابزارهای اطلاعرسانی و تبلیغی نیز در اختیار آنان قرار دارد. آنان به صورت مرتب و روزانه در مرأی و منظر مردمان هستند. بسیاری از جوانان و نوجوانان آرزوی رسیدن به مقام و موقعیت سیاسی و اجتماعی آنان را دارند و از این رو سبک زندگی آنان و نوع گفتار و رفتارشان همواره مورد توجه دیگران قرار میگیرد.
🔶به همین دلیل، در آموزههای دینی نقشآفرینی فرهنگی حاکمان مورد تأکید و توجهی ویژه قرار گرفته و از آنان خواسته شده است که به شدت مواظب رفتار و گفتار خود باشند. در حدیثی از پیامبراکرم علیهالسلام چنین میخوانیم:
صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِي وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِي قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ هُمَا قَالَ الْفُقَهَاءُ وَ الْأُمَرَاءُ.
دو گروه از امت من هستند كه اگر صالح شدند، امت من نیز صالح میشود و اگر فاسد شدند امت نیز فاسد خواهد شد. و در پاسخ به این پرسش که اینان کیستند؟ فرمودند: «فقیهان و فرمانروایان»
🔶جملة دیگری هم به پيامبر خاتم نسبت دادهاند که «الناس علي دين ملوکهم» و مولوي نيز در دفتر پنجم همين جمله را به پيامبر نسبت داده است:
آن رسول حق قلاووز سلوک
گفت الناس علي دين الملوک
چنين جملهاي هر چند جملهاي حکیمانه و تا حد زیادی درست است؛ اما به اين شکل در احاديث معتبر نيامده است. هر چند مضمون آن و مشابه آن در احاديث وارد شده است. في المثل، امیرمؤمنان عليه السلام ميفرمايد:
النَّاسُ بِأُمَرَائِهِمْ أَشْبَهُ مِنْهُمْ بِآبَائِهِمْ؛
مردم به حاکمانشان شبيهترند تا به پدرانشان.
🔶علامه مجلسي در کتاب عين الحيات ميگويد: «عدل ملوک و امرا، از بزرگترين مصالح مردم است. عدل و صلاح ايشان موجبِ صلاح جميع عبّاد و معموريِ بلاد است و فسق و فجورشان مورثِ اختلالِ نظام امور اکثر عالميان و ميل اکثرِ مردم به طريق ايشان ميگردد.»
🔶سعدي چه زيبا نقش حاکمان در شکلدهي به سبک زندگي مردم را ترسيم ميکند. وی در حکايت ۱۹ از باب اول گلستان (در سيرت پادشاهان) ميگويد:
آوردهاند كه نوشيروان عادل را در شكارگاهى صيدى كباب كردند و نمك نبود. غلامى به روستا رفت تا نمك آرد. نوشيروان گفت: نمك به قيمت بستان تا رسمى نشود و ده خراب نگردد. گفتند: از اين قدر چه خلل زايد؟
گفت: «بنياد ظلم در جهان، اول، اندكى بوده است هركه آمد بر او مزيدى كرد تا بدين غايت رسيده.»
اگر ز باغ رعيت مَلِک خورد سيبي/ برآورند غلامان او درخت از بيخ
به پنج بيضه که سلطان ستم روا دارد/ زنند لشکريانش هزار مرغ به سيخ
🔶به همين دليل است که حضرت امیر علیهالسلام تأکيد ميکند حاکمان جامعه، خود بايد در عمل از همه سبقت بگيرند و پيش از تبليغ زباني، با رفتار خود فرهنگسازي کنند:
أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّكُمْ عَلَى طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُكُمْ إِلَيْهَا وَ لَا أَنْهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَكُمْ عَنْهَا؛
اي مردم، به خدا من شما را به طاعتي برنميانگيزم، جز که خود پيش از شما به گزاردن آن برميخيزم. و شما را از معصيتي باز نميدارم، جز آنکه خود پيش از شما آن را فرو ميگذارم.
🔶همان حضرت در تمثیلی زیبا حاکمان را به نهری تشبیه میکند که جداول و جویهایی از آن منشعب میشود:
المَلِکُ کَالنَهرِ العَظِيم تَستَمِد مِنه الجَداوِل؛ فَانِ کانَ عَذباً عَذُبَت وَ اِن کانَ مَلِحاً مُلِحَت؛
زمامدار همچون رودخانه پهناوري است که رودهايي کوچک از آن جاري ميشود، پس اگر آب آن رودخانه پهناور گوارا باشد، آب درون رودهاي کوچک گوارا خواهد بود و اگر شور باشد آب درون آنها نيز شور خواهد بود.
و مولوي نیز همین حديث را در دفتر اول مثنوي به زبان ادبي و شعري توضيح داده است:
خوي شاهان در رعيت جا کند
چرخ اخضر خاک را خضرا کند
شه چو حوضي دان حشم چون لولهها
آب از لوله روان در کولهها
چون که آب جمله از حوضي است پاک
هر يکي آبي دهد خوش ذوقناک
ور در آن حوض آب شور است و پليد
هر يکي لوله همان آرد پديد
ز آنکه پيوسته است هر لوله به حوض
خوض کن در معني اين حرف خوض.
