eitaa logo
تعقل در قرآن ۲🇵🇸
531 دنبال‌کننده
292 عکس
185 ویدیو
1 فایل
خلاصه ای از چرایی های قرآن تفاسیر به صورت موردی و موضوعی و صوتی سلسله مباحث به ترتیب و تفکیک سوره ها ادمین کانال @tdqn_ir ادمین تبادلات @Mesami929599 برای دریافت جامع مطالب به سایت موسسه مراجعه نمایید 🌐http://tdqn.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر سلام علیکم نبوت و تاریخ در قرآن بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش توضیحی در مورد تکلم خدا با موسی علیه‌‌السلام سوره طه، آیه۱۵ ((إِنَّ الساعَةَ ءَاتِيَةٌ أَكادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كلُّ نَفْسِ بِمَا تَسعَى)) ( قيامت آمدنی است می خواهم آنرا پنهان کنم تا هر کس در مقابل کوششی می کند سزا ببیند.) منافات ندارد جمله مذكور متفرع بر ((لا اله الا انا،من خدای یکتایم)) باشد، براى اينكه هر چند وجوب عبادت خدا ذاتا متفرع بر يكتايى او است ، و ليكن يكتايى او به تنهايى و بدون وجود روز جزا كه آدميان پاداش داده شوند، و نيك و بد از هم متمايز گردند، مطيع و ياغى از هم جدا شوند، اثرى ندارد، و تشريع احكام و اوامر و نواهى بى نتيجه مى ماند، و به همين جهت در قرآن كريم مكرر در مقام اثبات چنين روزى فرموده : هيچ ريبى در آن نيست . مقصود از اينكه درباره قيامت فرمود: ((اكاد اخفيها- نزديكست پنهانش بدارم )): در جمله ((اكاد اخفيها)) ظاهر اينكه اخفاء را مطلق آورد اين است كه مراد اخفاء به تمام معنا باشد، يعنى آن را پنهان بدارم و مكتوم نگه دارم ، و به هيچ وجه احدى را از آن آگاه نكنم ، تا وقتى واقع مى شود ناگهانى و دفعه واقع شود، همچنانكه قرآن كريم صريحا فرموده: ((و جز به طور ناگهانی به سراغ شما نمی آید، سوره اعراف آیه۱۸۷)) ممكن هم هست معناى جمله ((نزديك است پنهانش بدارم )) اين باشد كه نزديك است از آن خبر ندهم ، تا مخلصين از غير مخلصين جدا شده و شناخته شوند، چون بيشتر مردم خداى را به اميد ثواب و ترس از عقاب عبادت مى كنند، و يا از نافرمانيش خوددارى مى نمايند، در حالى كه درست ترين عمل آن عملى است كه صرفا براى رضاى خدا انجام شود، نه به طمع بهشت و ترس از جهنم ، و با پنهان داشتن روز قيامت اين تميز به خوبى صورت مى گيرد، و معلوم مى شود چه كسى خداى را به حقيقت بندگى مى كند، و چه كسى در پى بازرگانى خويش ‍ است . ((لتجزى كل نفس بما تسعى ))- اين جمله متعلق است به كلمه ((آتيه ))و معنايش واضح است . منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحهء۱۹۶ لینک تعقل در قرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran2 سایت تعقل در قرآن: http://tdqn.ir
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر سلام علیکم نبوت و تاریخ در قرآن بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش توضیحی در مورد تکلم خدا با موسی علیه‌‌السلام سوره طه، آیه۱۶ ((فَلا يَصُدَّنَّك عَنهَا مَن لا يُؤْمِنُ بهَا وَ اتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَى)) (آنکه رستاخیز را باور ندارد و پیروی هوس خود کند ترا از باور کردن آن باز ندارد که هلاک می شوی.) كلمه ((صد)) به معناى منصرف كردن است، و كلمه ((فتردى )) از مصدر ((ردى )) به معناى هلاكت است ، و دو ضمير ((عنها)) و ((بها))به ساعت بر مى گردد، و معناى ((صد از ساعت )) اين است كه دلهاى مردم بى ايمان ، تو را از اينكه به ياد آن