eitaa logo
تأملات اجتماعی
175 دنبال‌کننده
238 عکس
83 ویدیو
7 فایل
محمدرضا کرباسچی دانش آموخته ی حوزه ی علمیه ی قم کارشناس ارشد فلسفه ی علوم اجتماعی @mrkarbs
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹 : ▫️برادران من! ♦️شیعه کسی است که از دل یک شکست تاکتیکی، بزرگترین پیروزی های استراتژیکی را بیرون می‌کشد. شیعه نه از مشاهده نقاط قوت خودش دچار غرور می شود و نه با دیدن نقاط ضعف خودش، دستخوش یأس و وادادگی می شود. اولیای ما می گویند: "اشجع الناس من غلب هواه؛ شجاع ترین انسان‌ها کسانی هستند که به هوای نفس خودشان غالب باشند." باید خودمان را از یاد ببریم. باید به امام حسین (ع) اقتدا کنیم 🇮🇷کانالهای نشریه عبرتهای عاشورا🇮🇷 🌍 eitaa.com/ebratha_ir  ایتا
📌 مدیریت فرهنگی با رویکرد امنیتی! 🔹 وقتی پیچیدگی و چند لایگی پدیده های اجتماعی را نمی بینیم؛ 🔹وقتی در مقابل آسیب های اجتماعی دست پاچه می شویم و میخواهیم مسئله را به سرعت حل کنیم؛ 🔹وقتی نگاه بلند مدت نداریم؛ 🔹 وقتی به کار سطحی رضایت می دهیم و از کار و فکر عمیق شانه خالی می کنیم؛ 🔹 وقتی حساب همه چیز را نکرده ایم و فقط یک علت را دیده و سراغ همان می رویم 🔹 وقتی... 🔹وقتی.... ❌ نتیجه آن می شود که در یک مسئله ی کاملا فرهنگی مثل ، رویکرد کاملا اتخاذ می کنیم. 🔻 رویکرد امنیتی شاید برای مدتی مسئله را پنهان کند، اما بیست سال دیگر دوباره بر می گردد و جامعه ای که از تجربیات قبلی نیاموخته دوباره همان اشتباهات را تکرار می کند. نقطه سر خط. این است که بعد سالهای طولانی و تلاشهای انبوه، فرهنگ و اعتقادات سر همان پله ی اول است. والسلام. @taamollat
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش سیزدهم) ✅ سایر لایه های فلسفی و حکمی در نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره 🔻هستی شناسی جامعه 🔹 پس از فلسفه ی تاریخ، مباحث هستی شناسی جامعه و دنباله های آن را باید مهمترین لایه فلسفی نظریه ی استاد شهید قلمداد نمود. استاد شهید با اشراف بر اینکه مهمترین مسئله در دانش اجتماعی بحث از خود واقعیت اجتماعی است، صدر مباحث فلسفه ی علوم اجتماعی خود را به تبیین فلسفی اجتماع و نسبت آن با فرد قرار می دهد. این نکته هم قابل تذکر است که از آنجا که موضوع دانش فلسفه وجود و تمیز موجودات واقعی از غیر واقعی است، اثبات اصل وجود یا عدم وجود "جامعه" نیز منحصرا بر عهده ی دانش فلسفه است. 🔹 ایشان پس از اثبات اصل وجود جامعه و برخورداری آن از هویت مستقل از فرد انسانی، به تبیین نسبت بین نهاد جامعه و فرد انسانی می پردازد. همین مسئله نقطه ی اساسی اختلاف میان تفکر اسلامی و تفکرات دیگر مانند مارکسیسم است که استاد شهید به مدد استدلال و استشهاد به آیات قرآن کریم به اثبات اصالت توامان فرد و جامعه می رسد. 🔹 باید اذعان نمود که اگرچه ایشان مبانی بحث هستی شناسی جامعه را بخوبی تنقیح نموده اند، با اینحال این مسئله هنوز هم نیازمند توسعه و تدقیق بیشتر است. @taamollat
