eitaa logo
جهادگران تبیین
897 دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
219 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘نظر سنجی یا نظر سازی؟ 📊با داغ شدن تنور انتخابات بازار نظر سنجی ها نیز داغ شده 🆔 https://eitaa.com/tabiny
⭕️تحرک طیف محاسبه گر! 🔹 جامعه امروز ایران دیگر اکثریتی ندارد. آرایشی است از اقلیتهای فکری و فرهنگی با هویت اجتماعی تفکیک شده و مشخص که در بزنگاههایی به دلیل یافتن انگیزه ها و دالهای گفتمانی مشترک، تصمیم مشترک می گیرند. 🔸در کارزارهای انتخاباتی نیز نامزدی موفق است که بتواند روی این دالهای گفتمانی مشترک سوار شود. 🔹تحرک درخورتوجه این روزها متعلق به یک اقلیت حدود ۱۵ درصدی است که بهترین اسمی که توانستم برایشان انتخاب کنم این است: محاسبه گر! این طیف دالهای هویتی مشترکی دارند: 1️⃣تحصیلکرده اند و متعلق به دهک ۹و۱۰ جامعه 2️⃣به فرهنگ تمدن غرب متمایلند و نسبت به سایر طیفهای اجتماعی از آن متأثرتر 3️⃣از جمهوری اسلامی دل خوشی ندارند و گمان هم می کنند زوالش نزدیک است ولی نسبت به سیستم دچار کینه روحی نشده اند. (۵درصد طیف برانداز را باید از این طیف جدا کرد) 🔸این طیف غالبا یک رویه مشخص در کنشهای انتخاباتی دارند. اگر احساس کنند گزینه مدنظرشان (ولو گزینه حداقلی مطلوب) شانس رأی آوری ندارد، انتخابات را تحریم می کنند ولی در حالت برعکس اتفاقا تکاپوی انتخاباتی قدرتمندی از خود بروز می دهند. هرچند هیچ وقت اقرار نکنند و حتی گاها کتمان کنند و ۸۸ راه بیندازند، اما در مقام عمل کاملا به سلامت سیستم در امانتداری صندوقهای رأی واقفند و کنشهایشان را بر اساس آن شکل می دهند. (رجوع شود به کارزار انتخاباتی سال ۹۲ و رأی آوری کاندید مورد نظر این طیف با کمتر از ۱درصد اختلاف) 🔹این طیف مهم‌اند! به دلیل مرجعیت فکری‌ای که در میان اطرافیان خود با داشتن جایگاه تحصیلی و اجتماعی، یافته اند. اصلاح طلبان نیز به خوبی این را می دانند و همیشه روی دالهای گفتمانی و انگیزه های این طیف سرمایه گذاری می کنند. 🔸شعارهایی نظیر تخصص محوری و داشتن تعامل سازنده با غرب (که هر دو از مطلوبیتهای این طیفند)، اگر به شیوه مناسب و باورپذیر با شعار صداقت و پاکدستی (که حلقه واسط میان این طیف و طیفهای سنتی‌تر است) ترکیب و روی کاندید مورد نظر سوار شوند، می تواند به سایر بدنه های اجتماعی سرایت کند و نتیجه این کارزار سیاسی را به نفع این جریان تغییر دهد. 🔹باید صبر کرد و دید آیا جریان اصولگرا با گزینه های متکثر خود، توان بازسازی دالهای گفتمانی باورپذیر متقابلی برای متأثر کردن طیفهای مردد دارد یا خیر. طیفهایی که همیشه تعیین کننده سرنوشت انتخاباتها بوده اند. 🆔 https://eitaa.com/tabiny
👤پرویز امینی؛ تحلیلگر و جامعه شناس : 🔹در این دوره از انتخابات شخصیت شگفتی‌ساز ظهور نکرده است. 🔸اگر نامزدی بتواند خود را به زمینه اجتماعی لازم برساند، تمایل بیشتری به او ایجاد خواهد شد. 🔹اکنون رادیکالیسم آسیب دیده است. 🔸جلیلی و قالیباف با نسبت‌هایی می‌توانند آرای ایدئولوژیک یک پایگاه سیاسی را جذب کنند. 🔹پزشکیان نیز می‌تواند آرای پایگاه سیاسی نزدیک به خود را جذب کند اما اینها برای پیروزی کافی نیست. 🔸تجربه انتخابات در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد کسانی رئیس‌جمهور شده‌اند که در نگاه اول انگار بنا نبود که انتخاب شوند، مثل خاتمی و احمدی‌نژاد. 🔹اگر لاریجانی و جهانگیری بودند، کارآمدی نقطه اصلی نزاع می‌شد. 🆔 https://eitaa.com/tabiny
