eitaa logo
تَأَمُّلات
514 دنبال‌کننده
87 عکس
67 ویدیو
2 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 📍تَأَمُّلات 🗒 گاه نوشته‌های 🖊 حسین انجدانی ▫️سربازی از خیل عاشقان حضرت خامنه‌ای کبیر در حوزه علمیه ▫️عضو تحریریه مدادالفضلاء و کانون نویسندگان حوزوی ✔️ روحانیت ناچار به نوشتن است... 📥ارتباط با ما: @A_taammolat
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه 🔹قسمت سوم 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶ابونصر فارابي، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیلسوفان سیاسی جهان اسلام، نیز از جمله کساني است که، به تبع افلاطون، معتقد است ايجاد فضيلت در آدميان و رواج آن در جوامع جز از طريق حاکمان با فضيلت امکان ندارد. تحقق مدينة فاضله تنها در پرتو حاکمان فاضل ممکن است. وي در کتاب احصاء العلوم در ذيل علم مدني مي‌گويد: «تحقق افعال و سنت‌هاي فاضله در جوامع و امت‌ها ممکن نيست مگر به سبب حکومتي که در پرتو آن اين افعال و سنت‌ها و عادات و ملکات و اخلاقيات در مدينه‌ها و امت‌ها رواج يابد. آن حکومت بايد در حفظ اين فضايل در ميان مردم کوشا باشد تا مبادا از ميان روند.» 🔶به دليل نقش برجستة رفتار حاکمان در زندگي مردم، سعدي هم بخش اول بوستان را که يک چهارم کل بوستان است با عنوان «در عدل و تدبير و راي» و بخش اول گلستان را با عنوان «در سيرت پادشاهان» به موعظه و اندرز پادشاهان اختصاص داده است. اين نشان مي‌دهد که اين مسأله تا چه اندازه براي سعدي اهميت داشته است؛ وي کاملاً به نقش بي‌بديل رفتارها و اخلاقیات حاکمان و شيوة حکمراني آنان در اخلاق و سبک زندگي افراد جامعه واقف بوده است. سعدي در اين بخش توصيه‌هاي عملي و کاربردي دقيق و جزئي و ريزي را به حاکمان دارد. وی در حکايت سوم باب هفتم گلستان با عنوان «در تأثير تربيت» مي‌گويد: يكى از فضلا تعليم ملك‌زاده‏اى همى‏داد و ضرب بي‌محابا زدى و زجر بي‌قياس كردى. بارى، پسر از بي‌طاقتى شكايت پيش پدر برد و جامه از تن دردمند برداشت. پدر را دل بهم آمد. استاد را بخواند و گفت: پسران آحاد رعيت را چندين جفا و توبيخ روا نمي‌دارى كه فرزند مرا، سبب چيست؟ گفت: سبب آنكه سخن انديشيده بايد گفتن و حركت پسنديده كردن همه خلق را على العموم و پادشاهان را على الخصوص، به موجب آنكه بر دست و زبان ايشان هرچه رفته شود هرآينه به افواه بگويند و قول و فعل عوام الناس را چندان اعتبارى نباشد. اگر صد ناپسند آيد ز درويش/ رفيقانش يکي از صد ندانند و گر يک بذله گويد پادشاهي/ از اقليمي به اقليمي رسانند پس واجب آمد معلم پادشه‏زاده را در تهذيب اخلاق خداوندزادگان‏ أنبتهم اللّه‏ نَباتاً حَسَناً اجتهاد از آن بيش كردن كه در حق عوام. ... ملك را حسن تدبير فقيه و تقرير جواب او موافق راى آمد، خلعت و نعمت بخشيد و پايه منصب او بلند گردانيد. 