eitaa logo
تَأَمُّلات
272 دنبال‌کننده
169 عکس
119 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 📍تَأَمُّلات 🗒 گاه نوشته‌های 🖊 حسین انجدانی ▫️سربازی از خیل عاشقان حضرت خامنه‌ای کبیر در حوزه علمیه ▫️عضو تحریریه مدادالفضلاء و جامعه نویسندگان حوزوی کشور ✔️ روحانیت ناچار به نوشتن است... 📥ارتباط با ما: @A_taammolat
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢برترین کیفیت/ غیرت ایرانی اگر صدهزارند و ما صدسوار فزونی لشکر نیاید به کار 🔸جمهوری اسلامی ایران به طور میانگین با کسب ۰.۲۹ مدال به ازای هر ورزشکار، بیشترین تعداد مدال به ازای هر ورزشکار را در المپیک ۲۰۲۴ پاریس کسب کرده است؛ یعنی بالاتر از چین و کره جنوبی با ۰.۲۳ و ایالات متحده آمریکا با ۰.۲۱ مدال به ازای هر ورزشکار قرار گرفته است. ♦️این آمار نشان می‌دهد اولاً، مربیان و کادر مدیریتی انتخاب ورزشکاران المپیک بهترین عملکرد را در میان همه مربیان و کادر مدیریتی دنیا داشته‌اند؛ و ثانیاً، معلوم می‌شود در هر میدانی که فرزندان جمهوری اسلامی ایران وارد شوند، نسبت به سایر کشورهای دنیا، کارآمدترین و بهترین‌اند. پ.ن: به کاروان المپیک ۲۰۲۴ و همه مدال‌آوران و ورزشکاران غیور و عزتمند ایران اسلامی که حضرت ولایت در پیام خود فرمودند؛ در مسابقات اخیر مایه‌ی شادی و سربلندی کشور را در صحنه‌ی ورزش فراهم آوردید، تبریک عرض نموده و از بارگاه باری سرفرازی و توفیقات روزافزون ایشان را مسئلت می‌نمایم. 🖋حسین انجدانی 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون مرجع عالی‌قدر جهان تشیع و فقیه الحکماء، حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی دامت برکاته سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدّار ارتحال همسر مؤمنه و متعبده‌ی آن جناب را، که عمر ارزشمند خویش سخاوتمندانه صرف معیت و اعانت آن استاد ذی‌فنون نمود که بلاریب این همراهی سهم و نقش شایانی در صدور خدمات برکت‌ آثار آن جناب داشته است، تسلیت عرض نموده و از بارگاه بلند باری برای حضرت مستطاب‌عالی و آقازادگان محترم صبر و سلامت، و برای آن فقیده‌ی سعیده، غفران الهی و حشر با حضرت صدّیقه‌ی کبری فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها مسئلت می‌نمایم. اللهم احشرها مع اولیائک الکرام و اسکنها فسیح جنانک طلبه‌ی کمین، حسین انجدانی ۹ صفر الاحزان ۱۴۴۶ ه.ق مصادف با ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ه.ش حوزه علمیه تهران 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹اربعین و التماس دعا از زائران 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در راهپیمایی اربعین، برای نجات همه مستضعفین عالم دعا کنید، فقط برای خود و اطرافیان و آشناها دعا نکنید؛ همه را در چتر رحمت الهی داخل کنید؛ «استوسِع رحمة الله» هرکس هم التماس دعا دارد، التماس دعا فقط برای خود نداشته باشد، بلکه التماس دعا برای همه شیعیان، بلکه همه مسلمین و بلکه همه مستضعفین داشته باشد. اربعین تمرین این است که فقط خود و اطراف خود را نبینیم، بلکه افق دید خود را گسترش دهیم و رحمت الهی را برای همه بخواهیم و برای همه بشریت دل بسوزانیم؛ چنان که حسین علیه السلام چنین بود و چنین کرد؛ یا اباعبدالله. مهم‌ترین دعاها باید متمرکز در تمنای ظهور باشد؛ باید سجده‌ها و گریه‌ها و ضجه‌های دست‌جمعی برای ظهور صورت گیرد. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢از فرهنگ قدردانی تا فرهنگ پرورش طلبکاران همیشگی 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از فرهنگ‌های نادرست و هزینه‌زا در کشور ما این است که بسیاری از افراد در ازای انجام وظایف طبیعی خود، توقع پاداش دارند. این فرهنگ غلط هزینه‌های فراوانی را برای کشور ما ایجاد کرده است. قدردانی و تشکر از خدمت‌گزاران ملازم آن نیست که به پاس خدمتی که وظیفه او بوده است، او را در صدر بنشانیم یا جوایز اجتماعی و فرهنگی و مادی بی‌شمار به او عطا کنیم. به عنوان مثال اعلام می‌کنیم که فلان افراد را بدون نوبت و بدون بررسی صلاحیت‌ها و استعدادها در دوایر دولتی استخدام می‌کنیم! (بخوانید خبر رئیس امور استخدامی را درباره استخدام دولتی مدال آوران👇👇 https://www.mehrnews.com/news/6195902 🔹در خبرها آمد که ژو یاکین، ژیمناست چینی، که چند روز قبل در المپیک ۲۰۲۴ پاریس مدال نقره جهان را برای کشورش کسب کرده بود، بلافاصله بعد از پایان مسابقات به کشورش برگشت و مشغول همان شغل پیشین خود یعنی خدمتکاری در رستوران شد. به همین