بيفتى منصرف سازد، تا درباره آن و خصوصياتش فكر نكنى ، و متوجه نشوى كه روزى است كه هر نفسى به هر چه كرده پاداش مى شود، و نيز مراد از بى ايمان ، همان كسانى است كه نسبت به آن روز و شئوناتش كافرند. جمله ((و اتبع هويه ))نسبت به جمله ((من لا يومن )) به منزله عطف تفسيرى است و چنين معنا مى دهد كه : عدم ايمان به قيامت خود مصداق پيروى هوى است ، و چون صالح براى تعليل است ، عليت هوى را براى ايمان نياوردن افاده مى كند، و به دلالت التزام از آن استفاده مى شود كه ايمان به قيامت حق و مخالف با هوى است ، و منجى و مخالف با هلاكت است ، بنابراين حاصل كلام اين مى شود: وقتى قيامت آمدنى و جزاء واقع شدنى باشد، پس مبادا پيروان هواى نفس كه به خاطر همين پيرويشان كافِر به قيامت گشته ، از عبادت پروردگارشان اعراض نمودند، تو را از ايمان به آن منصرف كنند و از ياد آن و ياد شئونات آن غافل سازند تا هلاك گردى. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحهء۱۹۷ لینک تعقل در قرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran2 سایت تعقل در قرآن: http://tdqn.ir
📣همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود✅ 🏅مسابقه کتاب خوانی مجازی📖 برای شرکت در مسابقه و کسب اطلاعات بیشتر با روابط عمومی موسسه در ارتباط باشید👇👇👇 @tdqn_ir 💥همراه با اهدای جوایز ارزنده ✨✨ https://eitaa.com/taaqoldarquran2
هدایت شده از تعقل در قرآن
به نام خداوندبخشنده بخشایشگر  سلام علیکم  نبوت و تاریخ درقرآن  بعثت موسی علیه‌السلام وهارون واحوال فرعون واصحابش توضیحی درمورد تکلم خداباموسی علیه‌السلام  سوره طه، آیه۱۷قسمت اول ((وَ مَا تِلْك بِيَمِينِك يَمُوسى)) (ای موسی این چیست که به دست راست تواست)  آغاز وحى رسالت موسی (عليه السلام ) با استفهام : ((ما تلك بيمينك يا موسى )) واشاره به وجه رد و بدل شدن سؤال و جواب درباره عصا: از اينجا وحى رسالت موسى آغاز مى شود، چون وحى نبوتش در سه آيه گذشته تمام شد، استفهام در اين جمله استفهام تقرير است ،  از آن جناب سؤال شده كه در دست راست چه دارى ؟ و منظور اين است كه خودش نام آن را ببرد، و متوجه اوصاف آن كه چوب خشكى است بى جان ، بشود، تا وقتى مبدل به اژدهايى مى شود آنطور كه بايد در دلش ‍ عظيم بنمايد. و ظاهرا مشار اليه به كلمه ((تلك )) كه آلت اشاره به مونث است،با ((تلك ))بدان اشاره شده است ، و گرنه ممكن بود به اعتبار ((شى ء))، كلمه ((ذلك )) به كار برده و پرسيده باشد ((اين چيست به دستت ))، و اگر اينطور نپرسيد، و آنطور پرسيد، خواست نسبت به آن تجاهل بفرمايد، و گويا بفهماند من نمى دانم آن كه به دست تو است عصا است ، و الا اگر تجاهل در كار نبود استفهام معنا نداشت ، و اين تجاهل نظير تجاهلى است كه ابراهيم (عليه السلام ) نسبت به آفتاب و ماه و ستاره كرد، و هر يك را ديد گفت اين پروردگار من است ، تا وقتى به آفتاب رسيد گفت : ((هذا ربى هذا اكبر،این پروردگارمن است،چون این(ازآن دو)بزرگتراست،سوره انعام ،آیه۷۸)). به وجهى مى توان آيه موردبحث را محمل آيات زير دانست كه مى فرمايد:  ((القارعه ما القارعه و ما ادريك ما القارعه ، يوم يكون الناس كالفراش المبثوث ،کوبنده،چه کوبنده عظیمی است.وتونمی دانی کوبنده چیست؟روزی است که مردم چون ملخ فراری ،روی هم می ریزند،سوره قارعه آیه ۱-۴)). و نيز مى فرمايد: ((الحاقه ما الحاقه و ما ادريك ما الحاقه ،آن رخ دهنده،چیست آن رخ دهنده؟