eitaa logo
جهاد تبیین | عفاف، حجاب، خانواده
3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.9هزار ویدیو
108 فایل
آنچه درباره حجاب و عفاف باید بدانیم پل ارتباطی با ادمین: @Maahdeyar313 محتوای تبیینی ویژه جهادگران تبیین سیاست، سخنواره، پاسخ به شبهات، ضرورت و فلسفه، دلایل عقلی، روانشناسی، اهمیت و مواضع و... در قالبهای پرده نگار، موشن، کلیپ،یادداشت، عکس نوشت و..
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 تجربه نگاری کار زیبای جبهه فرهنگی بخش آسارا در باغ لاله پیرامون عفاف و https://eitaa.com/tabeen_hejab
🇮🇷 📝 مصداق زیست_مهربانانه مردم چیست؟ 🍃🌹🍃 🔻سخن رهبرمعظم انقلاب در خطبه عید فطر که «مردم با عقاید و سلایق مختلف در کنار هم زندگی و با هم کار و مهربانی کنند» آیا ناظر به «همزیستی و مهربانی با‌حجاب و بی‌حجاب درکنار هم» است؟ 🔹دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره مشخص است: «حجاب واجب شرعی و بی‌حجابی حرام شرعی و حرام سیاسی است»، اما اگر بخشی از جامعه به سمت بی‌حجابی رفت، آیا باید وحدت مردم و زیست مهربانانه آنان در کنار یکدیگر شکسته شود و به هرج‌و‌مرج و به‌هم‌ریختگی جامعه بینجامد؟! 🔸وظیفه مسلمانان درباره بی‌حجابی از سوی امام خامنه‌ای مشخص شده است: «تذکر لسانی بدهید و بگذرید». وظایف حکومت هم دیگر برعهده مردم نیست و حکومت خود می‌داند که باید چه کند. اینجاست که اگر مردم بخواهند بر سر مسأله حجاب با یکدیگر درگیر شوند یا زیست مهربانانه را کنار بگذارند، همان‌چیزی اتفاق می‌افتد که رهبر انقلاب آن را «انتظار دشمن» می‌نامند. نهی‌ازمنکر به‌عنوان وظیفه شرعی مردم، مراتب و ظرایفی دارد و با هدف جلب قلوب مسلمانان به شریعت و حکم خداست و به‌معنای شکستن وحدت نیست. 🔺با همه فرض‌ها، وحدت مردم با عقاید و سلایق متفاوت یک «واجب عقلی» است. اگر حکومت بخواهد مسائل و احکام دینی را پیاده کند، معلوم است که در شرایط وحدت جامعه امکان آن فراهم است، نه در شرایط فقدان وحدت و چنددستگی. https://eitaa.com/tabeen_hejab
🇮🇷 🖼 راه‌کارهای علمی و عملی برای دعوت دختران به https://eitaa.com/tabeen_hejab
🇮🇷 🖼 سیاسی‌سازی توسط غرب 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
🇮🇷 📝 ستیزان و حجاب گریزان؟ 🍃🌹🍃 🔻در چهار دهه گذشته هرگاه نظام اسلامی دچار مشکل و یا چالشی شده این نیروی مردمی بوده که در نهایت آن را رفع کرده و به سرانجام مطلوب رسانده است. 🔸امروز نیز که کشف معدودی از زنان، چالشی برای جامعه دینی و نظام اسلامی ایجاد کرده، راه برون رفت آن صرفاً ورود نیروها و تشکل‌های مردمی است، اما باید توجه داشت آن عده معدود که اغلب به چند شهر بزرگ یا شهرهای توریستی یا برخی مراکز تفریحی در استان های دیگر محدود می شوند، به دو دسته حجاب ستیزان و حجاب گریزان تقسیم می‌شود که برخورد با دسته اول با حکومت و قانون و قوه قهریه است، اما مواجهه با دسته دوم که اکثریت در آن قشر محدود هستند، باید با تشکل‌های مردمی و در قالب تذکرات مشفقانه و در همان قالب امر به معروف و نهی از منکر با شرایطی که برای آن ذکر کرده‌اند، باشند. 