✍️ از جمله ی مهمترین و اساسی ترین اصول و ارزش های انقلاب اسلامی که از آن فاصله گرفته ایم و اگر به آن بر نگردیم خساراتِ جدّی خواهیم دید، مسأله ی #عدالت و #عدالتخواهی است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب: عدالت، اساس جمهوری اسلامی است که منهای آن ما هیچ حرفی برای گفتن نخواهیم داشت. جامعه ی ایران برای تحقق بخشیدنِ به مسأله ی #عدالت در تمامیِ حوزه ها مخصوصا #عدالت_اقتصادی و اصلاحِ ساختارهای معیوب و ناقص، به #متفکر_مصلح نیازمند است. مُتفکِّرِ مُصلِح ضرورتا یک شخص نیست؛ بل اشخاص و جریاناتی می توانند چنین وظیفه ای را به عهده گیرند. منتها بایستی هم صفتِ تفکر و عقلانیت ورزیِ عمیق در آنها باشد و هم روحیه ی عمل گرایی و اصلاحِ اجتماعی داشته باشند. هر چقدر در جهتِ تحققِ عدالت کوتاهی صورت گیرد، ضربات و خساراتِ جدّی و جبران ناپذیری را متحمل خواهیم شد. هیچ مسأله ای در کشور به قدرِ عدالت اهمیت و ضرورت ندارد. از اینروست که فرموده اند: "العدل حیاة الاحکام"؛ یعنی تحقق عدالت در جامعه است که موجبِ اجرایی شدنِ سائر احکام الهی می گردد. مراقب باشیم با پرداختنِ به حواشی و یا مسائل و موضوعاتی که درجه اهميت کمتری نسبت به عدالت دارند، عدالت را به حاشیه نرانیم و از متن خارج نکنیم.
Eitaa.com/taammolatenazari
تأمُّلاتِ نظری
📚 چکیده ی کتابِ "درسنامه ی مختصر لیبرالیسم کلاسیک و نئولیبرالیسم" در قالبِ ۶ سلسله یادداشت تقدیم شما
سابقا پیرامونِ #نئولیبرالیسم و مختصاتش درسنامه ی مختصری محضر دوستان معرفی شده و چکیده ی آن در اختیار قرار داده شده است. [در بالا پین شده است] تا ساعاتی دیگر؛ کتابی برجسته و مهمّ در زمینه ی شناختِ نئولیبرالیسم و پیشینه و مختصاتش محضرتان تقدیم خواهد شد، و اهمِّ مطالبش به سمع و نظر خواهد رسید.
Eitaa.com/taammolatenazari
✍️ #نئولیبرالیسم، نظریه ای که مبادله ی مبتنی بر #بازار را یک نظام اخلاقی می داند که می تواند رهنمونی برای همه ی کُنش های انسانی باشد، از حدودِ دهه ی ۱۹۷۰ بر اندیشه و عملِ بسیاری از رهبران و مردمِ کشورهای جهان حاکم شده است. این نظریه بر بازنگریِ قدرت های دولت و بویژه بر #خصوصی_سازی، اداره ی امور مالی و فرآیندهای بازار تأکید می کند. بر اساسِ اصولِ نئولیبرالیسم، از یک سو مداخله ی دولت در اقتصاد به حداقل می رسد و از سوی دیگر تعهداتِ آن در موردِ تأمین رفاه شهروندانش کاهش می یابد.
#دیوید_هاروی استادِ ممتازِ دانشگاهِ نیویورک و مؤلفِ کتاب های "وضعیت پست مدرن" و "امپریالیسمِ نوین"، در کتابِ حاضر، داستانِ سیاسی-اقتصادیِ خاستگاهِ نئولیبرالیسم و گسترشِ آن در سطحِ جهان را بازگو می کند. اگرچه از مارگارت تاچر؛ نخست وزیرِ پیشینِ بریتانیا و رونالد ریگان؛ رئیس جمهورِ سابقِ ایالاتِ متحده آمریکا، به عنوانِ بانیانِ اصلیِ چرخشِ نئولیبرالی نام می برد، هاروی نشان می دهد که چگونه مجموعه ای از نیروها، از شیلی تا چین و از نیویورک تا مکزیکو سیتی، در این فرآیند نقش داشته اند.