سادگی! (https://www.tabnak.ir/fa/news/1253715 ) 🔸این دختر ۱۸ ساله چینی گفته است «من از هیچ کس هیچ انتظاری ندارم»، «به کار کردن افتخار می‌کنم» و «می‌خواهم روی پای خودم باشم». این سخنان و چنان رفتاری نشان می‌دهد که این دختر جوان در کنار تمرین‌های جسمی، تربیت مناسب روحی و ذهنی و بینشی و نگرشی هم داشته است. ♦️به هر حال، می‌توان بزرگ‌ترین افتخارات سیاسی، مدیریتی، علمی، اقتصادی و فرهنگی را برای کشور خود کسب کرد، بدون آنکه طلبکار زمین و زمان شد. مهم آن است که در کنار پیشرفت‌های مادی و جسمی، پیشرفت روحی و معنوی و تربیت اخلاقی هم ایجاد شده باشد. و الا نتیجه آن پیشرفت‌های مادی، چیزی جز پس‌رفت‌های اخلاقی و معنوی و فرهنگی نخواهد بود. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️ حسرت دیدار ( بازنشر دلنوشته‌ای که به امید تسکین درد فراق و دل شکسته‌ی زائران جامانده‌ی اربعین در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ نگاشته شده است.) 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ این روزها حال ‌و هوای دل، غرق در دریای دلتنگی است، اندیشیدن به حال و هوای پیاده روی اربعین در طریق القدس، سر‌مست از رایحهٔ جان‌فزای حرم، زیارت و تنفس در فضای مقدس عتبات عالیات وجود را مالامال از شادی و شعف، آسمان دل را ابری و رخ را بارانی می‌کند. علی الدوام با فرارسیدن اربعین، بغض گریبان دل را تنگ در آغوش گرفته و هق‌هق ناله‌ها تا دامان ستاره‌ها پر می‌کشد. صدای مویه‌ی عرشیان به گوش می‌رسد، صدای ندبه‌های دسته جمعی‌... دل‌های زلال عاشقان مکتب سیدالشهدا علیه السلام چون آب ریخته از مَشک تیر خوردهٔ علمدار کربلا، بی‌تاب آل الله علیهم السلام هستند. روزهایی که دلدادگان حسینی در جاده‌ی عشق هم‌قدم امام عصر روحی لک الفداء شده و چای عراقی را همچون داروی شفابخش به جان تزریق می‌کنند و علاج پیکر ناخوش را نفس کشیدن در این طریق می‌دانند و فرشته سان در حال پرواز به حَریم حُرمت آل رسول هستند، شکسته بالان و جاماندگان قافله در ایران اسلامی و پایگاه حسین بن علی، به مثابه پرنده در قفس، با دلی شکسته و مملو از شوق حضور مانده‌‌اند و ذوق زده و غمگین به پرندگان مسافر نگاه می‌کنند. همسفر شدن با آن‌ مسافران آرزو شده و لمس ضریح شش گوشه حسرتِ مانده بر دل؛ کاش این فراق به پایان رسد! قلم برداشته‌ایم تا سوز دل‌های سوخته‌مان را بر صفحه کاغذ بگسترانیم و به یاد آن سفر رویایی به بهشت روی زمین، دلنوشته‌ای بنگاریم، اگر با قدم نتوانستیم برویم، با جان بار سفر بربندیم زیرا دل عاشق، جا نمی‌ماند. در طریق عشق، مبدأ ابوتراب است و مقصد، اباعبدالله! شرط بندگی، خاکی شدن است. خاکی شویم و خود را بشکنیم و خرده‌های وجودمان را با پیک صبا به روضه منوره برسانیم تا از میان شبکه‌ها، داخل ضریح سرازیر شویم و بگذاریم امام، ما را از نو بسازد. ای صبا ای پیک دور افتادگان اشک ما بر خاک پاکشان رسان... پ.ن؛ از محضر همه مخاطبان محترم که توفیق تشرف پیدا کرده‌اند، عاجزانه تقاضا دارم این کمترین را مشمول ادعیه خویش قرار داده و نائب الزیاره باشند. عزت و توفیقات روزافزون همگان در تعظیم شعائر الهی را از بارگاه باری مسئلت دارم. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢معضله آقازاده‌های دوتابعیتی! 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از معضلات فرهنگی و سیاسی و مدیریتی در کشور ما این است که فرزندان برخی از مسؤولان کشور، کسانی که در سالیان متمادی در پست‌های مختلف اجرایی، تقنینی یا قضایی کشور مسؤولیت داشته‌اند، تابعیت کشورهای خارجی دارند؛ آن هم عموماً کشورهای اروپایی و آمریکایی (آن هم از نوع آمریکای شمالی و مرکزی و نه آمریکای جنوبی!) طبق یکی از قوانین درست، مدبرانه و حکیمانه کشور، به کارگیری کسانی که خود یا بستگان درجه اول آنان تابعیت مضاعف داشته باشند، در پست‌های مدیریتی ممنوع است. متن این قانون بدین شرح است: "انتخاب یا انتصاب اشخاص به سمت مقامات موضوع ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ و همترازان آنها و کلیه سمت‌های مدیریتی از سطح رییس اداره به بالا یا همترازان آنها در کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند و دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه که خود یا یکی از خویشاوندان درجه اول آنها شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان آنان دارای یکی از شرایط ذیل باشند، ممنوع است: ۱. تابعیت مضاعف ۲. مجوز اقامت دائمی یا بلندمدت بیش از یک سال از کشورهای خارجی ۳. مالکیت