°❀°🌸°❀°🌸°❀°🌸°❀°
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 *تأمل در نهج البلاغه* 💠
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
°❀°🌸°❀°🌸°❀°🌸°❀°
﹃✿ *حکمت های نهجالبلاغه* ✿﹄
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
╭━═━⊰✹🌹🌐🌹✹⊱━═━╮
*# حکمت_سوّم* :
💠 و درود خدا بر او فرمود:
*بخل ننگ، و ترس نقصان است. و تهيدستي مرد زيرك را در برهان كُند ميسازد، و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است* .
╰━═━⊰✹🌹🌐🌹✹⊱━═━╯
*ادامه تبيين حكمت سوم* :
✳️ *#بخل*
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
1⃣ بخل
1️⃣-5️⃣ *روش برخورد با بخیل در حوزه مدیریتی و مسئولیتی* :
1️⃣-1️⃣-5️⃣ *امیرالمومنین(ع)* به ما آموختهاند که مدیران و کارگزاران حکومت اسلامی *اوّلاً به هیچ بخیلی( کسی که بخل ملکه وجودی او شده است ) نباید مسئولیتی بدهند.*
در بند 3 خطبه131 فرمودند :
✅ *( همانا شما دانستيد كه سزاوار نيست بخيل بر ناموس و جان و غنيمتها و احكام مسلمين، ولايت و رهبرى يابد، و امامت مسلمين را عهدهدار شود، تا در اموال آنها حريص گردد)*
یعنی اگر بخیل حاکم شد دائما مردم را تحت فشار میگذارد تا اموال آنها را به دست آورد.
2️⃣-1️⃣-5️⃣ *نکته دوّم اینکه مدیران جامعه حتی حق مشورت کردن با بخیل را هم ندارند* .
*امیرالمومنین(ع)* در بند 6 از نامه 53 به مالک اشتر مینویسند :
✅ *( بخيل را در مشورت كردن دخالت نده، كه تو را از نيكوكارى باز مىدارد، و از تنگدستى مىترساند.)*
3️⃣-1️⃣-5️⃣ *نکته سوم* اینکه *امیرالمومنین(ع)* *اشاره به مقابله با احتکار بازرگانان بخیل دارند* .
( احتکار یعنی حبس کردن مایحتاج عمومی در زمانی که مردم به آن احتیاج دارند به منظور افزایش قیمت.)
*امیرالمومنین(ع)* در فصل سیمای بازرگانان و صاحبان صنایع از بند 8 نامه 53 به مالک اشتر مینویسند :
✅ *( اين را هم بدان كه در ميان بازرگانان، كسانى هم هستند كه تنگ نظر و بدمعامله و بخيل و احتكار كنندهاند، كه تنها با زورگويى به سود خود مىانديشند)*
*نکته :*
اگر بخل واقعا بخل باشد در همه مصادیق زشت و بد است اما گاهی در همه زبانها در کلام فصیح وقتی میخواهند از یک صفت خوب، خیلی تعریف کنند آن را به یک صفت بد تشبیه میکنند، مثلاَ ممکن است از انسانهای موفق و خوبی که برای وقت خود برنامهریزی دارند شنیده باشید که من در صرف وقت خودم خیلی بخیل هستم یعنی حاضر نیستم وقت تلف کنم.
هدر ندادن وقت خصلت خیلی خوبی است اما برای نشان دادن اوج این خوبی آن را به یک بدی در ذهن مخاطب تشبیه میکند.
یا میگویند فلان شخص در احترام به پدر و مادر خیلی وسواس دارد، ما میدانیم که وسواس چیز خیلی بدی است اما منظور این است که در احترام به پدر و مادر خیلی خیلی مراقب است و خواسته اوج آن خوبی را برساند او را در قالب یک خصلت بدی که در ذهن مردم جلوه کرده اشاره میکنند و البته از جنبه حساسیت و دقت آن. با این نگاه *امیرالمومنین(ع)* در حکمت 234 یکی از تفاوتهای زن و مرد را همین میداند و میفرمایند:
✅ *( برخى از نيكوترين خلق و خوى زنان، زشتترين اخلاق مردان است، مانند، تكبّر، ترس، بخل، هر گاه زنى متكبّر باشد، بيگانه را به حريم خود راه نمىدهد، و اگر بخيل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ مىكند، و چون ترسان باشد از هر چيزى كه به آبروى او زيان رساند فاصله مىگيرد. )*
در این حکمت بخل به معنای بخل بد نیست، اینکه یک زن نسبت به زحمات شوهرش و اموال و دارایی او خیلی حساس است که هر جایی خرج نشود و به هرکسی داده نشود و حیف و میل نگردد و هدر نرود خیلی صفت خوبی است.