🖇 جمله ی معترضه 🔻صحبت درباره ی لایه فلسفی نظریه اجتماعی استاد شهید بسیار وسیع تر از اینهاست. خصوصا در حوزه ی فلسفه ی تاریخ کلمات بسیاری دارند که نیازمند دقت و مرور مستقل است که در فضای محدود نمی گنجد. (کتابهای جامعه و تاریخ، جامعه و تاریخ در قرآن، ترقی و انحطاط تمدنها، فلسفه ی تاریخ و ... مهمترین منابع در شناخته فلسفه ی تاریخ و فلسفه ی اجتماع ایشان هستند.) غرض این نوشتارها، معرفی ساختار کلی نظریه ی اجتماعی ایشان است و کلیات آن در قالب های دیگر عرضه خواهد شد. انشاءاله از اینرو از یادداشت بعد به سراغ آسیب شناسی ایشان از وضع موجود می روم که نشانگر لایه ی تجربی نظریه ی اجتماعی ایشان است و خود بتنهایی دارای نکات جالب توجه بسیاری است. آسیب شناسی ایشان از وضع موجود، از سویی بر فلسفه ی هستی شناسی و فلسفه تاریخ مبتنی است و از سوی دیگر بر عینیت اجتماعی. مطالب ایشان در این بخش خواندنی تر و شیرین تر از بخش های دیگر است. با ما همراه باشید.😉 @taamollat
📌 آنچه خود داشت .... 🔹 امشب بمناسبتی گفت و گویی در گرفت با یکی از دوستان، که در حال اتمام دوره ی سطح بود و در حوزه ی مطالعه و تحقیق می کرد. گله مند بود که در منابع بومی چیز دندان گیری در این حوزه وجود ندارد و هر چه هست کار غربی هاست. تعجب کردم که چرا اینقدر از میراث خودمان بی خبریم. بر خلاف گمان غالب اتفاقا دست ما در این حوزه اصلا خالی نیست. علاوه بر آیات قرآن که مملو از آیاتی در این حوزه است (مانند روانشناسی قوم بنی اسرائیل، یا تبارشناسی مومنان و منافقان و...)، حجم زیادی از آثار بومی در دست ماست که اگر چه با ادبیات علمی امروزه نوشته نشده اما دربرگیرنده حجم زیاد و قابل توجهی از مطالب در حوزه ی است. علاوه بر فارابی که تقسیم بندی اجتماعی اش اساسا بر مقیاس همین روانشناسی (و کنش های ناشی از آن) است، خواجه نصیر نیز همین مبنا را پذیرفته و بسط داده است. اما توسعه ی این حوزه در میراث ما بیش از همه بدست علامه ی شهید استاد مطهری ره رخ داده است. اثبات اصل وجود مستقل از فرد جامعه، هویت و آثار مستقل داشتن آن و از همه مهمتر برخورداری جامعه از فطرت، مهمترین بخش های اندیشه ی ایشان است که می تواند شکل دهنده ی نظریه ی "روان شناسی اجتماعی" ایشان باشد. مباحث ایشان در تقابل ایشان با نظریات جبر تاریخی مارکسیسم نیز بر غنای این بخش اندیشه استاد شهید افزوده است. اگر یاری خدا شامل شود، پرونده ای در این باره خواهم گشودن. والله هوالموفق و المعین @taamollat
📌بعدالتحریر 🔹 دانشی میان رشته ای است که بررسی روحیات یک جامعه (و نه فرد) می پردازد. صفات اخلاقی، فضیلت ها و رذیلت ها گاهی ممکن است به فرد انسانی و گاهی ممکن است به جامعه نسبت داده شود. حالت دوم موضوع بررسی دانش روانشناسی اجتماعی است. عوامل مختلفی ممکن است بر روح و روان یک ملت اثرگذار باشد: موقعیت طبیعی، بافت و ساخت اجتماعی، تجربه تاریخی، وضعیت زیستی و ژنتیکی و.... عواملی است که ممکن است بر روحیات یک ملت اثرگذار باشد. روانشناسی اجتماعی سهم مهمی در مدیریت جوامع ایفا می کند؛ از اینرو اطلاع از آن در مسیر حکمرانی بسیار با اهمیت است. علاوه بر منابع ذکر شده در یادداشت بالا، در میان منابع غربی، کتاب روح القوانین منتسکیو یکی از آثار قابل توجه در این حوزه بشمار می رود. @taamollat
📌علوم اجتماعی بر بستر حکمت (بخش چهاردهم) ✅ مروری بر نظریه ی اجتماعی شهید مطهری 🔻لایه ی دوم: تحلیل کلان از جوامع موجود 🔹 مقدمه: -یکی از ویژگیهای برجسته در اندیشه ی اجتماعی شهید مطهری، امتداد آن در بستر اندیشه ی حکمی ایشان است. مسائل اجتماعی مورد اشاره ی استاد شهید گاهی در امتداد "نظام اندیشه ی حکمی" ایشان و گاهی امتداد یک مسئله ی خاص است. بخش اول بدان معناست که اندیشه ی حکمی ایشان رویهمرفته جهانی را می سازد که اندیشه ی اجتماعی ایشان در طول همان جهان شناسی شکل می گیرد. در بخش دوم نیز برخی از مسائلی که در اندیشه ی اجتماعی ایشان بصورت مستقیم بکار گرفته شده اند عبارتند از: اصل واقعیت، ادراکات حقیقی و اعتباری، وجود و احکام آن، علیت، قوه و فعل و... . 🔹 از مجموع کلمات ایشان چنین بر می آید که ایشان جامعه ی انسانی را بر آمده از معانی ذهنی کنشگران آن می داند. یعنی جوامع بسته به معانی موجود در ذهن کنشگران تعین بخش هویت و ویژگیهای آن جامعه است. به عبارت دیگر مهمترین عنصر شکل دهنده ی جامعه است. هدف از بیان این مقدمه آن بود که بر اساس نگاه فرهنگی ایشان به جامعه، ملاک شکل گیری جوامع انسانی نیز نه مرزهای جغرافیایی و نژادی و زبانی که عامل فرهنگی است. تمام مردمانی که دارای نگرش واحد به انسان و هستی هستند یک امت و یک جامعه شناخته می شدند و لحکام اجتماعی آن بر اساس همین معیار از سایرین جدا می شود. ⏪ نتیجه ی این همه آنکه موضوع مطالعه و تحقیق اجتماعی ایشان نه فقط "جامعه ی ایران"، که امت اسلامی است. @taamollat
📌 بعد التحریر 🔹ملاحظه ای در باب نظریات اجتماعی و جهانشمولی آنها 🔻هیچ الزامی وجود ندارد که نظریه ی اجتماعی در فضای خلا و بریده از واقعیت عینی خلق شود. غالب نظریات اجتماعی پذیرفته شده، در رهگذر بررسی یک حادثه ی خاص (مانند تغییر جهان از جهان قدیم به جهان جدید) متولد شده و سپس خود را به عنوان مبنایی برای تحلیل سایر حوادث به کرسی نشانده اند. 🔻 از اینرو نمی توان بر شهید مطهری خرده گرفت که چرا نظریه ی او با عطف نظر به جهان اسلام شکل گرفته. درست است که مطهری جهان اسلام را مبنای نظریه و تحلیل خود قرار داده و جلو رفته، اما رهیافت هایی پیش می کشد که در هر زمان و مکانی می تواند مبنای تحلیل اجتماعی قرار گیرد. رحمة الله علیه، رحمة واسعة. @taamollat
📌 این روزها 🔹یکی از طبقات اجتماعی که این روزهای سرمایه گذاری زیادی برای تغییر، روی آنها صورت گرفته طبقاتی هستند که هویت خود را اساسا از فضاهای غیر واقعی گرفته اند. این طبقه اجتماعی با همان فضای غیر واقعی که دورش تنیده شده می بیند، با همان فضا درک می کند و با همان هم کنش می کند. ویژگی اصلی این طبقه است. از اعضای این طبقه هرکاری بر می آید. هر کاری. و به این راحتی هم بیدار نمی شوند. به روزگار جدید، با انسانهایی متفاوت از گذشته وارد می شویم. @taamollat
📌بعد التحریر 🔹 مسخ شدگی در آن طرف هم وجود دارد. @taamollat
📌 سخنان امروز رهبر انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رصد دائم تغییراتِ معمولاً پنهان فرهنگی و علاج به موقع آنها را از ملزومات بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور برشمردند و افزودند: اگر در فهم مستمر این تغییرات و ممانعت از اثرگذاری منفی آنها دچار ضعف و عقب‌ماندگی شویم حتماً جامعه دچار خسارت خواهد شد که آشفتگی فرهنگی یا افتادن زمام امور فرهنگی کشور به دست دیگران مهمترینِ این خسارات است. 🔹ایشان مهندسی صحیح فرهنگی را کاری بنیانی برای اصلاح ساختار فرهنگی خواندند و گفتند: هوشیاری دائم، شناخت دقیق ضعفهای فرهنگی در عرصه‌هایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصه ها و تلاش برای دستیابی به راه‌حل‌های عالمانه برای رفع نقاط ضعف و ترویج گزاره های صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است. 🔹رهبر انقلاب،‌ مهندسی فرهنگی را موجب روشن شدن تکالیف دستگاههای مختلف از جمله آموزش و پرورش، صداوسیما، آموزش عالی،‌ مراکز مرتبط با جوانان و همچنین تشکل‌های مردمی دانستند و افزودند: اگر اینگونه دستگاهها دچار غفلت از وظایف مهم خود شوند، جامعه ضرر فراوانی خواهد کرد. 🔹ایشان احیای گزاره ضرورت پیشرفت علمی را نیازی مبرم خواندند و با اشاره به نتایج درخشانِ رواج گزاره عبور از مرزهای دانش در دو دهه قبل افزودند: جهش علمی و جهش فناوری از جمله آثار پُر برکت آن حرکت بزرگ بود که باید استمرار یابد. 🔹حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: دانشگاهها، مراکز علمی و تحقیقاتی و دستگاههای مرتبط، پیشرفت و جهش علمی را سرلوحه جدی کار قرار دهند تا کشورمان از قافله علم عقب نیفتد. @taamollat
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش شانزدهم) ✅مروری بر نظریه ی اجتماعی شهید مطهری 🔻 تحلیل و آسیب شناسی امت اسلامی 🔻محیط اجتماعی که در مدار تحلیل شهید مطهری قرار می گیرد، "امت اسلامی" است. وجه گزینش امت بجای ملیت، همان محوریت "فرهنگ" در جوامع انسانی است. . از همین رو امت اسلامی بتنهایی یک جامعه است با مسائل و احکام ویژه ی خود و وشورهای مسلمان اجزای این کل هستند که تحلیل هرکدام بتنهایی بدون لحاظ کلیت امت اسلامی ره بجایی نمی برد. 🔻 نکته ی مهم دیگر توجه به دوگانه ی اجتماعی موجود در اندیشه ی شهید مطهری است. جامعه شناسان کلاسیک دنیای مدرن جامعه شناسی خود را بر تبیین چرایی تغییر جهان قدیم به جدید (آنهم فقط در جهان غرب) قرار دادند. آنها در پی این بودند که چه عواملی موجب شد ساختار قدیمی اروپا و آمریکا فرو بریزد و جهان جدیدی سر بر بیاورد. این سیر در اندیشه کسانی چون امیل دورکیم، ماکس وبر و گئورگ زیمل به روشنی مشهود است. 