eitaa logo
تعقل در قرآن ۲🇵🇸
544 دنبال‌کننده
248 عکس
185 ویدیو
1 فایل
خلاصه ای از چرایی های قرآن تفاسیر به صورت موردی و موضوعی و صوتی سلسله مباحث به ترتیب و تفکیک سوره ها ادمین کانال @tdqn_ir ادمین تبادلات @Mesami929599 برای دریافت جامع مطالب به سایت موسسه مراجعه نمایید 🌐http://tdqn.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم با بینش شرعی ثابت شده است که فردا چهارشنبه، روز مبارک عید سعید فطر، اول ماه شوال سال 1445 هجری قمری در عراق و تمام این منطقه است. از درگاه خداوند متعال طاعات و عبادات همگان را قبول و این عید مبارک را با خیر و برکت به ایشان بازگرداند. دفتر آقای سیستانی - نجف الاشراف
از سوی دفتر معظم له اعلام شد: چهارشنبه روز اول شوال و عید سعید فطر می باشد [فتاوا] حلول ماه شوال برای آیت الله العظمی مکارم شیرازی به اثبات رسیده و ایشان چهارشنبه ٢٢ فروردین ماه را عید سعید فطر اعلام فرمودند Makarem.ir
دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی ر‌ؤیت هلال ماه شوال المکرم١٤٤٥ بنابر شهادت بعضی از موثقین، حلول ماه شوال المکرم برای حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی ثابت گردید. بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردین‌ماه ۱۴۰۳، عید سعید فطر می‌باشد.
هلال ماه شوال رؤیت شد؛ فردا چهارشنبه 22 فروردین عید سعید فطر است دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ روز اول شوال المکرم و عید سعید فطر است. متن اطلاعیه به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم عزیز در ماه مبارک رمضان، به اطلاع می‌رساند برابر گزارش‌های رسیده از گروههای رصدی خبره و مورد اطمینان از نقاط مختلف کشور، رؤیت هلال ماه شوال در غروب روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ مطابق با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۴۵ هجری قمری برای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدظله‌العالی) محرز شده است، بنابراین چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳، اول شوال المکرم ۱۴۴۵ و عید سعید فطر خواهد بود. ضمن عرض تبریک این عید سعید به تمامی برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران، نماز پرشکوه عید سعید فطر فردا در سراسر کشور اقامه خواهد شد.
عید سعید فطر بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد ✨✨✨✨✨✨ موسسه فرهنگی و قرآنی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran
با تبریک مجدد عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه یاوران و علاقمندان قرآن اعلام نتایج مسابقه کتابخوانی( علت نامگذاری سوره های قرآن ) افرادی که به صورت مستمر شرکت کرده و پاسخ صحیح داده اندبه ترتیب زیر می باشد. نفر اول: بانو مکرمه علی اکبری از کاشان نفر دوم: بانو مکرمه رجبی از شیراز نفر سوم: بانو مکرمه موسوی از تهران که طریقه دریافت جوایز در خصوصی اطلاع رسانی می گردد. و همین طور دو عزیز که شرکت مستمر داشته اند ولی تعداد پاسخ صحیح کمتری داشتند. بانو مکرمه سجادی از تهران بانو مکرمه محمدی از تهران این یاوران قرآن نیز یک هدیه متبرک دریافت می نمایند که در خصوصی طریقه دریافت اعلام می گردد. ان شا الله خداوند متعال همه این عزیزان و همراهان ما در برگزاری این مسابقه به عنوان یاوران قرآن ثبت و ضبط بنماید ✨✨✨✨✨✨ موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran
✍ تمامی عزیزان علاقمند به معارف قرآنی لطفاً جهت برنامه ریزی سال جاری (۱۴۰۳) به نظر شما نیاز است با استفاده از لینک زیر در نظر سنجی شرکت کنید و به ما در مسیر قرآنی خود مدد رسانید ✅ https://EitaaBot.ir/poll/6lg75k ✨✨✨✨✨✨ موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran
🔸اطلاعیه شماره یک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیرامون حمله اهداف معینی در سرزمین‌های اشغالی 🔹سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: در پاسخ به جنایت های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمینهای اشغالی را با شلیک ده ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد. 🔹متن اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ ملت شریف و شهید پرورد ایران اسلامی. در پاسخ به جنایتهای متعدد رژیم خبیث صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی ایران، بامداد امروز یکشنبه 26 فروردین، دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بخشی از تنبیه آن رژیم نامشروع و جنایتکار طی عملیات «وعده صادق» با رمز مقدس «یا رسول الله» با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین های اشغلی با ده ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند. جزئیات این عملیات که با مصوبه شورایعالی امنیت ملی و زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح و با حمایت و همراهی غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی و پشتیبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام پذیرفت، به زودی به استحضار مردم قهرمان ایران و آزادگان جهان خواهد رسید. وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ
🔸اطلاعیه شماره یک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیرامون حمله اهداف معینی در سرزمین‌های اشغالی 🔹سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: در پاسخ به جنایت های متعدد رژیم صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق و شهادت جمعی از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان در سوریه، نیروی هوافضای سپاه، اهداف معینی در داخل سرزمینهای اشغالی را با شلیک ده ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار داد. 🔹متن اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ ملت شریف و شهید پرورد ایران اسلامی. در پاسخ به جنایتهای متعدد رژیم خبیث صهیونیستی از جمله حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و شهادت فرماندهان و مستشاران نظامی ایران، بامداد امروز یکشنبه 26 فروردین، دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بخشی از تنبیه آن رژیم نامشروع و جنایتکار طی عملیات «وعده صادق» با رمز مقدس «یا رسول الله» با موفقیت اهدافی را در داخل سرزمین های اشغلی با ده ها فروند موشک و پهپاد مورد اصابت قرار دادند. جزئیات این عملیات که با مصوبه شورایعالی امنیت ملی و زیر نظر ستاد کل نیروهای مسلح و با حمایت و همراهی غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی و پشتیبانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام پذیرفت، به زودی به استحضار مردم قهرمان ایران و آزادگان جهان خواهد رسید. وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیمِ
⭕️فراخوان دعا برای موفقیت رزمندگان جبهه مقاومت و آزادی قدس شریف 🔺با توجه به تشدید درگیری ها در جبهه‌های مقاومت و تاکید رهبران این جبهه بر تاثیر دعا بر سرنوشت جنگ برخی کاربران فضای مجازی با راه اندازی کمپینی با دعوت به قرائت همگانی بخش‌هایی از دعای امام سجاد (ع) در حق مرزبانان خواستار حمایت از رزمندگان شدند 1﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِينَ بِعِزَّتِكَ ، وَ أَيِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ ، وَ أَسْبِغْ عَطَايَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ . (1) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و به عزّتت مرزهای مسلمانان را محکم و استوار ساز و به نیرویت نگهبانان مرزها را توانایی بخش و عطایای آنان را به توانگری‌ات کامل و سرشار کن. ﴿2﴾ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ ، وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ . (2) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پی‌درپی برسان و سختی‌هایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومندشان ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چاره‌جویی، دقّت نظر عنایت کن. 📣📣لطفا نشر حداکثری داشته باشید نصرٌ من الله و فتحٌ قریب و بَشِّر المؤمنین •------✾-🌿🌺🌿-✾------•ـ لینک عضویت👇👇👇 @taaqoldarquran