*نکته:*
اگر بند 6 نامه 53 ( بحث مشورت نکردن با بخیل ) و موضوع حکمت 234( تفاوت بانوان و آقایان ) را کنار هم بگذاریم به نکته جالبی میرسیم ،
مولا در بند 17 نامه 31 به فرزند خودشان *امام مجتبی (ع)* مینویسند:
*( با زنان مشورت نکن. )* دلیل آن چیست؟
در بند 6 نامه 53 فرمودند:
✅ *مدیران با بخیل مشورت نکنند چون بخیل واقعی تنگ نظر است و نمیخواهد بگذارد از کنار این مسئول خیری به مردم برسد ،*
ولی حالا چرا گفته با زن مشورت نکن؟
اوّلاً *منظور مشورت در امور اجتماعی* است و ثانیاً زن به خاطر عشقی که به همسرش دارد و بخاطر آن محافظت بیش از حدی که از اموال و دارایی خودش و همسرش دارد، اگر مشاور شود آن موقع *ناخواسته طبق طبیعتش عمل میکند* و آن ضربه را میزند ولی بالاخره آن آثار سوء را دارد.
لذا در حوزه کلان با زنان مشورت نکن مگر زنی که این خصلت خودش را مدیریت کند و در حوزههای فردی و در جایگاه مناسب خودش بکار ببرد.
#استاد مهدوی ارفع
#نهضت نهجالبلاغه خواني
https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
°❀°🌸°❀°🌸°❀°🌸°❀°
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 *تأمل در نهج البلاغه* 💠
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
°❀°🌸°❀°🌸°❀°🌸°❀°
﹃✿ *حکمت های نهجالبلاغه* ✿﹄
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
╭━═━⊰✹🌹🌐🌹✹⊱━═━╮
*# حکمت_سوّم* :
💠 و درود خدا بر او فرمود:
*بخل ننگ، و ترس نقصان است. و تهيدستي مرد زيرك را در برهان كُند ميسازد، و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است* .
╰━═━⊰✹🌹🌐🌹✹⊱━═━╯
*ادامه تبيين حكمت سوم* :
✳️*#بخل*
✳️ *#ترس*
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
2⃣ ترس
*امیرالمومنین علیه السلام* در بخش دوم از حکمت سوم میفرمایند:
*ترسو بودن نوعی کمبود شخصیت است.*
🌀 ما معمولا هم *خوف* را *ترس* معنا میکنیم هم *جبن* را. در حالیکه خوف و جبن با هم تفاوت دارند.
🔶 اگر منشأ ترس عقلایی و الهی باشه غالباُ از آن تعبیر به *خوف* میشود.
🔸 لذا در فرهنگ دینی ما خوف از خدا کمال است.
در قرآن کریم میخوانیم
*و لمن خاف مقام ربه جنتان* برای کسی که از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت قرار داده شده است.
🔷اما اگر منشأ ترس غیرعقلایی باشه آن موقع معنای ترس *جبن* میشود.
🔹 *جبن* یعنی یعنی زبونی و خفت و ذلت و ناتوانی نفس در مقابل خطر. اگر چه خطر واقعی مثل حمله دشمن باشد. یعنی در برابر حمله دشمن، به جای دفاع از دین و ناموس مملکتش، میترسد. چنین فردی *جبن* دارد. یا خطر وهمی، مثل ترسیدن از مرده، ترسیدن از تاریکی که نشانه ضعف شخصیت انسان است.
بنابراین *جبن* یعنی زبونی نفس در مقابل خطر، در جایی که باید شجاعت نشان بدهد.
*امیرالمومنین علیه السلام* در بند ششم از نامه ۵۳ ریشه *ترس* را مثل ریشه بخل و حرص نوعی بدگمانی و سوءظن به خدای متعال میدانند.
در بند ششم نامه ۵۳ میفرمایند: *همانا بخل و ترس و حرص غرائز گوناگونی هستند که ریشه آنها بدگمانی به خدای بزرگ است.*
لذا در نهج البلاغه تنها ترسی که مجاز بوده بلکه حسن شمرده شده است *ترس از خداست.*
در بند سوم از خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه *امیرالمومنین علیه السلام* این گونه بیان میفرمایند:
*به گمان خود ادعا دارد که به خدا امیدوار است به خدای بزرگ سوگند که دروغ می گوید. چه میشود او را که امیدواری در کردارش پیدا نیست. پس هر کس به خدا امیدوار باشد باید امید او در کردارش آشکار شود. هر امیدواری جز امید به خدای تعالی ناخالص است و هر ترسی جز ترس از خدا نادرست است.*
*امیرالمومنین علیه السلام* *ثمره ترس به معنای جبن را ناامیدی* معرفی میکنند.
در حکمت بیست و یکم نهج البلاغه *مولا علی علیه السلام* فرمودند:
*ترس با ناامیدی همراه است.*
و *یکی از ویژگیهای بزرگ بندگان خوب خدا نترسیدن است* در مواقعی که ریشه ترس الهی نیست.
حضرت وقتی که مالک اشتر را می خواهند اعزام کنند برای فرمانداری مصر، در نامه سی و هشتم که خطاب به مردم مصر است در مورد ویژگیهای جناب مالک اشتر اینگونه میفرمایند:
*در لحظه های ترس از دشمن روی نمی گرداند و بر بدکاران از شعلههای آتش تند تر است.*
#استاد مهدوی ارفع
#نهضت نهجالبلاغه خواني
https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
°❀°🌸°❀°🌸°❀°🌸°❀°
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 *تأمل در نهج البلاغه* 💠
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
°❀°🌸°❀°🌸°❀°🌸°❀°
﹃✿ *حکمت های نهجالبلاغه* ✿﹄
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
╭━═━⊰✹🌹🌐🌹✹⊱━═━╮
*# حکمت_سوّم* :
💠 و درود خدا بر او فرمود:
*بخل ننگ، و ترس نقصان است. و تهيدستي مرد زيرك را در برهان كُند ميسازد، و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است* .