🔶در عین حال، تأثیر حاکمان در رفتار و اخلاق مردم تأثیری یک‌سویه نیست. خود مردم هم در این زمینه نقشی جدی دارند به ویژه در نظام‌های مردم‌سالار و غیردیکتاتور. در نظام‌هایی که مردم مستقیم یا غیرمستقیم مسؤولان را انتخاب می‌کنند، در واقع این مردم‌اند که با انتخاب فرد یا جریانی، مسیر آینده زیست فردی و اجتماعی خود را مشخص می‌کنند یا دست‌کم یکی از علل و عوامل مهم شکل‌دهی به اخلاقیات و رفتارهای خود را تعیین می‌کنند. امیرمؤمنان علیه‌السّلام در یکی از خطبه‌های نهج‌البلاغه نقش مردم در روي کار آوردن حاکمان و واليان فاسد و آلوده را تذکر مي‌دهد و مي‌فرمايد: فَلَيْسَتْ تَصْلُحُ الرَّعِيَّةُ إِلَّا بِصَلَاحِ الْوُلَاةِ وَ لَا تَصْلُحُ الْوُلَاةُ إِلَّا بِاسْتِقَامَةِ الرَّعِيَّة؛ پس حال رعيت نيكو نگردد جز آن گاه كه واليان نيكو رفتار باشند، و واليان نيكو رفتار نگردند، جز آن گاه كه رعيت درستكار باشند. ادامه دارد... 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حجت الاسلام حسین انجدانی در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛ شرط پرواز، سبک‌باری است و شرط رسیدن به قله‌های کمال، تحمل سختی‌ها و تلاش و مجاهدت در چارچوب موازین الهی. 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️کار و تلاش در سبک ‌زندگی فاطمی 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برخی از مقدس‌مآبان گمان می‌کنند اولیای الهی از جمله حضرت زهرا علیها السلام شبانه‌روز به عبادت‌هاي معمولي مشغول بوده‌اند و فعالیت‌ اجتماعی و کار و تلاش برای امرار معاش و گذران زندگی را دون شأن عبادی خود می‌دانسته‌اند! در حالی که در فرهنگ فاطمی، «کار» از بزرگترین عبادت‌هاست. از بهترین ابزارها و وسایل «قرب الهی» است. در حدیثی چنین نقل شده است که: رَأَى النَّبِيُّ ص فَاطِمَةَ وَ عَلَيْهَا كِسَاءٌ مِنْ أَجِلَّةِ الْإِبِلِ وَ هِيَ تَطْحَنُ بِيَدَيْهَا وَ تُرْضِعَ وَلَدَهَا فَدَمَعَتْ عَيْنَا رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ يَا بِنْتَاهْ تَعَجَّلِي مَرَارَةَ الدُّنْيَا بِحَلَاوَةِ الْآخِرَةِ فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى نَعْمَائِهِ وَ الشُّكْرُ لِلَّهِ عَلَى آلَائِهِ؛ (مکارم الاخلاق، ص۱۱۷) رسول خدا(ص) را در حالى ديد كه جامه‌اى بافته از پشم شتر، بر تن دارد و مشغول دستاس كردن و شير دادن كودك خويش است. با ديدن او در اين وضع، اشك از ديدگان پيامبر خدا(ص) جارى شد و فرمود: «دختر عزيزم! با تحمّل تلخى دنيا، به سوى شيرينى آخرت بشتاب» فاطمه گفت: «اى پيامبر خدا! خداوند را بر نعمت‌هايش مى‌ستايم و او را بر داده‌هايش سپاس مى‌گويم» 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حسین انجدانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛ 🟢ماندگاری نیکی و محبت محبت‌ها و خدمت‌های خالصانه هرگز فراموش نمی‌شوند؛ حتی اگر خود ما هم آنها را فراموش کنیم، خدای متعال نظام عالم را به گونه‌ای طراحی کرده است که به نحوی نتیجه آنها را خواهیم دید. به تعبیر حکیمانه علیه السلام: «اَلْخَيْرُ لايَفْنی؛ كار خير هرگز فانى نمی‌شود» مهربان باشیم... 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم ⚫️زهرا شناسي 🔹قسمت اول: نگاه فرااينجهاني به شخصيت حضرت زهرا سلام الله علیها 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸در تحليل زندگي و شخصيت ائمة اطهار عموما و حضرت صديقة طاهره خصوصا مي‌توان از دو منظر و دو رهيافت سخن گفت: 🔸نگاه اول: نگاه فرا اينجهاني، فرامادي، و فرازماني و نگاه ملکوتي داشتن به اين وجودهاي نوراني است. در اين نگاه اين انوار