🔹هیئت های مذهبی، کانون های قرآن، تشکل های مردمی، انجمن های اسلامی، پایگاه های بسیج و ... که هر کدام اعضای قابل توجهی دارند، میتوانند با قبول مسئولیت و آموزش اعضای خود، به این موضوع ورود کرده و به رسالت اجتماعی و اسلامی خود عمل کنند. 🔺بنابر اخبار موجود دستگاه‌های دولتی مکلف شده‌اند با برنامه های مدون با پدیده چالش‌برانگیز کشف حجاب برخورد کنند ولی از آنجا که نیروی کارآمد در این حوزه را کم دارند، بناست تشکل‌های مردمی در این موضوع به یاری آنها بروند و البته لازمه آن احساس مسئولیت و احساس تکلیف تشکل‌ها و اعضای آنها در این امر است. 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
🇮🇷 📝 قرآن در مورد ، امر می کند یا توصیه؟! 🍃🌹🍃 🔻روزنامه جوان نوشت: 🔹روزنامه سازندگی در مطلبی حجاب را امری اختیاری دانست و نوشته است: "چنانکه عده‌ای از دین‌شناسان و مجتهدان و مفسران گفته‌اند بر این باورم که حجاب در قرآن به زنان مؤمن توصیه شده نه اجبار و اساساً اسلام در هیچ مقوله اعتقادی حتی در اصل دین موافق اجبار نیست. آیه مشهور «لا اکراه فی الدین...» گواه این سخن است." 🔺جوان در ادامه نوشت: دیندار بودن اجباربردار نیست، اما ضرر زدن به دین دیگرانی که می‌خواهند دیندار باشند یا خدشه بر فضای عفت و حیای جامعه اسلامی بزنند، طبعاً وظیفه حکومت اسلامی است. اجبار کردن حجاب هم، نه برای دیندار کردن فرد بی‌حجاب، بلکه برای محافظت از آسیب زدن او به دینداری باقی افراد جامعه است، البته او در فضای خصوصی خانواده و دوستان می‌تواند بی‌حجاب باشد، اما فضای عمومی جامعه متفاوت است. 🆔https://eitaa.com/tabeen_hejab
🇮🇷 📝 تحلیل بی‌بی‌سی درباره راهبرد غرب برای سیاسی‌سازی حجاب در ایران 🍃🌹🍃 1⃣ زنان ایران باید به این نتیجه برسند به اندازه اقتصاد مهم است. 2⃣ القاء اینکه حجاب مربوط به شرایط ابتدای انقلاب بود و وضعیت تغییر کرده. 3⃣ القاء اینکه دیگر حجاب در جامعه ایران یک 'هنجار' نیست. 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 چطور میشه هــم غیرت داشـت🤔 و هـم به تبرج جاهلی ناموس خود بی تفاوت بود 🍃🌹🍃 https://eitaa.com/tabeen_hejab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 اعتراف یک قاتل در مترو!!!😳 🍃🌹🍃 🔸من هم توی قتل این شهید شریکم! اما دستگیرم نکردند! 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 📹 | چرا خانومت دﺍره!؟ 🍃🌹🍃 🔸پاسخ قابل تامل محمدعلی کلی 🔹 برای جواب به شبهات 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 برنامه استعمار برای زنان و مردان ما آیت‌الله طالقانی: برنامه استعمار این است که زن و مرد ما را درگیر شهوت کند 🍃🌹🍃 ✅ این بی‌حجابی به زنان ما تحمیل شده. حجاب دستور صریح قرآن است و ما نمی‌توانیم از آن خارج شویم. 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
