📌 شب و خلوت و یک جرعه نازک اندیشی
🔹 بعضی وقت ها زندگی کردن می شود مانند حرکت کردن در یک تار عنکبوت در هم تنیده، که از هر طرف می خواهی بروی به یک یا چند تار بر می خوری که جلوی حرکتت را می گیرد.
چاره ای نداری جز آنکه پایت را بلند و بلندتر کنی و از رویش رد شوی.
اوایل با این قدم های بلند احساس قدرت می کنی؛ اما پس از مدتی، احساس فرسودگی.
گاهی تارها آنقدر در هم تنیده و فشرده اند که به تلاش برای گشودن راهی از میانه اش نمی ارزد؛ اصلا ترجیح می دهی دور بزنی، راهت را دور کنی و از جای دیگری بروی.
یا اینکه اصلا بیخیال مقصد شوی و بروی دنبال هدف دیگری.
فکر گشودن تارها از هم نیز، از همان ابتدا، فکر بی ربطی است که ارزش فکر کردن ندارد.
در چنین فضایی حرکت کردن دشوار است، چه برسد به پرواز کردن.
این، حکایت زندگی در یک شهر مدرن، یا شبه مدرن مثل تهران است.
نمی دانم مشکل از "تار" هاست که مزاحم ما هستند، یا اینکه تارها خوب و درستند، اما نگاه ما معیوب است که نمی خواهیم با "واقعیت" کنار بیاییم.
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌نظریه ی اجتماعی بر بستر حکمت (بخش بیست و یکم) ✅مروری بر لایه ی سوم نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره
📌تتمه
🔹 تبیین نظریه اجتماعی شهید مطهری در #لایه ی سوم حقیقتا کار دشوار و گسترده ایست که هم نیازمند مطالعات و تدقیقات بیشتر است و هم اینکه در این مقال قابل گنجایش نیست.
در اینجا و در این بخش پایانی این سلسله یادداشت ها معتقدم استخراج نظریه اجتماعی در خلال مباحثات و رفت و برگشت ها میسر است و از این رو منتظر "لبیک" دوستان علاقمند برای پیشبرد این طرح کلان می مانم.
#لایه_سوم
#نظریه_اجتماعی
#شهید_مطهری
@taamollat
✅ از فردا شب انشاءالله پرونده ی جدیدی خواهم گشودن در باب مسائل برهانی علوم اجتماعی.
🔹موضوعی میان رشته ای، جذاب و مهم و اثرگذار در فهم مسائل اجتماعی.
"قلمرو و کاربرد برهان در علم مدنی از منظر خواجه نصیرالدین طوسی" موضوع پایان نامه ی دوره ی ارشد خودم و این موضوع پیشنهاد یکی از اساتید فاضل بوده که بسیار قدردان اویم.
استاد ناقد در جلسه ی دفاع، آن را "دفاعی تمام قد از حکمت اسلامی" خواند.
اگرچه آن رساله، برهان را در یکی از آثار سلف بررسی کرده، اما امروز با وجود مکاتب جامعه شناختی مختلف اثر و نتایج آن بیش از پیش آشکار شده است.
به یاری خدا از شب های آینده گزارشی از آن نوشتار عرضه خواهم کردن و در پایان نتایج آن را در عرصه ی مدیریت اجتماعی و خصوصا تاثیرات رسانه ای آن باز خواهم نمودن. بعون الله و کرمه.
@taamollat
📌 قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش اول)
🔹 مقدمات:
🔻 بحث از راهیابی برهان در علوم اجتماعی اساسا بحثی در حوزه ی روش شناسی علوم اجتماعی است.
در این حوزه در پی آنیم که بدانیم آیا علاوه بر روش های تجربی و... آیا می توانیم برخی از پدیده های اجتماعی را از راه استدلال برهانی کشف کنیم یا خیر؟
🔻مشخصا چند دسته بطور جدی با راهیابی استدلال و برهان در حریم علوم اجتماعی مخالف هستند.
بیش از همه جریان های پوزیتیویستی که علم را منحصر در تجربه می دانند و سپس جریانات تفهمی که پدیده های اجتماعی را برخاسته از تاریخ و فرهنگ می دانند، با بکارگیری و اثر بخشی استدلال برهانی در علوم اجتماعی مخالفند و نتایج آن را نیز بر نمی تابند.
حاجت به بیان نیست که استنتاج پارادایم هایی که استدلال برهانی را در علوم اجتماعی راهیاب می دانند با استنتاجات دو دسته ی دیگر تفاوت اساسی دارد.