🔻اما دوگانه ی شهید مطهری چرایی عقب افتادگی امت اسلامی پس از دوران درخشان تمدن اول در قرن چهار و پنج است. او در پی تبیین چرایی توقف رشد علمی و اجتماعی جهان اسلام است. از نگاه ایشان در تبیین این مسئله عده ای از مسائل را باید مد نظر قرار داده و هر یک را جداگانه بررسی کرد. ایشان در مقدمه ی کتاب انسان و سرنوشت 29 عاملی را که احتمال تاثیر می دهد را بررسی می کند و اذعان می کند که "نه مدعی حسن استقصا ست و نه حسن ترتیب". در میان این فهرست 29گانه، عامل فکری و اعتقادی را مهمترین عامل عقب افتادگی امت اسلامی می داند. نظری بر مجموع آثار استاد شهید نشان می دهد که فهم ناصحیح از مسائلی چون توکل و شفاعت و سرنوشت نتایج سهمگینی در پی داشته که با رسوخ در روح و جان امت اسلامی، او را دچار انحطاط کرده است. پرداخت ایشان به مسئله ی در مجموعه ی "جهان بینی اسلامی"، انسان و سرنوشت، عدل الهی، رشد و... را باید در همین راستا ارزیابی کرد. @taamollat
◾️ تو را جان زینب تو را جان من / اگر میشود حرف رفتن نزن ◾️ بمان خانه‌ام را خرابش نکن / نرو از کنار حسین و حسن ◾️ بمان روشنای دوچشم ترم / نرو سایه‌ات را نگیر از سرم 🏴شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تسلیت باد
📌زمینه های ایجاد فلسفه ی مضاف در اندیشه ابن خلدون به روایت شهید مطهری 🔹[ابن خلدون] در مقدمه تاریخ خودش می گوید هیچ دلیلی نداریم که علوم عقلی و علوم فلسفی منحصر است به آنچه که یونانیان بیان کرده اند... ممکن است علم یا علمهای دیگر هم در عالم باشد. بعد می گوید یکی از علم ها تاریخ جامعه بشریت و اجتماعات بشری است. اجتماع بشری خودش یک واقعیتی است و قوانینی دارد و تحولاتی دارد و این خودش نوعی فلسفه است و این را باید شناخت. 📚جامعه و تاریخ در قرآن، ص124و125 https://eitaa.com/taamollat
❓ مسئله ی علمی 🤔 آیا یک نظریه ی اجتماعی باید از عهده ی تبیین همه ی مسائل اجتماعی بر بیاید؟ و در غیر اینصورت آن نظریه از اعتبار می افتد؟ 🤫یا اینکه این انتظار از یک نظریه بلندپروازانه و غیر واقعی است؟ و ما باید از هر نظریه انتظار حل مسائل مشخصی را داشته باشیم و برای حل مسائل دیگر سراغ نظریات دیگری برویم؟ (تکثر نظریه ها) 🔖 پاسخ های خود را ارسال کنید. @taamollat
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش هفدهم) ✅مروری بر نظریه ی اجتماعی شهید مطهری 🔻لایه ی سوم: لایه ی تجویزی و حل مسئله ▪️مقدمه: اول آنکه نظریات اجتماعی در بهترین حالت مشتمل بر لایه های تبیینی و تجویزی بصورت توامان هستند. یعنی هم وضعیت موجود را توصیف و علت یابی می کنند و هم برای حل مسائل آن راه حل دستوری (باید و نباید) ارائه می دهند. در مقابل برخی دیگر از نظریات صرفا توصیف گرند و فقط وضعیت موجود را تبیین می کنند، اما فاقد لایه ی تجویزی هستند. 📍ویژگیهای لایه ی تجویزی اندیشه اجتماعی شهید مطهری در اندیشه اجتماعی استاد شهید لایه تجویزی دقیقا در راستای لایه های شناختی و توصیفی قرار دارد. بدان معنی که چنانکه ایشان وضعیت اجتماعی موجود را عمدتا ناشی از نقصان های فکری و عقیدتی می داند، راه حل های ایشان نیز ناظر به اصلاح همین بخش است. گره گشایی از فهم مسائلی چون انسان و سرنوشت، قضا و قدر، واقعیت، رشد، عدل الهی، نسبیت اخلاق، عقلانیت، فطرت، دین و دنیا، شرور، تفکر، معرفت و ادراک و... نمونه هایی از مسائلی هستند که استاد شهید در پی زدودن ابهام و یا اصلاح معنای آنهاست. 