eitaa logo
تبلور اندیشه
110 دنبال‌کننده
13 عکس
12 ویدیو
4 فایل
تبلور اندیشه،‌ فعالیت در عرصه آموزش، فرهنگ، اجتماع، وب سایت: https://tabalwor.com ایمیل @tabalwor.com" rel="nofollow" target="_blank">info@tabalwor.com آی دی تمام شبکه های اجتماعی. @Tabalwor
مشاهده در ایتا
دانلود
منفعت طلبی قومی در افغانستان: ریشه ها و عوامل منفعت طلبی قومی در افغانستان پدیده‌ای پیچیده با ریشه‌های تاریخی عمیق است. عوامل متعددی در شکل‌گیری و تداوم آن نقش داشته‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنم: ۱٫ تاریخ و ساختار سیاسی: افغانستان کشوری با تنوع قومیتی بالا است که در طول تاریخ، شاهد رقابت و درگیری بین گروه‌های مختلف قومی برای قدرت و ثروت بوده است. ساختار سیاسی متمرکز و عدم وجود سیستم فدرال یا خودمختاری قومی، زمینه را برای تسلط یک قوم بر اقوام دیگر و سوءاستفاده از منابع و قدرت فراهم کرده است. سیاست‌های تبعیض‌آمیز در طول تاریخ، به انزوا و نارضایتی اقوام minoritized دامن زده و زمینه را برای منفعت طلبی قومی فراهم کرده است. ادامه را در اینجا بخوانید: https://tabalwor.com/1402/11/16/9324/
تحلیل جُرم و مبانی جرم‌انگاری با توجه به متفاوت بودن هنجارهای اجتماعی، مفهوم جرم نیز غیرقطعی و متغییر می‌باشد. بر همین مبنا برداشت‌ها و استنباط‌های گوناگونی مبتنی بر قانون، اخلاق، آسیب‌اجتماعی، حقوق طبیعی، ضد اجتماعی بودن و…. در مفهوم جرم وجود دارد. جرم‌انگاری نیز فرایندی است که به موجب آن قانونگذار با در نظر گرفتن هنجارها و ارزش‌های اساسی جامعه و با تکیه بر مبانی نظری مورد قبول خود، رفتاری را ممنوع و برای آن ضمانت اجرای کیفری وضع می‌کند. جرم‌انگاری در واقع، استثنایی بر اصل برائت و آزادی تلقی می‌شود و نیازمند «توجیه» است. بدین‌جهت، نظریه‌پردازان کوشیده‌اند اصولی را در جهت توجیه عقلانی فرآیند جرم‌انگاری روایت کنند؛ اصولی مانند: «اصل منع صدمه به دیگری»؛ «اصل ضرورت و مصلحت»؛ «اصل اخلاق‌گرایی قانونی»؛ نظریه «پدرسالاری قانونی»؛ روش پالایش «فیلترینگ»؛ پس از بررسی این نظریه‌ها به‌عنوان مبانی جرم‌انگاری، پژوهش حاضر به این نتیجه دست می‌یابد که، ادامه را در اینجا بخوانید: https://tabalwor.com/1402/10/27/9315/
در قلمرو علوم جنایی و حقوق کیفری، «تعدد جرم» با مفهوم «ارتکاب جرائم متعدد از سوی شخص واحد، بدون دریافت محکومیت قطعی به علت ارتکاب یکی از آن‌ها» از تکرار جرم متمایز گردیده و نقشی مهم درتعیین یا تشدید میزان مجازات دارد. اما لزوماً موجب تشدید مجازات نیست، بلکه غیر از انگیزه‌ی تشدید، متأثر از مبانی عدالت، موازین فقهی و مصالح و فایده‌ی اجتماعی نیز می‌باشد. گونه‌های واقعی واعتباری تعدد جرم در پرتو جرائم تعزیری وغیرتعزیری دارای اقسام مختلفی می‌شود. درقوانین جزایی افغانستان، احکام جرائم غیرتعزیری (حدود، قصاص و دیات) به فقه اسلامی ارجاع گردیده و قوانین جزایی صرفاً مجازات جرایم تعزیری را بیان می‌دارد. براساس مواد ۷۳ تا ۷۸ کود جزا، که تعدد جرایم را بیان داشته است، تعدد مادی جرائم، براساس سه عنصر فعل متعدد، رابطه و هدف برسه گونه: ادامه را در اینجا بخوانید: https://tabalwor.com/1402/12/14/9357/
حضور هزاره‌ها در افغانستان حضور هزاره‌ها در افغانستان هزاره‌ها یکی از اقوام بزرگ افغانستان با سابقه‌ای دیرینه در این سرزمین هستند. علیرغم حضور پررنگ در تاریخ و فرهنگ افغانستان، هزاره‌ها در طول تاریخ با چالش‌ها و تبعیض‌های متعددی روبرو بوده‌اند. این مقاله به بررسی حضور هزاره‌ها در افغانستان از منظر تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می‌پردازد. هزاره‌ها با جمعیتی حدود ۳٫۵ میلیون نفر، سومین قوم بزرگ افغانستان را تشکیل می‌دهند. ریشه قومی هزاره‌ها به مغول‌ها و تیموریان می‌رسد و زبان آنها فارسی دری با لهجه‌ای خاص است. ادامه را در ابنجا بخوانید: https://tabalwor.com/1402/11/16/9333/
تنوع قومی در افغانستان/ شمشیر دو لبه توسعه و بحران افغانستان، کشوری با تنوع قومیتی بالا، همواره با چالش‌های متعددی در زمینه مدیریت تنوع قومی روبرو بوده است. این تنوع، هم فرصتی برای توسعه و هم تهدیدی برای ثبات و انسجام ملی تلقی می‌شود. در این مقاله، به بررسی ابعاد مختلف تنوع قومی در افغانستان، ریشه‌ها و عوامل تشدید تنش‌های قومی، و راهکارهایی برای تبدیل تنوع قومی به فرصتی برای توسعه خواهیم پرداخت. ادامه را در اینجا بخوانید: https://tabalwor.com/1402/11/16/9328/
بررسی قاعده جب در اسلام یکی از قواعد مهم که در باب حقوق جزا مطرح می شود قاعده جب است که در مورد اعمال گذشته شخص تازه مسلمانی که در حال کفر صورت گرفته بحث می کند. و بیان می دارد که تمام اعمالی که شخص در حال کفر انجام داده و در خارج از اسلام بر آنها آثاری مترتب نبوده بعد از اسلام نسبت به آن ها مواخذه نمی گردد. ادامه را در اینجا بخوانید: https://tabalwor.com/1402/10/27/9304/
، سرزمینی مقدس در قلب اسلام فلسطین، سرزمینی با قدمتی دیرینه و نقشی بی‌بدیل در تاریخ اسلام، از جایگاه ویژه‌ای در باور و فرهنگ مسلمانان برخوردار است. اهمیت این سرزمین را می‌توان در ابعاد مختلفی از جمله دینی، تاریخی، سیاسی و فرهنگی جستجو کرد. اهمیت دینی فلسطین: مسجدالاقصی: سومین حرم شریف اسلام و قبله اول مسلمانان قبل از تغییر به کعبه، در قلب فلسطین واقع شده است. این مکان مقدس، محل عروج پیامبر اکرم (ص) به آسمان و معراج ایشان نیز بوده است. انبیاء الهی: بسیاری از انبیاء الهی از جمله حضرت ابراهیم، اسحاق، یعقوب، موسی و عیسی (علیهم السلام) در این سرزمین زندگی ‌و بعثت خود را آغاز کرده‌اند. قداست تاریخی: فلسطین، محل وقوع بسیاری از رویدادهای مهم تاریخ اسلام، از جمله فتح بیت‌المقدس توسط مسلمانان در صدر اسلام است. اهمیت سیاسی فلسطین: مقاومت در برابر اشغالگری: مبارزه مردم فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی، به عنوان نمادی از مقاومت در برابر ظلم و استکبار جهانی، از اهمیت سیاسی بالایی برخوردار است. بیداری اسلامی: مسئله فلسطین، همواره به عنوان یکی از محورهای اصلی وحدت و همبستگی در جهان اسلام مطرح بوده و در بیداری اسلامی نقش مهمی ایفا کرده است. اهمیت فرهنگی فلسطین: هویت اسلامی: فلسطین به عنوان بخشی از هویت اسلامی، برای مسلمانان در سراسر جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. فرهنگ و تمدن: این سرزمین، دارای فرهنگ و تمدن غنی و ریشه‌دار اسلامی است که حفظ و ترویج آن، از اهمیت فرهنگی بالایی برخوردار است. @tabalwor
بیانیه در محکومیت حمله وحشیانه به کنسولگری ایران در دمشق ، حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را به شدیدترین نحو ممکن محکوم می‌ نماید. این حمله تروریستی که در شامگاه روز دوشنبه 13 فروردین 1403 رخ داد، نقض آشکار قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد است و نشان‌دهنده ماهیت جنایتکار و تروریستی رژیم صهیونیستی می‌باشد. در این حمله، تعدادی از مستشاران نظامی که در حال انجام وظایف خود در مبارزه با تروریسم بودند، به شهادت رسیدند. ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های شهدای این جنایت هولناک، از دولت جمهوری اسلامی ایران می‌خواهدکه با استفاده از همه ابزارهای قانونی و بین‌المللی، عاملان این حمله تروریستی را به سزای اعمال خود برساند. همچنین از مجامع بین‌المللی، به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد، می‌خواهیم که این جنایت را به طور قاطع محکوم کرده و رژیم صهیونیستی را به خاطر اقدامات تروریستی خود پاسخگو بدانند. به صراحت اعلام می‌کند که رژیم صهیونیستی با ارتکاب این جنایات، مرتکب اشتباه بزرگی شده است و باید منتظر عواقب آن باشد. فروردین 1403
بیانیه انجمن فرهنگی تبلور اندیشه در رثای عروج سید مظلومان و همگامان همراه در سانحه هوایی @Tabalwor
حکمرانی اسلامی در اندیشه امام خمینی و سیره عملی آیت الله شهید رئیسی در حال اجرا ... @tabalwor
✅سامانه جديد كد فيدا (شماره اختصاصى) 🌐 portal.fida.ir سامانه جدید جهت دریافت کد اختصاصی یا کد فیدا رو‌نمایی شد. بعد از این جهت ثبت نام ها، اگر این کد را ندارید میتوانید کد مربوطه را از این‌ سامانه دریافت کنید. 📈انجمن فرهنگی تبلور اندیشه 🌐 @tabalwor
چهل و پنج بهار غربت در وطن چهل و پنج بهار در این دیار غریب، ریشه در خاک این مرز و بوم دوانده‌ام. در این مدت، پدر و مادر خویش را به خاک سپردم و در جوار امام رئوف، آرام گرفتند. در خدمت به این آب و خاک کوشیدم و در سنگر فرهنگ، عاشقانه قلم زدم. اما با هر بادی که می‌وزد، دل از جا می‌کَنَد و یادآور می‌شود که هنوز غریبه‌ام. هرگاه سخن از تهدید و طرد مهاجرین به میان می‌آید، تمام وجودم می‌لرزد. مگر نه آنکه سال‌هاست که با این مردم زندگی می‌کنیم؟ مگر نه آنکه در همه حال، در کنار هم بوده‌ایم؟ مگر نه آنکه برای این خاک، جان فشانی کرده‌ایم؟ اما چرا هنوز هم، با وجود همه این خدمات، باید هراس از آینده داشته باشیم؟ چگونه می‌توان در کشوری که به آن عشق می‌ورزم، احساس امنیت نکنم؟ چگونه می‌توان با وجود همه تلاش‌ها، همچنان غریبه بمانم؟ چگونه می‌توان با وجود اشتراکات فراوان، شاهد تفرقه و نفرت باشیم؟ آری، ما نیز فرزندان این آب و خاکیم. ما نیز به این سرزمین تعلق داریم. ما نیز حق داریم که با آرامش زندگی کنیم. اما چرا باید همواره نگران فردا باشیم؟ چرا باید همواره به خاطر هویت خود، مورد تبعیض قرار بگیریم؟ در این سرزمین، ما به هم پیوسته‌ایم. تاریخ مشترک داریم، فرهنگ مشترک داریم، و حتی زبان مشترک. پس چرا باید با هم اینچنین بیگانه باشیم؟ چرا باید به جای اتحاد، شاهد تفرقه باشیم؟ ای کاش روزی برسد که همه ما، فارغ از نژاد و ملیت، با هم برابر باشیم. ای کاش روزی برسد که همه ما، در کنار هم، برای ساختن آینده‌ای بهتر تلاش کنیم. ای کاش روزی برسد که دیگر نیازی به نوشتن چنین متونی نباشد. سید سلیمان حسینی @tabalwor