عرصه یا اعیانی در کشورهای خارجی ۴. دارندگان حساب سپرده در بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری خارجی و دارندگان سهام در مؤسسات یا شرکت‌های خارجی معادل حداقل یکصدهزار یورو ۵. عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات خارجی ۶. دارندگان صرافی در کشورهای خارجی تبصره ۱- دارندگان مجوز اقامت تحصیلی، درمان یا مأموریت‌های اداری از شمول این قانون مستثنی هستند.» اما صرف نظر از این مسأله، پدیده تابعیت مضاعف آقازاده‌ها حقیقتاً یک پدیده عجیب است! جای تحلیل‌های عمیق فرهنگی، تربیتی و سیاسی دارد که چطور فرزندان کسانی که خود نقشی جدی در مدیریت کشور داشته‌اند و به لطف جمهوری اسلامی از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار شده‌اند و مدت‌ها از مسؤولان بالای نظام بوده‌اند، حاضر نیستند با افتخار خود را شهروند جمهوری اسلامی بدانند؟! و به جای آن می‌روند و زیر پرچم کشورهای دیگری قرار می‌گیرند و نسبت به تعهد تا پای جان در تحقق منافع آنان سوگند یاد می‌کنند! در واقع اینان تابعیت دوگانه ندارند بلکه تابعیت ایرانی خود را کنار زده‌اند و متعهد به حفظ منافع کشوری دیگر شده‌اند: آن هم غالباً کشورهایی که دشمنی دیرینه‌ای با ایران و ایرانیان داشته و دارند! کافی است بخشی از سوگند پذیرش تابعیت آمریکا را به عنوان نمونه، بخوانید: «بدینوسیله سوگند می‌خورم تمامی وفاداری خود به هر پادشاه یا دولتمرد و دولت و حکومت و مملکتی که تاکنون شهروند آن بوده‌ام را طرد کرده و در برابر کلیه دشمنان داخلی و خارجی به دفاع و حمایت از قانون اساسی و قوانین ایالات متحده آمریکا پرداخته و به آن ایمان و وفاداری واقعی بورزم و هنگامی که قانوناً لازم باشد برای دفاع از ایالات متحده تفنگ به دست خواهم گرفت … من این تعهد را آزادانه و بدون هیچ گونه تحفظ یا نیت طفره روی می‌پذیرم. خداوندا به من کمک کن.» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بشنوید خاطره علامه محمدتقی جعفری رضوان الله تعالی علیه را درباره تأثیر برخورد کریمانه و درست با مخاطبان 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢دین و تکالیف دینی، اسباب رحمت الهی 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به هنگام تشریح و تبیین تکالیف دینی از سوی بسیاری از مبلغان و عالمان دینی، بیشتر بر بُعد محدودیت‌آوری و کلفت و سختی آنها تأکید و تکیه شده است. البته روشن است که هر تکلیف و مسؤولیتی نوعی محدودیت و کلفت و سختی را در پی دارد، اما تکالیف دینی لایه دیگری هم دارند که در ادبیات تبلیغی ما کمتر مورد تأکید قرار گرفته‌اند. جامع‌نگری دینی و معرفتی اقتضا می‌کند همه ابعاد و لایه‌های معارف دینی به مخاطبان عرضه شود. 🔹در آیات متعددی از قرآن کریم، پیروی از دستورات دینی و معارف قرآنی و اقامه نماز و اعطای زکات و پرهیز از گناه و ایجاد همدلی اجتماعی میان مؤمنان (اصلاح ذات‌البین) و به طور کلی انجام تکالیف دینی، به عنوان راه و وسیله‌ای برای دریافت «رحمت» و «عنایت» الهی معرفی شده‌اند. به عنوان نمونه: وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (آل‌عمران، ۱۳۲) وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (انعام، ۱۵۵) أَ وَ عَجِبْتُمْ أَنْ جاءَكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَلى‏ رَجُلٍ مِنْكُمْ لِيُنْذِرَكُمْ وَ لِتَتَّقُوا وَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (اعراف، ۶۳) وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (اعراف، ۲۰۴) وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (نور، ۵۶) قالَ يا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (نمل، ۴۶) وَ إِذا قيلَ لَهُمُ اتَّقُوا ما بَيْنَ أَيْديكُمْ وَ ما خَلْفَكُمْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ‏ (یس، ۴۵) إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون‏ (حجرات، ۱۰) 🔻به نظر می‌رسد یکی از راه‌های جذب حداکثری مردمان به دین، نشان دادن همین زیبایی‌ها و تبیین پیامدها و آثار عملی و اجتماعی دین و دینداری است. ، متفکر و اندیشمند بزرگ اسلامی سده اخیر، در بیان آثار تربیتی و اجتماعی تکالیف شرعی می‌گوید: لا اله باشد صدف، گوهر نماز قلب مسلم را حج اصغر، نماز در کف مسلم مثال خنجر است قاتل فحشا و بغی و منکر است روزه بر جوع و عطش شبخون زند خیبر تن پروری را بشکند مؤمنان را فطرت افروز است حج هجرت آموز و وطن سوزست حج طاعتی سرمایه ی جمعیتی ربط اوراق کتاب ملتی حب دولت را فنا سازد زکوة هم مساوات آشنا سازد زکوة (دیوان اشعار، اسرار خودی، ص۳۱) 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢 مقبولیت مردمی، حقانیت و عمر بن سعد! 