📍در نگاه استاد شهید فطرت فرد و جامعه پرقدرت تر از آن است که تحت تاثیر قدرت های دیگر یکسره منکوب شود و اگر موانع (از جمله موانع فکری و سوء برداشت ها) از جلوی رویش برداشته شود، خود بخود در مسیر اعتلا و پیشرفت قرار خواهد گرفت. از همین رو استاد شهید هم خود را بر رفع این موانع از سویی و بارور کردن عقلانیت در فرد و جامعه قرار می دهد. @taamollat
📌 باز هم پیچیدگی پدیده ی اجتماعی 🔹 یکی از مصادیق پیچیدگی پدیده ی اجتماعی همین وضعیت امروز ماست. گاهی اوقات جامعه حرفی و گرهی در ذهنش دارد اما نمی تواند بر زبان بیاورد. نه اینکه بترسد، نه؛ ادبیاتش را بلد نیست، یا لفظش را ندارد یا اینکه مطلب را بدرستی نمی تواند تحلیل کند. برانداز یا حتی ضد نظام هم نیست، مقابله با اغتشاش را هم قبول دارد، اما می فهمد که یک جای کار یک جوری است. مشکل کجاست خودش هم دقیقا نمی داند و نمی داند که چرا با این مقابله و محاکمه دلش ارام نمی شود. در اینجاها کار خیلی سخت است. جامعه شناسان و روان شناسان باید به کمک حاکمیت بیایند تا زاویه دید مردم را بهتر ببیند و مردم را هم یاری دهند که حرف فروخورده و مبهمشان را رسا بگویند. الان در جریان اعدام محسن شکاری با همین وضعیت روبرو هستیم. غیر از بدخواهان و براندازان داخل و خارج که طبیعتا مخالف برخورد هستند، برخورد قشر عمومی جامعه نیز با این قضیه عادی نیست. قشر عمومی جامعه که مخالف اغتشاش و ناامنی و طرفدار مقابله است در ذهنش گره ها و ابهاماتی هست که خود نمی تواند حل کند. در تصمیم گیری های اجتماعی، خصوصا در حوادث و بحران ها، باید آن لایه های پنهان را هم لحاظ کرد. و الا از همانجا ضربه می خوریم. @taamollat
📌حکمت دانی و دولت داری 🔹اوایل کار دولت فعلی، یکی از اساتید فاضل می فرمود: برای این دولت نگرانم. پرسیدم چرا؟ فرمود: "دولت چنانکه استاد اخلاق می خواهد فیلسوف پشتیبان هم می خواهد." حرف خیلی عمیق بود ولی آن زمان شاید بدرستی فهم نشد. در حکمرانی مواضعی هست که تشخیص مصلحت آسان نیست. علوم متداول هم چندان بکار نمی آید. چون علوم جزیی اند و طبیعتا نمی توانند کلیت جامعه و مسائل آن را تحلیل کنند. از افقی خیلی فراتر از جامعه و کف خیابان باید به پدیده ها و امروز و آینده نگریست و تصمیم گرفت. در حوادث اجتماعی نوعا اینگونه است که غالب پدیده ها دارای ابعاد خیر و شر بصورت توامان است. یعنی یک تصمیم از جهاتی درست و از جهاتی نادرست است. تشخیص مصلحت و اینکه چگونه باید عمل کرد که در طولانی مدت به صلاح جامعه تمام شود (اگرچه در کوتاه مدت ممکن است مضراتی داشته باشد) از علوم جزیی ساخته نیست. دانش حکمتی باید و دانشمند حکیمی که احاطه ی کلی بر جمیع معارف داشته و وقایع را حکیمانه بنگرد و نظر دهد. معنای این حرف، امروز که با پدیده های چند بعدی سر و کار داریم بیشتر آشکار می شود. امروز جامعه با مسائلی ازین دست دچار است: -فضای مجازی - فهم اجتماعی -تورم و تحریم -اغتشاش و ناامنی -آموزش، تربیت و عقلانیت -مجازات -و.... در زمانی که فیلسوف اجتماعی نداریم و یا فیلسوفان مان پا پیش نمی گذارند، از نگاه ها و تصمیمات کوتاه مدت باید هراسناک بود. @taamollat
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت(بخش هجدهم) ✅مروری بر لایه ی سوم نظریه اجتماعی شهید مطهری 🔹 مباحث استاد شهید در این لایه بسیار به میدان عمل نزدیک و عملا در پی گره گشایی از مسائل میدانی در امت اسلامی است. در این لایه جمله ای از مسائل مورد بحث استاد شهید را چنین می توان فهرست نمود: اصلاحگری اجتماعی اقتصاد و بانکداری اخلاق و روابط اجتماعی زن و خانواده تعلیم و تربیت استاد شهید تمام مبانی فلسفی و علمی خود را در حل معضلات اجتماعی عصر خود بکار می گیرد که به نظر می رسد مهمترین حوزه های مورد نظر ایشان، همان باشد که در این فهرست بازنمایی شده است. در ادامه لایه ی سوم اندیشه استاد شهید را در سه حوزه (اصلاحگری اجتماعی و زن و خانواده و تعلیم و تربیت) مرور می کنیم. @taamollat
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش نوزدهم) ✅مروری بر لایه ی سوم اندیشه اجتماعی شهید مطهری ره 🔹 را باید یکی از مهمترین دغدغه های استاد شهید بر شمرد. ایشان در مقدمه ی کتاب عدل الهی از بی توجهی متولیان امور دینی به سوالها و مسائل عصر و بیفایده بودن منشورات دینی سخت شکوا سر می دهد. همچنین در مقدمه ی کتاب داستان راستان، در پاسخ به این اشکال که "شما با این جایگاه علمی چرا سراغ داستان انهم برای کودکان رفته اید" تحلیلی کوتاه اما عمیق درباره ی روش اصلاحگری اجتماعی بیان می دارد که بیانگر خط سیر کلی اصلاحگری ایشان است. مقدمه ی کتاب انسان و سرنوشت -که ذکر آن قبلا گذشت- نیز مشتمل بر مطالب است که روش اصلاحگری اجتماعی ایشان را بیش از پیش بیان می کند. در میان منابع اثرگذار بر اندیشه ی اصلاحی استاد شهید به نظر می رسد که قرآن کریم بیشترین تاثیر را بر اندیشه ی ایشان داشته است. علاوه بر این تاریخ را نیز باید یکی از منابع مهم در روش اصلاحگری اجتماعی ایشان قلمداد نمود. ✅ مبانی اندیشه اصلاح اجتماعی در نظریه ی اجتماعی استاد شهید به نظر می رسد که برخورداری جامعه از هویت مستقل و نتایج آن، مهمترین رکن اندیشه اصلاح اجتماعی ایشان است. توضیح آنکه بر اساس قول به هویت مستقل جامعه، این مطلب نیز باید پذیرفته شود که جامعه -بصورت مستقل از فرد- دارای احکامی مانند حیات و ممات، صلاح و فساد و صحت و مرض نیز می باشد. البته این مفاهیم درباره ی جامعه، مفهومی غیر از معنای فردی آن دارد. چنانکه صلاح و فساد و صحت و مرض درباره ی فرد انسانی یک چیز است و درباره ی جامعه چیز دیگر. 🔹 استاد شهید با همین مبنا اقدام به آسیب شناسی امت اسلامی کرده و برای حل فسادها و امراض آن نسخه ارائه می دهد. @taamollat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚘️🕊 ۱:۲۰ بامداد جمعه... دامن کشان رفتی؛ دلم زیر و رو شد چشم حرامی، با حرم رو به رو شد @taamollat