وچه دانی که آن رخ دهنده چیست،سوره حاقه آیات۱-۳)). منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحهء۱۹۸ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran2 سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر سلام علیکم نبوت و تاریخ در قرآن بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش توضیحی در مورد تکلم خدا با موسی علیه‌‌السلام سوره طه،آیه۱۸ (( قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَى غَنَمِي وَلِيَ فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَى)) ( ﮔﻔﺖ: ﺍﻳﻦ ﻋﺼﺎﻱ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﺑﺮ ﺁﻥ ﺗﻜﻴﻪ ﻣﻰ ﺯﻧﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﺮﮒ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﺍﻧﻢ ﻓﺮﻭ ﻣﻰ ﺭﻳﺰم ﻭ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ) وجه پرگوئی موسی علیه‌السلام درپاسخ خداوند، اشاره به عصا اما نه به اين منظور كه از اسم و حقيقت آن اطلاع دارد، بلكه به اين منظور بوده كه اوصاف و خواص آن را ذكر كند، مؤيد اين احتمال، كلام مفصل موسى (عليه السلام ) است كه در پاسخ به اوصاف و خواص عصايش پرداخت ، گويا وقتى شنيد مى پرسند: آن چيست به دستت ؟ فكر مى كند لابد اوصاف و خواص آن را مى خواهند، و گرنه در عصا بودن آن كه ترديدى نيست ، و اين خود طريقه معمولى است كه وقتى از امر واضحى سؤال مى شود كه انتظار ندانستنش از احدى نمى رود، در پاسخ به ذكر اوصاف آن مى پردازند. ((عصا)) معنايش معروف است ، و از نظر لغت در حكم مونث است. و كلمه ((اَتَوَكَّو)) از مصدر توكى است كه به معناى اعتماد و تكيه دادن است ، و كلمه ((هش )) به معناى چوب زدن به درخت براى ريختن برگ آن است تا گوسفندان آن را بخورند، و كلمه ((مارب ))جمع ماربه است ، كه راء آن با هر سه صدا خوانده مى شود، و به معناى احتياج است ، و مراد از اينكه گفت : مرا در آن ماربى (حوائجى ) ديگر است اين است كه اين عصا حوائجى ديگر از من بر مى دارد، و معناى آيه روشن است . و اگر موسى در پاسخ خداى تعالى پرگويى كرد، و به ذكر اوصاف و خواص عصايش پرداخت ، مى گويند بدين جهت بود كه مقام اقتضاى آن را داشت ، چون مقام خلوت و راز دل گفتن با محبوب است ، و با محبوب سخن گفتن لذيذ است ، لذا نخست جواب داد كه اين عصاى من است ، سپس منافع عمومى آن را بر آن مترتب كرد، نكته اينكه گفت ((اين عصاى من است ))هم همين بوده . در اول این آیه ذکرکردیم كه بنا به آن وجه كلام موسى از باب پر گويى با محبوب نبوده ، مخصوصا با در نظر داشتن اينكه ساير منافعش را هم خاطر نشان ساخت و گفت : ((و مرا در آن حوائجى ديگر است )) نظريه ما تأييد مى شود. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحهء۱۹۹ لینک تعقل در قرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran2 سایت تعقل در قرآن: http://tdqn.ir
