eitaa logo
تعقل در قرآن ۲🇵🇸
508 دنبال‌کننده
306 عکس
186 ویدیو
1 فایل
خلاصه ای از چرایی های قرآن تفاسیر به صورت موردی و موضوعی و صوتی سلسله مباحث به ترتیب و تفکیک سوره ها ادمین کانال @tdqn_ir ادمین تبادلات @Mesami929599 برای دریافت جامع مطالب به سایت موسسه مراجعه نمایید 🌐http://tdqn.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تعقل در قرآن
⬛ *ای فرزانه‌ترین قامت افراشته دین خدا؛ سرچشمه ناب‌ترین نگاه شیعه! در صبوری سینه‌ات شکی نیست؛ تو از سلاله سینه سوختگان شریعت شیرین خدایی و پاسدار ویژگی‌های‌ رفیع اسلام؛ بهشت گوارایت! سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام، رئیس مذهب جعفری تسلیت باد.* 🏴 *موسسه قرآنی تعقل در قرآن * @taaqoldarquran
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، گفتگوی موسی علیه‌السلام بافرعون، سوره طه،آیه۵۳و۵۴ (( الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الاَرْض مَهْداً... لاَيَتٍ لاُولى النُّهَى،)) (همانکه زمین را برای شما گهواره‌ای کرد و برایتان در آن راه‌ها کشید و از آسمان آبی فرود آورد و با آن انواع مختلف گیاه پدید آوردیم بخورید و حیوانات خود را بچرانیدکه درآن برای اهل خردعبرت هااست) قسمت سوم: (تتمه داستان هدايت عمومى و ارائه شواهدى روشن براى آن) : جمله آيه ۵۳((و جعل لكم فيها سبلا)) اشاره است به راههايى كه آدميان در زمين و در بين نقاط مختلف آن كشيده و طى مى كنند تا به مقاصد خود برسند، كه اين نيز از باب هدايت است ، و جمله موردبحث آیه۵۳((و انزل من السماء ماء فاخرجنا به ازواجا من نبات شتى، كلوا و ارعوا انعامكم... )) اشاره است به اينكه انسانها و حيوانات را به استفاده از نباتات راهنمايى كرده كه اگر نمى كرد نمى توانستند زنده بمانند و نيز آسمان را به فرستادن باران و باران را به باريدن و نبات را به روييدن هدايت فرمود. حرف ((باء))در ((به ))باءسببيت است ، كه نظام سببيت و مسببيت ميان امور اين عالم را تصديق مى كند و مراد از ازواج بودن نباتات ، انواع و اصناف داشتن آن است ، انواع و اصناف نزديك به هم ، همانطور كه مفسرين آن را چنين تفسير كرده اند و يا مراد از آن حقيقت معناى زوجيت است كه دلالت كند بر اينكه نر و مادگى ميان گياهان نيز هست ، همچنانكه علم روز نيز همين را مى گويد و در حقيقت قرآن كريم در چندين قرن قبل از پيدايش علوم امروز از اين حقيقت خبر داده است. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحه۲۳۸ سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، گفتگوی موسی علیه‌السلام بافرعون، سوره طه،آیه۵۳و۵۴، (( الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الاَرْض مَهْداً... لاَيَتٍ لاُولى النُّهَى)) (همانکه زمین را برای شما گهواره‌ای کرد و برایتان در آن راه‌ها کشید و از آسمان آبی فرود آورد و با آن انواع مختلف گیاه پدید آوردیم بخورید و حیوانات خود را بچرانیدکه درآن برای اهل خردعبرت هااست.) قسمت چهارم(تتمه داستان هدايت عمومى و ارائه شواهدى روشن براى آن) : درجمله آیه۵۳ ((فاخرجنا به ازواجا من نبات شتى )) التفات از غيبت به تكلم با غير به كاررفته است. وجه آن اين است كه مى خواهد به بديع بودن اين صنع عجيب و صور گوناگون و ازواج مختلفه آن اشاره كند كه هر كدام براى خود يك نوع حيات دارد، در