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش بیستم) ✅مروری بر لایه ی سوم نظریه ی اجتماعی شهید مطهری 🔹بد فهمی و دوری از عمل دو عامل عمده در وضعیت امت اسلامی 🔻بدفهمی تعالیم دین از نگاه استاد شهید، بد فهمیدن تعالیم اسلامی یکی از علل عمده در عقب افتادگی امت اسلامی است. آسیب شناسی ایشان از فهم دین، هم توده های مردم و هم عالمان را در بر می گیرد و ایشان هر دو را مورد خطاب و نقد قرار می دهد. مخاطب بخش عمده ای از انتقادات علمی ایشان در کج فهمی دین فضای عمومی جامعه است. (بنگرید به: انسان و سرنوشت، حماسه حسینی و...) . از سوی دیگر با تبیین روش صحیح اجتهاد و همگام سازی تعالیم دینی با مسائل روز به نقد خواص و اولیای دین می پردازد. (بنگرید به: اسلام و مقتضیات زمان، خاتمیت و...) (مع الاسف در این فضای محدود مجال شرح دیدگاه های استاد در این بخش وجود ندارد و به یاری خدا این مطالب را در قالبی موسع بازخواهم گفت.) 🔻دوری از عمل... @taamollat
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
🟢 یک حسن و یک عیب ما ایرانیان 🔹 ما مردم ایران یک حسن داریم و یک عیب. حسن ما مردم این است که در مقابل حقیقت، تعصب کمی داریم و شاید می‌توانیم بگوییم بی‏تعصب هستیم؛ یعنی اگر با حقایقی برخورد کنیم و آنها را درک کنیم، شاید از هر ملت دیگر زودتر تسلیم آن حقایق می‌شویم. 🔸 ولی یک عیب بزرگی در ما ملت ایران هست که به موازات اینکه در مقابل حقایق تسلیم می‌شویم، به حماسه‌ها و ارکان شخصیت خودمان زیاد پایبند نیستیم و با یک حرف پوچ، زود آن را از دست می‌دهیم و رها می‌کنیم. 🔹 هیچ ملتی به اندازه ما نسبت به شعائر خودش بی‏اعتنا نیست. شما هندی‌ها و ژاپنی‌ها و اعراب را دیده‌اید؛ آنها هم مثل ما مشرق زمینی هستند، لکن از این نظر مثل ما نیستند. به اندازه‌ای که ما در مقابل لغات و عادات اجنبی تسلیم هستیم، هیچ ملتی تسلیم نیست. 🔸 به عکسهایی که در کتاب‌های تاریخ علوم هست نگاه کنید. می‌بینید دانشمندان درجه اول هند با همان عمامه و لباس خودشان هستند... می‌خواهد به همه مردم دنیا بگوید که من هندی هستم و باید هندی باقی بمانم و در مقابل علم و صنعت تعصب ندارم، که علم و صنعت مربوط به کشور خاصی نیست؛ در مقابل عقاید بزرگ فلسفی و دینی تعصب ندارم اما در مورد شعارهای ملی، هر کسی به شعارهای خودش پایبند است. 🔹 من چرا باید شعار یک ملت دیگر را بپذیرم؟ ولی ما، اگر فرنگی یک زُنّار ببندد، ما دو تا زنّار می‏بندیم، با اینکه او روی حساب شعار خودش این کار را می‌کند. در جامعه ما این حسابها نیست. 📗 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج۱، ص۴۴ ⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 eitaa.com/motahari_ir t.me/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
📌 نمونه ای از در آثار