مقدس، نخستين مخلوقات الهي بودند. آفرينش آنان حتي پيش از ملائکه بوده است. خداي متعال همة هستي را به يمن وجود آنان آفريده است: «لولاهم لما خُلِق الافلاک». مخلوق اول و صادر نخستين بودند. به تعبير (ص): «أَوَّلَ‏ مَا خَلَقَ‏ اللَّهُ‏ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْوَاحُنَا» که البته تا پيش از ظهور اين جهاني‌شان، تجلياتي هم داشته‌اند. اصولاً ملائکه تکبير و تحميد و تقديس و تنزيه و تهليل حضرت حق را از اين انوار مقدسه آموختند. فلسفة سجدة ملائکه بر آدم، وجود انوار ائمة اطهار در صلب آدم بود؛ خليفة اللهي شدن آدم به خاطر آنان بود؛ عامل قبولي توبة آدم و حوا و نجات همة انبيا بوده‌اند. تا اينکه دست تقدير الهي در زمان خاصي که از پيش مقرر کرده بود، آنها را وجود اين جهاني بخشيد. به يک معنا تجسد پيدا کردند و به هدف هدايت‌گري خلق، زماني در بين مردم زندگي کردند. 🔸در خصوص ، پيامبر اکرم در حديثي چنين مي‌فرمايد: «خُلِقَ نُورُ فَاطِمَةَ ع قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ الْأَرْضُ وَ السَّمَاءُ ... خَلَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ نُورِهِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ آدَمَ» 🔸حضرت امام به مناسب سالروز ولادت حضرت زهرا در پيامي: «تمام ابعادى كه براى زن متصور است و براى يك انسان متصور است در فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها- جلوه كرده و بوده است. يك زن معمولى نبوده است؛ يك زن روحانى، يك زن ملكوتى، يك انسان به تمام معنا انسان، تمام نسخه انسانيت، تمام حقيقت زن، تمام حقيقت انسان. او زن معمولى نيست؛ او موجود ملكوتى است كه در عالم به صورت انسان ظاهر شده است؛ بلكه موجود الهى جبروتى در صورت يك زن ظاهر شده است. ... معنويات، جلوه‏هاى ملكوتى، جلوه‏هاى الهى، جلوه‏هاى جبروتى، جلوه‏هاى مُلكى و ناسوتى- همه- در اين موجود مجتمع است.» 🔸تحليل دقيق اين نوع نگاه نيازمند بحث‌هاي عميق عرفاني و فلسفي است. بر اساس هستي‌شناسي و انسان‌شناسي عرفاني اين بحث‌ها کاملاً موجه و معقول و مستدل هم هست. 🔸اما فهم اين گونه مباحث از عهدة امثال بنده خارج است. فقط به همين اندازه بسنده مي‌کنم که اين نوع نگاه منافاتي با اختيار ائمه و قدرت انتخاب‌گري و اميال و غرايز انساني آنها ندارد و بدين معنا نيست که اينها بالجبر انسان‌هايي شايسته بودند. 🔸با اين توضيح که خداوند مي‌دانست عده‌اي از بندگانش به اختيار خود- هر چند با استعدادي در سطح ساير افراد- بيش از ديگران و در بالاترين حد ممکن از استعداد خود بهره‌برداري مي‌کنند. اين شايستگي و منزلتي که اين افراد با سير اختياري خويش بدان مي‌رسيدند، سبب شد که خداوند تفضلا اين پاداش و موهبت ويژه را به آنها عطا نمايد. و آنان را از علم و اراده‌اي برخوردار کند که به واسطة آن به مصونيت کامل و مطلق برسند. تا در پرتو آن راهنماياني موثق و مطمئن براي همة افراد بشر گردند. به عبارت ديگر، اعطاي چنين موهبتي معلول شايستگي‌هاي آنان است؛ نه محصول استعداد جبري ايشان. و حکمت اعطاي چنين موهبتي، علاوه بر پاداش به خود آنها، فراهم نمودن وسايل هدايت براي ساير انسان‌هاست. اين بيان را مي‌توان به خوبي از بخش‌هاي آغازين دعايي استفاده نمود: اللّهُمَّ لَكَ‏ الْحَمْدُ عَلى‏ ما جَرى‏ بِهِ قَضاؤُكَ فِي أَوْلِيائِكَ، الَّذِينَ اسْتَخْلَصْتَهُمْ لِنَفْسِكَ وَ دِينِكَ، إِذِ اخْتَرْتَ لَهُمْ جَزِيلَ ما عِنْدَكَ مِنَ النَّعِيمِ الْمُقِيمِ، الَّذِي لا زَوالَ لَهُ وَ لا اضْمِحْلالَ، بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِي دَرَجاتِ هذِهِ الدُّنْيا الدَّنِيَّةِ، وَ زُخْرُفِها وَ زِبْرِجِها، فَشَرَطُوا لَكَ ذلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفاءَ بِهِ. فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّرْتَ‏ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِيَّ وَ الثَّناءَ الْجَلِيَّ، وَ أَهْبَطْتَ عَلَيْهِمْ مَلائِكَتَكَ، وَ كَرَّمْتَهُمْ‏ بِوَحْيِكَ، وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِكَ، وَ جَعَلْتَهُمُ الذَّرِيعَةَ إِلَيْكَ وَ الْوَسِيلَةَ إِلى‏ رِضْوانِكَ. 🔸در خصوص حضرت زهرا نيز همين مسأله به طور ويژه مورد توجه و تأکيد قرار گرفته است: «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً» 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حسین انجدانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛ همه‌ی ما به لطف الهی ظرفیتِ بهترین‌ها را داریم؛آنچه ما نداریم همت بلند برای دستیابی به آنهاست. ما گاهی با برخی از واژه‌های اخلاقی خودمان را فریب می‌دهیم مثلا قناعت. ما،قناعت را به معنای راضی بودن به آنچه داریم تفسیر می‌کنیم در صورتی که ارزش تلاش و کوشش و تفکر برای داشتنِ بهترین‌ها را پایین می‌آوریم. 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ انتشار و انعکاس نگاشته کار و تلاش در سبک زندگی فاطمی، اثر حجت الاسلام حسین انجدانی، در مجله‌ی نویسندگان حوزوی معبری برای نشر دیدگاه نخبگان و اندیشوران و کانال نویسندگان حوزوی خراسان، ۱۴ آذر ۱۴۰۲. 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم 🔴نقش حاکمان در تربیت اخلاقی جامعه 🔷قسمت چهارم و پایانی 🖊حسین انجدانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔶حاکمان و مسؤولان سیاسی غیر از بعد عملی، از حیث تصمیم‌گیری‌ها و قانون‌گذاری‌هایی که برای تداوم حرکت اجتماعی می‌کنند، در شکل‌دهی به اخلاقیات مردم نقشی جدی و نسبتاً پایدار ایفا می‌کنند. آنان هم از جهت سلبی و از جهت ایجابی در این زمینه نقش آفرینند: 🔶از جهت ایجابی به این صورت که حاکمان سیاسی و مسؤولان اداره جامعه با وضع قوانین مناسب و هماهنگ با ارزش‌های اخلاقی و همچنین با تغییر قوانین مخل به امنیت اخلاقی مردم و قوانینی که در تضاد با ارزش‌های اخلاقی است می‌توانند زمینه‌های لازم و پشتیبانی‌های مناسبی برای اخلاقی زیستن فراهم کنند. قوانین حاکمیتی باید در خدمت حفظ و تقویت و توسعه فضایل اخلاقی باشد و نه در جهت عکس آنها. و این کاری است که فقط از حاکمان و مدیران جامعه ساخته است. 🔶از جهت سلبی نیز حتی اگر کسی مدعی شود که وظیفه حاکمیت تربیت «انسان خوب» نیست بلکه نهایتاً تربیت «شهروند خوب» است، باز هم بدون شک تربیت شهروند خوب بدون توجه ویژه به اخلاقیات اجتماعی امکان‌پذیر نخواهد بود. حاکمان نباید اجازه دهند اصحاب قدرت و ارباب شهوت مردم را جهنمی کنند. یعنی اگر بهشتی کردن مردم و زمینه‌سازی برای هدایت آنها را وظیفه خود نمی‌دانند بدون تردید جلوگیری از جهنمی شدن مردم از وظایف قطعی آنان است. يکي از وظايف قطعی دولت اين است که اجازه ندهد جهنميان، مردم را جهنمي کنند و مفسدان و سودجويان مردم را به سوي منجلاب فساد سوق دهند. به تعبیر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم: «ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون‌های ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دل‌های پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی دراین‌باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد.» 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
✅ حسین انجدانی، عضو تحریریه‌ی مدادالفضلاء در ویراستی توئیتر ایرانی نوشت؛ یا ابانا یوسف برادرانش که به او ظلم کردند را بخشید، ما هم خیلی به شما ظلم کردیم، آیا شما هم ما را می بخشی؟😭 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون مرجع عالی‌قدر جهان تشیع و شیخنا الأستاذ، حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی دامت ایام افاداته سلامٌ علیکم بما صَبرتُم فنعم عقبی الدار ارتحال همسر مؤمنه و متعبده‌ی آن جناب، که عمر ارزشمند خویش سخاوتمندانه وقف معاضدت آن استاد ذی فنون کرد و بلاریب این همدمی و همراهی سهم و نقش شایانی در صدور خدمات برکت‌ آثار علمی، معنوی و معرفتی از ساحت مستطاب داشته است را تسلیت عرض نموده و از بارگاه بلند باری برای حضرت‌عالی و آقازادگان محترم صبر و سلامت، و برای آن فقیده‌ی سعیده، غفران الاهی و حشر با حضرت صدّیقه‌ی کبری فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها مسئلت می‌دارم. اللهم احشرها مع اولیائک الکرام و الذین انعم الله علیهم من الصدیقین و الشهداء و الصالحین و حسن اولئک رفیقا طلبه‌ی کمین، حسین انجدانی ۲۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ه.ش حوزه علمیه تهران 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314
بسم الله الرحمن الرحیم سردار سرافراز و صدیق ارجمند، جناب آقای حاج محمدرضا حبیبیان ابقاه الله سلام علیکم و رحمة الله و برکاته خبر انتصاب حضرت مستطاب عالی بعنوان رئیس شورای هیأت مذهبی قبله‌ی تهران (شهرستان ری)، واصل و مایه‌ی ابتهاج و افتخار گردید. وجود مبارکتان سالیان متمادی مجمع طالبان معنی و تشنگان معرفت بوده و می‌باشد، و هر کسی و گروهی اعم از عامی و عالم، برحسب استعداد و استطاعت خویش از خرمن خرّم و خزان‌ناشناس آن جناب توشه گرفته است. بدینوسیله این انتصاب شایسته‌ و حکیمانه را تبریک وتهنیت عرض نموده و از بارگاه بلند باری برای حضرت‌عالی، عافیت و دوام توفیقات روزافزون در تعظیم شعائر الهی و برای هیأت مذهبی و سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان ری توفیق بهره‌مندی احسن از خدمات و فیوضات جناب مستطاب را، مسئلت می‌نمایم. در درع حصینه پرودگار سبحان، محفوظ و موفق باشید. ارادتمند و دعاگویتان طلبه حقیر، حسین انجدانی ۲۵ جمادی الاولی ۱۴۴۵ ه.ق مصادف با ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ه.ش حوزه علمیه تهران 🔺کانال حجت‌الاسلام حسین انجدانی را در ایتا دنبال بفرمایید👇 🆔https://eitaa.com/taammolat314