ادامه دارد...
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🟢گرفتاری اصلی
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻قصد دفاع از همه عملکرد دستگاههای نظارتی را ندارم؛ طبیعتاً هیچ «دستگاهی» معصوم نیست.
🔻اما قیاس موجود در سخنان جناب ضرغامی، قیاسی مع الفارق و مغالطهای مضحک است.
🔹هیچ یک از دستگاههای نظارتی ما برای خیرخواهان و هدایتگران و دلسوزان جامعه پرونده درست نکرده و نمیکنند!
🔸برخلاف جناب ضرغامی، معتقدم گرفتاری حوزه فرهنگ و فرهنگسازی چیزی نیست که ایشان میگوید، بلکه گرفتاری اصلی و معضل اصلی فرهنگی در جامعه ما، این است که بعضاً شاهد بوده و هستیم که فرهنگ و فرهنگسازی در اختیار عدهای نادان قرار گرفته است که متأسفانه به غلط سالهاست بر صدر نشسته و بدون داشتن فهمی درست از دین و آموزههای دینی و بدون داشتن درکی روشن از فرهنگ و فرهنگسازی، سکان بزرگترین مراکز فرهنگی و فرهنگسازی کشور را در اختیار گرفتهاند! و مع الاسف، بدون داشتن کمترین درکی از سیره تبلیغی و هدایتگری پیامبران به تحریف سبک و سیره تبلیغی پیامبری همچون ابراهیم خلیل، شهسوار توحید و خداپرستی، میپردازند! گرفتاری اصلی ما مسؤولانیاند که به جای پاسخگویی نسبت به عملکرد فرهنگی خود، دائماً در حال حاشیهسازی برای مدافعان حریم فرهنگ و اخلاق جامعه هستند.
#فرهنگ
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❁﷽❁
📺 #کلیپ_تصویری #فاطمیه
🔺 یکجا بخر
🎤 حجت الاسلام #استاد_میرزامحمدی
🕌 هیئت انصار العباس تهران
• ۱۴۰۱.۰۹.۱۵
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حجت الاسلام حسین انجدانی در آستانه ورود به ایام حزن آل الله و فاطمیه اول، در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛
سلام بر بانوی آب و آئینه
سلام بر حضرت مادر
اول مدافع ولایت
اول مدافع حرم
همو که باعث خلقت دوجهان ، بلکه باعث خلقت حضرت ختمی مرتبت و امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیهم، شد.
فاطمیه تداعی ولایتمداری و ظلم ستیزی است.
فاطمیه خط مقدم شیعه است.
ای روضه خوانِ فاطمیه، روضه ای بخوان...
#ویراستی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❁﷽❁
📺 #کلیپ_تصویری #فاطمیه
◾️اَلسَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَة
🔺 فَاَسْقَطَتْ مُحْسِنا
🎤 حجت الاسلام #استاد_میرزامحمدی
🕌 موسسه علمی فرهنگی حداث الحسین علیهالسلام
• ۱۴۰۱.۰۹.۱۵
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
🏴 فاطمیّه، فهرست غم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فاطمیه، سرود غم می خواند و منظومۂ اندوه میسراید.
ایام فاطمیه، موسم تجدید داغ های علی علیهالسلام و تکرار رنجنامه شیعه است.
مزار پنهان فاطمه، پنهان هارا آشکار می سازد و گریه های زهرا سلام الله علیها، پرده از خنده های ناحق برمی دارد.
و...
رفتن زود هنگامش، رفته ها را به یاد می آورد.
امروز شیعه، در فاطمیهای به وسعت ایران،
سر بر شانۂ «مظلومیت» میگذارد و اشک می ریزد.
ایام فاطمیه، سند مظلومیت اهل بیت عصمت و ادعانامه شیعه وپیروان ولایت است.
خدا را شاکریم که نعمت «غم زهرا» و «عشق فاطمه» را ارزانی ما کرده ونسل فاطمی ما را نمک گیرسفرۂ گستردۂ «اهل بیت» ساخته و جان ما را از«کوثر ولایت» سیراب کرده است.
مرور این «فهرست غم»، ما را به فاطمه زهرا نزدیکتر میسازد و ضربان قلبمان با عترت،
هماهنگتر میشود.
گریهها و اشکها، شفیع ما می شود تا در آستان عترت، عزت یابیم و مهمان سفرۂ «تولّا» و جرعه نوش جام نوشین «ولا» شویم.
داغ غمش هنوز هم تازه است.
در سوگ زهرای اطهر آسمان دل ما ابری است و...هوای چشمانمان، بارانی !
سلام بر مادر مظلومیت وگل پرپر بوستان
رسالت.
سلام بر آن «صدف عصمت»، که پرورانندۂ
یازده گوهر ناب است.
سلام بر او که«تفسیرکوثر»، «آیینه شرف» و «گنجینه ی عفاف »است.