حالى كه همه از يك آب ارتزاق مى كنند و معلوم است كه صنع عظيم، جز از صانعى عظيم سر نمى زند و اين نيز معمول است كه وقتى عظيمى درباره خود سخن مى گويد به ((ما))تعبير مى آورد و از خودش و اعوان و خدم خود صحبت مى كند، و اين التفات در چند جا از كلام خداى تعالى كه از بيرون آوردن نبات به وسيله آب سخن گفته به كار رفته است، مانند آيه ۶۰سوره نمل((برایتان ازآسمان ،آبی فرستاد،پس به وسيله آن باغهای دارای بهجتی رویاندیم )). و در جمله آیه۵۴((...ان فى ذلك لايات لاولى النهى ))كلمه ((نهى ))جمع نهيه - به ضم نون و سكون هاء - است، كه به معناى عقل است، و اگر عقل را نهيه ناميده اند براى اين بوده كه عقل، آدمى را از پيروى هواى نفس نهى میکند. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحه ۲۳۸ لینک تعقل درقرآن: eitaa com/taaqoldarquran سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، رفتن موسی عليه السلام به کوه طوروگمراهی بنی اسرائیل: سوره طه، آیه۸۰، (( يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ قَدْ أَنجَيْنَاكُم مِّنْ عَدُوِّكُمْ وَوَاعَدْنَاكُمْ جَانِبَ الطُّورِ الْأَيْمَنَ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ)) ( ﺍﻱ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ! ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻨﺘﺎﻥ ﻧﺠﺎﺕ ﺩﺍﺩﻳﻢ ، ﻭ ﺑﺎ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺟﺎﻧﺐ ﺭﺍﺳﺖ ﻃﻮﺭ ﻭﻋﺪﻩ ﮔﺬﺍﺷﺘﻴﻢ ﻭ ﺗﺮﻧﺠﺒﻴﻦ ﻭ ﻣﺮﻍ ﺑﺮﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ) خداى تعالى جمله اى از منت هاى خود را بر بنى اسرائيل مى شمارد، مانند اينكه از قبطيان نجاتشان داد، و در طرف راست طور ميعادى برايشان معين كرد، و من و سلوى برايشان نازل فرمود، به نظر مى رسد كه قولى در آیه درتقدير باشد، ((يعنى گفتيم اى بنى اسرائيل )). و مراد از ((عدوكم - دشمنتان ))فرعون باشد، كه خدا غرقش كرد، و بنى اسرائيل را بعد از سالها محنت از شر او نجات داد. ((و واعدنا كم جانب الطور الايمن ))- كلمه ايمن منصوب است تا صفت جانب باشد، (طرف راست طور) و بعيد نيست مراد از اين مواعده همان مواعده اى باشد كه خداى عز و جل با موسى كرد، كه سى روز در ميقات بماند، تا تورات را بر او نازل كند، كه داستانش در سوره بقره و غير آن گذشت و همچنين داستان انزال من و سلوى، كه ديگر به شرح آن نمى پردازيم. منبع:ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۴صفحه۲۶۰ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، رفتن موسی عليه السلام به کوه طوروگمراهی بنی اسرائیل: سوره طه،آیه۸۵ (( قَالَ فَإِنَّا قَدْ فَتَنَّا قَوْمَك مِن بَعْدِك وَ أَضلَّهُمُ السامِرِى )) (خداوندبه موسی فرمود:ماازپی آمدن توبه کوه طور قومت راامتحان کردیم وسامری گمراهشان کرد. ) كلمه ((فتنه )) به معناى امتحان و اختبار است و اگر اضلال را به سامرى - كه گوساله را درست كرده و بنى اسرائيل را به عبادت آن وا داشت - نسبت داده ، به خاطر اين بوده كه سامرى يكى از عوامل ضلالت آنان بوده است. و حرف ((فاء)) در جمله ((فانا قد فتنا قومك ))براى تعليل است و مطلبى را كه از مفهوم سياق بر مى آيد تعليل مى كند، زيرا از قول موسى كه گفت (اینک ایشانندپشت سرم) فهميده مى شود كه مردمش در هنگام بيرون آمدنش وضع خوبى