پ.ن: برای شناختِ دقیقِ پیشینه و مختصاتِ نئولیبرالیسم، اکیدا مطالعه ی کتابِ مذکور توصیه می شود.
#تاریخ_مختصر_نئولیبرالیسم
Eitaa.com/taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فرمایشات آقای همتی وزیر اقتصاد دولت چهاردهم را با دقت گوش کنید.
میفرمایند سال ۹۶ نقدینگی موجود در اقتصاد ایران، ۳۶۰ میلیارد دلار بود. اما امروز نقدینگی حقیقی به ۱۴۰ میلیارد دلار کاهش یافته است؛ و این معلوم میکند چرا همه فعالین اقتصادی احساس میکنند پول نیست نقدینگی نیست!
چرا نقدینگی را به دلار حساب میکنند؟ چون میدانند اقتصاد ایران دلاریزه شده و هزینههای ملت به دلار است!
این سخنان، همان چیزی است که طی سه سال گذشته مکرر گفتیم و متاسفانه شنیده نشد. گفتیم نقدینگی در این اقتصاد دلاریزه، کم هم هست؛ تولید پول ندارد، مردم پول ندارند. اما نئولیبرالها آدرس غلط به دولت شهید رئیسی دادند؛ علت تورم را نقدینگی معرفی کردند و بجای کنترل نرخ ارز، نقدینگی کنترل شد. نتیجه این شد که هزینههای مردم و تولیدکنندگان با افزایش نرخ ارز افزایش یافت اما حقوق کارگر و کارمند سرکوب شد، وام به تولید داده نشد و چنانکه پیش بینی کرده بودیم، اقتصاد دچار رکود شد.
آقای همتی که در دوره شهید رئیسی پی در پی توئیت میزد که وامصیبتا نقدینگی رفت بالا، امروز در کمال متانت(!) پشت تریبون میایستد و میگوید ارزش دلاری نقدینگی کم است و در دولت تصویب کردیم زیاد شود.
اما ایشان باز هم اشتباه میکنند. اینکه شما اقتصاد را دلاریزه کنید، نرخ ارز را هم رها کنید تا بالا برود، احتیاج به نقدینگی بیشتر و بیشتر خواهد شد.
چرا بجای اینکه در یک دوره نقدینگی را سرکوب و اقتصاد را فلج کنید، و در دورهای دیگر، نقدینگی را افزایش دهید، نرخ ارز را کنترل نمیکنید تا نقدینهخواهی اقتصاد متوقف شود؟ این راهی که میروید بیراهه است...
@syjebraily
✍️ نئولیبرال ها سال ها #نقدینگی را عامل تورمِ اقتصاد ایران معرفی می کردند، حال امروز جناب آقای همتی سخن از کمبودِ نقدینگی برای تولید می کند و بنا دارد ۳۰۰ همت به حجم نقدینگی بیفزاید!
#نه_به_رویکردهای_نئولیبرالی
Eitaa.com/taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرشاد مومنی: اتلاف انرژی در حوزه تولید و توزیع است، چرا چوبش را بر سر مردم میزنید؟
🔸️ فرشاد مومنی، اقتصاددان گفت: گزارش وزارت نیرو می گوید روزانه به اندازه ۱.۳ میلیون بشکه نفت در فرآیند تولید، انتقال و توزیع حاملهای انرژی اتلاف داریم.
@taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 #آیت_الله_میرباقری: خواندنِ "نماز جعفر طیار" را به جوانان توصیه میکنم. کم کم زندگی تان رو به راه و معنویتتان اِحیاء میشود.