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از مباحث مهم معرفتی و سلوکی که در هیاهوهای سیاسی کمتر کسی جرئت ابراز آن را دارد این است که بر اساس آموزه‌های قرآنی که مؤیَد به برهان عقلی هم هست، «مقبولیت مردمی» و «رد و قبول عامه»، برای اثبات یا رد یک اندیشه یا رفتار، ارزش چندانی ندارد؛ یعنی نه نشانه درستی ایده یا رفتاری است و نه نشانه نادرستی آن! معیار درستی و نادرستی در نزد خدای رحمان و از نگاه عقل، چیز دیگری است. به همین دلیل، نامقبولیت پیام‌های پیامبران الهی برای اکثریت مردم دوران خودشان، هرگز به معنای نادرستی آن پیام‌ها و حقانیت مردم نبود. به همین دلیل، مخالفت‌ها و بلکه دشمنی‌های اکثریت، هرگز آنان را از تلاش در جهت دستیابی به اهداف‌شان و انجام رسالت‌شان منصرف یا حتی سست و ناامید نکرد. غیر حق جان نبی را یار نیست با قبول و رد خلقش کار نیست 🔹 جالب است بدانیم که عمربن سعد علیرغم همه پلیدی و ناپاکی و ناراستی‌ای که داشت، در ادبیات عامه ملقب به لقب «صدوق» یعنی «بسیار راستگو» شده است! آیا چنین لقبی که از سوی عامه به چنین جنایتکاری داده شده است، تأثیری در کاستن از عمق جنایت او دارد؟! آیا چون عامه او را صدوق خوانده‌اند، فی‌الواقع هم صدوق بوده است؟! آیا چون در نزد آنان فردی مقبول بوده است، نزد خدای متعال هم مقبول است؟! خلاصه آنکه، مقبولیت و منفوریت مردمی، ارزش استقلالی ندارد. به تنهایی نمی‌تواند نشانه حقانیت باشد. آنچه که برای سعادت حقیقی ما مهم است تلاش در جهت شناخت درست وظیفه و اقدام به انجام وظیفه است: باز پران کن حمام روح گیر در ره دعوت طریق نوح گیر خدمتی می‌کن برای کردگار با قبول و رد خلقانت چه کار 🔻 البته نیازی به گفتن نیست که ارزش‌های اجتماعی و حکمرانی اسلامی را جز در سایه مقبولیت مردمی نمی‌توان اجرا کرد. اما مقام اجرا و تحقق بیرونی، غیر از حقانیت و مشروعیت الهی است. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
تَأَمُّلات
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️درس‌های عاشورا 🔹قسمت سوم 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️ درس‌های عاشورا 🔹قسمت چهارم 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۲۳. رمز جاودانگی قیام عاشورا، عنصر اخلاص در کنار شجاعت و توکل در کنار جهاد است. ۲۴. هر چیز که انگیزه و رنگ خدایی داشته باشد، ماندگار است. عاشورا رنگی خدایی دارد: صبغة الله!... ۲۵. دنیا خواب است و آخرت بیداری. حادثه عاشورا، چشمان خواب زده را بیدار کرد و به روی آخرت گشود. ۲۶. شهادت، یک انتخاب است و توفیق می‌خواهد. شهید هم چگونه مردن را خودش انتخاب می‌کند. ۲۷. وابستگی به خانواده و مال و شغل و رفاه و موقعیت اجتماعی، پای اراده و دست انتخاب برتر را سست می‌کند. ۲۸. یاران امام حسین علیه السلام با ماندن درکنار امام و یاری کردن جبه حق، بهترین عمل صالح را انتخاب کردند. ۲۹. برای هرکس در زندگی، انتخاب، یک تصمیم حیاتی و سرنوشت ساز است. انتخابِ ماندن یا رفتن، زندگی یا شهادت، مبارزه یا سازش، وفا یا بی‌وفایی، حق یا باطل. قال الحسین علیه السلام: إن لم یکن لکم دینٌ ، فکونوا احراراً فی دنیاکم. ✔️ ادامه دارد.‌.. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔸مجلس ناتمام! 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از مهمترین شئون نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، بررسی برنامه‌های وزیران پیشنهادی دولت و رأی اعتماد به آنهاست. مجلس شورای اسلامی ۲۹۰ نماینده دارد. رأی هر کدام از آنان می‌تواند سرنوشت کشور را تغییر دهد. اما سومین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم نیز با حضور ۲۲۸ نماینده محترم آغاز شد! آن ۶۲ نماینده دیگر کجایند؟! چه کار مهم‌تری از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دارند؟! آیا جایی هست که دلیل غیبت آنان در مهم‌ترین روزهای مجلس را جویا شود؟! 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢برنامه و موفقیت 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸داشتن چشم‌انداز و برنامه راهبردی و برنامه عملیاتی از لوازم مدیریت موفق است. به ویژه در دنیای پیچیده کنونی با رقبا و مخالفان داخلی و بدخواهان و دشمنان خارجی، اگر ندانیم که در چه موقعیتی هستیم و از کجا باید شروع کنیم، و به تفصیل از قوت‌ها و ضعف‌ها و تهدیدها و فرصت‌ها آگاهی نداشته باشیم، به ندرت می‌توانیم مدیریت موفقی داشته باشیم. 