داشته اند، و پيش آمدى كه مايه دلواپسى موسى در غيبتش باشد پيش نيامده بود، و چون از ناحيه آنان خاطرش جمع بوده خطاب شده كه خيلى خاطر جمع نباش ما بعد از آمدنت آنان را آزموديم ، درست از امتحان در نيامدند و گمراه شدند. و كلمه ((قومك )) در اين آيه عموم مردم هست، و مراد از قوم در آيه قبلى آن هفتاد نفرى باشد كه براى بردن ميقات انتخاب نموده بود. منبع:ترجمه تفسير الميزان جلد 14 صفحه 266 لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
هدایت شده از تعقل در قرآن ۲🇵🇸
سلام و عرض خیر مقدم به تمام قرآن دوستان عزیزی که چه از قبل یاران با وفای ما بودند و چه دوستان عزیزی که جدیدا به جمع ما اضافه شدن. ممنون که ما رو همراهی می‌کنید.😊 اگر نکته ، سوال و یا هر صحبتی که در مورد مباحث مطرح شده در کانال دارید رو می‌تونید در لینک زیر مطرح نمایید. https://harfeto.timefriend.net/17082748836616 موفق و سر بلند باشید🌷
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، رفتن موسی عليه السلام به کوه طور و گمراهی بنی اسرائیل: سوره طه آیه۸۶ (( فَرَجَعَ مُوسَىٰ إِلَىٰ قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفًا قَالَ يَا قَوْمِ أَلَمْ يَعِدْكُمْ رَبُّكُمْ وَعْدًا حَسَنًا أَفَطَالَ عَلَيْكُمُ الْعَهْدُ أَمْ أَرَدتُّمْ أَن يَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبٌ مِّن رَّبِّكُمْ فَأَخْلَفْتُم مَّوْعِدِي )) ( ﭘﺲ ﻣﻮﺳﻲ ﺧﺸﻤﮕﻴﻦ ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻫﻨﺎﻙ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻗﻮﻣﺶ ﺑﺎﺯﮔﺸﺖ ، ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ ! ﺁﻳﺎ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ [ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻧﺰﻭﻝ ﺗﻮﺭﺍﺕ ]ﻭﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﻴﻜﻮ ﻧﺪﺍﺩ ؟ ﺁﻳﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﺁﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻃﻮﻟﺎﻧﻲ ﺁﻣﺪ ﻳﺎ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺸﻤﻰ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﻭﺩ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻛﺮﺩﻳﺪ ؟! ) معناى آيه مورد بحث اين است كه موسى به قوم خود برگشت در حالى كه غضبناك و سخت خشمگين - و يا اندوهناك - بود و شروع كرد به ملامت ايشان بر كارى كه كرده بودند و گفت : اى قوم مگر پروردگارتان وعده نيكو نداد و آن اين بود كه تورات را بر ايشان نازل كند كه در آن حكم خدا است و عمل به آن مايه سعادت دنيا و آخرت ايشان است و يا اين بود كه ايشان را از شر دشمن نجات داده ، در زمين مكنتشان دهد، و به نعمتهايى بزرگ اختصاصشان بدهد، ((افطال عليكم العهد - آيا من دير كردم ))؟ كه مقصود دير شدن ، دير شدن مدت مفارقت موسى از ايشان است ، به طورى كه از برگشتن وى مأيوس شده ، نظامشان مختل شده است ((ام اردتم ان يحل عليكم غضب من ربكم - و يا خواستيد غضبى از پروردگارتان به شما برسد))؟ پس به اين منظور با كفر به خدا راه طغيان پيش گرفتيد، و بعد از ايمان به خدا به پرستش گوساله پرداختيد، ((فاخلفتم موعدى ))، و وعده اى كه به من داديد كه بعد از رفتنم نيكو جانشينيم كنيد تخلف كرديد. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحهء۲۶۷ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran2 سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
هدایت شده از تعقل در قرآن
تاریخ تفسیر( قسمت چهارم) عصر صغار صحابه: در عصر صغار صحابه همچنان دو گرایش توجه به تفسیر و پرهیز از تفسیر دیده می‌شود، اگرچه نیاز به تفسیر بیش از پیش درک شده، و نگاه‌ها بدان احترام‌آمیزتر شده است. ابن‌عباس (د۶۸ق) که به عنوان شیخ مفسران شناخته می‌شود، برجسته‌ترین شخصیت در میان نسل جوان صحابه بود که یک مکتب پُر توان تفسیری را در مکه بنیاد نهاد و طالبانی از سرزمین‌های مختلف را پرورش داد. عبدالله بن عمر (د ۷۳ق) را نیز باید در رأس گروهی یاد کرد که به پیروی از نسل مهتر صحابه، از برخورد علمی ‌با معارف دینی و در همین راستا از پرداختن به تفسیر قرآن پرهیز داشتند دوره کبار صحابه: از نظر پرداخت مضامین تفسیری، در دورۀ کبار صحابه گاه به نظر می‌رسد مرزهای تفسیر و متن نامعین است. برخی از آنچه می‌توانست تفسیری از سوی صحابه باشد، به عنوان قرائت از آنان تلقی و نقل شده است. قرائاتی در بردارندۀ برخی افزوده‌ها به‌خصوص از کسانی چون عبدالله بن مسعود و ابی‌ بن‌ کعب نقل شده است. برخی قرائات مبتنی بر تغییر لفظ را می‌توانند نوعی تفسیر تلقی گردند. منبع: مجموع کتب تفسیری متقدم و متأخر ✨✨✨✨✨✨ موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش رفتن موسی عليه السلام به کوه طور و گمراهی بنی اسرائیل: سوره طه،آیه۸۷ قَالُوا مَا أَخْلَفْنَا مَوْعِدَكَ بِمَلْكِنَا وَلَٰكِنَّا حُمِّلْنَا أَوْزَارًا مِّن زِينَةِ الْقَوْمِ فَقَذَفْنَاهَا فَكَذَٰلِكَ أَلْقَى السَّامِرِيُّ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺎ ﺑﺎ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﺗﻮ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻧﻜﺮﺩﻳﻢ ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﺭﻫﺎﻳﻲ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺍﺯ ﺯﻳﻮﺭ ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺍﻳﻦ ﻗﻮم ﺭﺍ ﺣﻤﻞ ﻛﻨﻴﻢ ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ]ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻴﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﺎﻣﺮﻱ ﻫﻢ [ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺯﻳﻮﺭ ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺩﺍﺷﺖ ]ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ . گويا مراد از جمله ، ((ما اخلفنا موعدك بملكنا)) اين باشد كه ما با اختيار خود تو را مخالفت و وعده ات را خلف نكرديم ، - همچنانكه بعضى اينطور معنا كرده اند و ممكن هم هست مراد اين باشد كه (قوم موسی گفتند)ما از اموال و ملك خود چيزى براى ساختن گوساله مصرف نكرديم ، تا در اين امر قصد عمدى داشته باشيم و ليكن ما اموال و اثقال و زيور آلات قوم را حمل مى كرديم ، (چون خسته شديم ) آن را انداختيم سامرى برداشت و در كوره ريخت ، و با آن اين گوساله را درست كرد. كلمه ((اوزار)) جمع ((وزر))، به معناى ثقل و سنگينى است و كلمه ((زينت )) به معناى زيور است ، مانند گردن بند و گوشواره و دستبند، و كلمه ((قذف )) و ((القاء)) و ((نبذ))هر سه به يك معنا است و آن عبارت است از طرح و انداختن . و معناى اينكه گفتند: ((و لكنا حملنا اوزارا...))، اين است كه ((ليكن بارهايى از زيور آلات قوم با ما بود)) و بعيد نيست كه مقصود قوم فرعون باشد - و ما آنها را انداختيم و اين چنين سامرى آنها را بينداخت - يعنى در آتش بينداخت و يا او نيز هر چه در دست داشت مانند ما بينداخت و آنگاه گوساله را بيرون آورد. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحه۲۶۷ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran2 سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، رفتن موسی عليه السلام به کوه طور و گمراهی بنی اسرائیل: سوره طه،آیه۸۸ (( فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلاً جَسداً لَّهُ خُوَارٌ فَقَالُوا هَذَا إِلَهُكمْ وَ إِلَهُ مُوسى فَنَسىَ )) ( و برای آنان(سامری)مجسمه گوساله ای که صدایی همچون صدای گوساله داشت پدیدآورد؛وگفتند:((اين خدای شما،وخدای موسی است))وسامری حقيقت رافراموش کرد. ) در كلمه ((اخرج )) دلالتى است بر اينكه كيفيت ساختن گوساله پنهانى و دور از مردم بوده ، چون فرموده گوساله اى برايشان بيرون آورد، و كلمه ((جسد))به معناى جثه اى است كه جان نداشته باشد، و به هيچ وجه بر بدن جاندار اطلاق نمى شود، اين نيز دلالت دارد بر اينكه گوساله مذكور بى جان بوده ، و در آن هيچ اثرى از آثار حيات نبوده، و كلمه ((خوار))- به ضمه خاء - به معناى آواز گوساله است . بعضى ازمفسرین گفته اند ضمير در((نسی)) به سامرى بر مى گردد و مراد از آن فراموش كردن خداى تعالى است بعد از آنكه به ياد او بود، چون به او ايمان آورده بود و معنايش اين است كه سامرى بعد از آنكه به پروردگارش ايمان آورده بود او را فراموش كرده ، عملى انجام داد كه قوم را گمراه نمود. و ظاهر جمله ((فقالوا هذا الهكم و اله موسى ))از آنجا كه نسبت گفتن را به جمع داده و فرمود: ((گفتند)) اين است كه در قضيه ساختن گوساله ، افراد ديگرى همدست سامرى بوده اند. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۸صفحه۲۷۳ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، رفتن موسی عليه السلام به کوه طور و گمراهی بنی اسرائیل: سوره طه،آیه۸۹ (( أَ فَلا يَرَوْنَ أَلا يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ قَوْلاً وَ لا يَمْلِك لهَُمْ ضرًّا وَ لا نَفْعاً )) ( (خداوندمی فرماید:)آیانمی دیدندکه گوساله سخنی به آنهابازمی گويد و برای ايشان سود و زیانی ندارد. ) اين فقره از آيه مورد بحث ، پرستندگان گوساله را توبيخ مى فرمايد به اينكه : چيزى را پرستيدند كه مى دانند جوابگوى ايشان نيست و دعايشان را مستجاب نمى كند، و مالك نفع و ضررى از ايشان نيست تا ضررى را از آنان دفع و نفعى را به سويشان جلب كند و از ضروريات عقل هاى خود ايشان است كه رب و معبود بايد دعاى پرستنده خود را مستجاب كند و ضرر او را دفع نموده منافع را به سويش جلب نمايد و خلاصه مالك نفع و ضرر معبود و مربوبش باشد. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحه۲۶۹ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش رفتن موسی عليه السلام به کوه طور و گمراهی بنی اسرائیل: سوره طه،آیه۹۰ (( وَ لَقَدْ قَالَ لهَُمْ هَرُونُ مِن قَبْلُ يَقَوْمِ إِنَّمَا فُتِنتُم بِهِ وَ إِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَنُ فَاتَّبِعُونى وَ أَطِيعُوا أَمْرِى )) ( در اين فقره توبيخ و سرزنش ايشان (قوم موسی)را تأكيد نموده و تقرير جرم آنان را بيشتر مى كند، و معنايش اين است كه ايشان علاوه بر اينكه به احكام ضرورى عقولشان و تذكرات آن متذكر نگشته از پرستش گوساله دست بر نمى دارند، و به چشم خود نمى بينند، و به عقل خود تعقل نمى كنند، از طريق گوش نيز متذكر نگشته و به آنچه كه به گوششان مى رسد اعتناء نمى نمايند ) چون پيامبرشان هارون به ايشان گفت كه اين گوساله فتنه اى است كه بدان مبتلا شده اند، و پروردگارشان خداى رحمان عز و جل است و واجب است او را كه پيامبرشان است پيروى و اطاعت كنند. ولى سخن او را رد كرده و گفتند: ((لن نبرح عليه عاكفين حتى يرجع الينا موسى )) اين گوساله را مى پرستيم تا آنكه موسى نزد ما برگردد و ببينيم او درباره گوساله چه مى گويد و چه دستور مى دهد. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحه۲۶۹ ✨✨✨✨✨✨ موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ قمری: الأربعاء، 6 ذو القعدة 1445 🌹 امروز متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليه السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليه السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليه السّلام ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: 🌸5 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام ▪️24 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام ▪️31 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام 🌸33 روز تا روز عرفه 🌸34 روز تا عید سعید قربان ✅ با ما همراه شوید... 🔗 ایتا: eitaa.com/taaqoldarquran 🔗 سروش: sapp.ir/taaghol_dar_quran 🔗 تلگرام: t.me/taaqoldarquran ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تعقل در قرآن ۲🇵🇸
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ قمری: الأربعاء، 6 ذو القعدة 1445 🌹 امروز
📅 امروز چهارشنبه ☀️26 اردیبهشت 1403 شمسی 🌙 06 ذی القعده 1445 قمری ☀️ 🔸افتتاح اولين آموزشگاه خلباني كشور (1321ش) 🔸 اعلام موجوديت رژيم اشغالگر قدس در فلسطين (1327ش) 🔸 عمليات محدود حسين بن علي در ميمك توسط سپاه (1361ش) 🔸 درگذشت استاد اخلاق فاطمی نیا(۱۴۰۱) 🌙 🔸 رحلت حكيمِ الهي "ميرزا ابوالحسن جلوه" عارف و استاد اخلاق(1314 ق) 🔸 وفات فقيه متكلم، آيت ‏اللَّه "ميرزا صادق آقا مجتهد تبريزي" (1351 ق) 🔸 روز بزرگداشت شاهچراغ
💐 روز بزرگداشت شاهچراغ ✍ احمد بن موسی بن جعفر ملقب به شاهچراغ و مشهور به سید السادات الاعاظم، از فرزندان امام کاظم(ع) و برادر حضرت امام رضا (ع) است که در نزد پدرش از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار بوده است. 🔸 شیخ مفید از احمد بن موسی با بزرگی و عظمت یاد کرده، و می‌گوید: احمد بن موسی(ع) فردی کریم النفس، جلیل القدر، پرهیزکار و پارسا بود.(1) 🔸 او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد قُتلُغ خان، عامل مأمون، خلیفه عباسی در شهر شیراز به شهادت رسید. 🔸شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ روز ششم ذیقعده یعنی پنجمین روز از دهه کرامت را به نام روز بزرگداشت احمدبن موسی شاهچراغ جهت ثبت در تقویم مناسبت‌های ملی- اسلامی کشور تصویب کرد. (1) مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۴۴.
