هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
📌معضلی که آقای پزشکیان در جریان انتخاب کابینهاش با آن مواجه شده، منحصر به ایشان نیست. تقریبا کابینه تمامی دولتها، حاصل سهمخواهیهای پساانتخابات بوده است.
این وضعیت، که در خلاء تحزب رخ مینماید، فقط یک هواخواه دارد: باندها و لابیهای پیدا و پنهان قدرت و ثروت.
#تمدن_نوین_اسلامی
@syjebraily
📚 پیرامون چیستی و مختصاتِ #نئولیبرالیسم [بخش اول]
🔸️مقدمه: از قرنِ هجدهم میلادی به بعد #ایدئولوژی های مختلف نقشِ تقریبا محوری در اداره و راه بردنِ اجتماعاتِ عالَمِ مدرن داشته اند. البته اولین ایدئولوژیِ عالَمِ مدرن در قرن هفدهم پدیدار شده است: " #لیبرالیسم_کلاسیک". اما در قرن هجدهم است که اکثر ایدئولوژی های مدرن بصورتِ اجمالی و اولیه و یا نسبتا تفصیلی ظهور کرده اند. البته در قرن هجدهم لیبرالیسم کلاسیک، ایدئولوژیِ اصلی و غالب است. از قرن هجدهم به بعد سراسرِ تاریخِ غرب مدرن، عرصه ی رویارویی، رقابت، نزاع، تخاصم و تقابلِ ایدئولوژی های مختلف با یکدیگر بوده است.
🔸️ اما #ایدئولوژی_مدرن چیست؟
ایدئولوژی یک معنای افواهی و عام دارد و آن این است که؛ هر فرد انسانی یا گروه اجتماعی، مجموعه عقائد و باورها و آراء خود را اجمالا ايدئولوژي می نامند. اما ایدئولوژی یک معنای تخصصی نیز دارد که معمولا وقتی در مباحثِ نظری و تئوریکِ سیاست و فلسفه ی سیاست و اندیشه های سیاسی از اصطلاحِ ایدئولوژی استفاده می کنند، همین معنای تخصصی مورد نظر می باشد. و #ایدئولوژی در معنای تخصصی عبارت است از: "مجموعه دستورالعمل ها و احکام و فرمول های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که دارای روح و جانِ اومانیستی است و ریشه در مبادی و غایاتِ مدرنیستی دارد."
🔸️ ایدئولوژی در مفهوم تخصصی اش؛ صورتِ منسجم و به هم پیوسته ای از مفاهیم و قضایا و احکام و دستورالعمل هاست که نوعا و ذاتا ریشه در عالَمِ #غرب_مدرن یا #مدرنیته دارد و به انحاء و طرق مختلف، مقوِّمِ مدرنیته است. ایدئولوژی در معنای تخصصی اش؛ ذاتا و ماهیتا #سکولار_اومانیستی است.
🔸️ در تعریفِ عام و افواهی ایدئولوژی، تفاوت و مرز مشخصی میانِ "ایدئولوژی" و "آرمان" و "آرمان گرایی" لحاظ نمی شود، حال آنکه در تعریف تخصصی ایدئولوژی، ایدئولوژی محصولِ غرب مدرن است و به جهتِ نسبتی که با اومانیسم و مدرنیته دارد، با #دین و #آرمان_های_دینی جمع ناشدنی است. باید توجه داشت که؛ #نئولیبرالیست_های_ایرانی، در سه دهه ی اخیر کوشیده اند تا از طریقِ خلطِ میانِ دو مفهومِ افواهی و تخصصیِ ایدئولوژی، جمع ناپذیری مفهومِ سکولار-اومانیستیِ تخصصی ایدئولوژی با دین را بهانه و دستمایه ای برای تخطئه ی "آرمان گرایی انقلابی اسلامی" قرار دهند.
🔸️ ما با تکیه بر تفکر اصیل اسلامی و آرمان گرایی متعهد به انقلاب اسلامی، اگر چه با ایدئولوژی های #سکولار_اومانیستی [که مقوم مدرنیته و استکبار غرب مدرن هستند] مخالفیم، اما معتقد و متعهد به آرمان گرایی انقلاب اسلامی هستیم و بر این باوریم که با منظومه ی منسجمِ نظری و فکری ای بر پایه ی #اسلام_فقاهتی و متکی بر میراثِ عظیمِ معارفِ قدسیِ تشیع و #حکمت_اسلامی و متعهد به آرمان های انقلابی و در ذیلِ #مکتب_امام_خمینی باید مدوّن شود و حرکتِ انقلابی و ولایت مدارانه ی امت اسلامی و تدبیرِ امورِ "مدینه ی ولایی دورانِ گذار" را مدد رساند.