🔹برای داشتن کارنامه‌ای موفق باید برنامه‌ای مدبرانه و حکیمانه و سازگار و هماهنگ و حساب شده داشته باشیم. امام جواد عليه السلام در کلامی حکیمانه به زیبایی این حقیقت را متذکر می‌شوند: مَن لَم يَعْرِفِ المَوارِدَ أعْيَتْهُ المَصادِرُ؛ كسى كه راه ورود به كارى را نشناسد، راه برون شدن از آن درمانده‌اش مى‌كند. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون خبر درگذشت ام الشهید مرحومه مغفوره حاجیه خانم تاجماه محمدی، مادر بزرگوار جانباز آزاده و شهید هنرمند سید حسین رفیق رضوان الله علیهما، واصل و موجب تألم گردید. آن بانوی مؤمنه دامان تربیتش یگانه فرزندی را پرورد که در دفاع مقدس مجاهدت‌های بسیار نمود و پس از تحمل مدت‌ها اسارت و رنج بیماری‌هایی که یادگار جنگ بشمار می‌رفت، به خیل شهیدان و همرزمانش پیوست. قطعا آن بانوی مکرمه در اجر جهاد و شهادت فرزند شهیدش، سهیم و عندالله ماجور است. بدینوسیله این ضایعه‌ را به فرزندان داغدار و خانواده‌های سوگوار محمدی و رفیق و دیگر وابستگان و عموم مردم شهیدپرور شهرستان ملارد، تسلیت عرض نموده و از بارگاه باری برای آن فقیده‌ی سعیده حشر با حضرت زینب کبری سلام الله علیها و برای بازماندگان صبر و سلامت مسئلت می‌نمایم. اللهم احشرها مع اولیائک الکرام و الذین انعم الله علیهم من الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا حسین انجدانی ۱۴ صفر الاحزان ۱۴۴۶ ه.ق مصادف با ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ه.ش حوزه علمیه تهران 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢شعائر حسینی و تبلیغ عاشقانه دین 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸در دوران اخیر برخی از روشنفکرنمایان، علیه شعائر و مناسک دینی به شدت موضع‌گیری کرده‌اند. آنان همه تلاش خود را در جهت تبلیغ دیانت بدون مناسک، از یک طرف، و تخریب وجهه شعائری دین، از طرف دیگر، به کار گرفته‌اند، اما موفقیت چندانی نداشته‌اند. علیرغم هجمه‌های بی‌سابقه،‌ دین و دینداری با قوت در همه لایه‌های معرفتی و شعائری خود در حال پیشرفت است. 🔹حقیقت آن است که دین منهای شعائر و مناسک نمی‌تواند ماندگار شود. به همین‌ دلیل، مناسک‌ستیزی، چهره دیگری از دین‌ستیزی است. مناسک و شعائر دینی از بهترین راه‌های انتقال ارزش‌های دینی به نسل‌های دیگر و همچنین از بهترین‌ روش‌های نمایش دینداری و نمایان‌سازی قدرت و اقتدار اجتماعی دین هستند. مناسک و شعائر دینی، نوعی تبلیغ هنرمندانه و عاشقانه و سبکینه دین است. 🔸در میان انواع شعائر و مناسک دینی، برخی نقش‌آفرینی بیشتر و تأثیرگذاری ماندگارتری دارند، مثل شعائر ناظر به ولایت و امامت. توضیح آنکه بر اساس معارف اسلامی، نماز و روزه و زکات و حج و ولایت از ارکان اصلی دین به شمار می‌روند. هر کدام از این ارکان، شعائر و مناسک خاص خود را دارند، که باید در احیا و زنده‌نگه‌داشتن آنها کوشا بود. در این میان به تعبیر علیه السلام، ولایت‌ اصلی‌ترین رکن اسلام است: وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ. به همین ترتیب شعائر و مناسک مربوط به ولایت نیز مهم‌ترین و اصلی‌ترین شعائر اسلامی هستند که نه تنها عامل حفظ امامت و ولایت که ابزار توسعه ولایت و وسیله ترویج و تبلیغ ولایت بوده و هستند. و بدون تردید از مهم‌ترین شعائر ولایت، مناسک عاشورایی و حسینی است که دست کم در دو ماه محرم و صفر در جوامع شیعی برگزار می‌شود. به عنوان نمونه سنت پیاده‌روی اربعین و حرکت میلیون‌ها انسان عاشق و دلباخته از حرم امیرمؤمنان به سوی حرم حسین بن علی علیهما السلام، حرارت و حلاوتی معنوی و ماندگار در دل‌های پاکان عالم ایجاد کرده است و سالانه ده‌ها میلیون نفر را به سوی خود می‌کشاند و یک خیزش آزادی‌خواهانه و عدالت‌جویانه و ظلم‌ستیزانه در سراسر مشتاقان ایجاد کرده است. 🔻خدا رحمت کند خمینی کبیر را که چه زیبا و حکیمانه و دوراندیشانه می‌فرمود: «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است ... باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنت‌ها را حفظ کنید.» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟣الزامات تبلیغ عملی و زیست مشترک 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸تبلیغ عملی و به شکل «زیست مشترک» با مردم به هدف راهبری آنان به سوی آموزه‌های اسلامی و تعمیق بینش‌ها و جهت‌دهی به گرایش‌ها و تصحیح کنش‌های آنان، نیازمند آگاهی‌ها و مهارت‌های خاصی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ✔️دین‌شناسی، ✔️مردم‌شناسی، ✔️مخاطب‌شناسی، ✔️تقویت هوش هیجانی و هوش امنیتی، ✔️قدرت و توان مدارا با مردم، ✔️ثبات و استقرار شخصیت و استحکام ارزش‌ها، ✔️و تاب‌آوری در برابر ناملایمات. 