eitaa logo
حوزه علمیه امام حسین ع شهرضا
259 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
382 ویدیو
196 فایل
کانال حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا اخبار ،اطلاعیه ها،برنامه ها،دستورالعمل ها و آیین نامه های مرکز را می توانید از این کانال دنبال کنید. ارتباط با ادمین: @Hoze230
مشاهده در ایتا
دانلود
انقلاب اسلامی و دستاوردها.pdf
2.11M
🔸️کتاب انقلاب اسلامی و دستاوردها 🔸️لطفا پس از مطالعه کتاب به سئوالات پاسخ دهید. 🔸️اشکالات احتمالی را با مدیران کانال در میان بگذارید. @farhangihozeh
نكات بهداشتی كاربردی مدارس علمیه
نشست سیاسی(بررسی مسایل روز و انتخابات ) _ باحضور استاد غلامرضایی _به مناسبت دهه مبارک فجر _سه شنبه 15 بهمن ماه ساعت 9صبح مکان: حوزه علمیه امام حسین(ع) شهرضا
آفات_زبان فحش الجنه حرام على کل فاحش ان یدخلها. ورود به بهشت بر هر دشنام دهنده اى حرام است . پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) (۱) تعریف فحش فحش ، بذاء، سلاطه ، تفحش و سب ، کلماتى گوناگون با معانى بسیار نزدیک به هم ، بلکه مترادف و هم معنایند. فحش در لغت به معناى افزایش بدى از حد مجاز است ؛ یعنى وقتى بدى از حد خود فراتر رود، شخص به ناسزاگویى روى مى آورد. ((تفحش )) به معناى بیهوده گفتن یا هرزه گویى ، ((سب )) به معناى گفتار زشت یا دشنام ، ((بذاء)) به معناى بد زبانى و ((سلاطه )) نیز به معناى زبان درازى است . دانشمندان اخلاق ، به کار بردن سخنان زشت براى اشخاص را فحش و ناسزا مى گویند. (۲) اقسام فحش فحش را از جهت انگیزه گوینده به دو قسم مى توان تقسیم کرد: ۱ – فحش با انگیزه آزار (قصد جدى ) گاه ناسزا براى رنجاندن و آزردن خاطر دیگرى گفته مى شود. دشنام دهنده در این حالت با جدیت ناسزا گفته ، حرمت شکنى مى کند. ۲ – فحش با انگیزه شوخى هرزه گویى و فحش چه بسا براى شوخى باشد. ناسزا گویى در چنین حالى ، بدون انگیزه رنجاندن است . گاهى هم این صفت ناپسند، عادت شده ، بدون انگیزه خاصى انجام مى گیرد. فرد بیمار در این حال براى رساندن مقاصد معمول خویش ، سخنان زشت را به مى گیرد. فحش از جهت زشتى کلمات به کار رفته نیز به مرتبه هاى گوناگون تقسیم مى شود. برخى بسیار زشت است و برخى زشتى کم ترى دارد. البته میزان زشتى و ناپسندى سخنان فرد نزد اقوام و ملت هاى گوناگون مختلف است به این معنا که گاه سخنى در شهرى بسیار ناپسند شمرده مى شود و در شهر یا کشور دیگر به آن اندازه ناپسند نیست . اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان استاد مجتبی تهرانی آیت_الله_مجتبی_تهرانی
آفات_زبان شماتت پیامدهاى زشت شماتت: سرکوفت و سرزنش دیگران ، پیامدهاى زشت و ناخوشایندى را براى شماتت کننده در دنیا و سراى آخرت به بار خواهد آورد. ۱ – پیامد شماتت در دنیا ابتلا به مصیبت : اظهار شادى از مصیبت ، موجب گرفتارى شماتت کننده به همان مصیبت مى شود. همان گونه که گذشت ، امام صادق (علیه السلام ) فرمود: هر کس برادر خود را به دلیل مصیبتى که بر او وارد شده است سرزنش کند، از دنیا بیرون نمى رود تا خود گرفتار شود. ۲ – پیامد شماتت در آخرت عذاب در آخرت : آزار رساندن به مؤ من ، مایه قهر خداوند و عذاب آخرتى است تا آن جا که خداوند فرموده است : آزار دهنده بنده مؤ من من ، به من اعلام جنگ بدهد. رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) آزار دهنده مؤ من را آزار دهنده خویش ، و آزار دهنده خویش را آزار دهنده خدا و آزار دهنده خدا را ملعون معرفى کرده است . روشن است که سرکوفت زدن به اهل ایمان ، مایه آزردگى خاطر آن ها است و پرهیز از آزار، ضرورت دارد. (۶) راه هاى درمان شماتت براى درمان بیمارى باید به آثار و عواقب آن اندیشید. آگاهى از این که فرد شماتت کننده به همان مصیبتى مبتلا خواهد شد که دیگرى را براى آن سرزنش مى کرده است ، ترس و واهمه را در روح او پدید خواهد آورد و به یادآورى مکرر این پیامد، دیگر به شماتت دیگران نخواهد پرداخت . اندیشه در این که هر بلایى بر سر اهل ایمان بیاید، ممکن است کفاره گناه یا عامل به کمال رسیدن آنان در آخرت شود او را از سرکوفت و سرزنش ایشان باز مى دارد و از سوى دیگر، بلا و گرفتارى و مصیبت ، بر بدى و خوارى نزد پروردگار دلالت نمى کند؛ بلکه دلالت آن بر نزدیکى به خدا بیش تر است . توجه شماتت کننده به مصیبت ها و بلاهایى که بر خودش وارد مى شود، او را از توجه به گرفتارى هاى دیگران باز مى دارد. دقت و تامل در این که چه بسا بلاى نازل شده بر او براى تادیب در برابر خطاهایش بوده است ، او را از اندیشه در احوال دیگران بازداشته ، به خود مشغول مى سازد. دقت در دور ماندن از رحمت خدا به دلیل آزردن اهل ایمان نیز انسان را به ترک این رفتار زشت سوق مى دهد. اخلاق الاهی جلد چهارم آفات زبان استاد ایت الله مجتبی تهرانی آیت_الله_مجتبی_تهرانی
عدول از نیت در نماز جماعت: اگر ماموم بدون ضرورت در نماز چهار رکعتی موقع قنوت امام نیت فرادا کند و نمازش را تمام کند و در ادامه نماز امام نماز دیگر را اقتدا کند جایز است؟ مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله) جواب بدون عذر نمی توان از جماعت جدا شد و نیت فردای کرد خواه از اول تصمیم بر این کار داشته باشد یا در اثناء نماز. و اگر کسی به واسطه عذری بعد از حمد و سوره امام نیت فرادی کند لازم نیست حمد و سوره بخواند ولی اگر پیش از تمام شدن حمد و سوره نیت فرادی کند باید آن مقدار را که امام نخوانده بخواند و البته اگر به خاطر عذری نیت فرادی کند دیگر نمی تواند به جماعت برگردد و اگر مردد شود که نیت فردای کند یا نکند و بعد تصمیم بگیرد نمازش را به جماعتش تمام کند جماعت او اشکال دارد ولی اگر شک کند که نیت فرادی کرده یا نکرده بنا می گذارد که نیت فردای نکرده است.
حضرت شعیب میگفت : گناه نکنید که خدا بر شما بلا نازل میکند.. یکی آمد و گفت من خیلی هم گناه کردم ولی خدا اصلا بلایی بر من نازل نکرده! خداوند به حضرت‌شعیب وحی میکند که به او بگو اتفاقا تو سر تا پا در زنجیر هستی.. آن فرد از حضرت شعیب درخواست نشانه میکند. خداوند میگوید به او بگو که عباداتش را فقط به عنوان تکلیف انجام میدهد و هیچ لذتی از آنها نمیبرد.. امام صادق (ع)فرمودند:خداوند كمترين كاري كه درباره گناهکار انجـام مـیدهد اين است كـه او را از لـذّت مـناجـات محـروم مي‌سـازد. معراج‌السعادة صفحه۶۷۳
فجر مبارک نمایشگاه دستاوردهای خانواده طلاب و روحانیون شهرضا مکان: حوزه علمیه امام حسین(ع) زمان: 13 لغایت 18 بهمن ماه 98 ساعت بازدید: 10 الی 12 صبح و عصرها از 15 الی 17. مرکز خدمات حوزه های علمیه شهرضا
چرا برکت از زندگی می رود ؟ مشاجره ها و نزاع ها، نور باطن را خاموش میکند. بسیاری از بی حالی ها و عدم نشاط ها به جهت مشاجرات است. کم منزلی داریم که درآن پرخاش و تندی نباشد! روزی چندتا پرخاش باشد، برکات را از منزل میبرد. حتی اگر حق هم با تو بود ، در امور جزیی وشخصی مشاجره نکن ، چون کدورت می آورد. مرحوم علامه جعفری از صاحب دلی نقل کرد: در موضوعی که گمان میکردم حق با من است ،داشتم با همسرم مشاجره میکردم؛ ناگهان صورت باطنی غضبم را نشانم دادند ! بسیار کریه وزشت بود! آن صورت نزدیکم آمد و گفت : کثیف! ساکت شو! همین که متنبه شدم فورا "دست همسرم را بوسیدم و عذرخواهی" کردم.
دیدار اموات و مردگان اسحاق بن عمار می گوید : « به امام موسی کاظم (علیه السلام) عرض کردم : آیا روح مومن به دیدار خانواده اش می آید ؟ فرمودند : بله. عرض کردم : هر چند وقت یک بار به ملاقات ایشان می آید ؟ فرمودند : به اندازه فضیلت و قدر و منزلتی که هر کدام دارند . بعضی هر روز ٬ بعضی هر دو روز یک بار و بعضی هر سه روز یک بار و هرکدام که منزلتشان کم است هر جمعه. عرض کردم : در چه ساعتی می آیند ؟ فرمودند : هنگام ظهر و مانند آن. عرض کردم : در چه صورت و قیافه ای می آیند ؟ فرمودند : در شکل گنجشک یا کوچکتر از آن . خداوند فرشته ای را هم با او می فرستد تا آنچه مایه خوشحالی اوست به او نشان می دهد و آنچه مایه ناراحتی اوست از او می پوشاند . 📚‍ بحار ج۶۰ ص۲۵۷
🍃🍃🍃 آفات بهتان(قسمت اول) (۱): تعریف بهتان بهتان در لغت و عرف ((بهتان )) در لغت ، به معناى ((متحیر شدن )) یا ((متحیر کردن )) است (۲۲۲) و نزد عرف ، در معناى ((دروغ بستن به افراد به گونه اى که مایه تحیر شود)) به کار مى رود. گاه سه کلمه ((بهتان )) ((تهمت )) و ((افترا)) در یک معنا به کار مى روند؛ در حالى که این سه ، هم از نظر لغوى و هم از لحاظ اصطلاحى با هم تفاوت دارند. بهتان ، دروغ بستن ؛ افترا دروغ بافتن ؛ و تهمت ، اظهار بدگمانى است . حقیقت بهتان در علم اخلاق بهتان نزد دانشمندان اخلاق نسبت دادن رفتار یا گفتار یا حالتى زشت و ناپسند به کسى است که از آن زشتى ، پاک و منزه است . روایات بسیارى وجود دارد که به بیان حقیقت این رفتار زشت پرداخته است . ابوذر غفارى (ره ) مى گوید: از رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) پرسیدم : ما الغیبه ؟ قال : ذکرک اخاک بما یکره قلت : یا رسول الله ! فان کان فیه الذى یذکر به ؟ قال : اعلم ، انک اذا ذکرته بما هو فیه فقدا غتبته و اذا ذکرته بما لیس فیه فقد بهته . غیبت چیست ؟ فرمود: این که برادر دینى ات را به چیزى که موجب ناخشنودى او است یادآور شوى . عرض کردم : اى رسول خدا! اگر نقصى که یادآور شدیم ، در او باشد چه ؟ پیامبر فرمود: اگر نقصى را که در او وجود دارد، بازگویى ، غیبت کرده اى و اگر نقصى را که در او نیست ، یادآور شوى ، ((بهتان )) زده اى . و من ذکره من خلفه بما هو فیه مما لا یعرفه الناس اغتابه و من ذکره بما لیس فیه فقد بهته . شخصى که پشت سر کسى آن چه را که در او هست و مردم نمى دانند، یادآور شود، غیبت کرده و کسى که آن چه را در او نیست ، یادآور شود، ((بهتان )) زده است . اقسام بهتان بهتان بر دو قسم است ۱ – گاه در غیاب کسى به او دروغى مى بندند و رفتار ناپسندى را که مرتکب نشده است ، به او نسبت مى دهند. در این قسم از بهتان ، دو گناه بزرگ نهفته است : یکى دروغ و دیگرى غیبت ؛ زیرا مطلب نسبت داده شده غیر واقعى است و در غیاب شخص هم ابراز شده است . ۲ – گاه رفتار یا صفتى از صفات زشت نفسانى را که در شخص وجود ندارد، پیش رویش به او نسبت مى دهند که در این قسم از بهتان فقط گناه دروغ نهفته است ؛ ولى از نظر درجات دروغ ، شدیدترین نوع دروغ به شمار مى رود. ایت الله مجتبی تهرانی
پنجشنبه است و چقدر جای خالی بعضیها رو زیاد احساس میکنیم... به رسم کهن، یاد میکنیم از آنها که وقتشان و مکانشان از ما جداست.. یاد میکنیم از آنها که دلتنگشان میشویم.. یاد میکنیم از آنها که هنوز دوستشان داریم.. دلمان گرم به خاطره پدرهایی که نیستند، مادرهایی که رفته اند.. فرزندانی‌که زودتر ازپدرومادرشان رفته‌اند دلمان گرم بیاد خواهرها و برادرهایی که سفر کردند.. فاتحه ای ره توشه میکنیم.. باشد که پروردگار بیامرزدشان و بیامرزدمان..
بازدید امام جمعه محترم شهرضا از نمایشگاه دستاوردهای خانواده طلاب و روحانیون شهرضا
با عرض سلام و ادب خدمت بسيجيان عزيز عضو گردان 112 امام حسين عليه السلام شهرضا.ايام الله دهه فجر برشما مبارك. با توجه به حضور هيئتهاي بازرسي لشكر در اواخر بهمن براي ارزيابي گردان يك نوبت فراخواني گروهاني با اجراي ميدان تير تخصصي براي يادآوري مطالب آخر اين هفته برگزار ميگردد لطفا با فرماندهان گروهان خود مرتبط شويد فردا صبح ساعت ۷:۱۵ خیابان پاسداران خیابان ثارالله گردان امام حسین همراه با میدان تیر
فکر این مطلب را بکنید ! هر قدر در جوانی انسان مهذب شد، شد؛ اگر در جوانی خدای نخواسته مهذب نشد، بسیار مشکل است که در زمان کهولت و پیری که ... اراده انسان ضعیف می شود و جنود ابلیس در باطن انسان قوی، ممکن نیست ...، اگر هم ممکن باشد، بسیار مشکل است. از حالا به فکر باشید، از جوانی به فکر باشید الان هر قدمی که شما بر می دارید رو به قبر است. ... هر دقیقه ای که از عمر شریف شما می گذرد یک مقداری به قبر و آنجایی که از شما سوالات خواهند کرد و همه مسؤول خواهیم بود دارید نزدیک می شوید. فکر این مطلب را بکنید که قضیه نزدیک شدن به مرگ است و هیچ کس هم سند به شما نداده است که صدو بیست سال عمر بکنید، صدو بیست ساله نداریم. ممکن است بیست و پنج ساله انسان بمیرد ،ممکن است پنجاه ساله بمیرد یا شصت ساله بمیرد، هیچ سندی ندارد، ممکن است همین حالا خدای نخواسته؛ سندی نیست، باید فکر کنید، باید در این مطالب تأمل کنید، مراقبه کنید، اخلاق خودتان را مهذب کنید. 📚صحیفه نور، ج 1، ص 125
با سلام حرکت دسته جمعی از حوزه امام حسین(ع) جهت شرکت در راهپیمایی ۲۲بهمن حرکت فردا ساعت۹:۱۵ از درب مدرسه
چهارمین محفل خانوادگی طلاب و روحانیون حوزه امام حسین(ع) شهرضا به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و همچنین جشن دهه فجر انقلاب اسلامی همراه با سخنرانی جابر زمانه استاد باقریان(زید عزه) و تجلیل از همسران طلاب و فرزندان آنها 21 بهمن ماه