به نام خداوند بخشنده بخشایشگر سلام علیکم نبوت و تاریخ در قرآن بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش دو معجزه حضرت موسی علیه‌السلام اژدهاشدن عصا و ید بیضاء سوره طه، آیات ۱۹-۲۰-۲۱ (( قَالَ أَلْقِهَا يَا مُوسَى﴿19﴾ فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِيَ حَيَّةٌ تَسْعَى ﴿20﴾ قَالَ خُذْهَا وَلَا تَخَفْ سَنُعِيدُهَا سِيرَتَهَا الْأُولَى ﴿21﴾ )) (ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﻱ ﻣﻮﺳﻲ ! ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻴﻔﻜﻦ (١٩) ﭘﺲ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﻓﻜﻨﺪ ، ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﻣﺎﺭﻱ ﻋﻈﻴﻢ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻰ ﺷﺘﺎﻓﺖ (٢٠) ﺧﺪﺍ ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﮕﻴﺮ ﻭ ﻣﺘﺮﺱ ﻛﻪ ﺑﻲ ﺩﺭﻧﮓ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺍﻭﻟﺶ ﺑﺎﺯ ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﻢ .(٢١) ) ((سيره )) به معناى حالت و طريقه است ، اين كلمه در اصل ، معناى نوعى از سير مى داده ، همچنان كه جلسه به معناى نوعى نشستن است . خداى سبحان در اين آيه به موسى دستور مى دهد عصاى خود را از دست خود بيندازد، و او چون عصا را مى اندازد مى بيند مارى بزرگ شد، كه با چابكى و چالاكى هر چه بيشتر به راه افتاد، و چون امر غير مترقب ديد كه جماد ناگهان داراى حيات شد سخت تعجب كرد، خداى تعالى حركت آن را در آيات مورد بحث سعى ناميد، و فرمود ((فالقيها فاذا هى حيه تسعى )) و نيز در آيات مورد بحث آن حيوان را مار خوانده ، و در جاى ديگر اژدها، و فرموده ((فالقا عصاه فاذا هى ثعبان مبين ،ناگهان عصای خودراافکندواژدهای آشکاری شد،سوره اعراف آیه۱۰۷وسوره شعرا آیه ۳۲)) چون ثعبان به معناى مار بسيار بزرگ است . ((قال خذها و لا تخف سنعيدها سيرتها الاولى ))- يعنى آن را بگير و نترس كه به زودى به حالت اولش (عصا) بر مى گردانيم ، اين جمله دلالت دارد بر اينكه موسى (عليه السلام ) از آنچه ديده ترسيده ، و در جاى ديگر آمده كه فرمود: (( و چون آن را دید که حرکت می کن گویی مار است آنچنان فرار کرد که دیگر پشت سر خود را ننگریست، گفتیم ای موسی بیا و نترس، سوره قصص آیه ۳۱)) البته بايد دانست كه ميان خوف و خشيت فرق است ، آنچه با فضيلت شجاعت منافات دارد خشيت است نه خوف كه به معناى دست زدن به مقدمات احتراز است ، و انبياء (عليهم السلام ) از خشيت منزهند نه از خوف ، همچنان كه خداى تعالى فرمود ((الذين يبلغون رسالات اللّه و يخشونه و لا يخشون احدا الا اللّه ، آنانکه رسالت‌های خدای رامی رسانندوازاوخشیت دارند،وازاحدی خشیت ندارندمگرخدا )) منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحهء۱۹۹ لینک تعقل در قرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran2 سایت تعقل در قرآن: http://tdqn.ir
🕋 اَللّهُمَّ رَبَّ شَهْرِ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فيهِ الْقُرْآنَ 🕋 🌙با تبریک حلول ماه مبارک رمضان 🌙 📢 شرایط شرکت در مسابقه کتابخوانی 1.وقت پاسخگویی به سوالات از افطار تا سحر می باشد. 2.پاسخ باید به صورت یک عدد چهار رقمی ارسال شود.(مثال 1432) 3.پاسخ های ارسالی به آدرس پیامرسان ایتا روابط عمومی پذیرفته است نه باقی پیامرسان ها ( eitaa.com/tdqn_ir ) 4. تمامی سوالات در متن کتاب می باشد پس به دقت مطالعه فرمائید. در آخر از پیشنهادات و انتقادات سازنده علاقمندان به معارف قرآن جهت پیشبرد اهداف خود سپاس گذاریم. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ روابط عمومی مؤسسه فرهنگی تعقل در قرآن
کتاب علت نامگذاری سوره‌ها.pdf
1.68M
«کتاب علت نامگذاری سوره های قرآن» با اقتباس از تفسیر نمونه حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به همت جمعی از یاوران قرآن گردآوری شده است. جهت استفاده در فضاهای دیگر لطفاً با موسسه هماهنگی نمایید. سوالات مسابقه به صورت روزانه ارسال میشود و به ترتیب سوره های قرآن می باشد. eitaa.com/taaqoldarquran