این داغ دلگداز، شهادت مظلومانه صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها به روایت ۷۵ روز و یتیمی شیعه را محضر فرزند داغدار و صاحب عزای او، حضرت بقیةالله ارواحنا من سواه فداه، رهبری فرزانه انقلاب روحی لک الفدا، مراجع عظام و عموم شیعیان و دوستداران آل الله تسلیت و تعزیت عرض مینمایم.
چادرت را بتکان روزی ما را بفرست
ای که روزی دو عالم همه از چادر توست…
حسین انجدانی
۱۳ جمادی الاولی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۶ آذر ۱۴۰۲ ه.ش
حوزه علمیه تهران
#فاطمیه
#حضرت_فاطمه_زهرا
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه 🔹قسمت دوم 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه
🔹قسمت سوم
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶ابونصر فارابي، به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان سیاسی جهان اسلام، نیز از جمله کساني است که، به تبع افلاطون، معتقد است ايجاد فضيلت در آدميان و رواج آن در جوامع جز از طريق حاکمان با فضيلت امکان ندارد. تحقق مدينة فاضله تنها در پرتو حاکمان فاضل ممکن است. وي در کتاب احصاء العلوم در ذيل علم مدني ميگويد:
«تحقق افعال و سنتهاي فاضله در جوامع و امتها ممکن نيست مگر به سبب حکومتي که در پرتو آن اين افعال و سنتها و عادات و ملکات و اخلاقيات در مدينهها و امتها رواج يابد. آن حکومت بايد در حفظ اين فضايل در ميان مردم کوشا باشد تا مبادا از ميان روند.»
🔶به دليل نقش برجستة رفتار حاکمان در زندگي مردم، سعدي هم بخش اول بوستان را که يک چهارم کل بوستان است با عنوان «در عدل و تدبير و راي» و بخش اول گلستان را با عنوان «در سيرت پادشاهان» به موعظه و اندرز پادشاهان اختصاص داده است. اين نشان ميدهد که اين مسأله تا چه اندازه براي سعدي اهميت داشته است؛ وي کاملاً به نقش بيبديل رفتارها و اخلاقیات حاکمان و شيوة حکمراني آنان در اخلاق و سبک زندگي افراد جامعه واقف بوده است. سعدي در اين بخش توصيههاي عملي و کاربردي دقيق و جزئي و ريزي را به حاکمان دارد. وی در حکايت سوم باب هفتم گلستان با عنوان «در تأثير تربيت» ميگويد:
يكى از فضلا تعليم ملكزادهاى همىداد و ضرب بيمحابا زدى و زجر بيقياس كردى. بارى، پسر از بيطاقتى شكايت پيش پدر برد و جامه از تن دردمند برداشت. پدر را دل بهم آمد. استاد را بخواند و گفت: پسران آحاد رعيت را چندين جفا و توبيخ روا نميدارى كه فرزند مرا، سبب چيست؟ گفت: سبب آنكه سخن انديشيده بايد گفتن و حركت پسنديده كردن همه خلق را على العموم و پادشاهان را على الخصوص، به موجب آنكه بر دست و زبان ايشان هرچه رفته شود هرآينه به افواه بگويند و قول و فعل عوام الناس را چندان اعتبارى نباشد.
اگر صد ناپسند آيد ز درويش/ رفيقانش يکي از صد ندانند
و گر يک بذله گويد پادشاهي/ از اقليمي به اقليمي رسانند
پس واجب آمد معلم پادشهزاده را در تهذيب اخلاق خداوندزادگان أنبتهم اللّه نَباتاً حَسَناً اجتهاد از آن بيش كردن كه در حق عوام. ... ملك را حسن تدبير فقيه و تقرير جواب او موافق راى آمد، خلعت و نعمت بخشيد و پايه منصب او بلند گردانيد.
🔶در عین حال، تأثیر حاکمان در رفتار و اخلاق مردم تأثیری یکسویه نیست. خود مردم هم در این زمینه نقشی جدی دارند به ویژه در نظامهای مردمسالار و غیردیکتاتور. در نظامهایی که مردم مستقیم یا غیرمستقیم مسؤولان را انتخاب میکنند، در واقع این مردماند که با انتخاب فرد یا جریانی، مسیر آینده زیست فردی و اجتماعی خود را مشخص میکنند یا دستکم یکی از علل و عوامل مهم شکلدهی به اخلاقیات و رفتارهای خود را تعیین میکنند. امیرمؤمنان علیهالسّلام در یکی از خطبههای نهجالبلاغه نقش مردم در روي کار آوردن حاکمان و واليان فاسد و آلوده را تذکر ميدهد و ميفرمايد:
فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّة؛
پس حال رعيت نيكو نگردد جز آن گاه كه واليان نيكو رفتار باشند، و واليان نيكو رفتار نگردند، جز آن گاه كه رعيت درستكار باشند.
ادامه دارد...
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حجت الاسلام حسین انجدانی در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛
شرط پرواز، سبکباری است
و شرط رسیدن به قلههای کمال، تحمل سختیها و تلاش و مجاهدت در چارچوب موازین الهی.