╰━═━⊰✹🌹🌐🌹✹⊱━═━╯
*ادامه تبيين حكمت سوم* :
✳️ *#بخل*
✳️ *#ترس*
✳️ *#فقر و تنگدستی*
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
3️⃣ فقر و تنگدستی
حضرت میفرمایند:
❇️ *تهیدستی مرد زیرک را در برهان کُند میسازد.*
🔹 حضرت میخواهند به ما بگویند که یکی از اخلاقهای بدی که گاهی در عرف هست اینه که به ظاهر طرف نگاه میکنند و ظاهرش را به شخصیتش سرایت میدهند.
🔹 چون فقط طرف ظاهر فقیرانهای دارد و از نظر *مالی* ضعیف است فکر میکنند از نظر *عقلی* هم ضعیف است.
متٱسفانه این هست.
در جامعه خودمان هم میبینیم.
یعنی شما یک آدم عالم و دانشمند رو بگو یه مدت با ظاهر فقیرانه بگرد، کسی اصلاً حسابش نمیکند.
حالا اگر این فرد شیک و پیک باشد و پول خرج کند میگویند ببین چقدر حرف حساب می زند.
❇️ حضرت میفرمایند:
*متاسفانه تهیدست حتی بخواد حرفشم به کرسی بنشونه و استدلالشم درست باشه کمتر کسی قبول میکنه* .
از اینجا عرض کردم یک نکته دیگری هم در میاد.
🔸 اینکه *تهیدستی* در مکتب ما چیز پسندیدهای نیست.
چون گاهی اوقات بعضی از افراد این گونه تزریق میکنند به ذهن ما که دنیا خیلی پَست هست و مال و منال چرک کف دست هست. از این حرفا. خدای ناکرده
بچههای ما از نوجوانی به این انحراف فکری کشیده میشوند که آقا دنبال کار رفتن، دنبال ثروت رفتن و سرمایه تولید کردن اصلاً با دینداری نمی سازد.
❇️ *علی علیه السلام* در نهجالبلاغه جاهای مختلف در مورد *فقر و تنگدستی* حرف زدهاند. یکیش همینجاست.
میفرمایند:
🔸 *متاسفانه اینه دیگه اگه تو تهیدست بشی وقتی بخواهی از حق دفاع کنی خیلی حرفت شنیده نمیشه* .
و نکته آخری که حضرت میفرماید در همین راستا اینه که:
🔶 غربت یک وقتی به اینه که من از وطن خودم به خاطر تحصیل، به خاطر سربازی، به خاطر هر چیزی دور شدم احساس غریبی میکنم. یعنی فامیلم، پدر مادر، دوستانم نیستند.
از این غربت بدتر اینه که کسی تو شهر خودش باشه اما دیگران تحویلش نگیرند. کسی دور و برش نیاد. چرا ؟
میگه یکی از دلایلش *تهیدستیه* .
مردم بیشتر با کسی که رفاقتِ با اون یه چیزی بهشون برسونه ارتباط میگیرند.
*انسان تهیدست در شهر خود هم غریب است.*
#استاد مهدوی ارفع
#نهضت نهجالبلاغه خواني
https://eitaa.com/joinchat/4292345904C0b5c499fe5
تبیین حکمتهای نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
°❀°🌸°❀°🌸°❀°🌸°❀°
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 *تأمل در نهج البلاغه* 💠
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
°❀°🌸°❀°🌸°❀°🌸°❀°
﹃✿ *حکمت های نهجالبلاغه* ✿﹄
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
╭━═━⊰✹🌹🌐🌹✹⊱━═━╮
*# حکمت_چهارم* :
💠 و درود خدا بر او فرمود:
*ناتوانی آفت، و شکیبایی شجاعت و زهد ثروت است و پرهیزکاری سپر نگهدارنده است و چه همنشین خوبی است راضی بودن و خرسندی به رضای خدا.*
╰━═━⊰✹🌹🌐🌹✹⊱━═━╯
*تبيين حكمت چهارم* :
✳️ *عجز*
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
*امیرالمؤمنین علی علیه السلام* در حکمت *چهارم* میفرمایند:
ناتوانی آفت، و شکیبایی شجاعت و زهد ثروت است و پرهیزکاری سپر نگهدارنده است و چه همنشین خوبی است راضی بودن و خرسندی به رضای خدا.
1️⃣ یکی دیگر از اموری که گفتند آفت رشد ماست *عجز* است.
🌐 *عجز* یک وقتی به نداشتن *قدرت جسمانی* است. جوانهای عزیز و نوجوانان عزیزمان باید بروند سراغ توانمند شدن خود از نظر جسمانی.
🌐 یک وقتی از نظر *قدرت فکر و منطق* است. باید بروند فکر و منطقشان را قوی کنند.