@taammolatenazari
✍️ ما؛ چگونه وقایعِ بزرگِ تاریخ اسلام نظیرِ غدیر، عاشورا، فاطمیه و... را توصیف و تصویر می کنیم؟ آیا روایتِ ما از وقایعِ تاریخی، مبتنی بر منظومه ی آیات و روایات است، یا اینکه روایتِ ما محفوفِ به عوام زدگی و سطحی انگاری و تنزل یافتگی است؟
#فتأمّل
eitaa.com/taammolatenazari
✍️ خواندن؛ مخصوصا خوب خواندن را جدّی بگیریم. بارها در گعده های حضوری و مجازی ای که با برخی دوستانِ فعالِّ فرهنگی و اجتماعی دارم، ایشان را به مُداومتِ بر خواندن، مخصوصا خوب خواندن توصیه کرده ام. بی اطلاعی و کم اطلاعی نسبت به تاریخ، فرهنگ، علم؛ خاصتا علوم انسانی و علوم اجتماعی یکی از آسیب های جدّیِ دوستانِ معتقدِ به جبهه ی انقلاب اسلامی است. از سوی دیگر عدمِ فهمِ تمدّنی داشتن و موضوعات و مسائل را در ترازِ تمدنی فهم و تحلیل نکردن هم، مشکلی جدّی بینِ جوانانِ فعال و کُنش گرِ انقلاب اسلامی است. استقراءِ تام نکرده ام، اما با همین استقراءِ ناقص خود می توانم نتیجه بگیرم که غالبِ جوانانِ فعالِّ انقلابیِ ما چنین هستند. دوستان! تا مطالعاتِ خود را جدّی و هدفمند نکنیم و تحلیل و تبیین های خود را در مقیاسِ تمدنی قرار ندهیم، فعالیت ها و کُنش گری های ما آنگونه که باید مفید و مؤثر نخواهند بود. مطالعه کردن و اندیشیدن را جدّی بگیریم تا بتوانیم دقیق تر و عمیقتر کُنش گریِ عملیاتی و میدانی داشته باشیم.
@taammolatenazari
💠 قال رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم:
إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لِأَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى فَطَمَ مَنْ أَحَبّهَا مِنَ النَّارِ
🔸️ فاطمه (عليهاالسّلام) را به خاطر اين فاطمه ناميدهاند كه حقّ تعالى محبّ آن حضرت را از آتش جدا مىكند.
📚 بحارالأنوار، ج ۴۳، ص ۱۳
💠 عن أبي عبد اللّه عليه السّلام: إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا
🔸️ نام فاطمه را فاطمه نهادند بدان جهت که آفریدگان بریده و جدا شدند از کُنه معرفتش.
📚 تفسیر فرات الکوفی، ص ۵۸۱ / عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۷۲
💠 یا أَحْمَدُ! لَوْلاک لَما خَلَقْتُ الْأَفْلاک، وَ لَوْلا عَلِی لَما خَلَقْتُک، وَ لَوْلا فاطِمَةُ لَما خَلَقْتُکما
🔸️ اي احمد! اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی کردم و اگر فاطمه نبود شما دو نفر را خلق نمی کردم.
📚 میرجهانی، جنة العاصمة، ۱۳۸۴ ش، ص ۲۸۳ و ۲۸۴ / بحرانی اصفهانی، عوالم العلوم، ۱۴۱۳ ق، ج ۱۱، ص ۴۳ / انصاری زنجانی، الموسوعة الکبری عن فاطمة الزهراء، ۱۴۲۸ ق، ج ۲۰، ص ۵۱۶
💠 قال مولانا العسكري علیه السلام: نحنُ حُجَجُ اللّهِ عَلى خَلقِهِ، وَ جَدَّتُنا فاطِمَة حُجَّةُ اللّهِ عَلَينا
🔸️ ما حجت های خداوند بر خلقش هستیم و مادر ما فاطمه حجت خداوند بر ماست.