بدان معنا که ما با سه گونه فهم اجتماعی و علم اجتماعی روبرو هستیم.
🔻دلیل عمده در امکان بکارگیری استدلال و برهان در علوم اجتماعی، آنست که در حکمت اسلامی، اساسا علوم عملی به علوم نظری وابسته است و این دو ساحت از یکدیگر جدا نیستند.
حکمای مسلمان در این باب بسیار سخن گفته اند.
🔻بنابر این، بکارگیری استدلال برهانی در علوم اجتماعی علاوه بر سایر روش ها یکی از ویژگی های بنیانی "علوم اجتماعی اسلامی" است که علم آن بدست فیلسوفان اجتماعی مسلمان، از فارابی تا خواجه نصیر و از خواجه نصیر تا مطهری افراشته شده است.
🔻درباره ی آسیب های حذف استدلال برهانی از حریم علوم اجتماعی و ناپیدا ماندن برخی ابعاض پدیده های اجتماعی در اثر آن پرونده ی مستقلی باید گشوده شود.
#روش_شناسی_علوم_اجتماعی
#برهان
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش اول) 🔹 مقدمات: 🔻 بحث از راهیابی برهان در علوم اجتماعی اساسا ب
📌بعد التحریر
🔹استدلال برهانی چه می گوید که برخی زیر بار آن نمی روند؟
▪️مخالفت ها با استدلال برهانی یا اساسا به روش استدلال (کل به جزء) و یا به وجود قضایای بدیهی باز می گردد.
قائلین به این مبانی فلسفه را هم آلوده به همین اشکالات می دانند و از اساس آن را وا می گذارند.
از اینرو بیراه نیست که مخالفت با راهیابی برهان در علوم اجتماعی را مخالفت با راهیابی "فلسفه" در علوم اجتماعی قلمداد کنیم، چنانکه واقعیت نیز همین است.
▪️یکی دیگر از ریشه های اشکال در این مسئله، اعتباری دانستن علوم اجتماعی است، در حالیکه استدلال برهانی مربوط به علوم حقیقی است.
قابلیت به راهیابی برهان در علوم اجتماعی باید از زیر خم این اشکال نیز سالم بیرون بیایند.
▪️این بحث برای آنانی که دغدغه امتداد حکمت اسلامی را دارند بحث مفیدی است.
#امتداد_حکمت_الهی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش اول) 🔹 مقدمات: 🔻 بحث از راهیابی برهان در علوم اجتماعی اساسا ب
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش دوم)
‼️دو مانع عمده در پذیرش راهیابی برهان در علوم اجتماعی
🔹استفاده از استدلال در فکر ناشی از نوعی نگاه طبقه بندی شده و ساختار مند به عالم است.
به عبارت دیگر ذهن ابتدا به شناختی اولیه از پدیده ها می رسد و سپس با شناسایی اجناس و فصول آنها را طبقه بندی می کند و سپس بر اساس همین ساختار بدست آمده جنس مجهولات جدید را نیز شناسایی و در طبقه بندی قرار می دهد.
این خلاصه ی فرایندی است که در استدلال رخ می دهد.
علاوه بر این وقتی صحبت از شناخت ذاتی و جنس و فصل بمیان می آید ذهن مجبور به کوچ کردن از عالم محسوس به عالم ذهن می شود و در آن ظرف ذهن دیگر برای استدلال از مفاهیم جزیی عبور کرده و به سراغ مفاهیم کلی می رود. در نتیجه استدلال با نوعی فهم کلی آمیخته است.
این هر دو ویژگی استدلال که از فطرت و طبیعت ذهن آدمی بر می خیزد مقبول طبع اثبات گرایان واقع نشده و آنان با اکتفا به ظاهر پدیده ها از بررسی و شناخت عقلی پدیده ها طفره رفته می روند.
در نگاه پوزیتیویست ها پدیده های انسانی بمانند پدیده های طبیعی ساز و کار مشخص و واحدی دارند که ما می توانیم از طریق تکرار مشاهده و تجربه به قواعد آن پی ببریم و در این راه نیازی به دور و دراز کردن مسیر از طریق استدلالهای پیچیده فلسفی نداریم.
این گوشه ای از نظرگاه پوزیتیویست ها به مسئله روش شناسی علوم اجتماعی است.
🔸مانع عمده دیگر در پذیرش راهیابی برهان در علوم اجتماعی، اعتباری دانستن همه ی مراتب علوم اجتماعی است.