🌐 از هر جهتی که نداشتن قدرت مانع رشد و کمال ما بشه این عجز و ناتوانی میشود آفت کمال ما.
مثلاُ کسی که بلد نیست دوست خوب پیدا کنه در حکمت دوازدهم ان شاءالله بهش میرسیم. *امیرالمؤمنین علیه السلام* میفرمایند ناتوانترین مردم کسیست که نمیتونه دوست پیدا کنه.
این ناتوانی آفت است.
چون از نعمت معاشرت با آدمهای خوب محروم میشود.
2️⃣ *شکیبایی* شجاعت است. شجاعت شاید در ذهن بعضیها این باشه که آدم بدون عقل و بدون احتیاط به هر کار اشتباهی دست بزنه.
مثلاُ وسط اتوبان تکچرخ بزنه ده بار نخورده زمین، خدایی نکرده یک بار بخوره دیگه معلوم نیست چه بلائی سرش بیاد.
*امیرالمؤمنین علیه السلام* می فرمایند نه این نیست شجاعت به اینه که یک جایی که *نفست* به تو میگه به این صحنه نگاه کن خیلی لذت بخشه، *جلویش را بگیری* .
❌ میگه: نه! هر چیزی را که من نباید ببینم.
🌐 *شکیبایی* یعنی اونجایی که میتونه نفست فوران کنه نگهش داری، ساکتش کنی، آرومش کنی.
*این خیلی شجاعت میخواد*
یک وقتی من به یک قهرمان ورزشی گفتم که شما به نظرت قهرمانی و پهلوانی یا اون نوجوانی که تو خیابون داره میره، نه دوربینی کنترلش میکنه نه اگر این گناهی که من دارم میگم رو انجام بده کسی متوجه میشه، بگیره ببنده، نه اگر انجام نده کسی تشویقش می.کنه،
تو خیابون میره خدایی نکرده خانم بدحجابی رو میبینه میتونه نگاه کنه لذت ببره چشمشو که دوتا پلک چنگ گیرنده رو هم میذاره و رد میشه.
گریه کرد گفت به خدا اون پهلوانه.
ولی من که میرم فرض کن یه کار ورزشی انجام بدهم هزاران دوربین میبینند تشویق میکنند مدال میدهند جایزه میدهند اما اون بدون اینکه کسی ببینه.
*اینجاست که انسان شجاع معلوم میشه* .
3️⃣ *زهد* ثروت است.
*زهد یعنی اینکه انسان علاوه بر این که مال و ثروت داره امکانات داره دلبسته نباشه* .
در مقابل آن بخل است. چرا آدم بخیل میشه چون زیادی دلبسته دارایی خودشه نمیتونه دل بکنه.
زاهد کسی است که ممکن است که پولش از پارو هم بالا باشد اما هر جا لازم باشه در راه خدا میگذره بر هم نمیگرده نگاه کنه.
زمان جنگ یادمه مادری آمد که برای جبههها کمک کند، طلاهایش را باز کرد هر چی داشت گذاشت رو میز و رفت. اون مسؤولی که اونجا قبض رسید میداد، گفت مادر صبر کن رسید ندادم.
برگشت گفت دوتا پسرامو قبلاً دادم و شهید شدند و رسید نگرفتم. خداحافظ.
این زهده. داره هر جایی لازم باشه میگذرد.
*علی علیه السلام* می فرمایند: *این ثروت بزرگیست. چقدر این فرد سرمایهدار است که میتواند از دنیایش بگذرد* .
#استاد مهدوی ارفع
#نهضت نهجالبلاغه خواني
. آدم میخواد یک حرف بزنه یک لباس بدوزه عرض
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
🌼🍃🌼🍃🌼🍃
🌼🍃🌼🍃
🌼🍃
🌼
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 *تأمل در نهج البلاغه* 💠
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
🌹🌐🌹
*# حکمت_چهارم* :
💠 و درود خدا بر او فرمود:
*ناتوانی آفت، و شکیبایی شجاعت و زهد ثروت است و پرهیزکاری سپر نگهدارنده است و چه همنشین خوبی است راضی بودن و خرسندی به رضای خدا.*
🌹🌐🌹
*ادامه تبيين حكمت چهارم* :
✳️ *عجز*
✳️ *شکیبایی*
✳️ *زهد*
✳️ *پرهیزگاری*
✳️ *راضی بودن به رضای خدا*
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
4⃣ پرهیزگاری سپر نگهدارنده است.
از آتش جهنم می ترسیم؟! تقوا!
اِنَّ خَیْرَالزٓاٰد، التّقْویٰ، لِبٰاسِ التّقْویٰ ذٰلِکَ خَیْرٌ
◀️ بهترین پوشش و نگهدارنده از هر خطایي، گناهی، بیآبرویی، خدای نکرده آتش جهنم تقواست.
💯 تقوا در یک جمله یعنی پای خودتو توی قرقگاه خدا نذار، یه وقت دیدین باغ و دشت میرین طرف یه پرچینی یه حصاری کشیده یعنی اینجا حریمه! وارد نشو.
✅ و نکته آخر چه همنشین خوبیست راضی بودن و خرسندی.