بسم الله الرحمن الرحیم هدیه ما،به شما برای ماه مبارک رمضان سال ۱۴۴۵ از دعای خیر مارا فراموش نفرمایید. جزء 1 ⇨ http://j.mp/2b8SiNO جزء 2 ⇨ http://j.mp/2b8RJmQ جزء 3 ⇨ http://j.mp/2bFSrtF جزء 4 ⇨ http://j.mp/2b8SXi3 جزء 5 ⇨ http://j.mp/2b8RZm3 جزء 6 ⇨ http://j.mp/28MBohs جزء 7 ⇨ http://j.mp/2bFRIZC جزء 8 ⇨ http://j.mp/2bufF7o جزء 9 ⇨ http://j.mp/2byr1bu جزء 10 ⇨ http://j.mp/2bHfyUH جزء 11 ⇨ http://j.mp/2bHf80y جزء 12 ⇨ http://j.mp/2bWnTby جزء 13 ⇨ http://j.mp/2bFTiKQ جزء 14 ⇨ http://j.mp/2b8SUTA جزء 15 ⇨ http://j.mp/2bFRQIM جزء 16 ⇨ http://j.mp/2b8SegG جزء 17 ⇨ http://j.mp/2brHsFz جزء 18 ⇨ http://j.mp/2b8SCfc جزء 19 ⇨ http://j.mp/2bFSq95 جزء 20 ⇨ http://j.mp/2brI1zc جزء 21 ⇨ http://j.mp/2b8VcBO جزء 22 ⇨ http://j.mp/2bFRxNP جزء 23 ⇨ http://j.mp/2brItxm جزء 24 ⇨ http://j.mp/2brHKw5 جزء 25 ⇨ http://j.mp/2brImlf جزء 26 ⇨ http://j.mp/2bFRHF2 جزء 27 ⇨ http://j.mp/2bFRXno جزء 28 ⇨ http://j.mp/2brI3ai جزء 29 ⇨ http://j.mp/2bFRyBF جزء 30 ⇨ http://j.mp/2bFREcc ✨✨✨✨✨ روابط عمومی موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran
سوالات روز اول مسابقه کتابخوانی: 1.ماجرای گاو بنی اسرائیل چه بود؟ الف) خون خواهی مقتول ب) پاداش احسان والدین ج)معجزه دیگر از موسی(ع) د)ایرادات بنی اسرائیل 2. علت برتری آل عمران بر دیگران؟ الف) مقام و منزلت عمران ب) وجود حضرت عیسی (ع) در بین آنها ج) نذر همسر عمران د) پاکی و تقوای و فضیلت آنها 3. وضعیت زن در دوران جاهلیت چگونه بود؟ الف) دارای منزلت ویژه ب) بدون هیچ گونه اراده و حتی محروم از ارث ج) مجاز نبودن به انتخاب همسر د) کالا بودن در دید مردان 4. منظور از حواریون حضرت عیسی(ع) از درخواست مائده چه بود؟ الف) کسب یقین قلبی به رسالت حضرت عیسی(ع) ب) دریافت غذای الهی و بهشتی ( انجیر طلایی با نه ماهی و نه نان) ج) کسب جایگاه ویژه در باقی پیروان انبیاء دیگر د) دریافت هدیه معنوی و عظیم (عید قراردادن آن روز به علت عظمت هدیه) ✨✨✨✨✨✨ روابط عمومی موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran2
سؤالات روز دوم مسابقه کتابخوانی: 1.دلیل زشتی کار مشرکان در احکام چارپایان چیست؟ الف) برتری بت ها بر خالق هستی ب) نبردن نام خدا در ذبح حیوانات ج) محروم کردن همسران از منافع حیوانات د) دادن قسمتی از حیوانات به بت ها 2. اعراف چه کسانی هستند؟ الف) ملائکه ب) انبیاء و اوصیاء ج) اولیاء و علماء د) افرادی که به خاطر اعمال نه بهشتی هستند و نه جهنمی 3. انفال متعلق به چه کسی است؟ الف) همه مسلمانان ب) رزمندگان در جنگ ها ج) خداو پیامبر(ص) د) بیت المال مسلمین 4. انفال شامل چه چیزهایی می شود؟ الف) غنائم جنگی ب) تمامی اموال منقول و غیر منقول بدون مالک خصوصی ج) کوه ها و دشت ها د) هدایای مسلمین به پیامبر(ص) ✨✨✨✨✨✨ روابط عمومی موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran2
هدایت شده از تعقل در قرآن