🔸️ مضاف بر این؛ بر این باوریم که اندیشمندان، مسئولان و مدیرانِ نظام اسلامی، به جای تأثیر پذیری و یا تبعیت از الگوهای ایدئولوژیک مدرنیستی [نظیر لیبرالیسم، نئولیبرالیسم، سوسیال دموکراسی و...] در حوزه های مختلفِ اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، بایستی از امکانات و ره آموزی های طریقتِ #سیاسی_اجتماعیِ اسلامی به منظور پیشبرد اهدافِ نظام اسلامی و مدینه ی ولایی #دوران_گذار استفاده نمایند.
@taammolatenazari
✍️🏼 آیا سایر نامزدهای انتخاباتِ ریاست جمهوری، مخصوصا جناب آقای دکتر پزشکیان، #هزینه_های_انتخاباتی شان را شفاف در معرض عموم قرار می دهند؟
پ.ن: شفاف کردن هزینه های انتخاباتی، خط و ربط ها و سهم خواهی ها رو به خوبی نشان خواهد داد؛ از اینرو بعید است که چنین کنند.
@taammolatenazari
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
⛔️ درباره انتخاب وزاری دولت چهاردهم در اتاق بازرگانی،
«آدام اسمیت» پدر اقتصاد «لیبرال» در کتاب ثروت ملل میگوید:
📖 منافع بازرگانان و صنعتگران، همیشه از برخی جهات با منافع عموم متفاوت و حتی متضاد است، بازرگانان مایل هستند با لابی و فشار بر دولت، مقرراتی تعیین کنند که به نفع خودشان و به ضرر مصرفکنندگان باشد.
📖 بازرگانان ممکن است تلاش کنند تا با تبانی و توافقهای پنهانی و تشکیل کارتلها، رقابت را محدود کرده و «قیمتها» را به نفع خود بالا ببرند.
📖 آنها همواره تمایل دارند که برای کاهش رقابت و افزایش سود خود، به توافق برسند. این توافقها معمولاً به ضرر مصرفکنندهها و برخلاف منافع عمومی است.
📖 دولتها باید در مقابل نفوذ لابیهای اقتصادی مقاومت کنند و سیاستهای خود را بر اساس منافع عمومی و نه منافع گروههای خاص تعیین کنند.
📖 پیشنهاد هر قانون یا مقررات جدیدی که از سوی این دسته از افراد مطرح میشود، باید با احتیاط فراوان شنیده شود و تا زمانی که بهطور کامل و با دقت فراوان مورد بررسی قرار نگیرد، نباید تصویب شود.
📖 چون این پیشنهادها از جانب گروهی از افراد است که منافعشان هرگز دقیقاً با منافع عمومی یکسان نیست و عموماً منافعی در فریب و حتی ظلم به عموم دارند.
📖 افراد یک حرفه تجاری به ندرت برای خوشی و تفریح گرد هم میآیند، اما گفتگوی آنها معمولاً به «توطئهای علیه مردم» و یا نقشهای برای «افزایش قیمتها» منتهی میشود.
📍حتی پدر لیبرالیسم هم این سبک انتخاب وزرا را خسارت بار و مبتذل میداند.
@Economics_Finance
🔰 حشر آیه ۷: "كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ."
✍️🏼 در نظام اقتصادی اسلام، تداول و چرخش ثروت و نیز تجمع و انباشتِ آن در دست عده ای محدود، به شدت نهی و نفی می شود. چرا که اساسا این مُدل حکمرانی اقتصادی فقط عده ای قلیل را منتفع و جمع کثیری را متضرر کرده و مضاف بر آن بر شکاف طبقاتی می افزاید.
🔸️ تقابلِ تئوریک و عملی با #نئولیبرالیسم در عرصه ی اقتصاد، مستلزم آن است که اهمِّ ویژگی های این اندیشه را بشناسیم که اجمالا بدین قرار است:
1️⃣ سیاست های اقتصادیِ نئولیبرالی متمرکز بر تداول و تجمع ثروت در دست عده ای محدود است.
2️⃣ نئولیبرال ها معتقد به #بازار_آزاد آن هم با رویکردی افراطی هستند. ایشان توجه به #دست_نامرئی_بازار را که اسمیت مطرح کرد، یک اصل لایتغیر برای خود تلقی کرده اند.
3️⃣ توجه نامتوازن به #تجارت_خارجی و ترویجِ #واردات به جای حمایت از تولید داخل و خودکفایی در حوزه های مختلفِ اقتصادی.
4️⃣ مقابله و مخالفت با حضور و نقشِ دولت در اقتصاد با رویکردِ حمایتی، هدایتی، نظارتی و تقابل با مردمی سازیِ اقتصاد.
5️⃣ ترویج نوعی خصوصی سازی در اقتصاد که منجر به سپردن دارایی ها و املاک کشور به دستِ عده ای قلیل است که ذی نفع و صاحب نفوذند و مخالف با تولید و تقویتِ تولید داخلی. اساسا بخش خصوصی در اندیشه ی نئولیبرال ها نه موتور محرک اقتصاد ملی، بلکه موتور محرکی است برای افزایش ثروتِ ثروتمندان ذی نفوذ.
@taammolatenazari