خداوندی که ما اعتقاد داریم بهترین و مهربانترین و عالمترین و حکیمترین و قادرترین کسیست که ما رو حمایت میکنه یه جایی یه کارایی برای ما انجام بده که ما خوشمون میاد. یه جاهایی یه کارایی انجام بده که چون ما جهل داریم خوشمون نمیاد.
♨️ چی باعث میشه که آرامش پیدا کنیم؟
همینقدر که بدونیم خدا هر حکمی که میکنه روی حکمته و هر چیزی که ظاهرش تلخه حتماً باطنش شیرینه.
عَسیٰ اَنْ تَکْرَهُوا شَیءٌ وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ
چه بسا یه چیزی رو شما خوشتون نمیاد ولی خیره چرا چون؛
وَاللّٰهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لٰاتَعْلَمُون
خدا خیر شما رو بهتر میداند شما نمیدونید .
*علی علیه السلام* میفرماید: چقدر خوش میگذره بهش: اگر این نکته رو بفهمه و هر چیزی رو خدا براش تقدیر کنه به همون راضی باشه.
به همون که راضی باشه محتاج به دیگران نمیشه ذلت نداره اذیت نمی شه *آرامش* داره.
#استاد مهدوی ارفع
#نهضت نهجالبلاغه خواني
@tabeen_hekmat_nahjolbalaghe_arfa
تبیین حکمتهای نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
🌼🍃🌼🍃🌼🍃
🌼🍃🌼🍃
🌼🍃
🌼
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 *تأمل در نهج البلاغه* 💠
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
🌹🌐🌹
*# حکمت_پنجم* :
💠 و درود خدا بر او فرمود:
*دانش، ميراثي گرانبها، و آداب، زيورهاي هميشه تازه، و انديشه، آيينه اي شفاف است*
🌹🌐🌹
*تبيين حكمت پنجم* :
✳️ *دانش*
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
💢 *امیرالمومنین علیه السلام* در *حکمت پنجم* نهج البلاغه *سه اصل و قاعده و ضابطه* برای *حیات مؤثر و مفید* به ما میآموزند.
*زندگی کردن هم به نوعی، مهارت میخواد،*
اینکه صبح به هر روشی، با هر برنامه، به شب برسونیم ما، خوشحال باشیم که امروز هم گذشت *این معنای درست زندگی کردن نیست* .
🌐 حرفهای زندگی کردن، ماهرانه زندگی کردن، درست زندگی کردن، بهرهبرداری حداکثری از عمر، این مهارتهایی میخواد، دانشهایی میخواد، اصول و قواعد و ضوابطی میخواد.
*سه تا از مهمترین این اصول و ضوابط* رو حضرت در *حکمت پنجم* نهج البلاغه به ما یاد میدهند که عبارتند از *دانش، آداب و تفکر* .
میفرمایند:
اَلْعِلْمُ وِرٰاثَةٌ کَریٖمَةٌ.
*دانش یک ارث و میراث باارزش است* .
وَالْاٰدٰابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ.
*آداب هر کاری، آداب هر موقعیتی، زینت هایی هستند که دائما نو هستند* .
وَ الْفِکْرُ مِرآٰتٌ صٰافِیَةٌ
*تفکر کردن، اندیشه، آینهای صاف و شفاف است* .
ببینیم حالا این سه تا نکته چه جایگاهی در زندگی حرفهای و ماهرانه داره.
🌐انسان قبل از هر اقدام خرد و کلانی در زندگی خودش، باید برود دانشی را که دیگران، پیشینیان، افراد قبل از او با زحمت فراوان و گاهی هزینههای هنگفت، تولید کردند در اون موضوع یا مسئله رو برداره و بهره برداری کنه.
*دانش!*
حتی آدم میخواد یه خودکار بخره این علم داره دانش داره که آدم چه خودکاری بخره و مراقبتهایی بابت پولی که داره میده حداکثر بهره برداری رو بکنه که در وسط درس و امتحان و نوشتن، این خودکار هی قطع نشه هی بخوایم ها کنیمو گرمش کنیمو ...
از خریدی بسیار جزئی در زندگی دانش نیاز داره تا کارهای بسیار پیچیده و مهم و بزرگتر.
حضرت تعبیر کردند دانش را به
وِرٰاثَةٌ کَریٖمَةٌ
خب، ویژگی ارث و میراث چیه؟
ویژگی ارث و میراث اینه که پدر ما، پدر بزرگ ما، اجداد ما زحمت کشیدند سالها عرق ریختند در گرما و سرما، مشقتها و سفرها، زمینی، ملکی، باغی، مزرعهای چیزی فراهم کردند موقع مرگشون اینها را برای ما به ارث گذاشتند. یعنی ما برای اونها هیچ زحمتی نکشیدیم اما سرمایه فوقالعاده باارزشی گیر ما اومده. به شرط اینکه بلد باشیم درست از این ارث استفاده کنیم.
حضرت دانش را که یک فرآیندی دارد تولیدش، تعبیر و تشبیه کردند به ارث و میراث و وراثت ارزشمند.
کَریٖمَةٌ.
چرا چون زحمت تولید دانش را دیگران کشیدند و به ما رسیده، ما باید از این سرمایه جوری استفاده کنیم که بر آن افزوده هم بشه، ارزشش بیشتر هم بشه،
اما اگر ما هر اقدامی بخواهیم بکنیم در این توهم باشیم که ما اولین کسی هستیم که تازه میخواهیم چرخ رو اختراع کنیم از اول همه چیز رو خودمون به دست بیاوریم خب همیشه عقبیم. از دانش بشری باید درست استفاده کرد. از دانش پیشینیان باید درست استفاده کرد. اینا زحمتها و تلاشهاییست که هزینهاش رو پیشینیان دادند سودشو ما میتونیم ببریم. همچنان که ما وقتی دانش تولید میکنیم زحمتو نسل ما میکشند نسلهای بعدی هم استفاده شو میبرند. دوباره این چرخه همینجور باید نسل به نسل استمرار پیدا کنه.
خب ما در زندگی خودمون از انتخابهامون، از انتخاب رشته، انتخاب منزل، انتخاب محل سکونت، انتخاب نوع شغل، انتخاب همسر ، انتخاب مسئولین کشور، به دانش نیاز داریم.
باید عالمانه انتخاب بکنه انسان. وقتی جاهلانه انتخاب کرد تبعات منفی و زیان بارش را دیگه خودش باید بپذیره. کسی که مثلاً در انتخابات ریاست جمهوری زحمت نکشیده، از لا به لای این هیاهوی احساسی تبلیغات دوران انتخابات خودشو بکشه کنار، علمی بررسی کنه، شاخصها رو پیدا کنه شاخصها را با کاندیداها تطبیق بده، بدون هیچ دلبستگی به حزب و افراد، بعد وقتی کاملاً شفاف و حُرّ، رسید به اون گزینه اصلح رأی بده، خب وقتی اشتباه رأی میده باید عوارضشم بکشه. کسی که اشتباه انتخاب همسر میکنه، کسی که اشتباه انتخاب رشته میکنه، شغل انتخاب میکنه، محیط زندگیشو انتخاب میکنه در حالی که *دانش این انتخاب از قبل در اختیارش بوده، استفاده نکرده* این کسی جز خودشون نباید ملامت کنه. و متأسفانه بسیاری از بشریت در زجرها و اذیت و آزارهای این زندگی دارن گرفتار میشن. زندگی که حاضر نیستند بفهمند که *دانش هر کاری را باید قبلش بدست آورد، استفاده کرد بعد اقدام کرد*...
ادامه در پیام بعدی👇👇
تبیین حکمتهای نهج البلاغه استاد مهدوی ارفع
آدم میخواد یک حرف بزنه یک لباس بدوزه عرض کردم یک خودکار بخره دانش نیاز داره، هرهری که نیست آدم همینجوری زندگی کنه. *دانش نیاز داره* .
#استاد مهدوی ارفع
#نهضت نهجالبلاغه خواني
@tabeen_hekmat_nahjolbalaghe_arfa
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
🌼🍃🌼🍃🌼🍃
🌼🍃🌼🍃
🌼🍃
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 *تأمل در نهج البلاغه* 💠
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
🌹🌐🌹
*# حکمت_پنجم* :
💠 و درود خدا بر او فرمود:
*دانش، ميراثي گرانبها، و آداب، زيورهاي هميشه تازه، و انديشه، آيينه اي شفاف است*
🌹🌐🌹
*ادامه تبيين حكمت پنجم* :
✳️ *آداب*
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
💢 *امیرالمومنین علیه السلام* در *حکمت پنجم* نهج البلاغه *سه اصل و قاعده و ضابطه* برای *حیات مؤثر و مفید* به ما میآموزند.
در قسمت قبل به مقوله *دانش* پرداختیم. در این بخش به مقوله *آداب* میپردازیم.
🦋🌹🦋🌹🦋🌹
🔶 *آداب* یعنی چه؟
*ادب* دو تا معنی ازش برداشت میشه، یکی به معنای *تربیتی* ، یکی به معنای *رعایت مقتضای هر موقعیت* .
مثلاً *ادب سرکلاس رفتن* چیه؟ اینه که انسان سکوت کنه، حواسش به معلم باشه،
*ادب نماز* چیه؟ *حضور قلبه*، *ادب مجلس جشن* چیه؟ *شاد کردن دیگرانه*.
*ادب مجلس عزا* چیه *حالت حزن داشتنه*. *آداب غذاخوردن* چیه؟ آدم از جلوی خودش بخوره، به لقمه دیگران نگاه نکنه، لقمه بزرگ بر نداره.
🌐 اینجا *آداب* منظور *معنای دومه* .
💢 یعنی رفتارهایی که ناشی از عقل و شعور فهم و دین طرفه و در هر موقعیتی متناسب با اون شرایط رفتار میکنه.
*امیرالمومنین علیه السلام* میفرمایند کسی که در هر کاری وارد میشود *اگر آداب آن کار را دائما رعایت بکنه* ولو چهل سال یک کار و شغل واحد داشته باشه هیچ وقت براش *خسته کننده* ، *روزمره* و *کسالت آور* نیست.
🌹همیشه براش*تازه*است.🌹
مثل کسی میمونه که ساعتی یک بار میره لباس عوض میکنه. هر بار هم یک لباس خوشگلتر زیباتر جذابتر.
چرا بعضیا دو ترم دانشگاه میرن خسته میشن، چرا بعضیا چهار سال مدرسه میرن خسته میشن، چرا بعضیا روی شغل ثابتی وای نمی ایستند میگن نه، دلمو زد، خسته شدم، در حالی که آدم میره میبینه قدیمیا، طرف ۶۰ ساله لحاف دوزه هنوزم با انرژی اول کله سحر میاد سرحال، بانشاط تا غروب کار میکنه. ۷۰ ساله منبّتکاره، ۵۰ ساله کارش فلانه ولی اصلاً احساس خستگی نمی کنه، با کارش عشق میکنه، لذت میبره.
🔆 یکی از مهمترین دلایلش اینه که حضرت میفرمایند:
*وَالْاٰدٰاٰبُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ*
اگه میخوای کارها، موقعیتها، ظرفها، ظرفیتها همیشه لذتبخش باشند همیشه نو دیده بشند احساس تازگی ازش داشته باشی آدابشو رعایت کن. چون در هر جدیدی لذّت جدیدی هست. اگر بتونی همیشه کارتو جدید نگه داری میشه لذّت جدید، دیگه آدم خسته نمیشه. *ما به شدّت به این آداب محتاجیم* . بخش زیادیش در *حوزه سبک زندگی* تعریف میشن.
🔷 در جمع دانشگاهی بحثی داشتیم چرا افراد بعد مدتی خسته میشوند و دچار روزمرگی میشوند. حضرت دلیلشو می فرمایند *چون آدابشو رعایت نمی کنند* . در همان جمع استادی عنوان داشتند در سمینار سه روزه نخبگان پزشکی در سنگاپور با موضوع علت خسته شدن تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی بعد یکی دو سال از تلاش علمی پرداخته شد و بعد سه روز بحث و تبادل نظر، به هیچ جوابی نرسیدیم. نهایتاً بعد سه ماه، از دبیرخانه همایش مقاله جمعبندی علمی به دستمان رسید که دلیل دلزدگی و خستگی دانشجویان از ادامه تحصیل و تلاش علمی، *عدم رعایت سبک زندگی دانشجوییه* . این استاد دانشگاه میگفتند عجب ! این حرفی که این دانشمندان بعد اینهمه تلاش و زحمت بهش رسیدند در *حکمت پنجم نهج البلاغه* بوده.
*وَالْاٰدٰاٰبُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ*
🌐 غرض اینکه *امیرالمومنین علیه السلام* میفرمایند *میخواهید حرفهای زندگی کنید و زندگیتون با نشاط پیش بره آداب هر کاری رو رعایت کنید* .
#استاد مهدوی ارفع
#نهضت نهجالبلاغه خواني
@tabeen_hekmat_nahjolbalaghe_arfa
رو از ما بگیره.
چرا چون وقتی ما به مسائل عادی فکر نکردیم عادی میشه برامون که به هیچ مسئلهای فکر نکنیم.
💯 وقتی عادت کردیم جواب را مثل هلو بپر تو گلو بدست بیاریم اون موقع اون میتونه جواب رو هر جور که خواست به خورد ما اولاٌ بده چون دیگه فکرو از ما گرفته.
💯 دوم اگر کسی بیاد با اندیشه حرفی بزنه خلاف حرف عالم بشریت، باید همه به شدت باهاش دشمنی کنند که آقا اینکه معلومه حرف غلطیه. میگه ببین همه اون جوری میگن.
*فکر از بین رفته*
#استاد مهدوی ارفع
#نهضت نهجالبلاغه خوانی
@tabeen_hekmat_nahjolbalaghe_arfa
🌼🍃🌼🍃🌼🍃🌼
🌼🍃🌼🍃🌼🍃
🌼🍃🌼🍃
🌼🍃
🌼
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💠 *تأمل در نهج البلاغه* 💠
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
🌹🌐🌹
*# حکمت_پنجم* :
💠 و درود خدا بر او فرمود:
*دانش، ميراثي گرانبها، و آداب، زيورهاي هميشه تازه، و انديشه، آيينه اي شفاف است*
🌹🌐🌹
*ادامه تبيين حكمت پنجم* :
✳️ *دانش*
✳️ *آداب*
✳️ *فکر*
بِسْمِ اللّه الرّحْمٰنِ الرّحیٖم
💢 *امیرالمومنین علیه السلام* در *حکمت پنجم* نهج البلاغه *سه اصل و قاعده و ضابطه* برای *حیات مؤثر و مفید* به ما میآموزند.
در قسمت قبل به مقوله *آداب* در حکمت پنجم پرداختیم. در این بخش به مقوله *فکر* میپردازیم.
🦋🌹🦋🌹🦋🌹
🔶 اما بحث سوم *فکر* است، که فرمود:
*اَلفِکرُ مِرٰاتٌ صٰافیةٌ*
خیلی راحت میتونم عرض کنم که در بین همین سه مقوله *دانش، ادب و فکر* ، *فکر* از همه مهمتر است.
🔶 حضرت می فرمایند: فکر آینه صاف است غباری روش نیست. زنگاری روش نیست.