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه علاقمندان به قرآن بالخصوص همراهان مسابقه کتابخوانی کتاب علت نامگذاری سوره های قرآن به علت درخواست جمعی از همراهان و موافقت داوران مسابقه هر روز قبل ازصبح بعد تمام شدن وقت پاسخ دهی جواب ارسال میگردد: پاسخ سوالات روز اول مسابقه کتابخوانی سوال اول :گزینه ۲ سوال دوم : گزینه ۴ سوال سوم :گزینه ۲ سوال چهارم : گزینه ۱ پس پاسخ صحیح روز اول :2421
پاسخ سوالات روز دوم مسابقه کتابخوانی سوال اول: گزینه ۱ سوال دوم: گزینه ۴ سوال سوم: گزینه۳ سوال چهارم: گزینه ۲ پس پاسخ صحیح روز دوم: 1432
سوالات روز سوم مسابقه کتابخوانی: ۱.مقصود از توبه به مؤمنین چیست؟ الف) برپاداشتن نماز و دادن زکات ب) ترک اعمال مخالف شأن مومنان ج)رفتن به کوه و ترک مردم د) عدم سخن گفتن با غیر خدا 2. چرا توبه قوم یونس (ع) پذیرفته شد؟ الف) توبه بموقع(بمحض آشکارشدن عذاب) ب) جداکردن مادرها از فرزندان ج) گشتن دنبال یونس(ع) د)استقبال از پیامبر به وقت بازگشت 3. علت عذاب ابدی قوم عاد چیست؟ الف) شرک و کفر به خدا ب) پایه گذاری بت پرستی ج)نشر شرک و کفر بعد از طوفان نوح د) اذیت کردن حضرت هود (ع) 4.علت خواب عجیب حضرت یوسف (ع) چه بود؟ الف) اعلام مقام نبوت ب) پیش بینی سجده خانواده بر او ج) پادشاهی یوسف(ع) د) عهده داری سرپرستی یوسف (ع) توسط خدا ✨✨✨✨✨✨ روابط عمومی موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran2
پاسخ سوالات روز سوم مسابقه کتابخوانی سوال اول: گزینه ۲ سوال دوم: گزینه ۱ سوال سوم: گزینه ۳ سوال چهارم: گزینه ۴ پس پاسخ صحیح روز سوم: 2134
سوالات روز چهارم مسابقه کتابخوانی ۱.معنی غرش رعد چیست؟ الف) ذکر اوصاف الهی ب) تسبیح خدا ج)ایجاد ترس در فرشتگان و انسان ها د)نشانه قدرت و عظمت صانع است 2. فرزندان حقیقی ابراهیم (ع) الف) افراد نسبی ابراهیم (ع) ب)پیروان و رسولان بعد از او ج) اولاد موحد ابراهیم(ع) د) دوستداران حضرتش 3.علت بیان خداوند درباره قوم ثمود که فرمود« پیامبران را تکذیب کردند» چه بود؟ الف) ارزش صالح نبی باندازه تمام پیامبران بود ب) محتوی دعوت همه انبیاء یکی است. ج)هریک از انبیاء دارای شآن تمامی انبیاء دارند د)همه انبیاء غیر از اسلام چیزی نیاوردند 4.وحی به زنبور به چه صورت بوده است؟ الف) الهام ب)وسوسه ج)تکوین د)غریزه ✨✨✨✨✨✨ روابط عمومی موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran
پاسخ سوالات روز چهارم مسابقه کتابخوانی سوال اول: گزینه ۲ سوال دوم: گزینه ۳ سوال سوم: گزینه ۱ سوال چهارم: گزینه ۴ پس پاسخ صحیح روز چهارم: 2314
سوالات روز پنجم مسابقه کتابخوانی: 1.سیر الهی در سوره اسراء اشاره به چه چیزی دارد؟ الف) سیر خلق الی خالق عرفاء ب) رفتن از مسجدالحرام به مسجد الاقصی پیامبر در شب معراج ج) خلقت عالم د) سیر مبعوث شدن انبیاء 2. رحمت خدا بر اصحاب کهف چه بود؟ الف)خواب ب) پناه دادن در غار ج) مرگ در عصر کفرو بیداری در عصر موحدان د)نجات از دست پادشاه جبار 3.مریم به چه معناست؟ الف) زن فداکار ب) زن خدمتکار ج) زن عبادتکار و خدمتگزار د) برترین زن بین تمام زنان 4.سیدالنساء العالمین لقب چه کسی است؟ الف) مریم(س) در تمام عصر ها ب) فاطمه(س) در عصر خود ج) فاطمه(س) در عصر خود و دوران قبل آن د) مریم(س) در زمان خود و فاطمه(س) در تمام عصرهای قبل و بعد خود ✨✨✨✨✨✨ روابط عمومی موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran
پاسخ سوالات روز پنجم مسابقه کتابخوانی سوال اول: گزینه ۲ سوال دوم: گزینه ۱ سوال سوم: گزینه ۳ سوال چهارم: گزینه ۴ پس پاسخ صحیح روز پنجم: 2134