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، بحث روایی آیات ۱۰-۱۲،سوره طه در تفسير قمى در روايت ابى الجارود از امام باقر (عليه السلام ) آمده است، كه در ذيل جمله ((آتيكم منها بقبس، )) مى فرمود: ((يعنى پاره اى آتش ‍ برايتان بياورم تا گرم شويد))، ((او اجد على النار هدى - يا بر سر آن آتش كسى را بيابم كه راه را بما نشان دهد))، چون موسى (عليه السلام ) راه را گم كرده بود. در كتاب فقيه آمده كه شخصى از امام صادق (عليه السلام ) پرسيد: چرا موسى (عليه السلام ) مأمور كندن كفش خود شد كه قرآن درباره اش ‍ مى فرمايد: ((فاخلع نعليك انك بالواد المقدس طوى ))؟ فرمود: چون كفشهايش ازپوست خرمرده بود!! مؤلف : اين روايت را تفسير قمى نيز بدون ذكر سند و آن هم با ضمير (يعنى از آن حضرت ) آورده و در الدر المنثور هم از عبد الرزاق و فارابى و عبد بن حميد و ابن ابى حاتم از على (عليه السلام ) همين معنا آمده ولى در روايتى ديگر رد شده است ، سياق آيه هم مى رساند كه كندن كفش صرفا به منظور احترام مكان بوده است. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحه۲۱۹ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran2 سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، بحث روایی آیات ۱۴-۱۵، سوره طه درمجمع البيان در ذيل جمله آیه۱۴ ((أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي )) گفته است : بعضى گفته اند معنايش اين است كه (هر وقت به يادت آمد كه نمازى به گردنت هست چه در وقت و چه در خارج وقت ، آن را به جاى آر ) و اين قول از بيشتر مفسرين نقل شده و از امام ابى جعفر (عليه السلام ) هم نقل شده است، و روايت اَنَس از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) كه فرمود: ((هر كه نماز را فراموش كرد هر وقت يادش آمد بخواند، ديگر كفاره اى به گردنش نيست ))، آن را تأييد مى كند، و اين روايت را مسلم در صحيح خود آورده است . مؤلف : اين حديث به طرق ديگرى از اهل سنت با سند و بى سند از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) نقل شده ، و از طرق شيعه از امام باقر و صادق (عليهما السلام ) آمده است . و در مجمع البيان در ذيل جمله آیه۱۵ ((أَكَادُ أُخْفِيهَا)) از ابن عباس نقل كرده كه جمله را به صورت: ((أَكَادُ أُخْفِيهَا عَن نَفسى )) قرائت كرده و در قرائت ابى نيز به همين صورت آمده و از امام صادق (عليه السلام ) نيز روايت شده كه بنابر آن معنا چنين مى شود: نزديك است كه وقت قيامت را از خودم هم پنهان بدارم منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحهء۲۲۰ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
قابل توجه یاوران قرآن عزیز تمامی تصاویر الصاق شده به مطالب کانال توسط هوش مصنوعی و مرتبط با موضوع پست‌ها تهیه شده است لذا از کپی برداری بدون استفاده از لگوی موسسه جداً خودداری نمایید باتشکر از همکاری عزیزان ✨✨✨✨ https://eitaa.com/taaqoldarquran2
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، بحث روايى، آیات ۲۵-۳۵،سوره طه در الدر المنثور است كه ابن مردويه و خطيب و ابن عساكر، از اسماء بنت عميس روايت آورده اند كه گفت : رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) را ديدم كه در مقابل كوه ثبير ايستاده بود و مى فرمود: ((اى كوه ثبير روشن باش ، اى كوه ثبير روشن باش ، بارالها از تو آن مى خواهم كه برادرم موسى خواست و آن اين است كه : سينه ام را گشاده كنى ، و كارم را آسان سازى و گره از زبانم باز كنى ، تا سخنانم را بفهمند، و از اهل بيتم برادرم على را وزيرم سازى ، و پشتم را به وسيله او محكم كنى و او را در كار من شريك سازى ، تا تو را بسيار تسبيح كنيم ، و بسيار ذكر گوييم ، كه تو به ما بصير هستى )). مؤلف : قريب به اين معنا از سلفى از امام باقر (عليه السلام ) و همچنين در مجمع البيان از ابن عباس از ابوذر از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) روايت شده است منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۸صفحهء۲۷۳ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran2 سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
