eitaa logo
سلسله نشست های تأملات فلسفی
31 دنبال‌کننده
7 عکس
0 ویدیو
8 فایل
آدرس مسئول کانال: @nhashemian
مشاهده در ایتا
دانلود
بسمه تعالي 🔰خلاصه ی نشست دیدگاه نهایی صدرا در بحث تشکیک و بررسی سازگاری آن با غیریت حق و خلق🔰 •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• 🔷تاريخچه بحث: ابتدا عرفا وحدت شخصي وجود را مطرح كرده اند ⬅️عرفاي زمان امام صادق ع مرحوم كرخي و ... ⬅️بعد از زمان ائمه ع هم ابوسعيد ابوالخير خواجه عبدالله انصاري و... ⬅️تا به ابن عربي مي رسد كه تبییني از اين انديشه ارائه مي دهد بعد از او فلاسفه تلاش مي كنند اين انديشه را عقلاني كنند 🔷نظر نهايي صدرا صدرا هم بحث تشكيك خاصي و هم تشكيك خاص الخاصي را در آثار خود اورده است كه موجب شده است 4 نظر در مورد ديدگاه نهايي ايشان پديد بيايد: 1️⃣ ديدگاه نهايي او همان تشكيك خاصي است فاضل توني 2️⃣ ديدگاه او تشكيك خاصي است و اين تشكيك همان حرف عرفاست و چيزي غير از اين نيست مرحوم كمپاني 3️⃣ اصلا تشكيك خاصي در دستگاه صدرا معنا ندارد و كلا حرف او حرف عرفاست 4️⃣ ملاصدرا دو سطح صحبت داشته است و تشكيك خاصي را از باب مقدميت مي آورد و هدفش سير تعليمي است و بعد به تشکیک خاص الخاصی می رساند 🔷توضيح تشكيك خاصي: كل نظام هستي را وجود اصیل پر كرده است كه اين وجود يك نظام سراسري است و معيار اصلي تشكيك این است که مابه الامتياز عين ما به الاشتراك است 🔸از نظر آيت الله جوادي تشکیک خاصی ۴ مولفه دارد: ⬅️وحدت حقيقي ⬅️كثرت حقيقي ⬅️وحدت در دل كثرت ⬅️كثرت راجع به وحدت 🔸تشكيك خاصي 5 مولفه دارد: 1️⃣در اين نظام با وجودات متكثر روبروييم 2️⃣ اين حقيقت واحده ساري در كل هستي است 3️⃣در راس وجودات متكثر اصيل، اعلي الامراتب كه وجود واجب است وجود دارد وجود بحت و بي نهايتی كه نقصي و عدمي در ان راه پيدا نمي كند 4️⃣ مراتب و كثرات بر اساس تنزل اعلي الامراتب پديد مي ايد 5️⃣ در مراتبي كه در نظام تشكيكي داريم، هر مرتبه اي در جاي خود ميخكوب است 🔷استدلال هاي عرفان بر وحدت شخصي وجود ( و نقد هاي تشكيك خاصي): 1️⃣ برهان بي نهايتي خداوند با تصور بي نهايتي او 2️⃣بسيط الحقيقه كل الاشياء 3️⃣دقت در قاعده ي عليت و تحليل آن ❓كثرات چه مي شود؟ اين جا مسئله عينيت خلق و حق مطرح مي شود 🔸معانی عينيت: 1️⃣عرفي 2️⃣فلسفي 1) در بحث حركت: عینیت اجزاء پسین و پیشین 2) در بحث وجود ذهني و خارجي: وجود ذهنی عین وجود خارجی است 3)در حمل حقیقت و رقیقت که در نظام تشکیکی مطرح است 3️⃣ عرفانی عینیت در ادبیات عرفانی، منجر به تولید اصطلاح جدیدی شده است به اسم تمایز احاطی اولین شخصی که این واژه را استفاده کرد، مرحوم صائن الدین است 🔷مبانی تمایز احاطی: 1️⃣ اطلاق مقسمی خداوند 2️⃣ بساطت من جمیع جهات 3️⃣ وحدت حقه ی حقیقیه 4️⃣ نتیجه ای این مبانی: تنها مصداق بالذات وجود، باری تعالی است 5️⃣ کثرات مصداق بالعرض او هستند. 🔸تحقق کثرات بالعرض تحققشان به حیثیت تقیدیه است که خودش سه قسم می‌شود: ◀️حیثیت تقیدیه نفادیه که ماهیت است. ◀️ حیثیت تقیدیه اندماجیه که معقولات ثانی فلسفی هست. ◀️ حیثیت تقیدیه شأنیه که تحلیل دقیق تحقق کثرات در نظام عرفانی است. 