📚 عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۱۰۳۰
✍️ پ.ن: مرحوم علامه مجلسی رضوان الله علیه در جلد ۴۳ کتاب شریف بحارالأنوار، احادیث مربوط به حضرت زهرا سلام الله علیها رو جمع آوری نموده اند. اگر می خواهید مجموعِ احادیث مربوط به حضرت صدیقه طاهره علیها سلام رو ببینید، حتما جلد ۴۳ کتاب بحارالأنوار رو مطالعه و بررسی بفرمایید.
#ایام_شهادت_مادر_تسلیت🏴
@taammolatenazari
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
💫 ۹ سیاست نئولیبرال که اقتصاد ایران را نابود کرده است:
1⃣ جهانیسازی و دلاریسازی قیمت مواد اولیه
2⃣ شناورسازی نرخ ارز
3⃣ خصوصیسازی انفال
4⃣ سرکوب دستمزدها
5⃣ قیمتگذاری دستوری محصولات نهایی
6⃣ سرکوب نقدینگی
7⃣ احتکار زمین
8⃣ معافیت مالیاتی بالادست و فشار مالیاتی به پائیندست و مصرفکنندگان
9⃣ افزایش نرخ بهره سرمایه در گردش واحدهای تولیدی
این بسته سیاستی نهگانه که عمدتا تجویز صندوق بینالمللی پول بوده است، ملت، دولت و تولید را نابود و ایران را خامفروش کرد.
انشاءالله در یک سخنرانی به شرح کامل این بسته خواهم پرداخت.
@syjebraily
💠 دعایی برای فتح مؤمنین و دفع شر صهیون
🔹 همزمان با پیروزیهای اخیر جبههی مقاومت و ناکامی دشمن در دستیابی به اهداف خود، حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به درخواست راهنمایی برای خواندن برخی ادعیه جهت کسب فتح نهایی برای این جبهه و دفع شر رژیم صهیونی، خواندن «سوره فتح»، «دعای چهاردهم صحیفه سجادیه» و «دعای توسل» را توصیه کردند.
🔸 به همین مناسبت رسانهی KHAMENEI.IR در گفتاری از حجّتالاسلام دکتر احمد غلامعلی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث، به شرح و توضیح مضامین اصلی دعای چهاردهم صحیفهی سجّادیّه پرداخته است.
🔹 دعای چهاردهم صحیفهی سجّادیّه دعایی است که وقتی به امام سجّاد (علیهالسّلام) ظلم میشد یا ظالمی را میدیدند، این دعا را میخواندند. در وضعیّتی که ظلمهای عجیبی در غزّه، لبنان و کلّ سرزمینهای فلسطین از سوی صهیونیستهای غاصب انجام میشود، طبق توصیهای که حضرت آقا فرمودهاند، ما باید با این دعا اُنس داشته باشیم. این دعا به ما یاد میدهد که حرکت اسلام یک حرکت عدالتمحور است و هر گونه ظلم را، کم یا زیاد، از هر کسی باشد، نفی میکند. همچنین، ما انسانها را تربیت میکند که ای آدم! وقتی ظلم را دیدی، با زبان، با دل و با دست خودت هر حرکتی که میتوانی انجام بده تا واقعاً ضدّ ظلم باشی. این دعا به ما یاد میدهد که چگونه در چنین موقعیّتی خدا را بخوانیم و یک حرکتِ توحیدیِ زیبا داشته باشیم. انشاءالله با اجابت این دعایی که میخوانیم، بساط ظلم از سرزمینهای اسلامی زودتر دور شود.
🔸 در این دعا، ابتدا وصف خداوند آمده است. میگوید خدایا! تو از همه چیز آگاهی؛ خدایا! تو داری میبینی چه کسانی ستم میکشند و ستمدیدگان را میبینی. همچنین، میفرماید تو نیاز به شاهد نداری: یا مَن لا یَحتاجُ فی قَصَصِهِم اِلىٰ شَهاداتِ الشّاهِدین؛ پس خدایا! تو، هم اخبار ستمکشیدگان را میدانی و هم نیازی به شاهد نداری. خدایا! ما تو را چگونه میشناسیم؟ اینکه تو همیشه طرفدار مظلوم هستی و یاریِ تو نسبت به مظلومان نزدیک است: یا مَن قَرُبَت نُصرَتُهُ مِنَ المَظلومین. خدایا! هرگز در ذهن ما نمیآید که تو یاور ظالمان باشی: یا مَن بَعُدَ عَونُهُ عَنِ الظّالِمین. اینها شناخت ما از خدا است. بنابراین، مرحلهی اوّل این دعا شناخت ما از خدا است.
🔍 متن کامل گفتار را بخوانید👇
khl.ink/f/58339
@taammolatenazari
💠 قال مولانا علی علیه السلام: مَن وَقَفَ نَفسَهُ مَوقِفَ التُّهْمةِ فلا يلُومَنَ مَن أساءَ بهِ الظّنَّ
🔸️ كسى كه خود را در معرض تهمت قرار دهد، هرگز نبايد كسى را كه به او گمان بد مى برد سرزنش كند.
✍️ پ.ن: آقا مرتضی پناهیان، بیش از این خودتان و پدر بزرگوارتان را در موضع تهمت قرار ندهید.
@taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 همان حرف ها و استدلال های تکراریِ همیشگی برای #افزایش_قیمت_بنزین!
1️⃣ اصلاح الگوی مصرف؛ قیمت بنزین از قیمتِ یک بطری آب معدنی ارزان تر است؛ لذا اسراف و قاچاق صورت می گیرد. پس راهکار گران سازی است برای جلوگیری از اسراف و قاچاق!
2️⃣ ناترازیِ بنزین داریم؛ از اینرو صرفه ی اقتصادی ندارد که با قیمتِ گران وارد کنیم و خیلی ارزان به داخل بدهیم!
3️⃣ تحقق عدالت؛ کسانیکه خودرو ندارند ناعادلانه است که یارانه ی بنزین دریافت نمی کنند؛ لذا گران می کنیم و همه به نسبت یارانه می گیرند تا عدالت برقرار شود! و قس علی هذا فعلل و تفعلل
⚠️ لازم به ذکر است که؛ برای تحقق اهدافِ بالا، راه های دیگری هم به جز #گران_سازی وجود دارد؛ از جمله مبارزه ی جدی با قاچاقِ سوخت، اقداماتِ فرهنگی و تشویقی برای اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از اتلافِ انرژی در میادینِ نفتی و مواردی از این دست می تواند به وضعیت مطلوب تر کمک کند.
از سوی دیگر؛ #فشار_هزینه ی ناشی از گران سازیِ انرژی، اسبابِ تورّم افسارگسیخته را مهیا نموده و توده ی مردم را به شدت دچار آسیب خواهد کرد. لذا تا کارشناس نماهای نئولیبرال اطراف رئیس جمهور حلقه زده اند، وضع به همین منوال خواهد بود.
@taammolatenazari
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
48.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 در مناظره چالشیِ اخیر من با آقای علی مروی به پاسخ سوالات زیر پرداختهام:
⁉️چرا دولت ها ناگزیر به سیستم ارز چند نرخی میشوند؟
⁉️ آیا دولت ها ارز چند نرخی را دوست دارند؟
⁉️ چرا از نظر علم اقتصاد بازار آزاد! ارز ما، یک نابازار سیاه است؟
⁉️ تجویز علم اقتصاد در شرایطی که نابازار سیاه قدرت نرخ گذاری بالایی دارد چیست؟
⁉️ آیا با افزایش نرخ ارز نیما، نرخ بازار آزاد!(نابازار سیاه) ثابت می ماند؟
⁉️ آیا اساسا میتوان نرخ ارز نیما را به نرخ نابازار سیاه رساند؟
⁉️ آیا با حذف سقف نیما، رانت زدایی میشود یا جابجایی رانت صورت میگیرد؟
⁉️ چرا تمایل صادرکننده به بازگشت ارز کم است؟
⁉️ چرا از سال 91 تا کنون که نرخ ارز نابازار سیاه 70 برابر شده است، قاچاق و خروج سرمایه کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است؟
⁉️برای رسیدن به ارز تک نرخی چه شرایطی باید حاکم باشد که کشور ما اکنون در آن شرایط نیست مطلقا؟
⁉️بیش اظهاری وارداتی و کم اظهاری صادراتی ناشی از چیست؟
و ....
🎙 لینک فایل صوتی:
https://eitaa.com/economics_finance/466
@Economics_Finance
🔴 سرابِ یکسان سازیِ نرخ ارز
✍️ دکتر حسین صمصامی: اقتصاد ایران بیش از سه دهه در تلۀ #یکسان_سازی_نرخ_ارز گرفتار شده و مادامی که قوانین مبارزه با قاچاق و پولشویی با دقت کامل اجرا نشود، یکسان سازی نرخ ارز با استدلال «بازگشت ارزهای صادرات غیرنفتی و حذف رانت» سرابی بیش نبوده و نتیجه تنها کوچکتر شدن سفرهٔ مردم و اغتشاشات اجتماعی خواهد بود.
@taammolatenazari
✍️ دکتر حسین صمصامی: ملت شریف ایران؛ به رغمِ ادعای جناب وزیر محترم اقتصاد، مبنی بر عدمِ اصابتِ ارز نیمایی به هدف، ملاحظه میفرمایید که افزایش نرخ ارز نیما چه تبعات سنگینی برای بخش تولید و صنعت کشور و نیز معیشت مردم ایجاد کرده است.
#زمینه_سازی_نارضایتی_مردم
#زمینهسازی_نابودی_صنعت_ملی
@taammolatenazari
May 11
🔴 دوباره حق مأموریت ها دلاری شد!!!
✍️ در دوره ی #شهید_رئیسی چنین رویکردی تقبیح شده و مصوبه اش ملغی شد و به ریال تغییر پیدا کرد، اما مجددا در دولت چهاردهم ریال تبدیل به دلار شد! فقط توده ی مردم و کارگران هستند که باید درآمد هایشان به ریال باشد، اما مخارج شان به دلار!
#نه_به_نئولیبرالیسم
@taammolatenazari
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 همان حرف ها و استدلال های تکراریِ همیشگی برای #افزایش_قیمت_بنزین!
1️⃣ اصلاح الگوی مصرف؛ قیمت بنزین از قیمتِ یک بطری آب معدنی ارزان تر است؛ لذا اسراف و قاچاق صورت می گیرد. پس راهکار گران سازی است برای جلوگیری از اسراف و قاچاق!
2️⃣ ناترازیِ بنزین داریم؛ از اینرو صرفه ی اقتصادی ندارد که با قیمتِ گران وارد کنیم و خیلی ارزان به داخل بدهیم!
3️⃣ تحقق عدالت؛ کسانیکه خودرو ندارند ناعادلانه است که یارانه ی بنزین دریافت نمی کنند؛ لذا گران می کنیم و همه به نسبت یارانه می گیرند تا عدالت برقرار شود! و قس علی هذا فعلل و تفعلل
⚠️ لازم به ذکر است که؛ برای تحقق اهدافِ بالا، راه های دیگری هم به جز #گران_سازی وجود دارد؛ از جمله مبارزه ی جدی با قاچاقِ سوخت، اقداماتِ فرهنگی و تشویقی برای اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از اتلافِ انرژی در میادینِ نفتی و مواردی از این دست می تواند به وضعیت مطلوب تر کمک کند.
از سوی دیگر؛ #فشار_هزینه ی ناشی از گران سازیِ انرژی، اسبابِ تورّم افسارگسیخته را مهیا نموده و توده ی مردم را به شدت دچار آسیب خواهد کرد. لذا تا کارشناس نماهای نئولیبرال اطراف رئیس جمهور حلقه زده اند، وضع به همین منوال خواهد بود.