🔻اگر یک مبلغ دینی از چنین آگاهی‌ها و مهارت‌هایی برخوردار نباشد ممکن است: به جای جذب مردم به سوی دین، خود جذب فرهنگ غیر دینی عامه شود، و یا به هنگام مواجهه با ناملایمات، کنترل خود را از دست داده و رفتار او ضد تبلیغ شود. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴سکوت 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سکوت، مهمترین سرمایه وجودی سالکان الی الله است. آنان جز در مواردی که ارزش سخن بیش از سکوت باشد، از این سرمایه هزینه نمی‌کنند. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢تعاملی بودن موفقیت و خوشبختی 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ موفقیت و خوشبختی اموری تعاملی و جمعی‌اند؛ همچون شبکه‌های اجتماعی می‌مانند؛ اگر دیگران عضو آنها نباشند، هیچ فایده‌ و ثمره‌ای برای شما هم نخواهند داشت. هیچ انسانی به تنهایی نمی‌تواند موفق و خوشبخت شود. بنابراین، اگر خوشبختی خود را می‌خواهیم باید خوشبختی دیگران را هم بخواهیم. و اگر دنبال موفقیت خودمان هستیم، باید تلاش کنیم دیگران هم موفق شوند. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟣شخصیت و معاشرت 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده شخصیت، کمیت و کیفیت معاشرت است: می‌رود از سینه‌ها در سینه‌ها از ره پنهان صلاح و کینه‌ها پس باید معاشران خود را حساب شده و سنجیده انتخاب کنید؛ و بدانید هر نوع معاشرت و مصاحبتی که در خدمت تعالی انسان و موجب کمال او نشود، موجب انحطاط و پستی و نقصان او خواهد شد. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢استعداد و آرزو 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹دریایی از توانایی‌ها و استعدادها در تک‌تک آدمیان نهفته است. و چه زیبا این حقیقت در اشعاری منسوب به علیه السلام منعکس شده است: دَوَاؤُكَ فِيكَ وَ مَا تَشْعُرُ وَ دَاؤُكَ مِنْكَ وَ مَا تَنْظُرُ وَ تَحْسَبُ [تزعم] أَنَّكَ‏ جِرْمٌ‏ صَغِيرٌ وَ فِيكَ انْطَوَى الْعَالَمُ الْأَكْبَرُ وَ أَنْتَ الْكِتَابُ الْمُبِينُ الَّذِي بِأَحْرُفِهِ يَظْهَرُ الْمُضْمَر اى انسان، داروى تو در درونت وجود دارد در حالی‌که تو نمی‌دانى و دردت هم از خودت می‌باشد اما نمی‌بينى. آيا گمان می‏كنى كه تو موجود كوچكى هستى در حالى‌كه دنیای بزرگی در تو نهفته است؟! اى انسان، تو كتاب روشنى هستى كه با حروفش هر پنهانى آشکار می‌شود. 🔸اما توانایی‌های هر فرد و جامعه‌ای به اندازه آرزوها و آرمان‌ها و مقاصدشان بروز پیدا می‌کند و فعال می‌شود. آرزوهای کوچک، فرد و جامعه را نیز کوچک می‌کند. و آرمان‌های متعالی، فرد و جامعه را تعالی‌جو و متعالی می‌کند. 🔹آرمان‌هایی مثل جامعه‌پردازی اسلامی و تمدن‌سازی، توانسته‌اند بخشی از استعدادها و توانمندی‌های اعجازگونه ایرانیان را آشکار سازند. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون جناب حجت الاسلام والمسلمین شیخ میلاد حسن‌زاده ابقاه الله سردبیر محترم نویسندگان حوزوی استان البرز سلام علیکم بما صبرتم بدینوسیله ارتحال بانوی مؤمنه و صالحه، مادر گرامی آن جناب که دامان تربیتش فرزانه‌فرزندی همچون حضرت عالی را پرورد، تعزیت عرض می‌‌نمایم. جناب‌عالی از باقیات صالحات آن بانوی مکرمه‌اید؛ بی‌شک هر عمل خیری که در طول حیات انجام می‌دهید او شریک اجر آن به حساب می‌آید. از بارگاه بلند باری برای جناب عالی و سایر سوگواران، صبر و سلامت، و برای آن فقیده‌ی سعیده، رحمت و مغفرت و حشر با حضرت صدّیقه‌ی کبری فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها مسئلت می‌دارم. اللهم احشرها مع اولیائک الکرام و اسکنها فسیح جنانک حسین انجدانی عضو تحریریه مدادالفضلاء و کانون نویسندگان حوزوی کشور ۱۶ صفر الاحزان ۱۴۴۶ ه.ق مصادف با ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ه.ش 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟠پیشرفت و تغییر 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ شرط هر نوع پیشرفتی، تغییر است. کسانی که حاضر نباشند ذهنیت‌های ناموجه خود یا رفتارهای ناصواب خود یا گرایش‌های متدانی خود را تغییر دهند، امکان پیشرفت ندارند. 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
«گزارشی از یک منبع آگاه امنیتی» به هیچ وجه رسمیت ندارد؛ ذهن خود را درگیر آن نکنید! 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴سعد و نحس ایام؛ خرافه یا واقعیت؟ 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ آیا واقعاً بعضی از روز‌ها یا ماه‌‌ها، نحس‌ و شوم‌اند و بعضی دیگر سعد و خیر؟ آیا این سخنی که از پیامبراکرم (ص) درباره ماه صفر گفته شده است، که «من بشّرنى بخروج صفر بشرته بالجنّة؛ هر کس مرا به پایان‌یافتن ماه صفر بشارت دهد، او را به بهشت بشارت می‌دهم» بر نحسی و شومی این ماه دلالت نمی‌کند؟ 🔶در پاسخ به این سؤالات عرض می‌کنیم: 🔷اولاً، از نظر عقلی، روز از آن جهت که روز است، سعد یا نحس ندارد. هیچ روزی از جهت روز بودن با روز‌های دیگر تفاوت ندارند. روز غدیر از آن جهت که یکی از روزهای سال است با روزهای قبل و بعد از غدیر و با روز چهارشنبه آخر ماه صفر هیچ تفاوتی نمی‌کند. همه روزها از نظر روز بودن یکسانند. 🔷ثانیاً، از نظر تجربی نیز تا به حال در هیچ تحقیق علمی معتبری، سعدی یا نحسی هیچ روزی اثبات نشده است. اساساً اثبات تجربی چنین مدعیاتی اگر نگوییم محال است در غایت دشواری است. 🔷ثالثاً، از نظر قرآن هم روز‌ها و شب‌ها از آن جهت که روز و شب‌ و قطعه‌ای از زمان‌اند، سعد و نحس ندارند. سعد و نحس مربوط به مظروف آنهاست و نه ظرف. یعنی سعد و نحس مربوط به حوادثی است که در ایام خاصی رخ داده است و نه مربوط به خود آن ایام. در قرآن کریم در دو جا صفت «نحس» برای روز یا روز‌های خاصی ذکر شده است که هر دو مربوط به روز‌هایی است که عذاب الهی بر قوم عاد نازل شده بود: فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في‏ أَيَّامٍ نَحِساتٍ (فصلت، ۱۶) إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ ريحاً صَرْصَراً في‏ يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِر (قمر، ۱۹) یعنی نحسی آن ایام خاص به دلیل نحسی مظروف آنهاست و نه نحسی خود آن روزها از آن جهت که روز‌ بودند. 🔷رابعاً، اغلب روایات مربوط به سعد و نحس ایام از نظر سندی نامعتبرند و بسیاری از آنها از مجعولات‌اند. روایت شوم بودن ماه صفر قطعا از جعلیات است. میرداماد در الرواشح السماویه با صراحت تمام آن را از ساخته‌های زنادقه می‌داند. به نظر می‌رسد اصل مسأله چیز دیگری بوده است اما به دست جاعلان و سودجویان و فریب‌کاران و دعانویسانی که از جهل مردم ارتزاق می‌کنند، به آن شکل درآمده است. توضیح آنکه در پاره‌اي از منابع اهل سنت حديثي از رسول خدا (ص) نقل کرده‌اند که فرموده باشد: «مَنْ بَشَّرَنِي بِخُرُوجِ آذَارَ (از ماه‌های رومی، مصادف با خرداد شمسی) فَلَهُ الْجَنَّةُ». در عين حال، حتي پاره‌اي از اهل حديث و ظاهرگراياني مثل احمدبن حنبل نتوانسته‌اند با مضمون اين حديث کنار بيايند و آن را تأييد کنند؛ به همين دليل گفته‌اند که اين حديث هيچ اصل و اساسي ندارد. او گمان کرده است که این حدیث ناظر به نحس بودن ماه آذار است. در حالی که اگر قرائن مقامي صدور چنين سخني را مي‌دانست، قطعاً چنين حکمي نمي‌کرد. از ابن‌عباس علت صدور چنين سخني را به اين صورت نقل مي‌کند که: «پيامبر روزي با اصحاب خود در مسجد قبا نشسته بود و به آنان گفت: نخستين فردي که اکنون بر شما وارد مي‌شود از بهشتيان است. برخي از اين افراد چون اين سخن را شنيدند بيرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب اين خبر از بهشتيان شوند. پيامبر اين را فهميد و به آنان که مانده بودند فرمود: اکنون چند نفر بر شما در مي‌آيند که هر يک از ديگري سبقت مي‌جويد؛ از ميان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آزار تمام مي‌شود اهل بهشت است. پس آن گروه بازگشتند و وارد شدند و ابوذر نيز با آنان بود. پيامبر به آنان فرمود: ما در کدام ماه رومي هستيم؟ ابوذر پاسخ داد: اي پيامبر خدا آذار تمام شد. پيامبر گفت: اي ابوذر اين را مي‌دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتي هستي ...» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴ابن‌سینا و عیاشی! 