خب، چرا تعبیر و تشبیه به آینه کردند؟
اونم آیینه صاف؟
بینید کار آینه چیه؟ کار آینه اینه که واقعیتها رو نشون میده بدون اینکه بزرگ کنه کوچک کنه پنهان کنه دروغ بتونه بگه. همانگونه که هست نشون میده. خب تفکر چه جایگاهی داره در زندگی؟ تفکر ما رو با حقیقت اشیاء، حقیقت افراد، حقیقت واقعیتها مواجه میکنه.
انسان وقتی فکر میکنه به یه چیزهایی میرسه که حتی اگر صرفاٌ دنبال خوندن کتاب و اینها باشه بهش نمیرسه.
تفکر اون منبعیست که اگر نباشه علم هم خیلی ارزشی ندارد.
انسان باید قدرت حلاجی و تجزیه و تحلیل داشته باشه.
هر چی میشنوه و یا هر چی میخونه رو که نمیتونه به این راحتی بپذیره.
چه کنه که بپذیره یا رد کنه؟
*باید اندیشه کنه* .
🟤 اندیشه در واقع یک دستگاه به هم ریختن اطلاعاته در یک چهارچوب مشخص و منطقی که معلوم بشه کدوم گزاره یا کدوم اطلاعات که به من داده شده درست میتونه باشه کدوم نمی تونه باشه.
🔸 مثلاٌ یک نمونه عرض کنم:
از بچگی یک دروغ بزرگی در کتابهای درسی ما بود هنوزم هست.
*داستان پترس فداکار* .
پسر بچه ای به نام پترس دیده که بیرون شهر در سدی سوراخی پیدا شده از شب تا صبح انگشتشو میکنه توی اون سوراخه که نکنه یه وقت سد خراب شه و مردم شهرش غرق بشن.
و بعد با بیتوجهی تمام میگه *حسین فهمیده* ما هم مثل پترس فداکار بوده.
بعد نمیگه که بابا توی این کلاس ۴۰ نفرهای که داری به خوردش میدی یه نفر لااقل بره فکر کنه که اولاٌ این چه سدی بوده که با یک سوراخ که بشه با انگشت جلوشو گرفت نابود میشده و می شکسته دوم اینکه حالا این پترس چه آدم نادانی بوده به جای اینکه انگشتشو بکنه توی اون سوراخ، بزرگترا رو صدا میکرده می اومدند تعمیر می کردند یا از یک سوراخ مگه چقدر آب میاد که ترسیده یه وقت سیل همه جارو ببره. بعد چرا این انگشتشو اون تو کرده یه تکه چون میکرده توی اون سوراخ سد.
❎ میشینه فکر میکنه بابا چیه اینها رو الکی به خورد ما دادین.
بعد ازش یه فداکاری میسازید. اون چیه؟
*اسطوره فداکاری نسل جوان* ما رو بگید اینم مثل پترس خیلی فداکار بوده.
*فکر*
💯 فکر میکنه انسان برای خودش، آخه این چه سیستمیه که به خورد ما می دید.
✅ *تفکر باعث میشه انسان از عوام جدا بشه* . بشه یه انسان خاص، یه انسان باهوش.
*انسانی که سرش کلاه نمیره* .
*تفکر انسان را در معرض واقعیت قرار میده* .
❎ تبلیغات و هیاهو و هوچیگری کردن، وحشت ایجاد کردن و شوق الکی ایجاد کردن جلوی عقلو میگیره.
یه چیزایی باعث مستی میشه دیگه.
تبلیغات میتونه خیلی قویتر عمل کنه. اگه اون مسکرات میتونه یک ساعت عقل انسان رو تعطیل کنه تبلیغات میتونه ۸۰ سال یک انسان را فریب بده.
*تبلیغات*
تبلیغات اونا رو دچار جمود میکنه،
اندیشه رو از انسانها میگیره.
چنان وضعیت خاصی برات ایجاد میکنه که تو قطعیت صد درصدی پیدا کنی که حرفش درسته. و تو هم براساس این مبنایی که صد درصد غلطه زندگیتو می سازی.
زندگیتو از دست میدی کارتو از دست میدی همه چیزو از دست میدی،
*به دشمنی با حقیقت می ری* .
✅ امروز ما توی همچین دورانی زندگی میکنیم.
💯 فلذا به نظر این حقیر اولین کاری که استعمار با دنیا کرد اینه که *اندیشه ورزی* را از آنها گرفت. *فکر کردن را از ما گرفت*
چه جوری؟ با راحتی طلب کردن. ما بنشینیم خوشگذرونی کنیم او از اون طرف برای ما همه چیز درست میکنه و میفرسته. ما بنشینیم او برایمان لذت های حلال و حرامو آسون بکنه. ما بنشینیم همه چیز آسون بشه، که دیگه فکر نکنیم.
🌐 خدا رحمت کنه آیت ا... حائری شیرازی، مرد نازنین ناشناخته را که میفرمود بلایی که غرب سر ما آورد اینه که پشت سر هم برای ما حل المسایل فرستاد. که تو به مسئله فکر نکن من جوابشو برات میفرستم، 👇👇