معنی این حرف آنست که پدیده های اجتماعی مطلقا بر آمده از اراده ی آدمیان اند و از اینرو واقعیتی مستقل از وجود آدمیان ندارند.
در نتیجه در هیچ یک از مراتب پدیده های اجتماعی امر حقیقی ثابت، کلی و دائمی وجود ندارد و پدیده ها با یکدیگر اختلاف ذاتی دارند.
▪️اعتباری دانستن علوم اجتماعی نه تنها آن را از قطعیت مطلوب در علوم دور می کند بلکه امکان پیش بینی حوادث آینده را نیز سلب می کند.
#روش_شناسی_علوم_اجتماعی
#برهان
@taamollat
این کتاب را اخیرا از خیابان انقلاب تهیه کردم.
تلاش کرده تا تاثیر جهان بینی ارسطویی را بر پارادایم های علمی نشان دهد.
از جمله توضیح می دهد که همان نگاه ذات گرایانه ی ارسطو -که در یادداشت های قبلی ذکرش گذشت- چگونه بر روش ها و فرآیندهای علمی اثرگذار بوده.
فصل دوم کتاب ناظر به عبور از جهان بینی ارسطویی به جهان بینی نیوتنی است, بعنوان سمبل جهان بینی مادی یا پوزیتیویستی.
کتاب مجموعا سه بخش است که این تطورات علمی را با شواهد فراوان قدم به قدم تا دوره ی معاصر جلو می آورد.
قلم کتاب آسان، ترجمه اش بسیار روان و چاپش نیز عالی است. هنیئا لکم.
#تاریخ_علم
#فلسفه_علم
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش دوم) ‼️دو مانع عمده در پذیرش راهیابی برهان در علوم اجتماعی 🔹استف
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش سوم)
🔹روش برهانی در علوم اجتماعی و مسئله ی #حجاب
🔸 هر چند ما در اینجا بر مباحث فلسفه علوم اجتماعی و روش آن متمرکز هستیم، اما مناقشه راهیابی برهان در علوم اجتماعی خواه ناخواه در کف جامعه و بین کنشگران عادی هم در جریان است، گرچه خود از آن بی خبرند!
مثلاً آنانی که حجاب را یک مسئله ی شخصی دانسته و آثار واقعی بر آن مترتب نمی دانند و نهایتا آن را مربوط به جامعه ی جاهلی عرب یا ادیان گذشته تلقی می کنند، طبیعتاً مسئله ی حجاب را یک قرارداد اجتماعی و عرفی می دانند که آثار آن هم محدود به همان زمان ها و مکان های گذشته است.
طبیعتاً با اندیشه ای که حجاب را اینگونه تفسیر می کند، #استدلال_برهانی و از روی منطق و دلیل بیفایده است.
اما در مقابل آنانی که حکم حجاب را حکمی واقعی دانسته و برای آن آثار حقیقی -مانند استحکام خانواده و...- قائلند طبیعتاً معتقدند که این آثار دائمی، کلی و ضروری است و چنانکه بی بند و باری در گذشته آثار مخربی داشته، امروز هم همان آثار بر بی حجابی مترتب است. در نتیجه بر لزوم رعایت آن #استدلال می کنند.
#حکمت_اسلامی معتقد است که بخش قابل توجهی از مسائل علوم اجتماعی #حقیقی است و در نتیجه برای اثبات و تحلیل آن می توان از استدلال، خصوصا #استدلال_برهانی مدد گرفت.
#روش_شناسی_علوم_اجتماعی
#برهان
#قطعیت_ضرورت_دوام_در_علوم_اجتماعی
#حجاب
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش سوم) 🔹روش برهانی در علوم اجتماعی و مسئله ی #حجاب 🔸 هر چند ما در
📌بعد التحریر ۱
🔹دوستانی که به مطالعات کلامی هم علاقه مند قطعا پی برده اند که این همان مناقشه معتزله و اشاعره در باب واقعیت احکام است که به اینجا (مطلق واقعیت) سرایت کرده و رنگ و بوی فلسفی و اجتماعی گرفته.
در یک نگاه عمیقتر مناقشه معتزله و اشعری نیز همان دعوای فیلسوفان و سوفیست هاست که با رنگ و بوی کلامی ظاهر شده و آن دعوا چیزی نیست جز بر سر واقعیت و حقیقت.
قرنهاست که بشر در جست و جوی ققنوس حقیقت به جست و جو مشغول است.
آیا #حکمت_اسلامی می تواند بشر را به مسیر این گمشده راهنمایی کند؟ 🧐🤔
@taamollat
هدایت شده از مدیریت حوزه علمیه استان تهران
⚜️ يرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ
💢خروش انقلابی حوزویان تهران
در محکومیت اقدام شنیع و مذبوحانه نشریه صهیونیستی فرانسه در توهین به مقام شامخ مرجعیت و ولایت
❗️ار عموم طلاب و اساتید و مردم غیور و ولایتمدار استان تهران دعوت می شود در این تجمع شرکت نموده و به یاوه گویی های این نشریه هتاک و دولت فرانسه پاسخ قاطعانه دهند.
📅زمان: یکشنبه 18 دی ماه ساعت 15 الی 16
📌مکان: مقابل سفارت فرانسه
💠 روابط عمومی
مدیریت حوزه علمیه استان تهران
🇮🇷 https://eitaa.com/howzehtehran
🔗جمله معترضه
📌 علوم اجتماعی در دامن فیزیک یا حکمت؟
🔹خیلی فرق می کند که جامعه و مسائل آن را شاخه ای از فیزیک ببینیم یا شاخه ای از حکمت.
اگر جامعه و مسائل آن شاخه از فیزیک باشد، همه چیزش هم مثل اشیای طبیعی و فیزیکی خواهد بود و همه ی قوانین فیزیک هم در آن جریان دارد.
و چنانکه پدیده های طبیعی روح ندارند و معنا سرشان نمی شود و بر اساس قانون علت و معلول کارشان را می کنند و جلو می روند، پدیده های اجتماعی هم.
این همان نگاه جامعه شناختی است که آگوست کنت ساخته و پرداخته اش کرد و اسمش را گذاشت فیزیک اجتماعی، و امیل دورکیم بر اساس آن پدیده ی خودکشی را تبیین کرد.
در حالیکه اگر پدیده های اجتماعی را ذیل حکمت ببینیم اولا ذات جامعه و زندگی اجتماعی تبیین می شود، ثانیا لایه های گوناگون آن و ثالثا نسبت آن با سایر پدیده ها.
در نگاه حکمی به جامعه، سهم وجودهای غیر مادی و غیرمحسوس نیز در ساخت جامعه ادا می شود و بسیاری چیزهای دیگر.
حکمت صرفا یک دانش نیست، بلکه سبک نگریستن یکپارچه به عالم وجود و یافتن روابط میان اجزای آن است.
#حکمت_اسلامی در پرتو رهنمودهای قرآن کریم و سنت پنجره های جدیدی رو به عوالم انسانی گشوده است.
این است قدر و قیمت و ظرفیت حکمت اسلامی.
#حکمت_اسلامی
#علوم_انسانی
#علوم_اجتماعی
@taamollat
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 استاد فکر و فیلسوف انقلاب
🔹فیلسوف متأله حضرت آیت الله مصباح یزدی از جرگه حکیمان و فقیهان بود که به بنیان حکمت و منطق فقاهت اعتقاد قلبی داشت و در دفاع از این بنیان و منطق از هیچ کوششی دریغ نداشت. ایشان در برابر شبهات و اشکالات برآمده از فلسفه غرب ایستادگی کرد و به نقد فلسفهی شدن هگلی-مارکسی و همچنین ارادهگرایی اقتدارگرایانه، تاریخینگری و ایمانگرایی احساسی پرداخت و به تقویت بنیانهای حکمی و عقلانیت معرفتگرای انقلاب اسلامی اهتمام ورزید و بنیانهای فلسفی اخلاق و فقاهت اسلامی را تقویت کرد. از این رو، حضرت آیتالله العظمی خامنهای ایشان را #استاد_فکر و متفکر اصیل انقلاب اسلامی لقب دادند.
🔸آیت الله مصباح یزدی در ادامهی نهضت فلسفی و الهیاتی اسلام و در ادامه شیخ مفید، فارابی، ابن سینا، نصیرالدین طوسی، علامه حلی، ملاصدرا، سبزواری، امام خمینی، علامه طباطبایی و شهید مطهری به فهم فلسفی از عالم و آدم پرداخت. ایشان مفهوم مرکزی معارف اسلام را #توحید میدانست و با دفاع از حجیت عقل و منطق و با بهرهگیری از وحی و سنت به تبیین حقیقت توحید و اسما و صفات الهی پرداخته و از این طریق به استنباط نظام اندیشهی اسلامی بر محور توحید روی آورد و در طرح کلان #معارف_قرآن یک دوره نظام اندیشه اسلامی و امتدادات توحید را با رویکرد اجتماعی و تمدنی عرضه کرد به نحوی که زیرساخت عقلانی ایمان و حضور فعال و سازندهی انقلابی باشد. از اینرو، آیت الله مصباح یزدی فیلسوف #تعالیاندیش انقلاب اسلامی است.
