قال الحُسَین علیه السلام: اَيَكُونُ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ حَتّى يَكُونَ هُوَ الْمُظْهِرَ لَك؟!
آيا غير تو، داراى آنچنان ظهورى است كه تو را نباشد تا بخواهد ظهور تو را وانمود سازد؟!
#عرفه
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
دَم به دَم از تو غمی می رسد و من شادم
بَند بر بَند من افزاید و من آزادم
عیدِ قربانِ من آن دَم که فدای تو شوم
کاش صد جانِ دگر باشد و آن می دادم
#عید_بندگی
@taammolatenazari
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلاَّدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لَيْسَ اَلْعِبَادَةُ كَثْرَةَ اَلصَّلاَةِ وَ اَلصَّوْمِ إِنَّمَا اَلْعِبَادَةُ اَلتَّفَكُّرُ فِي أَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
الامام الرضا علیه السلام: عبادت، به زیادیِ نماز و روزه نیست، بل عبادت؛ انديشيدنِ در امر خداست.
[الکافی، ج ۲، ص ۵۵]
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
✍️ شریعتی و اندیشه اش؛ درست یا غلط، بخشی از تاریخِ پر التهابِ معاصر ماست. از اینرو ضرورت دارد وجوه اندیشه اش، منصفانه بررسی و ارزیابی شود. بعد از اتمام مطالعاتم در مورد آثار ایشان، چکیده ی آن را در کانال قرار خواهم داد.
پ.ن: فایل ضمیمه شده، گفتگویی است اجمالی با یکی از دوستان پیرامونِ مرحوم دکتر علی شریعتی.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
یکی هست و هیچ نیست جُز او
وحده لا اله الا هو
#هاتف_اصفهانی
@taammolatenazari
✍️ دست نوشته های بالا، چکیده ی کلامِ دلسوزان و بزرگانِ انقلاب، پیرامونِ مرحوم دکتر علی شریعتی می باشد. اجمالا نوع نگاه و برخوردِ معقول و منصفانه ی این حضرات با شریعتی را مقایسه کنید با سایرین، تا ان شاء الله سر فرصت به بررسی آثار و افکارِ ایشان بپردازیم.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن.pdf
650.9K
✍️ فایلِ PDF صد و بیست و سه صفحه ای پیش رو، تحتِ عنوانِ "شریعتی، جستجوگری در مسیر شدن" اثر آیت الله شهید بهشتی رو اکیدا پیشنهاد دارم مطالعه بفرمایید، تا با نوعِ نگاه و برخوردِ ایشان با شریعتی آشنا شوید.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
هله ای تجلی عارفان، تو چه مطلعی تو چه منظری
هله ای موله عاشقان، تو چه شاهدی تو چه دلبری
که ندیده ام به دو دیده ام، چو تو گوهری چو تو جوهری
چه در انبیاء چه در اولیاء، نه تو را عدیلی و همسری
به کدام کس مثلت زنم، که بود مثال تو یا علی
#فؤاد_كرماني
@taammolatenazari
🔸️ قال رسول الله -صلي الله عليه و آله- : لا يقبل الله ايمان عبد الا بولايته علي -عليه السلام- و البرائة من اعدائه.
رسول گرامی اسلام فرمودند: خداوند متعال ایمان بنده ای را قبول نمی کند، مگر به ولایت و دوستی علی علیه السلام و دوری و بیزاری از دشمنان آن حضرت.
منبع: بحارالانوار، ج ۲۶، ص ۲۲۹ - کشف الغمه، ج ۱، ص ۱۱۲
پ.ن: الحمدلله الذی جعلنا من المتمسكين بولاية علي بن أبي طالب و الائمة المعصومين عليهم السلام.
#عيد_الله_الأكبر
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
غدیرِ امسال رو متفاوت تر از هر سال، تو محله مون برگزار کردیم :)
#عيد_الله_الأكبر
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
#بخش_ششم: مختصاتِ مدرنیته
✍️ سابقا در بخشِ پنجم به مفهوم شناسیِ واژه ی مدرن پرداختیم و معنای اصطلاحی آن را از نظر گذراندیم. اکنون باید گفت: با ظهورِ مدرنیته، آدمی بیش از پیش از فطرت و هویتِ معنوی خود دوره شده و بصورتِ سوبژه ی نفسانیت مدارِ خودبنیادی در تضادِّ استیلاجویانه با طبیعت و دیگر افراد بشر قرار می گیرد. بنابراین، از نتایج و توابعِ ذاتیِ مدرنیته، رواجِ نسبی انگاریِ اخلاقی و معرفت شناختی، سطحی گرایی و ظاهربینی، شیوع ابتذال و انحطاط در روابطِ مابینِ آدمیان و بویژه روابطِ میان زن و مرد و کالا شدنِ مناسباتِ انسانی است. اساسا مدرنیته، موجبِ بحرانِ مستمر و آزارنده و از خودبیگانگیِ [alienation] آدمیان می گردد.