اعلام موجوديت رژيم اشغالگر قدس در فلسطين (1327ش) ✍انگلستان از سال 1839 م به طور رسمي از يهوديان ساكن در فلسطين، سوريه و شبه جزيره سينا حمايت كرد و اين حمايت را در سال‏هاي بعد افزايش داد و در روند مهاجرت يهوديان به اين سرزمين تلاش نمود. 🔸 انگلستان در راه تثبيت اقتدار خود در فلسطين همت فراواني مبذول نمود ولي وقتي مقابله جامعه عرب را در برابر خود ديد، از اين خواسته خود چشم پوشيد. 🔸 سرانجام همزمان با خروج كميسر عالي انگليس از فلسطين، يهوديان ساكن در آن سرزمين به رهبري ديويد بن گورين رسماً موجوديت خود را به نام اسرائيل اعلام كردند. 🔸چند ساعت بعد، آمريكا و شوروي نيز اين رژيم را به رسميت شناختند. به دنبال اين مسأله، غروب همان روز چهار كشور عربي مصر، سوريه، اردن و لبنان به دولت نوظهور اسرائيل اعلان جنگ دادند و اين اولين جنگ خونين اعراب و اسرائيل بود. 🔸در اعلاميه تشكيل اسرائيل، فلسطيني‏ها كه مالك 97 درصد از اراضي اين كشور بودند با قيد عبارت "جوامعِ موجودِ غير يهود" ناديده گرفته شدند. اين اعلاميه باعث سرازير شدن غيرقانوني يهوديان سراسر جهان به فلسطين شد و اين امر مورد حمايت دولت آمريكا قرار گرفت. 🔸 از آن زمان (26 ارديبهشت 1327 ش برابر با 16 مه 1948 م) تاكنون تجاوزات و غارتگري‏هاي اين رژيم غاصب بر ملت ستمديده فلسطين ادامه دارد و مردم فلسطين راه نجات خود را مقاومت و مقابله یافته اند
🍀🍀🍀🍀🍀 روز چهارشنبه به نام بن جعفر(ع) و (ع) و (ع )و (ع) عليهم السلام است، 🌺السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَوْلِيَاءَ اللَّه 🌺ِ السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا حُجَجَ اللَّه 🌺ِ السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا نُورَ اللَّهِ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ 🌺السَّلامُ عَلَيْكُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكُمْ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ بِأَبِي أَنْتُمْ وَ أُمِّي لَقَدْ عَبَدْتُمُ اللَّهَ مُخْلِصِينَ وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ حَتَّى أَتَاكُمُ الْيَقِينُ فَلَعَنَ اللَّهُ أَعْدَاءَكُمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَجْمَعِينَ وَ أَنَا أَبْرَأُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا إِبْرَاهِيمَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى يَا مَوْلايَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ مُحَمَّدٍ أَنَا مَوْلًى لَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ مُتَضَيِّفٌ بِكُمْ فِي يَوْمِكُمْ هَذَا وَ هُوَ يَوْمُ الْأَرْبِعَاءِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكُمْ فَأَضِيفُونِي وَ أَجِيرُونِي بِآلِ بَيْتِكُمُ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. @taaqoldarquran2 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، رفتن موسی عليه السلام به کوه طور و گمراهی بنی اسرائیل: سوره طه،آیه۹۲ (( قَالَ يَا هَارُونُ مَا مَنَعَكَ إِذْ رَأَيْتَهُمْ ضَلُّوا )) ( [هنگامی که موسی بازگشت، به هارون] گفت: ای هارون! وقتی دیدی آنان گمراه شدند چه چیز تو را مانع شد؟ ) موسى (عليه السلام ) به ميان قوم بر گشته و با آنان درباره گوساله صحبت كرد و سپس رو به برادرش كرده با او صحبت نمود، چون او يكى از مسئولين سه گانه در اين آزمايش و محنت بوده ، و موسى او را خليفه خود در ميان آنان كرد، و گويا اينكه فرمود: ((ما منعك ))متضمن اين معنا است كه : ((چه چيز تو را بر آن وا - داشت ))يعنى چه چيز تو را وا داشت كه از من پيروى نكنى و چه چيز مانع پيروى تو از من شد؟ و يا چه چيز تو را با دعوت به سوى خود از پيروى من منع كرد؟ و معناى آن اين است كه موسى در عتاب به هارون گفت : ((چه چيز تو را از پيروى طريقه و روش من كه جلوگيرى قوم از ضلالت و غيرت به خرج دادن در راه خدا است باز داشت ، آيا دستور مرا عصيان كردى كه گفته بودم سبيل مفسدان را پيروى مكن ؟)). منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحه۲۶۹ ✨✨✨✨✨✨ موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran