eitaa logo
حوزه علمیه امام حسین ع شهرضا
262 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
378 ویدیو
194 فایل
کانال حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا اخبار ،اطلاعیه ها،برنامه ها،دستورالعمل ها و آیین نامه های مرکز را می توانید از این کانال دنبال کنید. ارتباط با ادمین: @Hoze230
مشاهده در ایتا
دانلود
✅سوره مبارکه ، صفحه 435، آیات 4 تا 11 💢جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) 🗓1400/01/21 ☘️ tahzib-howzeh.ir ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر صفحه ۴۳۵ قرآن کریم سوره فاطر آیات ۳تا ۱۰ صفحه ۵۳۴ در آیه ۴خداوند میفرمایند: « یَا أَیُّهَا النَاسُّ إِنَ وَعْدَ اللَهِ حَقٌّ .».. ای مردم وعده های خدا حق است،خداوند می فرمایند ای مردم وعده هایی که من میدهم حق است اگر وعده میدهم …«إِنْ یَكُّونُّوا فُّقَرَاءَ یُّغْنِهِمُّ اللَهُّ مِنْ فَضْلِهِ…» ۱ بروید ازدواج کنید اگر فقیر هستید من روزی میدهم یعنی واقعا روزی میدهم، قاعده کلی است کسی که ازدواج کرد روزیش میرسد، «فَلَا تَغُّرَ نَ كُّمُّ الْحَیَاةُّ الدُّ نْیَا…»مراقب باشید زندگی دنیا شما را فریب ندهد ..«.وَلَا یَغُّرَنَكُّمْ بِاللَهِ الْغَرُّورُّ» و مواظب باشید شیطان شما را به خدا مغرور نكند؛ در اینجا سوالی مطرح میشود که مگر خدا چیز بدی است که شیطان به وسیله او ما را فریب بدهد؟ منظور این است که مواظب باشید که شیطان به وسیله ی لطف خدا شما را فریب ندهد یعنی با وعده این که خدا مهربان است، انسان خیلی از چیزهایش عوض شود؛هم ترسِ زیاد و هم اُّمیدِ زیاد به خداوند خطرناک است کسی که بیش از حد از خدا بترسد یعنی غضب خدا را بیشتر از رحمت خدا بداند این شخص مأیوس میشود و کسی هم رحمتِ خدا را بیشتر از غضب خدا بداند خودش را از عذاب در امان میداند به این صورت میشود که از او می پرسی چرا نماز نمی خوانی؟ میگوید: یعنی خدا میخواهد من را به خاطرِ یک نماز نخواندن جهنم ببرد؟! این خدایی که شما میگویید که از داعش هم بدتر است! آن چیزی که ما از قرآن فهمیدهایم این است که همان خدایی که رحمان و رحیم است همان خدا شدید العقاب هم هست یعنی همان خدایی که با مؤمنین مهربان است همان خدا کفار را هم نابود میکند؛ این که بعضیها میگویند چه کسی گفته است جهنم بد است جهنم مثلِ بیمارستان است مریض بیمارستان میرود بعد خوب میشود و بیرون می آید، اینطوری که آنها میگویند یعنی جهنم مثلِ تیمارستان است حالا اگر مریض خوب نشد چكار میکند؟ مگر در قرآن نداریم « وَإِنْ مِنْكُّمْ إِلَا وَارِدُّهَا…» ۲ همه شما واردِ جهنم میشوید که برایِ بعضیها گذرگاه است و برایِ بعضیها قرارگاه است و دائم در جهنم میمانند اگر جهنم مثلِ بیمارستان بود و بعضیها خوب میشدند و بیرون می آمدند پس آیاتِ خُّلُّودِ در جهنم چیست؟خَالِدِینَ فِیهَا یعنی همیشه در آن میمانید؛ خداوند میفرمایند: مواظب باشید، شیطان شما را با این طور مسائل مغرور میکند؛ خداوند در آیه ۶ در این زمینه نكاتی را بیان میفرمایند:« إِنَ الشَیْطَانَ لَكُّمْ عَدُّوٌّ ..». شیطان دشمن آشكار شماست …« فَاتَ خِذُّوهُّ عَدُّوا.».. از او دوری کنید، اگر ما قبول داریم که این شیطان است، اگر قبول داریم که دشمن است چرا از او فاصله نمیگیریم؟ اگر قبول داریم امریكا دشمن است و اگر قبول داریم که شیطانِ بزرگ است پس چرا از او فاصله نمیگیریم؟ زمانی که انسان با دشمنی مثلِ امریكا برخورد میکند به تعبیر آیت الله جوادی آملی، وقتی دست داد انگشتانش را میشمارد که یک انگشتش کم نشده باشد؛ خداوند می فرمایند اینها شیاطین هستند «… شَیَاطِینَ الْإِنْسِ وَالْجِنِ …» ۳شیاطین گاهی وقتهاجن و گاهی وقتها انس هستند شیاطینِ جن را إبلیس می گویند و شیاطینِ إنس را امریكا میگویند؛ …« إِنَ مَا یَدْعُّو حِزْبَهُّ…» او حزب و گروهش را …« یَكُّونُّوا مِنْ أَصْحَابِ السَعِیرِ» به سمتِ آتش دعوت میکند، امریكا خودش و هم پیمانانش را به سمتِ جهنم میبرد اما خداوند، پیامبر، اهل بیت و کسانی که در این مسیر هستندهم پیمانانشان را به سمتِ بهشت میبرند، میبینید حضرت امام به گُّرباچف نامه مینویسند که به سمتِ خدا بیا، ۸سال بعد گُّرباچف در یک مصاحبه تلویزیونی میگوید اگر ما آن زمان به حرف و نامه آیت الله خمینی عمل کرده بودیم شوروی از هم نمیپاشید؛ نامه آن زمانِ امام باعث شد که همین الان روسیه تشنه ترین کشور برای گرفتنِ معارف باشد. @tartilvathdir96 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
__________________ 🌱📍🌱الهِی اعْتِذارِی اِلَیْکَ اعْتِذارُ مَنْ لَمْ یَسْتَغْنِ عَنْ قَبُولِ عُذْرِهِ فَاقْبَلْ عُذْری یا أَکْرَمَ مَنِ اعْتَذَرَ إِلَیْهِ الْمُسیئُونَ معبود من! پوزش و عذر خواهی من عذر خواستن کسی است که بی نیاز از پذیرش عذرش نمی باشد، عذر مرا بپذیر ای بزرگوارترین فردی که گناهکاران از او پوزش می طلبند.🌱📍🌱 ◀️ نکاتی در مورد پوزش و اعتذار اعتذار عبارت از پوزش خواهی نسبت به کار زشتی است که انسان انجام داده است، در روایات متعددی توصیه شده است بر این که انسان کاری نکند که مجبور باشد تا از آن اعتذار جوید. 1️⃣ خودداری از کار زشت: امام حسین علیه السلام می فرماید: «اِیّاکَ وَ ما یُعْتَذَرُ مِنهُ فَإِنَّ المُؤمِنَ لایُسِی ءُ وَ لا یَعتَذِرُ وَ الْمنافِقُ کُلُّ یَومٍ یُسِی ءُ وَ یَعْتَذِرُ»(میزان الحکمه، ج6، ص110). (پرهیز کن از انجام کاری که از آن پوزش طلبی زیرا مؤمن نه کار زشت می کند و نه از آن پوزش می طلبد، ولی منافق همه روزه کار بد انجام می دهد و از آن هم اعتذار می جوید). امام امیرالمؤمنین علیه السلام به قثم بن عباس توصیه نموده و می فرماید: «وَ اِیّاکَ وَ ما یُعْتَذَرُ مِنْهُ»(نهج البلاغه، نامه 33.). (پرهیز کن از انجام کاری که از آن اعتذار جویی). و به حارث همدانی می فرماید: «وَ احْذَرْ کَلَّ عَمَلٍ اِذَا سُئِلَ عَنْهُ صَاحِبُهُ أَنْکَرَهُ اَوِ اعْتَذَرَ مِنْهُ»(نهج البلاغه، نامه 69). (پرهیز کن از انجام هر عملی که وقتی از عامل آن سؤال شود یا آن را انکار کرده و بگوید انجام نداده ام و یا آن که از آن اعتذار جسته و پوزش طلبد). امیرالمؤمنین علیه السلام خلیفه دوم را مورد مذمت قرار داده و می فرماید: «وَ یَکْثُرُ الْعِثَارُ فِیها وَ الاِْعْتِذارُ مِنها»(نهج البلاغه، خطبه 3). (لغزش او در مسائل حکومت زیاد بود و پوزش هم از آن می خواست). ❌مسلم است غفلت واشتباه در مسئولیتهای سنگین و حکومتی به سادگی قابل حلّ نیست و با یک اعتذار و پوزش برطرف نمی شود زیرا ممکن است در اثر یک اشتباه و لغزش جنایاتی اتفاق افتد و نوامیسی هتک شود. البته در عین حال بهتر از آن گاهی است که شخصی کار زشتی را انجام دهد یا گرفتار لغزشی شود و با بی تفاوتی از آن بگذرد و یا مغرورانه بر آن اصرار ورزد. چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی... همان طور که گفته شد انسان نباید کاری کند که مجبور به پوزش از آن شود . امام صادق علیه السلام به فضل می فرماید: «لا یَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ اَنْ یُذِلَّ نَفْسَهُ، قُلْتُ بِما یُذِلُّ نَفْسَهُ؟ قال: لا یَدْخُلُ فِیما یُعْتَذَرُ مِنْهُ»(بحار الأنوار، ج100، ص93.). (شایسته نیست که مؤمن خودش را ذلیل گرداند، گفتم به چه چیز خودش را خوار و ذلیل می نماید؟ امام فرمود: داخل نشود در کاری که بعد از آن پوزش خواهد و اعتذار جوید). 2️⃣ پذیرش اعتذار: به همان اندازه که اعتذار باعث سرافکندگی است، پذیرش آن موجب کرامت و سربلندی می باشد و در روایات فراوانی بدان توصیه شده است تا آن جا که امام امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «اِقْبَلْ عُذْرَ اَخِیکَ وَ اِنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ عُذْرٌ فَالْتَمِسْ لَهُ عُذْرا»(بحار الأنوار، ج74، ص165.). (پوزش برادر مسلمانت را بپذیر، اگر عذری هم نداشته باشد تو برای او عذری را جستجو نما). پذیرش اعتذار تولید مودّت و محبت می کند همان طوری که امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «اِقْبَلْ اَعْذارَ النّاسِ تَسْتَمْتِعْ بِاِخائِهِمْ وَ أَلْقِهِم بِالْبِشْرِ تَمُتْ اَضْغانُهُمْ»(میزان الحکمه، ج6، ص112). (پوزش مردم را بپذیر تا از برادری آنها بهره ور شوی وآنها را با گشاده رویی برخورد کن تا کینه های آنان بمیرد و از بین برود). متقابلاً رد پوزش دیگران مورد مذمت قرار گرفته است تا آن جا که رد کننده محروم از شفاعت رسول اکرم صلی الله علیه و آله(میزان الحکمه، ج6، ص112.) و سقایت از حوض کوثر(همان مدرک) خواهد بود. امام سجاد علیه السلام به خداوند پناه می برد از این که مظلومی را یاری نکند و یا پوزش گناهکاری را نپذیرد.(صحیفه سجادیه، دعای 38) ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
☑️سوال پولی که به عنوان خرید ماشین به نمایندگی پرداخت شده و بعد از سال خمسی تحویل داده می شود، خمس دارد؟ ـــــــــــــــــــ ✅پاسخ ✍️ آیت الله خامنه ای: اگر ماشین مورد نیاز شخصی شما است و پول پرداخت شده بابت خرید بوده نه مشارکت در تولید و مبلغ پرداخت شده در اثنای سال خمسی بوده خمس ندارد. ✍️ آیت الله مکارم: اگر به عنوان پیش خرید به حساب ریخته شود و برای استفاده شخصی (نه کسب درآمد) ثبت نام نموده اید و به آن نیاز دارید، مبلغ واریز شده مشمول خمس نیست ولى چنانچه به صورت ودیعه باشد، خمس دارد. ✍️ آیت الله سیستانی: اگر معامله انجام گرفته باشد و مالک ماشین در ذمه شرکت باشید به همان قیمت ماشین با این اوصاف خمس تعلق می گیرد. ----- [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 542114. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9805120094 . [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی @Resule10 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