🏴السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا خُزَّانَ عِلْمِ اللَّهِ 🏴السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا تَرَاجِمَةَ وَحْيِ اللَّهِ 🏴السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْعَابِدِينَ وَ سُلالَةَ الْوَصِيِّينَ 🏴السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بَاقِرَ عِلْمِ النَّبِيِّينَ 🏴السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَادِقا مُصَدَّقا فِي الْقَوْلِ وَ الْفِعْلِ 🏴 🏴 🏴 هشتم شوال؛ سالروز تخریب بارگاه مقدس ائمه بقیع (علیهم السلام)، بر شيعيان و محبين اهل بيت (علیهم السلام) تسلیت باد. 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🏴 🏴 موسسه قرآنی تعقل در قرآن Https://tdqn.ir
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، بحث روایی ، آیه۴۴،سوره طه در كتاب علل به سند خود از ابن ابى عمیر روايت كرده كه گفت : به موسى بن جعفر (عليه السلام ) عرض كردم : از معناى آيه (( فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ ))، برايم بفرما، فرمود: اما جمله ((فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا))معنايش اين است كه او را به اسم صريح نخوانيد، بلكه به كنيه بخوانيد و بگوييد ((يا ابا مصعب )) چون كنيه فرعون ابو مصعب و نامش وليد بن مصعب بود، و اما جمله ((لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ )) را براى اين فرمود تا موسى به رفتن حريص تر شود، و گرنه خداى تعالى مى دانست كه فرعون نه متذكر مى شود و نه مى ترسد، مگر وقتى كه عذاب را ببيند، همچنان كه خود خداى تعالى فرمود: ((آنگاه كه دچار غرق شد، گفت : ايمان آوردم كه معبودى نيست جز همان خدايى كه بنى اسرائيل به وى ايمان آوردند، حالا ديگر تسليمم )) و خداى تعالى هم ايمانش را قبول نكرد، و فرمود: (( حالا؟ بعد از آن عصيانها كه قبل از اين كردى و از مفسدين بودى ؟)). مؤلف : صدر اين حديث را الدر المنثور از ابن ابى حاتم از على (عليه السلام ) روايت كرده ، و اگر ((قول لين )) را به ((كنيه ))تفسير كرده ، از باب اين است كه كنيه يكى از مصاديق قول لين است نه اينكه منحصر در آن باشد. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۸صفحهء۲۷۳ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
بعثت موسی (علیه‌‌السلام) و هارون و احوال فرعون و اصحابش، گفتگوی موسی (علیه‌السلام) با فرعون، سوره طه،شرح آیه۴۹، ((قَالَ فَمَن رَّبُّكُمَا يَمُوسی))،( (فرعون )گفت:پروردگارشماکیست؟ ) قسمت اول:(بیان ریشه اعتقادی اين سئوال فرعون که گفت پروردگارشما(موسی وهارون)کیست؟) اين جمله حكايت گفتگوى فرعون و موسى است كه حكايت مى كند فرعون به آن دو گفت : پروردگار شما كيست ؟ ولى كلام موسى از آيات قبل كه خداى تعالى آن دو بزرگوار را مأمور كرد كه نزد فرعون شده ، او را بدين توحيد دعوت كنند. مطلب ديگرى كه از اين گفتگو بدست مى آيد اين است فرعون براى خود معتقد به پروردگارى نبود، بلكه خود را پروردگار مردم (حتى موسى و هارون ) مى دانست ، و به حكايت قرآن مى گفت : ((انا ربكم الاعلى،من پروردگار بزرگتر شمایم، سوره نازعات آیه۲۴ )) و نيز گفته : ((اگرغیرازمن معبودی بگیری تورااززندانیان خواهم کرد،سوره شعراءآیه۲۹)) بنابراين اگر در پاسخ آن دو گفت : ((پروردگار شما كيست ؟))در حقيقت خواسته است از ربوبيت خداى سبحان براى خود تغافل كند و خود را به اين راه بزند كه من كلمه ((پروردگارت )) را نشنيدم لذا مى پرسد پروردگارى كه شما رسول او هستيد كيست ؟ منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۸صفحهء۲۷۳ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