🔹 برخلاف برخی جریانها، ایشان فرایند کشف نظامات اخلاقی و اجتماعی اسلام را منوط به ایمانگرایی، انکار حسن و قبح ارزشها، نفی حجیت منطق فقاهت، تخریب حکمت و تاسیس فلسفهی ارادهگرا ندانست و با اعتماد به تراث علمی موجود در تمدن اسلامی و منطق اجتهاد و فقاهت، در ادامه سلف صالح حرکت کرد و به چپ و راست گرایش پیدا نکرد. به همین جهت #اضطرار_اندیشی در عصر عسرت و عصر حیرت در دستگاه فکري ایشان مردود است و حاصل ایمانگرایی و معرفتشناسی نسبیگرایانه، نفی هدایتگری عقل و تصور ناصواب ارادهگرایانه از فلسفه و فقاهت است. اگر حجیت و هدایتگری عقل و کاشفیت علم و تقدم آگاهی بر اراده نفی شود دست بشر از دامن وحی و علم و حقیقتیابی کوتاه میشود و حیرت و اضطرار بر فکر و جان آنها استیلا مییابد.
🔸 کلامی جاودانه از استاد فکر:
"يافتن ايدئولوژى صحيح يعنى همان نظام ارزشى حاكم بر رفتارهاى اختيارى در گرو داشتن جهان بينى صحيح و حل مسائل آن است و تا اين مسائل را حل نكند نمىتواند قضاوتى قطعى درباره ارزش رفتارها داشته باشد، چنانكه تا هدف، معلوم نباشد تعيين مسيرى كه منتهى به آن مىشود امكان نخواهد داشت. پس اين شناختهاى نظرى كه مسائل اساسى جهان بينى را تشكيل مىدهد در واقع مبناى نظام ارزشى و احكام عملى عقل بشمار مىرود."(آموزش عقاید)
🔹سخن پایانی:
جبهه انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی همچنان به تفکر اصیل و حکیمانهی امام خمینی، امام خامنهای، علامه طباطبایی، شهید مطهری و آیت الله مصباح یزدی نیاز دارد و میبایست نسل جدید متفکران اصیل انقلاب اسلامی که ریشه در حکمت اسلامی و فقاهت اصولی دارند به جامعه معرفی شوند تا با فکر و اندیشه صائب و فقاهت عمیق جواهری از بنیانهای معرفتی انقلاب اسلامی و وحدت امت اسلام حفاظت کنند و افقهای متعالی آینده را به روی بشر بگشایند. و الا برخی جریانها و رسانهها با #فیلسوفسازی و #متفکرتراشی، اندیشههای التقاطی و فلسفههای انحرافی و اندیشههای ارادهگرایانه و تفسیرهای اقتدارگرایانه به اسم انقلابیگری و تمدنسازی به زیرساختهای فلسفی و فقاهتی انقلاب ضربههای کاری خواهند زد و انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامي را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و جبههی انقلاب را گرفتار #چپ_اسلامی و یا #راست_اسلامی میکنند هر چند ممکن است ادعای خلوصگرایی و غربستیزی و یا توسعهگرایی و تمدنگرایی هم داشته باشند.
♦️ نسل جدید حکیمان و متفکران اصیل انقلاب اسلامی چه کسانی هستند ⁉️
♦️چقدر آنها را میشناسیم⁉️
#استاد_فکر
#معارف_قرآن
#انقلاب_اسلامی
#حکمت_متعالیه
#فقه_جواهری
#تعالی_اندیش
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش سوم) 🔹روش برهانی در علوم اجتماعی و مسئله ی #حجاب 🔸 هر چند ما در
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش چهارم)
🔹در ادامه ی موضوع برهان در علوم اجتماعی، در این یادداشت اشاره مختصری خواهم داشت به تعریف و ویژگیهای استدلال برهانی تا بعد برسیم به کاربردهای آن در علوم اجتماعی و سپس تر هم برخی آثار و نتایجش.
