eitaa logo
تاملات
753 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
343 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📺 ویژه برنامه گفت‌وگویی با حجت الاسلام و المسلمین محمد عرب صالحی ♨️با موضوع |جریان سنت‌گرایی و عقلانیت التقاطی در پرتو قسمت نهم 🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇 🌐 https://aparat.com/v/CAm9M 🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @redaaa
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |انقلابِ تصورناپذیر در ایران ◾️ گفتگو کورش علیانی با محمد ملاعباسی ⭕️عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی قسمت هشتم ⏰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
08. Mohammad Mollaabasi.mp3
9.31M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | و نبرد نمادها ◾️ گفتگو کورش علیانی با برنامه ـ فصل قسمت هشتم 🔹 «انتظار می‌رود که شاه تا ده سال آینده فعالانه در قدرت باقی باشد». این نتیجه‌گیری گزارشی کاملاً سری دربارۀ آیندۀ شرایط سیاسی ایران بود که تحلیلگران سازمان سیا در آبان‌ماه سال ۱۳۵۷ به دولت ایالات متحده ارائه کردند. ۱۰۰ روز بعد، پادشاهیِ ۳۷ ‌‌سالۀ محمدرضا پهلوی سقوط کرد. انقلاب اسلامی ایران از همان لحظۀ پیروزی چالشی دشوار پیش پای تحلیلگرانی گذاشت که وضعیت ایران را مطالعه می‌کردند: چرا هیچ کس نتوانسته بود انقلابی چنین سهمگین را پیش‌بینی کند؟ 🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
بهشت ارزانے‌ خوبان عالم 🍃 بھشتِ من تماشای حسین است...💕 ⚜️ @Taammolat74
🔰روزی نو و روزگاری نو 🔸با تبریک و تهنیت حلول سال نو... ان شاء الله عیدی امسال، فرج مولایمان حضرت صاحب العصر و الزمان باشد و این انقلاب شکوهمند اسلامی ما به عظیم ترین حادثه و قیام عدالت محور تاریخ بشری متصل شود. ✔️"با بهاران می رسد و ما همچنان چشم به راه . اکنون که جهان و جهانیان مرده اند، آیا وقت آن نرسیده است که مسیحای موعود سر رسد؟ و یحی الارضَ بعد مَوتِها... ." ✔️امام صادق علیه السّلام فرمودند: ما مِن يَومِ نَيروزٍ إلاّ و نَحنُ نَتَوقَّعُ فِيهِ الفَرَجَ لأِنَّهُ مِن أيّامِنا و أيّامِ شِيعَتِنا؛ هيچ نوروزي نيست مگر آن كه ما در آن روز منتظر فرج [ظهور قائم آل محمّد صلي الله عليه و آله و سلم] هستيم؛ چرا كه نوروز از روزهاي ما و شيعيان ما است. 🔗مستدرك الوسائل، ج۶، ص۳۵۲ ⚜️ @Taammolat74
در راه رسیـدن بــ ه تـــو گـیـرم کــ ه بـمـیـــــــرم اصـلا بــ ه تـــو افـتـــاد مـسـیـرم کــ ه بـمـیـــــرم یـک قـطـره ی آبــــم کــ ه در انـدیـشـه ی دریــــا افـتـادم و بـــایـد بـپـذیــرم کـــــ ه بـمـیـــــــــــرم یا چـشـــــم بـپـوش از من و از خـویـش برانــــــم یــا تـنــگ در آغــــــوش بـگـیـرم کــــ ه بـمـیــــرم ایـن کـوزه تـرک خـورد چـه جـای نـگـرانـیـسـت؟! مــن سـاخـتـه از خـــــــاک کـویـرم کــ ه بـمـیــرم خــامـوش نـکـن آتـــــــــــش افــروخـتـــــه ام را بـگـذار بـمـیــرم کــ ه بـمـیــرم کــــ ه بـمـیــــرم ! ✍️ فاضل نظری ⚜️ @Taammolat74