🔸️ از اینرو؛ قبل از بیانِ مختصاتِ دوران مدرن، به این جمله مارشال برمن در کتاب تجربه مدرنیته نظرتان را جلب می نمائیم: "مدرن بودن، یعنی زیستن در یک زندگیِ سرشار از معمّا و تناقض. مدرن بودن یعنی اسیر شدن در چنگِ سازمان های بوروکراتیکِ عظیمی که قادر به کنترل و غالبا قادر به تخریبِ همه اجتماعات و ارزش ها و جانها هستند."
🔻 اما مختصاتِ دوران مدرن [مدرنیته]
۱) بشرانگاری یا اومانیسم Humanism
۲) تاکید و تکیه بر عقلِ جزویِ نفسانیت مدارِ استیلاجو [عقل مدرن] Rationalism
۳) اعتقاد به اصل پیشرفتِ تاریخی
۴) اصالتِ علم جدید Scientism
۵) جداکردنِ اخلاق از تار و پودِ عالَم
۶) تکنولوژیِ جدید و نظامِ تکنوکراسی Technocracy
۷) سکولاریزم و سکولاریزه کردنِ امور secularism
۸) بوروکراسیِ پیچیده ی مدرن Bureaucracy
۹) نیهیلیسم؛ صفتِ ذاتیِ مدرنیته nihilism
۱۰) سرمایه سالاری Capitalism
۱۱) اعتقاد به قانون گذاری توسطِ عقلِ جزویِ بشری و حقِّ حاکمیتِ بشری
پ.ن: بزودی، یکایکِ مواردِ مذکور؛ تفصیلا توصیف و تبیین خواهند شد.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
✍️ مواجه ی انتقادی با #غرب و خنثی سازیِ مشهوراتِ مدرنیستی، مستلزمِ شناختِ بنیان های فکریِ آن و متزلزل ساختنِ مبانیِ آن است.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
ای که به عشقت اسیر، خیلِ بنی آدمند
سوختگانِ غمت، با غَم دِل خُرّمند
هرکه غَمَت را خرید، عِشرت عالَم فروخت
با خبرانِ غمت، بی خبر از عالَمند
#فؤاد_کرمانی
@taammolatenazari
🔸️ قابل توجه مرثیهخوانان سیدالشهداء (ع)
📚 شهید مطهری (ره) به نقل از کتاب «لؤلؤ و مرجان» نوشته حاج ملاحسین نوری، میگوید: «يك مردى رفت خدمت مرحوم صاحب مقامع - فقیه، اصولی و رجالی شیعه در قرن سیزدهم - و گفت من ديشب خواب وحشتناكى ديدم.
گفت چه خواب ديدى؟
گفت: خواب ديدم كه با اين دندانهاى خودم گوشتهاى بدن امام حسين عليه السلام را دارم مىكَنم.
اين مرد عالم لرزيد، سرش را پايين انداخت، يك مدتى فكر كرد، گفت: شايد تو مرثيهخوان هستى؟
گفت: بله آقا.
گفت: ديگر بعد از اين يا اساساً مرثيهخوانى را ترك كن يا از كتابهاى معتبر نقل كن.
تو با اين دروغهايت دارى گوشت بدن امام حسين را با اين دندانهاى خودت مىكَنى. اين لطف خدا بوده كه لااقل در اين رؤيا به تو نشان بدهد.
اگر كسى تاريخ عاشورا را بخواند، مىبيند از زندهترين و مستندترين و پرمنبعترين تاريخهاست. ما احتياجى [به اين دروغها] نداريم. حالا گذشته از اين كه اصلًا دروغ جعل كردن كار غلطى است، احتياجى نيست، آن قدر راست هست كه همانها را اگر بگوييم كافى است.
منبع: مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، حماسه حسينى ۱ و ۲، ج ۱۷، ص ۹۶
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
بایسته های عدالتخواهی در شهرستان.mp3
19.74M
🎤 بُرِشی از سخنرانی شب ششم محرم ۱۴۴۵
۱) عدالتخواهی باید در سطح شهرستان تبدیل به گفتمان شود
۲) لوازم و بایسته های عدالتخواهی
۳) چند پیشنهاد، توصیه و تقاضا از مسئولین و نهاد های امنیتی
🔸️ هیأت طریق الشهداءِ شهرستان قوچان
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
📚 ادبیاتِ یونان و رومِ باستان
✍️ فَهمِ ادبیات؛ یعنی فَهمِ فرهنگ، فَهمِ گفتمانِ فرهنگی-اجتماعیِ حاکم بر یک دوره. ادبیاتِ یونان و روم، بیش از آنکه منثور باشد، منظوم می باشد. فی المثل ایلیاد و اُدیسه ی هومر، که دو اثر منظوم و برجسته ی یونان باستان می باشند؛ در قالبِ نظم، به زیبایی فضای فرهنگی-اجتماعیِ یونانیانِ باستان را برای مخاطب ترسیم می کنند.
مضافا بر این، به جهتِ شناختِ فضای فرهنگی-اجتماعیِ یونانیان باستان، مطالعه و بررسیِ آثارِ شاعران و نمایشنامه نویسان و تراژدی نویسانِ معروفی چون؛ آیسخولوس، سوفوکلس، اوریپید و آریستوفان -کُمدی نویس- هم قابل توجه و بررسی هستند.