🌹قابل توجه دانش آموختگان حوزه های علمیه🌹 📣 اطلاعیه جذب و استخدام روحانی در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران 🔷 در راستای اجرای تدابیر وفرامین فرماندهی معظم کل قوا (مد ظله العالی) مبنی بر حضور موثر طلاب جوان و انقلابی در نیروهای مسلح، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران، از میان طلاب و روحانیون دارای روحیه جهادی و انقلابی، فاضل، مومن، متعهد، و علاقمند ، اقدام به جذب و استخدام می نماید. 📝 شرایط عمومی : ♦️اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه، انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ♦️داشتن سلامت و توانایی جسمی خود و خانواده ♦️ دارا بودن سلامت فکری و اخلاقی ♦️حداکثر 34 سال سن ( در صورت ارائه کارت پایان خدمت ، مدت زمان سپری نمودن خدمت مقدس سربازی به حداکثر سن اضافه می گردد ). ♦️ مدرک تحصیلی سطح دو حوزوی به همراه اتمام کتبی و شفاهی پایه دهم ♦️تاهل 🔴 تذکرات مهم : 🔹 محل خدمت متقاضیان استخدام توسط سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ، تعیین می گردد . 🔹 متقاضیان استخدام باید آمادگی و توانایی خدمت در مناطق چهارگانه را داشته باشند. 🔹 بعلت عدم دسترسی طلاب حوزه های خراسان و اصفهان به سامانه پیشخوان حوزه های علمیه طلاب متقاضی جذب در ارتش در پیام رسان ایتا به شماره همراه 09119231740 اطلاعات خود را ارسال بفرمایند. 📚جهت هر گونه سوال یا اطلاعات مربوط به جذب ، از طریق همین پیام رسان پاسخ خود را دریافت نمایید. ⭕️ دارندگان شرایط ذیل در اولویت استخدام می باشند : ✔️ خانواده های معظم شهداء ، جانبازان ، آزادگان و ایثارگران ✔️ حافظان قرآن و نهج البلاغه ✔️ دارندگان مدرک سطح سه تخصصی و یا کارشناسی ارشد در رشته های علوم قرآن ، علوم حدیث ، تبلیغ ، ارتباطات اسلامی ، اخلاق اسلامی، علوم تربیتی ، روانشناسی ، مدیریت اسلامی ، تاریخ اسلام ، مدرسی معارف اسلامی و علوم سیاسی 📚 منابع _ آزمون کتبی : 🔰 علوم قرآنی ( آیت الله معرفت ) 🔰 عقاید استدلالی ( علی ربانی گلپایگانی، ج ۲ درس ۴۷ تا آخر کتاب ) 🔰 شرح لمعه ( صلاه و صوم و طهارت و متاجر ) 🔰 تاریخ اسلام ( مهدی پیشوایی بخش ۴ و ۵ ) 🔰 آشنایی با انقلاب اسلامی ایران ( دکتر جواد منصوری ، بخش سوم تاپایان کتاب ) 🔰 ادبیات عرب ، تجوید ( حلیه القرآن ج ۲ ) 🔰 اجوبه الاستفتائات ( از ابتدای کتاب تا پایان مسئله خمس ) 🔰 کتاب ولایت فقیه ( آیت الله جوادی آملی، فصل های دوم تا پنجم ) 🔰 مکاسب (محرمه و بیع ) 🔰کفایه الاصول ( از مقصد ششم تا آخر کتاب ) 📚منابع مصاحبه شفاهی : 🔰 تحریرالوسیله امام ( ره ) جلد اول متن عربی 🔰 تحلیل مسائل سیاسی ، تاریخ اسلام ، ادبیات عرب در حد قابل قبول 🔰 سخنرانی و کلاسداری . ☎️ طلاب محترم واجد شرایط می توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به دفتر جذب و استخدام سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی واقع در قم _ خیابان صفائیه _ کوچه 39 – پلاک 3 مراجعه و یا باشمارهای 02537742259 - 09119231740 ( به جز ایام تعطیل ازساعت 13 - 8 ) تماس حاصل فرمایند . 📌ضمنا زمان و مکان آزمون اولیه از طریق سایت و مجاری اطلاع رسانی معتبر حوزوی متاقبا اعلام خواهد شد . 📌کانال اطلاع رسانی : @esfhozeh 📌
✅سوره مبارکه ، صفحه 436، آیات12 تا 18 💢جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج)💢 🗓1400/01/22 💐 @nedaye_tahzib ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۳۶🌷 هیچ گنهکاری بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد: جمله ی «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزرَ اُخریّْ» ـ که در پنج آیه آمده، یکی از اصول مهم و زیربنایی اندیشه ی اسلامی است. در حقیقت این جمله از سه جهت دارای اهمّیّت است. نخست، بیانگر عدل خداست و اینکه خدا هر