🔰 می‌نویسم پس هستم! سلام خدمت دوستان عزیز! 🔸نوشتن گاهی مثل ایستادن زیر روزنه‌ی زندان هستی‌ست که شاید نور و هوا و صدایی به جانت برساند؛ نوشتن تو را در مرز نو شدن و اوراق شدن دائمی نگه می‌دارد؛ یک اوراق شدن و نو شدن دردناک، اوراق شدن وضع گذشته، از ریخت افتادن عادات و بستگی‌ها و سختی‌های گذشته و نوشدن وضع حال، برای ایستادن در مرز یک بودن جدید، گشودگی مقابل یک جهان عمیق و بلعیدن عقل گذشته‌ات درون حس جدید، مثل یک انسان در مرز جنون ایستاده، یک انسان مرزی، رادیوگرافی همینجاست. 🔹من برآنم که نوشتن دو وجه عجیب و ضدهم دارد، یک وجه سرکوب کننده و یک وجه درمانگر؛ وقتی می‌نویسی، همزمان به جای حس درونت نشانه‌هایی روی کاغذ می‌گذاری، یعنی حس بی‌بدیلت را کاغذ می‌کنی، یک احساس بزرگ و عمیق و پیچیده را تبدیل میکنی به یک سلسله نشانه درون تهی روی کاغذ، اینطور حست را سرکوب میکنی و درونت را به دیگران ناقص و بریده شده نشان میدهی، 🔸از سوی دیگر همزمان وقت نوشتن، حسی که درونت را پرکرده است را می ریزی درون خالی کلمات، کلمات مثل یک حفرة خالی، بار حس درون تو را برمیدارند، و هر بیشتر می نویسی بیشتر کلمات بار درونت را کم میکنند، کلمات مثل یک روانکاو، درمانگرند، وقتی مینویسی هر لحظه سبک تر میشوی و تا پایان؛ گاه آنقدر هستی ات سبکتر می شود که تبدیل به یک پر کاه می شوی، من عاشق وجه درمانگر نوشتنم، مینویسم که در مرز میان اوراق و نو شدن دردناک، درمان شوم. ⚜️ @Taammolat74
🔰نوروز نماد است! ✍️ فرهاد قنبری 🔸نوروز تلنگری برای ماست. نوروز با تغییر فصل و نوزایی نشانه ای برای نو شدن انسان است‌‌. نوروز تکامل و فراروی و بلوغ طبیعت، نشانه ای برای خروج از کوته فکری و صغارت انسان است. نوروز گریز از مرداب و سرازیر شدن است. نوروز جریان یافتن و بالیدن است. نوروز رها شدن از تعصبات و جهل ها و درماندگی ها و درجازدن هاست. 🔹نو شدن فصل ها و گذار سالها زمانی ارزشمند بوده و قابلیت قابل تبریک گفتن و جشن گرفتن را داراست که انسان با گذشت هر فصل و سال همچون طبیعت پوست اندازی دوباره ای کرده و به انسان بالغ تر و بهتری تبدیل شده باشد‌. نو شدن سالها زمانی گرامی و ارزشمند است که انسان کتاب های تازه خوانده، با اندیشه های نو و تازه ای آشنا شده و افق های فکری جدیدی را کشف کرده باشد. نوروز و نو شدن سالها زمانی رخ می دهد که انسان از درون دوباره متولد شده و به انسان نو و تمیز و بدون کینه و نخوت و حسدی بدل شده باشد. 🔸نوروز زمانی معنا می یابد که دست های نیازمندی را گرفته باشیم، کمکی هر چند کودک در شادی انسانها داشته باشیم، از جهل ها و خرافات و خشونت ها گذر کرده باشیم. افق های جدیدی را به روی ذهن خود گشوده باشیم، توان پذیرش زیست جهان دیگری را داشته باشیم و همچون طبیعت که اجازه رشد و بالیدن به تمام گیاهان و جانداران را فراهم می کند، توان پذیرش تمامی اندیشه ها و نگاهها و گفتمان ها را داشته باشیم و در شناخت افق های جدید همچون گیاه بهاری بی تاب و قرار بمانیم. 