و نیز در روم باستان، شاعران و نمایشنامه نویسان و طنزپردازان و منتقدینِ ادبی ای وجود دارند، که مطالعه ی آثار هر یک از ایشان، به شناختِ هر چه بهترِ اتمسفرِ فرهنگی-اجتماعیِ آن دوره ی تاریخی کمکِ شایانی خواهد نمود. فی المثل شاید بتوان گفت: "ویرژیل" بزرگترین شاعر رومی می باشد، که مهمترین اثرش "اِنِئید / Aeneid" نام دارد که منظومه ای متاثر از هومر و اوریپید و میراث ادبیِ یونان است. و البته دیگرانی هم وجود دارند که پرداختنِ به آنها اکنون ضرورتی ندارد.
باید گفت: در آراء افلاطون در خصوصِ شاعران و هنرمندان و درام نویسان مطالبی ذکر گردیده است. و نیز در اثرِ مهم ارسطو، تحتِ عنوانِ "بوطیقایا یا فن شعر" جلوه هایی از #نقد_ادبی ظاهر گردیده است.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
قال الصادق علیه السلام: كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا
[عمدة الطّالب، ص ۳۵۶]
امام صادق عليه السلام :عموى ما عبّاس، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسين عليه السلام جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد.
#تاسوعای_حسینی
@taammolatenazari
عَظَّمَ اللّهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ، وَ جَعَلَنا وَ إِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبِینَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ آلِ مُحَمَّد عَلَیْهِمُ السَّلامُ
#عاشورای_حسینی
@taammolatenazari
📚 ادبیاتِ قرون وسطی؛ ادبیات سده های میانی یا ادبیاتِ غرب مسیحی
✍️ اساسا ادبیاتِ قبل از رُنسانس، غالبا منظوم هستند. نثر، از رُنسانس بدین سو نُضج می گیرد. البته، نثرِ آغازِ رنسانس هم با نثرِ دوران انقلاب صنعتی و دوران مدرن تفاوت هایی با هم دارند که اشاره خواهد شد.
🔻اجمالا به چند اثرِ ادبیِ دورانِ قرون وسطی اشاره ای می کنیم.
"کتابِ انجیل ها" منظومه ای ادبی، اثرِ "اوتفرید" راهبِ قرن ۹ میلادی است. این منظومه درباره ی زندگی حضرت عیسی سلام الله علیه می باشد، البته به روایتِ کلیسایی که در زمره ی ادبیاتِ ژرمنیِ به جا مانده از این دوران است. این آثار با میراثِ ادبِ مشرکانه و دنیویِ رومی پیوند خورده است.
"سرودِ اسکندر" اثرِ "لامپرخت" کشیش و شاعرِ قرن ۱۱ و ۱۲ میلادی است. در این دوره؛ آثاری با مضامینِ کلیسایی و یا مروّجِ شوالیه گری تالیف می گردد. و نیز در همین دوران [۱۱ و ۱۲ میلادی] در فرانسه، ادبیاتِ فئودالیِ قرون وسطی با آثاری چون : "سرود رولان" ، "هوئون دوبوردو" و "تریسترام و ایزوت" و رُمانس هایی نظیرِ آن بسط می یابد.
همچنین پنج منظومه ی حماسی موسوم به "شانسون دوژست" به معنای ترانه های اعمال، برجسته می باشد. این منظومه ها به تشریحِ زندگیِ اجتماعیِ فئودالی و قهرمانانی می پردازد که در حدودِ سده ی ۸ و ۹ میلادی می زیسته اند.
و نیز، "زیارتِ شارلمانی از بیت المقدس" حدود ۱۱۱۵ میلادی، یکی دیگر از این آثار است که این منظومه در کلّیتِ خود مضمونی دنیوی دارد، اگرچه اشاراتِ مسیحیِ موجود در آن ممکن است ظاهری دینی به آن بدهد.
ادبیاتِ ژرمنی در قرون وسطی به لحاظ تنوع و تعدادِ آثار ادبیِ منظوم، دارای غنای زیادی است، که البته این ها بصورتِ منظومه های شفاهی وجود داشته اند و بسیاری از آنها در دوره ی شارلمانی [۸۱۴ میلادی] گردآوری شده است. مهمترین بخشِ ادبیاتِ ژرمنی در قرون وسطی از حدودِ قرن دوازدهم با منظومه های حماسیِ "درباری" و "عامیانه" پدیدار می شود. این آثار متاثر از روح و آدابِ شوالیه گری است. "انئیت" اثرِ "هانریش فون فلوکه" که اواخرِ قرنِ ۱۲ سروده شده به شدت متاثر از "انئید" اثرِ "ویرژیل" است و اولین اثر از نوعِ حماسه های درباری در ادبیاتِ ژرمنی است.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
@taammolatenazari
به راه بادیه رفتن، به از نشستنِ باطل
که گَر مُراد نجویم، به قَدرِ وُسع بکوشم
#سعدی
@taammolatenazari