تاریخ تفسیر(قسمت اول): تفسیر و تبیین الفاظ و عبارات قرآن مجید از عصر نزول شروع شده و پیامبر (ص) را به عنوان نخستین مفسر قرآن کریم باید بازشناخت، فارغ از آن‌که تا چه اندازه تفسیر در عهد نبوی مفهوم روشنی داشته است. شخص پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به تعلیم قرآن و بیان معانى و مقاصد آیات کریمه آن مى‌پرداخته است. چنان که خداى متعال مى‌فرماید: «وَأَنْزَلْنَا إِلَیک الذِّکرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیهِمْ» (سوره نحل، آیه ۴۴) و بی تردید برخی از سخنان و رفتارهای آن حضرت با برخی از آیات قرآنی دارای پیوستگی بوده، و به فهم عمیق‌تر آن آیات یاری می‌رسانده است. برخی از احادیث نبوی، به وضوح تفسیر آیه‌ای از قرآن است، مانند آنچه نقل شده که مقصود از «یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ» آن است که «از وی پیروی می‌کنند، آن‌چنان که سزاوار اوست». گاه چنین می‌نماید که پیامبر (ص) سخنی فرموده که توسط مخاطبان یا پسینیان مفسر آیه‌ای از قرآن شمرده شده است. از جمله این حدیث نبوی که «بنی اسرائیل هرگاه یکی از آن‌ها خادمی ‌و چارپایی و زنی داشت، پادشاه خوانده می‌شد»، مفسر آیۀ «وَجَعَلَکُم مُلُوکاً» دانسته شده است، بدون آن‌که در متن حدیث اشاره‌ای مستقیم به آیه وجود داشته باشد. سیوطی در نوع ۸۰ از الاتقان، مجموعه‌ای از احادیث نبوی در باب تفسیر را گرد آورده است. و پس از رحلت آن حضرت، صحابه و سپس سایر مسلمانان، به تفسیر قرآن می پرداختند. ✨✨✨✨✨✨ موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran
بعثت موسی (علیه‌‌السلام) و هارون و احوال فرعون و اصحابش، گفتگوی موسی (علیه‌السلام) با فرعون، سوره طه،شرح آیه۴۹، ((قَالَ فَمَن رَّبُّكُمَا يَمُوسی))،( (فرعون )گفت:پروردگارشماکیست؟ ) قسمت دوم:( اقوال مختلفى كه درباره مذهب و اعتقاد فرعون ) يكى از اصول قطعى و مسلم نزد امت ها بت پرست(ازجمله فرعون که خودآلهه ای داشته است) اين است كه آفريدگار تمامى عالَم حقيقتى است كه بزرگتر از آن است كه با مقياسى اندازه گيرى و تحديد شود و عظيم تر از آن است كه عقل و يا وَهم كسى به او احاطه يابد و محال است كسى با عبادت خود متوجه او شده باشد، و با قربانيش به او تقرب جويد، پس او را نبايد اله و رب خود گرفت ، بلكه واجب آن است كه در عبادت متوجه بعضى از مقربين درگاهش شد و براى آن واسطه قربانى كرد، تا او آدمى را به خدا نزديك نموده ، در درگاهش شفاعت كند، و اين واسطه ها همان آلهه و اربابند، و خداى سبحان نه اله است و نه رب ، بلكه او اله آلهه و رب ارباب است ، پس ‍ اينكه كسى بگويد: براى من ربى است ، لابد مقصودش يكى از آلهه غير خدا است ، و نمى تواند مقصودش خداى سبحان باشد، و در محاوره وثنى ها و گفتگوهاشان همين معنا مقصود است . منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۸صفحهء۲۷۳ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
چهل و شش سالگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(محافظان حریم ولایت و امامت) بر تمام عاشقان مکتب شهادت در راه خدا تبریک باد موسسه قرآنی تعقل در قرآن https://tdqn.ir
