eitaa logo
تعقل در قرآن ۲🇵🇸
559 دنبال‌کننده
206 عکس
184 ویدیو
1 فایل
خلاصه ای از چرایی های قرآن تفاسیر به صورت موردی و موضوعی و صوتی سلسله مباحث به ترتیب و تفکیک سوره ها ادمین کانال @tdqn_ir ادمین تبادلات @Mesami929599 برای دریافت جامع مطالب به سایت موسسه مراجعه نمایید 🌐http://tdqn.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش رفتن موسی عليه السلام به کوه طور و گمراهی بنی اسرائیل: سوره طه،آیه۸۷ قَالُوا مَا أَخْلَفْنَا مَوْعِدَكَ بِمَلْكِنَا وَلَٰكِنَّا حُمِّلْنَا أَوْزَارًا مِّن زِينَةِ الْقَوْمِ فَقَذَفْنَاهَا فَكَذَٰلِكَ أَلْقَى السَّامِرِيُّ ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﻣﺎ ﺑﺎ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﺑﺎ ﻭﻋﺪﻩ ﺗﻮ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻧﻜﺮﺩﻳﻢ ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﻭﺍﺩﺍﺭ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﺭﻫﺎﻳﻲ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺍﺯ ﺯﻳﻮﺭ ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺍﻳﻦ ﻗﻮم ﺭﺍ ﺣﻤﻞ ﻛﻨﻴﻢ ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ]ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻴﻢ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﺳﺎﻣﺮﻱ ﻫﻢ [ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺯﻳﻮﺭ ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺩﺍﺷﺖ ]ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺍﻧﺪﺍﺧﺖ . گويا مراد از جمله ، ((ما اخلفنا موعدك بملكنا)) اين باشد كه ما با اختيار خود تو را مخالفت و وعده ات را خلف نكرديم ، - همچنانكه بعضى اينطور معنا كرده اند و ممكن هم هست مراد اين باشد كه (قوم موسی گفتند)ما از اموال و ملك خود چيزى براى ساختن گوساله مصرف نكرديم ، تا در اين امر قصد عمدى داشته باشيم و ليكن ما اموال و اثقال و زيور آلات قوم را حمل مى كرديم ، (چون خسته شديم ) آن را انداختيم سامرى برداشت و در كوره ريخت ، و با آن اين گوساله را درست كرد. كلمه ((اوزار)) جمع ((وزر))، به معناى ثقل و سنگينى است و كلمه ((زينت )) به معناى زيور است ، مانند گردن بند و گوشواره و دستبند، و كلمه ((قذف )) و ((القاء)) و ((نبذ))هر سه به يك معنا است و آن عبارت است از طرح و انداختن . و معناى اينكه گفتند: ((و لكنا حملنا اوزارا...))، اين است كه ((ليكن بارهايى از زيور آلات قوم با ما بود)) و بعيد نيست كه مقصود قوم فرعون باشد - و ما آنها را انداختيم و اين چنين سامرى آنها را بينداخت - يعنى در آتش بينداخت و يا او نيز هر چه در دست داشت مانند ما بينداخت و آنگاه گوساله را بيرون آورد. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحه۲۶۷ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran2 سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، رفتن موسی عليه السلام به کوه طور و گمراهی بنی اسرائیل: سوره طه،آیه۸۸ (( فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلاً جَسداً لَّهُ خُوَارٌ فَقَالُوا هَذَا إِلَهُكمْ وَ إِلَهُ مُوسى فَنَسىَ )) ( و برای آنان(سامری)مجسمه گوساله ای که صدایی همچون صدای گوساله داشت پدیدآورد؛وگفتند:((اين خدای شما،وخدای موسی است))وسامری حقيقت رافراموش کرد. ) در كلمه ((اخرج )) دلالتى است بر اينكه كيفيت ساختن گوساله پنهانى و دور از مردم بوده ، چون فرموده گوساله اى برايشان بيرون آورد، و كلمه ((جسد))به معناى جثه اى است كه جان نداشته باشد، و به هيچ وجه بر بدن جاندار اطلاق نمى شود، اين نيز دلالت دارد بر اينكه گوساله مذكور بى جان بوده ، و در آن هيچ اثرى از آثار حيات نبوده، و كلمه ((خوار))- به ضمه خاء - به معناى آواز گوساله است . بعضى ازمفسرین گفته اند ضمير در((نسی)) به سامرى بر مى گردد و مراد از آن فراموش كردن خداى تعالى است بعد از آنكه به ياد او بود، چون به او ايمان آورده بود و معنايش اين است كه سامرى بعد از آنكه به پروردگارش ايمان آورده بود او را فراموش كرده ، عملى انجام داد كه قوم را گمراه نمود. و ظاهر جمله ((فقالوا هذا الهكم و اله موسى ))از آنجا كه نسبت گفتن را به جمع داده و فرمود: ((گفتند)) اين است كه در قضيه ساختن گوساله ، افراد ديگرى همدست سامرى بوده اند. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۸صفحه۲۷۳ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش، رفتن موسی عليه السلام به کوه طور و گمراهی بنی اسرائیل: سوره طه،آیه۸۹ (( أَ فَلا يَرَوْنَ أَلا يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ قَوْلاً وَ لا يَمْلِك لهَُمْ ضرًّا وَ لا نَفْعاً )) ( (خداوندمی فرماید:)آیانمی دیدندکه گوساله سخنی به آنهابازمی گويد و برای ايشان سود و زیانی ندارد. ) اين فقره از آيه مورد بحث ، پرستندگان گوساله را توبيخ مى فرمايد به اينكه : چيزى را پرستيدند كه مى دانند جوابگوى ايشان نيست و دعايشان را مستجاب نمى كند، و مالك نفع و ضررى از ايشان نيست تا ضررى را از آنان دفع و نفعى را به سويشان جلب كند و از ضروريات عقل هاى خود ايشان است كه رب و معبود بايد دعاى پرستنده خود را مستجاب كند و ضرر او را دفع نموده منافع را به سويش جلب نمايد و خلاصه مالك نفع و ضرر معبود و مربوبش باشد. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحه۲۶۹ لینک تعقل درقرآن: https://eitaa.com/taaqoldarquran سایت تعقل درقرآن: http://tdqn.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بعثت موسی علیه‌‌السلام و هارون و احوال فرعون و اصحابش رفتن موسی عليه السلام به کوه طور و گمراهی بنی اسرائیل: سوره طه،آیه۹۰ (( وَ لَقَدْ قَالَ لهَُمْ هَرُونُ مِن قَبْلُ يَقَوْمِ إِنَّمَا فُتِنتُم بِهِ وَ إِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَنُ فَاتَّبِعُونى وَ أَطِيعُوا أَمْرِى )) ( در اين فقره توبيخ و سرزنش ايشان (قوم موسی)را تأكيد نموده و تقرير جرم آنان را بيشتر مى كند، و معنايش اين است كه ايشان علاوه بر اينكه به احكام ضرورى عقولشان و تذكرات آن متذكر نگشته از پرستش گوساله دست بر نمى دارند، و به چشم خود نمى بينند، و به عقل خود تعقل نمى كنند، از طريق گوش نيز متذكر نگشته و به آنچه كه به گوششان مى رسد اعتناء نمى نمايند ) چون پيامبرشان هارون به ايشان گفت كه اين گوساله فتنه اى است كه بدان مبتلا شده اند، و پروردگارشان خداى رحمان عز و جل است و واجب است او را كه پيامبرشان است پيروى و اطاعت كنند. ولى سخن او را رد كرده و گفتند: ((لن نبرح عليه عاكفين حتى يرجع الينا موسى )) اين گوساله را مى پرستيم تا آنكه موسى نزد ما برگردد و ببينيم او درباره گوساله چه مى گويد و چه دستور مى دهد. منبع:ترجمه تفسیرالمیزان جلد۱۴صفحه۲۶۹ ✨✨✨✨✨✨ موسسه فرهنگی تعقل در قرآن eitaa.com/taaqoldarquran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهارشنبه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ قمری: الأربعاء، 6 ذو القعدة 1445 🌹 امروز متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليه السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليه السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليه السّلام ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹امروز مناسبتی نداریم 📆 روزشمار: 🌸5 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام ▪️24 روز تا شهادت امام جواد علیه السلام ▪️31 روز تا شهادت امام محمد باقر علیه السلام 🌸33 روز تا روز عرفه 🌸34 روز تا عید سعید قربان ✅ با ما همراه شوید... 🔗 ایتا: eitaa.com/taaqoldarquran 🔗 سروش: sapp.ir/taaghol_dar_quran 🔗 تلگرام: t.me/taaqoldarquran ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📅 امروز چهارشنبه ☀️26 اردیبهشت 1403 شمسی 🌙 06 ذی القعده 1445 قمری ☀️ 🔸افتتاح اولين آموزشگاه خلباني كشور (1321ش) 🔸 اعلام موجوديت رژيم اشغالگر قدس در فلسطين (1327ش) 🔸 عمليات محدود حسين بن علي در ميمك توسط سپاه (1361ش) 🔸 درگذشت استاد اخلاق فاطمی نیا(۱۴۰۱) 🌙 🔸 رحلت حكيمِ الهي "ميرزا ابوالحسن جلوه" عارف و استاد اخلاق(1314 ق) 🔸 وفات فقيه متكلم، آيت ‏اللَّه "ميرزا صادق آقا مجتهد تبريزي" (1351 ق) 🔸 روز بزرگداشت شاهچراغ
💐 روز بزرگداشت شاهچراغ ✍ احمد بن موسی بن جعفر ملقب به شاهچراغ و مشهور به سید السادات الاعاظم، از فرزندان امام کاظم(ع) و برادر حضرت امام رضا (ع) است که در نزد پدرش از جایگاه و احترام ویژه ای برخوردار بوده است. 🔸 شیخ مفید از احمد بن موسی با بزرگی و عظمت یاد کرده، و می‌گوید: احمد بن موسی(ع) فردی کریم النفس، جلیل القدر، پرهیزکار و پارسا بود.(1) 🔸 او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر نمود ولی در راه توسط افراد قُتلُغ خان، عامل مأمون، خلیفه عباسی در شهر شیراز به شهادت رسید. 🔸شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ روز ششم ذیقعده یعنی پنجمین روز از دهه کرامت را به نام روز بزرگداشت احمدبن موسی شاهچراغ جهت ثبت در تقویم مناسبت‌های ملی- اسلامی کشور تصویب کرد. (1) مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۴۴.
اعلام موجوديت رژيم اشغالگر قدس در فلسطين (1327ش) ✍انگلستان از سال 1839 م به طور رسمي از يهوديان ساكن در فلسطين، سوريه و شبه جزيره سينا حمايت كرد و اين حمايت را در سال‏هاي بعد افزايش داد و در روند مهاجرت يهوديان به اين سرزمين تلاش نمود. 🔸 انگلستان در راه تثبيت اقتدار خود در فلسطين همت فراواني مبذول نمود ولي وقتي مقابله جامعه عرب را در برابر خود ديد، از اين خواسته خود چشم پوشيد. 🔸 سرانجام همزمان با خروج كميسر عالي انگليس از فلسطين، يهوديان ساكن در آن سرزمين به رهبري ديويد بن گورين رسماً موجوديت خود را به نام اسرائيل اعلام كردند. 🔸چند ساعت بعد، آمريكا و شوروي نيز اين رژيم را به رسميت شناختند. به دنبال اين مسأله، غروب همان روز چهار كشور عربي مصر، سوريه، اردن و لبنان به دولت نوظهور اسرائيل اعلان جنگ دادند و اين اولين جنگ خونين اعراب و اسرائيل بود. 🔸در اعلاميه تشكيل اسرائيل، فلسطيني‏ها كه مالك 97 درصد از اراضي اين كشور بودند با قيد عبارت "جوامعِ موجودِ غير يهود" ناديده گرفته شدند. اين اعلاميه باعث سرازير شدن غيرقانوني يهوديان سراسر جهان به فلسطين شد و اين امر مورد حمايت دولت آمريكا قرار گرفت. 🔸 از آن زمان (26 ارديبهشت 1327 ش برابر با 16 مه 1948 م) تاكنون تجاوزات و غارتگري‏هاي اين رژيم غاصب بر ملت ستمديده فلسطين ادامه دارد و مردم فلسطين راه نجات خود را مقاومت و مقابله یافته اند