برهان -چنانکه در کتابهای منطقی بتفصیل آمده- گونه ای از استدلال است که برخلاف گونه های دیگر -جدل و خطابه و شعر و مغالطه- هدفی جز اثبات یقینی واقعیت ندارد.
از اینرو هم در شکل استدلال و هم در مواد فقط به سراغ مواد و اشکال یقینی و منتج می رود.
نتیجه چنین استدلالی نیز یقینی، قطعی و واقع نماست.
🔹مهمترین مسئله ی مورد بحث در باب برهان مسئله ی مواد استدلال برهانی است.
علمای منطق اتفاق نظر دارند که برهان حتما باید به مواد بدیهی و غیر قابل خدشه متکی باشد.
🔹 برهانی بودن یک نتیجه بدان معناست که نیاز (یا قابلیت) اثبات ندارد، ضروری است (یعنی هیچ حالتی نیست که این قضایا در آن حالت صادق نباشند) و کلی و دائمی هستند.
این ثمره ی اصلی قضایا و استدلالهای برهانی است.
‼️حال پرسش اصلی آنست که آیا چنین مسائل و قضایایی در پدیده های اجتماعی وجود دارد؟!
#حکمت_اسلامی
#روش_شناسی_علوم_اجتماعی
#برهان
#قطعیت_ضرورت_دوام_در_علوم_اجتماعی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌قلمرو برهان در علوم اجتماعی (بخش چهارم) 🔹در ادامه ی موضوع برهان در علوم اجتماعی، در این یادداشت
📌 بعد التحریر
🔹تفسیر ما از واقعیت اجتماعی (خصوصا نسبت سنجی دقیق آن با طبیعت) تاثیر مستقیمی بر روش تحقیق اجتماعی ما دارد.
از همین جهت مباحث فلسفه ی علوم اجتماعی با مباحث روش و متدولوژی آمیخته است.
استاد شهید مرتضی مطهری در مقدمه ی پاورقی بر مقاله ی هفتم، مطلب کوتاهی دارند بر چگونگی رویش مباحث روش شناسی بر ساقه ی فلسفه که خواندنی است. ببینید.
@taamollat
💢 برنامه برگزاری همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🔹 به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها» در روزهای 26، 27، و 28 دیماه 1401، همراه با حضور و سخنرانی غلامرضا اعوانی، محمد لگنهاوزن، و سیدیدالله یزدانپناه برگزار میشود.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، محل برگزاری همایش، به صورت حضوری، به قرار زیر است:
26 و 27 دیماه: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، پلاک 4
28 دیماه: شعبه قم مؤسسه واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک 71
همچنین علاقهمندان میتوانند از طریق این لینک به صورت مجازی در مراسم حضور داشته باشند.
شایان ذکر است که به شرکتکنندگان (حضوری) در همایش، گواهی شرکت در همایش اعطا خواهد شد.
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/471
https://eitaa.com/hekmatfalsafe
❤️خاطرهای که سردار سلیمانی در دوران حیاتشان اجازه انتشار آن را نداده بود
♦️مادربزرگوار سردار حاج قاسم سلیمانی که از دنیا رفتند، پس از چند روز با جمعی از خبرنگاران تصمیم گرفتیم برای عرض تسلیت به روستای قنات ملک برویم. با هماهنگی قبلی، روزی که سردار هم در روستا حضور داشتند، عازم شدیم. وقتی رسیدیم ایشان را دیدیم که کنار قبر مادرشان نشسته و فاتحه میخوانند. بعد از سلام و احوالپرسی به ما گفت من به منزل میروم شما هم فاتحه بخوانید و بیایید.
♦️بعد از قرائت فاتحه به منزل پدری ایشان رفتیم. برایمان از جایگاه و حرمت مادر صحبت کرد و گفت: این مطلبی را که میگویم جایی منتشر نکنید. گفت: همیشه دلم میخواست کف پای مادرم را ببوسم ولی نمیدانم چرا این توفیق نصیبم نمیشد.
♦️آخرین بار قبل از مرگ مادرم که اینجا آمدم، بالاخره سعادت پیدا کردم و کف پای مادرم را بوسیدم. با خودم فکر میکردم حتماً رفتنیام که خدا توفیق داد و این حاجتم برآورده شد.
♦️سردار در حالی که اشک جاری شده بر گونههایش را پاک میکرد، گفت: نمیدانستم دیگر این پاهای خسته را نخواهم دید تا فرصت بوسیدن داشته باشم.
🌍 @ebratha_ir