@taammolatenazari
🔴 خبرگزاریِ تسنیم: یارانه آبان ماه دهکِ ۴ تا ۹ به دلیلِ عدم تأمین منابع هنوز پرداخت نشده است.
✍️ عجب! بنا بود انرژی (بنزین) را گران کنند و متقابلا یارانه ی نقدی اش را بدهند تا عدالت تحقق یابد! حال چه شده است یارانه ی آبان ماه به دلیلِ عدم تامینِ منابع پرداخت نشده است؟! نکند بنا دارند بنزین راه هم گران کنند و بعد از مدتی بگویند به دلیلِ عدم تأمین منابع، امکان پرداخت یارانه ی بنزین وجود ندارد؟! از منادیانِ اقتصاد مبتنیِ بر بازار (افراط گرایی در بازار) هر کاری بر می آید.
@taammolatenazari
⚠️ استحاله نظام؛ تغییرِ #نظم_سیاسی
✍️ دشمنانِ این آب و خاک به همراه زیر دستان و مزدورانشان در داخلِ کشور، سال هاست که برای تغییرِ تدریجیِ #نظم_سیاسی در جمهوری اسلامی ایران در حالِ انجامِ اقداماتی چند وجهی هستند؛ از فرهنگ بگیرید تا سیاست و اقتصاد. هر اقدامِ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ای که به ضررِ توده ی مردم اتخاذ می گردد و مشاهده می شود را باید در همین راستا فهم و تحلیل کرد. نگاه کلان و زنجیره وار به روندِ اتفاقات از سه دهه ی قبل تا کنون، هر انسان عمیق و دغدغه مندی را متوجه این مُهمّ خواهد کرد.
@taammolatenazari
📚 #عدالت؛ چه باید کرد؟ اثرِ مایکل سَندِل
✍️ مایکل سَندِل فیلسوف سیاسیِ معاصرِ آمریکایی و استادِ دانشگاه هاروارد است. شهرت او به سببِ برگزاریِ دوره ی آموزشیِ #عدالت در دانشگاه هاروارد است که طی سی سالِ گذشته بیش از ۱۵ هزار نفر دانشجو داشته است.
🔸️ سندل سه رویکردِ "بیشینه سازیِ رفاه"، "محترم شمردنِ آزادی" و "پرورشِ فضیلت" را برای اندیشیدن درباره ی عدالت مطرح و در کتابِ حاضر نقاطِ قوت و ضعفِ این سه راه مختلف را بررسی می کند.
🔸️ سندل برای این کار خواننده را در برابرِ بزرگترین نوشته های فلسفی درباره ی عدالت قرار می دهد و به بحثِ متقابل با فیلسوفان وا می دارد. با ارائه ی مثال هایی از زندگیِ واقعی، بحث های حقوقی و سیاسیِ معاصری را مطرح می کند که به پرسش هایی فلسفی می انجامد: آیا مالیات گرفتن عادلانه است؟ خدمت سربازی باید اجباری باشد یا داوطلبانه و آیا خریدنِ آن عادلانه است؟ اجاره کردنِ رَحِم یا فروش کلیه کار درستی است؟ سقط جنین اخلاقی است یا خیر؟ پذیرش در دانشگاه باید بر اساسِ شایستگی های افراد باشد یا بر اساسِ تواناییِ مالی شان؟ آیا ملت ها باید برای کارهای اشتباهِ گذشتگانشان عذرخواهی کنند؟ آیا درست است باورهای اخلاقی و دینیِ خود را در گفتمانِ عمومی درباره ی عدالت دخالت دهیم؟
🔸️ سندل برای پاسخ به این پرسش ها، نظرات و دیدگاه های فیلسوفانِ مختلف را، از ارسطو تا کانت و رالز بررسی می کند و با نشان دادنِ نقاطِ قوت و ضعفِ آنها به پاسخگویی می پردازد.
@taammolatenazari