🇮🇷 📝 (مرحله) شیطانی برای انسان 🍃🌹🍃 🔻با استناد به آیات قرآن کریم، شیطان (انسی یا جنی) برای گمراه کردن انسان، به ترتیب و به تدریج، ۶ مرحله را طی می کند. امروزه در ، نیز دشمن، عمل می کند: 1️⃣ القاء: قدمِ اولِ شیطان، انداختن (القاء ِ) گناه، از راه دور، به انسان است (حج/۵۲) 2️⃣ تماس (مسّ و برخورد): درگام دوم، شیطان سعی می کند که تماس و رابطه مستقیم (تنگاتنگ) داشته باشد (اعراف/۲۰۱). 3️⃣ ورد به قلب (وسوسه و پنهان کاری): در این مرحله، شیطان، با صدای آرام، (خیلی پنهانی) انسان را به سوی گناه فرا خوانده به قلب (فکر) او نفوذ می یابد، به تعبیر قرآن، وسوسه می کند (ناس/۵؛ اعراف/۲۰؛ طه/۱۲۰). 4️⃣ دوست شدن (همراهِ همیشگی) با انسان: در مرحله چهارم، شیطان، با انسان دوست (همراهِ همیشگی) می شود. (زخرف/۳۶؛ نساء/۳۸؛ ق/۲۷). 5️⃣ همگروهی با شیطان: در گام پنجم، پاره ای از انسان ها که از یاد خدا غافل می شوند، عضوِحزب (گروه) شیطان می گردند (مجادله/۱۹ ، فاطر ۶ ) 6️⃣ تسلط شیطان: در گام نهایی، شیطان، بر اعضای حزب خودش كه او را به سرپرستى خود برگزيدهاند؛ تسلط داشته آنها را به انواع گناه، مبتلا می سازد (فاطر/۶ و...) 🔹لذا قرآن کریم دستور می دهد از گام های شیطان پیروی نکنید زیرا او شما را به منکر (انواع گناه) وادار می کند؛ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ وَ مَنْ يَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَر (نور/۲۲). 🔸نمونه بارز این مراحل شیطانی () در طول نظام جمهوری اسلامی کاملا نمایان است. مانند ، به گونه ای که امروزه برخی با عبور از چادر و مانتو به برهنگی حیوانی-شیطانی تن می دهند تا جامعه را به فساد بکشانند. اما نمی فهمند که خدای متعال، این نظام الهی، را یاری میکندَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنين(روم/۴۷). ✍🏻علی اکبرصیدی 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
🇮🇷 📝 | شیطانی و 🍃🌹🍃 🔻 (نرم)، از آغاز خلقت انسان تاکنون، توسطِ شیطان‌های انسی و جنی، علیه مؤمنین، در جریان است. فریب و نیرنگ، از شیوه‌های مهمِ آن به شمار می‌رود. 🔸به‌عنوان نمونه، شیطان، به‌ دروغ، را عامل و ملک بی‌زوال معرفی کرد❗️هلْ أَدُلُّكَ عَلى‏ شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى‏ (طه/۱۲۰). یکی از اهدافِ این موجود رانده‌شده، «» آدم و حوا (ع)بود❗️فوَسْوَسَ لهَُمَا الشَّيْطَنُ لِيُبْدِىَ لهَُمَا مَا وُرِىَ عَنهُْمَا مِن سَوْءَاتِهِمَا (اعراف/۲۰) که آن دو را فریب داد و به هدفش رسید (آدم و حوا را بی‌حجاب نمود)، بَدَتْ لهَُمَا سَوْءَاتهُُمَا (اعراف/۲۲)❗️ 🔹دشمنان، در طول تاریخ، مخصوصاً در ایران معاصر، با اغفال دختران و زنان، به بهانه آزادی و...، آنان را به سمت بدحجابی می کشانند. که خدای متعال در ذات و انسان به امانت نهاده است. 🔸اینجا بود که وقتی حضرت آدم و حوا دریافتند که فریب‌خورده و بی‌حجاب شده‌اند (لباس عفتِ بهشتی از تنشان بیرون آمده)، بلافاصله با برگ درختان، خود را پوشاندند، طَفِقَا يخَْصِفَانِ عَلَيهِْمَا مِن وَرَقِ الجَْنَّةِ (اعراف/۲۲). 🔺امید که خدای متعال، مسلمین را از گزند شیاطین مصون دارد و فریب‌خوردگان نیز به راه راست برگردند. ان شاءالله ✍️علی‌اکبر صیدی 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥پشت پرده ی مباحث آزادی جنسی، روابط با همجنس و تغییر جنسیت برشی از مستند "زن چیست؟" 🍃🌹🍃 ✅ اگه میخواید بدونید پشت پرده ی مباحث آزادی جنسی، روابط با همجنس و تغییر جنسیت چیه حتما این پست رو ببینید. 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
🇮🇷 🖼 چگونه یک زن تبدیل به یک سرگرمی سیار می‌شود؟ 🍃🌹🍃 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 دانشجویان دختر فرانسوی: 🍃🌹🍃 ❌ هنگام اعتراضات، توسط افسران پلیس به ما حمله جنسی شده است... 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 🎥 رهبر معظم انقلاب: در شناخت حرکت و تاکتیک دشمن باید به روز باشیم 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
🇮🇷 🖼 | از منظر شخصیت های مشهور خارجی 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
🔸چگونه یک جامعه برده میشود؟! حجت الاسلام پناهیان: حجاب مظهر قدرت و مهربانی زن است 🔸 اگر زنان ضعیف شوند، همۀ جامعه برده خواهند شد 🔘گذشته، حال و آیندۀ ایران، از آن زنان بوده و خواهد بود و همین شخصیت قوی زنان ما است که پدر آمریکا را درآورد. فرهنگ غرب می‌خواهد امتیازات زنان ما را از آنها بگیرد و وقتی زنان جامعه را ضعیف کنند، کل جامعه ضعیف و برده خواهند شد. وقتی بتوانند زنان جامعه را ترسو بار بیاورند، وقتی بتوانند زنان جامعه را درگیر با رقابت‌های اضافی و زیادی بار بیاورند. وقتی بتوانند زنان جامعه را التماس‌کنندۀ نظر مردان بار بیاورند، مردان این جامعه هم ضعیف می‌شوند. دختران باید انتظارشان را از خودشان بالا ببرند، زیرا الگویی مانند حضرت معصومه(س) را دارند که در نوجوانی در اوج دانش و فضیلت بود. کسی که این بانوی با فضیلت را الگوی خود قرار دهد، الگوی او زنان ضعیف و مستضعف غربی نخواهد شد. رئیس جمهور اسبق آمریکا که دچار بیماری خودمحبوب‌پنداری است، در این قائله‌های اخیر که بحث زن مطرح بود، پیام داده بود که «آینده ایران از آن زنان ایران خواهد بود!» او نمی‌داند که گذشتۀ ایران هم از آن زنان بوده است، اکنون ایران هم از آن زنان هست و طبیعتاً آینده ایران هم از آن زنان خواهد بود که پدر آمریکا را در آورده‌اند. همۀ رزمنده‌های سلحشور ما مدیون مادران خود هستند که آنها را این‌گونه تربیت کرده‌اند. کل انقلاب اسلامی مدیون زنان ایران زمین است. رابطه بین زن و مرد، حساس است و حجاب جلوۀ مدیریت رابطه میان زن و مرد است. حجاب مظهر قدرت زن است، زیرا در این رابطه مردان به طور طبیعی و بدون عزم و ارادۀ اکتسابی، نمی‌توانند خودشان، چشمشان و احساسشان را مدیریت کنند. و این زنان هستند که به خاطر ساختاری که از نظر روحی و روانی دارند، برای این مدیریت، مسلط‌تر هستند. از طرف دیگر، حجاب مظهر مهربانی زن است، زیرا وقتی زن حجاب دارد با همجنس‌های خود مهربانانه رفتار می‌کند و آرامش و نشاط آنها را با وارد کردن آنها به رقابت‌های زائد و مخرب، از بین نمی‌برد. همچنین با حجابش، به مردان جامعه هم مهربانی می‌کند، چون مرد در این رابطه ضعیف‌تر است و زن با حجابش می‌تواند این رابطه را مدیریت کند. 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
🔸تلقی غیر واقعی از حجاب چگونه شکل میگیرد؟! برآیند آموزش دین در جامعه، ایجاد یک «تلقیِ غیرواقعی از دین» است 🔸این تلقی، خودش را در موضوع حجاب نشان داد 📌اصلاح برداشت‌های ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-ج۱۲ 🔘کتاب هدیه‌های آسمانی، غیر واقعی بودن دین را به دانش‌آموز القا می‌کند 🔘اگر مردم، احکام دین را عامل فاصله‌گرفتن از عیش و لذت می‌دانند یعنی دین درست معرفی نشده 🔘آیت‌الله بهجت: دستورهای خدا برای آسایش و لذت ما در دنیا است نه فقط در بهشت! 🔘برای مردم توضیح نداده‌ایم که حجاب چگونه لذت زندگی را افزایش می‌دهد ___ : یکی از تحریف‌های دین، این است که ما احکام دین را اموری غیرواقعی تلقی کنیم، مصالح و مفاسد واقعی برای آنها تلقی نکنیم. امروز تلقی عمومی از دین این‌گونه است که «دین یک امر آسمانی است و خدا فرموده است و برایش عقاب و ثواب هم قرار داده است و تو اگر اعتقاد داری باید این رفتارها را انجام بدهی؛ همین!» نیامده‌ایم دین را زمینی کنیم. حتماً در ادبیات تعلیم و تربیت دینی و تبلیغات دینی ما اشکالی هست که مردم اکثراً این‌ برداشت را از دین دارند. اسم کتاب‌های دینی آموزش و پرورش، «هدیه‌های آسمانی» است. هدیه طبیعتاً یک امر غیرضروری است، چون انسان بدون هدیه هم می‌تواند زندگی کند. آسمانی هم یعنی اینکه زمینی نیست! اصلاً خودِ نام این کتاب القا می‌کند که ما داریم دربارۀ امور غیرواقعی و غیرِ درگیر با زندگی مادی و زمینی صحبت می‌کنیم. این تلقی‌ نادرست که مردم از دین دارند که سر موضوع حجاب، خودش را نشان داده است، سر خیلی از موضوعات دیگر هم دارد خودش را نشان می‌دهد. آیت‌الله بهجت می‌فرماید: «برای تسهیل طاعت و اجتناب از معصیت راهی جز این نداریم که متوجه شویم و یقین کنیم که طاعت، نزدیکیِ به تمام نعمت‌ها و خوشی‌ها و دارایی‌ها و عزت‌هاست و معصیت عبارت است از محرومیت و ناخوشی و نداری و ذلت!... آیا لذت شب‌نشینی‌ها و اختلاط زنان و مردان و تناول مشروبات و عیش‌های نامشروع، با لذت انس با خدا و مناجات با او برابر است؟ این لذت (یعنی لذت انس با خدا) همۀ آن لذت‌ها و تمام کمالات آن عیش‌ها را دارد و اصلاً نقص‌های آن را ندارد» (در محضر بهجت، ج۳، ص۱۱۷) این سخن یعنی انجام گناه و ترک عبادت کم کردن لذت انسان در زندگی است. ایشان در جای دیگری می‌فرماید که عبادت خدا برای راحتی و لذت بردن و آسایش ما در دنیا است نه فقط در بهشت! (درس خارج فقه، کتاب حج، ١٩ آذر ١٣٨۵) وقتی عموم مردم دستورات و احکام الهی را عامل لذت بردن بیشتر از زندگی نمی‌دانند، بلکه آن را فاصله گرفتن از عیش و لذت می‌دانند یعنی ما دین را بد تعلیم داده‌ایم‌ و درست معرفی نکرده‌ایم. شهید صدر می‌فرماید: «هرگاه بخواهیم رفتار یک انسان را تغییر بدهیم باید نگاه او را نسبت به لذت و منفعت تغییر دهیم و رفتار پیشنهادی خود را در چهارچوب عمومی غریزۀ حب ذات وارد کنیم» (اسلام راهبر زندگی، ص٧٩) ما برای مردم توضیح نداده‌ایم که حجاب چگونه لذت زندگی را افزایش می‌دهد؛ هنوز می‌گوییم که «اینها ارزش‌های دین ما است!» برآیند کلی آموزش دین در آموزش و پرورش ما، همین تلقی‌ای است که مردم از دین دارند که سر موضوع حجاب، خودش را نشان داده است. چاره چیست؟ چاره و راه حل، همان کلام امام(ره) است که فرمودند: «فرهنگ دانشگاهها و مراکز غیرحوزه‌ای به صورتی است که با تجربه و لمس واقعیتها بیشتر عادت کرده است، تا فرهنگ نظری و فلسفی. باید با تلفیق این دو فرهنگ و کم کردن فاصله‌ها، حوزه و دانشگاه در هم ذوب شوند، تا میدان برای گسترش و بسط معارف اسلام وسیع‌تر گردد.» (صحیفۀ امام، ج21، ص99) ما این را رعایت نکرده‌ایم. دین راهنمای تجربه است؛ مهم‌ترین کار پژوهشگاه‌های ما در حوزه و دانشگاه، این است که آثار واقعی احکام دین را جا بیندازند. این کار سختی نیست؛ با یک سری مطالعۀ میدانی، روانکاوانه، مطالعۀ بالینی و...، به نتایجی می‌رسند که بدون اثبات مبدأ و معاد می‌توانند سبک زندگی مردم را درست کنند. مقام معظم رهبری حدود 25سال پیش به مجلس خبرگان رهبری فرمودند که برای ترغیب مردم به دینداری، آثار دنیایی‌اش ذکر می‌شود. مثل زکات و حج و... برکات و فواید اینها را می‌گویند. بعد فرمودند ولایت فقیه را هم آثار و برکاتش را بگویید. (15/11/1376) این یک نوع بررسی علمی است. تقریباً تا الآن از این بیست سال که گذشته ما یک کتاب در این‌باره نداریم. چون ما فقط حکم خدا را ثابت می‌کنیم ولی نمی‌گوییم که آثارش چیست؟ این نقص ما طلبه‌هاست. 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab
🔸واقعی دانستن یا غیر واقعی دانستن حجاب! کدام سوءبرداشت است؟! سوءبرداشت از دین، بیشتر از سوءاستفاده از دین به امیرالمؤمنین(ع) ضربه زد 🔸خوارج که دچار سوءبرداشت از دین بودند، بیش از امثال معاویه ضربه زدند 📌اصلاح برداشت‌های ناروا از دین، در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین(ع)-ج۱۱ 🔘خیلی از مردم، در اثر نگاه روشنفکران غربگرا، دین را امری غیرواقعی و صرفاً ارزشی می‌دانند 🔘غیرواقعی دانستنِ حجاب، یک سوءبرداشت است؛ بعضی‌ها از این برداشت غلط، سوءاستفاده می‌کنند 🔘اگر متدینین بدانند که دین‌داری آثار واقعی داشته و برایشان سود دارد، نسبت به غیرمتدینین، مهربان‌ و دلسوز می‌شوند ___ یکی از مشکلاتی که دربارۀ اخلاق و دین وجود دارد این است که خیلی از مردم، در اثر نگاه روشنفکران غربگرا، این دو را یک امر واقعی نمی‌دانند. انگار اینها آثار واقعی ندارند و فقط به‌خاطر اینکه خدا فرموده است باید بگوییم «چَشم»! کسانی که با کلام اهل‌بیت(ع) ارتباط دارند، به هیچ‌وجه چنین دیدگاهی ندارند چون معصومین(ع) اکثراً احکام دینی را بر اساس آثارشان توضیح داده‌اند و این‌گونه مردم را به دین‌داری ترغیب کرده‌اند، لذا ما جانانه از دین دفاع می‌کنیم چون «دین یک امر واقعی است». بعضی‌ها از اخلاق برای مقابله با دین سوءاستفاده می‌کنند، بعضی‌ها هم سوءبرداشت‌هایی از اخلاق دارند. دربارۀ احکام دین هم سوءاستفاده و سوءبرداشت وجود دارد. سوءبرداشت از دین مهم‌تر از سوءاستفاده است. وقتی به تاریخ امیرالمؤمنین(ع) نگاه می‌کنیم، می‌بینیم کسانی که از دین سوءبرداشت کردند، بیشتر ضربه زدند تا کسانی که سوءاستفاده کردند. کسانی مثل طلحه، زبیر و معاویه می‌خواستند از دین سوءاستفاده کنند، امّا خوارج غالباً از دین سوءبرداشت کرده بودند. امیرالمؤمنین(ع) مشکل طلحه و زبیر را حل کرد، ماجرای معاویه را هم داشتند حل می‌کرد که خوارج کار را خراب کردند. خوارج موجب شدند در صفین کارِ معاویه یک‌سره نشود، اگر خوارج نبودند، کار به حکمیت نمی‌کشید. و اگر روحیۀ آنها نبود، کار به انتخاب ابوموسی اشعری نمی‌کشید. اینها چند جور ضربه زدند. سوء برداشت خیلی خطرناک است و گاهی از اوقات ضربه‌های سختی می‌زند. شخصیت امیرالمؤمنین(ع) در این عالم، یگانه است، آن‌وقت می‌بینیم که سوء برداشت از دین، حرکت این شخصیت بزرگ را متوقف می‌کند. چرا می‌گوییم خوارج دچار «سوءبرداشت» بودند؟ چون وقتی از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند آیا خوارج منافق یا کافر بودند؟ حضرت فرمود: اینها برادران مؤمن ما بودند که اشتباه کردند و به ما ظلم کردند. (هُمْ إِخْوَانُنَا بَغَوْا عَلَیْنَا؛ قرب‌الإسناد، ص94) مسئلۀ حجاب در جامعۀ ما دچار سوءبرداشت شده است چون برخی آن را یک امر عقیدتی و ارزشی می‌دانند، نه یک امر واقعی. برخی از این برداشت غلط سوءاستفاده‌ می‌کنند و می‌گویند: «مسئلۀ حجاب، یک مسئلۀ عقیدتی است، شما که نباید عقیده را تحمیل کنید!». تحمیل عقیده نه ممکن است و نه مطلوب! نماز که از حجاب واجب‌تر است امّا در جمهوری اسلامی کسی نمی‌گوید «نماز را اجباری کنید» چون اصلاً تحمیل عقیده مطرح نیست. آنهایی که می‌گویند «حجاب، تحمیل عقیده است» غالباً عناصر رذل سیاسی هستند که می‌خواهند با این دروغ، مخالفان خودشان را تخریب کنند. وقتی احکام دین را تابع مصالح و مفاسد و آثار واقعی بدانیم، مؤمنین با غیرمتدینین برخورد بدی نخواهند کرد چون نسبت به آنها احساس دلسوزی می‌کنند نه نفرت. انسانِ سیر کسی را که گرسنه است تمسخر و توهین نمی‌کند بلکه دلش برای او می‌سوزد. دلسوزی باید از یک مؤمن ببارد. به همین دلیل در جامعۀ دینی، بین متدینین و غیرمتدینین دو قطبی ایجاد نمی‌شود. البته ممکن است برخی از غیرمتدینین به‌خاطر عناد یا سوءتفاهم به متدینین حمله کنند و آنها را بزنند امّا متدینین این کار را نمی‌کنند. اگر یک فرد متدین، دین‌داری خودش را صرفاً ارزشی و غیرواقعی بداند و آن را برای زندگی خودش مفید نداند، مغرور می‌شود؛ فکر می‌کند کار بزرگی انجام داده است و حتی به خدا هم منت می‌گذارد! «يَمُنُّونَ عَلَيكَ أَن أَسلَمُوا» (حجرات، 11). اتفاقاً متدینان باید به خدا بدهکار باشند نه طلبکار؛ مثلاً سحرخیزان و روزه‌داران بیشتر از دیگران به خدا بدهکار هستند چون خدا به آنها لطف کرده است تا راحت‌تر و سالم‌تر زندگی کنند و حال بهتری داشته باشند. ما بعد از نماز، سجدۀ شکر به‌جا می‌آوریم، نه اینکه سرمان را بالا بگیریم و از خدا طلبکار باشیم. برداشت صحیح از دین باعث می‌شود که دین‌داران خوشحال‌تر، بانشاط‌تر، پرانرژی‌تر، مهربان‌تر و سخاوتمندتر از دیگران باشند. به این ترتیب غیرمتدیّنین هم با دیدن رفتار و زندگی یک فرد متدین به دین‌داری جذب می‌شوند. 🆔 https://eitaa.com/tabeen_hejab