💢نوروز زمانی نو شدن و گذار از زمستان و سرماست که در یاری رساندن و کمک به مظلوم و ایستادگی و مقابله در برابر ظالم سکوت اختیار نکرده باشیم... 🔹وگرنه اگر همان آدم سابق باشیم، همان حرف هایی را بزنیم که همیشه گفته ایم، همان خط فکر و جمودی را پیگیری کنیم که همیشه پیگیرش بوده ایم، همان نگاهی را داشته باشیم که همیشه داشته ایم...با مرداب و گنداب تفاوتی نخواهیم داشت و گذار فصل ها و سالها چیزی جز تغییر اعداد در تقویم و دگرگونی ظاهر و انباشتن مویی سفید در سر و صورت و چروکی بر گونه، چیز دیگری نصیبمان نخواهد کرد. ⚜️ @Taammolat74
تاملات
♨️ دوره مجازی مسأله شناسی فعالان عرصه فرهنگ و رسانه #ویژه_نوروز_1400 🔶 موضوع |مسئله چیست؟! 🎙با سخ
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |مسأله مسأله چیست؟ 🎙 دکتر سید مجید حسینی ⭕️ استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران مدرسه علوم انسانی دعوت بخش نخست ⏰ 13 شهریور 1399 ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
Majid Hossaini.mp3
34.62M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |مسأله ؟ 🎙 دکتر سید مدرسه علوم انسانی بخش نخست 🔹 در فرایند مسئله‌سازی ما مشکلات را پروبلماتیک‌سازی می‌کنیم. 🔹 نسبت مسئله با اقتصاد سیاسی 💬 «اگر به مدد ساختار قدرت وارد بازی گفتمان شوید، مفهومش این است که یک اقتصاد سیاسی را مسلط کرده‌اید.» 💬«نظم گفتمانی وقتی شکل گرفت و مسئله پروبلماتایز شد، دیگر بحث دیسکورسیو نداریم، باقی تکنوکراتیسم است.» ⚜️ @Taammolat74
🧠 🔸🔸‍ ‌ در سده‌ی آینده، «امید»های گذشته به تحقق آرمان‌های آزادی و عدالت، پیشرفت و تعالی، می‌بایست با درس‌گیری از علل و عوامل شکست‌ها و ناکامی‌های نهضت‌ها و جنبش‌های قرن گذشته، تبدیل به اصل و روحیه‌ی «مسئولیت»پذیری گردد. ... و این‌بار به این امید، آغازی دیگر را در سال نو آرزو می‌کنیم. ⚜️ @Taammolat74
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (7) ✍️ رضا داوری اردکانی 📍 گمان و تلقی عادی و مشهور اینست که آینده متعلق به بشر است و آن را بر وفق خواست و پسند و صلاحدید خود می‌سازد . این آینده موهوم و آرزویی و ساختگی است. آینده را باید در افق فرا روی خود دید اگر افق آینده را بتوان با چشم خیال دید و یافت با رفتن به سمت آن، آن را می‌توان تحقق بخشید. ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
تاملات
🔰علوم انسانی و مهندسی اجتماعی (7) ✍️ رضا داوری اردکانی 📍 گمان و تلقی عادی و مشهور اینست که آینده
✔️ [ادامه...] 💠
 بخش هفتم


🔸گمان و تلقی عادی و مشهور اینست که آینده متعلق به بشر است و آن را بر وفق خواست و پسند و صلاحدید خود می‌سازد . این آینده موهوم و آرزویی و ساختگی است. آینده را باید در افق فرا روی خود دید اگر افق آینده را بتوان با چشم خیال دید و یافت با رفتن به سمت آن، آن را می‌توان تحقق بخشید. رفتن به سوی آینده همان ساختن آینده است. پس این عبارت که آیا ما آینده را می‌سازیم دومعنی دارد. 🔹یکی اینکه آدمی هر دنیایی را که دوست می دارد و می پسندد برای خود می‌سازد و دیگر اینکه دنیایی را می سازد که در حدود توانایی‌های اوست آدمی دنیای ممکن به امکان تاریخی را می‌سازد معنی اول معنی نیست و سودایی بیهوده است زیرا اولاً تاریخ مجال کامجویی و بلهوسی نیست ثانیاً اهل کام و ناز چندان گرفتار و دربند خویشند که توانایی آینده سازی ندارند اما معنی دوم قابل تأمل است یعنی وقتی مردمان چشم اندازی در برابر داشته باشند امید و عزم و همت پیدا می‌کنند و به سمت آن می‌روند. 🔸ایدئولوژی امری متعلق به دوران پوشیده شدن چشم انداز است و بیشتر حرف و قیل و قال و وهم است. وقتی چشم انداز نباشد تاریخ در راه می‌ماند و تکراری و عادی و بیشتر ملال آور می‌شود و شاید عاقبت به دست اصحاب ایدئولوژی و مستبدان بیفتد و آنان که معمولاً گرفتار پندارهای بیهوده‌اند کشور را بسوی پریشانی و پراکندگی و ویرانی و نابودی ببرند. 🔹آزادی‌های سیاسی فی‌الجمله‌ای که در اروپای غربی و آمریکای شمالی وجود دارد ساخته لیبرال‌ها و لیبرال دموکراتها نیست بلکه حاصل سیر اروپا بسوی چشم اندازی است که در افق اروپای قرون شانزدهم تا هیجدهم پیدا شد 💢 آزادی با شعار و حرف و دعوی به وجود نیامده است ولی وقتی آینده در کار نباشد ناگزیر باید با الفاظ آزادی و عدالت و معنوی سرگرم و دلخوش بود. لبّ مطلب اینست که جهان توسعه نیافته قبل از هر چیز به برنامه اصلاح و بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و اخلاقی نیاز دارد کاش راهی به تدوین چنین برنامه‌ای داشتیم و می‌توانستیم خود را برای اجرای آن آماده سازیم. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع | درد فرهنگ عبدالکریمی فرهنگ را از منظر فلسفی نقد می‌کند. 🎙دکتر بیژن عبدالکریمی سیمافکر چندی است که اهالی فلسفه هم به بحث پیرامون فرهنگ پرداخته‌اند که این بحث‌ها به «فلسفه فرهنگ» معروف شده است. شاخص‌ترین چهره‌ی این جریان، رضا داوری اردکانی است. اینکه فلسفه فرهنگ چیست و در ایران چگونه شکل گرفته است بحث دیگری است، اما سؤال اساسی این است که آیا این بررسی‌ها می‌تواند روشن‌فکری ما را تحت تأثیر خود قرار دهد؟ نشست «غروب بت ها» با عنوان «فلسفه فرهنگ» ⏰ ۱۲ اردیبهشت ۹۵ ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع | درد فرهنگ عبدالکریمی فرهنگ را از منظر فلسفی نقد می‌کند. 🎙دکتر بیژن عبدالک
🎥 کلیپ تصویری 🔶 موضوع | درد 🎙دکتر 🔸 بی‌فرهنگی درد بزرگی است. بی‌فرهنگی چیزی نزدیک به تباهی و نابودی است. اما چه کسانی این درد را می‌فهمند و از آن سخن می‌گویند؟ ما سخن پیرامون فرهنگ و مشکلات فرهنگیمان را بیشتر از زبان روشن‌فکران می‌شنویم. شاید بتوان گفت «نقد فرهنگ» بعد از نقد سیاست اصلی‌ترین سخن روشن‌فکران است. 🔹اما غالب روشن‌فکران فرهنگ را از منظری روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه و مردم‌شناسانه نقد می‌کنند. اینان فرهنگ ما و آثار ظاهری و پراکنده‌ی آن را موضوع پژوهش‌های خود قرار می‌دهند و از نسبت آن با سایر مؤلفه‌های اجتماعی سخن می‌گویند و در نهایت آن را به‌عنوان سد راه حرکت جامعه معرفی می‌کنند. 🔸 عبدالکریمی تلاش می‌کند تا نقد فرهنگ را نه از منظری جامعه‌شناسانه و مردم‌شناسانه بلکه از پایگاهی فلسفی پی بگیرد که این سخنرانی نمونه‌ای از این تلاش است. او درد جامعه و فرهنگ دارد و درد بیفرهنگی جامعه را به جان آزموده است، اما این درد او را به زبان رایج روشنفکری نمیکشاند. او اگرچه به سنت روشنفکری (و مخصوصاً «روشنفکری دینی») احترام میگذارد و از امثال شریعتی و سروش با احترام فراوان یاد میکند اما آنان را «نقد عاشقانه» میکند و سعی میکند زبان آنان را به فلسفه نزدیک کند. عبدالکریمی گمان میکند که با آشتی سروش و داوری تفکر و روشنفکری در ایران سامان مییابد. 🔗 برای تماشا کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
♨️ پرونده ویژه تأملات 🔶 پرونده | سلبریتی و فرهنگ شهرت 📍[سلبریتی ها] اکنون کالا هستند چون تبدیل به اموال تجاری‏ ای شده‌اند که می‏توان آنها را در بازار خرید و فروخت. مشخص است که شما نمی‏‌توانید آنها را بخرید، بلکه می‏‌توانید بازنمایی‏‌های آنها، صداهای آنها و محصولاتی که با نام آنها گره خورده‏‌اند را بخرید. مصرف‏‌کنندگان برای این حضور پول می‏‌دهند. 📚 فرهنگ شهرت ↙️نقد و بررسی نظری درباره پدیده سلبریتی و آثاری که پلت‌فرم ایسنتاگرام برای ما ایجاد می‌سازد، مسئله‌ای که تأملات در ادامه شروع می‌کند و امیدواریم ما را در ادامه همراهی کنید و نظرات خودتان را در اینباره برای ما ارسال کنید.... ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @celebritism
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تلاشی برای پنجه در پنجه انداختن با مهم‌ترین جریان روشنفکری 🎙سجاد صفارهرندی و سیدجواد طاهائی نشست رونمایی از کتاب «انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفه تاریخ ایران» پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی ⏰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
سجاد صفارهرندی و جواد طاهایی.mp3
15.27M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع |تلاشی برای پنجه در پنجه انداختن با مهم‌ترین جریان روشنفکری 🎙 و سید نشست رونمایی ازکتاب «۵۷ و انکشاف » 🔹 کتاب «انقلاب ۵۷ و انکشاف فلسفه تاریخ ایران» تلاشی برای پنجه در پنجه انداختن با مهم‌ترین جریان روشنفکری دو دهه اخیر ایران است. طاهائی در این اثر در درجه اول با بخشی از آنچه ایده ایران‌شهر متضمن آن است همراهی کرده است. 🔸طاهائی در این کتاب به نحو باکفایتی، در چهارچوب منطق همان سنت نشان می‌دهد که تا چه اندازه انقلاب با آنچه که امر متدوام ایرانی می‌توانیم بنامیم، هماهنگ و منطبق است...به‌واسطه این نوع نگاه طاهائی، فهم ایشان از انقلاب اسلامی ایران و از رژیم پسا انقلاب اسلامی چیزی است که با اظهارات رایج ایدئولوژیک و کلامی از انقلاب اسلامی متفاوت است. ⚜️ @Taammolat74
📺 ویژه برنامه گفت‌وگویی با حجت الاسلام و المسلمین مهدی ابوطالبی ♨️با موضوع |جریان‌شناسی روحانی نماها در پرتو قسمت دهم 🔗دانلود کامل برنامه از طریق لینک زیر👇 🌐 https://aparat.com/v/Ytj1e 🔗 برای دیدن جلسه قبل اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74 ⚜️ @redaaa
🔉 گفتگو 🔶 موضوع |غرب در روابط بین‌الملل ◾️ گفتگو کورش علیانی با حیدرعلی مسعودی ⭕️ نویسنده کتاب برنامه چراغ مطالعه ـ فصل انقلاب اسلامی قسمت نهم ⏰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
09. Heydarali Masoudi-1.mp3
26.87M
🔉 گفتگو 🔶 موضوع | در روابط بین‌الملل ◾️ گفتگو کورش علیانی با برنامه ـ فصل قسمت نهم 🔹 مفهوم «غرب» در رویکردهای روابط بین‌الملل ایرانی، نقطه تمایزبخش «خود» و «دیگری» است و در طول حیات جمهوری اسلامی ایران مصادیق مختلفی مانند غرب به معنای خاصِ آمریکا، شوروی، اسرائیل، عراق و غیره پیدا کرده است. سوال کتاب این است که مفهوم «غرب» در رویکردهای رسمی و آکادمیک روابط بین‌الملل ایرانی در دوره زمانی ۱۳۵۷ تا ۱۳۸۴ چگونه تکوین یافته است؟ 🔗 برای شنیدن قسمت قبلی، اینجا کلیک کنید. ⚜️ @Taammolat74
به نام خدا 🔸🔸🔸 کانال تاملات🔸🔸🔸 💠 🔹 در عصر پرشتاپ گذار و گذر زمین و زمان؛ کمی ‼️تامل‼️ باید کرد برای شناخت خود و جهانی که در آن زیست می کنیم تا💎 حقیقت 💎را جست و در راه هدف ثبات قدم پیدا کرد. 🔹💠 🔴🔴🔴 کانال تاملات؛ محفلی برای تبادل اندیشه ها و تفکر برای بازگشت به خویشتن و طرح نظر از یک طلبه دغدغه مند... 🔷🔷🔷 🔸 دین 🔹 فلسفه 🔸 فرهنگ 🔹 روانشناسی 🔸 رسانه و فضای مجازی و... ♦️♦️♦️ به جمع ما بپیوندید....👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2648178709C2169abb994 👆👆👆 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🔰تحول یعنی تعامل میان انسان و هستی ✍️ امام موسی صدر 🔸موجبات تحول از عالم دیگری به حیات او و جهانی که انسان در آن زندگی می‌کند وارد نمی‌شود. چیزی از خارج، حیات انسان را دگرگون نمی‌کند و فقدان عاملی از عوامل حیات ایشان موجب تغییر نمی‌شود، بلکه تحول یعنی تعامل میان انسان و هستی. معروف‌ است‌ كه در بدو آفرینش، انسان‌ و جهان‌ دو عنصر بودند كه‌ در صحنۀ‌ حیات‌ وجود داشتند. بر این‌ دو عنصر چیزی‌ افزوده‌ نگردیده‌ و چیزی‌ هم‌ از آن‌ها كم‌ نشده، بلكه‌ با هر كشفی‌ از جهان‌ صفحۀ‌ جدیدی‌ از حیات‌ برای‌ انسان‌ پدیدار گشته‌ است. 📚 برگرفته از سخنرانی در دانشگاه آمریکایی بیروت، 1966/ کتاب نای_و نی ⚜️ @Taammolat74
تاملات
🔰 می‌نویسم پس هستم! سلام خدمت دوستان عزیز! 🔸نوشتن گاهی مثل ایستادن زیر روزنه‌ی زندان هستی‌ست که شا
🔰 آیا نوشتن و گفتن بی معنا شده است؟ ✍️ مصطفی مهرآیین 🔸روایت چیزی جز میانجی زندگی ما انسانها نیست.ما به میانجی قصه ما می شویم و از وجود یکدیگر باخبر می شویم. یکی از مهمترین نقدهایی که به سورن کیرکگور،فیلسوف دانمارکی،در میانه بحران اقتصادی اروپا و خود کشور دانمارک میشد آن بود که چرا کیرکگور در این زمان سخن از فهم مسیحیت و چگونگی تبدیل شدن به یک مسیحی واقعی می گوید. 🔹پاسخ کیرکگور آن بود که من بیش از هر چیز معتقدم انسان یک موجود معنوی است و آنچه می تواند تمامی بحران های ما اعم از اقتصادی یا سیاسی یا نظامی را حل کند همین توجه به وجه معنوی انسان و مساله شدن بحران معنویت است. کمترین ارزش سخن گفتن و قصه سرایی کردن از رنج آدم ها و به تصویر کشیدن آن در دنیای زبان یا هنر آن است که قصه به ما می گوید "تو انسانی" و باید به مثابه انسان زیست و رفتار کنی. 💢نباید انتظار داشت که ادبیات یا فلسفه یا هنر یا شعر لزوما مشکلات کلان سیاسی و اقتصادی ما را حل کند و یا برای ما توسعه بیاورد. ادبیات و هنر و فلسفه جای ثبت و ضبط شدن درون انسان است،درونی که آغازگاه هر امر بیرونی است. بنابراین در هر شرایطی باید سخن گفتن از انسان و معنوی بودن آن را ادامه داد تا جهانی تازه از درون ما خلق شود و دنیای بیرون ما را تغییر دهد‌. ⚜️ @Taammolat74
🔰 و تأملی اجتماعی و تاریخی درباره آن ✍️ مجتبی نامخواه ۱. تدبیر در میانه‌ی انقلاب و تحول امکان‌پذیر است. این را الهیات نوروز به ما می‌گوید. ۲. توحیدِ نوروز، توحیدی مبتنی بر تغییر است. خدای نوروز مقلّبِ جان‌ها و نگرش‌ها و محوّل حال انسان‌ها و احوال جوامع انسانی است و به همین دلیل و در میان این دو اسم است که مدّبرِ تاریخ است. ۳. الهیات نوروز می‌کوشد تغییر در جهان طبیعت را به جهان انسانی و اجتماعی بکشاند. ۴. پیوند ناگسستنی و روزافزون انسان ایرانی و نوروز به این خاطر است که کمالِ مطلوب و خدای مطلوب خود را در آینه‌ی این آیین می‌یابد. ۵. همین تاریخ معاصر را نگاه کنیم؛ از مشروطه تا نهضت نفت تا انقلاب۵۷ و تا انتخابات‌های پس از آن: انسان ایرانی سرشار از میل به تغییر است. انسان ایرانی، صورت بشریِ اراده‌ی معطوف به تغییرِ خداوند بر روی زمین است و نوروز آن زمانی است که این انسان، خدایِ دوست‌داشتنیِ خود را پیدا می‌یابد. ۶. نظم جوامع البته مهم است و ممهد امنیت؛ اما تغییر است که به جوامع امکانِ قسط می‌دهد. جوهره تغییرخواهی انسان ایرانی فهم همین اولویت است، همچنان‌که جوهره انقلاب بر هم زدن «جزیره ثبات» به امید رسیدن به عدالت است. ۷. انقلاب ما درست در لحظه‌ای متولد/بازتولید می‌شود که امر انقلابی، امر اسلامی و امر ایرانی به نقطه‌ای مشترک برسند و پرسشِ «انقلاب/اسلام/ایران چیست؟» پاسخی یک‌سان ‌یابد: جستجوی تغییر از درون توحید. نوروز در معنای اخیر خود گرامی‌داشتن این لحظه و روز مشترک است. ۸. ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نگاه الهیاتی، تاریخی و اجتماعی به نوروز هستیم. نگاهی که بتواند معنای فردی نوروز را از یک شادی و عید فردی به سمت یک امر اجتماعی بسط بدهد. ۹. کلیه منتفعان از نابرابری‌هایِ وضعیت های موجود، مثلا رسانه مسلطِ موسوم به ملی و پدیده/طبقه مرفه جدیدِ موسوم به نئولیبرالیسم، تلاش می‌کنند برای جامعه‌زدایی و معنازدایی از نوروز. تلاش می‌کنند شادی‌های عید و آرزوهای آن از مرزهای فردی فراتر نرود. جهت کوشش ما باید دقیقاً بر عکس باشد. ۱۰. نوروز نماد امر اجتماعی ماست. ما به ناگزیر باید به جامعه‌زدایی، سیاست‌زدایی و معنازدایی از نوروز فکر کنیم؛ و به مقابله با آن. ⚜️ @Taammolat74