#اخلاق
#ویراستی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫️کار و تلاش در سبک زندگی فاطمی
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برخی از مقدسمآبان گمان میکنند اولیای الهی از جمله حضرت زهرا علیها السلام شبانهروز به عبادتهاي معمولي مشغول بودهاند و فعالیت اجتماعی و کار و تلاش برای امرار معاش و گذران زندگی را دون شأن عبادی خود میدانستهاند! در حالی که در فرهنگ فاطمی، «کار» از بزرگترین عبادتهاست. از بهترین ابزارها و وسایل «قرب الهی» است.
در حدیثی چنین نقل شده است که:
رَأَى النَّبِيُّ ص فَاطِمَةَ وَ عَلَيْهَا كِسَاءٌ مِنْ أَجِلَّةِ الْإِبِلِ وَ هِيَ تَطْحَنُ بِيَدَيْهَا وَ تُرْضِعَ وَلَدَهَا فَدَمَعَتْ عَيْنَا رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا بِنْتَاهْ تَعَجَّلِي مَرَارَةَ الدُّنْيَا بِحَلَاوَةِ الْآخِرَةِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى نَعْمَائِهِ وَ الشُّكْرُ لِلَّهِ عَلَى آلَائِهِ؛ (مکارم الاخلاق، ص۱۱۷)
رسول خدا(ص) #فاطمه را در حالى ديد كه جامهاى بافته از پشم شتر، بر تن دارد و مشغول دستاس كردن و شير دادن كودك خويش است. با ديدن او در اين وضع، اشك از ديدگان پيامبر خدا(ص) جارى شد و فرمود:
«دختر عزيزم! با تحمّل تلخى دنيا، به سوى شيرينى آخرت بشتاب»
فاطمه گفت:
«اى پيامبر خدا! خداوند را بر نعمتهايش مىستايم و او را بر دادههايش سپاس مىگويم»
#اخلاق
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حسین انجدانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛
🟢ماندگاری نیکی و محبت
محبتها و خدمتهای خالصانه هرگز فراموش نمیشوند؛ حتی اگر خود ما هم آنها را فراموش کنیم، خدای متعال نظام عالم را به گونهای طراحی کرده است که به نحوی نتیجه آنها را خواهیم دید.
به تعبیر حکیمانه #امیرمؤمنان علیه السلام:
«اَلْخَيْرُ لايَفْنی؛ كار خير هرگز فانى نمیشود»
مهربان باشیم...
#ویراستی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫️زهرا شناسي
🔹قسمت اول: نگاه فرااينجهاني به شخصيت حضرت زهرا سلام الله علیها
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸در تحليل زندگي و شخصيت ائمة اطهار عموما و حضرت صديقة طاهره خصوصا ميتوان از دو منظر و دو رهيافت سخن گفت:
🔸نگاه اول: نگاه فرا اينجهاني، فرامادي، و فرازماني و نگاه ملکوتي داشتن به اين وجودهاي نوراني است. در اين نگاه اين انوار مقدس، نخستين مخلوقات الهي بودند. آفرينش آنان حتي پيش از ملائکه بوده است. خداي متعال همة هستي را به يمن وجود آنان آفريده است: «لولاهم لما خُلِق الافلاک». مخلوق اول و صادر نخستين بودند. به تعبير #پيامبر_اکرم(ص): «أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْوَاحُنَا» که البته تا پيش از ظهور اين جهانيشان، تجلياتي هم داشتهاند. اصولاً ملائکه تکبير و تحميد و تقديس و تنزيه و تهليل حضرت حق را از اين انوار مقدسه آموختند. فلسفة سجدة ملائکه بر آدم، وجود انوار ائمة اطهار در صلب آدم بود؛ خليفة اللهي شدن آدم به خاطر آنان بود؛ عامل قبولي توبة آدم و حوا و نجات همة انبيا بودهاند. تا اينکه دست تقدير الهي در زمان خاصي که از پيش مقرر کرده بود، آنها را وجود اين جهاني بخشيد. به يک معنا تجسد پيدا کردند و به هدف هدايتگري خلق، زماني در بين مردم زندگي کردند.
🔸در خصوص #حضرت_زهرا، پيامبر اکرم در حديثي چنين ميفرمايد: «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ ع قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ ... خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ»
🔸حضرت امام به مناسب سالروز ولادت حضرت زهرا در پيامي: «تمام ابعادى كه براى زن متصور است و براى يك انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها- جلوه كرده و بوده است. يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان. او زن معمولى نيست؛ او موجود ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجود الهى جبروتى در صورت يك زن ظاهر شده است. ... معنويات، جلوههاى ملكوتى، جلوههاى الهى، جلوههاى جبروتى، جلوههاى مُلكى و ناسوتى- همه- در اين موجود مجتمع است.»
🔸تحليل دقيق اين نوع نگاه نيازمند بحثهاي عميق عرفاني و فلسفي است. بر اساس هستيشناسي و انسانشناسي عرفاني اين بحثها کاملاً موجه و معقول و مستدل هم هست.