🔸مقابل تمایز احاطی مقابل تمایز احاطی، تمایز تقابلی است یعنی دو چیزی که وجود دارند که هر کدام وجودشان مختصاتی دارند و هر کدام حیطه خاص خودشان را دارند که دو شی هیچ وقت اجازه نمیدهند چیز دیگری در حیطه وجودیشان وارد شود 🔸معنای تمایز احاطی آن وجودی که وجود حق است بر دیگری احاطه دارد احاطه آم هم از نوع احاطه وجودی است ❓معنی احاطه ی وجودی چیست؟ این وجود چون احاطه وجودی دارد تمام تاروپود وجودی آن غیر را پر کرده است، اصلا حیطه اختصاصی وجودی برای او باقی نمی‌گذارد و محیط در دل محاط حاضر است. درتمایز احاطی ما امتیاز و غیریت هم داریم فقط از ناحیه محیط. یعنی عینیت از دو طرف هست ولی غیریت از یک طرف وقتی از بالا نگاه می کنیم این بالایی چیزهایی دارد که آن پایینی ندارد ولی وقتی از پایین به بالا نگاه میکنیم این پایینی چیزی ندارد که بالایی نداشته باشد 🔷اسامی متفاوت تمایز احاطی در ادبیات عرفا : تعین احاطی جمع احاطی احاطه شمولی تعین اطلاقی تعین شمولی تمایز احاطی معیت قیومیة(ادبیات دینی) 🔷رابطه ی کثرات با همدیگر رابطه ی کثرات با هم هست ولی در حد رابطه وجودی نیست و رابطه شانی و ظهوری است و واقعیت داری این ها واقعیت شانی است نه وجودی لذا در ادبیات عرفانی، شان شان هم داریم و ماهیات، شان شان هستند ❗️نکته: تمام چیزهایی که در تشکیک خاصی گفتیم در نظام عرفانی می توانیم نگه داریم البته با عوض شدن هویت اشیا •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دیدگاه نهایی صدرا در بحث تشکیک و بررسی سازگاری آن با غیریت حق و خلق.pdf
1.52M
دیدگاه نهایی صدرا در بحث تشکیک و بررسی سازگاری آن با غیریت حق و خلق •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• پی دی اف https://eitaa.com/taamolfalsafi
دیدگاه نهایی صدرا در بحث تشکیک و بررسی سازگاری آن با غیریت حق و خلق.docx
61.8K
دیدگاه نهایی صدرا در بحث تشکیک و بررسی سازگاری آن با غیریت حق و خلق •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ورد https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 نشست علمی 🔹مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام با همکاری موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می‌کند: 🔰سلسله نشست های تأملات فلسفی🔰 🔹نشست دوم: بررسی رابطه خداوند متعال با مخلوقات از منظر آیات و روایات 🎙 ارائه دهنده: حجه الاسلام و المسلین سعیدی حسینی 📆 تاریخ: چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ 🕞 زمان: ساعت ۱۴ 🕌 مکان: خیابان چهارمردان، کوچه ی چهارم، مسجد آیت الله جوادی آملی، زیرزمین 🔺ویژه خواهران🔺 https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸حاضرین نشست: 📆 ۱۶ آذر ١۴٠١ •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ▫️حضوری: خانم ها زنجانچی فلاح نژاد نعمتی مرادی فرخی هاشمیان •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ▫️مجازی: خانم ها ذوالقرنیان غزیری 2️⃣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست دوم.mp3
15.73M
بررسی رابطه خداوند متعال با مخلوقات از منظر آیات و روایات •┈••✾🍃؛☘️؛🍃✾••┈• ۱۳ آذر ۱۴۰۱ https://eitaa.com/taamolfalsafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا