هر روز با نهج البلاغه
✨كسى كه (ترك مشورت كند و) استبداد به رأى داشته باشد هلاك مى شود و آن كس كه با مردان بزرگ مشورت كند در عقل و خرد آنها شريك مى شود.
حکمت 161
#درمحضرنهج_البلاغه
واقعه طبس، تجلی نصرت الهی.
امام خمینی(ره) :
♦️آیا جز این بود که یک دست غیبی در کار است؟ چه کسی هلی کوپترهای کارتر را ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم!! خدا ساقط کرد،شنها مامور خدا بودند...
#بصیرت_دینی_انقلابی
#محتوای_منبر
"در احوالات موت و قیامت"
علامه فیض کاشانی:
در اخبار معتبره واجب التصدیق ثابت شده که مؤمن در وقت احتضار، پیغمبر و امیرالمؤمنین و ائمه معصومین ـ صلوات اللّه علیهم ـ را می بیند و از ایشان بشارتها به نعمتهاى بهشت بشنود و خوشحال شود و به طیب نفس، جان دهد.
متن کامل و موارد دیگر را در اینجا مشاهده فرمایید:
lish.ir/KCf
💯حتما ببینید و #بفرستید واسه دوستانتون🎊
#محتوای_پژوهشی
کلاسداری
نحوه های مختلف شروع کلاس توسط مربی
بايد مربى مطالبى را به عنوان شروع و مدخل كلاس بياورد تا كودكان و نوجوانان هم به موضوع، هم به سخنران و هم به اهميت بحث توجه پيدا كنند. شروع از نظر تناسب با گوينده، موضوع، جلسه و مخاطبان بايد تنظيم و اجراء شود. آنچه خوب است در شروعها رعايت شود عبارتند از: .......
و موضوعات دیگری که باید به آنها توجه داشت:
1. نام خدا، 2. پرسشها، 3. نكات اخلاقى، 4. تشبيهات، 5. همخوانى سوره، 6. سلام و احوالپرسى، 7. بيان نعمتها و پيام اعضاء، 8. شعر
متن کامل و موارد دیگر را در اینجا مشاهده فرمایید:
lish.ir/KNR
💯حتما ببینید و #بفرستید واسه دوستانتون🎊
💠عبيد بن زراره مےگويد:از امام صادق علیه السلام پرسيدم: --> گناهان ڪبيره ڪدام اند؟
آن حضرت فرمودند: گناهان ڪبيره در نوشتار
علے بن ابی طالب (ع) هفت چيز است:
1》 ڪفر به خداوند،
2》 ڪشتن انسان،
3》 عاق پدر و مادر شدن،
4》 ربا گرفتن،
5》 خوردن مال يتيم به ناحق،
6》 فرار از جهاد
7》 و تعرب بعد از هجرت
عبيد میگويد : از امام پرسيدم: گناه يك درهم از مال يتيم خوردن بزرگتر است يا ترک نماز؟حضرت فرمودند:ترڪ نماز عرض ڪردم: شما ترڪ نماز را از گناهان ڪبيره به حساب نياورديد!!!
حضرت فرمودند: اولين گناه ڪبيره چه بود؟
عرض ڪردم : ڪفر به خداوند فرمودند:
شڪے نيست ڪه تارڪ نماز ڪافراست.
#وسائلالشيعه_ج۱۱_ص۲۵۴
#نکات_بین_الصلاتین
ابو اسماعيل گويد به امام باقر (عليه السلام) عرض كردم فدايت شوم، شيعه در محيطى كه ما زندگى مى كنيم بسيار زياد است.
امام فرمود آيا توانگر به فقير توجه دارد؟
آيا نيكوكار از خطاكار در مى گذرد؟
آيا نسبت به يكديگر همكارى و برادرى دارند؟
عرض كردم نه.
امام فرمود آنها شيعه نيستند، شيعه كسى است که اين كارها را انجام دهد.
اصول كافى، دعائم الاسلام، حدیث 10
#حدیث_روز
#سبک_زندگی_اسلامی
بسم الله الرحمن الرحیم
✨وَ إِذْ یَعِدُکُمُ اللّهُ إِحْدَی الطَّائِفَتِیْنِ أَنَّهَا لَکُمْ وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَیْرَ ذَاتِ الشَّوْکَةِ تَکُونُ لَکُمْ وَیُرِیدُ اللّهُ أَن یُحِقَّ الحَقَّ بِکَلِمَاتِهِ وَیَقْطَعَ دَابِرَ الْکَافِرِینَ * لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ
✨و (به یاد آورید) هنگامی را که خدا یکی از دو دسته (کاروان تجارتی قریش یا سپاه ابوسفیان) را به شما وعده داد که از آن شما باشد و شما دوست داشتید که دسته بی سلاح برای شما باشد، (ولی) خدا میخواست حق (=اسلام) را با کلمات خود ثابت و کافران را ریشه کن کند * تا حق را ثابت و باطل را نابود گرداند. هر چند بزهکاران خوش نداشته باشند.
جابر نقل کرده است که از امام باقر (علیه السلام) درباره تفسیر این آیه شریفه: «وَیُرِیدُ اللّهُ أَن یُحِقَّ الحَقَّ بِکَلِمَاتِهِ وَیَقْطَعَ دَابِرَ الْکَافِرِینَ» پرسیدم. امام باقر (علیه السلام) فرمودند: این آیه تفسیر باطنی دارد که همان چیزی است که خداوند میخواهد، ولی آن را هنوز انجام نداده است. اما منظور از این سخن خدای تبارک و تعالی: «یُحِقَّ الحَقَّ بِکَلِمَاتِهِ» آن است که حق آل محمد که سلام و درود خدا بر ایشان باد را احقاق کرده و آن را ثابت و محقق میکند. و درباره این سخن خدای تبارک و تعالی: «بِکَلِمَاتِهِ» فرمودند: کلمات او در باطن، علی (علیه السلام) است.
و این سخن خدای تبارک و تعالی «وَیَقْطَعَ دَابِرَ الْکَافِرِینَ» منظور از کافران، بنی امیه است که خدا خواست ریشه آنان را از بین ببرد.
و این فرموده خدای عز و جل: «لِیُحِقَّ الْحَقَّ» یعنی حق آل محمد (صلی الله علیه و آله) ، را در هنگام قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) احقاق میکند.
و این سخن خدای تبارک و تعالی: «وَیُبْطِلَ الْبَاطِلَ» یعنی حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنگامی که قیام میکند، باطل بنی امیه را ابطال خواهد کرد.
و این همان سخن اوست که: «لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ».
تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۵۴، ح ۲۴.
#تفسیر_مختصر
#انس_با_قرآن_مجید
در برابر جاهلان بردبار باش!
نخستين نتيجه اى كه شخص بردبار از بردبارى خود مى برد اين است كه مردم در برابر جاهل و نادان از وى حمايت خواهند كرد.
حکمت ۲۰۶
#در_محضر_نهج_البلاغه
#گزارش
✅ مجمع اهل قلم گلشن ابرار - پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای جودتی مدیر محترم گروه گلشن ابرار اعلام کردند: در مجمع اهل قلم گلشن ابرار که روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 برگزار شد، نویسندگان شرح حال عالمان زیر را طرح کرده و به بحث و گفتگو پرداختند.
1. شیخ عباس مصباح زاده (متولد 1311 ش) ✅
2. شیخ سلمان خاقانی (متوفای 1408 ق) ✅
3. سید هدایت الله دستغیب شیرازی (متوفای 1319 ق) ✅
4. سید مهدی عبادی (متوفای 1383 ش) ✅
5. شیخ عبدالنبی طسوجی (متوفای 1203 ق) ✅
6. شیخ محسن جواهری (متوفای 1355 ق) ✅
7. شیخ عبدالحسین عترتی کوشالی لاهیجانی (متوفای 1361 ق) ✅
جهت مطالعه شرح حال عالمان و فرهیختگان به سایت nbo.ir مراجعه فرمایید.
💎محك ايمان
ﮔﺎﻫﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﺍﺭﻡ ﯾﺎ ﻧﻪ؟
ﺍﮔﺮ ﻣﺮﮔﻢ ﺭﺳﯿﺪ ﻣﺆﻣﻨﻢ ﯾﺎ ﻧﻪ؟
ﺳﺨﻦ ﺣﻀﺮﺕ امام جعفر ﺻﺎﺩﻕ ( ﻉ ) ﻣﺤﮏ ﺧﻮﺑﯽ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻔﻬﻤﺪ ﺍﺯ ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺑﻬﺮﻩ ﺍﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﯾﺎ ﻧﻪ.
ﺣﻀﺮﺕ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ :
«ﻫﺮﮐﺲ ﮔﻨﺎﻫﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﮐﺮﺩ ﻭ ﮐﺎﺭ ﻧﯿﮑﺶ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﺳﺎﺧﺖ ، ﻣﺆﻣﻦ ﺍﺳﺖ.»
ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺛﻮﺍﺏ ﻭ ﻋﻘﺎﺏ ﺭﺍ .
اصول كافي ، ج٢ص٢٣٢ح٦ .
#نکات_بین_الصلاتین
#محتوای_منبر
#اطلاع_رسانی
مسئول روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) از برگزاری جلسه بررسی سایت های پژوهشکده باقرالعلوم(ع) خبر دادند.
ایشان اشاره کردند در این جلسه که با حضور رئیس محترم پژوهشکده جناب آقای دکتر قشقایی و دبیران محترم سایت ها و کارشناسان برگزار شد؛ موضوعات ارائه شده توسط جناب آقای کیانی مدیر محترم پژوهش های معنوی برای سایت مطالعات معنوی بررسی شده و در ادامه جناب آقای مهندس رحمتی به ارائه برنامه های گروه فناوری اطلاعات در سال 97 پرداختند.
آقای صبوری در پایان به معرفی سایت های پژوهشکده پرداخته و اعلام کردند که پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با بیش از بیست سال اطلاعرسانی و خدمات پژوهشی در راستای تقویت و تکمیل بنیه علمی و گسترش فرهنگ دینی به عموم افراد جامعه اعم از محققین و نویسندگان، دانشجویان و طلاب علوم دینی در سایت های زیر که عموما با هدف ارائه محتوای غنی به مخاطب راه اندازی شده اند فعالیت دارد.
پرتال پژوهشکده باقرالعلوم(ع) به نشانی rbo.ir
دانشنامه پژوهه به نشانی pajoohe.ir
سایت فرهیختگان تمدن شیعی به نشانی nbo.ir
پایگاه پژوهه تبلیغ به نشانی rcb.ir
سایت کتابخانه مجازی امام هادی(ع) hadilib.ir
سایت پژوهشهای معنوی به نشانی pmbo.ir
سایت فیلمنوشت به نشانی filmneveshtar.ir
مطالبی که به خواندن دعوت می شوید:
◀️ احادیث معصومین (ع)،
◀️ دروس اخلاق و تهذیب نفس
◀️ اشارات و بیانات ناب علما و عرفا
⏪ در کانال صراط نور
🔽🔽🔽🔽
https://t.me/joinchat/AAAAADzbPtI_9vymE9At_w
بسم اللّه الرحمن الرحیم
✨وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِکَةً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَةً لِّلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَیَزْدَادَ الَّذِینَ آمَنُوا إِیمَانًا وَلَا یَرْتَابَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِیَقُولَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْکَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا کَذَلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِیَ إِلَّا ذِکْرَی لِلْبَشَرِ
✨و ما موکّلان آتش را جز فرشتگان نگردانیدیم و شماره آنها را جز آزمایشی برای کسانی که کافر شده اند قرار ندادیم تا آنان که اهل کتابند، یقین به هم رسانند و ایمان کسانی که ایمان آورده اند، افزون گردد و آنان که کتاب به ایشان داده شده و (نیز) مؤمنان به شک نیفتند و تا کسانی که در دلهایشان بیماری است و کافران بگویند: خدا از این وصف کردن چه چیزی را اراده کرده است. این گونه خدا هر که را بخواهد، بی راه میگذارد و هر که را بخواهد، هدایت میکند و (شماره) سپاهیان پروردگارت را جز او نمی داند و این (آیات) جز یادآوری برای بشر نیست
💠امام صادق (علیه السلام) در خصوص این کلام خداوند متعال: «وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِکَةً»، میفرماید: آتش همان امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) است که نور و ظهورش برای اهالی مشرق و مغرب زمین نمایان شد و راه را برای آنان روشن ساخت، و فرشتگان کسانی هستند که از علم آل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) بهره مند هستند.
تأویل الآیات، ج ۲، ص ۷۳۴، ح ۶.
#تفسیر_مختصر
#انس_با_قرآن_مجید
هر روز با نهج البلاغه
برحذر باش از شوخی و مزاح بی جا
هیچ کس شوخی بی جا نکند جز آن که مقداری از عقل خویش را از دست بدهد.
حکمت ۴۵۰
#درمحضرنهج_البلاغه
نماز استغاثه و توسل بامام عصر عج
سيّد على خان شيرازى در كتاب «كلم طيّب» فرموده است: اين دعا دعاى استغاثه به حضرت صاحب الزّمان (صلوات الله عليه) است، هر كجا كه باشى دو ركعت نماز بجاى آر و سپس زير آسمان رو به قبله بايست و بگو:
سَلامُ اللَّهِ الْكَامِلُ التَّامُّ الشَّامِلُ الْعَامُّ وَ صَلَوَاتُهُ الدَّائِمَةُ وَ بَرَكَاتُهُ الْقَائِمَةُ التَّامَّةُ عَلَى حُجَّةِ اللَّهِ وَ وَلِيِّهِ فِي أَرْضِهِ وَ بِلادِهِ وَ خَلِيفَتِهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ سُلالَةِ النُّبُوَّةِ وَ بَقِيَّةِ الْعِتْرَةِ وَ الصَّفْوَةِ صَاحِبِ الزَّمَانِ وَ مُظْهِرِ الْإِيمَانِ وَ مُلَقِّنِ [مُعْلِنِ ] أَحْكَامِ الْقُرْآنِ وَ مُطَهِّرِ الْأَرْضِ وَ نَاشِرِ الْعَدْلِ فِي الطُّولِ وَ الْعَرْضِ وَ الْحُجَّةِ الْقَائِمِ الْمَهْدِيِّ الْإِمَامِ الْمُنْتَظَرِ الْمَرْضِيِّ [الْمُرْتَضَی] وَ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ الْوَصِيِّ ابْنِ الْأَوْصِيَاءِ الْمَرْضِيِّينَ الْهَادِي الْمَعْصُومِ ابْنِ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ الْمَعْصُومِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِينَ الْمُسْتَضْعَفِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُذِلَّ الْكَافِرِينَ الْمُتَكَبِّرِينَ الظَّالِمِينَ،السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَئِمَّةِ الْحُجَجِ الْمَعْصُومِينَ وَ الْإِمَامِ عَلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ سَلامَ مُخْلِصٍ لَكَ فِي الْوِلايَةِ أَشْهَدُ أَنَّكَ الْإِمَامُ الْمَهْدِيُّ قَوْلاً وَ فِعْلاً وَ أَنْتَ الَّذِي تَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلا بَعْدَ مَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً فَعَجَّلَ اللَّهُ فَرَجَكَ وَ سَهَّلَ مَخْرَجَكَ ،وَ قَرَّبَ زَمَانَكَ وَ كَثَّرَ أَنْصَارَكَ وَ أَعْوَانَكَ وَ أَنْجَزَ لَكَ مَا وَعَدَكَ فَهُوَ أَصْدَقُ الْقَائِلِينَ وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ يَا مَوْلايَ يَا صَاحِبَ الزَّمَانِ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ حَاجَتِي .
....حاجت خود را با تضرع بطلب و بعد بگو
فَاشْفَعْ لِي فِي نَجَاحِهَا فَقَدْ تَوَجَّهْتُ إِلَيْكَ بِحَاجَتِي لِعِلْمِي أَنَّ لَكَ عِنْدَ اللَّهِ شَفَاعَةً مَقْبُولَةً وَ مَقَاماً مَحْمُوداً فَبِحَقِّ مَنِ اخْتَصَّكُمْ بِأَمْرِهِ وَ ارْتَضَاكُمْ لِسِرِّهِ وَ بِالشَّأْنِ الَّذِي لَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ سَلِ اللَّهَ تَعَالَى فِي نُجْحِ طَلِبَتِي وَ إِجَابَةِ دَعْوَتِي وَ كَشْفِ كُرْبَتِي
سپس بخواه هرچه خواهى كه به خواست خدا برآورده شود.
مؤلّف گويد: بهتر آن است كه در ركعت اوّل اين نماز پس از سوره «حَمْد» سوره «انّا فَتَحْنا» و در ركعت دوّم پس از سوره «حمد» سوره«إِذا جاءَ نَصْرُ اللّهِ»خوانده شود.
مفاتیح الجنان حاج شیخ عباس قمی
#نکات_بین_الصلاتین