کس را در ازای کارهای خوب و بدِ خود او پاداش و کیفر می دهد، و نه در برابر کارهای دیگران؛ زیرا جزا دادنِ کسی به سبب کار دیگری، ظلم است، و ظلم و ستم از خدای عادل دور است. دوّم اینکه به همه ی انسان ها درک و فهم وسیعی می بخشد که صالح یا فاسد بودن جامعه و خوب یا بد بودن مردم نباید در خودسازی فردی و اصلاح اجتماعی و مبارزه ی آن ها با ظلم و ستم اثر بگذارد؛ زیرا همه ی ما در پیشگاه خدا مسئولیم و خوب یا بد بودن بیشتر مردم، جواز خوب یا بد بودن ما نیست، و سرانجام تمام انسان ها تک به تک باید در پیشگاه خدا بایستند و در برابر رفتار خویش پاسخ گو باشند، و کسانی که به وظیفه ی خود عمل کرده اند، سعادتمندند، و آنان که کوتاهی کرده اند، زیانکار خواهند بود. نکتّه ی سوّمی که از این آیه استفاده می شود، شدّت و سختی روز رستاخیز است که هیچ کس حاضر نمی شود در آن روز بار گناه دیگری را به دوش کشد؛ هرچند او از بستگان نزدیک یا دوستانش در دنیا باشد؛ در حالی که در دنیا بسیاری از افراد، به سبب رفاقت، خویشاوندی یا حتّی سود مادی حاضرند بار گناهان دیگران را بر دوش کشند. آری، احوال قیامت چنان سخت و هولناک است که نه تنها کسی بار گناه دیگری را به دوش نمی کشد، بلکه به فرموده ی آیات قرآن ، انسان ها از شدّت ترس و وحشت، تمام پیوندهای دوستی و خویشاوندی را به فراموشی می سپارند و با دیدن نزدیک ترین خویشاوندان خود، پا به فرار می-گذارند، و چه بسا آرزو دارند که بار گناه خود را بر دوش عزیزترین کسان خود در دنیا بگذارند. البتّه دوستان خدا از این وضعیّت مستثنی هستند و آنان در آخرت در کنار یکدیگر در کمال دوستی و محبّت زندگی خواهند کرد . @tartilvathdir96 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
👳🏻تبعیت از امام جماعت در و 🗣 سوال: 🚦 آیا تبعیت از امام جماعت در نماز جماعت در اقوال و افعال لازم است؟ 🔵پاسخ: ✍ یکی از واجبات نماز جماعت، تبعیت از امام جماعت در افعال است؛ اما تبعیت از وی در اقوال واجب نیست. البته بنابر احتیاط واجب تا تکبیر امام تمام نشده، مأموم نباید تکبیر بگوید. [1] نکته🔻 مستحب است بعد از جمله «قد قامت الصلاهِ» امام، نمازگزار آماده باشد و بلافاصله بعد از اتمامِ تکبیرِ امام، تکبیر بگوید. [2] ➖➖➖➖➖➖ ☑️پی نوشت: [1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 795، م 1467؛ بهجت، استفتائات، ج 2، ص 312، م 2694. [2]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 803، م 1483-1484. @Resule10 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
💢برنامه کوهنوردی همراه با پذیرایی صبحانه💢 ✳️مکان: کوه مجاور امامزاده شاهرضا 🗓زمان: دوشنبه 1400/01/23 ⏰ساعت حرکت: 6:45 صبح حوزه علمیه امام حسین(علیه السلام) شهرضا ✅افرادی که مایل به شرکت در برنامه هستند جهت تدارک صبحانه با شماره 09137123123 تماس بگیرید ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
✅سوره مبارکه ، صفحه 437، آیات 19 تا 30 💢جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) 🗓1400/01/23 🌷 @nedaye_tahzib ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
__________________ 🌱📍🌱«اِلهی لَو اَرَدْتَ هَوانی لَمْ تَهْدِنِی وَ لَو اَرَدْتَ فَضِیحَتِی لَمْ تُعافِنِی معبودم! اگر پستی مرا می خواستی هدایتم نمی کردی و اگر رسوایی مرا می خواستی عافیتم نمی دادی🌱📍🌱 ◀️ رابطه بین مکرمت و هدایت و پستی و ضلالت خداوند متعال تاج کرامت را بر سر انسان نهاده است و او را به انواع نعمتها متنعم ساخته است که در رأس آنها نعمتهای معنوی و هدایت الهی می باشد، هدایت انسانی دلیل بزرگداشت اوست و هر چه مقام و درجه وی بالاتر باشد به هدایت والاتری مفتخر می گردد، هیچ گاه یک برّه گوسفند را به کودکستان نمی فرستند و یک کودک انسان را به دانشگاه ◀️ دو نوع هدایت خداوند متعال انسانها را مفتخر به دو نوع هدایت فرموده است، یکی هدایت عمومی که همگان از آن برخوردارند همچنان که فرموده است: «اِنَّا هَدَیْناهُ السَّبیلَ اِمّا شَاکِرا وَ اِمّا کَفُورا».(دهر /3) (ما او (انسان) را به راه، هدایت کردیم یا شکرگزاری می کند و یا کفران می ورزد). و دیگری هدایت ویژه که مخصوص مجاهدان و کوشش گران در راه اوست که فرموده : «وَ الَّذینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا»(عنکبوت /69). (و آنهایی را که در راه ما مجاهده نمودند به راه های خود هدایت خواهیم نمود). اشخاصی که هدایت نخستین را بپذیرند موفق به دریافت هدایت دوم می شوند و گرنه گرفتار طرد و خذلان می گردند. جمادات ونباتات و حیوانات گر چه از نعمت هدایت تکوینی برخوردارند، ولی ارزش هدایت تشریعی را ندارند، این که خداوند متعال برای انسانها پیامبران عزیز خود را فرستاده و کتب ارزنده آسمانی را نازل فرموده است و او را مخاطب امر ونهی خود قرار داده است دلیل اهمیت اوست، حال اگر قدر این همه کرامت را بداند و گوش به استماع داده و تن به اطاعت سپرد، مفتخر به هدایت بیشتری می شود که آن هم دلیل عنایت زیادتر است. ◀️ رابطه بین آبرو و عافیت و فضیحت و گناه افتضاح عبارت از برملا شدن عیب پنهانی است، ولی در اثر هدایت الهی و برکت دینی فرد با ایمان از هر زشتی مبرا است و از هر پلیدی در عافیت می باشد، چه زشتی اعتقادی باشد مانند شرک و خرافه و چه زشتی اخلاقی باشد مانند خود خواهی و کینه توزی و چه زشتی عملی باشد مانند مال مردم خواری و خیانت از این رو هیچ گاه مفتضح و رسوا نمی شود، بنده ای که مؤمن واقعی است گناهی ندارد تا رسوا شود و عیبی ندارد تا برملا گردد. tahzib-howzeh.ir ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
✨﷽✨ 🌼پند و عبرت ✍امام زين العابدين (ع) : بيچاره فرزند آدم! هر روز سه مصيبت به او مى رسد و حتى از یکی از آنها پند نمى گيرد كه اگر پند میگرفت، سختي هاو كار دنيا بر او آسان مى شد. مصيبت اول: هر روز از عمر او كم میشود در صورتى كه اگر از مال او چيزى كم گردد اندوهگين مى شود؛ درحالیکه مال جايگزين دارد، اما عمر از دست رفته جبران نمى شود. مصيبت دوم: روزيش را به طور كامل دريافت میكند، كه اگر از راه حلال باشد بايد حساب پس دهد واگرحرام باشد كيفر میبيند. مصيبت سوم: از اينها بزرگتر است» پرسیدند: "آن چيست؟" فرمود: «هيچ روزى را به شب نمى رساند مگر اين كه يك منزل به آخرت نزديك شده است، اما نمى داند به سوى بهشت يا به سوى آتش؟ 📚الاختصاص صفحه342 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
✅سوره مبارکه ، صفحه 438، آیات 31 تا 38 💢جهت سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان(عج) 🗓1400/01/24 🌸 @nedaye_tahzib ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۳۸🌷 وارثان قرآن: خداوند در آیه‏ ی قبل، از نزول قرآن بر پیامبر و حقّانیّت و هماهنگی اش با کتاب‌های آسمانیِ گذشته سخن گفته و در این آیه توضیح داده که پس از پیامبر، علم و دانش قرآن را گروهی برگزیده از میان بندگانش به ارث برده اند. البتّه برگزیده شدن آن بندگان خاص و به ارث رسیدن دانش قرآن به ایشان، بی دلیل نبوده؛ بلکه از این رو بوده که بندگان خدا به سه گروه تقسیم می شوند: گروهی گنهکار که به خود ظلم می کنند؛ گروهی میانه رو و نیکوکار که ممکن است گاهی دچار لغزش و اشتباه شوند؛ و گروهی که در تمام کارهای خوب از همگان سبقت می گیرند و هیچ گاه به کارهای ناشایست دست نمی زنند. خداوند نیز این گروه پاک و معصوم را از میان مردم برگزید و پس از پیامبر، همه ی دانش قرآن را به آنان بخشید و ایشان را پیشوایان مردم معرّفی فرمود. آری، حضرت زهرا و امامان دوازده گانه ، وارثان حقیقی قرآن هستند که به لطف خدا از تمام معانی و رموز قرآن آگاهی دارند؛ امّا آگاهی مردمِ دیگر از معانی قرآن، اندک، و در بسیاری از موارد با خطا و اشتباه همراه است. از این رو همه‏ ی مسلمانان وظیفه دارند برای آشنایی با قرآن و برنامه های حیات‏ بخش آن، نزد آن پیشوایان معصوم روند و حقیقت را از چشمه‏ ی زلال دانش ایشان بنوشند. کسانی که بدون توجّه به مکتب اهل بیت و با مراجعه به کسانی که خدا علم و دانش آنان را تأیید نکرده، سراغ قرآن می روند، بی شک در بسیاری از موارد دچار اشتباه می شوند و مقصود حقیقی خدا را نمی فهمند؛ درست مانند دانش آموزی که بدون مراجعه‏ به معلّم دانا، سراغ کتاب درسی پرمحتوایی برود و با حدس و گمان، درس های سخت آن را تحلیل کند و در موارد مشکل، به دانش آموزانی مانند خودش مراجعه کند! در حدیثی از پیشوای ششم شیعیان می خوانیم: «در هر زمان، خدا کسی را از میان ما اهل بیت بر می انگیزد که از [دانش و رموزِ] کتاب خدا ـ از ابتدا تا انتهای آن ـ آگاه است.» در حدیث دیگری از امام باقر می خوانیم: «هیچ یک از مردم ادّعا نمی کند که تمامِ [دانشِ] قرآن را به همان صورت که نازل شده، نزد خود دارد مگر اینکه دروغگوست؛ چراکه هیچ کس آن را نزد خود جمع آوری و نگهداری نکرده مگر علی بن ‏ابیطالب و امامانی که پس از او هستند.» @tartilvathdir96 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
__________________ 🌱📍🌱«اِلهی ما اَظُنُّکَ تَرُدُّنی فِی حاجَهٍ قَدْ اَفْنَیْتُ عُمْرِی فِی طَلَبِها مِنْکَ». معبودم! گمان نمی کنم مرا رد کنی در برآوردن حاجتی که عمر خود را در طلب آن از تو سپری کرده ام🌱📍🌱 ◀️ سرمایه زندگی سرمایه عمر و زندگی بهترین سرمایه ای است که در اختیار انسان نهاده شده است، هر کس از این سرمایه به نحوی استفاده می کند و هر انسانی به صورتی آن را سپری می کند، یکی در راه کسب قدرت و دیگری در مسیر اندوختن ثروت، یکی برای شکم و دیگری برای شهوت. رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «.. خُذْ مِنْ صِحَّتِکَ لِسُقْمِک وَ مِنْ شَبابِکَ لِهِرَمِک وَ مِنْ حَیاتِکَ لِوفاتِک فَاِنَّکَ لا تَدْرِی مَا اسْمُکَ غَدا»(بحار الأنوار، ج77، ص183). (ذخیره ای از روزگار سلامتی خودت برای بیماریت اندوخته کن و از دوران جوانیت برای پیریت و از زمان زندگانیت برای وفات خودت، زیرا تو نمی دانی که فردا نامت چیست؟) (زنده یا مرده) ◀️ هدف اولیای الهی از زندگی اولیای الهی زندگی را فقط برای خدا می خواهند، برای عبادت او و برای خدمت در راه او و تنها این کالا را به بهای رضوان و رحمت الهی می فروشند. و تنها حاجت ایشان هم همان است. امیرالمؤمنین علیه السلام به ابن عباس در حالی که لنگ کفش خویش را می دوخت، فرمود: به خدا سوگند همین لنگه کفش برای من بهتر از ریاست بر شماست مگر آن که حقی را به پا دارم یا از باطلی جلوگیری نمایم.(نهج البلاغه، خطبه 33.) امام سجاد علیه السلام می فرمود: «فَقَدِ انْقَطَعَتْ اِلَیْکَ هِمَّتِی وَ انْصَرَفَتْ نَحْوَکَ رَغْبَتِی فَاَنْتَ لا غَیرُکَ مُرادِی وَ لَکَ لا لِسِواکَ سَهَری وَ سُهادِی وَ لِقاءُکَ قُرَّهُ عَیْنی وَ وَصْلُکَ مُنی نَفْسِی...»(مناجات خمسه عشر، الثامنه المریدین). (از همه چیز بریده ام و تنها همت خود را به سوی تو مصروف داشته ام و از همه چیز رو برگردانده و علاقه و رغبت خود را تنها به سوی تو متوجه کرده ام، و فقط تو و نه غیر تو منظور و مراد من هستی و فقط برای تو و نه غیر تو شب زنده داری و بیدار خوابی من است و لقاء تو نور چشم من و وصل تو آرزوی جان من می باشد). ◀️ گمان نیک به خداوند خداوند در برابر «گمان نیک» بنده اش در حق او حساب ویژه ای باز نموده است، و ابواب بی شماری را تنها، به سبب خوش گمانی بنده اش در حق او، گشوده است. از امام رضا علیه السلام چنین نقل است: اَحْسِنِ الظَّنَ بَاللّه ِ فَاِنَّ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ یَقوُلُ: أنَا عِندَ ظَنِّ عَبدِی الْمُؤمِن بی، اِنْ خَیْراً فَخَیراً وَ اِنْ شَرّاً فَشَرّاً. خوش گمان باش، زیرا خدای عزوجل می فرماید: من نزد گمان بنده مؤمن خویش می باشم. اگر گمان خوب بود، رفتار من نیز خوب خواهد بود و اگر گمان او بد بود، رفتار من نیز با او بد خواهد بود.(اصول کافی، ج 3، ص 116.) ✅ tahzib-howzeh.ir ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
◀️ تعریف یوم الشک تعداد روزهای ماه‌های قمری بین ۲۹ روز یا ۳۰ روز متغیر است. هرگاه در غروب روز بیست‌ونهمِ یک ماه قمری، هلال ماه، به علت ابری‌بودن هوا رویت نشود، یا در خصوص رویت ماه اختلاف ایجاد شود آن روز، یوم الشک نامیده می‌شود. ◀️ نیّت در یوم الشک سؤال: روزی که انسان شک دارد که آخر شعبان است یا اول ماه رمضان به چه نیّت روزه بگیرد؟ جواب: روزی که انسان شک دارد که آخر شعبان است یا اول ماه رمضان (یوم الشک) واجب نیست روزه بگیرد، و اگر بخواهد روزه بگیرد نمی‌‌تواند نیّت روزه‌ی رمضان کند، بلکه می‌‌تواند قصد روزه‌ی مستحبی آخر شعبان یا روزه‌ی قضا یا مانند آن کند و اگر بعداً معلوم شود که رمضان بوده از رمضان حساب می‌‌شود و قضای آن روز لازم نیست، و اگر در اثنای روز بفهمد که ماه رمضان است باید از همان لحظه نیّت روزه‌ی رمضان کند. ✅ tahzib-howzeh.ir ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات آیت الله ممدوحی(ره): این خیلی فرصت خوبیه ... ➡️ @shahriye ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
💢 برنامه کوهنوردی 💢 ✳️مکان: چشمه لوی سروستان 🗓زمان: دوشنبه 1400/01/23 💢حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا💢 ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸دوباره ماه خدا و بهار قرآن شد 🌸دوباره ماه صفا دادن تن و جان شد 🌸دوباره شوق سحر، هر غروب هم افطار 🌸دوباره موسم شادی اهل ایمان شد 🌸پیشاپیش ماه مبارک رمضان مبارک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ @Ajaieb_Jahan ┈••✾•🌻 🌿🌺🌿 🌻•✾••┈ 🆔 معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه امام حسین علیه السلام شهرضا @tabligh14♦️