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی از گزارشگران زندگی سعی کرده‌اند او را فردی عیاش و خوشگذران و به ویژه شراب‌خوار و در نتیجه بی‌اعتنای به احکام شرعی و حتی نامتشرع معرفی کنند. شهید مطهری نیز درباره ابن‌سینا می‌گوید: افزون بر مشغله‌های سیاسی، اهل عیش و بزم هم بود! «و مقدارى از وقتش صرف اين كارها شده است و بالاخره جانش را روى اين دو كار- عياشى و وزارت- گذاشت.» بنده نمی‌دانم منبع برای چنین انتسابی به ابن‌سینا چه بوده است؛ گویا منبع اصلی چنین انتساباتی به ابن‌سینا، دو بخش از زندگی‌نامه کوتاه‌نوشت اوست که بخش اول آن را خودش و مابقی آن را شاگرد همراه و وفادارش ابوعبید جوزجانی نوشته‌اند: خود ابن‌سینا می‌گوید: «شبها به خانه می‌آمدم و چراغ را روشن می‌کردم و مشغول خواندن و نوشتن می‌شدم و هرگاه خواب به سراغم می‌آمد یا احساس ضعف می‌کردم، ظرفی «شراب» می‌نوشیدم و قوت خود را باز می‌یافتم و دوباره مشغول خواندن و هرگاه دیگر توان مقاومت در برابر خواب را نداشتم و اندکی خواب می‌رفتم، خواب آن مسائل را می‌دیدم تا جایی که پاسخ بسیاری از آنها را عیناً‌ در عالم رؤیا می‌یافتم» به نظر می‌رسد چنین عباراتی هرگز دال بر عیاشی و شراب‌خواری ابن‌سینا نیست؛ «شراب» در عربی یعنی «نوشیدنی» و ابن‌سینا در این عبارات می‌گویید یک «نوشیدنی خواب‌زدا» و «نیروزا» می‌نوشیدم تا بتوانم با قوت بیشتر به فعالیت‌های علمی‌ و فلسفی‌ام ادامه دهم و این غیر از می‌‌خواری و می‌گساری است! افزون بر این، خود ابن‌سینا در جملاتی قبل از آن جملات پیش‌گفته، چنین می‌نویسد: «هرگاه در پاسخ مسأله‌ای می‌ماندم و نمی‌توانستم حد وسط قیاس آن را بیابم، به مسجد می‌رفتم و نماز می‌گذاردم و به درگاه خالق هستی تضرع و زاری می‌کردم تا آنکه گره آن گشوده می‌شد و مشکل بر من آسان می‌گشت» و چنین باوری و رفتاری با عیاشی و شراب‌خواری و مستی و می‌گساری نمی‌تواند سازگار باشد. بخش دیگری از زندگی‌نامه ابن‌سینا که مستند ادعای شهید مطهری و دیگران بوده است گزارشی است که ابوعبید از ملاقات شیخ‌ ابوالقاسم کرمانی با ابن‌سینا نقل کرده است. وقتی کرمانی در یک روز تابستانی و خیلی گرم، مجموعه نقدهای اهل علم شیراز درباره کتاب الاصغر فی المنطق ابن‌سینا را در کتابچه‌ای به ابن‌سینا تقدیم کرد، «شیخ از من خواست تا برای او کاغذ سفید حاضر کنم» پنجاه ورق را در پنج دسته ده‌تایی برای او آماده کردم «سپس نماز عشاء را خواندیم و شمعی را جلوی خود گذاشت و دستور داد «شراب» را آماده کنند. من و برادرش نشستیم و از ما خواست تا شراب بنوشیم و خودش مشغول نوشتن پاسخ آن مسائل شد. پیوسته می‌نوشت و می‌نوشید تا نیمه‌های شب. تا آنکه خواب بر من و برادرش چیره شد. شیخ از ما خواست که به خانه برویم و استراحت کنیم. صبح‌هنگام، فرستاده شیخ آمد و گفت شیخ با تو کار دارد. من خدمتش رسیدم دیدم که در «نمازخانه» و مصلای خود نشسته» و پاسخ‌ نقدهای منطق‌دانان شیرازی را در پنجاه صفحه آماده کرده بود و «به من گفت اینها را بگیر و به شیخ ابوالقاسم کرمانی بده!» دقت در این داستان و توجه به صدر و ذیل آن نیز نشان می‌دهد که منظور از «شراب» در اینجا نیز نوعی نوشیدنی خواب‌زدا و نیروافزا بوده است و نه خمر و می مست‌کننده! وصیت‌نامه مشهور او که خطاب به عده‌ای از دوستانش و طبق برخی از گزارش‌ها خطاب به ابوسعید ابوالخیر نوشته است گویای شدت التزام او به احکام شرعی است: «بدان که برترین حرکات، نماز است؛ و عالی‌ترین سکنات روزه است و نافع‌ترین خیرات، صدقه داده و کمک به مستمدان است و ... برترین کارها کاری است که با خلوص نیت انجام گرفته باشد و ام الفضائل، حکمت است ...» حالات شیخ‌ در واپسین روزهای عمر پر برکتش نیز از شدت التزام عملی او به شریعت تا واپسین نفس‌های زندگی‌اش حکایت می‌دهد: «هنگامی که ضعف و ناتوانی او شدید شد، غسل کرد و به درگاه الهی از ناکرده‌ها یا بدکرده‌های خود طلب مغفرت کرد و همه اموالش را به مستمندان و نیازمندان بخشید و خدمتکاران خودش را آزاد کرد و رد مظالم کرد و پیوسته مشغول تلاوت قرآن شد تا اینکه جان به جان آفرین تسلیم کرد.» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🟢آفت عادت 🖊حسین انجدانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ یکی از سخنان حکمت‌آمیز رایج در میان سرخ‌پوستان این است که: «آن قدر به یک چیز یا کار عادت نکن که دیگران بتوانند شکارت کنند» این یک حقیقت است که انجام یک کار از سر عادت نه تنها نشاط و سرزندگی و لذت انجام آن کار را از انسان می‌گیرد که موجب روزمره‌گی و در نتیجه شکار شدن وقت و فرصت و داشته‌های انسان توسط «راهزنان درونی و بیرونیِ راه تعالی» می‌شود. حتی عبادتی که از سر عادت انجام گیرد، کارکرد خودش را از دست می‌دهد. به تعبیر زیبای تبریزی: از سر عادت مکن طاعت که این قدسی‌نژاد می‌شود شیطان پابرجا چو عادت می‌شود و علیه السلام چقدر زیبا و حکیمانه فرموده‌اند: «آفَةُ اَلرِّيَاضَةِ غَلَبَةُ اَلْعَادَة؛ آفت خودسازى، چیرگى عادت است.» 🔺کانال تَأَمُّلات را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314