⭕️چگونه انتخاب کنیم؟ 🔹وجه تمایز مهم بشر از سایر موجودات، عقل و اختیار است. انسان با عقل، انتخاب می‌کند و با اختیار، انتخابی که داشته را پی می‌گیرد. اما شیطان از روزی که آدم را به‌عنوان انتخاب خدا دید برای خلیفه‌اللهی و مسجود ملائکه شدن، روی انتخاب‌های انسان، طراحی ویژه می‌کند. هر جا درست و غلط، درست و درست‌تر و غلط و غلط ‌تر باشد، شیطان هم می‌آید و دعوت‌نامه‌ای ارائه می‌دهد. راهبرد شیطان اساسا بازی با همین انتخاب‌هاست و شاهکارش تنزل دادن مؤمن از طاعتی به طاعتی با اولویت پایین‌تر است. با این حساب، فارغ از انتخاب‌های زندگی روزمره، انتخابات سیاسی هم می‌تواند از مصادیق جدی استفاده از این وجه ممیزه بشری و البته حضور پر شور شیطان باشد. انتخاب باید عاقلانه باشد و عقل هم آن چیزی است که با آن بندگی خدا می‌شود نه شیطنت‌ها و زرنگ‌بازی‌های رایج امروزی. هیچ کس به‌اندازه عبد، عاقل نیست. اما انتخاب اصلح در این آشفته‌بازار رسانه‌ها و تبلیغات و شیطنت‌ها کاری است بس دشوار؛ نیازمند سنجه و شاخص و البته همراه و راهبر است. راه نشان دادن، خودش راه و روش مخصوصی دارد، به‌ویژه وقتی قرار باشد راه پروردگار را نشان دهیم. 🔸متأسفانه انتخابات ایران مثل بسیاری از کشورها به سمت و سویی به‌اصطلاح حرفه‌ای سوق پیدا کرده است؛ فضایی عاری از ایدئولوژی و چارچوب و ساختار اخلاقی و مملو از سیاست‌ورزی‌های ماکیاولیستی و بی‌اخلاق. در این اوضاع و احوال، وزن و مخاطب حکمت و معرفت و استدلال کمتر می‌شود و وزن احساسات مثل خشم و نفرت، بیشتر و بیشتر خواهد شد. حالا ابزار ایجاد خشم و نفرت، کلام صادقانه باشد یا عملیات‌های تخریبی دروغین برای آمرین و عاملین هیچ اهمیتی ندارد. 🔹این در حالی است که شخصی مثل سید حسن نصرالله حفظه‌الله می‌گوید ما در عملیات روانی علیه رژیم صهیونیستی هم خود را مجاز به دروغگویی نمی‌دانیم. ‏🔸اما در این فضا که عدد و رقم و ترندها و گراف‌ها حرف می‌زنند و تماشای موج‌های سایبری، لذت‌بخش می‌نمایاند، حکمت و موعظه رنگ می‌بازد و جدال، جان می‌گیرد و مورد استقبال واقع می‌شود. بنابراین فضای رادیکال از جانب ستادها و علاقه‌مندان افراد، زمینه‌سازی می‌شود و اشخاص به‌تبع برای زینت‌المجالس نشدن باید اظهارات شاذ، ساختارشکنانه و احیانا افشاگرانه داشته باشند. گاهی تقسیم کار نانوشته‌ای می‌شود که کاندیدا خودش دعوت به اخلاق کند ولی لشکر مجازی‌اش مبسوط‌الید باشد در تخریب و تهمت و افترا و گاهی حتی به پیشنهاد مشاوران، خود کاندیدا هم باید وسط میدان بیاید و معرکه بگیرد. ‏🔹با عنایت به نکات پیش‌گفته ضرورت مطالبه اخلاق و برخورد با بی‌اخلاقی‌ها چه در رسانه‌ها و چه از جانب متنفذین و افراد در معرض انتخاب، بیش از پیش است تا مردم در فضایی عاقلانه، انتخاب صحیحی داشته باشند. 🖊مسعود پیرهادی 🆔 https://eitaa.com/tabiny