🔸اما فهم اين گونه مباحث از عهدة امثال بنده خارج است. فقط به همين اندازه بسنده ميکنم که اين نوع نگاه منافاتي با اختيار ائمه و قدرت انتخابگري و اميال و غرايز انساني آنها ندارد و بدين معنا نيست که اينها بالجبر انسانهايي شايسته بودند.
🔸با اين توضيح که خداوند ميدانست عدهاي از بندگانش به اختيار خود- هر چند با استعدادي در سطح ساير افراد- بيش از ديگران و در بالاترين حد ممکن از استعداد خود بهرهبرداري ميکنند. اين شايستگي و منزلتي که اين افراد با سير اختياري خويش بدان ميرسيدند، سبب شد که خداوند تفضلا اين پاداش و موهبت ويژه را به آنها عطا نمايد. و آنان را از علم و ارادهاي برخوردار کند که به واسطة آن به مصونيت کامل و مطلق برسند. تا در پرتو آن راهنماياني موثق و مطمئن براي همة افراد بشر گردند. به عبارت ديگر، اعطاي چنين موهبتي معلول شايستگيهاي آنان است؛ نه محصول استعداد جبري ايشان. و حکمت اعطاي چنين موهبتي، علاوه بر پاداش به خود آنها، فراهم نمودن وسايل هدايت براي ساير انسانهاست. اين بيان را ميتوان به خوبي از بخشهاي آغازين دعايي #ندبه استفاده نمود:
اللّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلى ما جَرى بِهِ قَضاؤُكَ فِي أَوْلِيائِكَ، الَّذِينَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِكَ وَ دِينِكَ، إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِيلَ ما عِنْدَكَ مِنَ النَّعِيمِ الْمُقِيمِ، الَّذِي لا زَوالَ لَهُ وَ لا اضْمِحْلالَ، بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْيا الدَّنِيَّةِ، وَ زُخْرُفِها وَ زِبْرِجِها، فَشَرَطُوا لَكَ ذلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ. فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّرْتَ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِيَّ وَ الثَّناءَ الْجَلِيَّ، وَ أَهْبَطْتَ عَلَيْهِمْ مَلائِكَتَكَ، وَ كَرَّمْتَهُمْ بِوَحْيِكَ، وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِكَ، وَ جَعَلْتَهُمُ الذَّرِيعَةَ إِلَيْكَ وَ الْوَسِيلَةَ إِلى رِضْوانِكَ.
🔸در خصوص حضرت زهرا نيز همين مسأله به طور ويژه مورد توجه و تأکيد قرار گرفته است: «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً»
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حسین انجدانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛
همهی ما به لطف الهی ظرفیتِ بهترینها را داریم؛آنچه ما نداریم همت بلند برای دستیابی به آنهاست.
ما گاهی با برخی از واژههای اخلاقی خودمان را فریب میدهیم مثلا قناعت.
ما،قناعت را به معنای راضی بودن به آنچه داریم تفسیر میکنیم در صورتی که ارزش تلاش و کوشش و تفکر برای داشتنِ بهترینها را پایین میآوریم.
#ویراستی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️کار و تلاش در سبک زندگی فاطمی 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ انتشار و انعکاس نگاشته کار و تلاش در سبک زندگی فاطمی، اثر حجت الاسلام حسین انجدانی، در مجلهی نویسندگان حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران و کانال نویسندگان حوزوی خراسان، ۱۴ آذر ۱۴۰۲.
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه 🔹قسمت سوم 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم
🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه
🔷قسمت چهارم و پایانی
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶حاکمان و مسؤولان سیاسی غیر از بعد عملی، از حیث تصمیمگیریها و قانونگذاریهایی که برای تداوم حرکت اجتماعی میکنند، در شکلدهی به اخلاقیات مردم نقشی جدی و نسبتاً پایدار ایفا میکنند. آنان هم از جهت سلبی و از جهت ایجابی در این زمینه نقش آفرینند:
🔶از جهت ایجابی به این صورت که حاکمان سیاسی و مسؤولان اداره جامعه با وضع قوانین مناسب و هماهنگ با ارزشهای اخلاقی و همچنین با تغییر قوانین مخل به امنیت اخلاقی مردم و قوانینی که در تضاد با ارزشهای اخلاقی است میتوانند زمینههای لازم و پشتیبانیهای مناسبی برای اخلاقی زیستن فراهم کنند. قوانین حاکمیتی باید در خدمت حفظ و تقویت و توسعه فضایل اخلاقی باشد و نه در جهت عکس آنها. و این کاری است که فقط از حاکمان و مدیران جامعه ساخته است.
🔶از جهت سلبی نیز حتی اگر کسی مدعی شود که وظیفه حاکمیت تربیت «انسان خوب» نیست بلکه نهایتاً تربیت «شهروند خوب» است، باز هم بدون شک تربیت شهروند خوب بدون توجه ویژه به اخلاقیات اجتماعی امکانپذیر نخواهد بود. حاکمان نباید اجازه دهند اصحاب قدرت و ارباب شهوت مردم را جهنمی کنند. یعنی اگر بهشتی کردن مردم و زمینهسازی برای هدایت آنها را وظیفه خود نمیدانند بدون تردید جلوگیری از جهنمی شدن مردم از وظایف قطعی آنان است. يکي از وظايف قطعی دولت اين است که اجازه ندهد جهنميان، مردم را جهنمي کنند و مفسدان و سودجويان مردم را به سوي منجلاب فساد سوق دهند. به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم:
«ابزارهای رسانهای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هماکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهرهگیری از این ابزارها را به چشم خود میبینیم. دستگاههای مسئول حکومتی دراینباره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد.»
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حسین انجدانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛
یا ابانا
یوسف برادرانش که به او ظلم کردند را بخشید، ما هم خیلی به شما ظلم کردیم، آیا شما هم ما را می بخشی؟😭
#ویراستی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
مرجع عالیقدر جهان تشیع و شیخنا الأستاذ، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دامت ایام افاداته
سلامٌ علیکم بما صَبرتُم فنعم عقبی الدار
ارتحال همسر مؤمنه و متعبدهی آن جناب، که عمر ارزشمند خویش سخاوتمندانه وقف معاضدت آن استاد ذی فنون کرد و بلاریب این همدمی و همراهی سهم و نقش شایانی در صدور خدمات برکت آثار علمی، معنوی و معرفتی از ساحت مستطاب داشته است را تسلیت عرض نموده و از بارگاه بلند باری برای حضرتعالی و آقازادگان محترم صبر و سلامت، و برای آن فقیدهی سعیده، غفران الاهی و حشر با حضرت صدّیقهی کبری فاطمهی زهرا سلام الله علیها مسئلت میدارم.
اللهم احشرها مع اولیائک الکرام و الذین انعم الله علیهم من الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا
طلبهی کمین، حسین انجدانی
۲۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ه.ش
حوزه علمیه تهران
#پیام_تسلیت
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
سردار سرافراز و صدیق ارجمند، جناب آقای حاج محمدرضا حبیبیان ابقاه الله
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
خبر انتصاب حضرت مستطاب عالی بعنوان رئیس شورای هیأت مذهبی قبلهی تهران (شهرستان ری)، واصل و مایهی ابتهاج و افتخار گردید.
وجود مبارکتان سالیان متمادی مجمع طالبان معنی و تشنگان معرفت بوده و میباشد، و هر کسی و گروهی اعم از عامی و عالم، برحسب استعداد و استطاعت خویش از خرمن خرّم و خزانناشناس آن جناب توشه گرفته است.
بدینوسیله این انتصاب شایسته و حکیمانه را تبریک وتهنیت عرض نموده و از بارگاه بلند باری برای حضرتعالی، عافیت و دوام توفیقات روزافزون در تعظیم شعائر الهی و برای هیأت مذهبی و سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان ری توفیق بهرهمندی احسن از خدمات و فیوضات جناب مستطاب را، مسئلت مینمایم.
در درع حصینه پرودگار سبحان، محفوظ و موفق باشید.
ارادتمند و دعاگویتان
طلبه حقیر، حسین انجدانی
۲۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ه.ش
حوزه علمیه تهران
#پیام_تبریک
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️زهرا شناسي 🔹قسمت اول: نگاه فرااينجهاني به شخصيت حضرت زهرا سلام الله علیها 🖊
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫️زهرا شناسي
🔹قسمت دوم: نگاه اينجهاني به شخصيت حضرت زهرا سلام الله علیها
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸نگاه دوم: نگاه اينجهاني، بشري، و طبيعي به #حضرت_زهرا(س) است. در اين نگاه توجه به اعمال و رفتارهاي ائمة؛ شيوة تلاش و رفتار آن؛ تلاشها و رياضتهايي که براي تکامل خود ميکشيدند، چگونگي سير و سلوکي که داشتهاند، بيشتر برجسته ميشود.
🔸سؤال اصلي ما در اين نوع نگاه اين است که چطور شد که حضرت زهراي اطهر، با سن کمي که داشت، [18 تا 30 سال گفته شده است] به چنين جايگاه منحصر به فردي رسيدند؟ چه کرد که عليرغم سن کم خود به بالاترين درجة ممکن ارتقاي انساني و معنوي دست پيدا کرد. همسخن بزرگترين ملائکه آسماني شد؟ زهرا چه کرد که به حقيقت شب قدر تبديل شد؟ به تعبير امام صادق: «فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ»؟ زهرا چه کرد که به روح #پيامبر_اکرم تبديل شد: «وَ أَمَّا ابْنَتِي فَاطِمَةُ فَإِنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ نُورُ عَيْنِي وَ هِيَ ثَمَرَةُ فُؤَادِي وَ هِيَ رُوحِي الَّتِي بَيْنَ جَنْبِي»؟
🔸طبيعتا پيدايش چنين شخصيتهايي علل و عوامل متعددي دارد. عوامل تغذيهايي، تربيتي، محيطي و خانوادگي همگي مؤثرند. من در اينجا ميخواهم نقش برخي از رفتارهاي خود حضرت را در وصولشان به اين درجه از کمال بحث کنم.
🔸پيشفرض اين بحث اين است که: در حديثي پيامبر اکرم به خانم فاطمة زهرا فرمودند: «يا فاطمة اعملي فاني لااغني عنکِ من الله شيئا»
۱. عبادت زياد: حسن بصري ميگويد: «مَا كَانَ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَعْبَدُ مِنْ فَاطِمَةَ كَانَتْ تَقُومُ حَتَّى تَوَرَّمَ قَدَمَاهَا»
کيفيت اين عبادت حضرت زهرا: وجود مقدس پيامبر اکرم در اين باره فرمودند: «مَتَى قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا بَيْنَ يَدَيْ رَبِّهَا جَلَّ جَلَالُهُ زَهَرَ نُورُهَا لِمَلَائِكَةِ السَّمَاءِ كَمَا يَزْهَرُ نُورُ الْكَوَاكِبِ لِأَهْلِ الْأَرْضِ ...»
۲. حساسيت نسبت به اوامر و نواهي الهي: حضرت زهرا معيار زندگياش رضايت الهي است. وقتي دربارة ازدواج از او سؤال ميشود، تنها ملاک مهم او رضايت الهي است. به همين دليل وقتي نظر پيامبر را دربارة ازدواجش با امام علي جويا ميشود و حضرت جواب ميدهد «اَذِن الله فيه من السماء» آن حضرت با رضايت کامل و تبسم ميفرمايد: «رضيت بما رضي الله لي و رسوله»
۳. فعاليت و کار و تلاش و کوشش: رَأَى النَّبِيُّ ص فَاطِمَةَ وَ عَلَيْهَا كِسَاءٌ مِنْ أَجِلَّةِ الْإِبِلِ وَ هِيَ تَطْحَنُ بِيَدَيْهَا وَ تُرْضِعَ وَلَدَهَا فَدَمَعَتْ عَيْنَا رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا بِنْتَاهْ تَعَجَّلِي مَرَارَةَ الدُّنْيَا بِحَلَاوَةِ الْآخِرَةِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى نَعْمَائِهِ وَ الشُّكْرُ لِلَّهِ عَلَى آلَائِهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى
۴. رسيدگي به مستمندان و خيرخواهي براي مردم: این تبلور رفتار و کردار بانوی بزرگ اسلام است که سه شب طعام خود را به مسکین و یتیم و اسیر میدهند. نکته قابل توجه اینکه ایشان با اسیر که غیرمسلمان هم هست رأفت دارند. امام حسن: رَأَيْتُ أُمِّي فَاطِمَةَ ع قَامَتْ فِي مِحْرَابِهَا لَيْلَةَ جُمُعَةٍ فَلَمْ تَزَلْ راكِعَةً وَ ساجِدَةً حَتَّى انفَجَرَ عَمُودُ الصُّبْحِ وَ سَمِعْتُهَا تَدْعُو لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ تُسَمِّيهِمْ وَ تُكْثِرُ الدُّعَاءَ لَهُمْ وَ لَا تَدْعُو لِنَفْسِهَا بِشَيْءٍ»
۵. فعاليت سياسي و اجتماعي فوق العاده: حضرت زهرا جان خود را فداي ولايت ميکند. حضرت زهرا بعد از رحلت پيامبر اکرم تلاش بسيار زيادي در بازگرداندن حق #امام_علي داشت. هم تلاشهاي تبييني و تبليغي و هم تلاشهاي عملي «يا ابا الحسن روحي لروحک الفداء و نفسي لنفسک الوقاء ان کنت في خير کنت معک و ان کنت في شر کنت معک» در ضمن خطبة فدکيه آن حضرت به تبيين جايگاه ولايت و نقش اهل بيت در نظام خلقت مي پردازد و ميفرمايد: «فَنَحْنُ وَسِيلَتُهُ فِي خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ آلُ رَسُولِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّةُ غَيْبِهِ، وَ وَرَثَةُ أَنْبِيَائِهِ» در ضمن خطبة فدکيه دربارة نقش ولايت در نظام اجتماعي ميفرمايد: فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ ... طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا لَمّاً لِلْفُرْقَةِ. دربارة نقش نبوت و ولايت در تربيت انسانها ميفرمايد: «أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ، يُقِيمَانِ أَوَدَهُمْ وَ يُنقِذَانِهِمْ مِنَ الْعَذَابِ الدَّائِمِ إِنْ أَطَاعُوهُما، وَ يُبِيحَانِهِمُ النَّعِيمَ الدَّائِمَ إِنْ وَافَقُوهُمَا»
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حسین انجدانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛
هر اندازه #مُحرَّم احساسات آزادگان جهان را بر میانگیزد و روح حماسه و قیام را در انسان ایجاد میکند اما...
اما #فاطمیه صدای شکستن قلب ابرمرد عالم تا بقیهی جوانمردان جهان میآید...
فاطمیه،یعنی سوزشِ عمقِ جانِ غیرتمندان 😭
#ویراستی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حسین انجدانی، عضو تحریریهی مدادالفضلاء در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛
درپایان روز
هیچ کس قرار نیست به ما بابت از خودگذشتگیهای بیش از حدمان،
در نظر نگرفتن سلامت روانمان
و انجام مسئولیتهایی بیش از توانمان
و یا کوچک کردن خودمان برای دیگران جایزهای بدهد.
چه در انجام مسئولیتهایتان و چه در انجام کارها از سر دوستی، مراقب سلامت روانتان باشید.
#ویراستی
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
صدیق ارجمند و پیشکسوت فرهنگی، جناب آقای علی فراهانی زید عزه
سلام علیکم
خبر ارتحال والده متعلقهی آن جناب، مرحومه مکرمه رشیدی رضوان الله علیها، واصل و مایهی تأثر گردید.
ضایعهی وارده را خدمت جنابعالی و متعلقهی محترمه، خاندان فراهانی، رشیدی، طبائی و دیگر بازماندگان سوگوار تسلیت عرض کرده و از ذات اقدس پروردگار برای آن مرحومه حشر با حضرت صدّیقهی طاهره سلام الله علیها را مسئلت میدارم.
اللهم احشرها مع اولیائک الکرام و اسکنها فسیح جنانک.
حسین انجدانی
۲۸ جمادی الاولی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۲۱ آذر ۱۴۰۲ ه.ش
حوزه علمیه تهران
#پیام_تسلیت
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 هماکنون قرائت دعای توسل توسط حاج مهدی سماواتی در اولین شب مراسم عزاداری حضرت فاطمهزهرا سلاماللهعلیها
يا فاطِمَةُ الزَّهْراَّءُ، يا بِنْتَ مُحَمَّدٍ، يا قُرَّةَ عَيْنِ الرَّسُولِ، يا سَيِّدَتَنا وَمَوْلاتَنا، اِنّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكِ اِلَى اللّهِ، وَقَدَّمْناكِ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا، يا وَجيهَةً عِنْدَ اللَهِ، اِشْفَعى لَنا عِنْدَ اللَهِ.
💻 Farsi.Khamenei.ir
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫️«معنویت فاطمی» و «فعالیتهای سیاسی»
🖊حسین انجدانی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حضرت زهرا سلامالله علیها در امور سیاسی و اجتماعی حضوری بسيار فعال و بينظير داشت. «معنويت فاطمي» عين «سياست» و دخالت در مسائل اجتماعي و مديريتي و اقتصادي و امثال آن است.
حضرت زهرا دربرابر مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه نه تنها دلنگران بود و حساس، بلکه در کنار «جهاد تبیینی» و روشنگریهای علمی و نظری، برای اصلاح امور تا پای جان به اقدام عملی هم پرداخت. او بعد از شهادت پیامبر اکرم(ص)، از هیچ کوششی در جهت بازگرداندن «مدیریت جامعه» به ریل و مسیر اصلی خود یعنی «ولایت»، دریغ نکرد. عالمانه و مستدل از جایگاه «امامت» و ولایت دفاع کرد. در جمع صحابه پیامبر سخن گفت و روشنگری کرد. عدم لیاقت خلیفه اول و دوم برای جانشینی پیامبر اکرم(ص) را اثبات کرد.
چنین نبود که بگوید جرح و تعدیل امور اجتماعی و سیاسی و مدیریت جامعه ربطی به من ندارد و من فقط وظیفه دعا و دعاگویی برای مسلمین را برعهده دارم!
آن حضرت، در ضمن «خطبة فدکيه» به تبيين جايگاه ولايت و نقش اهل بيت در نظام خلقت ميپردازد و ميفرمايد:
«فَنَحْنُ وَسِيلَتُهُ فِي خَلْقِهِ، وَ نَحْنُ آلُ رَسُولِهِ، وَ نَحْنُ حُجَّةُ غَيْبِهِ، وَ وَرَثَةُ أَنْبِيَائِهِ»
دربارة نقش ولايت در نظام اجتماعي ميفرمايد:
فَفَرَضَ اللَّهُ عَلَيْكُمُ ... طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا لَمّاً لِلْفُرْقَةِ.
دربارة نقش نبوت و ولايت در تربيت انسانها ميفرمايد:
أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ، يُقِيمَانِ أَوَدَهُمْ وَ يُنْقِذَانِهِمْ مِنَ الْعَذَابِ الدَّائِمِ إِنْ أَطَاعُوهُمَا، وَ يُبِيحَانِهِمُ النَّعِيمَ الدَّائِمَ إِنْ وَافَقُوهُمَا.
زماني که شخصي از او سؤال ميکند که آيا پيامبر دربارة امامت علي وصيتي کرده بود يا نه، آن حضرت با تعجب ميفرمايد: «وَا عَجَبَاهْ أَ نَسِيتُمْ يَوْمَ غَدِيرِ خُمٍّ؟!» وقتي آن شخص ميگويد پس چرا علي جلوتر از ديگران خود را مطرح نکرد تا به او رأي دهيم! آن حضرت ميفرمايد: پيامبر اکرم فرمودند: «مَثَلُ الْإِمَامِ مَثَلُ الْكَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لَا تَأْتِي»
#فاطمه
🔺کانال حجتالاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇
🆔https://eitaa.com/taammolat314