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، گفتگوی موسی علیه‌السلام بافرعون، سوره طه،شرح آیه۴۹، ((قَالَ فَمَن رَّبُّكُمَا يَمُوسی))،( (فرعون )گفت:پروردگارشماکیست؟ ) قسمت سوم:( فرعون نیز خود الهه ای دارد؟) پس اينكه فرعون پرسيد ((پروردگار شما كيست ؟)) نخواست وجود خداى سبحان را كه آفريدگار همه عالَم است انكار كند، و نيز اين سؤال وى انكار اينكه خود او الهى دارد نيست ، چون در قرآن كريم در سوره اعراف ، آيه 127 مضمونى است كه مى رساند خود فرعون نيز آلهه اى داشته و آن اين است كه : ((درباريانش مى گويند آيا موسى را به حال خود وا مى گذارى كه مقام تو و آلهه ات را به هيچ بگيرد؟.)) بلكه منظور او اين بوده كه بفهمد اله موسى و فرعون كيست ؟ آيا غير فرعون اله و ربى دارند؟ و اين همان معنايى است كه گفتيم از تغافل فرعون از دعوت آن دو به خداى سبحان در اولين بار دعوتشان استفاده مى شد، پس فرعون چنين فرض كرده (و لو فرض شخص متجاهل ) كه موسى و برادرش او را به سوى بعضى آلهه غير خدا كه معمول در آن روز بوده مى خوانند، لذا مى پرسد آن اله و رب كيست ؟ منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۸صفحهء۲۷۳ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran2 سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، گفتگوی موسی علیه‌السلام بافرعون، سوره طه،آیه۵۰ ((قَالَ رَبُّنَا الَّذِى أَعْطى كلَّ شىْءٍ خَلْقَهُ ثمَّ هَدَى، موسی گفت: پروردگار ما همان است که خلقت هر چیزی را به آن داد و سپس هدایتش کرد)). قسمت اول: ● توضيح نكات و دقائق جواب موسی علیه السلام که در قالب برهان خلق و هدایت همه چیز رب العالمین را معرفی نمود : سیاق آیه یعنی وقوع آن در جواب از سوال فرعون که پرسید پروردگار شما کیست. پس برگشت معناى آيه به اين مى شود كه پروردگار من آن كسى است كه ميان همه موجودات رابطه برقرار كرده و وجود هر موجودى را با تجهيزات آن يعنى قوا و آلات و آثارى كه به وسيله آن به هدفش منتهى مى شود، با ساير موجودات مرتبط نموده است ، مثلا جنين از انسان را كه نطفه است به صورت انسان فى نفسه مجهز به قوا و اعضايى كرده كه نسبت به افعال و آثار تناسبى دارد، كه همان تناسب او را به سوى انسانى كامل منتهى مى كند، كامل در نفس، و كامل از حيث بدن . پس به نطفه آدمى ، با استعدادى كه براى آدم شدن دارد خلقتى كه مخصوص او است داده شده و آن خلقت مخصوص همان وجود خاص ‍ انسانى است ، آنگاه همان وجود با آنچه از قوا و اعضاء كه دارد بدان مجهز شده به سوى مطلوبش كه همان غايت وجود انسانى و آخرين درجه كمال مخصوص به اين نوع است سير داده مى شود. چون سير و حركت هر چيزى رتبه بعد از خلقت و وجود او است ، گو اينكه همين تأخر در موجودات جسمانى كه وجودشان تدريجى است تأخر زمانى هم به خود مى گيرد. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۸صفحهء۲۷۳ سایت تعقل درقرآن: https://tdqn.ir
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، گفتگوی موسی علیه‌السلام بافرعون، سوره طه،شرح آیه۵۰ ((قَالَ رَبُّنَا الَّذِى أَعْطى كلَّ شىْءٍ خَلْقَهُ ثمَّ هَدَى، موسی گفت: پروردگار ما همان است که خلقت هر چیزی را به آن داد و سپس هدایتش کرد)). قسمت دوم: ● توضيح نكات و دقائق جواب موسی علیه السلام که در قالب برهان خلق و هدایت همه چیز رب العالمین را معرفی نمود : مراد از هدايت دراین آیه، هدايت عمومى است كه دامنه اش ‍ تمامى موجودات را گرفته است ، نه هدايت مخصوص به انسانها و معناى هدايت عمومى با تجزيه و تحليل هدايت خاص انسانى و سپس ‍ القاء خصوصيت انسانى آن به خوبى معلوم مى شود، زيرا اگر اين کاررابکنیم می فهمیم که هدايت هرچیزی عبارت ازراه نشان دادن به آن است ،راهی که آنرابه مطلوبش برساند. پس معلوم شد كه كلام مورد بحث(موسی عليه السلام به فرعون) يعنى جمله ((الذى اعطى كل شى ء خلقه ثم هدى، پروردگار ما همان است که خلقت هرچیزی رابه آن دادوسپس هدایتش کرد))، مشتمل بر برهانى است كه ربوبيت منحصره را براى خداى تعالى اثبات مى كند، چون خلقت موجودات و ايجاد آنها فرع اين است كه مالك وجود آنها باشد، زيرا موجودات به ((وجود))قائمند - و نيز مالك تدبير آنها بوده باشد. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۸صفحهء۲۷۳ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran2 سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir